ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ (άρθρα 32-56)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

 

Άρθρο 32

Προέλευση και βαθμοί μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί προέρχονται από:

α) αποφοίτους ΑΣΜΥ,

β) μετατασσόμενους Επαγγελματίες Οπλίτες, σύμφωνα με το άρθρο 67, και

γ) ιδιώτες ή οπλίτες οι οποίοι κατατάσσονται στις ΕΔ με διαγωνισμό.

  1. Οι βαθμοί των μόνιμων υπαξιωματικών και η αντιστοιχία τους μεταξύ των Κλάδων και των ΚΣ των ΕΔ είναι κατά σειρά εξέλιξης οι ακόλουθοι:
ΣΞ και ΚΣΠΝΠΑ
Επιλοχίας Β΄ ΤάξηςΕπικελευστής Β΄ ΤάξηςΕπισμηνίας Β΄ Τάξης
Επιλοχίας Α΄ ΤάξηςΕπικελευστής Α΄ ΤάξηςΕπισμηνίας Α΄ Τάξης
Επιλοχίας

Ανεξάρτητης Υπομονάδας

Επικελευστής

Ανεξάρτητης Υπομονάδας

Επισμηνίας

Ανεξάρτητης Υπομονάδας

Αρχιλοχίας Β΄ ΤάξηςΑρχικελευστής Β΄ ΤάξηςΑρχισμηνίας Β΄ Τάξης
Αρχιλοχίας Α΄ ΤάξηςΑρχικελευστής Α΄ ΤάξηςΑρχισμηνίας Α΄ Τάξης
Αρχιλοχίας ΜονάδαςΑρχικελευστής ΜονάδαςΑρχισμηνίας Μονάδας
Ανθυπασπιστής Β΄ Τάξης
Ανθυπασπιστής Α΄ Τάξης
Ανθυπασπιστής Διοίκησης Σχηματισμού
Ανθυπασπιστής Διοίκησης Μείζονος Διοίκησης – Μείζονος Σχηματισμού
Ανθυπασπιστής Διοίκησης Γενικού Επιτελείου
Ανθυπασπιστής ΓΕΕΘΑ

 

 

Άρθρο 33

Διακρίσεις και ειδικότητες μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί του ΣΞ διακρίνονται σε:

α) Όπλων:

αα) Μαχίμων,

αβ) Τεχνικής Υποστήριξης (Τεχνίτες Όπλων) και

αγ) Διοικητικής Υποστήριξης (Φροντιστές) και

β) Σωμάτων:

βα) Τεχνικού, με τις γενικές ειδικότητες:

  1. i) Διοικητικών και
  2. ii) Τεχνιτών,

ββ) Εφοδιασμού-Μεταφορών, με τις γενικές ειδικότητες:

  1. i) Διοικητικών και
  2. ii) Τεχνικών,

βγ) Υλικού Πολέμου, με τις γενικές ειδικότητες:

  1. i) Διοικητικών,
  2. ii) Τεχνικών και

iii) Πυροτεχνουργών,

βδ) Υγειονομικού, με τις γενικές ειδικότητες:

  1. i) Υγειονομικών – Διοικητικής Υποστήριξης και
  2. ii) Τεχνικής Υποστήριξης,

βε) Μουσικού,

βστ) Ταχυδρομικού,

βζ) Γεωγραφικού,

βη) Οικονομικού και

βθ) Στρατιωτικών Γραμματέων.

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί πληρωμάτων του ΠΝ διακρίνονται σε:

α) Διοικητικής Υποστήριξης και

β) Τεχνικής Υποστήριξης.

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί της ΠΑ διακρίνονται σε:

α) Τεχνολογικής Υποστήριξης με τις ειδικότητες:

αα) Μηχανοσυνθέτη,

αβ) Μηχανικού Μεταφορικών Μέσων και Μηχανημάτων,

αγ) Τηλεπικοινωνιών – Ηλεκτρονικών,

αδ) Ηλεκτρολόγου,

αε) Οπλουργού και

αστ) Συντηρητή Εγκαταστάσεων,

β) Επιχειρησιακής Υποστήριξης με τις ειδικότητες:

βα) Ραδιοναυτίλου,

ββ) Ελεγκτή Αναχαίτισης,

βγ) Άμυνας Αεροδρομίων,

βδ) Μετεωρολόγου και

βε) Πληροφοριών και

γ) Διοικητικής και Εφοδιαστικής Υποστήριξης με τις ειδικότητες:

γα) Στρατολόγου,

γβ) Ταμιακού και

γγ) Υλικονόμου.

  1. Στους Κλάδους των ΕΔ και ΚΣ τηρούνται επετηρίδες μόνιμων υπαξιωματικών.

 

Άρθρο 34

Οργανικές θέσεις μόνιμων υπαξιωματικών

 

Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί καταλαμβάνουν οργανικές θέσεις, οι οποίες καθορίζουν την εξέλιξή τους ανά έτος, κατά κατηγορία και βαθμό.

 

Άρθρο 35

Αξιολόγηση μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί των ΕΔ αξιολογούνται ως προς την επαγγελματική τους ικανότητα, την απόδοση, την επάρκεια και τη γενική τους εικόνα τακτικά σε ετήσια βάση και έκτακτα.
  2. Για την αξιολόγησή τους θεσπίζεται σύστημα αξιολόγησης, το οποίο διέπεται από τις αρχές της αξιοκρατίας και της αμεροληψίας.
  3. Οι παρ. 3 και 4 του άρθρου 7 εφαρμόζονται και για την αξιολόγηση των μόνιμων υπαξιωματικών.
  4. Το άρθρο 35 του ν. 3883/2010 (Α΄ 167), περί ειδικών εκθέσεων αποστρατείας, εφαρμόζεται αναλόγως για τους μόνιμους υπαξιωματικούς.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄

ΕΞΕΛΙΞΗ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

 

Άρθρο 36

Εξέλιξη υπηρετούντων υπαξιωματικών, Ανθυπασπιστών και αξιωματικών που προέρχονται από Ανθυπασπιστές

 

Η εξέλιξη των υπηρετούντων αξιωματικών που προέρχονται από υπαξιωματικούς και των υπηρετούντων Ανθυπασπιστών και υπαξιωματικών αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α΄.

 

Άρθρο 37

Ιεραρχία και αρχαιότητα μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί έχουν μεταξύ τους σχέση ανώτερου ή κατώτερου, ανάλογα με τον βαθμό τους. Ομοιόβαθμοι μόνιμοι υπαξιωματικοί έχουν μεταξύ τους σχέση αρχαιότερου ή νεότερου.
  2. Η αρχαιότητα μεταξύ των μόνιμων υπαξιωματικών του ίδιου Κλάδου των ΕΔ ή ΚΣ καθορίζεται από:

α) Την ημερομηνία απόκτησης του βαθμού τους. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί αποκτούν τον βαθμό τους από την ημερομηνία υπογραφής της οικείας διοικητικής πράξης.

β) Εφόσον η ημερομηνία της περ. α) είναι κοινή, από τη σειρά αποφοίτησής τους από την οικεία ΑΣΜΥ.

  1. Η αρχαιότητα μεταξύ των μόνιμων υπαξιωματικών ανεξαρτήτως Κλάδου των ΕΔ ή ΚΣ, καθορίζεται από το έτος απόκτησης του βαθμού τους. Όταν αυτό είναι κοινό, καθορίζεται από το προβάδισμα των Κλάδων και των ΚΣ των ΕΔ της παρ. 8 του άρθρου 8.
  2. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί απόφοιτοι ΑΣΜΥ είναι αρχαιότεροι των λοιπών.
  3. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί βαθμού Ανθυπασπιστή Α΄ Τάξης έως και Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ είναι αρχαιότεροι των Δοκίμων Εφέδρων Αξιωματικών (εφεξής: ΔΕΑ).
  4. Η αρχαιότητα μόνιμων υπαξιωματικών, που προέρχονται από την ενοποίηση Σωμάτων, Γενικών Ειδικοτήτων ή Εξειδικεύσεων καθορίζεται με βάση τη σειρά αποφοίτησης από την οικεία σχολή σε συνδυασμό με τις παρ. 1 έως 3. Σε περίπτωση μη ενιαίας σειράς αποφοίτησης από την οικεία σχολή, τίθενται τελευταίοι μεταξύ των ομοιόβαθμών τους, με βάση την ημερομηνία υπογραφής της διοικητικής πράξης, του ενοποιημένου Όπλου ή Σώματος ή γενικής ειδικότητας.

 

Άρθρο 38

Επετηρίδες μόνιμων υπαξιωματικών

 

Σε κάθε Κλάδο των ΕΔ και στο ΓΕΕΘΑ για τα ΚΣ τηρείται επετηρίδα για τους μόνιμους υπαξιωματικούς, σύμφωνα με το άρθρο 33 ως ακολούθως:

α) στον ΣΞ:

αα) για τους μόνιμους υπαξιωματικούς Όπλων, ενιαία κατά γενική σειρά αρχαιότητας ανά υποκατηγορία και

αβ) για τους μόνιμους υπαξιωματικούς Σωμάτων, ξεχωριστά κατά Σώμα και γενική ειδικότητα,

β) Στο ΠΝ:

βα) Διοικητικής Υποστήριξης και

ββ) Τεχνικής Υποστήριξης.

γ) στην ΠΑ:

γα) Τεχνολογικής Υποστήριξης,

γβ) Επιχειρησιακής Υποστήριξης,

γγ) Διοικητικής Υποστήριξης και

γδ) για τους υπαξιωματικούς αποφοίτους ΣΜΥΑ, ενιαία επετηρίδα κατά σειρά αρχαιότητας, και

δ) στα ΚΣ ενιαία επετηρίδα ανά ΚΣ.

 

Άρθρο 39

Καταληκτικοί βαθμοί μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι καταληκτικοί βαθμοί των μόνιμων υπαξιωματικών είναι οι εξής:

α) Ανθυπασπιστής ΓΕΕΘΑ για τους μόνιμους υπαξιωματικούς των Κλάδων των ΕΔ οι οποίοι προέρχονται από ΑΣΜΥ,

β) Ανθυπασπιστής Διοίκησης Μείζονος Διοίκησης – Μείζονος Σχηματισμού για τους μόνιμους υπαξιωματικούς των ΚΣ,

γ) Ανθυπασπιστής Β΄ Τάξης για:

γα) τους μόνιμους υπαξιωματικούς ειδικών καταστάσεων και

γβ) όσους έχουν καταταγεί με διαγωνισμό και

δ) Αρχιλοχίας Α΄ Τάξης και αντίστοιχοι για όσους έχουν μεταταχθεί από ΕΠΟΠ.

  1. Στον βαθμό του Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ προάγονται εκ περιτροπής από τον ΣΞ, το ΠΝ και την ΠΑ μόνιμοι υπαξιωματικοί οι οποίοι προέρχονται από ΑΣΜΥ.
  2. Στον βαθμό του Επιλοχία Ανεξάρτητης Υπομονάδας και αντιστοίχων και Αρχιλοχία Μονάδας και αντιστοίχων προάγονται αποκλειστικά μόνιμοι υπαξιωματικοί ενεργού υπηρεσίας οι οποίοι προέρχονται από ΑΣΜΥ.

 

Άρθρο 40

Ελάχιστος χρόνος παραμονής στον βαθμό μόνιμου υπαξιωματικού

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί κρίνονται για προαγωγή, εφόσον έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο παραμονής στον βαθμό τους ή τον ελάχιστο χρόνο υπηρεσίας μόνιμου υπαξιωματικού. Ο χρόνος αυτός έχει ως εξής:

α) δύο (2) έτη στον βαθμό του Επιλοχία Β΄ Τάξης και αντιστοίχων,

β) στον βαθμό του Επιλοχία Α΄ Τάξης και αντιστοίχων:

βα) ένα (1) έτος για την προαγωγή στον βαθμό του Επιλοχία Ανεξάρτητης Υπομονάδας και αντιστοίχων ή

ββ) δύο (2) έτη ή τέσσερα (4) έτη συνολικής υπηρεσίας υπαξιωματικού για την προαγωγή στον βαθμό του Αρχιλοχία Β΄ Τάξης,

γ) ένα (1) έτος στον βαθμό του Επιλοχία Ανεξάρτητης Υπομονάδας και αντιστοίχων,

δ) επτά (7) έτη στον βαθμό του Αρχιλοχία Β΄ Τάξης και αντιστοίχων ή ένδεκα (11) έτη συνολικής υπηρεσίας μόνιμου υπαξιωματικού,

ε) στον βαθμό του Αρχιλοχία Α΄ Τάξης και αντιστοίχων:

εα) πέντε (5) έτη για την προαγωγή στον βαθμό του Αρχιλοχία Μονάδας και αντιστοίχων ή

εβ) επτά (7) έτη ή δεκαοκτώ (18) έτη συνολικής υπηρεσίας μόνιμου υπαξιωματικού για την προαγωγή στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Β΄,

στ) δύο (2) έτη στον βαθμό του Αρχιλοχία Μονάδας και αντιστοίχων,

ζ) επτά (7) έτη στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Β΄ Τάξης ή είκοσι πέντε (25) έτη συνολικής υπηρεσίας μόνιμου υπαξιωματικού,

η) επτά (7) έτη στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Α΄ Τάξης ή τριάντα δύο (32) έτη συνολικής υπηρεσίας μόνιμου υπαξιωματικού,

θ) δύο (2) έτη στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Διοίκησης Σχηματισμού,

ι) δύο (2) έτη στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Διοίκησης Μείζονος Διοίκησης – Μείζονος Σχηματισμού και

ια) δύο (2) έτη στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Διοίκησης Γενικού Επιτελείου.

  1. Για τον υπολογισμό του χρόνου της παρ. 1 εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 4 του άρθρου 11. Τα στοιχεία i) των υποπερ. αα) και αβ) της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 11 εφαρμόζονται για μόνιμους υπαξιωματικούς μέχρι και του βαθμού του Ανθυπασπιστή Α΄ Τάξης και αντιστοίχως τα στοιχεία ii) των υποπερ. αα) και αβ) της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 11 εφαρμόζονται για τους λοιπούς βαθμούς μόνιμων υπαξιωματικών.
  2. Αν συντρέχουν περισσότερες υποπεριπτώσεις της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 11, όπως αυτό εφαρμόζεται αναλόγως σύμφωνα με την παρ. 2 του παρόντος, ο συνολικός χρόνος που προσμετράται δεν μπορεί να είναι περισσότερος από το ένα τρίτο (1/3) του ελάχιστου χρόνου παραμονής ανά βαθμό.

 

Άρθρο 41

Χρόνος διοίκησης και ειδικής υπηρεσίας

 

  1. Μόνιμοι υπαξιωματικοί, εξαιρουμένων όσων τελούν σε ειδική κατάσταση, υπηρετούν σε συγκεκριμένες θέσεις και επιχειρησιακές μονάδες για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τον βαθμό τους.
  2. Χρόνος διοίκησης είναι ο χρόνος κατά τον οποίο ο μόνιμος υπαξιωματικός υπηρετεί στις θέσεις της παρ. 1 ασκώντας διοίκηση. Χρόνος ειδικής υπηρεσίας είναι ο χρόνος κατά τον οποίο ο μόνιμος υπαξιωματικός υπηρετεί στις θέσεις της παρ. 1 χωρίς να ασκεί διοίκηση.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄

ΚΡΙΣΕΙΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

 

Άρθρο 42

Συμβούλια κρίσεων μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Αρμόδια συμβούλια για τις τακτικές και έκτακτες κρίσεις των μόνιμων υπαξιωματικών είναι:

α) το ΣΑΓΕ Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών,

β) τα Συμβούλια Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών (εφεξής: ΣΥΚΜΥ) των Κλάδων των ΕΔ, τα οποία είναι:

βα) το ΣΥΚΜΥ του ΣΞ,

ββ) το ΣΥΚΜΥ του ΠΝ και

βγ) το ΣΥΚΜΥ της ΠΑ και

γ) το ΣΥΚΜΥ των ΚΣ.

  1. Οι αρμοδιότητες, τα μέλη και η λειτουργία των συμβουλίων κρίσεων καθορίζονται στα άρθρα 43 έως 45 και στο Δεύτερο Κεφάλαιο του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45).

 

Άρθρο 43

Αρμοδιότητες, σύνθεση και λειτουργία Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων ως συμβουλίου κρίσεων μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Το ΣΑΓΕ Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών είναι αρμόδιο για την κρίση:

α) του Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ για τη διατήρησή του στην ενέργεια ή την αποστρατεία του και

β) των Ανθυπασπιστών Διοίκησης Γενικού Επιτελείου για τη διατήρησή τους στην ενέργεια, την προαγωγή ή την αποστρατεία τους.

  1. Το ΣΑΓΕ Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών αποτελείται από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ ως Πρόεδρο και τους αρχηγούς των λοιπών ΓΕ ως μέλη. Εισηγητής με δικαίωμα ψήφου ορίζεται:

α) ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, για την κρίση του Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ ή

β) ο Αρχηγός του οικείου ΓΕ, σε κάθε άλλη περίπτωση.

  1. Το ΣΑΓΕ Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών συγκαλείται μέχρι τη 10η Απριλίου του έτους των τακτικών κρίσεων με διαταγή του προέδρου του και βρίσκεται σε απαρτία με παρόντα το σύνολο των μελών του. Γραμματέας ορίζεται ο διευθυντής της Γραμματείας ΣΑΓΕ.
  2. Το ΣΑΓΕ Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών ολοκληρώνει το έργο του στο πλαίσιο των τακτικών κρίσεων εντός του μηνός Απριλίου του έτους των τακτικών κρίσεων.

 

Άρθρο 44

Αρμοδιότητες, σύνθεση και λειτουργία των Συμβουλίων Κρίσεων Μόνιμων Υπαξιωματικών

 

  1. Τα ΣΥΚΜΥ των Κλάδων των ΕΔ και των ΚΣ είναι αρμόδια για την κρίση:

α) Ανθυπασπιστών Διοίκησης Μείζονος Διοίκησης – Μείζονος Σχηματισμού και Ανθυπασπιστών Διοίκησης Σχηματισμού του οικείου Κλάδου των ΕΔ ή ΚΣ και

β) λοιπών μόνιμων υπαξιωματικών του οικείου Κλάδου των ΕΔ ή ΚΣ, οι οποίοι μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους των κρίσεων συμπληρώνουν τους ελάχιστους χρόνους παραμονής του άρθρου 40.

  1. Το ΣΥΚΜΥ του ΣΞ αποτελείται από:

α) τον Διευθυντή Β΄ Κλάδου του ΓΕΣ ως Πρόεδρο,

β) τον Διευθυντή ή τον Υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Προσωπικού (Β1) του ΓΕΣ,

γ) δύο (2) Συνταγματάρχες Όπλων,

δ) έναν (1) Συνταγματάρχη Σωμάτων,

ε) τον Διευθυντή του 1ου Επιτελικού Γραφείου της οικείας Διεύθυνσης Προσωπικού Όπλου ή Σώματος, αν δεν υφίσταται Διεύθυνση, εφόσον είναι ανώτερος Αξιωματικός, αλλιώς έναν ανώτερο Αξιωματικό της Διεύθυνσης ή Σώματος του κρινόμενου και

στ) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΣ ως εισηγητή με δικαίωμα ψήφου.

  1. Καθήκοντα γραμματέα στο ΣΥΚΜΥ του ΣΞ ασκεί ανώτερος αξιωματικός της Γραμματείας του ΑΣΣ.
  2. Το ΣΥΚΜΥ του ΠΝ αποτελείται από:

α) τον Αρχιεπιστολέα του ΓΕΝ ως Πρόεδρο,

β) τον Διευθυντή του Β΄ Κλάδου του ΓΕΝ,

γ) έναν (1) Αρχιπλοίαρχο Μάχιμο,

δ) έναν (1) Πλοίαρχο Μάχιμο,

ε) έναν (1) Πλοίαρχο Μηχανικό και

στ) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΝ ως εισηγητή με δικαίωμα ψήφου.

  1. Καθήκοντα γραμματέα στο ΣΥΚΜΥ του ΠΝ ασκεί ένας (1) ανώτερος αξιωματικός του Β΄ Κλάδου του ΓΕΝ.
  2. Το ΣΥΚΜΥ της ΠΑ αποτελείται από:

α) τον Διευθυντή Β΄ Κλάδου του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας ως Πρόεδρο,

β) τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Στρατιωτικού Προσωπικού (Β1) του ΓΕΑ,

γ) δύο (2) Σμήναρχους Ιπτάμενους,

δ) τον Τμηματάρχη Προαγωγών της Διεύθυνσης Στρατιωτικού Προσωπικού (Β1) του ΓΕΑ και

ε) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΑ ως εισηγητή με δικαίωμα ψήφου.

  1. Καθήκοντα γραμματέα στο ΣΥΚΜΥ της ΠΑ ασκεί ένας (1) αξιωματικός της Γραμματείας του Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου.
  2. Το ΣΥΚΜΥ των ΚΣ αποτελείται από:

α) τον Διευθυντή Β΄ Κλάδου του ΓΕΕΘΑ ως Πρόεδρο,

β) τον Διευθυντή της Διεύθυνσης του ΚΣ του κρινόμενου,

γ) τον Διευθυντή Προσωπικού (Β1) του ΓΕΕΘΑ,

δ) δύο (2) Ταξίαρχους ή αντίστοιχους, οι οποίοι υπηρετούν στο ΓΕΕΘΑ και

ε) τον Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ ως εισηγητή με δικαίωμα ψήφου.

  1. Καθήκοντα γραμματέα στο ΣΥΚΜΥ των ΚΣ ασκεί ο Γραμματέας του ΣΠΑΚΣ.
  2. Τα ΣΥΚΜΥ συγκροτούνται με διαταγή του αρχηγού του οικείου ΓΕ.
  3. Τα ΣΥΚΜΥ συνεδριάζουν τακτικά εντός του μηνός Απριλίου και βρίσκονται σε απαρτία με παρόντα τα τρία τέταρτα (3/4) των μελών τους.

 

Άρθρο 45

Συμβούλιο Μόνιμων Υπαξιωματικών Γενικών Επιτελείων

 

  1. Στο ΓΕΕΘΑ συστήνεται Συμβούλιο Μόνιμων Υπαξιωματικών Γενικών Επιτελείων (εφεξής: ΣΜΥΓΕ).
  2. Το ΣΜΥΓΕ είναι αρμόδιο για:

α) την υποβολή προτάσεων στους Αρχηγούς των ΓΕ για τη ρύθμιση ζητημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης, επιχειρησιακής αξιοποίησης, διοικητικής μέριμνας, βελτίωσης των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης και κάθε άλλου θέματος που αφορά σε μόνιμους υπαξιωματικούς και

β) τις διαδικαστικές ενέργειες και την προετοιμασία που απαιτούνται για τις κρίσεις των μόνιμων υπαξιωματικών.

  1. Το ΣΜΥΓΕ αποτελείται από:

α) τον Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ, ως πρόεδρο, και

β) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΣ ,

γ) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΝ,

δ) τον αρχαιότερο Ανθυπασπιστή Διοίκησης ΓΕΑ, ως μέλη.

  1. Καθήκοντα Γραμματέα ΣΜΥΓΕ ανατίθενται σε μόνιμο υπαξιωματικό του ΓΕΕΘΑ.
  2. Το ΣΜΥΓΕ συγκροτείται με διαταγή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Συγκαλείται με διαταγή του Προέδρου του και συνεδριάζει τακτικά ετησίως έναν (1) μήνα πριν από τις τακτικές κρίσεις μόνιμων υπαξιωματικών και έκτακτα οποτεδήποτε.

 

Άρθρο 46

Είδη κρίσεων μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Υπό την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων οι μόνιμοι υπαξιωματικοί κρίνονται ως:

α) «προακτέοι επ’ ανδραγαθία»,

β) «προακτέοι κατ’ επιλογή»,

γ) «προακτέοι κατ’ εκλογή»,

δ) «προακτέοι κατ’ αρχαιότητα»,

ε) «διατηρητέοι»,

στ) «διατηρητέοι στον αυτό βαθμό»,

ζ) «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» και

η) «αποστρατευτέοι».

  1. Ως «προακτέοι επ’ ανδραγαθία» κρίνονται μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι δεν φέρουν τον καταληκτικό τους βαθμό, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρου 17.
  2. Ως «προακτέοι κατ’ επιλογή» κρίνονται μόνιμοι υπαξιωματικοί για προαγωγή στους βαθμούς του Επιλοχία Ανεξάρτητης Υπομονάδας και αντιστοίχων, Αρχιλοχία Μονάδας και αντιστοίχων και Ανθυπασπιστή Διοίκησης Σχηματισμού έως Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ, οι οποίοι όπως προκύπτει από τον ατομικό τους φάκελο:

α) έχουν βαθμολογία «εξαίρετα» σε όλα τα ουσιαστικά προσόντα,

β) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο παραμονής στο βαθμό τους,

γ) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας στον βαθμό,

δ) έχουν αποφοιτήσει επιτυχώς από τα ανά βαθμό υποχρεωτικά σχολεία και

ε) έχουν υγεία και φυσική κατάσταση, η οποία τους επιτρέπει να εκπληρώνουν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους σε καιρό ειρήνης και πολέμου.

  1. Ως «προακτέοι κατ’ εκλογή» κρίνονται οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι:

α) έχουν βαθμολογία τουλάχιστον «λίαν καλώς» σε όλα τα ουσιαστικά προσόντα,

β) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο παραμονής στον βαθμό τους,

γ) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας στον βαθμό,

δ) έχουν αποφοιτήσει επιτυχώς από τα ανά βαθμό υποχρεωτικά σχολεία και

ε) έχουν υγεία και φυσική κατάσταση, η οποία τους επιτρέπει να εκπληρώνουν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους σε καιρό ειρήνης και πολέμου.

  1. Ως «προακτέοι κατ’ αρχαιότητα» κρίνονται:

α) μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι:

αα) έχουν βαθμολογία τουλάχιστον «καλώς» σε όλα τα ουσιαστικά προσόντα,

αβ) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο παραμονής στον βαθμό τους,

αγ) έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας στον βαθμό,

αδ) έχουν αποφοιτήσει επιτυχώς από τα ανά βαθμό υποχρεωτικά σχολεία και

αε) έχουν υγεία και φυσική κατάσταση, η οποία τους επιτρέπει να εκπληρώνουν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους σε καιρό ειρήνης και πολέμου και

β) οι μόνιμοι υπαξιωματικοί βαθμού Επιλοχία Β΄ Τάξης και αντιστοίχων, οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρώσει το σκέλος της πρακτικής άσκησης στην οικεία ΑΣΜΥ.

  1. Ως «διατηρητέοι» κρίνονται:

α) ο Ανθυπασπιστής ΓΕΕΘΑ μέχρι δύο (2) φορές στον βαθμό του,

β) οι μόνιμοι υπαξιωματικοί βαθμού Ανθυπασπιστή Διοίκησης Σχηματισμού έως Ανθυπασπιστή Διοίκησης Γενικού Επιτελείου, εφόσον δεν έχουν κριθεί ως «προακτέοι κατ’ επιλογή», μέχρι τρεις (3) φορές στον βαθμό τους.

  1. Ως «διατηρητέοι στον αυτό βαθμό» κρίνονται μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι έχουν βαθμολογία «μέτρια» στα ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται για την προαγωγή σε ανώτερο βαθμό, αλλά είναι κατάλληλοι για την άσκηση των καθηκόντων του βαθμού τους. Όσοι κρίνονται τρεις (3) συνεχόμενες φορές στον βαθμό τους ή τέσσερις (4) φορές συνολικά στη σταδιοδρομία τους ως «διατηρητέοι στον αυτό βαθμό», αποστρατεύονται άμεσα με τον βαθμό τους.
  2. Ως «ευδοκίμως τερματίσαντες» κρίνονται οι μόνιμοι υπαξιωματικοί οι οποίοι:

α) συμπληρώνουν τριάντα πέντε (35) έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας εντός του έτους των κρίσεων και δεν έχει καταστεί δυνατή η προαγωγή τους στον επόμενο βαθμό,

β) στον βαθμό του Ανθυπασπιστή Διοίκησης Σχηματισμού έως και τον βαθμό του Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ:

βα) έχουν συμπληρώσει τον μέγιστο αριθμό κρίσεών τους ως «διατηρητέων» ή

ββ) έχουν αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και της προσφοράς τους και δεν κρίνεται σκόπιμη η περαιτέρω παραμονή τους στην ενέργεια.

  1. Ως «αποστρατευτέοι» κρίνονται οι μόνιμοι υπαξιωματικοί οι οποίοι έχουν βαθμολογία «μέτρια» στα ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται για την προαγωγή σε ανώτερο βαθμό και κρίνονται ακατάλληλοι για την άσκηση των καθηκόντων του βαθμού τους, εξαιτίας ουσιώδους έλλειψης των προσόντων αυτών, καθώς και όσοι έχουν βαθμολογία «μη αποδεκτά» σε ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται για την προαγωγή σε ανώτερο βαθμό. Επίσης, ως «αποστρατευτέοι» κρίνονται οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, εφόσον έχει υποβληθεί έκθεση αποστρατείας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 35 του ν. 3883/2010 (Α’ 167).
  2. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί ειδικών καταστάσεων κρίνονται ως:

α) «προακτέοι κατ’ εκλογή»,

β) «πρακτέοι κατ’ αρχαιότητα»,

γ) «διατηρητέοι στον αυτό βαθμό»,

δ) «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους», όταν συμπληρώνουν τριάντα πέντε (35) έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας και

ε) «αποστρατευτέοι», εφόσον παρουσιάζουν έλλειψη ουσιαστικών προσόντων σύμφωνα με την ειδική έκθεση αποστρατείας και την παρ. 9.

  1. Ειδικά για τις κρίσεις «προακτέος κατ’ επιλογή», «προακτέος κατ’ εκλογή», «προακτέος κατ’ αρχαιότητα» και «διατηρητέος στον αυτό βαθμό»:

α) η εκτίμηση των προσόντων γίνεται για την τελευταία δεκαετία και ιδίως στον φερόμενο βαθμό και

β) η έλλειψη ουσιαστικού προσόντος που δεν επηρέασε αρνητικά την κρίση στους νεότερους βαθμούς, μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την κρίση στους ανώτερους βαθμούς.

  1. Για την εφαρμογή του άρθρου 50, οι κρίσεις «προακτέος κατ’ αρχαιότητα», «διατηρητέος στον αυτό βαθμό» και «αποστρατευτέος» είναι δυσμενείς.
  2. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι κρίνονται ως «προακτέοι κατ’ αρχαιότητα», καθίστανται νεότεροι των λοιπών μόνιμων υπαξιωματικών που κρίθηκαν στις ίδιες κρίσεις ως «προακτέοι κατ’ εκλογή», προάγονται την ίδια ημερομηνία με αυτούς και διατηρούν τη μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας.

 

Άρθρο 47

Κρίσεις μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί κρίνονται κάθε έτος στις τακτικές κρίσεις, οι οποίες διενεργούνται τον μήνα Απρίλιο. Στις τακτικές κρίσεις κρίνονται:

α) όσοι φέρουν βαθμό από Ανθυπασπιστή Διοίκησης Σχηματισμού μέχρι και Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ και

β) όσοι μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους των κρίσεων συμπληρώνουν τους ελάχιστους χρόνους παραμονής των άρθρων 40 και 41 και αποφοιτούν από τα οικεία υποχρεωτικά σχολεία των ΕΔ.

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί κρίνονται σε έκτακτες κρίσεις οποτεδήποτε. Σε αυτές κρίνονται μόνιμοι υπαξιωματικοί για προαγωγή, εφόσον πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις της περ. β) της παρ. 1 και τα κριτήρια προαγωγής του άρθρου 51, καθώς και:

α) εκείνοι για τους οποίους παύει ο οποιοσδήποτε νόμιμος λόγος που εμπόδιζε την κρίση ή την προαγωγή τους και

β) εκείνοι για τους οποίους υποβάλλεται ειδική έκθεση αποστρατείας.

 

Άρθρο 48

Διαδικασία πριν από τις κρίσεις μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Μέχρι τη 15η Φεβρουαρίου κάθε έτους οι αρμόδιες Διευθύνσεις των Κλάδων των ΕΔ και των ΚΣ καταρτίζουν ονομαστικές καταστάσεις μόνιμων υπαξιωματικών που πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις για να κριθούν στις επόμενες τακτικές κρίσεις.
  2. Οι καταστάσεις της παρ. 1 κοινοποιούνται ηλεκτρονικά στους κρινόμενους μόνιμους υπαξιωματικούς μέσω των υπηρεσιών τους μέχρι την 1η Μαρτίου.

 

Άρθρο 49

Διαδικασία κατά τις κρίσεις μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Το αρμόδιο συμβούλιο κρίσεων κρίνει, βάσει των στοιχείων του ατομικού φακέλου του κρινόμενου μόνιμου υπαξιωματικού και σύμφωνα με την τεκμηριωμένη προσωπική αντίληψη των μελών του και αποφασίζει με φανερή ψηφοφορία και με ειδική αιτιολογία.
  2. Εάν για κάποιον από τους κρινόμενους δεν τέθηκαν υπόψη του αρμόδιου συμβουλίου κρίσεων ουσιώδη στοιχεία, το συμβούλιο αυτό βεβαιώνει στα πρακτικά την έλλειψη και αναβάλλει την κρίση του μέχρι να προσκομιστούν τα ελλείποντα στοιχεία σε επόμενη συνεδρίαση και πάντως όχι για περισσότερο από τρεις (3) μήνες. Στην επόμενη συνεδρίαση το αρμόδιο συμβούλιο κρίσεων αποφασίζει οριστικά και η κρίση του ανατρέχει στον χρόνο της αρχικής συνεδρίασης.
  3. Για κάθε συνεδρίαση τηρούνται πρακτικά, στα οποία καταγράφονται αναλυτικά τα στοιχεία των παρ. 1 και 2, η αιτιολόγηση της κρίσης του συμβουλίου και ονομαστικά τα μέλη που μειοψήφησαν και περίληψη της άποψής τους.

 

Άρθρο 50

Ενδικοφανείς προσφυγές κατά κρίσεων μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Η δυσμενής κρίση του αρμόδιου συμβουλίου κρίσεων κοινοποιείται στον κρινόμενο μόνιμο υπαξιωματικό αμελλητί. Ο κρινόμενος έχει δικαίωμα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής κατά της απόφασης του συμβουλίου εντός προθεσμίας πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίησή της. Αρμόδιος για την απάντηση της ενδικοφανούς προσφυγής είναι ο Αρχηγός του οικείου ΓΕ, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την άσκησή της και κατόπιν αιτιολογημένης γνώμης του οικείου συμβουλίου. Η άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής δεν αναστέλλει τη διαδικασία των κρίσεων.
  2. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας των κρίσεων κυρώνονται οι πίνακες των κριθέντων ανά βαθμό, επετηρίδα και ανά είδος κρίσης από:

α) τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας για τους Ανθυπασπιστές Διοίκησης Γενικού Επιτελείου και τον Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ και

β) τον Αρχηγό του οικείου ΓΕ για τους λοιπούς μόνιμους υπαξιωματικούς.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄

ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

 

Άρθρο 51

Κριτήρια προαγωγής μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί προάγονται σύμφωνα με κύρια και επικουρικά κριτήρια.
  2. Τα κύρια κριτήρια προαγωγής είναι:

α) οι βαθμολογίες τους στις εκθέσεις και σημειώματα αξιολόγησης και

β) ο χρόνος υπηρεσίας τους σε θέσεις διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας.

  1. Τα επικουρικά κριτήρια προαγωγής είναι αυτά των αξιωματικών, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 25.
  2. Για τους μόνιμους υπαξιωματικούς που συμμετέχουν σε πολεμικές επιχειρήσεις, την περίοδο κατά την οποία η Χώρα τελεί σε κατάσταση πολέμου, συντάσσεται Έκθεση Πολεμικής Δράσης.

 

Άρθρο 52

Προαγωγή μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί μπορούν να προάγονται μέχρι τον καταληκτικό τους βαθμό, σύμφωνα με τα κριτήρια προαγωγής του άρθρου 51.
  2. Τα κύρια και επικουρικά κριτήρια προαγωγής απαριθμούνται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 51 και στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 25 κατά φθίνουσα σειρά βαρύτητας. Τα κύρια κριτήρια προαγωγής λαμβάνονται υπόψη από τα αρμόδια συμβούλια κρίσεων υποχρεωτικά και τα επικουρικά εκτιμώνται ελεύθερα. Για την εκτίμηση των κριτηρίων εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 25.
  3. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί προάγονται για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων μόνιμων υπαξιωματικών ανώτερων βαθμών. Ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων ανά βαθμό προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ όσων προβλέπονται στην απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 54 και του αριθμού των μόνιμων υπαξιωματικών που κατέχουν οργανική θέση στον βαθμό τους. Οι θέσεις των μόνιμων υπαξιωματικών που αποβιώνουν ή κηρύσσονται σε αφάνεια θεωρούνται κενές από την επόμενη ημέρα του θανάτου ή της κήρυξής τους σε αφάνεια και όσων αποστρατεύονται από τις ΕΔ για οποιονδήποτε λόγο από την ημερομηνία υπογραφής της σχετικής διοικητικής πράξης.
  4. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί προάγονται σύμφωνα με την κατάταξή τους σε πίνακα προακτέων κατά τη σειρά αρχαιότητάς τους, όπως αυτή προκύπτει από τη θέση τους στην οικεία επετηρίδα. Οι πίνακες αυτοί:

α) για τους Ανθυπασπιστές Α΄ Τάξης έως και τους Ανθυπασπιστές Διοίκησης Γενικού Επιτελείου ισχύουν μέχρι την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων και

β) για τους Επιλοχίες Β΄ Τάξης και αντιστοίχους έως και τους Ανθυπασπιστές Β΄ Τάξης ισχύουν μέχρι την κύρωση των πινάκων των επομένων τακτικών ή εκτάκτων κρίσεων.

  1. Οι παρ. 5, 6 και 9 του άρθρου 26 εφαρμόζονται αναλόγως για τους μόνιμους υπαξιωματικούς.
  2. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι φέρουν μέχρι και τον βαθμό του Ανθυπασπιστή Β΄ Τάξης, προάγονται με διαταγή του Αρχηγού του οικείου ΓΕ και οι λοιποί με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
  3. Σε μόνιμους υπαξιωματικούς οι οποίοι αποβιώνουν κατά την εκτέλεση υπηρεσίας, η οποία συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και προδήλως και αναμφισβήτητα λόγω αυτού, απονέμεται με προεδρικό διάταγμα από την προηγουμένη του θανάτου τους ο βαθμός που φέρει ο ανώτερος στην ενέργεια αξιωματικός ή μόνιμος υπαξιωματικός της ίδιας προέλευσης, κατόπιν απόφασης του αρμόδιου συμβουλίου κρίσεων. Ειδικά για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου νοείται ότι ο θανών έχει τόσα έτη υπηρεσίας όσα έχει ο αρχαιότερος αντίστοιχος στην ενέργεια στρατιωτικός που φέρει τον απονεμόμενο βαθμό. Αν ο θάνατός τους δεν συνέβη κατά την εκτέλεση υπηρεσίας, τους απονέμεται με απόφαση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ από την προηγούμενη του θανάτου τους ο αμέσως ανώτερος βαθμός, εφόσον τον φέρει εν ενεργεία αξιωματικός για την κατηγορία τους, κατόπιν απόφασης του αρμοδίου συμβουλίου κρίσεων.
  4. Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί που αποβιώνουν τίθενται σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία με ημερομηνία διαγραφής αυτή του θανάτου τους.
  5. Η παρ. 4 του άρθρου 23 εφαρμόζεται αναλόγως για τους μόνιμους υπαξιωματικούς -οι οποίοι προάγονται επ’ ανδραγαθία.

 

Άρθρο 53

Αποστρατευτικός βαθμός και τιμητικές διακρίσεις μόνιμων υπαξιωματικών

 

  1. Μόνιμοι υπαξιωματικοί μέχρι και του βαθμού του Ανθυπασπιστή Διοίκησης Γενικού Επιτελείου, οι οποίοι κρίνονται ως «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους», προάγονται με απόφαση του οικείου συμβουλίου κρίσεων στον ανώτερο σε αποστρατεία βαθμό. Ο αποστρατευτικός βαθμός τους απονέμεται έναν (1) μήνα πριν από την έκδοση της διοικητικής πράξης αποστρατείας τους.
  2. Ο Ανθυπασπιστής ΓΕΕΘΑ, ο οποίος κρίνεται ως «ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του», προάγεται με απόφαση του ΣΑΓΕ του άρθρου 43 στον αποστρατευτικό βαθμό του Ανθυπολοχαγού και αντιστοίχων την ίδια ημέρα με αυτήν της διαγραφής του από τις ΕΔ.
  3. Ως προς τον χρόνο της αποστρατείας των μόνιμων υπαξιωματικών:

α) όσοι κρίνονται ως «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» αποστρατεύονται εντός ενός (1) μηνός από την απονομή αποστρατευτικού βαθμού και

β) όσοι κρίνονται ως «διατηρητέοι στον αυτό βαθμό» ή «αποστρατευτέοι» αποστρατεύονται εντός ενός (1) μηνός από την κύρωση του οικείου πίνακα κρίσης.

  1. Μόνιμοι υπαξιωματικοί, οι οποίοι αποστρατεύονται για λόγους υγείας ως «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους», προάγονται στον επόμενο βαθμό, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της κρίσης «διατηρητέου στον αυτό βαθμό», και αποστρατεύονται εντός ενός (1) μηνός.
  2. Αρμόδιος για την έκδοση της διοικητικής πράξης αποστρατείας των μόνιμων υπαξιωματικών είναι ο Αρχηγός του ΓΕ στο οποίο υπάγονται.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄

 εξουσιοδοτικεσ, μεταβατικεσ και καταργουμενες ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Γ΄

 

Άρθρο 54

Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ΄

 

  1. Για την εφαρμογή του άρθρου 33:

α) με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κατόπιν γνώμης του ΣΑΓΕ μετά από εισήγηση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ, δύναται να ιδρύονται, να καταργούνται ή να συγχωνεύονται Σώματα, γενικές ειδικότητες ή εξειδικεύσεις της ίδιας γενικής ειδικότητας μόνιμων υπαξιωματικών και τέχνες του ιδίου Κλάδου των ΕΔ και

β) με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ, δύναται να καταρτίζονται, να καταργούνται και να συγχωνεύονται οι επετηρίδες των μόνιμων υπαξιωματικών.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του ΣΑΓΕ και δεν δημοσιεύεται, καθορίζεται ο αριθμός των οργανικών θέσεων μόνιμων υπαξιωματικών, η κατανομή τους κατά κατηγορία, βαθμό και ανά έτος και ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 34.
  2. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μετά από πρόταση του ΣΑΓΕ, καθορίζονται τα ουσιαστικά προσόντα των μόνιμων υπαξιωματικών, οι προϋποθέσεις, το αντικείμενο, τα κριτήρια, ο χρόνος, η συχνότητα, ο τύπος, η κλίμακα, η διαδικασία και τα όργανα σύνταξης εκθέσεων αξιολόγησης και σημειωμάτων ικανότητας, οι αρμόδιες υπηρεσίες για την τήρησή τους, τα στοιχεία που περιέχονται στον ατομικό φάκελο των μόνιμων υπαξιωματικών, η διαδικασία υποβολής και εξέτασης διοικητικών προσφυγών, η σύνταξη των εκθέσεων πολεμικής δράσης και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 35 και της παρ. 4 του άρθρου 51.
  3. Με αποφάσεις των Αρχηγών των οικείων ΓΕ, οι οποίες εκδίδονται μετά από γνώμη του Ανώτατου κατά Κλάδο Συμβουλίου ή του ΣΑΓΕ για τα ΚΣ, καθορίζονται ο χρόνος, οι θέσεις διοίκησης και ειδικής υπηρεσίας των μόνιμων υπαξιωματικών, το μεταβατικό στάδιο εφαρμογής της απόφασης αυτής και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 41.
  4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του ΣΑΓΕ, καθορίζονται τα σταδιοδρομικά σχολεία των μόνιμων υπαξιωματικών, ο τόπος, το είδος και η διάρκεια της εκπαίδευσης ή μετεκπαίδευσης, τα ειδικά σχολεία των μόνιμων υπαξιωματικών στα οποία η επιτυχής αποφοίτηση δεν αποτελεί τυπικό προσόν για την προαγωγή τους, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την παρ. 2 του άρθρου 51.
  5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδίδεται μετά από πρόταση των οικείων ΓΕ, ορίζεται ο αριθμός των ιδιωτών ή οπλιτών που κατατάσσονται ή ανακατατάσσονται ως μόνιμοι υπαξιωματικοί για κάθε έτος, ανάλογα με τις ανάγκες των ΓΕ για την εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 32. Πριν από την έκδοση της κοινής απόφασης του πρώτου εδαφίου, με γνωμάτευση του ΣΑΓΕ κατανέμεται στα ΓΕ, ανάλογα με τις ανάγκες τους, ο αριθμός των θέσεων των ιδιωτών ή οπλιτών που κατατάσσονται ή ανακατατάσσονται που προκηρύσσεται κάθε έτος.
  6. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μετά από πρόταση των ΓΕ, καθορίζονται τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, η διαδικασία, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την κατάταξη ή ανακατάταξη των ιδιωτών ή οπλιτών ως μόνιμων υπαξιωματικών, για την εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 32.

 

Άρθρο 55

Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ΄

 

  1. Η προαγωγή μόνιμων υπαξιωματικών για το έτος 2026 γίνεται αποκλειστικά για κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων, όπως αυτές εξειδικεύονται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 54, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 52.
  2. Ειδικά για τις κρίσεις του έτους 2026 οι πίνακες κρινόμενων μόνιμων υπαξιωματικών καταρτίζονται μέχρι τη 15η.2.2026 και κοινοποιούνται στους κρινόμενους μόνιμους υπαξιωματικούς μέσω των υπηρεσιών τους μέχρι την 1η.3.2026.

 

Άρθρο 56

Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Γ΄

 

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος Μέρους, καταργείται το ν.δ. 445/1974 (Α΄ 160), περί ιεραρχίας και προαγωγών των Ανθυπασπιστών και Μόνιμων και Εθελοντών Οπλιτών Ενόπλων Δυνάμεων.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 11:30 | Χρήστος

    Το υπό διαβούλευση ν/σ είναι καταρχήν αντισυνταγματικό. Ελπίζω η αρμόδια επιτροπή της βουλής να ελέγξει την αντισυνταγματικότητα του ή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ως θεματοφύλακας του πολιτεύματος. Θίγονται άρθρα και αρχές του Συντάγματος (αναλογικότητας, δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του Διοικούμενου προς τη Διοίκηση κλπ). Τα γνωρίζουμε αυτά. Πέρα από την νομική απαξίωση του παρόντος ν/σ, εγείρονται ερωτήματα ως προς την εργασιακή και κοινωνκή απαξίωση των Υπξκών και δη των αποφοίτων ΑΣΣΥ. Οι εγκύκλιες δγες πρόσκλησης έχοντας ως σχετικό μεταξύ άλλων και τον ν.3883/10 όριζαν ως καταληκτικό βαθμό τον Ανχη και Σχη (με πτυχίο ΑΕΙ). Πράγματι ένα κίνητρο ώστε η αφρόκρεμα των μαθητών να καταταγούν στις Στρκές Σχολές. Ωφελούμενη ήταν μόνο η πολιτεία και το κράτος. Για τον λόγο αυτό η ΣΤΥΑ ήταν σταθερά πάνω από 17000 μόρια και η ΣΥΔ σταθερά πάνω από 18000. Οι απόφοιτοί τους υπηρετώντας 19 έτη ως Υπξκοί προάγονται στο βαθμό του Ανθσγού. Ας αναλογιστούμε πόση εμπειρία διαθέτουν τα συγκεκριμένα στελέχη τα οποία για 32 περίπου χρόνια υπηρετούν ως Υπξκοί – Ανθστές – Κατώτεροι Αξκοί. Τα 2 τελευταία προάγονται στο βαθμό του Επγού και τιμητικά τους αποδίδεται ο βαθμός του Ασμχου. Όλα αυτά είναι γνωστά. Με το κατατιθέμενο νομοθέτημα το οποίο (κατά ψευδώς αναφέρεται ότι έχει περίοδο προσαρμογής) οι Αξκοί από ΑΣΣΥ εγκλωβίζονται στο βαθμό που φέρουν, ενώ για τους Ανθστές Υπξκούς δεν τηρείται η υπογεγραμμένη από τον εκάστοτε ΥΕΘΑ, εγκύκλιος κατάταξής τους, και μάλιστα αναδρομικά. Κανένας νόμος ποτέ και σε καμία Δημοκρατική χώρα δεν έχει αναδρομική ισχύ 35 ετών.
    Επί του σχεδίου Σώματος Υπξκών.
    Υπάρχει ήδη σώμα Υπξκών το οποίο αποτελείται από τα στελέχη προέλευσης ΕΠ.ΟΠ. Η εγκύκλιος κατάταξής τους αναφέρει ότι θα εξελίσσονται έως και το βαθμό του Αλχία. Εφόσον η Πολιτική Ηγεσία επιθυμεί την αλλαγή της Δομής Δυνάμεων, να κλείσει τις Σχολές Υπξκών και να παίρνει μόνο ΕΠ.ΟΠ. Θα πρέπει να αναλογιστεί το τίμημα βέβαια. Η έλλειψη Υπξκών που διαμηνύει η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, συνέβη λίγω μείωσης εισακτέων στις Σχολές ΑΣΣΥ (λόγω μνημονίων) και φυσικά λόγω έλλειψης ΕΠ.ΟΠ (Η τελευταία σειρά «παλιά» σειρά κατατάχθηκε το 2010) και πλέον φέρουν το βαθμό του Επιλοχία.

    Συνοψίζοντας ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΥΠΞΚΩΝ και η Βουλή οφείλει να το αποσύρει το παρόν σ/ν. ΑΠΟΣΥΡΣΥ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
    Δεν ρωτήθηκε κανείς , δεν έχει κοινοποιηθεί πουθενά η αιτιολογική έκθεση του παρόντος ν/σ, Στρκοι εγκλωβίζονται σε βαθμούς χωρίς προοπτικές εξέλιξης, καταστρατηγώντας τις εγκύκλιες εισαγωγής τους.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 11:52 | Ιωάννης Π.

    Προτείνω την παρακάτω αλλαγή της Παραγράφου 5 του Άρθρου 37 »Ιεραρχία και αρχαιότητα μόνιμων υπαξιωματικών».
    Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί βαθμού Ανθυπασπιστή Β΄ Τάξης (αντί Α’) έως και Ανθυπασπιστή ΓΕΕΘΑ είναι αρχαιότεροι των Δοκίμων Εφέδρων Αξιωματικών (εφεξής: ΔΕΑ).
    Είναι υπερβολικό να πρέπει να γίνει ένας απόφοιτος ΑΣΜΥ 47 ετών (Ανθυπασπιστής Α) για να είναι αρχαιότερος τού ΔΕΑ.Εκτός αν υπάρχει κάποιος λόγος που παρακαλείται ο νομοθέτης να μας τον εξηγήσει.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 11:33 | Κώστας

    Όχι στο Σώμα των υπαξιωματικών.Τα παιδιά μπήκαν από πανελλαδικές με πολύ καλούς βαθμούς 16000 στα σώματα της ΣΜΥ.Διαγραφτηκαν από Πανεπιστήμια για να μπουν στην ΣΜΥ διότι ήξεραν την εξέλιξη και σταδιοδρομία που θα ακολουθούσαν.Αυτη τη στιγμή το κράτος με το νομοσχέδιο
    έχει προσβάλει την εμπιστοσύνη των παιδιών που επέλεξαν και ακολούθησαν το θεσμό αυτό.
    Αν γνώριζαν τι θα ακολουθούσε οι επιλογές θα ήταν διαφορετικές.Δεν δώσατε το δικαίωμα επιλογής.
    Οποίες αλλαγές γίνουν από εδώ και πέρα ώστε να γνωρίζει ο καθένας την εξέλιξη και το μέλλον του.
    ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΏΜΑ ΤΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΏΝ!!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 11:50 | Απογοητευμένος ξανά 2010

    Το αμερικανικό μοντέλο το έφτιαξαν Αμερικάνοι με αμερικανικά δεδομένα και στα αμερικανικά μέτρα. Δε μπορεί να έχει εφαρμογή σε Ενοπλες Δυνάμεις όπου ο Ανθυπασπιστης έχει δικαιώματα υπαξιωματικού και υποχρεώσεις αξιωματικού. Που προσπαθούμε να τερματίσουμε το multitasking λόγω έλλειψης προσωπικού αλλά ας προσθέσουμε και πολιτική προστασία στα καθήκοντα.
    Ο Αμερικανός υπαξιωματικός δε χρειάστηκε ποτέ να αγχωθει αν θα βγάλει το μήνα. Αν θα καταφέρει να πάει φύλλο πορείας χωρίς να ζητήσει δανεικά. Αν χάλασε η στολή και τα άρβυλα του και θα πρέπει ξανά να αγοράσει άλλα.
    Ο Αμερικανός υπαξιωματικός παίρνει ημερησίως το 20% του μηνιαίου μισθού μου όταν πηγαίνει κάπου σε φύλλο πορείας.
    Ο Αμερικανός υπαξιωματικός λέει «ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΟΥ» αν του ζητήσει κάποιος να βιδώσει 5 βίδες αντί για 4 που περιγράφονται στα καθήκοντά του.
    Αυγά δε βάφονται έτσι κύριοι εισηγητές του εκσυγχρονισμού.
    Πρέπει να αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα πριν φτάσουμε στις αλλαγές που προτείνετε για την εξέλιξη των υπαξιωματικών.
    Για την κοροϊδία των αυξήσεων τι να πει κανείς; Ίσως φτάσω τα χρήματα που έπαιρναν το 2008 οι επισμηνίες, επιτέλους.

    Μέσα σε 15 χρόνια έχει αλλάξει προς το χειρότερο το μισθολογικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς οπότε μάλλον σκεφτήκατε «τι έμεινε να τους διώξουμε τελείως; Μήπως το βαθμολογικό;»
    Μεινετε μαζί μας να δείτε τα αποτελέσματα όμως, αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, μη φύγετε.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 11:16 | Στυα !!!

    Καλημερα σας !!! Το να καθηλώνετε όλους τους εν ενεργεία είναι αντισυνταγματικό !! Πάρτε πίσω το Γ μέρος !!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:32 | Νικος

    Καλημερα σας !!! Το να καθηλώνετε όλους τους εν ενεργεία είναι αντισυνταγματικό !! Θέλει πολύ σκέψη ότι θα φτάσουμε στα δικαστήρια !! Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση αλλά τιμωρία ..!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:00 | Βαγγέλης

    Δεν είναι δυνατόν μετά από 30 χρόνια υπηρεσίας ξαφνικά να αλλάζετε τη ζωή μου κ την ψυχολογία μου όσον αφορά τη βαθμολογική εξέλιξη!!!θεωρώ ότι είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο οι αξιωματικοί ευλογούν τα γένια τους, είναι η ταφόπλακα για τους υπαξιωματικούς! το παρόν νομοσχέδιο μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει και όχι λύσεις,γυρνάμε πολλά χρόνια πίσω!!!Ζητώ άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου. Υπάρχουν χιλιάδες χρόνια προβληματα στο στράτευμα τα οποία απλά δεν αγγίζεται….

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:15 | Γιώργος Σ.

    Το νομοσχέδιο έπρεπε να το αναφέρετε στην προεκλογική σας εκστρατεία. Πήρατε την ψήφο των στρατιωτικών και τώρα μας διώχνετε με τον τρόπο σας. Η επόμενη κυβέρνηση σίγουρα θα το αποσύρει γιατί ως στρατιωτικοί άλλα ξέραμε και άλλα μας είπαν όταν μπήκαμε στην σχολή. Να το αποσύρετε άμεσα , δεν είμαστε στρατιωτικοί β κατηγορίας.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:49 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΜΘ ΠΖ

    Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές.Το παρόν σχέδιο νόμου είναι μια κατάφορη αδικία για το σύνολο των Στελεχών εξ ΑΣΣΥ, ΕΜΘ και ΕΠΟΠ των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ).Οι άνθρωποι αυτοί εισήλθαν στις ΕΔ με προϋποθέσεις και με μεταγενέστερους ρυθμιστικούς νόμους, που καθόριζαν τη βαθμολογική τους εξέλιξη.Ο βαθμός για έναν στρατιωτικό, ανεξαρτήτως προελεύσεως, αποτελεί θέμα τιμής. Γι’ αυτό και σε περιπτώσεις διάπραξης ποινικού αδικήματος προβλέπεται η ποινή της έκπτωσης ή της καθαίρεσης.Συγκεκριμένα:Στελέχη προελεύσεως ΑΣΣΥ: Πρόκειται για Στελέχη που ο καταληκτικός βαθμός ήταν αυτός του Συνταγματάρχη ή Αντισυνταγματάρχη και σήμερα σταδιακά μέχρι του Ανθυπασπιστή.Στελέχη προελεύσεως ΕΜΘ: Πρόκειται για Στελέχη που ο καταληκτικός βαθμός ήταν αυτός του Λοχαγού και σήμερα σταδιακά μέχρι του Ανθυπασπιστή (σημειώνεται ότι από το θεσμό δε θα υπηρετεί κανένας στις ΕΔ μετά από 9 χρόνια).Στελέχη προελεύσεως ΕΠΟΠ: Πρόκειται για Στελέχη που ο καταληκτικός βαθμός ήταν αυτός του Αρχιλοχία και σήμερα σταδιακά μέχρι του Επιλοχία.Στο παρελθόν, οι ηγεσίες των ΕΔ όταν ήθελαν να τροποποιήσουν τη βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών, ΑΠΛΑ σταματούσαν να εισάγουν στις τάξεις των ΕΔ το συγκεκριμένο θεσμό και οι υπόλοιποι συνέχιζαν κανονικά. π.χ. Όταν η υπηρεσία δεν ήθελε άλλους ΕΜΘ, δεν τους υποβάθμισε. Άφησε τους ήδη υπηρετούντες να συνεχίσουν με αξιοπρέπεια τη βαθμολογική τους εξέλιξη και θέσπισε ένα νέο θεσμό, τους ΕΠΟΠ και επιπλέον χωρίς να διαταράξει τη βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών εξ ΑΣΣΥ.Κύριε Υπουργέ,– Αν δεν εφαρμόσετε πλήρως την αναδρομικότητα, σε όλα τα στελέχη που ήδη υπηρετούν, προσβάλετε την αξιοπρέπεια χιλιάδων γυναικών και ανδρών που υπηρετούν στις ΕΔ! Χωρίς στην ουσία να προσφέρετε τίποτα στη μαχητική ισχύ. Γιατί απλούστατα, το πρόσωπο που θα προσφέρει τις υπηρεσίες του θα είναι το ίδιο, ανεξάρτητα το βαθμό που θα φέρει. Αυτό που θα αλλάξει θα είναι ότι, αύριο το στέλεχος αυτό, θα λειτουργήσει με γνώμονα την αδικία που υπέστη, με αποτέλεσμα τη μείωση της αποδοτικότητάς του.– Το κράτος πρέπει να έχει συνέχεια και συνέπεια. Πραγματικά πιστεύετε ότι εσείς τηρείται ανάλογη στάση; Καταργώντας τους νόμους και τις εγκυκλίους, που πάνω τους τα στελέχη στήριξαν τα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους;– Μπορούσατε, πριν τη σύνταξη του παρόντος σχεδίου νόμου, να ζητήσετε την άποψη των υπηρετούντων στελεχών (π.χ. με ανώνυμο ερωτηματολόγιο).– Μπορούσατε, να παύσετε το θεσμό των ήδη υπηρετούντων προελεύσεως ΑΣΣΥ, χωρίς να πλήξετε τη βαθμολογική τους εξέλιξη, και να θεσπίσετε ένα νέο θεσμό Μ.Υπξκών (π.χ. ΑΣΜΥ), με νέα βαθμολογική εξέλιξη.– Μπορούσατε, να παύσετε το θεσμό των ήδη υπηρετούντων ΕΠΟΠ, χωρίς να πλήξετε τη βαθμολογική τους εξέλιξη, και να θεσπίσετε ένα νέο θεσμό Υπξκών (π.χ. ΕΘΟΠ), με νέα βαθμολογική εξέλιξη.– Σας προτρέπω να υιοθετήστε αυτές τις αξιοπρεπείς προτάσεις-λύσεις!– Κάθε μεταρρύθμιση και ιδιαίτερα η συγκεκριμένη, πρέπει να συνοδεύεται από συναίνεση του προσωπικού, από εύλογο χρόνο μετάβασης και πάνω απ’ όλα από σεβασμό προς το έμψυχο δυναμικό. Σε αντίθετη περίπτωση, παύει να είναι μια συναινετική πράξη, αλλά ΒΙΑΣΜΟΣ!Με εκτίμηση!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:30 | fotinikarra.gm@gmail.com

    Όχι στο Σώμα των υπαξιωματικών.Τα παιδιά μπήκαν από πανελλαδικές με πολύ καλούς βαθμούς 16000 στα σώματα της ΣΜΥ.Διαγραφτηκαν από Πανεπιστήμια για να μπουν στην ΣΜΥ διότι ήξεραν την εξέλιξη και σταδιοδρομία που θα ακολουθούσαν.Αυτη τη στιγμή το κράτος με το νομοσχέδιο
    έχει προσβάλει την εμπιστοσύνη των παιδιών που επέλεξαν και ακολούθησαν το θεσμό αυτό.
    Αν γνώριζαν τι θα ακολουθούσε οι επιλογές θα ήταν διαφορετικές.Δεν δώσατε το δικαίωμα επιλογής.
    Οποίες αλλαγές γίνουν από εδώ και πέρα ώστε να γνωρίζει ο καθένας την εξέλιξη και το μέλλον του.
    ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΏΜΑ ΤΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΏΝ!!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:41 | GEORGE V

    ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΏΝ – ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ Γ

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:30 | Φωτης

    Μία επισήμανση, εφόσον αντιγράφουμε το μοντέλο των Ε.Δ. των ΗΠΑ σχετικά με τη δημιουργία σώματος υπαξιωματικών, να το αντιγράψουμε ΣΩΣΤΑ και στο ΣΥΝΟΛΟ του, όχι μόνο ότι μας συμφέρει. Δηλαδή συμβούλια κρίσεων και μεταθέσεων αποτελούμενα ΜΟΝΟ από υπαξιωματικούς, ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ job discryption και όχι να ασχολούμαστε από λίγο και με όλα.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:28 | Τόλης

    Συγχαρητήρια για το πολυνομοσχέδιο!
    Για πρώτη φορά γίνεται προσπάθεια ριζικής αλλαγής και αναδιάρθρωσης των ΕΔ.

    Χώρος για τροποποιήσεις υπάρχει και πάντα θα υπάρχει αλλά και το προηγούμενο σύστημα που από Δευτέρα μέχρι Κυριακή οι Άξκοι προέλευσης ΑΣΣΥ πηδούσαν 3 βαθμούς πόσο δίκαιο ήταν; Αλλά δεν ενοχλούσε κανέναν.

    Τον βαθμό στα χαρτιά, σε εξωτερικά κλπ αλλά από υποχρεωτικά σχολεία και ευθύνες ούτε λόγος.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:19 | ,Νίκος /Π.

    Άδικο, απαξιωτικό, απαράδεκτο, έκτρωμα για τους ΑΣΣΥ και καταστροφικό για τις Ε.Δ.
    Πλήρης απογοήτευση.Οχι στο Σώμα Υπαξιωματικών.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:06 | ΑΝΝΑ

    OXI ΣΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΏΝ ΤΩΝ ΕΔ, ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ Γ

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:54 | Γεωργια

    Είμαι σύζυγος στρατιωτικού και θεωρώ πολύ άδικο και τιμωρητικό το άρθρο για την βαθμολογική εξέλιξη των υπαξιωματικών.Εχει δώσει πανελλήνιες και έχει μπει στη σχολή με 18000 μόρια με συγκεκριμένα δεδομένα για την βαθμολογική του εξέλιξη.Αν υπήρχαν τα δεδομένα που βάλατε τώρα με αυτό το άρθρο,δεν υπήρχε περίπτωση να μπει σε σχολή υπαξιωματικών.Αποσυρετε το άρθρο και εφαρμόστε τις νέες διατάξεις από νεοεισερχόμενους που θα έχουν επιλογή να μπουν ή οχι στη σχολή.Εχουμε δημοκρατία και όλα πρέπει να λειτουργούν δίκαια για το κόσμο.Με αυτό το άρθρο δεν λειτουργείτε ως δημοκράτες πολιτικοί και τιμωρείται πολλούς ανθρώπους και τις οικογένειες τους μαζί.Σκεφτειτε σοβαρά τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν.Τα μέτρα που και τα νομοσχέδια που βγαίνουν πρέπει να εξυπηρετούν τον κόσμο που ψηφίζει και όχι να τον καταδικάζουν εφόσον πλέον έχουμε βγει από την οικονομική κρίση!Αλλαξτε τώρα αυτό το άθλιο άρθρο!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:31 | Γεώργιος Γραμμένος

    Όταν εισήλθαμε στην ΣΜΥΝ το 1995 μέσω πανελληνίων, η εγκύκλιός μας, προέβλεπε ότι ο καταληκτικός βαθμός μας θα είναι του Πλοιάρχου. Με βάση αυτό, δέχτηκα να μπω σε αυτή την σχολή και να μην ξαναδώσω δεύτερη φορά πανελλήνιες για ΣΣΕ ή Ναυτικών Δοκίμων που ήταν και οι πρώτες μου επιλογές (υπόψη είχα δηλώσει μόνο στρατιωτικές σχολές στο μηχανογραφικό), καθώς όπως με προέτρεπαν τότε και οι γονείς μου να κάνω, αφού αν έδινα 2η φορά πανελλήνιες και δεν περνούσα σε αυτές τις σχολές, υπήρχε όρος που έλεγε ότι δεν μπορώ να εισαχθώ στην ΣΜΥΝ, διότι θα την είχα απορρίψει την προηγούμενη χρονιά και δεν μου έδιναν το δικαίωμα να μπω αν ενδεχομένως ξαναπερνούσα σε αυτήν. Μετά από τόσα χρόνια, πλέον έχω γίνει Αξιωματικός, αλλά διαμαρτύρομαι για την καθήλωσή μου στον βαθμό που φέρω (Υποπλοίαρχος). Όλα τα χρόνια ήμουν αυτό που λένε πιστός και φιλότιμος στρατιώτης, υπάκουος, θυσιάζοντας πολλά από την προσωπική μου ζωή, ως μέλος πληρωμάτων σε πολεμικά πλοία, τα οποία για πολλές μέρες και μήνες λείπουν από τον Ναύσταθμο, ταξιδεύοντας υπό αντίξοες συνθήκες σε φουρτουνιασμένες θάλασσες, στις ακριτικές περιοχές, για την διαφύλαξη των συνόρων της πατρίδας μας. Ήξερα όμως και είχα δεχτεί, αυτή την συμφωνία με το κράτος, ότι θα είχα συγκεκριμένη καριέρα. Με το νομοσχέδιο αυτό, το κράτος αθετεί τον λόγο του απέναντί μου, εμένα και των συναδέλφων μου. Οι συμφωνίες είναι για να τηρούνται. Από την πλευρά μου, η συμφωνία τηρήθηκε, ήμουν πάντοτε έντιμος, ευσυνείδητος και υπάκουος στρατιώτης, είχα πάντα πολύ καλές αξιολογήσεις οι οποίες ανταποκρίνονταν δίκαια στην ποιότητα της εργασίας μου, σε αντίθεση με πάρα πολλούς συναδέλφους, οι οποίοι τιμωρήθηκαν με στέρηση βαθμών. Το λέω αυτό διότι το ότι δεν υπήρχε σωστή αξιολόγηση, όπως ακούγεται τελευταία, δεν ισχύει. Επίσης συνάδελφοι προηγούμενων σειρών από εμένα και οι οποίοι είχαν τιμωρηθεί με στέρηση βαθμού, αποστρατεύτηκαν όταν έφθασαν στο τέλος της καριέρας τους με μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν που προορίζεται να έχω, όταν αποστρατευθώ. Μπορείτε να μου πείτε τι έκανα και με τιμωρείτε έτσι; Σας φαίνεται ηθικό αυτό; Ας υποθέσουμε ότι δεν είναι ηθικό, αλλά αναγκαίο. Ποια είναι η ανάγκη να γίνει κάτι τέτοιο. Γιατί σας πειράζει που αρκετοί συνάδελφοι καταφέρνουμε και φθάνουμε αποστρατευτικά στον βαθμό που μας υποσχέθηκε το κράτος όταν μπήκαμε στις σχολές αυτές; Λέτε ότι έχουμε πολλούς ανώτερους αξιωματικούς συγκριτικά με τους υπαξιωματικούς και τους στρατιώτες. Σε αυτό δεν φταίμε εμείς. Το κράτος δεν έκανε τις απαραίτητες προσλήψεις-μείωσε τους εισακτέους των σχολών κλπ, από την περίοδο των μνημονίων, με αποτέλεσμα όλες οι υπηρεσίες να ήταν όλα αυτά τα χρόνια υποστελεχομένες και έπρεπε ο καθένας μας στο στράτευμα να επωμίζεται αναγκαστικά περισσότερες ευθύνες, σε σχέση με τους παλαιότερους. Όμως όποιο πρόβλημα υποστελέχωσης είχε δημιουργηθεί, λυνόταν λόγω της ιεραρχίας μας, δηλαδή ο νεότερος σε βαθμό επωμιζόταν και τις εργασίες των υφισταμένων του, που δεν υπήρχαν. Και κάπως έτσι, διατηρήσαμε με το φιλότιμό μας όλα αυτά τα χρόνια, το αξιόμαχο του στρατεύματος, με περισσότερες υποχρεώσεις, με περισσότερο πόνο. Αλλά δεν αντιδράσαμε, τα δεχτήκαμε όλα, γιατί βλέπαμε ότι ήταν σε δύσκολη θέση η πατρίδα. Και τώρα λίγο πριν την αποστρατεία μας, έρχεται ένα νομοσχέδιο να μας στερήσει τους βαθμούς που δικαιούμαστε, έρχεται με ένα νομοσχέδιο, το κράτος να μας τιμωρήσει. Γιατί; Με το νομοσχέδιο αυτό αισθάνομαι την μεγάλη εξαπάτηση του κράτους απέναντι στους συναδέλφους. Αν το ήξερα ότι θα συνέβαινε ποτέ κάτι τέτοιο δεν θα έμπαινα ποτέ σε αυτή την σχολή. Πιθανότατα θα έδινα 2η φορά πανελλήνιες δίνοντας 1 μάθημα μόνο που δεν είχα πάει καλά την προηγούμενη χρονιά, ένα μάθημα που το είχα ήδη διδαχθεί και για ένα χρόνο θα ασχολιόμουν μόνο με αυτό, προκειμένου να μπω σε σχολές Αξιωματικών ή θα προσανατολιζόμουν στο Εμπορικό Ναυτικό. Εκεί θα είχα και τους βαθμούς και τις αντίστοιχες χρηματικές απολαβές, που στο ναυτικό εμείς κάνοντας δυσκολότερη δουλειά, ποτέ δεν είχαμε. Και επανέρχομαι στην ερώτηση, ποιο είναι το πρόβλημα να έχουμε «πολλούς» πλοιάρχους έστω και αποστρατευτικά. Ποιο είναι το πρόβλημα να γίνεται ότι γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια. Γιατί πιεζόμαστε τόσο πολύ να αλλάξει αυτό; Μπορείτε να μου το εξηγήσετε; Τα προηγούμενα χρόνια οι ΕΔ δεν λειτουργούσαν έτσι; Με το νομοσχέδιο αυτό, απαξιώνεται ο Υπαξιωματικός. Και κανένας δεν θα θέλει να μπαίνει σε αυτές τις σχολές με κίνδυνο μείωσης του αξιόμαχου του στρατεύματος. Θα αναγκαστείτε να δεχτείτε μετανάστες για να καλυφθούν οι κενές θέσεις που συνεχώς δημιουργούνται, ακόμα και μουσουλμάνους. Μόνο που θα πρέπει να σας καταγγείλω, ότι στην υπηρεσία μου μίλησα κάποια στιγμή με έναν ναύτη Έλληνα στην εθνικότητα, αλλά μουσουλμάνο στο θρήσκευμα και στην ερώτησή μου, σε έναν ενδεχόμενο πόλεμο με την Τουρκία, ποιον θα υποστηρίξει, εκείνος μου απάντησε με ύφος απόλυτο, ότι ναι μεν είναι Έλληνας, αλλά δεν μπορεί να πολεμήσει, ενάντια σε Τούρκο, λόγω της θρησκείας. Άρα θα ήταν εναντίον μας! Μήπως βάζοντας αναγκαστικά μουσουλμάνους στις νέες φρεγάτες και στις μονάδες γενικά, θα βάλετε κατασκόπους και σαμποτέρ; Εκεί οδηγούμαστε. Τα στατιστικά στοιχεία είναι αμείλικτα, οι ΕΔ διαλύονται. Τα drones δεν θα μας σώσουν! Όλα αυτά, μόνο για το βαθμολογικό. Για το μισθολογικό – συνταξιοδοτικό κομμάτι δεν θα επεκταθώ, αλλά αντί να βελτιώνονται τα πράγματα, χειροτερεύουν κι εκεί και αυτή η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη αν αναλογιστούμε και την ακρίβεια που υπάρχει. Επίσης γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη οικονομική διάκριση μεταξύ ΑΣΣΥ και ΑΣΕΙ, ενώ με πανελλήνιες και 3ετούς φοιτήσεως σχολή, η οικονομική διάκριση μεταξύ υπαξιωματικών και ΕΠΟΠ, είναι στους αντίστοιχους βαθμούς αμελητέα. Και αυτό είναι πολύ προκλητικό από την πλευρά των ΑΣΣΥ, οι οποίοι αισθάνονται το κράτος να τους πολεμάει συνεχώς! Το νομοσχέδιο δεν πρέπει να περάσει. Στο οικονομικό κομμάτι χρειάζεται περισσότερη δικαιοσύνη, αλλά και να αλλάξει εκ νέου, διότι μπορεί να φαίνεται μια μικρή αύξηση, στην κατηγορία μου υπολογίζεται στα 100 ευρώ, αλλά θα υπάρχει μεγάλη απώλεια εισοδήματος στην σύνταξη και γενικά στις αντίστοιχες απολαβές που θα είχαμε με το νυν καθεστώς, όπως πολλοί ειδικοί έχουν αναλύσει και διαδικτυακά. Για το βαθμολογικό κομμάτι, δεν παίρνει κάποια βελτίωση, μόνο πλήρης απόσυρση, ειδάλλως αν ψηφιστεί, θα υπάρξει και σημαντικό πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση, αλλά και θα υπάρξουν μαζικές προσφυγές στα δικαστήρια, με πρόθεση σε περίπτωση μη δικαίωσης, οι υποθέσεις αυτές να φτάσουν μέχρι το Ευρωπαϊκό δικαστήριο και ακόμα παραπέρα ! Και το σημαντικότερο : η ιστορία θα καταγράψει με τα μελανότερα χρώματα, τους πρωταγωνιστές του νομοσχεδίου αυτού, το οποίο δύναται να οδηγήσει στην διάλυση των ΕΔ, όπως βλέπουμε ότι ήδη έχει αρχίσει να γίνεται. Και η ευθύνη θα είναι ιστορικά πολύ μεγάλη !

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:24 | Αλεξάνδρα Κ.

    Άθλιος ο τρόπος αντιμετώπισης των υπαξιωματικών, Δένδια φέρε μας τα λεφτά που δώσαμε σε μετακομίσεις και τα δάκρυα των παιδιών μου, για να έρθεις να μου πεις πως 10 χρόνια θα έχω τον ίδιο βαθμό. Είμαι απογοητευμένη και θυμωμένη με την στρατιωτική ηγεσία που δεν παίρνει θέση και τους πολιτικούς που δεν μας υπολογίζουν. Θα κριθείτε όλοι , τους κόπους μας δεν θα τους υποβαθμισετε με αυτή την άθλια ρύθμιση. Θα παραιτηθώ αλλά πριν το κάνω θα σας κάνω μήνυση,εγώ και πολλοί συνάδελφοι μου.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:15 | Κώστας

    Αποσυρση του νομου άρθρου για το σωμα Υπαξιωματικων. Υποβαθμίζει χιλιαδες ατομα

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:52 | Αθανάσιος

    ΕΜΘ 2001 γράφει, δηλαδή τόσο άσχετος με το στράτευμα ο συντάκτης του νσ;
    Η τελευταία σειρά ΕΜΘ είναι η 2000

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:31 | Δεσποινάκι

    Όχι στο σώμα Υπαξιωματικών, τουλάχιστον ας υπάρξει μια μεταβατική περίοδος. Ανατρεπετε τα δικαιώματα και όσα υπέγραψαν οι στρατιωτικοί , κανένας σεβασμός.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:46 | Ασμιας

    Εισήλθα σε σχολή ΑΣΣΥ το 2012 μέσω πανελληνίων με 17.000 μόρια. Είχα πάρα πολλές και καλές επιλογές. Μπήκα γνωρίζοντας ότι μετά από κάποια χρόνια θα προάγθω σε αξιωματικός. Δυστυχώς 13 χρόνια μετά αλλάζουν όλα. Η απογοήτευση μεγάλη αφού έχω αφιερώσει τα 13 πιο παραγωγικά χρόνια της ζωής μου σε αυτό το επάγγελμα με μεταθέσεις και ότι άλλο συνεπάγεται, για να έρθει μια μέρα ένα άκυρο νομοσχέδιο να αλλάξει όλη την επαγγελματική πορεία. Τι κράτος δεν τηρεί τις προϋποθέσεις με τις οποίες μπήκαμε, τον κόπο μας για να μπούμε στις σχολές αλλά και τους κόπους της οικογένειας μας που πλήρωνε φροντιστήρια ώστε να έχουμε μια καλύτερη ζωή στο μέλλον. Εντελώς άδικο μετά από τόσα χρόνια να αλλάζουν τόσο ριζικά τα πράγματα. Η παραίτηση πλέον είναι μονόδρομος, το νομοσχέδιο αυτό είναι υποβάθμιση των σχολών ΑΣΣΥ και των αποφοίτων τους. Αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο αυτό θα έρθει κύμα παραιτήσεων. Συνομιλοντας με συναδέλφους ίδιας προέλευσης είναι στα όρια της παραίτησης και όσοι έχουν δικτυωθεί εκτός ΕΔ ,το νομοσχέδιο αυτό θα είναι το τελειωτικό χτύπημα.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:43 | Απογοήτευση πλήρης

    Δώστε πίσω την 25ετια που οι πιο πολύ μπήκανε στις ΑΣΣΥ με αυτές τις συνθήκες και φτιάξτε ότι έκτρωμα θέλετε. Στα πρότυπα του US το νομοσχέδιο σας και το βαθμολογικό των υπαξιωματικών αλλά με πολλές μεγάλες διαφορές που σας συμφέρουν.μισθοι στα τάρταρα αλλά οι υποχρεώσεις των αξιωματικών και 35 χρόνια υπηρεσίας. Αφήστε μας να φύγουμε στα 25 τουλάχιστον.παροχες μηδέν,σύνταξη μια από τα ίδια.ραντεβου στην κάλπη λοιπόν ψηλε και ελπίζω οι ψηφοφόροι σας συνάδελφοι να μην το ξεχάσουν αυτό που κάνατε πάλι νύχτα παραμονή των ενόπλων δυνάμεων.ουτε την ευθιξία δεν έχετε μωρέ να κάνετε κάτι καθαρά μέσα στη μέρα.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:23 | Ιωάννα

    Δεν υφίσταται περίοδος προσαρμογής για τους ήδη υπηρετούντες, οι στρατιωτικοί υπογράψαμε και εισαχθηκαμε στις στρατιωτικές σχολές με άλλες προϋποθέσεις. Πως γίνεται ξαφνικά αυτή η αλλαγή ; Την ημέρα εορτασμού των Ενόπλων Δυνάμεων φέρατε στην επιφάνεια αυτό το έκτρωμα… Απαξίωση για το έργο των αποφοίτων ΑΣΣΥ. Ραντεβού στις κάλπες και στα δικαστήρια.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:13 | Γεώργιος Μ

    Το γεγονός ότι θέλετε να ψηφίσετε νομοσχέδιο που να επιρεάζει αναδρομικά την σταδιοδρομία ανθρώπων που επέλεξαν σχολές υπαξιωματικών πριν από 30 χρόνια είναι κατά την γνώμη μου ανήθικο και άδικο…. μπείτε στην θέση τους για να καταλάβετε πως αισθάνονται…..αλλά μάλλον δεν σας ενδιαφέρει….η δισαρέσκια τους θα αποτυπωθεί στις εκλογές το 2027….

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:08 | ΦΩΤΗΣ

    Μεγάλη αδικία για τα παιδιά που έδωσαν πανελλήνιες για να περάσουν σε μια σχολη των ΑΣΣΥ και ενω γνώριζαν ποιά θα είναι η βαθμολογική εξέλιξη τους, έρχεται τώρα η πολιτεία και ακυρώνει αυτα που είχε υποσχεθεί. ΑΔΙΚΙΑ για τον κόπο των παιδιών που κοπίασαν, ΑΔΙΚΙΑ για τους γονείς που εμπιστεύτηκαν τη πολιτεία και μάτωσαν οικονομικά.Πλέον ποιός νέος θα δηλώσει ΑΣΣΥ???…γιατί???? για να είναι μόνιμα λοχίας με μισθό πείνας??? Ποιός νέος θα πάει εποπ??… για να είναι μόνιμα σκοπός??? δούλος???.Καταστρέφετε ζωές και όνειρα ανθρώπων που αγωνίσθησαν σκληρά για να πετύχουν κάποιο σκοπο στη ζωή τους…γιατί τέτοια αντιμετώπιση??? γιατί τόσο μίσος???γιατί τέτοια αφερεγγυότητα???? Εντέλει δε καταλαβένετε ότι θα καταστρέψετε το κορμό των ΕΔ??? ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΩΡΑ…πριν διαλύσετε τις ΕΔ….πριν μείνουν οι σχολές κενές….πριν δείτε παραιτήσεις σε μορφη καταιγίδας….πριν δείτε κενά στρατοπεδα…

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:28 | Δήμος

    Με το παρόν σχόλιο επιθυμώ να θέσω υπόψη σας ορισμένα κρίσιμα νομικά, συνταγματικά και διοικητικά ζητήματα που ανακύπτουν από τις ρυθμίσεις του Τμήματος Γ’ (άρθρα 32–56) του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και το Παράρτημα Β, τα οποία αφορούν τη βαθμολογική εξέλιξη του προσωπικού Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ).
    Οι ρυθμίσεις αυτές επηρεάζουν άμεσα τόσο την υπηρεσιακή κατάσταση όσο και τα δικαιώματα ενός σημαντικού αριθμού στελεχών, ιδίως όσων έχουν καταταγεί κατά τα έτη 1996–2000 και παραμένουν ουσιαστικά στάσιμοι, την ώρα που οι ΕΜΘ μέχρι το έτος κατάταξης 1995 προάγονται στον βαθμό του Ανθυπολοχαγού.
    Το Παράρτημα Β που συνοδεύει το Σχέδιο Νόμου αποτυπώνει με σαφήνεια την ανωτέρω διαφοροποίηση, σύμφωνα με την οποία οι ΕΜΘ 1991–1995 λαμβάνουν αξιωματικούς βαθμούς, ενώ οι ΕΜΘ 1996–2000 παραμένουν στον βαθμό του Ανθυπασπιστή ή και χαμηλότερα μέχρι τη συνταξιοδότησή τους, χωρίς ρεαλιστική προοπτική περαιτέρω εξέλιξης.ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ-Β
    Η επιλογή του νομοθέτη να θέσει το έτος κατάταξης 1995 ως όριο για την προαγωγή σε αξιωματικό βαθμό, αφήνοντας ένα μεγάλο τμήμα ομοιογενών στελεχών αποκλεισμένο από την ίδια εξέλιξη, δημιουργεί σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας, ισότητας, αξιοκρατίας, αναλογικότητας, προστασίας επαγγελματικών δικαιωμάτων και συμμόρφωσης προς το ενωσιακό και διεθνές δίκαιο.
    Ακολουθεί αναλυτική τεκμηρίωση.
    1. Παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας (άρθρο 4 §1 Συντ.)
    Η διαφοροποίηση μεταξύ ΕΜΘ πριν και μετά το 1995 στερείται οποιασδήποτε αντικειμενικής, τεχνικής ή υπηρεσιακής αιτιολόγησης.
    Η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει επανειλημμένως κρίνει ότι η διαφορετική υπηρεσιακή μεταχείριση επιτρέπεται μόνο όταν στηρίζεται σε πραγματικές, ουσιαστικές και λογικές διαφορές, οι οποίες απουσιάζουν εν προκειμένω.
    Η διάκριση που εισάγεται βασίζεται αποκλειστικά στο τυπικό κριτήριο του έτους κατάταξης, το οποίο δεν αποτελεί συνταγματικά ανεκτό λόγο διαφοροποίησης εντός της ίδιας υπηρεσιακής κατηγορίας.
    2. Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 §1 Συντ.)
    Η απόλυτη και μόνιμη αποστέρηση των ΕΜΘ 1996–2000 από τον βαθμό του ανθυπολοχαγού:
    • δεν είναι κατάλληλη για εξυπηρέτηση κάποιας συγκεκριμένης επιχειρησιακής ανάγκης,
    • δεν είναι αναγκαία, αφού υπήρχαν ηπιότερες και πιο ισόρροπες λύσεις,
    • δεν είναι ανάλογη, διότι δημιουργεί ακραία δυσμενή μεταχείριση εις βάρος μιας ομοιογενούς ομάδας στελεχών.
    Η αναλογικότητα λειτουργεί ως θεσμικό φρένο σε νομοθετικές επιλογές που παράγουν δυσανάλογα αποτελέσματα, όπως συμβαίνει στην παρούσα περίπτωση.
    3. Παραβίαση της αρχής της αξιοκρατίας και της υπηρεσιακής εξέλιξης (άρθρο 103 Συντ.)
    Η υπηρεσιακή εξέλιξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων οφείλει να στηρίζεται σε:
    • αντικειμενικά κριτήρια,
    • αξιοκρατικές διαδικασίες,
    • διαφανείς κανόνες.
    Το έτος κατάταξης δεν αποτελεί κριτήριο ούτε για την επιχειρησιακή ικανότητα, ούτε για την υπηρεσιακή απόδοση, ούτε για την ιεραρχική σειρά εντός βαθμού.
    Η διαφοροποίηση αυτή οδηγεί σε αξιοκρατικά κενά και υποβαθμίζει τον θεσμό των ΕΜΘ.
    4. Νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας – Απαγόρευση αυθαίρετης διάκρισης
    Το ΣτΕ έχει καταστήσει σαφές ότι:
    • (ΣτΕ 1917/2014) Δεν επιτρέπεται διαφορετική μεταχείριση εντός της ίδιας κατηγορίας υπαλλήλων όταν δεν υφίσταται ουσιαστική διαφορά.
    • (ΣτΕ 171/2020) Η υπηρεσιακή εξέλιξη πρέπει να θεμελιώνεται σε αντικειμενικούς, αξιοκρατικούς λόγους, όχι σε τυπικά κριτήρια.
    • (ΣτΕ 2332/2017) Η διοίκηση οφείλει να σέβεται τη χρηστή διοίκηση και τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των στελεχών.
    Στην υπό κρίση περίπτωση, οι ΕΜΘ 1996–2000 δεν διαφέρουν σε τίποτα ουσιαστικό από τους ΕΜΘ 1991–1995 ως προς:
    • καθήκοντα,
    • προσόντα,
    • επιχειρησιακό ρόλο,
    • υποχρεώσεις,
    • δικαιώματα.
    Συνεπώς η διακριτική μεταχείριση συνιστά ανεπίτρεπτη άνιση μεταχείριση κατά την κρίση του ΣτΕ.
    5. Αντίθεση προς το Ενωσιακό Δίκαιο – Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων ΕΕ (Άρθρα 20 & 21)
    Το ενωσιακό δίκαιο απαγορεύει διακρίσεις λόγω:
    • ηλικίας,
    • έτους πρόσληψης,
    • ή άλλων κριτηρίων χωρίς αντικειμενική αιτιολόγηση.
    Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει επανειλημμένα κρίνει ότι η αυθαίρετη θέσπιση «ορίων–τομών» (cut-off dates), όταν δεν εξυπηρετεί αναγκαίο και θεμιτό σκοπό, συνιστά αδικαιολόγητη διάκριση.
    Η διάκριση μεταξύ «ΕΜΘ έως 1995» και «ΕΜΘ μετά το 1995» αποτελεί ακριβώς τέτοια περίπτωση.
    6. Παραβίαση άρθρου 14 ΕΣΔΑ – Απαγόρευση διακρίσεων
    Το άρθρο 14 ΕΣΔΑ προστατεύει από διακρίσεις εντός επαγγελματικών κατηγοριών.
    Η διαφοροποίηση εν προκειμένω:
    • δεν στηρίζεται σε αντικειμενικά στοιχεία,
    • δεν επιδιώκει θεμιτό σκοπό,
    • παράγει δυσανάλογη βλάβη στους νεότερους ΕΜΘ.
    Κατά συνέπεια, η ρύθμιση βρίσκεται σε προφανή αντίθεση με το ευρωπαϊκό δίκαιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
    7. Παραβίαση της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης
    Οι ΕΜΘ 1996–2000:
    • υπηρέτησαν δεκαετίες
    • με προσδοκία αντίστοιχης υπηρεσιακής εξέλιξης
    • σύμφωνα με το προηγούμενο καθεστώς.
    Η ξαφνική θέσπιση ενός ορίου διαχωρισμού χωρίς αιτία και ο ουσιαστικός αποκλεισμός μιας ολόκληρης ομάδας στελεχών από την προαγωγή σε αξιωματικούς βαθμούς παραβιάζει τη θεμελιώδη αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς τη διοίκηση.
    8. Συνέπειες για στελέχη με αναπηρία – Παραβίαση της CRPD (ΟΗΕ)
    Για όσα στελέχη ΕΜΘ εντάσσονται στις ρυθμίσεις των άρθρων 101 και 111 παρ. ζ (ειδικές καταστάσεις), η διαφοροποίηση στην υπηρεσιακή εξέλιξη μπορεί να συνιστά:
    • έμμεση διάκριση λόγω αναπηρίας (άρθρο 27 CRPD),
    • παραβίαση του δικαιώματος στην εργασία,
    • παραβίαση της προστασίας της επαγγελματικής τους θέσης.
    Η CRPD, την οποία η Ελλάδα έχει κυρώσει, επιβάλλει την ίση μεταχείριση και την αποφυγή μέτρων που οδηγούν άτομα με αναπηρία σε υποβάθμιση ή στασιμότητα.Οι ρυθμίσεις του Τμήματος Γ’ και του Παραρτήματος Β σχετικά με τη βαθμολογική εξέλιξη των ΕΜΘ δημιουργούν:
    • αντισυνταγματική διάκριση,
    • προσβολή της αξιοκρατίας,
    • παραβίαση της αναλογικότητας,
    • παράβαση του ενωσιακού και διεθνούς δικαίου,
    • στασιμότητα και υπηρεσιακή αδικία για εκατοντάδες στελέχη,
    • κίνδυνο καταρρεύσεως ενώπιον του ΣτΕ λόγω αδικαιολόγητης άνισης μεταχείρισης.
    Πρόκειται για ρύθμιση που χρήζει αναθεώρησης, ώστε να αποκατασταθεί η ισότητα και η αξιοκρατική εξέλιξη του συνόλου των ΕΜΘ, ιδίως εκείνων που έχουν καταταγεί κατά τα έτη 1996–2000.
    Επιπλέον τα Παραρτήματα του σχεδίου νόμου βρίσκονται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 11, όσον αφορά τη βαθμολογική εξέλιξη των ήδη υπηρετούντων αξιωματικών. Με την εφαρμογή τους δεν τηρείται ο ελάχιστος χρόνος παραμονής στους βαθμούς (Ανθυπολοχαγού, Υπολοχαγού κ.λπ.), όπως ρητώς ορίζει το άρθρο 11.
    Η επιλογή αυτή συνιστά παραβίαση της αρχής της ισότητας, καθώς δεν προβλέπεται αντίστοιχη μεταχείριση ή μεταβατικό πλαίσιο για την Κατηγορία Α (ΣΣΕ), ενώ ταυτόχρονα διαφοροποιείται αυθαίρετα η υπηρεσιακή εξέλιξη μεταξύ στελεχών ίδιων κατηγοριών και ετών υπηρεσίας.
    Προτείνεται, συνεπώς, να εφαρμοστεί το άρθρο 11 και στους ήδη υπηρετούντες αξιωματικούς των Κατηγοριών Β και Γ, ώστε να κρίνονται για προαγωγή με βάση τους χρόνους που αυτό προβλέπει. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται:
    ομαλή μετάβαση πενταετίας (5 ετών) για τους ΕΜΘ,
    ομαλή μετάβαση δεκαεξαετίας (16 ετών) για τους αποφοίτους ΑΣΣΥ,
    και διατηρείται η υπηρεσιακή συνέχεια χωρίς αιφνίδια ανατροπή.
    Σε αντίθετη περίπτωση, παραβιάζεται και η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, καθώς ανατρέπεται αιφνιδίως η ήδη διαμορφωμένη υπηρεσιακή και βαθμολογική προοπτική, την οποία η Διοίκηση είχε δημιουργήσει και διατηρήσει επί σειρά ετών.
    Περαιτέρω, η εφαρμογή των Παραρτημάτων θα οδηγήσει σε σοβαρή διατάραξη της στρατιωτικής ιεραρχίας, ενδεικτικά:
    Υπολοχαγοί προέλευσης ΣΜΥ, οι οποίοι σήμερα είναι ανώτεροι Ανθυπολοχαγών ΣΣΕ, θα καταστούν νεότεροι αυτών.
    Ανθυπολοχαγοί ΕΜΘ, που προηγούνται ιεραρχικά Ανθυπασπιστών ΣΜΥ, θα βρεθούν ξαφνικά νεότεροι λόγω μη προαγωγής τους σε Υπολοχαγούς.
    Οι στρεβλώσεις αυτές πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία της ιεραρχίας και δημιουργούν υπηρεσιακή αστάθεια.
    Τέλος, η μη πρόβλεψη ομαλής μετάβασης θα οδηγήσει με μαθηματική βεβαιότητα σε:
    πολλαπλές αγωγές για ηθική βλάβη και προσβολή δικαιωμάτων υπηρεσιακής εξέλιξης, εξώθηση στελεχών σε πρόωρη αποστρατεία, με αποτέλεσμα τη μείωση της ενεργού στρατιωτικής δύναμης κατά τρόπο αδικαιολόγητο και επιζήμιο.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:31 | Αντωνης

    Με τα όρια ηλικιας συμφωνα με τον νόμο 4915/2022 τι θα γίνει???
    Πως θα παραμενουν στους βαθμούς αυτούς τα στελέχη χωρίς να αλλάξουν το όρια??

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:23 | ΑΣΣΥ

    Τα λέμε στα δικαστήρια. Όλα τα υπόλοιπα είναι να είχαμε να λέγαμε, να είχαμε να πούμε. Οι εμπνευστές του εκτρώματος θα λογοδοτήσουν εκεί που πρέπει. Το φιλότιμο ήταν ένα ωραίο παραμύθι που έλαβε τέλος. Κανένας δεν θα μπορεί να διοικήσει κανέναν. Έχετε αποτύχει παταγωδώς στα θέματα προσωπικού και έπρεπε να έχετε παραιτηθεί εδώ και χρόνια. Με δόλιο και ύπουλο τρόπο φέρνετε ένα νομοσχέδιο ταφόπλακα για το σύνολο των Υπαξιωματικών. Ουδέποτε προεκλογικά αναφερθήκατε σε τέτοιες αλλαγές. Υφαρπαξατε ψήφους χωρίς να έχετε πει τίποτα ή έστω να έχετε αφήσει υπονοούμενα. Όλα στο σκοτάδι, όλα με τρόπους ύπουλους και αχαρακτήριστους. Ετσι είναι η πολιτική όμως. Δυστυχώς στο παιχνίδι αυτό μπήκαν και οι Στρατιωτικοί. Ο διαχωρισμός πάντα υπήρχε και σωστά υπάρχει. Άλλο ΑΣΕΙ, άλλο ΑΣΣΥ. Άλλο ο διαχωρισμός όμως και άλλο η ταπείνωση. Άλλο ο διαχωρισμός, άλλο η ατίμωση. Γιατί ατίμωση είναι να λες σε έναν Ανθυπασπιστή ότι δεν θα ξαναπάρει βαθμό. Και το φτάνατε μέχρι το τέρμα. Οχι θα πάρετε μετά από δέκα χρόνια έναν βαθμό και μετά από δέκα χρόνια άλλον έναν. Τίποτα. Μηδέν. Και το χειρότερο;;;;
    Έχετε την έπαρση ότι όλο αυτό θα λειτουργήσει.
    Έχετε την έπαρση ότι έχετε δίκιο. Μόνο εσείς.
    Έχετε την έπαρση ότι ταπεινώνοντας τους Υπαξιωματικούς θα καταφέρετε κάτι.
    Την διάλυση θα φέρετε και τίποτα λιγότερο.
    Ξεπερνάτε και τον εαυτό σας μερικοί δίνοντας ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ στον Υπουργό. Προφανώς μέχρι εκεί φτάνετε.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:20 | ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

    Υπό το πρίσμα διαβούλευσης του νομοσχεδίου καταθέτω την πρότασή μου έχοντας υψηλό το φρόνημα ανιδιοτελούς προσφοράς στην πατρίδα επί 28 έτη στην 1η γραμμή με διακρίσεις και επαίνους τιμώντας το όπλο που υπηρετώ και κάθε Έλληνα και Ελληνίδα που εμπιστεύεται τις Ε.Δ ως πυλώνα ασφάλειας και ευημερίας.
    Με εφαλτήριο την αρραγή προσφορά των Ε.Δ στην ευρύτερη κοινωνία σύμφωνα με επιταγές του πολιτεύματος, θα ήθελα να θίξω το άρθρο 36,το οποίο καταστρατηγεί τα κατοχυρωμένα δικαιώματα ατόμων που εισήλθαν στις ΑΣΣΥ από το 1993 έως σήμερα αναδρομικά μάλιστα, αναιρώντας άρθρα του Συντάγματος θίγοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος δικαίου.!!!
    Προς επίρρωση των ανωτέρω κατά την γνώμη μου θα μπει σε χειμερία νάρκη η δυνατότητα αυτοβελτίωσης ,δια βίου μάθησης και προόδου των στελεχών των Ε.Δ.
    Ποιο το κίνητρο των στελεχών εκτός από το οικονομικό το οποίο ορθά βελτιώνεται όταν αποστερούνται θεμελιώδη ήδη κατοχυρωμένα δικαιώματα???? Ο βαθμός αντικατοπτρίζει την αέναη προσφορά των Ε.Δ και αποκρυσταλλώνεται στην εμπιστοσύνη των πολιτών και δεν είναι κενού περιεχομένου!!!
    Συνέπεια αυτού ορθά ο νομοθέτης προέβλεψε με τον Νόμο 3883/2010 κάτοχοι πτυχίων ΑΕΙ/ΑΤΕΙ να έχουν καταληκτικό βαθμό Συνταγματάρχη και αντιστοίχων. Με αυτή την μεθόδευση αποκτάται κίνητρο παραγωγικότητας καθώς και επίκτηση ειδικών γνώσεων προς όφελος της πατρίδας. Επίσης δίνεται στην αποστρατεία δεν επηρεάζει οργανικές θέσεις και αφορά μια μικρή μερίδα στελεχών.
    Εν κατακλείδι πρότασή μου είναι η διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος δηλαδή ανταμοιβή απόκτησης πτυχίου ΑΕΙ για τους καταταγέντες έως και σήμερα και δυνατότητα απόδοσης καταληκτικού βαθμού τιμώντας με αυτό τον τρόπο στελέχη που μόχθησαν να τελειώσουν ΑΕΙ διαδικτυακά εν μέσω κακουχιών μακράν των Ελληνικών συνόρων στα οποία συμπεριλαμβάνομαι και εγώ!!!!!
    Τέλος η έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου από τούδε και εφεξής θα επαναφέρει την ηρεμία στο Στράτευμα ώστε απρόσκοπτα να συνεχίσει την αποστολή που του έχει αναθέσει η Ελληνική Πολιτεία.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:59 | Βάγια Κ

    Είμαι σύζυγος εε στελέχους της ΠΑ , κ από αυτό το βήμα το μόνο που μπορώ να πω κε Υπουργέ κ. κ Αρχηγοί ότι η απογοήτευση εξ αιτίας του σ/ν κ φυσικά η οργή… είναι διάχυτη !!! Η άποψη μου εξάγεται εκ των συζητήσεων τόσο του συζύγου μου με άλλα στελέχη κ συμμαθητές του… επί των τόσο καιρό «διαρροών» που έγιναν (γνώμη μου στοχευμένα) αλλά κ πλέον διαβάζοντας τις ….τόσο μένος στους εξ ΑΣΣΥ γτ? γτ τους καρατομειτε συνοπτικά ???Γνωρίζεται εσείς κε Υπουργέ τις θυσίες τόσο των στελεχών όσο κ των οικογενειών τους για να υπάρχουν ΕΔ?Δεν είναι μόνο οιΑξιωματικοι ΑΣΕΙ οι μόνοι οι άξιοι οι ικανοί …Εσείς δλδ πιστεύεται ότι αυτοί που μερίμνησαν την πορεία στελεχών εξ ΑΣΣΥ ήταν πιο χαμηλής νοημοσύνης κ έρχεσται τώρα να τους προσβάλλεται με το παρόν άισχος???Τους προσβαλλατε σε συνεντεύξεις τυπου(τα στελέχη)κατά επανάληψη λέγοντας τους υδροκέφαλους , στραβάδια,αυτιστικούς αντιπαραηωγικους έως κ χουντικά κατάλοιπα….Αν είναι δυνατόν ο πολιτικός προϊστάμενος των ΕΔ να διατεθεί τέτοιες απόψεις κ φυσικά με την ανοχή των Αρχηγών ΓΕ!!!???Μάλλον οφείλετε ότι δεν προσβαλλατε την προέλευσή τους???!!! Δώσατε ανακριβή στοιχεία έως ψευδή για 900 υπηρετούντες ΑΣΣΥ ενώ παραβλέψετε (??)να αναφέρεται ότι ο βαθμός του Συνταγματάρχη /Σμηναρχου κτλ στους Εξ ΑΣΣΥ είναι τιμητικός αποστρατείας κ δεν αποτελεί οργανική θέση…. Εξωραισατε τον 3883/10 που ήταν ο πρώτος νόμος που σκότωσε τις ΕΔ… αν είναι δυνατόν ότι τάχα αντί για λεφτά έδινε βαθμούς στα στελέχη!!!!!??? (αν είναι δυνατόν αυτές να είναι γνώσεις ΥΕΘΑ,) κ έρχεσται τώρα με αυτό το επαίσχυντο ν/σ να δώσετε χαριστική βολή!!! κε Υπουργέ η ζωή μου με ένα στέλεχος των ΕΔ μου έχει καταστήσει σαφές ότι η αξιοπρέπεια , είναι πάνω από όλα Κ η αγάπη για την πατρίδα. τα στελέχη να είστε σίγουρος ότι δεν είναι χρυσόψαρα ούτε πρόβατα… είναι άτομα με αίσθημα ευθύνης , υψηλή νοημοσύνη, κ αποδίδουν τιμή σε όσους τους τιμούν αυτούς κ την αποστολή τους!!! Να είσαστε σίγουρος για αυτό…!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:07 | ΣΜΥΝ ΧΡΗΣΤΟΣ

    Απογοήτευση.Κριμα,μολις καταστραφηκαν οι ενοπλες δυναμεις.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:27 | Νικόλαος (ΕΜΘ)

    Οι ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου που θέτουν ως όριο το έτος κατάταξης 1995 για την προαγωγή των ΕΜΘ σε αξιωματικό βαθμό δημιουργούν σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας και νομιμότητας, καθώς οι ΕΜΘ 1996–2000 παραμένουν μόνιμα καθηλωμένοι χωρίς αντικειμενική αιτία.
    1. Παραβίαση της συνταγματικής ισότητας (άρθρο 4 Συντ.)
    Η διάκριση στηρίζεται αποκλειστικά στο τυπικό έτος κατάταξης, χωρίς ουσιαστική διαφορά καθηκόντων, προσόντων ή υπηρεσιακού έργου. Πρόκειται για άνιση μεταχείριση εντός της ίδιας κατηγορίας στελεχών, αντίθετη στη νομολογία του ΣτΕ.
    2. Παραβίαση της αναλογικότητας (άρθρο 25 Συντ.)
    Ο αποκλεισμός των ΕΜΘ 1996–2000 από τον βαθμό του Ανθυπολοχαγού είναι υπέρμετρα δυσμενής, χωρίς να εξυπηρετείται αναγκαίος ή θεμιτός στόχος.
    3. Προσβολή της αξιοκρατίας (άρθρο 103 Συντ.)
    Η εξέλιξη των στελεχών πρέπει να βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια. Το έτος κατάταξης δεν αποτελεί αξιοκρατικό λόγο διαφοροποίησης.
    4. Αντίθεση σε Ενωσιακό και Ευρωπαϊκό Δίκαιο (άρθρα 20–21 Χάρτη ΕΕ & άρθρο 14 ΕΣΔΑ)
    Η αυθαίρετη θέσπιση “ορίου–τομής” χωρίς αντικειμενική αιτιολόγηση συνιστά αδικαιολόγητη διάκριση και απαγορεύεται από το ενωσιακό και το ευρωπαϊκό δίκαιο.
    5. Παραβίαση της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης
    Οι ΕΜΘ 1996–2000 υπηρέτησαν επί δεκαετίες με προσδοκία ανάλογης εξέλιξης με τους προγενέστερους, την οποία το νέο καθεστώς ανατρέπει χωρίς αιτία.
    Συμπέρασμα
    Η διαφοροποίηση μεταξύ ΕΜΘ «έως 1995» και ΕΜΘ «1996–2000» στερείται συνταγματικής, υπηρεσιακής και νομικής βάσης. Οι διατάξεις αυτές είναι αντισυνταγματικές, δυσανάλογες και αντίθετες στο ενωσιακό δίκαιο, ενώ ενέχουν σοβαρό κίνδυνο ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ.
    Η ρύθμιση χρειάζεται άμεση αναθεώρηση ώστε να εξασφαλιστεί ίση και αξιοκρατική βαθμολογική εξέλιξη για το σύνολο των ΕΜΘ.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:48 | CHRIS ΣΜΥΝ

    ΑΙΣΧΡΟ νομοσχέδιο.Το τελειωτικό χτυπημα στις Ε.Δ. της χώρας.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:10 | ΑΣΣΥ

    Εισήλθα σε σχολή υπαξιωματικών το 2019 με 14500 μόρια.Μας είχαν ενημερώσει για την βαθμολογική εξέλιξη,θα εξελίσσονταν όλοι σε βαθμού αξιωματικού μετά από χρόνια υπηρεσίας ως υπαξιωματικοι.Οι σημερινοί ευέλπιδες εισέρχονται στην σχολή με λιγότερα μόρια, 11000,απ’οτι εμείς.Και όμως θα μπορούν να εξελιχθούν μέχρι στρατηγοι.Με ποιο ηθικό δικαίωμα μας σταματάτε την βαθμολογική εξέλιξη;Η βαθμολογική στασιμότητα στο στράτευμα είναι αποτέλεσμα τιμωρίας.Το νομοσχέδιο θα πρέπει να ισχύσει για όσους θα εισέλθουν στις σχολές από εδώ κ στο εξής για να γνωρίζουν την βαθμολογική εξέλιξη.Επισης όταν είχα εισέλθει στην σχολή μου ζητήσατε να διαγραφω από το πανεπιστήμιο που είχα πετύχει την προηγούμενη χρήση,τώρα γιατί ζητάτε πτυχίο πανεπιστημίου για να γίνει κάποιος αξιωματικος;

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:49 | Hagiblack

    Αν όχι απόσυρση,τοτε αναθεώρηση ως προς την αναδρομικοτητα ισχύος του νομοσχεδίου.
    Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία και επιχειρησιακή απόδοση των Ε.Δ.
    Η τεχνογνωσία και η εμπειρία των τεχνικών δεν αντικαθίστανται.
    Έχετε αντιληφθεί πόσες ανισότητες δημιουργούνται και πόσες ενδεχομένως αψιμαχίες θα δημιουργηθούν ανάμεσα σε αξιωματικούς και υπαξιωματικους;;;
    Εφαρμογή σε όσους θα εισαχθούν από το 2026 ώστε να γνωρίζουν που βαδίζουν στη ζωή τους.
    Είμαι απόφοιτη ΑΣΣΥ που μετατάχθηκα στο σώμα των Αξιωματικών και λυπάμαι για την ντροπιαστική αυτή εξέλιξη.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 10:17 | ΑΣΣΥ 1994

    Είναι δυνατόν τέτοιο νομοσχέδιο – έκτρωμα να μην έχει εξαγγελθεί προεκλογικά; Είναι δυνατόν η Κυβέρνηση να έχει υφαρπάξει την ψήφο χιλιάδων στελεχών και να μην έχει κάνει γνωστές τέτοιες προθέσεις; Είναι δυνατόν να αλλάζετε (εννοείται προς το χειρότερο) τόσο ραγδαία την καριέρα χιλιάδων στελεχών καταπατώντας κάθε έννοια δικαιοσύνης, ηθικής και νομιμότητας; Αδυνατώ να πιστέψω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φέρνει προς ψήφιση ένα απαράδεκτο νομοσχέδιο. Μιλάτε για αυξήσεις την ώρα που μακροπρόθεσμα οι Απόφοιτοι ΑΣΣΥ χάνουν πολλαπλάσια. Τελείως απλοϊκά, τα στερείτε από τους ΑΣΣΥ για να δώσετε αλλού. Απαξιώσατε πλήρως τις Στρατιωτικές Σχολές μετρώντας αναρίθμητες παραιτήσεις και εκατοντάδες κενές θέσεις τα τελευταία χρόνια. Κλείνετε στρατόπεδα τάχα για εξοικονόμηση πόρων αλλά το κλείσιμο γίνεται αναγκαστικά λόγω έλλειψης προσωπικού. Ισχυρίζεστε ότι δίνετε αυξήσεις αλλά εντέχνως δεν λέτε τα καθαρά ποσά παρά μόνο δημιουργείτε εντυπώσεις λέγοντας αοριστίες χωρίς ίχνος αλήθειας. Μιλάτε για στέγη σε όλο το προσωπικό, πράγμα που δεν έχετε την παραμικρή δυνατότητα ή θέληση να το υλοποιήσετε. Χωρίς ίχνος ντροπής μιλάτε απαξιωτικά για τους στρατιωτικούς. Συνεχώς. Αδιαφορώ πλήρως για την ψήφιση του νομοσχέδιο που φέρνατε. Η ιστορία θα σας κρίνει. Και είναι βέβαιο ότι σε λίγα χρόνια θα έρθει άλλο νομοσχέδιο (προφανώς από άλλη Κυβέρνηση) που θα προσπαθεί να διορθώσει το χάος και το κυριότερο να προσελκύσει νέο κόσμο. Νέο κόσμο που εμφατικά έχει γυρίσει την πλάτη του στις Ένοπλες Δυνάμεις. Εύχομαι το κακό που προκαλείτε να μην είναι μη αναστρέψιμο. Αδυνατείτε να συζητήσετε τα προφανή με εν ενεργεία ένστολους και στηρίζεστε σε τεχνοκράτες ή σε Αξιωματικούς που σκέφτονται μόνο βραχυπρόθεσμα. Πραγματικά κρίμα. Η ιστορία θα σας κρίνει. Μακάρι οι εμπνευστές του νομοσχέδιου να έχετε δίκιο και όλοι οι υπόλοιποι λάθος.
    Υ.Γ. Για τους ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΑΣΣΥ το παραμύθι τελείωσε.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:22 | Dimitris

    ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:46 | Νικος

    Κόποι και βάσανα για τους γονείς μας που στερήθηκαν και δούλευαν νύχτες για να καλύψουν τα φροντιστήρια,ούτως ώστε να μπούμε σε μια στρατιωτική σχολή με βαθμολογία που στα τελευταία χρόνια θα εισερχομασταν πρώτοι και με διαφορά στις σχολές Αξιωματικών!
    Πώς μας λέτε τώρα λοιπόν πως η εγκύκλιος με την οποία συμφωνήσαμε όταν περάσαμε στη Σχολή δεν ισχύει πια.
    Πώς είναι δυνατον να μας διοικούν άτομα με πολύ χαμηλότερη βαθμολογία η να ήμαστε ομοιοβαθμοι με άτομα που δε τελείωσαν καν στρατιωτική σχολή.
    Αν θέλατε να είστε αξιοκρατικοι και προσιτοί στη νεολαία πλέον,θα έπρεπε να υπάρχουν εξετάσεις γραπτές και σωματικές για κάθε βαθμό,ανεξαρτήτως προελεύσεως στελέχους.
    Μόρια συμφώνως της υπηρεσίας που έχει υπηρετησει το κάθε στέλεχος ούτως ώστε να προάγεται.
    Αλλάξτε το νομοσχέδιο και σώστε τη παρτίδα και μακροπρόθεσμα και τη πατρίδα .

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:38 | Βασίλης Θωμόπουλος

    Συζητάτε για αναβάθμιση των ΕΔ και δημιουργείτε ένα νομοθέτημα έκτρωμα το οποίο υποβαθμίζει μια τεράστια μερίδα των ΕΔ . Αν οι σχολές Υπαξ δεν είναι σήμερα αρεστές αναρωτιέμαι με την υποβάθμιση τους (την οποία βαφτίζεται αναβάθμιση) τι θα γίνουν. Μήπως έχετε σκοπό να τις κλείσετε; Και προς τι η σπουδή και με ποια νομιμοποίηση αλλάζετε σε μια νύχτα την καριέρα χιλιάδων στελεχών με 25+ χρόνια υπηρεσίας τα οποία έχουν καταταχθεί με άλλες προοπτικές βάση της εγκυκλίου εισαγωγής τους στις ΕΔ ; Που έχει ακουστεί στέρηση βαθμού σε στελέχη που δεν έχουν διαπράξει κανένα πειθαρχικό παράπτωμα. Βγάλατε σε διαβούλευση το νομοθέτημα, τις αντιδράσεις τις ακούτε από τους χιλιάδες Αξιωματικούς ΑΣΣΥ που σε μια νύχτα τους κατατάσσεται σε κατηγορία στέρησης βαθμού για όλη την υπόλοιπη καριέρα τους;Οι σύμβουλοι σας δεν σας ενημέρωσαν ότι για την περιβόητη ανάστροφη πυραμίδα δεν φταίνε οι Αξιωματικοί ΑΣΣΥ αλλά το γεγονός ότι από το 2009 και έπειτα δεν παίρνει η πολιτεία ούτε ΕΠΟΠ σε επαρκείς αριθμούς ούτε οι σχολές Υπαξ αντίστοιχους σπουδαστές; Γιατί το 1998 που κατατάχτηκα δεν υπήρχε ανάστροφη πυραμίδα άραγε; Οι σύμβουλοι σας δεν σας ενημέρωσαν ποιοί έβγαλαν το 2020 τον στόλο με τα σαπακια πλοία και συστήματα έξω; Ποιοι απαρτίζουν τα συνεργεία και ποιοι κράτησαν όρθιες τις ΕΔ τον καιρό που η πολιτεία δεν έδινε ούτε βίδα για συντήρηση; Πάντως σίγουρα όχι οι σύμβουλοι σας!
    Σπέρνετε ανέμους και θα θερισετε θύελλες. Κάνετε παιχνίδια στην πλάτη των ΕΔ σε πονηρές εποχές και κάποιοι από απεναντι τρίβουν τα χέρια τους με τα χάλια μας. Ο Ερντογάν «καθάρισε» τις ΕΔ μετά το πραξικόπημα και εμείς χαιρόμασταν ότι έχει αποστερήσει άξια στελέχη από τις ΕΔ του. Προσέξτε να μην χαίρονται οι απέναντι τώρα με τα χάλια μας.
    Απόσυρση του εκτρώματος άμεσα.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:29 | Παναγής

    Ντροπή!!! Πάρτε πίσω το αισχρό και καταπτυστο αυτό Νομοσχέδιο!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:07 | Σταθης Παναγιωτου

    Το νομοσχέδιο (ΜΕΡΟΣ Γ) αντί να αναβαθμίσει τον ρόλο των υπαξιωματικών τον απαξιώνει. Με τρία χρόνια φοίτηση σε ανώτερη Σχολή (ΑΣΣΥ) και με εξουσιοδότηση για την εκτέλεση της εργασίας, ΔΕΝ είναι πρέπων για την λειτουργία των ΕΔ ο απόφοιτος ΑΣΣΥ να μην εξελίσσεται σε Αξκό και να βρίσκεται στην ιεραρχία κάτω από έναν Δόκιμο Αξκό (ΔΕΑ) .
    Οι Αξκοί εξ Υπαξιωματικών, έχουμε αποδείξει στο παρελθόν, τόσο στις Μονάδες όσο και στα Επιτελεία, ότι μπορούμε να φέρουμε εις πέρας τα καθήκοντά μας ως Αξκοί. Παρά τις παθογένειες, οι γνώσεις και οι εμπειρίες μας μάς επέτρεψαν να προτείνουμε λύσεις για την επίτευξη του έργου οι οποίες γίνονταν αποδέκτες από τις Διοικήσεις.
    Είναι απολύτως σωστό και λογικό να ληφθεί υπόψη ο παράγοντας, όπως πολλά στελέχη (Αξκοί – Υπξκοί) και μαθητές των ΑΣΣΥ τα τελευταία χρόνια είχαν τις βαθμολογικές δυνατότητες να εισαχθούν σε σχολές Αξιωματικών μέσω των πανελληνίων εξετάσεων, αλλά συνειδητά επέλεξαν να φοιτήσουν σε Σχολές Υπαξιωματικών , έχοντας δεδομένο το μέχρι σήμερα καθεστώς εξέλιξης των απόφοιτων των Ανωτέρων Σχολών Υπαξιωματικών.
    Προτείνεται η επανεξέταση του Μέρους Γ, με ιδιαίτερη έμφαση στην ημερομηνία εφαρμογής του. Κρίνεται δίκαιο, παρά τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με τη μη αποτελεσματικότητά του στον χώρο των ΕΔ, να εφαρμοστεί για όσους εισαχθούν στις σχολές μετά την ψήφιση του Νόμου

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:44 | Konstantinos

    Ποτέ στην ιστορία δεν καταγράφηκε αντίστοιχο πραξικόπημα ανατροπής δικαιωμάτων εξέλιξης σε οποιονδήποτε χώρο εργασίας. Η εξαπάτηση των στελεχών ΑΣΣΥ από το υποτιθέμενο «κράτος δικαίου» θα μνημονεύεται για δεκαετίες. Εισαγωγή μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, αμέτρητες απλήρωτες υπερωρίες με όφελος της υπηρεσίας, αλλαγή δεδομένων με τον Ν. 3883/10 με προϋπόθεση την απόκτηση πτυχίου ΑΕΙ…. Κι όλα αυτά για να έρθουν κάποιοι να καθηλώσουν χιλιάδες στελέχη στον βωμό του «εξορθολογισμού». Θα δείτε αντιδράσεις και ενέργειες που δεν πάει το μυαλό σας, κύριοι…. Εδώ θα είμαστε…. Η κοροϊδία έχει τα όρια της!!!!

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:25 | ΛΕΩΝΙΔΑΣ

    Καταστρέφονται οι ΕΔ.Το νομοσχέδιο κλείνει τις σχολές ΑΣΣΥ και τα στελέχη υπαξ/κων που ήδη υπηρετούν είναι εγκλωβισμένοι για το υπόλοιπο της θητείας τους.Η πολιτεία δυστυχώς δεν τηρεί το λόγο της- ότι διασφάλιζε την εξέλιξη βαθμολογικά και οικονομικά- όταν αυτοί οι άνθρωποι έδιναν πανελλήνιες για να εισαχθούν στις σχολές ΑΣΣΥ….δεν σέβετε τον κόπο ανθρώπων, παιδιών που αγωνίστηκαν
    και γονιών που μάτωσαν οικονομικά…μόνη λύση απόσυρση του νομοσχεδίου πριν επέλθει πλήρη απαξίωση και καταστροφή των ΕΔ.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:09 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Δυστυχώς ένα νομοσχέδιο χωρίς περίοδο προσαρμογής.Στα όρια του αποφασίζομεν και διατασσομεν.Ταφοπλακα για χιλιάδες στελέχη.Αποσυρση εδώ και τώρα.Οι υπόλοιποι -πλην Δενδια- γιατί κωφευουν;Ραντεβού στις κάλπες και στις αίθουσες των δικαστηρίων.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:00 | Αναστάσιος Ιωαννίδης

    Απαξίωση για το σύνολο των προερχόμενων απο ΑΣΣΥ. Απαξίωση για την ραχοκοκαλιά των ΕΔ. Μας παρουσιάζεται ένα νομοσχέδιο, έτοιμο προς ψηφιση,το οποίο αφορά άμεσα και κυρίως τους Υπξκους και Άξκους από ΑΣΣΥ, δίχως τον πρότερο και ουσιαστικό σχολιασμό από τους άμεσα θιγομενους. Παρόλα αυτά καθιερώνετε και συμβούλιο μονιμων Υπξκων Γενικων Επιτελειων!!!!!!
    Διαβούλευση ισοδυναμεί με κοροϊδία. Δεν μας λέτε, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της απώλειας βαθμών, στο εφάπαξ, στη σύνταξη και στην προικοδοτηση; Τι θα γίνει με τα μερίσματα; Δίνετε ψίχουλα στους Υπξκους και Άξκους εξ Υπξκων και θα χαθούν πολλά περισσότερα από την απώλεια βαθμων. Χαρακτηρίζετε ατιμία τις αιτήσεις παραιτήσεων στελεχών. Έχετε αναρωτηθεί ότι για την οικογένεια του, το κάθε στέλεχος θα πράξει τα πάντα για να ανταπεξέλθει; Είναι ανέντιμο αυτό; Φτιάξατε ένα νομοσχέδιο για εμάς χωρίς εμάς. Πολυ σύντομα τα καλοδουλεμένα γρανάζια της ΠΑ που κινούσαν κατά βάση οι προερχόμενοι εξ ΑΣΣΥ, θα αρχίζουν να σκουριάζουν…..

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:05 | Μπάμπης Παπασπύρος

    Η πρόταση για τη δημιουργία Σώματος Υπαξιωματικών στην Ελλάδα, κατά το πρότυπο των ΗΠΑ, εγείρει σοβαρά ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητα, τη λειτουργικότητα και τη συμβατότητά της με την ελληνική πραγματικότητα. Η άκριτη αντιγραφή αλλοδαπών μοντέλων χωρίς προσαρμογή στα εγχώρια δεδομένα, παράγει στρεβλώσεις και απειλεί με απορρύθμιση ένα σύστημα που λειτουργεί, έστω και με αδυναμίες, εντός ενός ευρύτερου εθνικού πλαισίου.
    Η ενίσχυση των Υπαξιωματικών, η αναγνώριση πτυχίου & επαγγελματικών δικαιωμάτων τους και η αναβάθμιση του ρόλου τους μπορούν να αποτελέσουν θετική κατεύθυνση, αρκεί να γίνουν στο πλαίσιο του υφιστάμενου θεσμικού οικοδομήματος, με σεβασμό στην ιεραρχία και την επιχειρησιακή συνοχή. Η ασφάλεια της πατρίδας και η λειτουργικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων δεν προσφέρονται για πειραματισμούς. Οι όποιες μεταρρυθμίσεις οφείλουν να είναι καλά μελετημένες, ευρέως αποδεκτές και πάνω απ’ όλα, προσανατολισμένες στις ανάγκες της Ελλάδας και όχι στις επιδιώξεις τρίτων
    Ειδικά σε μια εποχή που το γεωπολιτικό περιβάλλον της Ελλάδας καθίσταται όλο και πιο ασταθές και επικίνδυνο, κάθε απόπειρα πειραματισμού στη δομή και τη λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων θα πρέπει να αποφεύγεται. Δεν είναι απλώς θέμα επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας, αλλά θέμα εθνικής ασφάλειας και στρατηγικής επάρκειας.

    Χαράλαμπος Παπασπύρος
    Ταξίαρχος Πολεμικής Αεροπορίας ε.α Ηλεκτρονικός Μηχανικός ΣΜΑ

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:38 | Λευτέρης

    ΠΡΟΣΟΧΗ!!!Υπάρχει ένα λάθος στο παράρτημα Α. Η ΑΣΣΥ14 σύμφωνα με την έναρξη ισχύος του μέρους Γ ,από 1/1/2027 έχει παραμείνει στο μέγιστο βαθμό των έξι χρόνων στην βασικό του Αρχισμηνια ως εκ τούτου πρέπει να αναγράφει τον βαθμό του Ανθυπασπιστή το έτος 2026. Δεν γίνεται η προηγούμενη σειρά που κρίθηκε το 2025 να γίνεται Ανθυπασπιστές Α και η Σειρά ΑΣΣΥ14 να γίνεται μετά από δεκατρία 13 χρόνια. Για ποια ομαλή προσαρμογή μιλάμε. Εκτός αν δεν έχετε σκοπό να την εντάξετε στους πίνακες τακτικών κρίσεων και να μείνουν δεκαπέντε και+χρόνια στον ίδιο βαθμό.

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:25 | Δημητριος Π.Μουσελιμης

    Οχι στο σωμα Υπαξιωματικων – Αμεση αποσυρση του μερους Γ

  • 22 Νοεμβρίου 2025, 09:24 | Γιωργος

    Με Υπουργέ κκ Αρχηγοί, Υπουργοί , Βουλευτές κτλ. Το παρόν έκτρωμα γτ μόνο έτσι μπορώ να χαρακτηρίσω το καταπτυστο εν συνόλω σ/ν , καλό θα ήταν κ προς όφελος της Πατρίδας να αποσυρθεί «χτες»…. Δεν θα ψεξω απευθείας εσάς κε Υπουργέ διότι δεν είσαστε στρατιωτικός κ φυσικά δεν θα μπορούσατε να έχετε άποψη της χρηστικότητας κ του ρόλου των εξ ΑΣΣΥ προερχόμενων στελεχών… Παρ όλα αυτά έχετε ως συμβούλους τους αρχηγούς σας των ΓΕ….!!!??!! Όμως παραβλέποντας κ αυτοί την ιστορία την αξία κ την χρησιμότητα των Σχολών αυτών , άκριτα συνηγορούν σε ένα πολύ σημαντικό λάθος…. που έτσι όπως αποτυπώνεται σε όλο το έγγραφο επιτρέψτε μου να πω ότι το κάνουν εσκεμμένα…. γτ δεν εξηγηται αλλιώς να συνηγορούν σε τόσες «αστοχίες». Δεν υπάρχει ούτε από εσάς κε Υπουργέ, ούτε από το επιτελείο σας η σχετική διορατικότητα ότι με μαθηματική ακρίβεια οι ιστορικές Σχολές μας , για τις οποίες , είμαστε πολύ υπερήφανοι θα κλείσουν .. επίσης εκλείπει παντελώς το αίσθημα ευθύνης ότι η αυτή η κατάσταση (που μόνο χαλιά θα φέρει) θα σκάσει σε χέρια άλλων … Αλλά είπαμε !!!?? δεν βαριέσαι .. other people business .. Κ φυσικά αυτό που τρομάζει περισσότερο είναι ότι άτομα με τόσο χαμηλό αίσθημα ευθύνης κ διορατικοτητας κ άλλων αρετών ηθικών κατά βάση… είναι σε θέσεις ευθύνης… πόσο δε μάλλον έχουν εκλεγεί κ έχουν αναλάβει νευραλγικά Υπουργεία ..βλ ΥΠ.ΕΞ κ ΥΠ
    ΕΘΑ.Πολυ απογοητευμένος κ προδομένος ως Έλληνας κ ως Αξιωματικός !!!!