ΜΕΡΟΣ ΙΓ΄ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ   ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ, ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΕΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ, ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΡΧΗΓΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΤΟ ΑΜΥΝΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ (άρθρα 281-297)

Άρθρο 281

Ρύθμιση υποχρεώσεων ανυποτάκτων

  1. Όσοι έχουν διατελέσει ή διατελούν σε ανυποταξία κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, εξαιρούνται από την πρόσκληση ή τις προσκλήσεις σε κατάταξη για τις οποίες κηρύχθηκαν ανυπότακτοι, εφόσον:

α) Έχουν εκπληρώσει πλήρως την κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση ή την εναλλακτική τους υποχρέωση ως αντιρρησίες συνείδησης.

β) Eκπληρώσουν πλήρως την κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση ή την εναλλακτική τους υποχρέωση ως αντιρρησίες συνείδησης ή απαλλαχθούν από την υποχρέωση στράτευσης για λόγους υγείας σύμφωνα με τις περ. α) και β) της παρ. 1 του άρθρου 182, μέχρι την 31η.12.2027.

  1. Το αξιόποινο της ανυποταξίας όσων υπάγονται στην παρ. 1 εξαλείφεται, οι ποινικές και οι διοικητικές συνέπειες αίρονται και οι σχετικές δικογραφίες τίθενται στο αρχείο με πράξη του Εισαγγελέα του αρμόδιου στρατιωτικού δικαστηρίου. Τα διοικητικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ή βεβαιωθεί διαγράφονται και τα ποσά που έχουν καταβληθεί επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
  2. Η υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος γίνεται αυτεπαγγέλτως.
  3. Στις περ. α) και β) της παρ. 1 υπάγονται και όσοι εκπλήρωσαν μέρος της κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης ή της εναλλακτικής υποχρέωσης και εξαγόρασαν το υπόλοιπο, σύμφωνα με τα άρθρα 224 και 231, ή με τις σχετικές προϊσχύσασες διατάξεις, αντίστοιχα.

 

Άρθρο 282

Εξέταση σωματικής ικανότητας υποψηφίων για ένταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις

  1. Κατά παρέκκλιση του Κεφαλαίου Ε΄ του Μέρους Θ΄, η εξέταση της σωματικής ικανότητας των εφέδρων υποψηφίων ΟΒΑ, των υποψηφίων ΕΠΟΠ, των υποψηφίων για ένταξη στα ειδικά προγράμματα θητείας και των υποψηφίων για εθελοντική κατάταξη Ελληνίδων πραγματοποιείται αποκλειστικά από τις κατά περίπτωση αρμόδιες ΣΥΕ, οι οποίες γνωματεύουν για τη συνολική σωματική ικανότητα, ανεξαρτήτως της φύσης τυχόν νόσων, ή παθήσεων των παραπεμπόμενων.
  2. Στις περιπτώσεις της παρ. 1, στη σύνθεση των αρμόδιων ΣΥΕ μετέχει υποχρεωτικά αξιωματικός του Υγειονομικού Σώματος ιατρός ειδικότητας Ψυχιατρικής ή εναλλακτικά η ΣΥΕ γνωματεύει λαμβάνοντας υπόψη εισήγηση αξιωματικού του Υγειονομικού Σώματος ιατρού ειδικότητας Ψυχιατρικής. Η αρμόδια ΣΥΕ λαμβάνει υπόψη της και το τυχόν ιατρικό ιστορικό των υποψηφίων, όπως προκύπτει από αντίγραφο φύλλου μητρώου που εκδίδεται για τον σκοπό αυτό.
  3. Στις περιπτώσεις της παρ. 1 κρίνεται αποκλειστικά η σωματική ικανότητα των υποψηφίων, χωρίς να είναι δυνατή η χορήγηση αναβολής κατάταξης για λόγους υγείας.
  4. Οι γνωματεύσεις στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών, σύμφωνα με την παρ. 1, αφορούν αποκλειστικά στον εκάστοτε διαγωνισμό, δεν λαμβάνονται υπόψη για την ένταξη των υποψηφίων σε κατηγορία σωματικής ικανότητας, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 4 του άρθρου 206 και δεν καταχωρίζονται στα ατομικά έγγραφα ή στις στρατολογικές τους μερίδες, κατά περίπτωση, με εξαίρεση αυτούς που κρίνονται επιτυχόντες και κατατάσσονται στις ΕΔ. Στην τελευταία περίπτωση, τυχόν επανεξέταση της σωματικής ικανότητας των καταταγέντων πραγματοποιείται από τις καθ’ ύλην αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές των ΕΔ, σύμφωνα με τη διάκριση της παρ. 1 του άρθρου 206, αναλόγως της φύσης της πάθησης.

 

Άρθρο 283

Ειδικές Διακλαδικές Υγειονομικές Ψυχιατρικές Επιτροπές – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 4 και προσθήκη άρθρου 5Α στο ν.δ. 1327/1973

 

  1. Στην παρ. 2 του άρθρου 2 του ν.δ. 1327/1973 (Α΄ 16), περί των υγειονομικών επιτροπών των Ενόπλων Δυνάμεων, προστίθεται περ. ε) και η παρ. 2, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«2. Αρμοδιότητα υγειονομικής εξέτασης και γνωμάτευσης σε στρατολογικά θέματα έχουν και τα ακόλουθα συμβούλια και επιτροπές που προβλέπονται στη νομοθεσία περί στρατολογίας:

α) Τα συμβούλια επιλογής οπλιτών,

β) τα κατά κλάδο ειδικά στρατολογικά συμβούλια,

γ) οι ειδικές στρατολογικές επιτροπές που συγκροτούνται στο εξωτερικό σε κάθε Ελληνική Πρεσβεία ή στα έμμισθα ελληνικά προξενεία,

δ) οι ειδικές υγειονομικές επιτροπές που συγκροτούνται προς εξέταση ή επανεξέταση σωματικής ικανότητας ειδικών περιπτώσεων και

ε) Ειδικές Διακλαδικές Υγειονομικές Ψυχιατρικές Επιτροπές (εφεξής: ΕΔΥΨΕ).».

 

  1. Στο ν.δ. 1327/1973, προστίθεται άρθρο 5Α ως εξής:

 

«Άρθρο 5Α

Ειδικές Διακλαδικές Υγειονομικές Ψυχιατρικές Επιτροπές (ΕΔΥΨΕ)

 

  1. Οι ΕΔΥΨΕ λειτουργούν στις έδρες των Στρατιωτικών Υγειονομικών Επιτροπών της Αθήνας και του Γ΄ Σώματος Στρατού και είναι τριμελείς.
  2. Οι ΕΔΥΨΕ είναι αποκλειστικά αρμόδιες για την εξέταση, την επανεξέταση και την κρίση της σωματικής ικανότητας όσων παραπέμπονται σε αυτήν, εφόσον πάσχουν από ψυχικά νοσήματα, ανεξαρτήτως Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων, σύμφωνα με την απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 22 του άρθρου 59 του ν. 5195/2025 (Α΄ 73).
  3. Οι ΕΔΥΨΕ αποτελούνται από έναν (1) αξιωματικό Υγειονομικού Ιατρό ειδικότητας Ψυχιάτρου από κάθε Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίοι υπηρετούν στη φρουρά της έδρας της επιτροπής. Εφόσον ο αριθμός τους από αυτήν δεν επαρκεί, συμμετέχουν αντίστοιχοι αξιωματικοί από όμορη φρουρά. Πρόεδρος της ΕΔΥΨΕ είναι ο ανώτερος ή ο αρχαιότερος αξιωματικός της.
  4. Με διαταγή του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, κατόπιν πρότασης της Διεύθυνσης Υγειονομικού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, καθορίζονται:

α) η τοπική αρμοδιότητα των ΕΔΥΨΕ,

β) τα τακτικά μέλη και οι αναπληρωτές τους, σε ετήσια βάση και έκτακτα όποτε απαιτηθεί,

γ) οι ημέρες και οι ώρες της τακτικής συνεδρίασης και

δ) τα θέματα γραμματειακής υποστήριξης στις επιτροπές.

  1. Πέραν των τακτικών τους συνεδριάσεων, οι ΕΔΥΨΕ συνεδριάζουν ημερησίως με πρόσκληση του προέδρου τους από την πρώτη ημέρα κατάταξης των στρατευσίμων και των τριών (3) Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων μέχρι και πέντε (5) ημέρες μετά την τελευταία ημέρα της κατάταξης.
  2. Στις ΕΔΥΨΕ παραπέμπονται:

α) στρατεύσιμοι, έφεδροι, ανυπότακτοι και όσοι έχουν απαλλαγεί από τη στράτευση για λόγους υγείας (Ι/5), σύμφωνα με τις διατάξεις της στρατολογικής νομοθεσίας,

β) οπλίτες οποιασδήποτε κατηγορίας,

γ) υποψήφιοι και δόκιμοι έφεδροι αξιωματικοί, έφεδροι αξιωματικοί και Σημαιοφόροι Επίκουροι Αξιωματικοί και

δ) Επαγγελματίες Οπλίτες, οι οποίοι δεν έχουν μονιμοποιηθεί.

  1. Με γνωμάτευση των ΕΔΥΨΕ εντάσσονται στην κατηγορία σωματικής ικανότητας ακατάλληλων για στράτευση (Ι/5) όσοι παραπέμπονται σε αυτές για εξέταση και προσκομίζουν βεβαίωση πιστοποίησης αναπηρίας, η οποία έχει εκδοθεί από τις αρμόδιες αρχές.
  2. Όσοι δεν προσκομίζουν τη βεβαίωση της παρ. 7, εντάσσονται στην κατηγορία σωματικής ικανότητας ακατάλληλων για στράτευση (Ι/5) εφόσον:

α) υποβληθούν σε κατάλληλες ψυχομετρικές δοκιμασίες και σε τυχόν απαραίτητες επιπλέον κλινικές εξετάσεις και

β) προηγηθεί η απολύτως απαραίτητη εκούσια νοσηλεία τους για ψυχιατρική εκτίμηση, σε ψυχιατρική κλινική στρατιωτικού νοσοκομείου, εφόσον τα μέτρα της περ. α) δεν επαρκούν.

  1. Στις περιπτώσεις παραπομπής χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσίαση, η υποβολή του παραπεμπομένου σε ψυχομετρικές δοκιμασίες ή λοιπές τυχόν εξετάσεις δύναται να πραγματοποιείται από κατάλληλο Αξιωματικό ή Οπλίτη ιατρό του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων σύμφωνα με τη διαδικασία των παρ. 1 και 2 του άρθρου 16.
  2. Στην περίπτωση της παρ. 8, η ΕΔΥΨΕ δύναται να αναβάλλει την έκδοση γνωμάτευσης για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες.
  3. Οι γνωματεύσεις των ΕΔΥΨΕ:

α) Επαφίενται στην ελεύθερη επιστημονική κρίση των μελών τους, όπως διαμορφώνεται ιδίως από την αυτοπρόσωπη εξέταση των παραπεμπομένων και την υποβολή τους σε ψυχομετρικές δοκιμασίες ή άλλες εξετάσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τα κατά περίπτωση υποβαλλόμενα δικαιολογητικά,

β) Είναι μη αναθεωρήσιμες.

  1. Για όσα θέματα δεν ρυθμίζονται στο παρόν άρθρο και στις διατάξεις της στρατολογικής νομοθεσίας, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των λοιπών άρθρων του παρόντος νόμου σχετικά με την παραπομπή, τη σύνθεση και τη λειτουργία των Στρατιωτικών Υγειονομικών Επιτροπών.».

 

Άρθρο 284

Ρυθμίσεις για τους Επαγγελματίες Οπλίτες – Τροποποίηση άρθρου 13 και παρ. 1 άρθρου 14 και προσθήκη άρθρου 13Α στον ν. 2936/2001

 

  1. Στο άρθρο 13 του ν. 2936/2001 (Α΄ 166), περί απόλυσης των ΕΠΟΠ, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, η περ. στ) αντικαθίσταται, β) η παρ. 6 αντικαθίσταται, γ) η παρ. 7 καταργείται και το άρθρο 13, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 13

Απόλυση Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ)

 

  1. Οι ΕΠΟΠ απολύονται στις παρακάτω περιπτώσεις:

α) Όταν λήξει η αρχικώς αναληφθείσα επταετής υποχρέωσή τους και εφόσον δεν υποβάλουν αίτηση μονιμοποίησης.

β) Αν καταδικασθούν αμετακλήτως σε κάθειρξη ή σε φυλάκιση για οποιοδήποτε κακούργημα ή αδίκημα εκ των αναφερομένων στη διάταξη της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 2.

γ) Αν στερηθούν αμετακλήτως τα πολιτικά τους δικαιώματα.

δ) Αν κριθούν από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων ότι παρουσιάζουν ουσιώδεις ελλείψεις στα ουσιαστικά τους προσόντα ή υποπίπτουν σε σοβαρά παραπτώματα, ύστερα από πλήρη αιτιολογημένη έκθεση του Διοικητή τους, η οποία μπορεί να υποβληθεί αφότου έχει ήδη διανυθεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο της αρχικώς αναληφθείσας υποχρέωσής τους.

ε) Αν πριν από τη μονιμοποίησή τους, συμπληρώσουν, εντός χρονικού διαστήματος πέντε (5) ετών, δώδεκα (12) μήνες αθροιστικά ως νοσηλευόμενοι ή σε αναρρωτική άδεια.

στ) Αν κριθούν για λόγους υγείας:

α) Πριν από τη μονιμοποίηση:

αα) Ικανοί τρίτης (Ι/3) ή τέταρτης (Ι/4) κατηγορίας (ακατάλληλοι για ΕΠΟΠ).

β) Ικανοί δεύτερης (Ι/2) κατηγορίας (κατάλληλοι για ΕΠΟΠ – ακατάλληλοι για άσκηση της ειδικότητάς τους), εφόσον είχαν επιλεγεί στον σχετικό διαγωνισμό και καταταγεί για την άσκηση ειδικότητας, για την οποία απαιτείται σωματική ικανότητα πρώτης κατηγορίας (Ι/1), υπό την προϋπόθεση ότι βεβαιώνεται από την αρμόδια διεύθυνση του οικείου Γενικού Επιτελείου με ειδικά αιτιολογημένη κρίση, ότι δεν είναι δυνατή η απονομή οποιασδήποτε άλλης ειδικότητας του ίδιου Όπλου ή Σώματος, συμβατής με τη σωματική του ικανότητα και τις γραμματικές του γνώσεις, χωρίς να υφίσταται δέσμευση από τις ειδικότητες της προκήρυξης, με βάση την οποία προσελήφθη. Η επιλογή της νέας ειδικότητας, όπου είναι εφικτή, πραγματοποιείται από τα Γενικά Επιτελεία με βάση τις υφιστάμενες κατά τον συγκεκριμένο χρόνο ανάγκες και μεταξύ περισσοτέρων, επιλέγεται η πλέον συναφής με την αρχική ειδικότητα.

αγ) Ακατάλληλοι για στράτευση (Ι/5).

β) Μετά τη μονιμοποίηση, ανίκανοι για την ενεργό υπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις και δεν ενταχθούν σε ειδική κατάσταση.

ζ) Όταν υποβάλουν αίτηση παραίτησης. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί μετά τη συμπλήρωση τριετούς πραγματικής υπηρεσίας για όσους ΕΠΟΠ είχαν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή υπηρετούσαν στις Ένοπλες Δυνάμεις και τετραετούς για όσους δεν είχαν καταταγεί για την εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων κατά την κατάταξή τους ως ΕΠΟΠ. Η αίτηση παραίτησης γίνεται δεκτή το αργότερο εντός τριμήνου από την υποβολή της.

η) Όταν συμπληρώσουν τριάντα πέντε (35) έτη πραγματικής υπηρεσίας ή το εξηκοστό (60ο) έτος της ηλικίας τους.

  1. Με τη συμπλήρωση πενταετούς πραγματικής υπηρεσίας όλοι οι ΕΠΟΠ κρίνονται από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων με βάση τη γενική απόδοσή τους στα ουσιαστικά τους προσόντα και την πειθαρχική τους συμπεριφορά. Εφόσον παρουσιάζουν ουσιώδεις ελλείψεις στα παραπάνω προσόντα ή έχουν υποπέσει σε σοβαρά πειθαρχικά παραπτώματα κρίνονται αποστρατευτέοι, λόγω της ακαταλληλότητας για την ενάσκηση των καθηκόντων τους και απολύονται.
  2. Η απόλυση των ΕΠΟΠ γίνεται με απόφαση του Αρχηγού του οικείου Γενικού Επιτελείου. Ειδικά για την περ. η) της παρ. 1, η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται εντός (1) μηνός από τη συμπλήρωση της τριακονταπενταετούς πραγματικής υπηρεσίας ή του εξηκοστού (60ου) έτους της ηλικίας τους.
  3. Οι ΕΠΟΠ όταν απολύονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις ακολουθούν επιστρατευτικά τη στρατολογική κλάση στην οποία ανήκουν. Βαθμοί και ειδικότητες που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους ως ΕΠΟΠ διατηρούνται και κατά την εγγραφή τους στην εφεδρεία.
  4. Ειδικώς τα θέματα της επιστρατευτικής παρακολούθησης των γυναικών ΕΠΟΠ που απολύονται ρυθμίζονται με διαταγές των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
  5. Οι ΕΠΟΠ, οι οποίοι κατά την κατάταξή τους δεν είχαν καταταγεί στις Ένοπλες Δυνάμεις προς εκπλήρωση των νόμιμων στρατιωτικών τους υποχρεώσεων, ή είχαν καταταγεί μεν, χωρίς όμως να τις έχουν ολοκληρώσει, υποχρεούνται να τις εκπληρώσουν εξ ολοκλήρου ή κατά το υπόλοιπο μέρος αυτών, αντίστοιχα, όταν απολύονται:

α) Για τους λόγους που αναφέρονται στις περ. β), γ) και δ) της παρ. 1, εκτός εάν έχουν συμπληρώσει τετραετή πραγματική υπηρεσία ως ΕΠΟΠ.

β) Για τους λόγους που αναφέρονται στην περ. ε) και στις υποπερ. (1) (α) και (1) (β) της περ. στ) της παρ. 1, εκτός εάν έχουν συμπληρώσει διετή πραγματική υπηρεσία ως ΕΠΟΠ.

  1. [Καταργείται].».

 

  1. Στον ν. 2936/2001, μετά από το άρθρο 13, προστίθεται άρθρο 13Α ως εξής:

 

«Άρθρο 13Α

Υγειονομική εξέταση και κρίση σωματικής ικανότητας Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ)

 

  1. Τα θέματα υγειονομικής εξέτασης και κρίσης της σωματικής ικανότητας των ΕΠΟΠ πριν από τη μονιμοποίησή τους ρυθμίζονται από το άρθρο 48 του ν. 4105/1960 (Α΄151), περί σωματικής ικανότητας των εθελοντών υπαξιωματικών, με την επιφύλαξη της παρ. 2, και μετά τη μονιμοποίηση από τις αντίστοιχες διατάξεις για τους μόνιμους εν ενεργεία υπαξιωματικούς.
  2. Οι μη μονιμοποιηθέντες ΕΠΟΠ που παραπέμπονται για υγειονομική εξέταση εντάσσονται σε κατηγορία σωματικής ικανότητας και δεν είναι δυνατή η χορήγηση αναβολής κατάταξης για λόγους υγείας, ανεξαρτήτως της εκπλήρωσης ή μη των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων πριν από την κατάταξη ως ΕΠΟΠ. Σε περίπτωση παροδικής πάθησης χορηγείται αναρρωτική άδεια.
  3. Ειδικά για την κρίση της σωματικής ικανότητας των μη μονιμοποιηθέντων ΕΠΟΠ, οι οποίοι πάσχουν από ψυχικά νοσήματα:

α) Αρμόδιες είναι οι Ειδικές Διακλαδικές Υγειονομικές Ψυχιατρικές Επιτροπές (ΕΔΥΨΕ) του άρθρου 2 του ν.δ. 1327/1973 (Α΄ 16).

β) Για την κρίση τους ως ακατάλληλων για στράτευση (Ι/5) δεν απαιτείται να εξαντληθεί το ανώτατο όριο αναβολής κατάταξης για λόγους υγείας, σύμφωνα με τη στρατολογική νομοθεσία.

  1. Οι ΕΠΟΠ, κατά την εξέταση της αίτησης μονιμοποίησης, παραπέμπονται κατ’ αρχάς στην αρμόδια Στρατιωτική Υγειονομική Επιτροπή για εξέταση και κρίση της σωματικής τους ικανότητας. Στις υγειονομικές εξετάσεις που προηγούνται της κρίσης περιλαμβάνονται υποχρεωτικά εξέταση και εισήγηση από αξιωματικό του Υγειονομικού Σώματος Ψυχολόγο περί της αναγκαιότητας ή μη παραπομπής των προς μονιμοποίηση ΕΠΟΠ για περαιτέρω κρίση της ψυχικής υγείας. Σε περίπτωση που, βάσει της εισήγησης, κρίνεται αναγκαία η περαιτέρω κρίση της ψυχικής τους υγείας, αναγράφεται σχετική ένδειξη στη γνωμάτευση της Στρατιωτικής Υγειονομικής Επιτροπή και η μονάδα όπου υπηρετούν μεριμνά αμέσως για την παραπομπή τους και στην αρμόδια ΕΔΥΨΕ.».

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2936/2001, περί τελικών διατάξεων, οι λέξεις «καθώς και υγειονομικής εξέτασης και κρίσης της σωματικής τους ικανότητας» διαγράφονται και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Οι Επαγγελματίες Οπλίτες για θέματα πειθαρχίας, υγειονομικής περίθαλψης των ιδίων και των μελών των οικογενειών τους διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν για τους μόνιμους και εθελοντές υπαξιωματικούς.».

 

Άρθρο 285

Θέματα εφεδρείας και εθνοφυλακής – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 62 και προσθήκη παρ. 23 στο άρθρο 95 του ν. 5018/2023

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 5018/2023 (Α΄ 25), περί στελέχωσης Εθνοφυλακής και εκπαίδευσης προσωπικού επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο εισαγωγικό εδάφιο μετά από τις λέξεις «Οι Μονάδες Εθνοφυλακής» προστίθενται οι λέξεις «παρακολουθούνται από την κοινή Διεύθυνση Εφεδρείας και Εθνοφυλακής του Γενικού Επιτελείου Στρατού και»,», β) οι περ. β) και γ) καταργούνται, γ) στην περ. δ), οι λέξεις «όταν το προσωπικό των περ. α) έως γ) δεν επαρκεί για την κάλυψη του προβλεπόμενου από τον Πίνακα Οργάνωσης και Υλικού προσωπικού, σύμφωνα με τους ισχύοντες πίνακες κατανομής εφεδρείας και» διαγράφονται, δ) στην περ. ε) οι λέξεις «σαράντα πέντε (45)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα πέντε (55)» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Οι Μονάδες Εθνοφυλακής παρακολουθούνται από την κοινή Διεύθυνση Εφεδρείας και Εθνοφυλακής του Γενικού Επιτελείου Στρατού και στελεχώνονται από:

α) προσωπικό από τον ενεργό στρατό, καθώς και πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας,

β) [καταργείται],

γ) [καταργείται],

δ) προσωπικό από την πλεονάζουσα εφεδρεία των λοιπών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, υπό την προϋπόθεση ότι το εν λόγω προσωπικό διαμένει μόνιμα στην περιφερειακή ενότητα όπου εδρεύει η Μονάδα Εθνοφυλακής ή μέχρι εκατόν πενήντα (150) χιλιόμετρα από την έδρα αυτής, για τον ηπειρωτικό χώρο,

ε) πρώην έφεδρους του Στρατού Ξηράς, ηλικίας από πενήντα πέντε (55) έως εξήντα επτά (67) ετών.».

 

  1. Στο άρθρο 95 του ν. 5018/2023, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 23 ως εξής:

 

«23. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, καθορίζονται οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η διάρκεια και ο τρόπος υπολογισμού ως χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας του χρόνου υπηρεσίας που διανύεται στην Εθνοφυλακή.».

 

Άρθρο 286

Ειδικές ρυθμίσεις για τους Υποψήφιους Έφεδρους Αξιωματικούς και τους Δόκιμους Έφεδρους Αξιωματικούς

  1. Ως Υποψήφιοι Έφεδροι Αξιωματικοί επιλέγονται αποκλειστικά κάτοχοι πτυχίου ή διπλώματος τμήματος ή σχολής πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμου ή ισότιμου τίτλου σχολών της αλλοδαπής.
  2. Οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί (ΔΕΑ) όλων των Κλάδων των ΕΔ ονομάζονται Έφεδροι Αξιωματικοί, τρεις (3) μήνες πριν από την οριστική απόλυσή τους από τις τάξεις των ΕΔ, σύμφωνα με τις διακρίσεις του άρθρου 248.
  3. Ειδικά οι ΔΕΑ του Υγειονομικού Σώματος – Ιατροί, όλων των Κλάδων των ΕΔ, ονομάζονται Έφεδροι Αξιωματικοί με τη συμπλήρωση έξι (6) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.
  4. Οι ΔΕΑ και οι ονομασθέντες Έφεδροι Αξιωματικοί, μετά τη χορήγηση αναβολής κατάταξης για λόγους υγείας, επανακατατάσσονται με την πρώτη υπόχρεη ΕΣΣΟ στη μονάδα από τη δύναμη της οποίας διαγράφηκαν για εκπλήρωση του υπολοίπου των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων.

 

Άρθρο 287

Αρμοδιότητες Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 10, παρ. 2 άρθρου 11 και παρ. 2 άρθρου 14 ν. 2292/1995

 

  1. Στην παρ. 6 του άρθρου 10 του ν. 2292/1995 (Α΄ 35), περί σύνθεσης και αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α) οι λέξεις «από τον ΥΕΘΑ, Α/ΓΕΕΘΑ ή και μέλη αυτού» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ή τα μέλη του», β) στην περ. γ), βα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «καθώς και» διαγράφονται, ββ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «Επίσης υποβολή γνωματεύσεων για» διαγράφονται και τα δύο εδάφια ενοποιούνται σε ένα, γ) προστίθεται περ. δ) και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 6, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«6. Το ΣΑΓΕ είναι αρμόδιο για:

α) Τη λήψη αποφάσεων για ζητήματα που προσδιορίζονται από την κείμενη νομοθεσία, όπως και για ζητήματα αρμοδιότητάς του που τίθενται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ή τα μέλη του.

β) Την υποβολή εισηγήσεων ή γνωμοδοτήσεων προς τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και δια αυτού στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας για θέματα Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής, στρατιωτικής Αξιολόγησης της κατάστασης, κατευθύνσεων αμυντικής σχεδίασης, δομής διοίκησης και δυνάμεων, όπως και για άλλα μείζονος σημασίας θέματα για την εθνική άμυνα.

γ) Την υποβολή γνωματεύσεων στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ για το Γενικό Σχέδιο Άμυνας της Χώρας (ΓΕΣΑΧ), τα Γενικά Σχέδια που απορρέουν από αυτό, τα Ειδικά και Ενδεχόμενα Σχέδια, στο πλαίσιο της κάθετης δομής διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, τα θέματα που αφορούν στη διαμόρφωση ενιαίων επιχειρησιακών δογμάτων, τις στρατιωτικές συμφωνίες και λοιπά θέματα αρμοδιότητάς του.

δ) Την έκδοση αποφάσεων ή γνωμοδοτήσεων για το προσωπικό των Κοινών Σωμάτων, όπου στην κείμενη νομοθεσία απαιτείται απόφαση ή γνωμοδότηση Ανώτατου Συμβουλίου.».

 

  1. Στο τέταρτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 2292/1995, περί του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «για σπουδαίο λόγο» διαγράφονται, β) πριν από τη λέξη απόφαση προστίθεται η λέξη «αιτιολογημένη» και η παρ. 2, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ επιλέγεται από το ΚΥΣΕΑ, με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μεταξύ των εν ενεργεία Αντιστράτηγων Όπλων, Αντιναυάρχων Μαχίμων και Αντιπτεράρχων Ιπταμένων. Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ διορίζεται με προεδρικό διάταγμα, με το οποίο και προάγεται σε Στρατηγό, Ναύαρχο ή Πτέραρχο. Ο διορισμός του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ γίνεται για χρονική διάρκεια τριών (3) ετών, που μπορεί να παραταθεί κατά ένα (1) ακόμη έτος. Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ μπορεί να αποστρατευθεί και πριν από την πάροδο της ανωτέρω χρονικής διάρκειας, με αιτιολογημένη απόφαση του ΚΥΣΕΑ, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.».

 

  1. Στην παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 2292/1995, περί των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το δεύτερο εδάφιο καταργείται, β) στο νέο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «Ο διορισμός του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου γίνεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Διορίζεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας», γ) στο τρίτο εδάφιο, γα) οι λέξεις «για σπουδαίο λόγο» διαγράφονται, γβ) πριν από τη λέξη απόφαση προστίθεται η λέξη «αιτιολογημένη» και η παρ. 2, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«2. Ο Αρχηγός Γενικού Επιτελείου επιλέγεται από το ΚΥΣΕΑ, όπως προβλέπεται από το άρθρο 3 του παρόντος νόμου, μεταξύ των Αντιστράτηγων Όπλων του Στρατού Ξηράς, των Μαχίμων Αντιναυάρχων ή Υποναυάρχων του Πολεμικού Ναυτικού και των Ιπταμένων Αντιπτεράρχων ή Υποπτεράρχων της Πολεμικής Αεροπορίας, αντίστοιχα. Διορίζεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για χρονική διάρκεια δύο (2) ετών, η οποία μπορεί να παραταθεί κατά ένα (1) ακόμη έτος. Ο Αρχηγός Γενικού Επιτελείου μπορεί να αποστρατευθεί και πριν από την πάροδο της ανωτέρω χρονικής διάρκειας, με αιτιολογημένη απόφαση του ΚΥΣΕΑ, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.».

 

Άρθρο 288

Πλήρωση θέσεων και προσόντα υποψηφίων Στρατιωτικών Ιερέων – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 2 του ν.δ. 90/1973

 

Στο άρθρο 2 του ν.δ. 90/1973 (Α΄ 168), περί πλήρωσης θέσεων και προσόντων υποψηφίων Στρατιωτικών Ιερέων προστίθεται παρ. 3 ως εξής:

 

«3. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν εισήγησης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν την προκήρυξη της πλήρωσης των οργανικών θέσεων, τα προσόντα και τις προϋποθέσεις κάλυψης θέσεων αξιωματικών του ΚΣ Στρατιωτικών Ιερέων, τα δικαιολογητικά, την υγειονομική εξέταση των υποψηφίων, την ένταξη στην επετηρίδα των αξιωματικών του ΚΣ Στρατιωτικών Ιερέων, τη διαδικασία κατάταξης και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».

 

 

 

Άρθρο 289

Συμμετοχή στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων στις δαπάνες διαγνωστικών εξετάσεων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 6 π.δ. 62/2023

 

Στην παρ. 1 του άρθρου 6 του π.δ. 62/2023 (Α΄ 114), περί συμμετοχής των στρατιωτικών στις δαπάνες περίθαλψης, οι λέξεις «δημόσια νοσοκομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα,» διαγράφονται και η παρ. 1 του άρθρου 6 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Οι στρατιωτικοί δεν υποχρεούνται σε συμμετοχή στις δαπάνες της υγειονομικής περίθαλψης στο εσωτερικό ή εξωτερικό, εκτός των οδοντοπροσθετικών εργασιών που πραγματοποιούνται στα ιδιωτικά οδοντιατρεία και των διαγνωστικών εξετάσεων που διενεργούνται σε ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια, στις οποίες συμμετέχουν με ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%), καθώς και της προμήθειας φαρμάκων, στην οποία συμμετέχουν, όπως ορίζεται στο άρθρο 19 του ν. 1902/1990 (A΄ 138).».

 

Άρθρο 290

Μείωση κράτησης για τη συμβολή στη γενική δαπάνη υγειονομικής περίθαλψης – Τροποποίηση άρθρου 19 π.δ. 62/2023

 

Στο άρθρο 19 του π.δ. 62/2023, περί κρατήσεων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 19 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 19

Κρατήσεις

 

Ως συμβολή στη γενική δαπάνη υγειονομικής περίθαλψης, επιβάλλεται κράτηση επί των αποδοχών των στρατιωτικών, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 55 του ν. 2084/1992 (Α΄ 165). Από 1η.1.2026 το ποσοστό της εν λόγω κράτησης είναι ίσο με το εκάστοτε ποσοστό της ασφαλιστικής εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης των μισθωτών και των λοιπών κατηγοριών που υπάγονται στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, που βαρύνει τον ασφαλισμένο, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85).».

 

Άρθρο 291

Αμυντικό υλικό μείζονος σημασίας των Ενόπλων Δυνάμεων

 

H περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 36 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α΄ 134) εφαρμόζεται και για το αμυντικό υλικό μείζονος σημασίας των ΕΔ, όπως αυτό ορίζεται στην παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 3433/2006 (Α΄ 20).

 

Άρθρο 292

Κατάργηση πόρων εκ του αντιτίμου τροφοδοσίας οπλιτών που τελούν σε άδεια

 

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι παρακάτω διατάξεις που αφορούν στην απόδοση του αντιτίμου τροφοδοσίας οπλιτών που τελούν σε άδεια:

α) η παρ. 3 του άρθρου 21 του ν.δ. 398/1974 (Α’ 116), περί κρατήσεων και πόρων,

β) η παρ. 9 του άρθρου 4 του α.ν. 1988/1939 (Α’ 414), περί πόρων,

γ) το άρθρο 9 της υπ’ αρ. 451890/27.10/1983 κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών «Κρατήσεις υπέρ ΜΤΑ από τις αποδοχές και λοιπές παροχές του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού της Π.Α.» (Β’ 654),περί αντιτίμου τροφοδοτικής μερίδος οπλιτών,

δ) η περ. β’ της παρ. 3 της υπό στοιχεία Φ.820/206/821513/Σ.6177/2008 απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, «Αναπροσαρμογή των υφιστάμενων ποσοστών εισφορών υπέρ Ειδικού Κλάδου Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων ΜΤΣ (ΕΚΟΕΜΣ) καθώς και του καθορισμού νέων εισφορών» και

ε) κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που ρυθμίζει το θέμα διαφορετικά.

 

Άρθρο 293

Απόλυση σπουδαστών στρατιωτικών σχολών – Τροποποίηση παρ. 9 άρθρου 6 ν. 3027/2002

Στην παρ. 9 του άρθρου 6 του ν. 3027/2002 (Α΄ 152), περί διαφόρων θεμάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α), οι λέξεις «των Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των Ανωτέρων Σχολών Μόνιμων Υπαξιωματικών», β) στην περ. γ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«9. α) Οι σπουδαστές των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των Ανωτέρων Σχολών Μόνιμων Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας καθώς και των Σχολών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας που έχουν εισαχθεί σε αυτές σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2525/1997 (ΦΕΚ 188 Α΄), όπως αντικαταστάθηκαν με την παρ.2 του άρθρου 1 του ν. 2909/2001, ή με το σύστημα των γενικών εξετάσεων, ή με το σύστημα εισαγωγής του ν. 4186/2013 οι οποίοι διαγράφονται από τις Σχολές αυτές για λόγους υγείας ή υγειονομικής ακαταλληλότητας μέχρι και τη 15η Νοεμβρίου κάθε ακαδημαϊκού έτους, εγγράφονται για το ίδιο ακαδημαϊκό έτος στο πρώτο έτος σπουδών της Σχολής ή Τμήματος επόμενης προτίμησής τους στο μηχανογραφικό δελτίο του έτους εισαγωγής τους στη Σχολή από την οποία διαγράφονται Η εγγραφή γίνεται μόνον αν είχαν συγκεντρώσει βαθμολογία ίση ή μεγαλύτερη με αυτή του τελευταίου υποψηφίου που έχει εισαχθεί στη συγκεκριμένη Σχολή ή Τμήμα το ίδιο ακαδημαϊκό έτος. Η εισαγωγή των σπουδαστών αυτών στη Σχολή ή τμήμα επόμενης προτίμησης γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου που υποβάλλεται το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από τη διαγραφή του. Η αίτηση συνοδεύεται από αντίγραφο της απόφασης διαγραφής και της σχετικής γνωμάτευσης της οικείας, κατά περίπτωση, Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής (Α.Υ.Ε.).

β) Όσοι μαθητές των σχολών του προηγούμενου εδαφίου διαγράφονται για λόγους υγείας ή υγειονομικής ακαταλληλότητας μετά τις 15 Νοεμβρίου, εγγράφονται σε Σχολή ή Τμήμα επόμενης προτίμησής τους υπό τις ίδιες προϋποθέσεις το επόμενο ακαδημαϊκό έτος από αυτό της διαγραφής τους. Η εισαγωγή των σπουδαστών αυτών στο πρώτο έτος σπουδών της Σχολής ή Τμήματος της επόμενης προτίμησης του μηχανογραφικού τους δελτίου, για την οποία έχουν συγκεντρώσει βαθμολογία τουλάχιστον ίση με αυτήν του τελευταίου εισαχθέντα στη Σχολή ή Τμήμα το συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος, γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων κα Αθλητισμού το επόμενο, από αυτό της διαγραφής τους, ακαδημαϊκό έτος, η οποία εκδίδεται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου, που υποβάλλεται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου του επόμενου ακαδημαϊκού έτους από αυτό της διαγραφής του και συνοδεύεται απαραίτητα από αντίγραφο της απόφασης διαγραφής και τη σχετική γνωμάτευση της οικείας, κατά περίπτωση, Α.Υ.Ε..

γ) Κατ` εξαίρεση των διατάξεων των προηγούμενων περιπτώσεων, οι σπουδαστές της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ) που διαγράφονται οποτεδήποτε από τη Σχολή αυτή για λόγους υγείας, συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο αντίστοιχο έτος σπουδών της οικείας Σχολής ή Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι σπουδαστές της Σχολής Αξιωματικών Νοσηλευτικής συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο αντίστοιχο έτος σπουδών της οικείας Σχολής ή Τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.».

 

Άρθρο 294

Απαγόρευση χρήσης και εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων εντός επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων για αγροτικούς σκοπούς – Τροποποίηση περ. ε) άρθρου 5 ν. 5223/2025

 

Στην περ. ε) του άρθρου 5 του ν. 5223/2025 (Α’ 137), περί αρμοδιοτήτων του ΤΑΕΘΑ, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθενται οι λέξεις «εκτάσεων και», β) διαγράφονται οι λέξεις «περί εκμεταλλεύσεων» και γ) προστίθενται οι λέξεις «, και τις παραχωρήσεις για αγροτικούς σκοπούς» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η περ. ε) διαμορφώνεται ως εξής:

 

«ε) Παραχωρεί ιδιαίτερο δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης εκτάσεων και εγκαταστάσεων εντός επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων, με εξαίρεση τις εκμεταλλεύσεις των άρθρων 17 και 18 του ν.δ. 721/1970 (Α΄ 251), περί εκμεταλλεύσεων των Ενόπλων Δυνάμεων και εξυπηρέτησης προσωπικού αντίστοιχα, και τις παραχωρήσεις για αγροτικούς σκοπούς.»

 

Άρθρο 295

Εξέταση αιτήματος συνυπηρέτησης στρατιωτικών με δικαστικούς λειτουργούς – Τροποποίηση στοιχείου (γ) υποπερ. (2) περ. α΄ παρ. 1 άρθρου 5 ν. 3883/2010

 

Στο στοιχείο (γ) της υποπερ. (2) της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3883/2010 (Α’ 167), περί τακτικών και έκτακτων μεταθέσεων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το στοιχείο (γ) διαμορφώνεται ως εξής:

 

«(γ) Αιτήματα συνυπηρέτησης (με συζύγους στρατιωτικούς, αστυνομικούς, συνοριακούς φύλακες, ειδικούς φρουρούς, λιμενικούς, πυροσβεστικούς υπαλλήλους, δικαστικούς λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου ή Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα). Ειδικά τα αιτήματα συνυπηρέτησης με σύζυγο δικαστικό λειτουργό εξετάζονται από τα αρμόδια Συμβούλια μετά την 30ή Ιουνίου κάθε έτους.».

 

Άρθρο 296

Στελέχωση Κοινού Σώματος Πληροφορικής- Τροποποίηση άρθρου 49 ν. 5110/2024

 

Στην παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 5110/2024 (Α΄ 75), περί στελέχωσης του Κοινού Σώματος Πληροφορικής, προστίθεται περ. ι) και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Το Κοινό Σώμα Πληροφορικής (ΠΛΗ) στελεχώνεται ως εξής:

α) Από τους απόφοιτους της κατεύθυνσης Έρευνας Πληροφορικής του Τμήματος Αεροπορικών Επιστημών της Σχολής Ικάρων.

β) Από τους απόφοιτους του Τμήματος Πληροφορικής της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων.
γ) Από τους απόφοιτους της ειδικότητας Τεχνίτη Δικτύων και Συστημάτων Ηλεκτρονικών Υπολογιστών της Σχολής Μόνιμων Υπαξιωματικών.

δ) Από τους απόφοιτους της ειδικότητας Πληροφορικής της κατεύθυνσης της Τεχνολογικής Υποστήριξης της Σχολής Μόνιμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας.
ε) Από το σύνολο των υπηρετούντων αξιωματικών του Σώματος Έρευνας – Πληροφορικής και της γενικής ειδικότητας Αρχιτεχνίτη Έρευνας – Πληροφορικής των Αρχιτεχνιτών Σωμάτων του Στρατού Ξηράς, καθώς και του Σώματος Έρευνας – Πληροφορικής και του Σώματος Τεχνικής Υποστήριξης ειδικότητας Έρευνας – Πληροφορικής της Πολεμικής Αεροπορίας.
στ) Από το σύνολο των υπηρετούντων Ανθυπασπιστών, υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών του Σώματος Έρευνας – Πληροφορικής του Στρατού Ξηράς.
ζ) Από το σύνολο των υπηρετούντων, Ανθυπασπιστών, υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών ειδικότητας Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Δικτύων και Επιχειρήσεων Επικοινωνιών με εξειδίκευση Πληροφορικής/Λογισμικού και Κυβερνοάμυνας του Πολεμικού Ναυτικού.
η) Από το σύνολο των υπηρετούντων, Ανθυπασπιστών, υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών της ειδικότητας Πληροφορικής του Τεχνικού Σώματος της Πολεμικής Αεροπορίας.
θ) Με μετατάξεις στελεχών μέχρι τον βαθμό του Συνταγματάρχη, και αντιστοίχων, των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

ι) Από τους απόφοιτους της κατεύθυνσης Πληροφορικής της Σχολής Μόνιμων Υπαξιωματικών Ναυτικού.».

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ ΙΓ΄

 

Άρθρο 297

Μεταβατικές διατάξεις

  1. Όσοι μη μονιμοποιηθέντες ΕΠΟΠ απολύθηκαν για τους λόγους της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 13 του ν. 2936/2001 (Α’ 166) πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, έχοντας συμπληρώσει διετή πραγματική υπηρεσία ως ΕΠΟΠ, δεν υπέχουν υποχρέωση εκπλήρωσης των νόμιμων στρατιωτικών τους υποχρεώσεων και εφόσον υπηρετούν, απολύονται.
  2. Όσοι διατελούν σε ανυποταξία, υπάγονται στην παρ. 1 μετά τη διακοπή της.
  • 21 Νοεμβρίου 2025, 05:02 | Λεωνίδας Διαμαντόπουλος

    Στο άρθρο 281 δεν είναι εντελώς σαφές εάν συμπεριλαμβάνονται και όλοι όσοι εκπλήρωσαν μερικώς την θητεία τους και εξαγόρασαν το υπόλοιπο.

    Γίνεται μια μνεία στην παράγραφο 4 «Στις περ. α) και β) της παρ. 1 υπάγονται και όσοι εκπλήρωσαν μέρος της κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης ή της εναλλακτικής υποχρέωσης και εξαγόρασαν το υπόλοιπο, σύμφωνα με τα άρθρα 224 και 231, ή με τις σχετικές προϊσχύσασες διατάξεις, αντίστοιχα»,

    αλλα δεν είναι εντελώς σαφές εάν συμπεριλαμβάνει και όσους υπάγονται στα άρθρα 223, 230 καθώς και στις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 242, παράγραφος 16 (εξαγορά στα 33).

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».