Άρθρο 244
Εκπαιδευτικές Σειρές Στρατευσίμων Οπλιτών
- Οι υπόχρεοι σε στράτευση προσκαλούνται σε κατάταξη, σύμφωνα με το άρθρο 199, σε τέσσερις (4) ΕΣΣΟ ανά έτος και η κατάταξη πραγματοποιείται καταρχήν κατά τους μήνες Φεβρουάριο, Μάιο, Αύγουστο και Νοέμβριο.
- Με εξαίρεση τις ειδικές περιπτώσεις του παρόντος, η ένταξη των στρατευσίμων στις ΕΣΣΟ, ανάλογα με τον χρόνο δημιουργίας των λόγων υποχρέωσης κατάταξης, πραγματοποιείται από τις Διευθύνσεις Στρατολογικού των ΓΕ των Κλάδων των ΕΔ.
Άρθρο 245
Στάδια εκπαίδευσης οπλιτών
- Η εκπαίδευση των οπλιτών, που κατατάσσονται στον ΣΞ, περιλαμβάνει τα κάτωθι στάδια:
α) Πρώτο (1ο) στάδιο εκπαίδευσης, το οποίο πραγματοποιείται στις μονάδες κατάταξης και περιλαμβάνει:
αα) την αρχική εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της εβδομάδας κατάταξης, η οποία ολοκληρώνεται με την ορκωμοσία των οπλιτών και
αβ) την εκπαίδευση μαχητή, στην οποία αναπτύσσεται πλήρως η επιχειρησιακή ικανότητα του οπλίτη ως μαχητή.
β) Δεύτερο (2ο) στάδιο εκπαίδευσης, το οποίο πραγματοποιείται σε Μονάδες Εκπαίδευσης Ειδικοτήτων της Μείζονος Διοίκησης ή του Σχηματισμού, όπου υπάγονται οι μονάδες στις οποίες έχουν τοποθετηθεί, ή σε Κέντρα Διά Βίου Μάθησης. Κατά το στάδιο αυτό οι οπλίτες εκπαιδεύονται σε ειδικότητες και κάθετες δεξιότητες, αντίστοιχα.
γ) Τρίτο (3ο) στάδιο εκπαίδευσης, το οποίο πραγματοποιείται στις μονάδες στις οποίες οι οπλίτες τοποθετούνται ή μετατίθενται για την εκπλήρωση του υπολοίπου της κύριας στρατιωτικής τους υποχρέωσης και αφορά στην επιχειρησιακή ένταξη των οπλιτών.
- Η εκπαίδευση των οπλιτών που κατατάσσονται στο ΠΝ και στην ΠΑ, περιλαμβάνει το 1ο στάδιο της παρ. 1 και η τυχόν περαιτέρω εκπαίδευση καθορίζεται με διαταγές του οικείου Γενικού Επιτελείου.
Άρθρο 246
Οριστική απόλυση οπλιτών πριν από τη συμπλήρωση της πλήρους ή μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης
- Οι οπλίτες πλήρους και εννεάμηνης μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης που υπηρετούν στον ΣΞ απολύονται με τη συμπλήρωση εννέα (9) και οκτώ (8) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, αντίστοιχα, εφόσον:
α) εκπληρώσουν:
αα) μετά το πέρας του δευτέρου (2ου) σταδίου της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) σε μονάδες του ΣΞ, του ΠΝ και της ΠΑ, που εδρεύουν ή αναπτύσσονται για επιχειρησιακούς λόγους αποκλειστικά στις περιοχές της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου και σε πολεμικά πλοία Συγκροτήματος Αρχηγείου Στόλου, Συγκροτήματος Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού, Υπηρεσίας Φάρων και Υδρογραφικής Υπηρεσίας,
αβ) μετά το πέρας του δευτέρου (2ου) σταδίου της εκπαίδευσής τους την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση στην Κύπρο,
αγ) την κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου σε μονάδες Ειδικών Δυνάμεων ή σε μονάδες – ανεξάρτητες υπομονάδες που υπάγονται σε Σχηματισμούς των Ειδικών Δυνάμεων με την ειδικότητα του Καταδρομέα ή του Πεζοναύτη,
αδ) μετά το πέρας της αρχικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης στην Προεδρική Φρουρά, την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) στον Λόχο Ευζώνων της Προεδρικής Φρουράς ή
β) καταταγούν και εκπληρώσουν εξ ολοκλήρου την κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση ως πρότακτοι ή με την αρχική πρόσκληση της κλάσης τους.
- Οι οπλίτες πλήρους και εννεάμηνης μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης που υπηρετούν στο ΠΝ ή στην ΠΑ απολύονται με τη συμπλήρωση εννέα (9) ή οκτώ (8) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, αντίστοιχα, εφόσον εκπληρώσουν, μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) στις μονάδες και τα πολεμικά πλοία της υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 1, ή εφόσον υπάγονται στην περ. β) της παρ.1.
- Όσοι μεταφέρονται στους υπόχρεους μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης εξάμηνης διάρκειας, σύμφωνα με την υποπερ. αστ) της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 202, απολύονται οριστικά από τις ΕΔ, εφόσον το επιθυμούν, μετά τη συμπλήρωση τριών (3) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, υπό την προϋπόθεση ότι γεννήθηκαν και κατοικούν έκτοτε μόνιμα στο εξωτερικό.
Άρθρο 247
Καθορισμός του προς οριστική απόλυση χρόνου κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης των Δοκίμων Εφέδρων Αξιωματικών και Εφέδρων Αξιωματικών
- Οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυπολοχαγοί του ΣΞ, οι Επίκουροι Σημαιοφόροι – Έφεδροι Σημαιοφόροι του ΠΝ και οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυποσμηναγοί της ΠΑ απολύονται οριστικά από τις ΕΔ, με τη συμπλήρωση δεκατεσσάρων (14) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.
- Απολύονται οριστικά από τις ΕΔ με τη συμπλήρωση δώδεκα (12) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυπολοχαγοί του ΣΞ που εκπληρώνουν:
α) μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) σε μονάδες του ΣΞ, του ΠΝ και της ΠΑ, που εδρεύουν ή αναπτύσσονται για επιχειρησιακούς λόγους στις περιοχές μόνο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου και σε πολεμικά πλοία Συγκροτήματος Αρχηγείου Στόλου, Συγκροτήματος Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού, Υπηρεσίας Φάρων και Υδρογραφικής Υπηρεσίας,
β) το υπόλοιπο της κύριας στρατιωτικής τους υποχρέωσης, μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, στην Κύπρο ή
γ) την κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου σε μονάδες Ειδικών Δυνάμεων ή σε μονάδες-ανεξάρτητες υπομονάδες που υπάγονται σε Σχηματισμούς των Ειδικών Δυνάμεων με την ειδικότητα του Καταδρομέα ή του Πεζοναύτη.
- Οι Επίκουροι Σημαιοφόροι του ΠΝ και οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυποσμηναγοί της ΠΑ απολύονται οριστικά από τις Ένοπλες Δυνάμεις με τη συμπλήρωση δώδεκα (12) μηνών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, εφόσον εκπληρώσουν, μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους την υπόλοιπη κύρια στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) στις μονάδες και τα πολεμικά πλοία της περ. α) της παρ. 2.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΘΗΤΕΙΑ – ΕΥΚΑΙΡΙΑ
Άρθρο 248
Ανάπτυξη δεξιοτήτων οπλιτών θητείας
Η επαγγελματική κατάρτιση, η ειδίκευση και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων των οπλιτών θητείας παρέχεται από τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (εφεξής: ΚΔΒΜ) των ΕΔ, τα οποία αποτελούν πιστοποιημένη εκπαιδευτική δομή παροχής πιστοποιημένων επιμορφωτικών προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης.
Άρθρο 249
Εκπαιδευόμενοι οπλίτες
- Για την παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων από τους οπλίτες θητείας απαιτείται η υποβολή αίτησης πριν από την κατάταξη στη διαδικτυακή πύλη στρατευσίμων του αντίστοιχου Κλάδου των ΕΔ ή κατά τη διάρκεια της βασικής στρατιωτικής εκπαίδευσης, με την επιφύλαξη της παρ. 3.
- Η επιλογή των στρατεύσιμων για την παρακολούθηση συγκεκριμένων επιμορφωτικών προγραμμάτων γίνεται με απόφαση του οικείου ΓΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις γραμματικές και τεχνικές γνώσεις τους σε συνάρτηση με τις υπηρεσιακές ανάγκες.
- Με απόφαση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ, είναι δυνατή η υποχρεωτική παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων από τον κατά περίπτωση απαιτούμενο αριθμό οπλιτών, εφόσον ο αριθμός των αιτήσεων δεν επαρκεί για την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών.
Άρθρο 250
Εκπαιδευτές
- Οι εκπαιδευτές των ΚΔΒΜ είναι μόνιμοι υπαξιωματικοί των ΕΔ, απόφοιτοι των ΑΣΜΥ και σε περίπτωση που δεν επαρκούν ή δεν υφίσταται συνάφεια γνωστικού αντικειμένου, οι εκπαιδευτικές ανάγκες καλύπτονται, κατά σειρά προτεραιότητας, από:
α) λοιπά μόνιμα στελέχη των ΕΔ και
β) ωρομίσθιο διδακτικό προσωπικό, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και ωριαία αντιμισθία.
- Σε κάθε περίπτωση οι εκπαιδευτές διαθέτουν τα προσόντα που ορίζονται στην παρ. 6 του άρθρου 53, περί ίδρυσης, αδειοδότησης και πιστοποίησης ποιότητας των ΚΔΒΜ και στο άρθρο 54, περί εκπαιδευτών των ΚΔΒΜ, του ν. 4763/2020 (Α΄254).
- Οι εκπαιδευτές αποζημιώνονται με ωριαία αποζημίωση σύμφωνα με την κοινή απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 88 του παρόντος.
- Η επιλογή των εκπαιδευτών γίνεται κατόπιν έκδοσης σχετικής προκήρυξης από το εκάστοτε ΚΔΒΜ.
- Αν διαπιστώνεται αδυναμία ανάθεσης εκπαιδευτικού έργου και δημιουργίας επιμορφωτικών προγραμμάτων στους εκπαιδευτές της παρ. 1, το δε αντικείμενο είναι απόλυτα εξειδικευμένο και δεν υφίσταται δημόσιος φορέας στον οποίο θα μπορούσε να ανατεθεί, τότε η ανάθεση του ως άνω έργου και η δημιουργία των επιμορφωτικών προγραμμάτων δύναται να ανατίθενται σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης, κατόπιν διενέργειας σχετικού διαγωνισμού από το ΚΔΒΜ, που εγκρίνεται από τον Αρχηγό του οικείου ΓΕ.
Άρθρο 251
Συνεργασία με άλλους φορείς
Για την εκπλήρωση της αποστολής τους, τα ΚΔΒΜ των ΕΔ μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμφωνίες με ΑΣΕΙ, ΑΣΜΥ, ΑΕΙ και άλλους φορείς επιμόρφωσης ενηλίκων, κατόπιν έγκρισης του Αρχηγού του οικείου ΓΕ.
Άρθρο 252
Επικύρωση αποτελεσμάτων επιμόρφωσης
Η επιτυχής παρακολούθηση ενός προγράμματος των ΚΔΒΜ των ΕΔ οδηγεί στη χορήγηση βεβαίωσης παρακολούθησης και πιστοποίησης, η οποία δύναται να μοριοδοτηθεί, στους συναφείς με το επιμορφωτικό αντικείμενο, διαγωνισμούς πρόσληψης οποιασδήποτε κατηγορίας προσωπικού στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143). Η εν λόγω βεβαίωση δύναται να εξαχθεί και μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr, Ε.Ψ.Π.).
Άρθρο 253
Έκδοση βεβαίωσης παρακολούθησης και πιστοποίησης
Η βεβαίωση του άρθρου 252 εκδίδεται από το ΚΔΒΜ, φέρει την ονομασία και τον θυρεό του ΚΔΒΜ και αναγράφει το ακριβές αντικείμενο, τη διάρκεια σε ώρες, τις ημερομηνίες διεξαγωγής και τη μέθοδο υλοποίησης του επιμορφωτικού προγράμματος. Αν η επιμόρφωση διεξάγεται με φυσική παρουσία, αναγράφεται επιπλέον και ο τόπος διεξαγωγής της.
Άρθρο 254
Αξιοποίηση δεξιοτήτων στη θητεία
- Αν η επιτυχής αποφοίτηση των οπλιτών από τα ΚΔΒΜ των ΕΔ προηγείται του χρόνου απονομής της ειδικότητας, επιδιώκεται η απονομή αντίστοιχης ή συναφούς ειδικότητας προς αξιοποίηση της αποκτηθείσας δεξιότητας.
- Η άσκηση καθηκόντων, σχετικών με την επιμόρφωση που δόθηκε από τα ΚΔΒΜ των ΕΔ, κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας, οδηγεί στη χορήγηση βεβαίωσης εργασιακής εμπειρίας, η οποία δύναται να μοριοδοτηθεί στους συναφείς με το επιμορφωτικό αντικείμενο διαγωνισμούς πρόσληψης οποιασδήποτε κατηγορίας προσωπικού στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143).
- Οι βεβαιώσεις της παρ. 2 εκδίδονται από τη μονάδα, στην οποία ασκήθηκαν τα καθήκοντα, υπογράφονται από τον Διοικητή της, φέρουν την ονομασία και τον θυρεό της μονάδας και αναγράφουν το ακριβές αντικείμενο, τη διάρκεια, το χρονικό διάστημα και τον τόπο παροχής των υπηρεσιών. Σε περίπτωση άσκησης καθηκόντων σε περισσότερες της μιας μονάδας, η σχετική βεβαίωση εκδίδεται από τον Διοικητή της μονάδας απόλυσης βάσει των τηρουμένων στα ατομικά έγγραφα του οπλίτη στοιχείων. Η εν λόγω βεβαίωση δύναται να εξαχθεί και μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr, Ε.Ψ.Π.) Η αρμόδια επιστρατεύουσα αρχή μεριμνά για την τήρηση των σχετικών βεβαιώσεων και την ενημέρωση του ηλεκτρονικού της αρχείου.
Άρθρο 255
Χρηματοδότηση
Τα ΚΔΒΜ των ΕΔ μπορούν να χρηματοδοτούνται, εκτός από τον κρατικό προϋπολογισμό, και από ευρωπαϊκά προγράμματα, συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή δωρεές.
Άρθρο 256
Σύνδεση με την αγορά εργασίας
- Τον Ιανουάριο κάθε έτους δημοσιεύεται στον ιστότοπο του οικείου ΓΕ αναλυτικός πίνακας με τα επιμορφωτικά προγράμματα που διενεργήθηκαν το προηγούμενο έτος.
- Με σκοπό την αποτελεσματικότερη σύνδεση των αποφοιτησάντων από τα ΚΔΒΜ των ΕΔ οπλιτών με την αγορά εργασίας, στον ως άνω πίνακα είναι δυνατή η ονομαστική καταγραφή και η συμπερίληψη των στοιχείων επικοινωνίας τους, κατόπιν έγγραφης συγκατάθεσης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΟΠΛΙΤΩΝ
Άρθρο 257
Γενικά
- Οι οπλίτες που εκπληρώνουν την κύρια στρατιωτική και πρόσθετη υποχρέωσή τους στις ΕΔ, τοποθετούνται, μετατίθενται, αποσπώνται και διατίθενται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου. Το παρόν Κεφάλαιο εφαρμόζεται και για τους δόκιμους έφεδρους αξιωματικούς, τους επίκουρους αξιωματικούς και τους έφεδρους αξιωματικούς.
- Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Κλάδου των ΕΔ, αποφασίζει τις τοποθετήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και διαθέσεις του προσωπικού των κατηγοριών της παρ. 1. Η αρμοδιότητα αυτή δύναται να μεταβιβάζεται στους Αρχηγούς των ΓΕ, οι οποίοι έχουν δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασής της σε ανώτατους ή ανώτερους αξιωματικούς.
Άρθρο 258
Ορισμοί
Για τις ανάγκες του παρόντος Κεφαλαίου:
α) «Τοποθέτηση» είναι η αρχική ή η οριστική ένταξη του οπλίτη σε μονάδες – ανεξάρτητες υπομονάδες και υπηρεσίες των ΕΔ, μετά την κατάταξή του.
β) «Μετάθεση» είναι η μετακίνηση του οπλίτη από τη θέση που έχει τοποθετηθεί σε διαφορετική μονάδα − ανεξάρτητη υπομονάδα ή υπηρεσία.
γ) «Απόσπαση» είναι η προσωρινή μετακίνηση για κάλυψη έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών που δεν μπορούν άμεσα να καλυφθούν με τοποθέτηση ή μετάθεση οπλίτη. Με την απόσπαση δεν μεταβάλλεται η οργανική υπαγωγή του οπλίτη, ενώ η διάρκειά της δεν μπορεί να υπερβαίνει τις σαράντα πέντε (45) ημέρες καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του. Κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του Αρχηγού του οικείου ΓΕ μπορεί να παραταθεί κατά δεκαπέντε (15) ημέρες.
δ) «Διάθεση» είναι η απασχόληση του οπλίτη σε διαφορετική μονάδα – ανεξάρτητη υπομονάδα ή υπηρεσία από αυτή όπου έχει τοποθετηθεί ή μετατεθεί, μέχρι δεκαπέντε (15) ημέρες καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του, συνολικά ή τμηματικά, στις περιπτώσεις που οι ανάγκες της υπηρεσίας δεν καλύπτονται με τοποθέτηση, μετάθεση ή απόσπαση.
ε) «Τόπος προτίμησης οπλιτών» θεωρείται ο δήμος της επιλογής τους, εφόσον ο τόπος αυτός αποτελεί έδρα στρατιωτικής υπηρεσίας των ΕΔ.
Άρθρο 259
Τοποθετήσεις – τακτικές και έκτακτες μεταθέσεις
- Οι οπλίτες του ΣΞ, μετά την ολοκλήρωση του πρώτου (1ου) σταδίου της εκπαίδευσής τους, και οι οπλίτες του ΠΝ και της ΠΑ, μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής τους, τοποθετούνται υποχρεωτικά ως εξής:
α) για τον ΣΞ, αποκλειστικά σε Επιχειρησιακές Μονάδες Ελιγμού-Υποστήριξης Μάχης -Υποστήριξης Διοικητικής Μέριμνας, υψηλών απαιτήσεων, σύμφωνα με τη Νέα Δομή Δυνάμεων των ΕΔ και κατά απόλυτη προτεραιότητα σε μονάδες της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου,
β) για το ΠΝ, κατ’ αρχάς, σε πλοία, Ναυστάθμους, Ναυτικά Παρατηρητήρια ή Υπηρεσίες νήσων και
γ) για την ΠΑ, κατ’ αρχάς, σε μονάδες και υπηρεσίες εκτός των Περιφερειών Αττικής και Θεσσαλονίκης, με τον υψηλότερο βαθμό δυσκολίας.
- Ειδικά, οι οπλίτες που αμέσως μετά την ολοκλήρωση του πρώτου (1ου) σταδίου, ακολουθούν εκπαίδευση σε ΚΔΒΜ, τοποθετούνται στις μονάδες της παρ. 1 μετά τη λήξη της εκπαίδευσής τους.
- Για τις τοποθετήσεις των οπλιτών λαμβάνονται υπόψη αποκλειστικά τα παρακάτω αναφερόμενα, κατά σειρά προτεραιότητας, κριτήρια:
α) κάλυψη των επιχειρησιακών και υπηρεσιακών αναγκών,
β) επίπεδο γραμματικών γνώσεων του οπλίτη,
γ) προσόντα και ειδικές δεξιότητες και
δ) δήλωση του τόπου προτίμησης και εντοπιότητα.
- Οι μεταθέσεις διακρίνονται σε τακτικές και έκτακτες και υλοποιούνται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου. Τακτική μετάθεση δεν είναι δυνατή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) μηνών από την ημερομηνία κατάταξης. Οι οπλίτες δικαιούνται τακτική μετάθεση από τη μονάδα τοποθέτησής τους με βάση τα κριτήρια, κατά την ίδια σειρά προτεραιότητας, της παρ. 3.
- Έκτακτες μεταθέσεις υλοποιούνται οποτεδήποτε:
α) για αποδεδειγμένους και ειδικά αιτιολογημένους υπηρεσιακούς λόγους,
β) σε περίπτωση διάπραξης σοβαρού πειθαρχικού παραπτώματος,
γ) για σοβαρούς προσωπικούς λόγους, κατόπιν εισήγησης της επιτροπής του άρθρου 261.
- Για την κάλυψη επιτακτικών υπηρεσιακών αναγκών, είναι δυνατόν οπλίτες του ΣΞ να υπηρετούν σε μονάδες και υπηρεσίες του ΠΝ και της ΠΑ.
- Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται και για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις οπλιτών σε θέσεις εκτός Ελλάδας.
Άρθρο 260
Δήλωση τόπου προτίμησης
- Οι στρατεύσιμοι υποβάλλουν δήλωση του τόπου προτίμησής τους για τοποθέτηση και μετάθεση. Ο τύπος της δήλωσης του τόπου προτίμησης καθορίζεται με διαταγή του οικείου Κλάδου των ΕΔ.
- Η δήλωση τόπου προτίμησης υποβάλλεται από τους στρατευσίμους ηλεκτρονικά, πριν από την κατάταξη, μέσω των επίσημων ιστοτόπων των ΓΕ. Η δήλωση οριστικοποιείται και υπογράφεται από τους οπλίτες κατά την κατάταξή τους. Είναι δυνατή η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης και κατά τη διάρκεια της κατάταξης, από τους οπλίτες που δεν την υπέβαλαν αρχικά, η οποία λαμβάνεται υπόψη μόνο για την υλοποίηση των μεταθέσεών τους.
- Μεταβολή της δήλωσης τόπου προτίμησης επιτρέπεται, μετά την τοποθέτηση των οπλιτών σε μονάδες, εφόσον προκύψουν επιγενόμενοι της κατάταξής τους λόγοι, που τη δικαιολογούν.
Άρθρο 261
Επιτροπή εξέτασης κατ’ εξαίρεση τοποθετήσεων – μεταθέσεων
- Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που αφορούν στην οικογενειακή, οικονομική κατάσταση ή σε άλλα σοβαρά προβλήματα του οπλίτη ή μέλους της οικογένειάς του, μπορεί να υποβάλλεται εγγράφως αίτηση τοποθέτησης ή έκτακτης μετάθεσης οποτεδήποτε, η οποία συνοδεύεται από τα απαραίτητα προς απόδειξη δικαιολογητικά και εξετάζεται από ειδική πενταμελή επιτροπή, ανά Κλάδο των ΕΔ.
- Στο έντυπο της αίτησης ο Διοικητής της μονάδας καταχωρίζει την πρότασή του, με βάση τα στοιχεία που διαθέτει και την αντίληψη που έχει σχηματίσει από προσωπική συνέντευξη.
- Κατά την εξέταση των αιτήσεων η επιτροπή της παρ. 1 λαμβάνει υπόψη τα δικαιολογητικά που κατατέθηκαν, δίνοντας προτεραιότητα ιδίως στις εξής καταστάσεις:
α) απώλεια συγγενούς α΄ βαθμού, εντός ημερολογιακού έτους ή κατά τη διάρκεια της θητείας,
β) επιμέλεια ατόμου με αναπηρία τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%),
γ) επιμέλεια ενός (1) τουλάχιστον τέκνου και
δ) ανεργία γονέων ή συζύγου με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα.
Άρθρο 262
Κατ’ εξαίρεση τοποθέτηση για ειδικές κατηγορίες οπλιτών
- Οι οπλίτες που ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες, τοποθετούνται σε μονάδες κατά παρέκκλιση του άρθρου 259:
α) όσοι επιλέγονται για το Ανώτατο Συμβούλιο Αθλητισμού Ενόπλων Δυνάμεων ως επίλεκτοι αθλητές, τη Μονάδα Φρουράς και Απόδοσης Τιμών, τον Λόχο Φρουράς και Απόδοσης Τιμών, τις Ομάδες Ασφαλείας Στρατοπέδου ή την Προεδρική Φρουρά,
β) όσοι εργάστηκαν πριν από την κατάταξή τους σε στρατιωτικά εργοστάσια,
γ) όσοι έχουν την ιδιότητα του θρησκευτικού λειτουργού,
δ) όσοι υπέβαλαν σχετικό αίτημα στην ειδική επιτροπή του άρθρου 261 το οποίο εγκρίθηκε και
ε) όσοι έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς πρόγραμμα θεραπείας εξαρτημένων ατόμων από ναρκωτικές ουσίες, στους εγκεκριμένους οργανισμούς ή φορείς του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α’ 74), περί εγκεκριμένων οργανισμών πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης.
- Όσοι υπάγονται στις περ. γ), δ) και ε) της παρ. 1 τοποθετούνται στην πλησιέστερη μονάδα του τόπου προτίμησης.
- Κατά παρέκκλιση λοιπών διατάξεων, δύνανται, μετά την ολοκλήρωση του πρώτου (1ου) σταδίου της εκπαίδευσης, να τοποθετούνται ή να μετατίθενται για εκπλήρωση του υπολοίπου της κύριας στρατιωτικής τους υποχρέωσης σε γραφεία Ακολούθων Άμυνας σε Ελληνικές Πρεσβείες στο εξωτερικό οπλίτες οι οποίοι:
α) έχουν την ιδιότητα του μόνιμου κατοίκου εξωτερικού, σύμφωνα με το άρθρο 193 και
β) είναι κάτοχοι πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών σε τεχνολογικούς τομείς που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 12 του άρθρου 266.
- Όσοι υπάγονται στην παρ. 3 υπηρετούν χωρίς δικαίωμα λήψης επιπλέον αποδοχών και τοποθετούνται ή μετατίθενται σε γραφεία Ακολούθων Άμυνας των Ελληνικών Πρεσβειών πλησίον του τόπου κατοικίας τους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΦΕΔΡΩΝ, ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΦΕΔΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΕΦΕΔΡΟΙ
Άρθρο 263
Πρόσκληση εφέδρων για εκτέλεση στρατιωτικής υπηρεσίας
Η πρόσκληση των εφέδρων για εκτέλεση στρατιωτικής υπηρεσίας, υλοποιείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μετά από πρόταση του Αρχηγού του οικείου Κλάδου των ΕΔ και μπορεί να είναι:
α) αόριστης διάρκειας, εφόσον δεν μπορεί να προβλεφθεί η ημερομηνία απόλυσης, οπότε στην περίπτωση αυτή η απόλυση πραγματοποιείται με νέα απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, όταν εκλείψουν οι λόγοι πρόσκλησης ή
β) ορισμένης διάρκειας, η οποία καθορίζεται στην απόφαση πρόσκλησης, σύμφωνα με τον ετήσιο προγραμματισμό μετεκπαιδεύσεων και ασκήσεων εφεδρείας.
Άρθρο 264
Μετεκπαίδευση εφεδρείας και ασκήσεις
- Τα ΓΕ καταρτίζουν ετήσιο προγραμματισμό μετεκπαιδεύσεων και ασκήσεων εφεδρείας, ο οποίος περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των στόχων εκπαίδευσης και τις απαιτήσεις υποστήριξης και εγκρίνεται με την απόφαση του άρθρου 263.
- Κατά τη κατάρτιση του ετησίου προγραμματισμού μετεκπαιδεύσεων και ασκήσεων εφεδρείας λαμβάνεται ειδική μέριμνα για:
α) πρόσκληση των εφέδρων των Ενεργών Μονάδων τουλάχιστον μία (1) φορά ανά τριετία και των εφέδρων των Επιστρατευομένων Μονάδων τουλάχιστον μία (1) φορά ανά πενταετία για εκπαίδευση διάρκειας τουλάχιστον τριών (3) ημερών,
β) μαζική πρόσκληση του συνόλου των ενταγμένων σε σχέδια επιστράτευσης σχηματισμών εφέδρων, σύμφωνα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και δυνατότητες και
γ) τη διοργάνωση μετεκπαιδεύσεων και ασκήσεων εφεδρείας σε μονάδες πλησίον αστικών κέντρων, με υποχρεωτική συμμετοχή εφέδρων αξιωματικών και οπλιτών, οι οποίοι κατοικούν πλησίον των μονάδων αυτών, ανεξαρτήτως του τόπου επιστρατευτικής ένταξής τους.
- Στον ετήσιο προγραμματισμό καθορίζονται επιπρόσθετα:
α) οι σχηματισμοί που θα υλοποιήσουν τη μαζική πρόσκληση, σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 2 και
β) οι μονάδες που θα διοργανώσουν τις μετεκπαιδεύσεις και ασκήσεις της περ. γ) της παρ. 2, καθώς και οι κατηγορίες των εφέδρων που θα κληθούν.
- Είναι δυνατή η εκπαίδευση εφέδρων αξιωματικών και οπλιτών και με τη μέθοδο της διαδικτυακής μάθησης.
Άρθρο 265
Ενεργοί εθελοντές έφεδροι
- Για την ενίσχυση της άμυνας της χώρας και την επαύξηση της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ δημιουργείται θεσμός Ενεργούς Εθελοντικής Εφεδρείας.
- Στον θεσμό της Ενεργούς Εθελοντικής Εφεδρείας δύνανται να εντάσσονται έφεδροι κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης επιθυμίας. Η δήλωση επιθυμίας κατατίθεται οποτεδήποτε από τους εφέδρους σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία του Κλάδου των ΕΔ στην εφεδρεία του οποίου ανήκουν, καθώς και ηλεκτρονικά στις διαδικτυακές ηλεκτρονικές εφαρμογές παρακολούθησης της εφεδρείας του οικείου Κλάδου και ανακαλείται από τους ενδιαφερομένους οποτεδήποτε με τους ίδιους τρόπους.
- Η δήλωση της παρ. 2 που κατατίθεται σε μονάδες ή υπηρεσίες διαβιβάζεται στη Διεύθυνση Επιστρατεύσεως του οικείου Κλάδου των ΕΔ, η οποία τηρεί σχετικό αρχείο.
- Οι επιστρατευτικές ανάγκες των μονάδων καλύπτονται κατά προτεραιότητα από τους ενεργούς εθελοντές έφεδρους της τοπικής εφεδρείας.
- Οι ενεργοί εθελοντές έφεδροι, πέραν των περιπτώσεων υποχρεωτικής κλήσης τους σε κατάταξη, δύνανται να προσκαλούνται για εθελοντική συμμετοχή για εκτέλεση εφεδρικής στρατιωτικής υπηρεσίας με την απόφαση του άρθρου 263, επιπλέον των υποχρεωτικώς καλουμένων. Στην απόφαση αυτή δύναται να καθορίζονται συγκεκριμένες κατηγορίες καλουμένων εθελοντών εφέδρων βάσει κριτηρίων όπως ηλικιακά και αριθμητικά, κατεχόμενης ειδικότητας, κατηγορίας σωματικής ικανότητας και κατανομής σε Όπλα και Σώματα.
- Οι ενεργοί εθελοντές έφεδροι κατατάσσονται εθελοντικά για εκτέλεση εφεδρικής στρατιωτικής υπηρεσίας χωρίς δικαίωμα αποζημίωσης. Με την κατάταξή τους αποκτούν τη στρατιωτική ιδιότητα και υπέχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τους έφεδρους εξ εφεδρείας αξιωματικούς και τους οπλίτες από την εφεδρεία που προσκαλούνται υποχρεωτικά. Σε περίπτωση μη κατάταξής τους δεν υπέχουν συνέπειες.
- Οι ενεργοί εθελοντές έφεδροι, κατά την εκτέλεση εφεδρικής στρατιωτικής υπηρεσίας, φέρουν ειδικό διακριτικό σήμα στη στολή τους, το οποίο καθορίζεται με διαταγή του οικείου ΓΕ.
- Στους ενεργούς εθελοντές εφέδρους δύναται, υπό προϋποθέσεις, να επιτρέπεται η είσοδος στις Στρατιωτικές Λέσχες και στα Στρατιωτικά Πρατήρια. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας προβλέπεται και η δυνατότητα νοσηλείας τους στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, σύμφωνα με την παρ. 15 του άρθρου 266.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
εξουσιοδοτικεσ, μεταβατικεσ και καταργουμενεσ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Ι΄
Άρθρο 266
Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Ι΄
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, δύναται να επανακαθορίζεται ο αριθμός των ΕΣΣΟ κάθε έτους καθώς και οι μήνες κατάταξης, σύμφωνα με το άρθρο 244.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του οικείου Γενικού Επιτελείου καθορίζεται η διάρκεια των σταδίων εκπαίδευσης των οπλιτών της παρ. 1 του άρθρου 245. Με την ίδια απόφαση δύναται να επανακαθορίζονται τα στάδια εκπαίδευσης.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, μπορεί να καθορίζεται ή να επανακαθορίζεται η δυνατότητα οριστικής απόλυσης οπλιτών, κατά κλάσεις ή κατηγορίες, πριν από τη συμπλήρωση της πλήρους ή μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης, όπως αυτή καθορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 176, όχι όμως πριν να συμπληρωθούν τουλάχιστον τα δύο τρίτα (2/3) της πλήρους, τα δύο τρίτα (2/3) της εννεάμηνης και το ήμισυ (1/2) της εξάμηνης μειωμένης κύριας στρατιωτικής υποχρέωσης. Με την ίδια απόφαση δύναται να επανακαθορίζεται ο χρόνος οριστικής απόλυσης των δόκιμων έφεδρων αξιωματικών και των έφεδρων αξιωματικών.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΝ, καθορίζονται τα πολεμικά πλοία για την εφαρμογή των άρθρων 246 και 247.
- Με απόφαση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ καθορίζονται ο χρόνος, ο τόπος, η διάρκεια, η μέθοδος διεξαγωγής της επιμόρφωσης καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα, που άπτεται της λειτουργίας των ΚΔΒΜ των ΕΔ, σύμφωνα με το άρθρο 248.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζεται η διαδικασία για την έκδοση των βεβαιώσεων των άρθρων 252 και 254.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Κλάδου των ΕΔ, αποφασίζονται και υλοποιούνται οι τοποθετήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και διαθέσεις του προσωπικού των κατηγοριών του άρθρου 258. Η αρμοδιότητα αυτή δύναται να μεταβιβάζεται στους Αρχηγούς των ΓΕ, οι οποίοι έχουν δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασής της σε ανώτατους ή ανώτερους αξιωματικούς.
- Με απόφαση του Αρχηγού ΓΕΣ που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι Επιχειρησιακές Μονάδες Ελιγμού-Υποστήριξης Μάχης-Υποστήριξης Διοικητικής Μέριμνας, υψηλών απαιτήσεων, σύμφωνα με τη Νέα Δομή Δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 259.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ δύναται να προβλέπονται επιπλέον κριτήρια για την υλοποίηση των τακτικών μεταθέσεων, πέραν των καθοριζομένων στην παρ. 3 του άρθρου 259. Με την ίδια απόφαση μπορεί να αναστέλλεται η εφαρμογή των κριτηρίων τοποθετήσεων, μεταθέσεων καθώς και μέρος ή το σύνολο των εξαιρέσεων που ρυθμίζονται από τον παρόντα, σε περίπτωση πολέμου, επιστράτευσης, εξαιτίας εξωτερικών κινδύνων ή άμεσης απειλής της εθνικής ασφάλειας και του δημοκρατικού πολιτεύματος.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται κατόπιν πρότασης του Αρχηγού ΓΕΣ, καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια τοποθέτησης, μετάθεσης, απόσπασης ή διάθεσης των οπλιτών, ζητήματα μοριοδότησης και διοικητικής υπαγωγής, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 6 του άρθρου 259.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του ΓΕΕΘΑ, καθορίζονται ο τρόπος ενημέρωσης για την υποχρέωση συμπλήρωσης της δήλωσης τόπου προτίμησης, η διαδικασία συμπλήρωσης, επεξεργασίας και οριστικοποίησής της, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την υλοποίηση της εν λόγω διαδικασίας, σύμφωνα με το άρθρο 260.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του ΓΕΕΘΑ, καθορίζονται η οργάνωση, η συγκρότηση και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία της ειδικής πενταμελούς επιτροπής του άρθρου 261.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, καθορίζονται τα γραφεία Ακολούθων Άμυνας στα οποία δύνανται να τοποθετούνται οπλίτες, ο μέγιστος αριθμός των προς κάλυψη θέσεων, ανά γραφείο Ακολούθου Άμυνας, τα ειδικότερα αντικείμενα των κατεχόμενων τίτλων σπουδών που απαιτούνται για την υλοποίηση της τοποθέτησης, η διαδικασία επιλογής σε περίπτωση περισσοτέρων αιτούντων και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των παρ. 3 και 4 του άρθρου 262.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ:
α) καθορίζονται ο τρόπος και η διαδικασία πρόσκλησης των εφέδρων για εκτέλεση στρατιωτικής υπηρεσίας καθώς και των ενεργών εθελοντών εφέδρων, σύμφωνα με το άρθρο 264,
β) ορίζονται οι εξαιρούμενοι από την πρόσκληση σε κατάταξη έφεδροι,
γ) καθορίζονται η διαδικασία και ο τρόπος κατάταξης των εφέδρων,
δ) καθορίζονται η διαδικασία απόλυσης από τις ΕΔ των οπλιτών από την εφεδρεία καθώς και ο χρόνος που δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας,
ε) επανακαθορίζονται η συχνότητα και η διάρκεια της εκπαίδευσης των εφέδρων που προβλέπεται στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 264 και
στ) ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των άρθρων 263 έως 265.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του οικείου ΓΕ, καθορίζονται οι προϋποθέσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 265.
Άρθρο 267
Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Ι΄
Όσοι κατατάχθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, απολύονται οριστικά από τις ΕΔ μετά τη συμπλήρωση του χρόνου πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας που προβλέπεται στις προϊσχύσασες διατάξεις. Το πρώτο εδάφιο ισχύει και για όσους επανακαταταχθούν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
Άρθρο 268
Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Ι΄
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται:
α) το Μέρος Πρώτο του ν. 4361/2016 (Α΄ 10), περί μεταθέσεων οπλιτών και άλλων διατάξεων και
β) οι παρ. 3 και 4 του άρθρου 75 του ν. 3421/2005 (Α΄ 302), περί ρυθμίσεων θεμάτων στρατιωτικού προσωπικού.




Για την εφεδρεία, η μετεκπαίδευση μία φορά κάθε τρία ή πέντε χρόνια, είναι ελάχιστη. Οι ελλείψεις που έχουμε, κατά την θητεία μας, δεν μπορούν να καλυφθούν με μία φορά τα τρία χρόνια. Ας υιοθετηθεί το μοντέλο της Εθνοφυλακής, με μία Κυριακή τον μήνα, σε μονάδες κοντά στα αστικά κέντρα. Η απουσία ουσιαστικών κινήτρων και αποζημίωσης, δεν θα προσελκύσει τον αριθμό ατόμων, που έχει οριστεί σαν στόχος από το υπουργείο. Ας επιτραπεί και σε παλιότερους εφέδρους, να συμμετέχουν στην εθελοντική διαδικασία.
Τα συγχαρητηρια μου για την όλη προσπάθεια. Θα ήθελα να προτείνω με αφορμή τον θεσμό των ενεργών εθελοντών εφέδρων να ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΊ επιτέλους το όριο ηλικίας για τους εφέδρους! Τα Γ.Ε., οι διοικητές των στρατιωτικών μονάδων γνωρίζουν τι ικανότητες απαιτούνται από τους εφέδρους και η σημερινη καθημερινή ζωή, με την επιμηκυνση του μ.ο. ζωής, δείχνει πως άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας έχουν τις ικανότητες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εφέδρων κι ακόμα περισσότερο. Στο κάτω-κάτω της γραφής τι ζητάμε; τίποτα περισσότερο από το να υπηρετήσουμε τη πατρίδα μας!
Η κατάργηση της θητείας στο ΠΝ και στην ΠΑ θα έπρεπε να είχε καταργηθεί πολλά έτη πίσω αλλά κανένας Υπουργός Άμυνας δεν το έπραττε υπο τον φόβο των απωλειών ψήφων. Η άμυνα και η υπεράσπιση της Πατρίδας όμως δεν είναι ψήφοι, δεν είναι κάνω χαλαρή θητεία χωρίς να αποκομίσω τίποτα. Όταν στην γειτονιά σου λαμβάνουν χώρα εχθροπραξίες και επιθετικές ενέργειες, βλέπε Ουκρανία, Ρωσία, Μέση Ανατολή πρέπει να θωρακίζεσαι αναλόγως. Κατάταξη άμεσα όλων των στρατεύσιμων στον ΣΞ, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που αναφέρετε περί θητείας στο ΠΝ και στην ΠΑ. Μεταφορά όλων των ανυπότακτων, ανεξαρτήτως κλάδου, υποχρεωτικά στον ΣΞ χωρίς την δυνατότητα αλλαγής κλάδου μετέπειτα. Επανεξέταση όλων των στρατεύσιμων που απολύθηκαν ως Ι5 μέχρι σήμερα ανά πενταετία. Επιπροσθέτως όσοι κρίθηκαν Ι5 για ψυχικά νοσήματα να τους απαγορευτεί η οδήγηση αυτοκινήτου ή μηχανής καθώς και η εργασία στην εστίαση καθώς και σε άλλες εργασίες που μπορεί να αποτελέσουν κίνδυνο για την δημόσια υγεία. Σας ευχαριστώ.
Αύξηση της στρατιωτικής θητείας στους 24 μήνες.Μερικες χιλιάδες ΕΠΟΠ δεν αρκούν να αντιμετωπίσουν τον όγκο του Τουρκικού στρατού,πόσο μάλλον δδε σε μακροχρόνια σύρραξη.Οι πόλεμοι δεν γίνονται μόνο με κουμπιά ,βλέπε Ουκρανία.
Ουσιαστική εκπαίδευση των στρατιωτών με έμφαση στην ατομική τακτική μάχης και πραγματοποίηση βολών με τον ατομικό οπλισμό εβδομαδιαίως και όχι 20 σφαίρες σε όλη τη θητεία.
Κλήση εθελοντών εφέδρων ετησίως αν όχι 6μηνιαιως, πραγματοποίηση βολών,ασκήσεων ,αξιολόγηση τους με σοβαρά κριτήρια και ανταμοιβή με φόρο ελαφρύνσεις.
Ο γιός μου έχει λάβει αναβολή αορίστου χρόνου ως Μόνιμος Κάτοικος Εξωτερικού από το 2023, κατοικεί και εργάζεται στην Γερμανία. Το παρόν σχέδιο Νόμου δεν έχει ρητή μεταβατική διάταξη για την περίπτωσή του. Επιβάλλεται λοιπόν να ενσωματωθεί η ακόλουθη ρητή μεταβατική διάταξη για την περίπτωσή του, αλλά και για χιλιάδες άλλους που είναι στην ίδια κατάσταση :
» Όσοι μέχρι την προηγούμενη της ημερομηνίας έναρξης ισχύος του νόμου αυτού έχουν υπαχθεί ή έχουν ζητήσει την υπαγωγή τους στις διατάξεις περί αναβολών κατάταξης του ν. 3421/2005 (Α΄ 302), πλην του άρθρου 25, διέπονται από τις προϊσχύσασες διατάξεις.»
Και να απαλλάσονται ρητώς από την υποχρέωση του άρθρου 193 περίπτωση 11,του παρόντος σχεδίου Νόμου, δηλαδή την υποχρέωση να υποβάλλουν ανά τριετία πιστοποιητικό μονίμου κατοίκου εξωτερικού. Με το παλαιό καθεστώς δεν είχαν τέτοια υποχρέωση και έτσι επιβαλλεται να συνεχίσουν. Το νέο καθεστώς του άρθρου 193 περίπτωση 11, να αφορά τις αναβολές που θα δοθούν σε Μονίμους Κατοίκους Εξωτερικού με το νέο καθεστώς και μόνο.
Κύριε υπουργέ, έχω καταταχθεί με την Ε ΕΣΣΟ 2025 και βρίσκομαι αυτή την στιγμή στην σχολή μηχανικού στο Λουτράκι ώστε να κάνω την εκπαίδευση μου ως Υποψήφιος Έφεδρος Αξιωματικός. Θεωρώ άδικο για εμάς όπως και την επόμενη ΕΣΣΟ το να κάνουμε θητεία με βάση τον προηγούμενο νόμο καθώς αναμένεται να ονομαστούμε δόκιμοι έφεδροι αξιωματικοί μετά την νέα χρονιά άρα η θητεία μας ως δόκιμοι θα ξεκινάει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου οπότε αιτούμε να ξαναδείτε το θέμα του χρόνου θητείας των Ε’ και ΣΤ’ ΕΣΣΟ 2025 που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν τον δρόμο των ΔΕΑ.
Ευχαριστώ πολύ
Προτείνω να καταργηθούν οι διατάξεις περί κατάταξης των στρατεύσιμων ως εκτός ΕΣΣΟ, διότι η μεμονωμένη κατάταξης τους επιβαρύνει τα κέντρα κατάταξης λόγω διάθεσης, αποσπασματικά, ανθρώπων και μέσων. Προτείνω οι ανωτέρω στρατεύσιμοι να κατατάσσονται με την αμέσως επόμενη γενική ΕΣΣΟ. Ευχαριστώ.
Θα ήθελα να προτείνω ως προς το ρόλο των Δοκιμών Έφεδρων Αξιωματικών. Συμφωνώ απόλυτα με ότι γράφει το παρόν και επιπρόσθετα προτείνω (σκέψη χωρίς να έχω πραγματικά στοιχεία ώστε να ξέρω αν μπορεί να υλοποιηθεί ή όχι):
1. Η σύνδεση του θεσμού με το πανεπιστήμιο. Δηλαδή κάθε χρόνο να προτείνει το Γενικό Επιτελείο (ΓΕ), ανάλογα με τις ανάγκες του σε αξιωματικούς, πόσες θέσεις και με τι πανεπιστημιακή εκπαίδευση πρέπει να καλύψει. Να κοινοποιειται, να γίνονται αιτήσεις από τους μαθητές που θα μπουν σε ένα από αυτά τα πανεπιστήμια, να γίνονται αποδεκτές με βάση ορισμένα κριτήρια όσες χρειάζεται για να πληρωθούν οι θέσεις που προκήρυξει το ΓΕ (παράδειγμα ο ΣΞ προέβλεψε φέτος ότι το 2031 θα έχει ανάγκη στις μονάδες από Χ νέους αξιωματικούς οι οποίοι πρέπει να έχουν γνώση σε τηλεπικοινωνίες ή μηχανολόγικες γνώσεις για επισκευή οχημάτων, κατά συνέπεια το ΓΕ προτείνει την προκήρυξη Χ θέσεων για το έτος 2026 σε τμήματα πανεπιστημίου που έχουν να κάνουν με επικοινωνίες-τηλεπικοινωνίες και τμήματα του Πανεπιστημίου που έχουν να κάνουν με μηχανολόγους μηχανικούς και σχετικά).
2. Οι σπουδαστές πλέον αυτοί του πανεπιστημίου που καλύπτουν κάποιες από αυτές τις θέσεις να λαμβάνουν μηνιαίως χρηματικό αντίτιμο (π.χ. όπως και αυτό των Ευέλπιδων) αλλά να απαιτείται από αυτούς να παίρνανε όλα τα μαθήματα κάθε έτος στις τρεις εξεταστικές καθώς επίσης να συμμετέχουν στις στρατιωτικές εκπαιδεύσεις της σχολής Αξιωματικών (π.χ. κάθε χειμώνα και καλοκαίρι μαζί με τη ΣΣΕ).
3. Όταν τελειώσουν το Πανεπιστήμιο να κατατάσσονται αμέσως και να εκπαιδεύονται στο στρατό επάνω στο αντικειμενο τους κυρίως ώστε την γνώση που έχουν από το Πανεπιστήμιο να την εφαρμόσουν πάνω στα υλικά και στις πρακτικές του στρατού. (Παράδειγμα αν ένας απο αυτούς που τελείωσαν τμήμα τηλεπικοινωνιών πρέπει να καλύψει θέση στο πεζικό δεν σημαίνει ότι πρέπει να πάει να εκπαιδευτεί επί του πεζικού αλλά πρέπει να πάει να εκπαιδευτεί επάνω στα συστήματα επικοινωνιών που χρησιμοποιεί το πεζικό). Οπότε πρεπει να βρεθεί η χρυσή τομή στην εκπαίδευση ανάμεσα στο αντικείμενο του και στα γενικά αντικείμενα του όπλου που ανήκει.
4. Όταν πηγαίνουν στη μονάδα να καλύπτουν τις θέσεις που είχε προβλέψει το ΓΕ ότι θα είναι κενές και θα μπορούν να αποκτούν προϋπηρεσία πάνω στο αντικείμενό τους.
Τονίζω και πάλι ότι είναι προσωπική σκέψη ή οποία δεν βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία όποτε προφανώς μπορεί να μην μπορεί να υλοποιηθεί εξ’ αρχής.
ΘΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΨΕΤΕ ΤΙΣ ΚΑΤΩΘΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΦΕΔΡΕΙΑΣ:
1.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΟΡΙΟΥ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΜΑΧΙΜΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΣΟΙ ΑΝΤΑΠΕΞΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΦΕΡΟΥΝ ΟΠΛΑ. ΜΕ ΤΑ ΛΥΠΗΣ ΕΧΕΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΕΙ 50ΑΡΗΔΕΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΜΑΧΟΙ ΚΑΙ 25ΑΡΗΔΕΣ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΑΓΥΜΝΑΣΤΟΙ…
2.
ΟΙ ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΕΩΣ ΟΦΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΣΤΕΛΕΧΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ ΟΠΩΣ Ο ΠΟΥ ΟΡΙΖΕΙ ΩΣΤΕ Η ΔΙΑΛΟΓΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΦΕΔΡΩΝ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ. ΝΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ.
3.
Ο ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΕΩΣ ΣΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΦΟΡΤΙΣΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΑΥΤΑ. ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ Ο ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ.ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΕΙ.
4. ΠΕΡΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΕΩΣ 3ΗΣ ΜΑΛ ΚΑΙ ΜΚΔ: Ο ΔΚΤΗΣ ΚΑΙ ΥΔΚΤΗΣ ΘΑ ΩΦΕΛΟΥΣΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΓΙΑ ΝΑ «ΣΤΗΣΟΥΝ» ΤΙΣ ΜΟΙΡΕΣ ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΞΑΡΧΗΣ ΟΡΘΑ.
ΜΕ ΒΑΘΥΤΑΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ
Κύριε Υπουργέ θέλω να εκφράσω τα συγχαρητήρια μου για τις ενέργειες που κάνετε για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου τα σημαντικότερα είναι οι αυξήσεις στους μισθούς και το οικιστικό πρόγραμμα που προωθείτε για την αξιοπρεπή διαβίωσή τους.
Θεωρώ ότι η κατάργηση της κατάταξης των στρατευσίμων στο ΠΝ και στην ΠΑ είναι πολύ σωστή απόφαση για τους εξής λόγους:
1)Στο ΠΝ για παράδειγμα οι περισσότεροι ναύτες δεν υπηρετούν σε πολεμικά πλοία, που είναι και το ζητούμενο, αλλά σε μονάδες ξηράς, προκειμένου να κάνουν light θητεία, αφήνοντας μάχιμες μονάδες του ΣΞ με ελάχιστους στρατιώτες,
2)Σε κάθε ΕΣΣΟ αρκετά στελέχη του ΠΝ, που υπηρετούν και σε πολεμικά πλοία, διατίθενται ως εκπαιδευτές των στρατευσίμων αφήνοντας τα με λιγότερο προσωπικό, αποδυναμώνοντας τα. Η μη διάθεση τους, λόγω της κατάργηση της κατάταξης των ναυτών στο ΠΝ και της κατάταξης αυτών στα κέντρα του ΣΞ τα οποία διαθέτουν μόνιμα τοποθετημένο στρατιωτικό προσωπικό για την εκπαίδευση, θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση όλων των πολεμικών πλοίων και των υπηρεσιών του ΠΝ με προσωπικό καθώς και την εξοικονόμηση αρκετών χρημάτων σε ετήσια βάση,
3)Θα εκλείψει το αίσθημα αδικίας μεταξύ των στρατευσίμων που υπηρετούν σήμερα στον ΣΞ και αυτών που υπηρετούν στο ΠΝ-ΠΑ αφού οι περισσότεροι στρατεύσιμοι εν τέλει θα υπηρετούν στον ΣΞ.
4)Έτσι πλέον ο κάθε στρατεύσιμος δεν θα σκουπίζει, κουβαλάει και θα κάνει υπηρεσίες μόνο αλλά θα λαμβάνει ουσιαστική εκπαίδευση και θα αποκομίζει στρατιωτικές εμπειρίες που θα καταστούν απόλυτα χρήσιμες μελλοντικά όταν αυτές χρειαστούν.
Η θητεία δεν πρέπει να ισχύει μόνο στα χαρτιά, ότι δλδ ένας άνθρωπος έβαλε μια στολή για 1 χρόνο ή 9 μήνες άλλα να έχει μάθει χρήσιμα πράγματα αυτό το χρονικό διάστημα.
Εν κατακλείδι, όλοι οι στρατεύσιμοι (ΣΞ-ΠΝ-ΠΑ) να κατατάσσονται σε κάποιο κέντρο κατάταξης του ΣΞ, προκειμένου να λαμβάνουν ουσιαστική εκπαίδευση και εν συνεχεία να μετατάσσονται και να μετατίθενται στον Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων που θα ανήκουν για την περαιτέρω θητεία τους.
Να δοθεί μεταβατικό χρονικό περιθώριο για όσους βρίσκονται στην ηλικία των 32 ετών ή πλησιάζουν σε αυτή, ώστε να έχουν τη δυνατότητα εξαγοράς της στρατιωτικής τους θητείας.
Πολλοί ιατροί, όπως και εγώ, έχουμε λάβει αναβολή κατάταξης έως τα 32 έτη λόγω της ειδικότητας. Με βάση το ισχύον μέχρι σήμερα νομοθετικό πλαίσιο, υπολογίζαμε ότι θα μπορούσαμε να προβούμε σε εξαγορά της θητείας μας με τη συμπλήρωση του 33ου έτους. Για παράδειγμα, εγώ θα είχα δικαίωμα εξαγοράς από 1/1/2026.
Δεν είναι δυνατόν, λίγους μόλις μήνες πριν την ημερομηνία αυτή, να μεταβάλλεται οριζόντια το νομικό πλαίσιο και το όριο εξαγοράς να μετατίθεται στα 40 έτη, χωρίς καμία ειδική πρόνοια για επαγγέλματα με ιδιαιτερότητες, όπως εκείνο του ιατρού.
Κάποιοι από εμάς έχουμε οργανώσει τη ζωή, τον επαγγελματικό προγραμματισμό και την εκπαίδευσή μας βάσει των ισχυόντων νόμων. Δεν μπορεί τέτοιου είδους αλλαγές να επιβάλλονται αιφνιδιαστικά και χωρίς μεταβατικές ρυθμίσεις.
Στα άρθρα 244 (ΕΣΣΟ) και 245 (εκπαίδευση) να προστεθεί μεταβατική διάταξη ότι όσοι έχουν ήδη δημιουργήσει υποχρέωση κατάταξης, (δηλαδή όσοι κόψαμε τις αναβολές μας και μπαίνουμε στην Α και τη Β ΕΣΣΟ 2026), πριν την έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου, υπάγονται στις προϊσχύουσες διατάξεις.
Δεν μπορεί κάποιος που έχει ήδη προγραμματίσει να καταταγεί λ.χ. τον Μάρτιο (με τη Β ΕΣΣΟ) ξαφνικά να μάθει έναν μήνα πριν ότι θα καταταγεί 2 μήνες μετά, το αυτό και για την Α ΕΣΣΟ.
Πολλοί στρατεύσιμοι έχουμε κανονίσει να φύγουμε από την εργασία μας βάσει του ισχύοντος συστήματος των 6 ΕΣΣΟ (Ιανουριος, Μάρτιος κλπ) και ξαφνικά μαθαίνουμε ότι μέσα στον Δεκέμβρη θα αλλάξει ο προγραμματισμός μας. Αυτό δεν είναι δίκαιο για όσους έχουμε ΗΔΗ δημιουργήσει υποχρέωση κατάταξης, πριν καν τεθεί σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου. Να κληθούμε για κατάταξη κανονικά όπως ισχύει σήμερα με μεταβατική διάταξη και οι νέες ρυθμίσεις των άρθρων 244 κλπ να ισχύσουν από όσους δημιουργήσουν την υποχρέωση κατάταξης από την θέση σε ισχύ του νέου νόμου και έπειτα.
Θα ήθελα να προτείνω σχετικά με το χρόνο στρατιωτικής θητείας να μειωθεί στους 9 μήνες διότι πιστεύω ότι έτσι θα εκπληρωνουν την στρατιωτικη υποχρέωση τους ευκολότερα γιατί τον θεωρούν όλοι οι άντρες χαμένο χρόνο απο την ζωή τους και ανούσιο. Το ιδανικό θα ήταν να γίνει εθελοντική η στράτευση. Οι ΕΠΟΠ θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες του στρατευματος κάνοντας επαγγελματικό το στρατό και σωστά εκπαιδευμένο. Το στέλεχος θα γνωρίζει τις υποχρεώσεις που απορρέουν απο τα καθήκοντα που θα του ανατεθούν.