ΜΕΡΟΣ ΙΔ΄ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 298 Έναρξη ισχύος

  1. Με την επιφύλαξη των παρ. 2 έως 9, η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
  2. Η ισχύς της υποπερ. εβ) της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 11 αρχίζει την 1η.1.2037.
  3. Η ισχύς της περ. α) της παρ. 1 και της παρ. 2 του άρθρου 17, της παρ. 1 του άρθρου 18, της παρ. 4 του άρθρου 23, της περ. α) της παρ. 1 και της παρ. 2 του άρθρου 46, της παρ. 9 του άρθρου 52, της παρ. 1 του άρθρου 56 και της παρ. 2 του άρθρου 61 αρχίζει την 1η.9.2023.
  4. Η ισχύς της υποπερ. βδ) της περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 17 αρχίζει την 1η.1.2037.
  5. Η ισχύς του Μέρους Γ΄ αρχίζει την 1η.1.2027.
  6. Τα προγράμματα σπουδών με προσδιορισμένο εκπαιδευτικό αντικείμενο τα οποία οδηγούν στη λήψη των πτυχίων και διπλωμάτων του άρθρου 3Α του ν. 3187/2003 (Α’ 233) λειτουργούν από το ακαδημαϊκό έτος 2027-2028.
  7. Η ισχύς του Μέρους ΣΤ΄ αρχίζει την 1η.10.2025.
  8. Η ισχύς της παρ. 2 του άρθρου 223 και της παρ. 2 του άρθρου 230 αρχίζει την 1η.1.2031.
  9. Η ισχύς του άρθρου 289 αρχίζει από την 9η.5.2025.
  • 21 Νοεμβρίου 2025, 23:08 | Δημήτρης

    Λυπάμαι που το λέω αλλά αυτό το νομοσχέδιο μου προκαλεί αηδία. Θέλω να δω τι θα πείτε όταν δείτε μονοψήφια νούμερα υποψηφίων για τις Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών. Εδώ ο αριθμός των ΕΠΟΠ δεν συμπληρώνεται με την παρούσα νομοθεσία. Τι είναι αυτό που θα κάνει τα παιδιά να δηλώσουν Σχολές Υπαξιωματικών με χειρότερη εξέλιξη από την τωρινή των ΕΠΟΠ. Εν τω μεταξύ η ψαλίδα με τους αποφοίτους Σχολών Αξιωματικών μεγαλώνει και ουσιαστικά οι σχολές δεν έχουν ούτε 1000 μόρια διαφορά (σε αρκετές περιπτώσεις είναι και υψηλότερα από αυτές των Αξιωματικών). Ακόμα χειρότερο είναι ότι μεγαλώνει και στις οικονομικές απολαβές. Τέλος ένα μεγάλο ευχαριστώ και στους συμβούλους που σκέφτηκαν, μελέτησαν, επεξεργάστηκαν και εισηγήθηκαν αυτό το έκτρωμα επηρεάζοντας αρνητικά φυσικά χιλιάδες οικογένειες.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 22:11 | Χρήστος

    Αναδρομική εφαρμογή κατά του διοικούμενου σε ένα κράτος δικαίου δεν πιστεύω ότι συνάδει με τα διεθνή πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όσο και της ευρωπαϊκής Ένωσης. Είθισται σε πλαίσια κράτος δικαίου μεταβατικές διατάξεις να είναι υπέρ του διοικούμενου.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 22:14 | Spartan

    θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ορισμένες διαπιστώσεις που αφορούν τη διαδικασία μεταθέσεων και τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζονται τα κριτήρια προτεραιότητας, καθώς δημιουργούνται ανισότητες και αίσθημα αδικίας μεταξύ των στελεχών.

    Παρατηρείται ότι ενώ οι τρίτεκνοι δεν λαμβάνουν μεταθέσεις, συνάδελφοι με δύο, ένα ή και κανένα παιδί μετακινούνται συχνά σε ολόκληρη την Ελλάδα, γεγονός που διαταράσσει σοβαρά την οικογενειακή τους ζωή και την υπηρεσιακή τους σταθερότητα. Η κατάσταση αυτή εγείρει εύλογα ερωτήματα για την ορθότητα και τη συνέπεια εφαρμογής του συστήματος μοριοδότησης και των ειδικών κατηγοριών.

    Είναι σημαντικό να διασφαλίζεται ότι όλα τα στελέχη αντιμετωπίζονται ισότιμα, με διαφάνεια και με βάση αντικειμενικά κριτήρια. Η οικογενειακή κατάσταση, ανεξαρτήτως αριθμού τέκνων, αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα που επηρεάζει την καθημερινότητα και την ευημερία των εργαζομένων και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη με συνέπεια και δικαιοσύνη.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 20:57 | ΙΩΑΝΝΗΣ

    Σύμφωνα με το νέο πολυνομοσχέδιο , αποτελεί τεράστια αδικία η μη προαγωγή σε Αξιωματικούς και η δεκαετή καθήλωση τους στο βαθμό του Ανθυπασπιστή , των ΕΜΘ 1996 Υγειονομικού του Πολεμικού Ναυτικού που κατατάχθηκαν την 8 Φεβρουαρίου 1996. Η πρώτη σειρά ΕΜΘ του ΠΝ με πτυχίο της ειδικότητας τους (ΑΕΙ , ΤΕΙ , ΜΤΕΝΣ) ως προαπαιτούμενο κατάταξης και με ηλικία Στελεχών που αγγίζει πλέον τα 55 έτη.
    Στελέχη που για 1,5 μήνα περίπου δεν δικαιούται επίσης να κάνουν χρήση της πλασματικής τριετίας του Ν.3883/2010 για εξαγορά πλασματικού χρόνο υπηρεσίας.
    Αδικία και ανισονομία επίσης θα αποτελέσει η διαφορετική βαθμολογική εξέλιξη Στελεχών το ίδιου θεσμού (ΕΜΘ).
    Το ηθικό και η ψυχολογία αυτών των Στελεχών(ΕΜΘ 1996) , ηλικίας όπως προαναφέρθηκε στα 55 έτη σίγουρα θα δεχθεί μεγάλο πλήγμα.
    Ευελπιστούμε όπως εξετάσετε εκ νέου το θέμα της βαθμολογικής εξέλιξης των ΕΜΘ και ευχόμαστε να παραμείνει το ισχύων καθεστώς !

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 20:27 | Takis Georgiadis

    ΓΙΑΤΙ ΦΩΣΤΗΡΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.
    ΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΑΧΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΦΕΒ 26 ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ;

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 19:10 | Βασίλης

    Εμπάθεια για τους αποφοίτους ΑΣΣΥ Νικολαε Γεώργιε Δένδια. Χωρίς λόγο η βαθμολογική καθήλωση των αποφοίτων ΑΣΣΥ.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 19:43 | Βασίλης

    Εμπάθεια για τους αποφοίτους ΑΣΣΥ Νικολαε Γεώργιε Δένδια. Βαθμολογική καθήλωση των αποφοίτων ΑΣΣΥ χωρίς λόγο.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 18:38 | Δροσίνα

    Απαξίωση πλήρης σε στελέχη που υπηρετούν 20 έτη και πάνω, λυπάμαι και φοβάμαι ότι οι παραιτήσεις θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο.Τελος δεν βλέπω κανένα κίνητρο για να εισέρχονται νέα στελέχη σε όλο το στράτευμα…Μόνο αντικίνητρα βλέπω..

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 18:44 | Θεοφάνης

    Για ποιο αίσθημα Εθνικής αποστολής αναφέρεστε για όσους παραιτηθούν εξαιτίας αυτού του νομοσχεδίου δύο ταχυτήτων; Καμία αίσθηση αξιοκρατίας και ισονομίας απέναντι στα στελέχη. Ένα νομοσχέδιο που το μόνο που προάγει και ωφελεί είναι τους Αξιωματικούς εκ των σχολών Αξιωματικών και υποβιβάζει σε όλες τις πτυχές του τους Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς από σχολές Υπαξιωματικών.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 17:55 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

    Αναφορικά με την έναρξη ισχύος του Μέρους Θ΄ και επιμέρους άρθρων του (ενδεικτικά άρθρα 183 και 240), θα ήθελα να επισημάνω ότι η άμεση εφαρμογή τους με τη δημοσίευση του νόμου δύναται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση σε μεγάλο αριθμό πολιτών, ιδιαίτερα σε όσους πρόκειται να καταταγούν στην αμέσως επόμενη ΕΣΣΟ.

    1. Περί του άρθρου 183 και την αναβολή των Ελλήνων πολιτών που πάσχουν από ψυχικά νοσήματα.

    Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση κείμενο, η ισχύς του άρθρου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι Έλληνες πολίτες που πάσχουν από ψυχικά νοσήματα θα κληθούν να εξασφαλίσουν, σε εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα, τις απαραίτητες γνωματεύσεις από δημόσιους ψυχιάτρους.

    Λαμβάνοντας υπόψη ότι: α) η πρόσβαση σε δημόσιες ψυχιατρικές δομές είναι ήδη ιδιαίτερα δυσχερής και χρονοβόρα, β) τα ποσοστά εμφάνισης αγχωδών διαταραχών, κρίσεων πανικού, αγοραφοβίας και λοιπών ψυχικών παθήσεων είναι υψηλά και αφορούν ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού χωρίς εξαιρέσεις, γ) η μη έγκαιρη δυνατότητα εξασφάλισης ιατρικής τεκμηρίωσης ενδέχεται να οδηγήσει σε άδικες επιπτώσεις για πολίτες που ήδη αντιμετωπίζουν ευαίσθητα θέματα υγείας,

    είναι βέβαιο ότι η άμεση εφαρμογή του άρθρου δεν υπηρετεί τον σκοπό του νόμου ούτε τη δίκαιη μεταχείριση των στρατεύσιμων.
    Προτείνεται να μετατεθεί η ισχύς του άρθρου κατά τουλάχιστον μία ΕΣΣΟ μετά τη δημοσίευση του νόμου, ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος ενημέρωσης, προετοιμασίας και πρόσβασης σε ψυχιατρικές υπηρεσίες.

    2. Για το άρθρο 240 και τη γενικότερη αρχή της άμεσης εφαρμογής

    Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 5 Δεκεμβρίου 2025, γεγονός που αφήνει ελάχιστο χρόνο ανάμεσα στη δημοσίευση του νόμου και στην επόμενη προγραμματισμένη κατάταξη (Α΄ ΕΣΣΟ 2026). Οι πολίτες που πρόκειται να καταταγούν δεν γνωρίζουν ακόμη ποιο πλαίσιο θα ισχύσει: πχ το υφιστάμενο με κατάταξη Ιανουαρίου ή το νέο πλαίσιο με κατάταξη Φεβρουαρίου. Η αβεβαιότητα αυτή δυσκολεύει και δεν λαμβάνει υπόψιν της την προετοιμασία των ίδιων των υποψήφιων οπλιτών και την προσαρμογή στις νέες διαδικασίες που απαιτεί ο νόμος.

    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ακόμη και ένας μήνας διαφοροποίησης στην ημερομηνία κατάταξης μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμος για έναν νέο εργαζόμενο, ο οποίος οφείλει να συνεννοηθεί εγκαίρως με τον εργοδότη του, να ρυθμίσει οικονομικές ή οικογενειακές υποχρεώσεις, να ολοκληρώσει εκκρεμότητες και τελικά να ενταχθεί σε ένα πλαίσιο αμοιβής της τάξεως των 50–100 ευρώ μηνιαίως, καθίσταται σαφές ότι η άμεση εφαρμογή των σχετικών άρθρων χωρίς μεταβατικό στάδιο δεν προστατεύει τα δικαιώματα ούτε την αξιοπρέπεια των πολιτών.

    Κλείνω επισημαίνοντας ότι, εφόσον το παρόν νομοσχέδιο φιλοδοξεί — όπως έχει δηλωθεί — να διαμορφώσει μια νέα κουλτούρα αυτοπεποίθησης και αλλαγής αντίληψης γύρω από τη θητεία, οφείλει παράλληλα να διασφαλίσει την ουσιαστική ισότητα συμμετοχής, την ενδυνάμωση και την παροχή ίσων ευκαιριών στους Έλληνες πολίτες που πρόκειται να υπηρετήσουν. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται απαραίτητη η πρόβλεψη ρητής μεταβατικής περιόδου πριν την έναρξη ισχύος των κρίσιμων διατάξεων.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 17:27 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

    Αναφορικά με την έναρξη ισχύος του Μέρους Θ΄ και επιμέρους άρθρων του (ενδεικτικά άρθρα 183 και 240), θα ήθελα να επισημάνω ότι η άμεση εφαρμογή τους με τη δημοσίευση του νόμου δύναται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση σε μεγάλο αριθμό πολιτών, ιδιαίτερα σε όσους πρόκειται να καταταγούν στην αμέσως επόμενη ΕΣΣΟ.

    1. Περί του άρθρου 183 και την αναβολή των Ελλήνων πολιτών που πάσχουν από ψυχικά νοσήματα.

    Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση κείμενο, η ισχύς του άρθρου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι Έλληνες πολίτες που πάσχουν από ψυχικά νοσήματα θα κληθούν να εξασφαλίσουν, σε εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα, τις απαραίτητες γνωματεύσεις από δημόσιους ψυχιάτρους.

    Λαμβάνοντας υπόψη ότι: α) η πρόσβαση σε δημόσιες ψυχιατρικές δομές είναι ήδη ιδιαίτερα δυσχερής και χρονοβόρα, β) τα ποσοστά εμφάνισης αγχωδών διαταραχών, κρίσεων πανικού, αγοραφοβίας και λοιπών ψυχικών παθήσεων είναι υψηλά και αφορούν ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού χωρίς εξαιρέσεις, γ) η μη έγκαιρη δυνατότητα εξασφάλισης ιατρικής τεκμηρίωσης ενδέχεται να οδηγήσει σε άδικες επιπτώσεις για πολίτες που ήδη αντιμετωπίζουν ευαίσθητα θέματα υγείας,

    είναι βέβαιο ότι η άμεση εφαρμογή του άρθρου δεν υπηρετεί τον σκοπό του νόμου ούτε τη δίκαιη μεταχείριση των στρατεύσιμων.
    Προτείνεται να μετατεθεί η ισχύς του άρθρου κατά τουλάχιστον μία ΕΣΣΟ μετά τη δημοσίευση του νόμου, ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος ενημέρωσης, προετοιμασίας και πρόσβασης σε ψυχιατρικές υπηρεσίες.

    2. Για το άρθρο 240 και τη γενικότερη αρχή της άμεσης εφαρμογής

    Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 5 Δεκεμβρίου 2025, γεγονός που αφήνει ελάχιστο χρόνο ανάμεσα στη δημοσίευση του νόμου και στην επόμενη προγραμματισμένη κατάταξη (Α΄ ΕΣΣΟ 2026). Οι πολίτες που πρόκειται να καταταγούν δεν γνωρίζουν ακόμη ποιο πλαίσιο θα ισχύσει: πχ το υφιστάμενο με κατάταξη Ιανουαρίου ή το νέο πλαίσιο με κατάταξη Φεβρουαρίου.
    Η αβεβαιότητα αυτή δυσκολεύει και δεν λαμβάνει υπόψιν της την προετοιμασία των ίδιων των υποψήφιων οπλιτών και την προσαρμογή στις νέες διαδικασίες που απαιτεί ο νόμος.

    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ακόμη και ένας μήνας διαφοροποίησης στην ημερομηνία κατάταξης μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμος για έναν νέο εργαζόμενο, ο οποίος οφείλει να συνεννοηθεί εγκαίρως με τον εργοδότη του, να ρυθμίσει οικονομικές ή οικογενειακές υποχρεώσεις, να ολοκληρώσει εκκρεμότητες και τελικά να ενταχθεί σε ένα πλαίσιο αμοιβής της τάξεως των 50–100 ευρώ μηνιαίως, καθίσταται σαφές ότι η άμεση εφαρμογή των σχετικών άρθρων χωρίς μεταβατικό στάδιο δεν προστατεύει τα δικαιώματα ούτε την αξιοπρέπεια των πολιτών.

    Κλείνω επισημαίνοντας ότι, εφόσον το παρόν νομοσχέδιο φιλοδοξεί — όπως έχει δηλωθεί — να διαμορφώσει μια νέα κουλτούρα αυτοπεποίθησης και αλλαγής αντίληψης γύρω από τη θητεία, οφείλει παράλληλα να διασφαλίσει την ουσιαστική ισότητα συμμετοχής, την ενδυνάμωση και την παροχή ίσων ευκαιριών στους Έλληνες πολίτες που πρόκειται να υπηρετήσουν. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται απαραίτητη η πρόβλεψη ρητής μεταβατικής περιόδου πριν την έναρξη ισχύος των κρίσιμων διατάξεων.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 16:51 | Νίκος Βλαχοπουλος

    Απαράδεκτο η έναρξη ισχύος από 01/09/2023 όσον αφορά της προαγωγες

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 16:48 | Μάνος Σαλεβουράκης

    13 σειρές αποφοίτων των ΑΣΣΥ ουσιαστικά εγκλωβίζονται στον φέροντα βαθμό, χωρίς προοπτική εξέλιξης και χωρίς καμία αναγνώριση των πραγματικών τους προσόντων. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο υπονομεύετε το μέλλον των στελεχών, αλλά ουσιαστικά ακυρώνετε και τον ρόλο των ίδιων των ΑΣΣΥ, υποβαθμίζοντάς τες σε σχολές υπαξιωματικών χωρίς δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης.

    Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με σοβαρές αδικίες και αστοχίες, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ούτε των στελεχών ούτε των Ενόπλων Δυνάμεων.

    Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και να επανεξεταστεί από μηδενική βάση.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 10:34 | Πέτρος Αραπακης

    Θα έπρεπε να υπάρχει μια προσαρμογή σε βάθος 5ετιας για το νέο βαθμολόγιο. Ο κόφτης την 01/01/27 αδικεί την πλειοψηφία των στρατιωτικών.

  • 21 Νοεμβρίου 2025, 07:31 | Αγγελος

    Είπες ψέμματα κύριε Δενδια για προσαρμογή σε βάθος 20ετιας.οι αλλαγές για τους ΑΣΣΥ είναι άμεσες με καθήλωση στον ίδιο βαθμό για 10τιες. Κοροϊδεύεις τους βουλευτές και την κυβέρνηση σου.

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».