ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΣΥΣΤΑΣΗ, ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
Άρθρο 7
Σύσταση Ιδρύματος Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών και Αδρανών Κοινωφελών Περιουσιών
- Συστήνεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ίδρυμα Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών και Αδρανών Κοινωφελών Περιουσιών» (εφεξής: Φορέας), ως ίδρυμα ειδικού σκοπού.
- Ο Φορέας εδρεύει στην Αθήνα. Υπηρεσίες και γραφεία του Φορέα δύνανται να λειτουργούν και σε άλλες πόλεις της ελληνικής επικράτειας.
- Ο Φορέας: α) εποπτεύεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον οποίο επικουρούν οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, β) ανήκει στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), γ) λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, δ) διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και ε) απολαμβάνει των διοικητικών, οικονομικών και δικαστικών απαλλαγών και ατελειών, καθώς και των δικονομικών και ουσιαστικών προνομίων του Δημοσίου. Η έναρξη λειτουργίας του Φορέα διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η οργάνωση, η λειτουργία, οι αρμοδιότητες, τα καθήκοντα και οι σχέσεις με τρίτους του Φορέα διέπονται από την παρούσα Ενότητα, από τον Οργανισμό του και από τον Ειδικό Κανονισμό για τη διοίκηση και διαχείριση κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών (εφεξής: Ειδικός Κανονισμός).
- Ο Φορέας έχει άμεση και πλήρη πρόσβαση στα στοιχεία που τηρούνται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π., καθώς και στην ψηφιακή πλατφόρμα «e-diadoxi»», υπό τους όρους της νομοθεσίας για την προστασία προσωπικών δεδομένων, και δύναται, για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, να ζητά την υποστήριξη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
- Ο Φορέας, στο πλαίσιο της άσκησης της προσωρινής διοίκησης στην περίπτωση αδρανών κοινωφελών ιδρυμάτων και περιουσιών, δεν υπέχει αλληλέγγυα ευθύνη για τις οφειλές τους, προς το Δημόσιο κατά την παρ. 1 του άρθρου 49 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄ 58) και προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης κατ’ άρθρο 31 του ν. 4321/2015 (Α΄ 32), για πράξεις που ανάγονται σε χρόνο πριν από την ανάληψη αυτής.
Άρθρο 8
Αποστολή και αρμοδιότητες του Φορέα
- Αποστολή του Φορέα είναι:
α) η προστασία, διατήρηση και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, που περιέρχονται στην αρμοδιότητά του,
β) η ταχεία και αποτελεσματική διαχείριση και εκκαθάριση περιουσιακών στοιχείων, που επάγονται ή διατίθενται στο Δημόσιο ή, σε περίπτωση έλλειψης εκτελεστή διαθήκης, υπέρ τρίτων,
γ) η ικανοποίηση της βούλησης του διαθέτη ή του δωρητή.2. Στο πλαίσιο της παρ. 1, ο Φορέας έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) τον εντοπισμό των κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών που αδρανούν κατά την έννοια του άρθρου 65 ,την εισήγηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τον χαρακτηρισμό τους ως αδρανών, την προσωρινή διοίκηση και στη συνέχεια την οριστική διοίκηση και διαχείρισή τους, εφόσον αυτή ανατεθεί στον Φορέα, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 67,
β) την προσωρινή διαχείριση και εκκαθάριση περιουσιών, που έχουν αφιερωθεί υπέρ κοινωφελών σκοπών και καταλείπονται σε τρίτους, σε περίπτωση έλλειψης εκτελεστή διαθήκης ή αδυναμίας εκτέλεσης της διαθήκης, κατόπιν απόφασης της εποπτεύουσας αρχής,
γ) την απογραφή, διαχείριση και εκκαθάριση των σχολαζουσών κληρονομιών, καθώς και των περιουσιακών στοιχείων, που καταλείπονται με διαθήκη στο Δημόσιο,
δ) τη δικαστική υποστήριξη σε δίκες για την εξακρίβωση, τη διαχείριση και την εκκαθάριση των περιουσιών που διαχειρίζεται ή εκκαθαρίζει, έως την οριστική λογοδοσία επ’ αυτών,
ε) την παροχή τεχνικής υποστήριξης προς τους εκτελεστές διαθηκών,
στ) την ανάληψη, εκπόνηση και υλοποίηση έργων και προγραμμάτων σε συνεργασία με ελληνικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς και οργανισμούς,
ζ) την υπογραφή μνημονίων συνεργασίας και προγραμματικών συμβάσεων με φορείς του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), για την εκτέλεση έργων ή προγραμμάτων, και τη σύναψη κάθε είδους σύμβασης και συμφωνίας με φυσικά και νομικά, ημεδαπά και αλλοδαπά πρόσωπα, για την υλοποίηση της αποστολής του εν γένει, καθώς και για την υλοποίηση των κοινωφελών σκοπών των περιουσιών, που του έχουν ανατεθεί για διαχείριση και εκκαθάριση,
η) την ανάρτηση στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. των στοιχείων των περιουσιών που εκκαθαρίζει και διαχειρίζεται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην παρούσα Ενότητα.
Άρθρο 9
Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
- Ο Φορέας μεριμνά για την αξιοποίηση των ακινήτων των κοινωφελών περιουσιών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του, μετά από έκδοση απόφασης του δικαστηρίου του άρθρου 825 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ. 503/1985, Α΄182), εφόσον απαιτείται ο επαναπροσδιορισμός του κοινωφελούς σκοπού.
- Η αξιοποίηση πραγματοποιείται με κάθε πρόσφορο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο, ιδίως μέσω:
α) εκμίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης ακινήτων ή ανοικοδόμησης ή αντιπαροχής, ή μακροχρόνιας εκμίσθωσης έναντι ανακατασκευής και αναπαλαίωσης,
β) διάθεσης ακινήτων,
γ) συνεργασίας ή σύμπραξης με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, και
δ) συμμετοχής σε χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ
Άρθρο 10
Όργανα διοίκησης
Όργανα διοίκησης του Φορέα είναι ο Πρόεδρος και το Διοικητικό Συμβούλιο.
Άρθρο 11
Μέλη και θητεία Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Φορέα είναι επταμελές και αποτελείται από τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και πέντε (5) μέλη. Για τα μέλη προβλέπεται ο ορισμός ίσου αριθμού αναπληρωτών.
- Ο Πρόεδρος ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν γνώμης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων, η οποία λαμβάνεται με απλή πλειοψηφία των μελών της. Με όμοια απόφαση ορίζονται ο Αντιπρόεδρος, τα μέλη του Δ. Σ. και οι αναπληρωτές των μελών.
- Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ. είναι πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και ακεραιότητας, τα οποία διακρίνονται, ιδίως, για την υψηλού επιπέδου επιστημονική τους κατάρτιση, την εμπειρία τους σε θέσεις ευθύνης στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, καθώς και την προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο.
- Η θητεία των μελών ορίζεται πενταετής, με δυνατότητα άπαξ ισόχρονης ανανέωσης, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 2.
Άρθρο 12
Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) λαμβάνει αποφάσεις για τα μέτρα εκπλήρωσης των στόχων του Φορέα και εκπονεί μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα προγράμματα δράσης του,
β) αποδέχεται δωρεές, εισφορές, χορηγίες, και αποφασίζει για την εκμετάλλευση της περιουσίας του Φορέα,
γ) εισηγείται στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον χαρακτηρισμό κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών ως αδρανών, σύμφωνα με το άρθρο 65,
δ) ασκεί κάθε πράξη διοίκησης και διαχείρισης των αδρανών κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Φορέα,
ε) ασκεί κάθε πράξη διαχείρισης και εκκαθάρισης των κληρονομιών υπέρ του Δημοσίου, των σχολαζουσών κληρονομιών, καθώς και των κοινωφελών περιουσιών του Μέρους ΣΤ΄, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Φορέα,
στ) εγκρίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό και την έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό του Φορέα του διαχειριστικού έτους που έληξε, τα οποία στη συνέχεια υποβάλλει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
ζ) εγκρίνει όλες τις διενεργούμενες δαπάνες που υπερβαίνουν τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ,
η) εγκρίνει προγράμματα επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, καθώς και τους κανονισμούς αυτών,
θ) εγκρίνει έργα ή προγράμματα που σχετίζονται με το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες του Φορέα, καθώς και τις σχετικές προσκλήσεις γι’ αυτά,
ι) επιλέγει και διορίζει τον Γενικό Διευθυντή του Φορέα,
ια) αξιολογεί τον Γενικό Διευθυντή,
ιβ) εισηγείται και εγκρίνει την υπογραφή των μνημονίων συνεργασίας, προγραμματικών συμβάσεων και συμφωνιών με τρίτους, που αφορούν στην πολιτική και στους στρατηγικούς στόχους του Φορέα, και
ιγ) εγκρίνει την πρόσληψη και απόλυση του προσωπικού και τη σύναψη ή καταγγελία συμβάσεων των συνεργατών, εμπειρογνωμόνων και δικηγόρων με έμμισθη εντολή του Φορέα.
- Το Δ.Σ. δύναται, με απόφασή του, να μεταβιβάζει στον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο, σε μέλη του Δ.Σ. ή στον Γενικό Διευθυντή την άσκηση μίας ή περισσοτέρων από τις αρμοδιότητές του.
Άρθρο 13
Λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) συνεδριάζει είτε με φυσική παρουσία στην έδρα του Φορέα είτε με χρήση ηλεκτρονικών μέσων (τηλεδιάσκεψη), κατόπιν έγγραφης ή ηλεκτρονικής πρόσκλησης του Προέδρου, τακτικά μία (1) φορά τον μήνα και εκτάκτως κάθε φορά που κρίνεται αναγκαίο. Η σύγκληση του Δ.Σ. σε έκτακτη συνεδρίαση είναι υποχρεωτική για τον Πρόεδρο του Δ.Σ., αν υποβληθεί σχετικό αίτημα από δύο (2) τουλάχιστον μέλη του Δ.Σ ή από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το αίτημα του δευτέρου εδαφίου υποβάλλεται εγγράφως στον Πρόεδρο του Δ.Σ., ο οποίος συγκαλεί το Δ.Σ. σε έκτακτη συνεδρίαση εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών.
- Στην πρόσκληση, η οποία αποστέλλεται στα μέλη δύο (2) ημέρες τουλάχιστον πριν από τη συνεδρίαση, ορίζονται η ημέρα, η ώρα, ο τόπος και ο τρόπος της συνεδρίασης, καθώς και τα θέματα και οι εισηγητές της ημερήσιας διάταξης, η οποία καταρτίζεται από τον Πρόεδρο.
- Εισηγητής για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης είναι ο Πρόεδρος, εκτός εάν ορίσει ως εισηγητή άλλο μέλος του Δ.Σ. ή τον Γενικό Διευθυντή. Οι εισηγήσεις επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης είναι έγγραφες και μαζί με τα τυχόν συνοδευτικά έγγραφα κοινοποιούνται με κάθε πρόσφορο μέσο στα μέλη του Δ.Σ. είκοσι τέσσερις (24) τουλάχιστον ώρες πριν από τη συνεδρίαση.
- Στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. παρίστανται χωρίς δικαίωμα ψήφου ο Γενικός Διευθυντής και ο γραμματέας, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την τήρηση πρακτικών.
- Ο γραμματέας είναι υπάλληλος του Φορέα και ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. μετά από εισήγηση του Προέδρου.
- Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται τέσσερα (4) τουλάχιστον από τα μέλη του. Μεταξύ των παρόντων μελών πρέπει υποχρεωτικά να είναι ο Πρόεδρος ή, σε περίπτωση κωλύματος ή απουσίας του ή έλλειψής του, ο Αντιπρόεδρος. Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου ή του Αντιπροέδρου ως αναπληρωτή του.
- Για κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. και τη λήψη των αποφάσεών του εφαρμόζονται αναλόγως το άρθρο 13, περί συγκρότησης συλλογικών οργάνων, το άρθρο 14 περί σύνθεσης, συνεδριάσεων και λειτουργίας και το άρθρο 15 περί αποφάσεων, του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45).
Άρθρο 14
Αρμοδιότητες Προέδρου, Αντιπροέδρου και Γενικού Διευθυντή
- Ο Πρόεδρος ασκεί κάθε αρμοδιότητα που προβλέπεται στην παρούσα Ενότητα και δεν έχει ανατεθεί σε άλλο όργανο και ιδίως:
α) εκπροσωπεί τον Φορέα ενώπιον παντός τρίτου,
β) συντονίζει και κατευθύνει τη λειτουργία του Φορέα και των οργανικών μονάδων αυτού,
γ) υπογράφει, κατόπιν εισήγησης του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), πρωτόκολλα συνεργασίας με τρίτους και συμφωνίες, που αφορούν στην πολιτική και στους στρατηγικούς στόχους του Φορέα,
δ) εισηγείται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης των συνεδριάσεων του Δ.Σ., με την επιφύλαξη του πρώτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 13,
ε) εισηγείται προς το Δ.Σ. σχετικά με τη στρατηγική και την πολιτική ανάπτυξης, καθώς και τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια του Φορέα,
στ) υποβάλλει στον εποπτεύοντα Υπουργό την ετήσια έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων του άρθρου 24,
ζ) υπογράφει τις διενεργούμενες δαπάνες μέχρι του ύψους των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ και κινεί όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς του Φορέα,
η) υπογράφει και παρακολουθεί την εκτέλεση κάθε μνημονίου συνεργασίας, προγραμματικής σύμβασης, συμφωνίας και παρακολουθεί την εκτέλεση έργων και προγραμμάτων της παρ. 2 του άρθρου 16, που έχει εγκρίνει το Δ.Σ.,
θ) υπογράφει κάθε σύμβαση και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο αναφορικά με την πρόσληψη και απόλυση του προσωπικού και τη σύναψη ή καταγγελία συμβάσεων των συνεργατών, των εμπειρογνωμόνων και δικηγόρων με έμμισθη εντολή του Φορέα, μετά από έγκριση του Δ.Σ.,
ι) είναι υπεύθυνος για την προετοιμασία, οργάνωση και διεξαγωγή των εκδηλώσεων του Φορέα, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του,
ια) είναι υπεύθυνος για την εξεύρεση πόρων,
ιβ) καταρτίζει, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, σχέδια προγραμμάτων, επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, τα οποία εισηγείται στο Δ.Σ. προς έγκριση, και
ιγ) εισηγείται προς έγκριση στο Δ.Σ. τη συμμετοχή του Φορέα σε έργα ή προγράμματα άλλων φορέων που σχετίζονται με το αντικείμενο και τις αρμοδιότητές του.
- Ο Πρόεδρος δύναται να εξουσιοδοτεί τον Αντιπρόεδρο, τον Γενικό Διευθυντή ή προϊσταμένους των οργανικών μονάδων του Φορέα να ασκούν μέρος των αρμοδιοτήτων του και να υπογράφουν έγγραφα ή πράξεις «με εντολή» του.
- Ο Αντιπρόεδρος του Φορέα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) αναπληρώνει τον Πρόεδρο του Φορέα, όταν αυτός απουσιάζει ή κωλύεται ή ελλείπει, και
β) παρακολουθεί την εκτέλεση των αποφάσεων του Φορέα, τη βεβαίωση και την είσπραξη των βεβαιωμένων προστίμων και ενημερώνει το Δ.Σ.
- Ο Γενικός Διευθυντής του Φορέα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) προΐσταται όλων των υπηρεσιών και του πάσης φύσεως προσωπικού του Φορέα, συντονίζει το έργο τους και εποπτεύει την οργάνωση και τη λειτουργία τους,
β) αξιολογεί τους προϊσταμένους των διευθύνσεων, τμημάτων και των αυτοτελών μονάδων, καθώς και το έργο των υπηρεσιών του Φορέα και υποβάλλει σχετικές εκθέσεις στο Δ.Σ., και
γ) είναι πειθαρχικός προϊστάμενος του πάσης φύσεως προσωπικού του Φορέα.
Άρθρο 15
Αμοιβές και αποζημιώσεις Προέδρου, Αντιπροέδρου, μελών Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικού Διευθυντή
Στον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και τον Γενικό Διευθυντή του Φορέα καταβάλλονται αμοιβές και αποζημιώσεις, οι οποίες υπάγονται στους περιορισμούς της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176).
Άρθρο 16
Πόροι – Χρηματοδότηση έργων και προγραμμάτων
- Πόροι του Φορέα είναι:
α) η ετήσια επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
β) κάθε είδους χρηματοδοτήσεις ή έκτακτες επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό,
γ) χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις και κάθε είδους ενισχύσεις ή επιχορηγήσεις από όργανα και οργανισμούς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνείς φορείς και οργανισμούς, μεταξύ άλλων και για τα έργα ή προγράμματα που αναλαμβάνει να υλοποιήσει,
δ) παροχές από χαριστική αιτία, όπως δωρεές, ενισχύσεις, κληρονομίες, κληροδοτήματα, χορηγίες και επιχορηγήσεις από τρίτους και έσοδα από κάθε είδους δραστηριότητα και
ε) κάθε έσοδο που προκύπτει από την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Φορέα.
- Τα έργα και τα προγράμματα του Φορέα δύνανται να χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από διεθνείς φορείς και από εθνικούς πόρους, ή εκτελούνται με αυτοχρηματοδότηση. Ο Φορέας δύναται να ορίζεται ως τελικός δικαιούχος, συνδικαιούχος ή ενδιάμεσος φορέας των ως άνω έργων, προγραμμάτων και δράσεων, να συμπράττει με δημόσιους φορείς για την από κοινού υλοποίηση έργων, προγραμμάτων και δράσεων, να επιχορηγείται για την εκπλήρωση των σκοπών του από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και από προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται ή χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την επιφύλαξη των κανόνων επιλεξιμότητας των προγραμμάτων, από άλλα διεθνή προγράμματα, από τον τακτικό προϋπολογισμό όλων των Υπουργείων και από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
Άρθρο 17
Σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων του Φορέα
Οι συμβάσεις που συνάπτει και εκτελεί ο Φορέας διενεργούνται σύμφωνα:
α) με τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147), όταν αφορούν σε ανάθεση και εκτέλεση έργων, καθώς και σε προμήθεια αγαθών και παροχή υπηρεσιών για ίδιες ανάγκες του Φορέα,
β) με τον Ειδικό Κανονισμό του Φορέα για τη διοίκηση και διαχείριση κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, όταν αφορούν αποκλειστικά στη διαχείριση των κοινωφελών και μη περιουσιών, που υπάγονται ή περιέρχονται στην αρμοδιότητα του Φορέα.
Άρθρο 18
Εσωτερικός έλεγχος
Όσον αφορά στον εσωτερικό έλεγχο του Φορέα εφαρμόζεται το Μέρος Α΄ του ν. 4795/2021 (Α΄ 62), περί του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στον δημόσιο τομέα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ
Άρθρο 19
Σύσταση θέσεων προσωπικού
- Στον Φορέα συστήνονται πενήντα (50) θέσεις προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίες κατανέμονται κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα με τον Οργανισμό της παρ. 1 του άρθρου 119, σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 (Α`232), περί καθορισμού προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο).
- Επιπλέον των θέσεων της παρ. 1, συστήνεται μία (1) θέση νομικού συμβούλου και πέντε (5) θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή για τη στελέχωση του Γραφείου Νομικής Υποστήριξης. Για την επιλογή και την πρόσληψη του νομικού συμβούλου και των δικηγόρων με έμμισθη εντολή, εφαρμόζεται το άρθρο 43 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208). 3. Για τις θέσεις των παρ. 1 και 2 εφαρμόζεται το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), περί του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα.
Άρθρο 20
Στελέχωση
- Οι θέσεις της παρ. 1 του άρθρου 19 δύνανται να καλύπτονται με προσλήψεις σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α΄ 6), περί εκσυγχρονισμού του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυσης του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), και με μετατάξεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), σύμφωνα με τον ν. 4440/2016 (Α΄ 224), περί ενιαίου συστήματος κινητικότητας στη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση.
- Επιπροσθέτως, για τη στελέχωση του Φορέα, δύναται να διενεργούνται αποσπάσεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή μόνιμου προσωπικού που υπηρετεί στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, σύμφωνα με τον ν. 4440/2016. Ο χρόνος απόσπασης των υπαλλήλων θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στον φορέα που ανήκουν οργανικά. Οι αποσπώμενοι κατά τον χρόνο της απόσπασής τους μισθοδοτούνται και ασφαλίζονται από τον φορέα προέλευσής τους, με τις ίδιες πρόσθετες αποδοχές και επιδόματα. Οι αποσπάσεις διενεργούνται με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, τηρουμένων του άρθρου 35 του ν. 4873/2021 (Α’ 248), περί της διαφύλαξης της στελέχωσης των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, και της παρ. 1 του άρθρου 177 του ν. 4876/2021 (Α’ 251), περί της εφαρμογής του άρθρου 35 του ν. 4873/2021 και στους Ο.Τ.Α. β’ βαθμού.
- Πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου για την κάλυψη εποχικών και περιοδικών ή άλλων πρόσκαιρων ή παροδικών αναγκών, προβλέπεται στον ετήσιο προγραμματισμό του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), υπάγεται στην αρμοδιότητα του Α.Σ.Ε.Π. και πραγματοποιείται σύμφωνα με τον ν. 4765/2021.
- Για την υποβοήθηση του Προέδρου στην άσκηση των καθηκόντων του συστήνονται έξι (6) θέσεις συνεργατών, εκ των οποίων έως τέσσερις (4) δύνανται να καλύπτονται με πρόσληψη ιδιωτών, οι οποίοι καταλαμβάνουν αποκλειστικά θέσεις μετακλητών, και οι υπόλοιπες με απόσπαση δημόσιων υπαλλήλων ή λειτουργών με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπηρετούν σε φορείς του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 και κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 47 του ν. 4622/2019, περί διαδικασίας στελέχωσης των ιδιαίτερων γραφείων. Στο Γραφείο του Προέδρου συστήνεται θέση Διευθυντή, η οποία καλύπτεται από έναν εκ των ανωτέρω. Ο Διευθυντής του Γραφείου του Προέδρου ασκεί, κατ’ αντιστοιχία, τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 45 του ν. 4622/2019, περί οργάνωσης και λειτουργίας ιδιαίτερων γραφείων. Για τις αποδοχές των ανωτέρω εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 36 του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4354/2015 (Α’ 176) ως προς τους μετακλητούς και τους αποσπασμένους υπαλλήλους, που υπηρετούν στα ιδιαίτερα γραφεία των μελών της Κυβέρνησης και των Υφυπουργών. Ένας (1) εκ των συνεργατών που καλύπτει θέση μετακλητού υπαλλήλου, δύναται να είναι δημοσιογράφος, ο οποίος αμείβεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 4354/2015.
Άρθρο 21
Πλήρωση θέσης Γενικού Διευθυντή
- Η πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή γίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Φορέα, κατόπιν προκήρυξης, είτε από υπαλλήλους φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), ή από τον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
- Η προκήρυξη της παρ. 1 εκδίδεται από το Δ.Σ. του Φορέα, δημοσιεύεται σε δύο (2) τουλάχιστον πανελλαδικές εφημερίδες και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Φορέα και στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
- Ως Γενικός Διευθυντής επιλέγεται πρόσωπο το οποίο διαθέτει κατ’ ελάχιστον:
α) πτυχίο ή δίπλωμα τμήματος ή σχολής πανεπιστημιακού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμο ή ισότιμο τίτλο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής,
β) άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας και καλή γνώση μίας, τουλάχιστον, επιπλέον γλώσσας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
γ) δεκαπενταετή προϋπηρεσία στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα.
Η εξειδίκευση των διαδικασιών επιλογής, τυχόν πρόσθετα προσόντα του Γενικού Διευθυντή, καθώς και οι προϋποθέσεις της ανανέωσης της θητείας περιλαμβάνονται στον Οργανισμό του Φορέα του άρθρου 119.
- Για την επιλογή του Γενικού Διευθυντή εισηγείται στο Δ.Σ. του Φορέα τριμελής επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Δ.Σ. και αποτελείται από:
α) τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Φορέα, ως Πρόεδρο,
β) ένα (1) μέλος του που προκύπτει από κλήρωση και
γ) έναν (1) Αντιπρόεδρο ή Σύμβουλο ή μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), που ορίζεται από τον Πρόεδρο αυτού. Η Επιτροπή καταρτίζει κατάλογο των τριών (3) επικρατέστερων υποψηφίων, με σειρά προτεραιότητας, με βάση προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη, ενώ έχει τη δυνατότητα να καλεί σε συνέντευξη τους υποψηφίους. Κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη κατά τη συνέντευξη είναι, ενδεικτικά, η ακεραιότητα και ηθική, η στρατηγική σκέψη και ικανότητα χάραξης πολιτικής, η εργατικότητα, οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η ικανότητα συνεργασίας με θεσμούς και ενδιαφερόμενα μέρη, η κοινωνική παράσταση, το ήθος και η εν γένει προσωπικότητα. Αν οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τρεις (3), περιλαμβάνονται όλοι στον κατάλογο.
- Αν ως Γενικός Διευθυντής επιλεγεί υπάλληλος, που υπηρετεί με σχέση δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, η πλήρωση της θέσης γίνεται με απόσπαση, η οποία διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και διαρκεί όσο η θητεία του. Ως ημερομηνία έναρξης της απόσπασης λογίζεται η ημερομηνία έκδοσης της απόφασης του προηγούμενου εδαφίου. Αν ως Γενικός Διευθυντής επιλεγεί υπάλληλος που υπηρετεί στον Φορέα με απόσπαση, η διάρκεια της απόσπασής του παρατείνεται αυτοδίκαια έως τη λήξη της θητείας του ή της ανανέωσης αυτής, ή μέχρι την αντικατάστασή του από νέο Γενικό Διευθυντή.
- Η θητεία στη θέση του Γενικού Διευθυντή είναι πενταετής, δύναται να ανανεωθεί άπαξ με απόφαση του Δ.Σ., αποτελεί πραγματική δημόσια υπηρεσία για όλες τις συνέπειες και λαμβάνεται υπόψη για την περαιτέρω βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη ως προϋπηρεσία σε θέση προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης.
- Για την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή εφαρμόζονται τα άρθρα 4 έως 9 του Κεφαλαίου Α΄, περί των προσόντων και κωλυμάτων διορισμού, καθώς και η παρ. 4 του άρθρου 84, περί προϊσταμένων οργανικών μονάδων, του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26).
Άρθρο 22
Αποδοχές προσωπικού του Φορέα
Για το μισθολογικό καθεστώς του πάσης φύσεως προσωπικού του Φορέα εφαρμόζεται το Κεφάλαιο Β΄ του ν. 4354/2015 (Α΄ 176), περί μισθολογικών ρυθμίσεων των υπαλλήλων του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου.
Άρθρο 23
Γενικός λογαριασμός εσόδων του Φορέα – Απόδοση στο Δημόσιο
- Τα έσοδα του Φορέα, που προκύπτουν από τη διαχείριση και εκκαθάριση των περιουσιών που του ανατίθενται, κατατίθενται σε έναν ή περισσότερους έντοκους λογαριασμούς, που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδας. Από τους λογαριασμούς αυτούς παρακρατούνται κατά προτεραιότητα τα έξοδα διαχείρισης, συντήρησης και εκτέλεσης πράξεων και έργων που βαρύνουν τις περιουσίες.
- Στο τέλος κάθε οικονομικού έτους, ο Φορέας συντάσσει απολογισμό και ισολογισμό εσόδων και εξόδων, τον οποίο υποβάλλει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναρτά υποχρεωτικά στον διαδικτυακό τόπο του Ηλεκτρονικού Μητρώου Κοινωφελών Περιουσιών (Η.Μ.ΚΟΙ.Π).
- Μετά την έγκριση του απολογισμού και ισολογισμού, ο Φορέας αποδίδει στον κρατικό προϋπολογισμό το καθαρό αποτέλεσμα της διαχείρισης, ήτοι το υπόλοιπο των εσόδων μετά την αφαίρεση των δαπανών διαχείρισης, συντήρησης και λοιπών εξόδων που έχουν πραγματοποιηθεί σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1, καθώς και των τυχόν αμοιβών που δικαιούται ως εκτελεστής διαθήκης για την εκκαθάριση περιουσιών του Μέρους ΣΤ΄.
Άρθρο 24
Έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων
Μέχρι την 1η Ιουνίου κάθε έτους, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) υποβάλλει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναρτά στην ιστοσελίδα του Φορέα έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων, η οποία περιλαμβάνει ιδίως:
α) τους στόχους του Φορέα κατά το προηγούμενο έτος,
β) τις δράσεις και τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν κατά το προηγούμενο έτος, μετρούμενα κατά εξειδικευμένους δείκτες,
γ) τους πόρους που αξιοποιήθηκαν, αναλυτικά προσδιορισμένους, για την υλοποίηση των ανωτέρω δράσεων, την προέλευσή τους και την κατανομή τους μεταξύ καθορισμένων τομέων,
δ) την πρόοδο σχετικά με το αντικείμενο και την αποστολή του Φορέα με την παροχή, όπου είναι εφικτό, στατιστικών στοιχείων, προκειμένου να αξιολογείται η συνοχή μεταξύ της αποστολής του και των δράσεων που αναλαμβάνει.
Άρθρο 25
Διαχειριστική χρήση – Οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος
- Ο Φορέας τηρεί τα απαραίτητα παραστατικά και δικαιολογητικά, τα οποία θέτει στη διάθεση των αρμόδιων οργάνων, όποτε ζητηθούν.
- Η διαχειριστική χρήση του Φορέα αρχίζει την 1η Ιανουαρίου και τελειώνει την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.
- Ο τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης των πόρων του Φορέα και ο έλεγχος των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων διενεργούνται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές που ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) αυτού, με τη διαδικασία που ορίζεται στον ν. 4449/2017 (Α΄ 7), περί υποχρεωτικού ελέγχου των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων και της δημόσιας εποπτείας επί του ελεγκτικού έργου. Οι δαπάνες του ελέγχου βαρύνουν τον Φορέα. Οι ορκωτοί ελεγκτές-λογιστές που ασκούν τον τακτικό διαχειριστικό έλεγχο υποβάλλουν προς έγκριση μέχρι την 30ή Ιουνίου κάθε έτους στο Δ.Σ. του Φορέα έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό του διαχειριστικού έτους που έληξε, η οποία εγκρίνεται από αυτό και υποβάλλεται από τον Πρόεδρό του στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μέχρι την 31η Ιουλίου κάθε έτους. Μετά την υποβολή στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η έκθεση του προηγούμενου εδαφίου αναρτάται στον επίσημο ιστότοπο του Φορέα.
- Ο έκτακτος οικονομικός και ο διαχειριστικός έλεγχος του Φορέα διενεργείται από τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τον ν. 3492/2006 (Α΄ 210), ύστερα από απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.



