ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Άρθρο 41
Ιδρυτική πράξη
- Η ιδρυτική πράξη του κοινωφελούς ιδρύματος γίνεται είτε με δικαιοπραξία εν ζωή, είτε με διάταξη τελευταίας βούλησης. Η δικαιοπραξία εν ζωή περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου.
- Στην ιδρυτική πράξη του κοινωφελούς ιδρύματος καθορίζονται ο κοινωφελής σκοπός του, η περιουσία που του αφιερώνεται και ο οργανισμός του.
Άρθρο 42
Σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος
- Το κοινωφελές ίδρυμα αποκτά νομική προσωπικότητα με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου Υπουργού βάσει του σκοπού του ιδρύματος, με την οποία εγκρίνεται και ο οργανισμός του.
- Προϋπόθεση για την έκδοση της απόφασης της παρ. 1 είναι η γνώμη της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, με την οποία βεβαιώνεται η νομιμότητα της προέλευσης των περιουσιακών στοιχείων που αφιερώνονται από τον ιδρυτή ή διαθέτη στο υπό σύσταση κοινωφελές ίδρυμα.
- Πριν από την έκδοση της απόφασης της παρ. 1, διενεργείται υποχρεωτικά έλεγχος νομιμότητας και σκοπιμότητας του υπό σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος.
- Η απόφαση της παρ. 1 εκδίδεται εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την υποβολή:
α) σχεδίου οργανισμού του ιδρύματος,
β) έκθεσης περιγραφής και αποτίμησης της περιουσίας που αφιερώνεται,
γ) οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας του ιδρύματος σε βάθος τουλάχιστον πενταετίας, η οποία περιλαμβάνει τεκμηρίωση ότι η περιουσία που αφιερώνεται επαρκεί για τη διαρκή και αποτελεσματική επίτευξη του δηλούμενου κοινωφελούς σκοπού και
δ) βεβαίωσης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας του ιδρυτή, εφόσον πρόκειται για δικαιοπραξία εν ζωή.
- Η απόφαση της παρ. 1 δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π.. Από την ανωτέρω δημοσίευση το ίδρυμα λογίζεται συσταθέν.
Άρθρο 43
Οργανισμός κοινωφελούς ιδρύματος
- Ο οργανισμός του κοινωφελούς ιδρύματος καθορίζει την επωνυμία του, την έδρα, τη διοίκηση και την εκπροσώπησή του, το σύνολο της περιουσίας του, την οικονομική διαχείριση, τα μέσα και τον τρόπο υλοποίησης του σκοπού του.
- Κάθε τροποποίηση οργανισμού κοινωφελούς ιδρύματος πραγματοποιείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 42 και αναρτάται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π.. Με την ίδια διαδικασία τροποποιούνται και οι οργανισμοί κοινωφελών ιδρυμάτων που έχουν συσταθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας.
- Όταν διατίθεται αυτοτελής περιουσία υπέρ κοινωφελούς ιδρύματος ή το κοινωφελές ίδρυμα γίνει αποδέκτης σημαντικής χορηγίας για την επίτευξη του σκοπού του και τίθενται ιδιαίτεροι όροι του διαθέτη ή του χορηγού για τη διοίκηση και λειτουργία του σχετικά με την αξιοποίηση της αυτοτελούς περιουσίας ή χορηγίας, επιτρέπεται η τροποποίηση του οργανισμού του ιδρύματος, εφόσον η τροποποίηση δεν αντιβαίνει στη βούληση του ιδρυτή. Κάθε σχετική αμφισβήτηση επιλύεται από το δικαστήριο της παρ. 3 του άρθρου 32.
Άρθρο 44
Κατανομή περιουσίας υπέρ περισσότερων σκοπών – Συγκληρονομία
- Εάν καταλειφθεί περιουσία σε κοινωφελές ίδρυμα για την εκπλήρωση περισσότερων σκοπών και δεν προκύπτει από την ιδρυτική πράξη η κατανομή της περιουσίας κατά σκοπό, αυτή κατανέμεται με απόφαση της διοίκησης του ιδρύματος, η οποία εγκρίνεται με απόφαση της εποπτεύουσας αρχής.
- Εάν το ίδρυμα εγκαθίσταται ως συγκληρονόμος, εφαρμόζεται σε αυτό αναλόγως το άρθρο 87.
Άρθρο 45
Συγχώνευση και διάλυση κοινωφελούς ιδρύματος
- Συγχώνευση κοινωφελών ιδρυμάτων επιτρέπεται εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) δεν αποκλείεται από τις ιδρυτικές πράξεις των συγχωνευόμενων ιδρυμάτων και δεν αντιβαίνει στη βούληση των ιδρυτών τους,
β) επιδιώκεται όμοιος ή παρεμφερής κοινωφελής σκοπός και
γ) η εκπλήρωση των κοινωφελών σκοπών υπηρετείται αποτελεσματικότερα, όπως αποδεικνύεται βάσει τεκμηριωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης.
- Η συγχώνευση πραγματοποιείται με:
α) απορρόφηση: όποτε ένα (1) ή περισσότερα κοινωφελή ιδρύματα (απορροφώμενα) μεταβιβάζουν σε ένα άλλο υφιστάμενο κοινωφελές ίδρυμα (απορροφόν), ύστερα από λύση τους, χωρίς να τεθούν σε εκκαθάριση, το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεών τους, ή
β) σύσταση νέου ιδρύματος: όποτε δύο (2) ή περισσότερα κοινωφελή ιδρύματα (συγχωνευόμενα) μεταβιβάζουν σε ένα νέο κοινωφελές ίδρυμα, το οποίο συνιστούν, ύστερα από λύση τους, χωρίς να τεθούν σε εκκαθάριση, το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεών τους.
- Σε περίπτωση συγχώνευσης με απορρόφηση, ο οργανισμός του απορροφόντος ιδρύματος τροποποιείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 43, ενώ στην περίπτωση της συγχώνευσης με τη σύσταση νέου ιδρύματος, οι διοικήσεις των κοινωφελών ιδρυμάτων που συγχωνεύονται συντάσσουν νέο οργανισμό, σύμφωνα με τα άρθρα 42 και 43.
- Με τη δημοσίευση της εγκριτικής απόφασης, το απορροφόν ίδρυμα ή το νέο ίδρυμα καθίσταται καθολικός διάδοχος των ιδρυμάτων που συγχωνεύονται. Οι προηγούμενες διοικήσεις διατηρούν ευθύνη λογοδοσίας για τη διαχειριστική περίοδο μέχρι την ημερομηνία έγκρισης της συγχώνευσης.
- Το ίδρυμα διαλύεται με τη διαδικασία που προβλέπεται για τη σύστασή του, για τους λόγους που ορίζονται στον οργανισμό του ή στο άρθρο 118 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α’ 164) ή σε άλλον νόμο. Η κοινή απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 42, μπορεί να προβλέπει το όργανο και τη διαδικασία εκκαθάρισης του ιδρύματος, εφαρμοζομένων συμπληρωματικά των άρθρων 72 έως 77 του Αστικού Κώδικα.
Άρθρο 46
Διοίκηση κοινωφελούς ιδρύματος
- Η συγκρότηση, η θητεία και οι αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης κάθε κοινωφελούς ιδρύματος ορίζονται στην ιδρυτική πράξη και στον οργανισμό του.
- Αν η σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος ανατέθηκε σε εκτελεστή διαθήκης και αυτός εκλείψει για οποιονδήποτε λόγο, τα καθήκοντά του ανατίθενται με απόφαση της εποπτεύουσας αρχής στον Φορέα, κατ’ εφαρμογή της παρ. 7 του άρθρου 68.
- Αν η διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος εκλείψει και δεν μπορεί, το αργότερο εντός τριμήνου, να συγκροτηθεί νέα διοίκηση, σύμφωνα με τον οργανισμό και την ιδρυτική πράξη, η εποπτεύουσα αρχή αναθέτει προσωρινά τη διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος στον Φορέα, ο οποίος υποβάλλει αίτηση για την ανάληψη της οριστικής διοίκησης του ιδρύματος στο Εφετείο Αθηνών, το οποίο δικάζει κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας. Η θητεία της προσωρινής διοίκησης παρατείνεται αυτοδικαίως έως την τελεσιδικία της απόφασης του αρμοδίου δικαστηρίου επί της αίτησης.
Άρθρο 47
Παύση μελών διοίκησης
- Με απόφαση της εποπτεύουσας αρχής παύεται υποχρεωτικά μέλος διοίκησης, όταν έχει καταδικασθεί αμετάκλητα για οποιοδήποτε κακούργημα ή για πλημμέλημα που αφορά σε:
α) κλοπή,
β) υπεξαίρεση,
γ) απάτη,
δ) εκβίαση,
ε) απιστία,
στ) πλαστογραφία,
ζ) απιστία δικηγόρου,
η) δωροδοκία,
θ) παράνομη βεβαίωση ή είσπραξη δικαιωμάτων του Δημοσίου,
ι) ψευδή βεβαίωση
ια) παράβαση καθήκοντος,
ιβ) συκοφαντική δυσφήμηση,
ιγ) ψευδή κατάθεση,
ιδ) ψευδή καταμήνυση, ή
ιε) οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής.
- Η εποπτεύουσα αρχή δύναται, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση, να παύσει ένα ή περισσότερα μέλη διοίκησης όταν:
α) ο διορισμός του έγινε κατά παράβαση νόμου ή του οργανισμού του, ή
β) έχει παραπεμφθεί αμετάκλητα στο ακροατήριο για οποιοδήποτε κακούργημα ή για οποιοδήποτε από τα πλημμελήματα της παρ. 1, ή
γ) οι πράξεις διαχείρισης του μέλους διοίκησης έρχονται προδήλως ή επανειλημμένως σε αντίθεση με τον νόμο, τον Πρότυπο Κανονισμό Κοινωφελών Ιδρυμάτων, τη βούληση του διαθέτη ή ιδρυτή ή τα συμφέροντα του κοινωφελούς ιδρύματος.
- Πριν από την έκδοση της απόφασης της παρ. 2, η εποπτεύουσα αρχή καλεί το μέλος ή τα μέλη της διοίκησης του ιδρύματος σε παροχή έγγραφων εξηγήσεων, τάσσοντάς τους προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης.
- Εφόσον οι εξηγήσεις δεν κριθούν επαρκείς, η εποπτεύουσα αρχή εκδίδει αιτιολογημένη απόφαση περί παύσης, την οποία αναρτά αμελλητί στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. και την κοινοποιεί στους ενδιαφερομένους. Σε περίπτωση παύσης όλων των μελών διοίκησης του ιδρύματος, εφόσον δεν είναι εφικτή εντός τριμήνου η αναπλήρωσή τους, σύμφωνα με την ιδρυτική πράξη ή τον οργανισμό του ιδρύματος, ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 3 του άρθρου 46.
- Η απόφαση παύσης ενός ή περισσότερων μελών της διοίκησης κοινωφελούς ιδρύματος προσβάλλεται με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του κατά τόπο αρμόδιου Διοικητικού Εφετείου, που δικάζει σε πρώτο και τελευταίο βαθμό.
Άρθρο 48
Διαχείριση της περιουσίας κοινωφελούς ιδρύματος
- Η περιουσία του κοινωφελούς ιδρύματος αξιοποιείται σύμφωνα με την ιδρυτική πράξη, τον οργανισμό του και τον Πρότυπο Κανονισμό Κοινωφελών Ιδρυμάτων.
- Όταν κοινωφελής περιουσία καταλείπεται σε συσταθέν κοινωφελές ίδρυμα, αν δεν προσδιορίζεται ειδικότερα ή δεν συνάγεται επαρκώς ο επιδιωκόμενος σκοπός της, λογίζεται ότι αυτή έχει καταλειφθεί για την εξυπηρέτηση του σκοπού του κοινωφελούς ιδρύματος και εντάσσεται στην υπόλοιπη περιουσία του. Αν ο σκοπός είναι όμοιος και ορίζεται ιδιαίτερος τρόπος διοίκησης, ο οποίος διαφέρει μόνο σε επουσιώδη σημεία από τον τρόπο διοίκησης του υφιστάμενου νομικού προσώπου, που προσδιορίζεται από το καταστατικό ή τον οργανισμό του, εφαρμόζεται το προηγούμενο εδάφιο, ο δε κατά τα ανωτέρω ιδιαίτερος τρόπος διοίκησης τηρείται κατά το δυνατόν. Αν προκύψει διαφωνία για τον τρόπο εφαρμογής της παρούσας, αποφασίζει η εποπτεύουσα αρχή, είτε αυτεπάγγελτα είτε μετά από αίτηση οποιουδήποτε ενδιαφερομένου.
- Η διοίκηση του ιδρύματος συνάπτει κάθε σύμβαση που είναι αναγκαία για την εκπλήρωση του σκοπού, εντός των ορίων που θέτει ο δωρητής ή ο διαθέτης. Απαγορεύονται συμβάσεις με μέλος διοίκησης, σύζυγο ή το μέρος με το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή συγγενή, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι τον τρίτο βαθμό, καθώς και με νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τα πρόσωπα αυτά, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά στην ιδρυτική πράξη του ιδρύματος. Νομικό πρόσωπο θεωρείται ότι ελέγχεται από τα ανωτέρω πρόσωπα αν συντρέχει μία από τις προϋποθέσεις της περ. ζ) του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167). Κατ’ εξαίρεση επιτρέπονται οι ετεροβαρείς υπέρ του κοινωφελούς ιδρύματος συμβάσεις με τα πρόσωπα του δεύτερου εδαφίου ακόμα και χωρίς πρόβλεψη της ιδρυτικής πράξης. Με την επιφύλαξη του προηγούμενου εδαφίου, άρση της απαγόρευσης του δεύτερου εδαφίου επιτρέπεται μόνο μετά από έκδοση σχετικής απόφασης της εποπτεύουσας αρχής.
- Η διαδικασία, οι όροι και οι λεπτομέρειες για τη σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων για την εκποίηση, αγορά, αντιπαροχή, εκμίσθωση, μακροχρόνια εκμίσθωση έναντι ανακατασκευής και αναπαλαίωσης, ανάθεση και εκτέλεση έργων, καθώς και προμηθειών και παροχής υπηρεσιών και λοιπών συμβάσεων των κοινωφελών ιδρυμάτων, καθορίζονται με τον Πρότυπο Κανονισμό Κοινωφελών Ιδρυμάτων.
- Σε περίπτωση παράβασης των άρθρων της παρούσας Ενότητας και του Πρότυπου Κανονισμού Κοινωφελών Ιδρυμάτων για τη σύναψη σύμβασης, η εποπτεύουσα αρχή με αιτιολογημένη απόφαση: α) εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί η σύναψη της σύμβασης, εξετάζει την περίπτωση διενέργειας έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου σε βάρος του κοινωφελούς ιδρύματος και σε κάθε περίπτωση η σύναψη της σύμβασης αυτής δεν ολοκληρώνεται, β) εφόσον έχει συναφθεί η σύμβαση, αυτή θεωρείται άκυρη, με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων των καλόπιστων τρίτων. Στην περίπτωση αυτή, η τυχόν προκληθείσα ζημία βαρύνει τα αρμόδια όργανα.
Άρθρο 49
Κατ’ εξαίρεση άσκηση προληπτικού ελέγχου από την εποπτεύουσα αρχή
- Για κάθε είδους σύμβαση, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς, πώλησης, ανταλλαγής, αντιπαροχής και κάθε είδους αξιοποίησης ακινήτου ή κατασκευής έργου ή προμηθειών, αγαθών και παροχής υπηρεσιών, της οποίας η αξία, σε ετήσια βάση, υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) του ενεργητικού του κοινωφελούς ιδρύματος, απαιτείται ρητή έγκριση της εποπτεύουσας αρχής.
- Πριν από την υπογραφή της σύμβασης της παρ. 1, η διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος διαβιβάζει στην εποπτεύουσα αρχή πλήρη φάκελο, που περιλαμβάνει τα έγγραφα της διαγωνιστικής διαδικασίας, προσφορές, σχέδιο σύμβασης και κάθε άλλο συνοδευτικό έγγραφο. Η εποπτεύουσα αρχή ελέγχει τόσο τη νομιμότητα της σύμβασης, όσο και τη συμβατότητά της με τη βούληση του διαθέτη ή του δωρητή. Εάν, εντός τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή, η εποπτεύουσα αρχή διαπιστώσει παράβαση του νόμου ή των όρων του οργανισμού ή ασυμβατότητα προς τη βούληση του διαθέτη ή του δωρητή, δύναται, με αιτιολογημένη πράξη της, να καλέσει τη διοίκηση του ιδρύματος να προβεί σε θεραπεία των πλημμελών όρων εντός εξήντα (60) ημερών. Εάν η διοίκηση του ιδρύματος αδρανήσει ή δεν συμμορφωθεί πλήρως με το περιεχόμενο της πράξης, η σύναψη της σύμβασης ματαιώνεται.
Άρθρο 50
Αξιοποίηση των χρηματικών διαθεσίμων κοινωφελούς ιδρύματος
- Τα χρηματικά διαθέσιμα των κοινωφελών ιδρυμάτων μπορούν να αξιοποιούνται, με σκοπό την αύξηση των εσόδων που πρόκειται να διατεθούν για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.
- Κάθε αξιοποίηση γίνεται σύμφωνα με τη βούληση του δωρητή ή του διαθέτη. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται με άδεια του αρμόδιου δικαστηρίου να επενδυθούν τα διαθέσιμα με τρόπο διαφορετικό από εκείνον που όρισε ο δωρητής ή ο διαθέτης, εφόσον αποδεικνύεται, βάσει συγκεκριμένων στοιχείων, ότι ο νέος τρόπος είναι σαφώς επωφελέστερος λόγω ουσιώδους μεταβολής των οικονομικών συνθηκών.
- Αν ο διαθέτης δεν έχει εκφράσει την αντίθετη βούλησή του, επιτρέπονται ιδίως οι παρακάτω μορφές αξιοποίησης:
α) έντοκη κατάθεση προθεσμίας ή ταμιευτηρίου,
β) αγορά ακινήτων,
γ) σύσταση ή εξαγορά ανώνυμης εταιρείας ή αγορά μετοχών σε ανώνυμες εταιρείες, εισηγμένες ή μη σε ρυθμιζόμενη αγορά ή σε πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, υπό τον όρο ότι η εταιρεία λειτουργεί ως αυτοτελής νομική οντότητα, τα καθαρά κέρδη της οποίας διανέμονται στο ίδρυμα και διατίθενται αποκλειστικά για τα λειτουργικά του έξοδα και την εξυπηρέτηση του κοινωφελούς σκοπού του,
δ) εισφορά περιουσιακών στοιχείων του ιδρύματος σε επενδυτικό ταμείο που συστήνει το ίδρυμα ή σε άλλο επενδυτικό ταμείο ή οργανισμό διαχείρισης επενδύσεων,
ε) αγορά ομολόγων ή εντόκων γραμματίων που εκδίδει ή εγγυάται το ελληνικό Δημόσιο,
στ) αγορά πολύτιμων μετάλλων που φυλάσσονται σε θυρίδες πιστωτικών ιδρυμάτων της ημεδαπής, του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ή στην Τράπεζα της Ελλάδος.
- Η επένδυση των χρηματικών διαθεσίμων γίνεται σύμφωνα με την αρχή της διασποράς του κινδύνου. Το Διοικητικό Συμβούλιο καταρτίζει, για κάθε οικονομικό έτος, Έκθεση Επενδύσεων, στην οποία:
α) παρουσιάζονται η διάρθρωση και η απόδοση του χαρτοφυλακίου,
β) βεβαιώνεται η τήρηση των προβλεπόμενων ορίων και
γ) τεκμηριώνεται ρητώς ότι καμία τοποθέτηση δεν αλλοιώνει τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα του ιδρύματος, ούτε δημιουργεί δικαίωμα απόληψης κερδών σε τρίτους.
Η έκθεση ελέγχεται από ορκωτό ελεγκτή, ο οποίος εκδίδει πιστοποιητικό συμμόρφωσης, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς. Το πιστοποιητικό συμμόρφωσης αναρτάται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. εντός ενός (1) μηνός από την ολοκλήρωση του ελέγχου.
Άρθρο 51
Σύσταση φορέων αξιοποίησης της περιουσίας των κοινωφελών ιδρυμάτων
- Με απόφαση της εποπτεύουσας αρχής, μπορεί να εγκρίνεται η σύσταση ειδικού φορέα από ένα (1) ή περισσότερα ιδρύματα για την αξιοποίηση της περιουσίας τους ή η ανάθεση της αξιοποίησης αυτής σε υφιστάμενο φορέα. Οι όροι της σύστασης ή της ανάθεσης καθορίζονται στην απόφαση έγκρισης. Η αξιοποίηση της περιουσίας από τους εν λόγω φορείς τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ τα όργανα διοίκησης του ιδρύματος ευθύνονται έναντι αυτού για κάθε πράξη ή παράλειψή τους.
- Η απόφαση της παρ. 1 ανακαλείται εφόσον διαπιστωθεί ότι ο τρόπος διαχείρισης καθίσταται ασύμφορος ή αντίκειται στους σκοπούς του ιδρύματος.
Άρθρο 52
Σύμπραξη μεταξύ κοινωφελών ιδρυμάτων καθώς και με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης
Για τη σύμπραξη μεταξύ κοινωφελών ιδρυμάτων, καθώς και με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), με σκοπό την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού, επιτρέπεται η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων.
Άρθρο 53
Παραχώρηση χρήσης ακινήτου κοινωφελούς ιδρύματος σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης
Η παραχώρηση χρήσης ακινήτου κοινωφελούς ιδρύματος προς φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), επιτρέπεται, με ή χωρίς αντάλλαγμα, και κατόπιν έκδοσης απόφασης του Δικαστηρίου του άρθρου 825 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ. 503/1985, Α΄ 182) , εφόσον το ακίνητο που πρόκειται να παραχωρηθεί δεν εξυπηρετεί άμεσα τον κοινωφελή σκοπό του ιδρύματος.. Η δικαστική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου αναρτάται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. και η παραχώρηση διενεργείται σύμφωνα με τους όρους και τη διαδικασία που προβλέπεται στον Πρότυπο Κανονισμό Κοινωφελών Ιδρυμάτων.
Άρθρο 54
Ανάρτηση οικονομικών καταστάσεων
- Τα κοινωφελή ιδρύματα τηρούν οικονομικές καταστάσεις, απολογισμό και ισολογισμό, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς, τα οποία υποχρεούνται να αναρτούν στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π., ανά διαχειριστική χρήση.
- Η διαχειριστική χρήση αρχίζει την 1η Ιανουαρίου και τελειώνει την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση της εποπτεύουσας αρχής μπορεί να ορίζεται διαφορετική διαχειριστική περίοδος, εάν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.
- Ο απολογισμός και ισολογισμός αναρτώνται εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη λήξη του οικονομικού έτους και τεκμαίρονται εγκεκριμένοι μετά την πάροδο τριμήνου από την ανάρτηση.
Άρθρο 55
Συνέπειες μη ανάρτησης οικονομικών καταστάσεων
Σε περίπτωση υπαίτιας παράλειψης, ελλιπούς ή ανακριβούς ανάρτησης στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π., σύμφωνα με το άρθρο 54, η εποπτεύουσα αρχή αποστέλλει έγγραφη προειδοποίηση προς τη διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος, με πρόσκληση συμμόρφωσης εντός τριάντα (30) ημερών. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της ως άνω προθεσμίας, η εποπτεύουσα αρχή:
α) επιβάλλει ατομικά σε βάρος των μελών της διοίκησης διοικητικό πρόστιμο έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, το πρόστιμο διπλασιάζεται και είναι δυνατή η παύση των υπευθύνων μελών της διοίκησης, και
β) εκδίδει άμεσα και κοινοποιεί ειδοποίηση στα πιστωτικά ιδρύματα, όπου τηρούνται λογαριασμοί του κοινωφελούς ιδρύματος, βάσει της οποίας τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται να αρνηθούν την απόδοση των καταθέσεων και να μην εκτελούν εντολές και εντάλματα πληρωμής σε βάρος των κεφαλαίων του κοινωφελούς ιδρύματος. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ευθύνονται έναντι του κοινωφελούς ιδρύματος για κάθε ζημία από την παράλειψη συμμόρφωσης. Την αγωγή στην περίπτωση αυτή μπορεί να εγείρει και το ελληνικό Δημόσιο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ
Άρθρο 56
Ιδρυτική πράξη
- Η ιδρυτική πράξη της αυτοτελούς περιουσίας περιλαμβάνει:
α) το υφιστάμενο νομικό πρόσωπο υπέρ του οποίου διατίθεται η περιουσία,
β) την περιουσία που διατίθεται,
γ) τον ειδικό κοινωφελή σκοπό, που πρέπει να είναι διακριτός από εκείνον του νομικού προσώπου.
- Σε κάθε αυτοτελή περιουσία αποδίδεται ξεχωριστός Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.).
- Για τη διαχείριση των ακινήτων και των χρηματικών διαθεσίμων της αυτοτελούς περιουσίας εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 48 έως 50, με εξαίρεση τις αυτοτελείς περιουσίες που έχουν διατεθεί υπέρ των κοινωφελών ιδρυμάτων της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3, οι οποίες τελούν υπό τη διαχείριση του κοινωφελούς ιδρύματος και αξιοποιούνται σύμφωνα με την ιδρυτική πράξη και τον οργανισμό του, εκτός αν άλλως ορίζει ο διαθέτης ή ο δωρητής της αυτοτελούς περιουσίας.
- Οι οφειλές της αυτοτελούς περιουσίας ικανοποιούνται αποκλειστικά από το ενεργητικό της.
- Όταν η διαχείριση αυτοτελούς περιουσίας ανατίθεται από τον διαθέτη στο Δημόσιο, εφαρμόζεται αναλόγως το Μέρος Ζ΄ της παρούσας Ενότητας.
- Κληροδοσίες υπέρ κοινωφελών σκοπών, οι οποίες εκτελούνται από τον κληρονόμο, τον κληροδόχο ή άλλο πρόσωπο, εκτός του Δημοσίου, ή καταλείπονται σε κοινωφελή ιδρύματα, ανακοινώνονται από τον υπόχρεο προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εντός τριών (3) μηνών από την αποδοχή της κληρονομίας και εκκαθαρίζονται σύμφωνα με το Μέρος ΣΤ΄ της παρούσας Ενότητας.
Άρθρο 57
Συγχώνευση με την περιουσία κοινωφελούς ιδρύματος ή άλλη αυτοτελή περιουσία
Η συγχώνευση αυτοτελούς περιουσίας με την περιουσία κοινωφελούς ιδρύματος ή άλλη αυτοτελή περιουσία επιτρέπεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 45.
Άρθρο 58
Εκκαθάριση
- Η αυτοτελής περιουσία τίθεται σε εκκαθάριση μετά από ειδικά αιτιολογημένη απόφαση της εποπτεύουσας αρχής, η οποία εκδίδεται μετά από αίτημα του προσώπου που ασκεί τη διοίκησή της ή αυτεπαγγέλτως, όταν:
α) ο σκοπός για τον οποίο διατέθηκε κατέστη ανέφικτος,
β) εξαντλήθηκαν τα χρηματικά της διαθέσιμα και δεν είναι εφικτή η απόκτηση νέων διαθεσίμων μέσω της πώλησης ή αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων ή
γ) το παθητικό της υπερβαίνει το ενεργητικό της.
- Για την εκκαθάριση της αυτοτελούς περιουσίας εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 45.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ – ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ – ΒΡΑΒΕΙΑ
Άρθρο 59
Χορήγηση υποτροφιών, οικονομικών ενισχύσεων, βοηθημάτων και βραβείων από κοινωφελή ιδρύματα και αυτοτελείς περιουσίες
- Εάν με ιδρυτική πράξη έχει ανατεθεί σε κοινωφελές ίδρυμα ή αυτοτελή περιουσία, η χορήγηση υποτροφιών, οικονομικών ενισχύσεων, βοηθημάτων και βραβείων, η απονομή τους διενεργείται είτε με διαγωνισμό είτε χωρίς διαγωνισμό, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ιδρυτικής πράξης ή του οργανισμού του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας.
- Στην περίπτωση χορήγησης υποτροφιών, οικονομικών ενισχύσεων, βοηθημάτων και βραβείων από αυτοτελή περιουσία, που έχει διατεθεί υπέρ κοινωφελούς ιδρύματος της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3, η απονομή τους διενεργείται σύμφωνα με την ιδρυτική πράξη και τον οργανισμό του κοινωφελούς ιδρύματος, εκτός αν ορίζει ρητά διαφορετικά ο διαθέτης ή δωρητής της αυτοτελούς περιουσίας.
- Στην περίπτωση που δεν υφίσταται πρόβλεψη στην ιδρυτική πράξη ή στον οργανισμό του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας για τους όρους και τη διαδικασία χορήγησης υποτροφιών, οικονομικών ενισχύσεων, βοηθημάτων και βραβείων, ή η πρόβλεψη είναι ελλιπής, εφαρμόζονται οι όροι και η διαδικασία που προβλέπονται σχετικά στον Πρότυπο Κανονισμό Κοινωφελών Ιδρυμάτων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΤΕΛΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ
Άρθρο 60
Πρόσκαιρη αδυναμία για εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού
- Κοινωφελή ιδρύματα ή αυτοτελείς περιουσίες, που αποδεδειγμένα τελούν σε πρόσκαιρη αδυναμία εκπλήρωσης του κοινωφελούς σκοπού τους δύνανται, κατόπιν άδειας του δικαστηρίου, να προβαίνουν στις πράξεις διαχείρισης της παρ. 3, στον απολύτως αναγκαίο βαθμό για την άρση της αδυναμίας. Αν η πράξη διαχείρισης απαγορεύεται ρητώς στην ιδρυτική πράξη ή έρχεται σε αντίθεση με τη βούληση του διαθέτη, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η διενέργειά της, κατόπιν άδειας του δικαστηρίου, μόνο εφόσον αποδεικνύεται ότι δεν υφίσταται εναλλακτικό, ηπιότερο μέσο για την άρση της πρόσκαιρης αδυναμίας.
- Ως πρόσκαιρη αδυναμία νοείται ιδίως η αδυναμία εξόφλησης χρηματικών οφειλών προς πιστωτές, που είναι εξοπλισμένοι με εκτελεστούς τίτλους και επισπεύδουν διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας με πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος περιουσιακών στοιχείων τους, που είναι απαραίτητα για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.
- Όταν διαπιστώνεται πρόσκαιρη αδυναμία υπό την έννοια των παρ. 1 και 2, τα ιδρύματα ή οι αυτοτελείς περιουσίες επιτρέπεται, μετά από άδεια του δικαστηρίου να:
α) εκχωρούν έσοδα από την εκμετάλλευση της περιουσίας τους προς πιστωτές, πλην του Δημοσίου,
β) λαμβάνουν δάνειο από πιστωτικό ίδρυμα ή άλλον νομίμως λειτουργούντα φορέα παροχής πιστώσεων και χορηγούν προς τον σκοπό αυτό εμπράγματες διασφαλίσεις επί της περιουσίας του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας και
γ) εκποιούν περιουσιακά στοιχεία του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, αν τα υπολειπόμενα περιουσιακά στοιχεία επαρκούν για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.
Άρθρο 61
Μόνιμη και ολική αδυναμία πληρωμής και σύμφωνο εξυγίανσης
- Κοινωφελές ίδρυμα ή αυτοτελής περιουσία, που βρίσκονται αποδεδειγμένα σε μόνιμη και ολική αδυναμία πληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους, παρούσα ή επικείμενη, δύνανται να ρυθμίζουν το σύνολο των οφειλών τους μέσω συμφώνου εξυγίανσης, που καταρτίζουν με πιστωτές τους, οι οποίοι διατηρούν το πενήντα τοις εκατό (50%) των ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων και το πενήντα τοις εκατό (50%) των εμπραγμάτως εξασφαλισμένων ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων σε βάρος του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας. Στους πιστωτές της παρούσας περιλαμβάνονται και το Δημόσιο και ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).
- Το ύψος και το είδος των οφειλών του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας πιστοποιούνται από Πιστοποιημένο Ελεγκτή Ιδρυμάτων και Κοινωφελών Περιουσιών ή από τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο διαχειριστικού ελέγχου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του Μέρους Η΄ της παρούσας Ενότητας. Οι ελεγκτές αυτοί διαπιστώνουν επίσης ότι:
α) πιστωτές με αντίστοιχες εξασφαλίσεις των απαιτήσεών τους αντιμετωπίζονται με όμοιο τρόπο και
β) οι πιστωτές του ιδρύματος που δεν συνέπραξαν στην κατάρτιση του συμφώνου εξυγίανσης δεν βρίσκονται σε χειρότερη θέση από αυτήν, στην οποία θα βρίσκονταν στην περίπτωση ρευστοποίησης του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του ιδρύματος, στο πλαίσιο αναγκαστικής εκτέλεσης, σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ. 503/1985, Α΄ 182).
- Το σύμφωνο εξυγίανσης υποβάλλεται στην εποπτεύουσα αρχή προς έγκριση. Η εποπτεύουσα αρχή, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της, εγκρίνει το σύμφωνο εξυγίανσης, εφόσον πιστοποιήσει α) ότι η διοίκηση του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας ενήργησε με εύλογη επιμέλεια και δεν προκάλεσε σκόπιμα ή από βαριά αμέλεια τη μόνιμη αδυναμία πληρωμών και β) ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των παρ. 1 και 2. Η εγκριτική απόφαση εκδίδεται εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή του συμφώνου και φέρει ειδική αιτιολογία.
- Το σύμφωνο εξυγίανσης δύναται να τροποποιείται με τη διαδικασία του παρόντος.
Άρθρο 62
Συνέπειες του συμφώνου εξυγίανσης
- Η απόφαση της εποπτεύουσας αρχής, με την οποία εγκρίνεται το σύμφωνο εξυγίανσης, αναρτάται ταυτόχρονα στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. και κοινοποιείται άμεσα στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Από την ημερομηνία της ανάρτησης και για όσο χρόνο το σύμφωνο εξυγίανσης ισχύει:
α) το σύνολο των οφειλών του κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, κατά την ημερομηνία κατάρτισης του συμφώνου εξυγίανσης, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι οφειλές προς τους πιστωτές που δεν συνέπραξαν στην κατάρτιση του συμφώνου εξυγίανσης, καλύπτεται από τους όρους του συμφώνου, με τους οποίους το ποσό των οφειλών δύναται να μειώνεται ή να ρυθμίζεται. Από τη ρύθμιση εξαιρούνται οι βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν δύνανται να υπαχθούν σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
β) αναστέλλεται κάθε ατομικό και συλλογικό καταδιωκτικό μέτρο σε βάρος του κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, δεν συζητούνται ένδικα μέσα και βοηθήματα σε βάρος τους και παρατείνονται για ίσο χρόνο η αντίστοιχη αποσβεστική ή δικονομική προθεσμία και η παραγραφή,
γ) αναστέλλεται κάθε ποινική δίωξη που συνδέεται με τις ρυθμιζόμενες οφειλές του κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και παρατείνεται για ίσο χρόνο η αντίστοιχη παραγραφή,
δ) παρέχεται στο ίδρυμα ή στην αυτοτελή περιουσία η δυνατότητα για κατάρτιση απογραφής με βάση το πόρισμα των ελεγκτών που πιστοποίησαν τις οφειλές τους σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 61,
ε) χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας διάρκειας τριών (3) μηνών για κάθε χρήση που ζητείται από το ίδρυμα,
στ) επιτρέπονται στο κοινωφελές ίδρυμα ή στην αυτοτελή περιουσία, μετά από άδεια της εποπτεύουσας αρχής, οι πράξεις της παρ. 3 του άρθρου 60.
- Το σύμφωνο εξυγίανσης δεν επηρεάζει οφειλές που δημιουργήθηκαν μετά την κατάρτισή του.
Άρθρο 63
Ανατροπή του συμφώνου εξυγίανσης
- Η εποπτεύουσα αρχή, μετά από αίτηση οποιουδήποτε πιστωτή, αποφασίζει την ανατροπή του συμφώνου εξυγίανσης, εφόσον:
α) εμφιλοχώρησε εσφαλμένος υπολογισμός ως προς τα ποσοστά των απαιτήσεων που αντιπροσωπεύουν οι πιστωτές που συνέπραξαν στην κατάρτιση του συμφώνου εξυγίανσης, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί εσφαλμένα ότι πληρούνται τα ελάχιστα ποσοστά οφειλών και εμπραγμάτως εξασφαλισμένων οφειλών, που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 61 ή
β) το κοινωφελές ίδρυμα ή η αυτοτελής περιουσία δεν κατέβαλε προς τον αιτούντα τρεις (3) συνεχόμενες ή πέντε (5) συνολικά δόσεις των οφειλών που ρυθμίζονται με το σύμφωνο εξυγίανσης ή
γ) το κοινωφελές ίδρυμα ή η αυτοτελής περιουσία έχουν καταστεί υπερήμεροι ως προς οποιαδήποτε οφειλή τους προς τον αιτούντα, η οποία υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ και γεννήθηκε μετά την κατάρτιση του συμφώνου εξυγίανσης, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριάντα (30) ημερών από τότε που κατέστη ληξιπρόθεσμη.
- Μετά την ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. της απόφασης για την ανατροπή του συμφώνου εξυγίανσης, ενημερώνονται άμεσα όλοι οι πιστωτές και επέρχονται οι εξής συνέπειες:
α) αναβιώνει το σύνολο των οφειλών που υπήρχαν κατά την έναρξη ισχύος του συμφώνου, στον βαθμό που δεν έχουν εξοφληθεί, εν όλω ή εν μέρει, μέχρι την ημερομηνία που αναρτάται η απόφαση, και οι οφειλές αυτές επιβαρύνονται με τόκους υπερημερίας, υπολογιζομένων από τη γένεση των οφειλών,
β) διακόπτεται η αναστολή των αποσβεστικών προθεσμιών και της παραγραφής, που είχαν ανασταλεί με την ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ της απόφασης της εποπτεύουσας αρχής, με την οποία εγκρίνεται το σύμφωνο εξυγίανσης.
Άρθρο 64
Διαχείριση απαιτήσεων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- Επιτρέπεται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και σε Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.) να ρυθμίζουν τις οφειλές προς αυτούς κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών, που βρίσκονται σε πρόσκαιρη ή μόνιμη και ολική αδυναμία πληρωμής με την κατάρτιση σύμβασης ή στο πλαίσιο συμφώνου εξυγίανσης. Από τη ρύθμιση εξαιρούνται οι βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν δύνανται, , να υπαχθούν σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
- Με τη ρύθμιση των οφειλών της παρ. 1 μπορεί να προβλέπεται η καταβολή τους σε έως εκατόν είκοσι (120) μηνιαίες δόσεις και η διαγραφή των τόκων και προσαυξήσεων, υπό την αίρεση ότι οι ρυθμιζόμενες δόσεις θα καταβληθούν εγκαίρως και στο σύνολό τους. Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής τριών (3) συνεχόμενων ή πέντε (5) συνολικά δόσεων των οφειλών που ρυθμίζονται, η ρύθμιση αίρεται και επέρχονται οι συνέπειες της παρ. 2 του άρθρου 63.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΑΔΡΑΝΗ ΚΟΙΝΩΦΕΛΗ ΙΔΡΥΜΑΤΑ – ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ
Άρθρο 65
Προϋποθέσεις χαρακτηρισμού κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών ως αδρανών
- Κοινωφελή ιδρύματα ή αυτοτελείς περιουσίες χαρακτηρίζονται ως αδρανή/-είς εφόσον επί τρία (3) συναπτά έτη συντρέχει μία τουλάχιστον από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) δεν ανάρτησαν στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. οικονομικές καταστάσεις,
β) δεν ανάρτησαν στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. τυχόν μεταβολές στη διοίκηση ή στην περιουσιακή τους κατάσταση,
γ) δεν τήρησαν ή δεν ενημέρωσαν τον κατάλογο ακίνητης περιουσίας τους,
δ) δεν ανάρτησαν στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. πράξεις διαχείρισης της περιουσίας τους προς εξυπηρέτηση του κοινωφελούς σκοπού,
ε) οι ετήσιες δαπάνες για υλοποίηση του κοινωφελούς τους σκοπού υπολείπονταν του δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των συνολικών εσόδων ή, σε τριετία, του τριάντα τοις εκατό (30%) των συνολικών εσόδων, ή
στ) εισέπραξαν ποσοστό μικρότερο του εβδομήντα τοις εκατό (70%) των ληξιπρόθεσμων αξιώσεων από την εκμετάλλευση της κοινωφελούς περιουσίας
- Τα κοινωφελή ιδρύματα της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3, χαρακτηρίζονται ως αδρανή εφόσον πληρούν μία τουλάχιστον από τις προϋποθέσεις των περ. α), β) και γ) της παρ. 1.
- Η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εφόσον διαπιστώσει, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή του Φορέα, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις αδράνειας της παρ. 1 ή της της παρ. 2, κατά περίπτωση, αποστέλλει πρόσκληση προς τις διοικήσεις των ως άνω κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών, που αδρανούν, ή ελλείψει διοικήσεων, στην έδρα τους, για παροχή εγγράφων εξηγήσεων, για τους λόγους θέσης τους σε αδράνεια, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης. Αν περάσει άπρακτη η προθεσμία ή οι παρεχόμενες εξηγήσεις κριθούν ανεπαρκείς, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδίδει απόφαση, με την οποία διαπιστώνεται η πλήρωση των προϋποθέσεων της παρ. 1 ή της παρ. 2, κατά περίπτωση.
- Η απόφαση της παρ. 3 περί διαπίστωσης της αδράνειας, μαζί με ρητή μνεία για τη δυνατότητα υποβολής σχεδίου επαναδραστηριοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 66, κοινοποιείται στη διοίκηση του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, ή ελλείψει αυτής στην έδρα του/της, και καταχωρίζεται στην οικεία μερίδα που τηρείται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π., όπου και αναγράφεται η ψηφιακή σήμανση «Αδρανές/-ής».
- Κατά της απόφασης της παρ. 3 επιτρέπεται η άσκηση αίτησης ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Άρθρο 66
Σχέδιο επαναδραστηριοποίησης
- Εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης του άρθρου 65 στη διοίκηση του αδρανούς ιδρύματος/αυτοτελούς περιουσίας, η τελευταία δύναται να υποβάλει στην αρμόδια αρχή του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχέδιο επαναδραστηριοποίησης (Σχέδιο).
- Το Σχέδιο περιλαμβάνει:
α) τεκμηριωμένη ανάλυση των λόγων της αδρανούς συμπεριφοράς,
β) προτεινόμενα μέτρα οικονομικής ανάταξης,
γ) χρονοδιάγραμμα υλοποίησης στόχων, με επιμέρους ορόσημα ανά τρίμηνο, το οποίο δεν δύναται να υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, και
δ) εκτίμηση εξόδων και πιθανών πηγών χρηματοδότησης.
Η εποπτεύουσα αρχή αποφαίνεται επί του Σχεδίου εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή του.
- Εφόσον το Σχέδιο εγκριθεί από την εποπτεύουσα αρχή, η διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας υποχρεούται, στο τέλος του πρώτου τριμήνου από την έγκριση του Σχεδίου, να υποβάλει στην εποπτεύουσα αρχή έκθεση προόδου αναφορικά με την υλοποίησή του. Εφόσον η έκθεση προόδου εγκριθεί, η διοίκηση του κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας υποχρεούται να υποβάλει στην εποπτεύουσα αρχή νέα έκθεση προόδου μετά το πέρας εξαμήνου από την υποβολή της πρώτης έκθεσης. Εφόσον και αυτή εγκριθεί, η διαδικασία επαναλαμβάνεται ανά έτος, μέχρι την έκδοση απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περί διαπίστωσης ότι το κοινωφελές ίδρυμα ή η αυτοτελής περιουσία έπαυσε να είναι αδρανές/ής, η οποία καταχωρίζεται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π..
Άρθρο 67
Προσωρινή και οριστική διοίκηση της περιουσίας αδρανών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών
- Αν: α) παρέλθει άπρακτο το τρίμηνο για την υποβολή του σχεδίου επαναδραστηριοποίησης σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 66, ή β) δεν υποβληθεί εγκαίρως και προσηκόντως έκθεση προόδου σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 66 ή η έκθεση προόδου κριθεί ανεπαρκής, ή γ) συντρέχουν λόγοι παύσης μελών του ιδρύματος του άρθρου 47, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η προσωρινή διοίκηση του αδρανούς κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας ανατίθεται στον Φορέα.
- Ο Φορέας, με την ανάληψη της προσωρινής διοίκησης του αδρανούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, υποβάλλει άμεσα αίτηση, για την ανάληψη της οριστικής διοίκησης του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, στο Εφετείο Αθηνών, το οποίο δικάζει κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας. Η προσωρινή διοίκηση του ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας παρατείνεται αυτοδίκαια μέχρι την τελεσιδικία της απόφασης του αρμοδίου δικαστηρίου επί της αίτησης.
- Η αίτηση της παρ. 2 δύναται να αφορά σωρευτικά σε περισσότερα αδρανή κοινωφελή ιδρύματα και αυτοτελείς περιουσίες.
- Στην αίτηση δύναται να σωρεύεται και αίτημα για τη μεταβολή του εξυπηρετούμενου κοινωφελούς σκοπού, καθώς και για τη συγχώνευση περισσοτέρων αδρανών κοινωφελών ιδρυμάτων ή αυτοτελών περιουσιών.
- Το Δικαστήριο δύναται να αναθέσει την οριστική διοίκηση του αδρανούς κοινωφελούς ιδρύματος ή αυτοτελούς περιουσίας είτε στον Φορέα είτε σε οποιονδήποτε άλλον κρίνει.
- Σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος, οι πράξεις διοίκησης και διαχείρισης που διενεργήθηκαν από τον Φορέα μέχρι την έκδοση της απόφασης του αρμόδιου δικαστηρίου παραμένουν ισχυρές και δεσμευτικές έναντι πάντων.
- Κατά την προσωρινή και οριστική διοίκηση του αδρανούς κοινωφελούς ιδρύματος ή της αυτοτελούς περιουσίας, ο Φορέας λαμβάνει άμεσα τα αναγκαία μέτρα για τη διάσωση και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς του/της και την αδιατάρακτη εξυπηρέτηση του κοινωφελούς σκοπού τους.



