Άρθρο 234
Αύξηση οργανικών θέσεων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς – Τροποποίηση άρθρου 77 ν. 4706/2020
Στο άρθρο 77 του ν. 4706/2020 (Α΄ 136), περί σύστασης νέων οργανικών θέσεων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και κατάργησης υφισταμένων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στο εισαγωγικό εδάφιο οι λέξεις «τριάντα (30)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εξήντα δύο (62)», αβ) στην περ. α), i) στην υποπερ. αα) οι λέξεις «άρθρο 4 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άρθρο 3 του π.δ. 85/2022 (Α΄232)» και ii) στην υποπερ. αβ) οι λέξεις «άρθρο 9 του π.δ. 50/2001» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άρθρο 3 του π.δ. 85/2022», αγ) στην περ. β), i) στην υποπερ. βα) οι λέξεις «Επτά (7)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Δεκαπέντε (15)», ii) στην υποπερ. βγ) οι λέξεις «άρθρο 2 του π.δ. 50/2001» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άρθρο 2 του π.δ. 85/2022», iii) στην υποπερ. βδ), οι λέξεις «Μία (1) θέση» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Πέντε (5) θέσεις» και οι λέξεις «άρθρο 2 του π.δ. 50/2001 αντικαθίστανται από τις λέξεις «άρθρο 2 του π.δ. 85/2022», αζ) προστίθενται υποπερ. βε) και βστ), β) προστίθεται παρ. 3 και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 77 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 77
Σύσταση νέων οργανικών θέσεων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και κατάργηση υφισταμένων
- Στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς συστήνονται, εξήντα δύο (62) θέσεις προσωπικού, οι οποίες κατατάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες:
α) Μόνιμοι υπάλληλοι:
αα) Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης του κλάδου Διοικητικού – Οικονομικού, 1 (μία) θέση, για την οποία απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 3 του π.δ. 85/2022 (Α` 232) και επιπλέον καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
αβ) Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Μεταφραστών – Διερμηνέων, 1 (μία) θέση, με προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 3 του π.δ. 85/2022.
β) Προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου:
βα) Δεκαπέντε (15) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 35 του ν. 2324/1995 και με επιπλέον εξειδίκευση στο αντικείμενο της πληροφορικής.
ββ) Δεκαεπτά (17) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με ειδικότητα ελεγκτή, για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου 35 του ν. 2324/1995.
βγ) Τρεις (3) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με ειδικότητα οικονομολόγου, για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 2 του π.δ. 85/2022.
βδ) Πέντε (5) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με ειδικότητα στη διαχείριση κινδύνου, για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 2 του π.δ. 85/2022, που αποδεικνύονται από συναφείς τίτλους σπουδών ή από σχετική εμπειρία ή από τον συνδυασμό των δύο.
βε) Πέντε (5) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με ειδικότητα στην ανάλυση δεδομένων (data analyst), για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 2 του π.δ. 85/2022, που αποδεικνύονται από συναφείς τίτλους σπουδών ή από σχετική εμπειρία ή από τον συνδυασμό των δύο.
βστ) Δεκαπέντε (15) θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με ειδικότητα σε νέες τεχνολογίες (τεχνητή νοημοσύνη ή blockchain ή κρυπτοστοιχεία), για τις οποίες απαιτούνται προσόντα αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο άρθρο 2 του π.δ. 85/2022, που αποδεικνύονται από συναφείς τίτλους σπουδών ή από σχετική εμπειρία ή από τον συνδυασμό των δύο.
- Στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς καταργούνται οι ακόλουθες δέκα (10) κενές οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων:
α) Μία (1) θέση ΔΕ Διοικητικών – Γραμματέων.
β) Επτά (7) θέσεις ΥΕ Επιμελητών.
γ) Δύο (2) θέσεις Οδηγών.
Άρθρο 235
Αύξηση πιστώσεων προϋπολογισμού φορέων από την εκποίηση αντικειμένων – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 2 άρθρου 18 ν. 4829/2021
Στην περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 4829/2021 (Α΄ 166), περί των δώρων που τελούν υπό τη διοίκηση και της διαχείριση της Προεδρίας της Δημοκρατίας ή της Προεδρίας της Κυβέρνησης, μετά τη λέξη «εκποίηση» προστίθενται οι λέξεις «αποτελούν έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού, αυξάνουν τις εγγεγραμμένες σε ιδιαίτερο Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδων (Α.Λ.Ε.) πιστώσεις του προϋπολογισμού των οικείων φορέων με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 74 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), περί εγγραφής πιστώσεων κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, και» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η περ. δ) διαμορφώνεται ως εξής:
«δ) εκποιούνται, εφόσον δεν πρόκειται για αντικείμενα με ιδιαίτερη εθνική, ιστορική, πολιτιστική ή καλλιτεχνική αξία. Τα ποσά που προκύπτουν από την εκποίηση αποτελούν έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού, αυξάνουν τις εγγεγραμμένες σε ιδιαίτερο Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδων (Α.Λ.Ε.) πιστώσεις του προϋπολογισμού των οικείων φορέων με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 74 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), περί εγγραφής πιστώσεων κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, και διατίθενται για κοινωφελείς σκοπούς κατά την έννοια της περ. η) του άρθρου 4 της Ενότητας Ι του παρόντος.».
Άρθρο 236
Δαπάνες για τη λειτουργία του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και του Μεγάρου της Παλαιάς Βουλής
Δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν από το σωματείο με την επωνυμία «Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος» και αφορούσαν αποκλειστικά στην κάλυψη λειτουργικών αναγκών του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και των παραρτημάτων του, καθώς και δαπάνες για τη μελέτη συντήρησης, αποκατάστασης και αναδιαρρύθμισης του Μεγάρου της Παλαιάς Βουλής, θεωρούνται νόμιμες. Καταλογισμοί και διοικητικά πρόστιμα που επιβλήθηκαν για δαπάνες του προηγούμενου εδαφίου δεν εκτελούνται και τυχόν βεβαιωθέντα ποσά σε βάρος των καταλογισθέντων διαγράφονται.
Άρθρο 237
Προγραμματικές συμβάσεις και Μνημόνια Συνεργασίας
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, δύναται να συνάπτει, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), προγραμματικές συμβάσεις, προγραμματικές συμφωνίες και μνημόνια συνεργασίας, με φορείς εποπτείας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, επιμελητήρια και γενικότερα με τους φορείς του δημοσίου τομέα, κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), καθώς και με ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς για την εκτέλεση έργων, δράσεων και προγραμμάτων που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Τα ως άνω έργα, δράσεις και προγράμματα δύνανται να χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από διεθνείς φορείς ή/και από εθνικούς πόρους, ιδίως μέσω χρηματοδότησης από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, μέσω του εθνικού ή μέσω του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους, και από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», ή να εκτελούνται με αυτοχρηματοδότηση ή με χρηματοδότηση από ιδιώτες. Οι φορείς του πρώτου εδαφίου δύνανται να ορίζονται ως τελικοί δικαιούχοι ή ως φορείς υλοποίησης των ως άνω έργων, προγραμμάτων και δράσεων ή να συμπράττουν με δημόσιους ή άλλους μη κερδοσκοπικούς φορείς για την υλοποίηση τους.
Άρθρο 238
Αναστολή παραγραφής απαιτήσεων για ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 30 του ν. 5000/2022
- Στο άρθρο 30 του ν. 5000/2022 (Α’ 226), περί ανάκτησης παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων, προστίθεται παρ. 4 ως εξής:
«4. Παραγραφή οποιασδήποτε αξίωσης του Δημοσίου για την ανάκτηση κρατικής ενίσχυσης δεν εκκινεί, για όσο χρόνο δεν έχει παραγραφεί η εξουσία της Επιτροπής για έλεγχο της συμβατότητας της ενίσχυσης, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 17 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1589 του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2015, περί λεπτομερών κανόνων για την εφαρμογή του άρθρου 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 248). Οι διατάξεις του εθνικού δικαίου περί παραγραφής δεν τυγχάνουν εφαρμογής σε περιπτώσεις κρατικών ενισχύσεων που έχουν κριθεί παράνομες ή ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, σύμφωνα με τα άρθρα 107 έως και 109 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για τις οποίες ζητείται η ανάκτηση, δυνάμει απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξαρτήτως εάν οι ενισχύσεις ανακτώνται δυνάμει του παρόντος και του άρθρου 312 ή άλλων ειδικών διατάξεων.».
- Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5000/2022, περί ανάκτησης παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων, εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων, των οποίων η παραγραφή έχει εκκινήσει ήδη κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
Άρθρο 239
Εφαρμογή διαδικασίας ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων – Προσθήκη περ. θ) στην παρ. 1 του άρθρου 169 του v. 4099/2012
- Στην παρ. 1 του άρθρου 169 του v. 4099/2012 (Α’ 250), περί ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων, προστίθεται περ. θ) ως εξής:
«θ) Ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεων, που χορηγήθηκαν σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3 του ν. 3220/2004 (Α’ 15), κατά το μέρος που έχουν κριθεί μη συμβατές με την εσωτερική αγορά, υλοποιούνται σύμφωνα με τη διαδικασία των άρθρων 30 και 31 του ν. 5000/2022 (Α΄ 226). Για τον προσδιορισμό των υπόχρεων ανάκτησης και τον υπολογισμό του ποσού προς ανάκτηση από έκαστο υπόχρεο, η αρμόδια, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 30 του v. 5000/2022, αρχή αξιοποιεί κάθε πρόσφορο στοιχείο, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που χρησιμοποιήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την τυχόν σύνταξη εκθέσεων ελέγχου.».
- Προϋπόθεση για την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων, σύμφωνα με την περ. θ) της παρ. 1 του άρθρου 169 του ν. 4099/2012, αποτελεί η μη κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή η προηγούμενη ακύρωση των κοινοποιηθέντων φύλλων, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
Άρθρο 240
Καταβολή αποζημίωσης σε συγγενείς θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος της 11ης Σεπτεμβρίου 2004
Σε συγγενείς πρώτου και δευτέρου βαθμού εξ αίματος και εξ αγχιστείας των θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος που έλαβε χώρα την 11η Σεπτεμβρίου 2004, στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής, συνεπεία της πτώσης του ελικοπτέρου τύπου «CH-47D (LR) CHINOOK», με αριθμό σειράς «ΕΣ 916», καταβάλλεται από το Ελληνικό Δημόσιο εύλογη αποζημίωση για την ψυχική οδύνη που υπέστησαν λόγω του ανωτέρω γεγονότος, κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησης από τους δικαιούχους. Η καταβολή της αποζημίωσης τελεί υπό την προϋπόθεση ότι οι αιτούντες, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, δεν έχουν λάβει από το Ελληνικό Δημόσιο οποιοδήποτε ποσό αποζημίωσης για το εν λόγω ατύχημα, ούτε τους έχει επιδικασθεί σχετικό ποσό με τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
Άρθρο 241
Ειδικές δικονομικές ρυθμίσεις για δίκες λόγω φυσικών καταστροφών στο Μάτι και στη Μάνδρα Αττικής – Τροποποίηση άρθρου 224 ν. 5193/2025
Στο άρθρο 224 του ν. 5193/2025 (Α΄ 56) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 προστίθενται νέα εδάφια, τρίτο, τέταρτο και πέμπτο, β) προστίθεται παρ. 5 και το άρθρο 224 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 224
Ειδικές δικονομικές ρυθμίσεις για δίκες λόγω φυσικών καταστροφών στο Μάτι και στη Μάνδρα Αττικής
- Κατά οριστικών αποφάσεων πρωτοβαθμίων διοικητικών Δικαστηρίων, με τις οποίες σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ ή β’ βαθμού κατ’ εφαρμογή των διατάξεων περί αστικής ευθύνης, επιδικάζονται: α) χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης υπέρ μελών οικογένειας προσώπου που απεβίωσε ή λόγω ηθικής βλάβης εξαιτίας τραυματισμού προσώπου και β) νοσήλια, έξοδα κηδείας ή παροχή κατά το άρθρο 931 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α’ 164) είτε κατά την πλημμύρα της 15ης.11.2017 στην ευρύτερη περιοχή της Μάνδρας Αττικής είτε κατά την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε την 23η.7.2018 στην Ανατολική Αττική, το Ελληνικό Δημόσιο ή οι Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού δεν ασκούν ένδικο μέσο ή παραιτούνται από το ασκηθέν. Σε περίπτωση επιδίκασης με την ίδια απόφαση και αποζημίωσης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού η μη άσκηση ενδίκου μέσου ή η παραίτηση από αυτό εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού περιορίζεται στο κεφάλαιο της απόφασης που αφορά στην επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης και αποζημίωσης του πρώτου εδαφίου, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των σχετικών διατάξεων του Οργανισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ν. 4831/2021, Α’ 170), του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2005, Α’ 114) και του ν. 3852/2010 (Α’ 87). Τα επιδικασθέντα ποσά είναι αφορολόγητα, ανεκχώρητα και ακατάσχετα, τόσο στα χέρια του Δημοσίου όσο και στα χέρια τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Τα ποσά αυτά δεν δεσμεύονται ούτε συμψηφίζονται με βεβαιωμένες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση, το Δημόσιο, τους ασφαλιστικούς οργανισμούς ή τα πιστωτικά ιδρύματα, και δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό εισοδηματικών ορίων που τίθενται για τη χορήγηση οποιασδήποτε κοινωνικής ή προνοιακής παροχής. Τα επιδικασθέντα ποσά δεν υπόκεινται στο ψηφιακό τέλος συναλλαγής του ν. 5177/2025 (Α΄ 21).
- Η παρούσα καταλαμβάνει και τις, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, εκδοθείσες πρωτόδικες αποφάσεις. Εάν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος ή μετά από αυτή επιδικασθεί σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού χρηματική ικανοποίηση ή αποζημίωση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 με απόφαση δευτεροβάθμιου διοικητικού δικαστηρίου ή απορριφθεί έφεση αυτού, η μη άσκηση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου ή των ή των Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού ενδίκου μέσου ή η παραίτηση από αυτό ισχύει και για την απόφαση αυτή, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ. 1.
- Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται δίκες, που κατέστησαν εκκρεμείς ενώπιον δευτεροβάθμιων διοικητικών δικαστηρίων, κατόπιν άσκησης έφεσης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κατά το μέρος που αφορούν απαιτήσεις της παρ. 1.
- Το δικαίωμα αναγωγής του Ελληνικού Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού κατά συνυπόχρεου τρίτου, δεν επηρεάζεται από τις διατάξεις του παρόντος.
- Οι ρυθμίσεις του τρίτου, του τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παρ. 1 ισχύουν από τον χρόνο καταβολής των επιδικασθέντων ποσών στους δικαιούχους.».
Άρθρο 242
Αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο των ενισχύσεων που καταβάλλονται στο πλαίσιο των δράσεων «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από το φαινόμενο της εμφάνισης νεκρών ψαριών στα ύδατα της συνοικίας Νέων Παγασών του Δήμου Βόλου ως συνέπεια των κακοκαιριών Daniel και Elias» και «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από το φαινόμενο της εμφάνισης νεκρών ψαριών στο παραλιακό μέτωπο Παγασητικού κόλπου ως συνέπεια των κακοκαιριών Daniel και Elias»
- Οι ενισχύσεις που καταβάλλονται στο πλαίσιο της χρηματοδοτούμενης δράσης από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 (ν. 4635/2019, Α’ 167) στο «ΠΠΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ» και στον άξονα προτεραιότητας 5.8 «Ενίσχυση των επιχειρήσεων για αύξηση της εξωστρέφειας στις εθνικές και διεθνείς αγορές» με τίτλο «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από το φαινόμενο της εμφάνισης νεκρών ψαριών στα ύδατα της συνοικίας Νέων Παγασών του Δήμου Βόλου ως συνέπεια των κακοκαιριών Daniel και Elias» δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου, ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
- Οι ενισχύσεις που καταβάλλονται στο πλαίσιο της χρηματοδοτούμενης δράσης από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 (ν. 4635/2019) στο «ΠΠΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ» και στον άξονα προτεραιότητας 5.8 «Ενίσχυση των επιχειρήσεων για αύξηση της εξωστρέφειας στις εθνικές και διεθνείς αγορές» με τίτλο «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από το φαινόμενο της εμφάνισης νεκρών ψαριών στο παραλιακό μέτωπο Παγασητικού κόλπου ως συνέπεια των κακοκαιριών Daniel και Elias» δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
- Αναφορικά με τις ενισχύσεις που αναφέρονται στις παρ. 1 και 2, θεωρούνται ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) και θα πρέπει να υπολογίζεται από τους φορείς χορήγησης των ενισχύσεων το Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης (Α.Ι.Ε.) και να προστίθεται στην επιχορήγηση, καθώς επίσης και να δηλώνονται στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας.
- Τυχόν ποσά που έχουν αποδοθεί στη Φορολογική Διοίκηση από κατασχέσεις στα χέρια τρίτων, συμψηφισθεί ή παρακρατηθεί κατά τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλής επιστρέφονται άμεσα στον δικαιούχο, μετά από αίτησή του, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης. Τυχόν αποδοθέντα ποσά υπέρ νομικών προσώπων και τρίτων επιστρέφονται από αυτά.
Άρθρο 243
Ρυθμίσεις για την εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης ακινήτων δημοσίου και αναλογική εφαρμογή των ρυθμίσεων σε ζώνες ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων – Τροποποίηση περ. β) παρ. 7 άρθρου 12 ν. 3986/2011
- Στο τέλος της υποπερ. βα) της περ. β) της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), περί χωρικού προορισμού και επενδυτικής ταυτότητας δημοσίων ακινήτων, προστίθεται έβδομο εδάφιο και η υποπερ. βα) διαμορφώνεται ως εξής:
«βα) Η απόφαση έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης επέχει θέση πράξης εφαρμογής και μεταγράφεται υποχρεωτικώς στα βιβλία μεταγραφών του αρμόδιου υποθηκοφυλακείου ή καταχωρίζεται στα κτηματολογικά βιβλία του αρμόδιου κτηματολογικού γραφείου με επιμέλεια οποιουδήποτε εκ των εμπράγματων δικαιούχων του ακινήτου ή και οποιουδήποτε άλλου έχει έννομο συμφέρον. Η μεταγραφή ή η καταχώριση της πολεοδομικής μελέτης συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση οποιασδήποτε οικοδομικής άδειας στο ακίνητο. Τα εδαφικά τμήματα που καταλαμβάνονται από τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους της εγκεκριμένης πολεοδομικής μελέτης θεωρούνται αυτοδικαίως εισφερόμενα, ως εισφορά σε γη, για τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Με την εισφορά αυτή εκπληρώνονται όλες οι υποχρεώσεις σε εισφορά σε γη των ιδιοκτησιών που περιλαμβάνονται στο παραθεριστικό – τουριστικό χωριό, οι οποίες και δεν υπόκεινται ως εκ τούτου σε άλλη εισφορά γης. Η εισφορά αυτή δεν επιτρέπεται να μετατρέπεται σε χρηματική συμμετοχή. Νομοθεσία, η οποία αφορά στην εισφορά σε χρήμα δεν εφαρμόζεται. Οδοί, οι οποίες καταργούνται και ενσωματώνονται στους οικοδομήσιμους χώρους της πολεοδομούμενης περιοχής δυνάμει εγκεκριμένης πολεοδομικής μελέτης, περιέρχονται αυτοδικαίως στον φορέα της επένδυσης.».
- Στο τέλος της υποπερ. ββ) της περ. β) της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011, προστίθεται πέμπτο εδάφιο και η υποπερ ββ) διαμορφώνεται ως εξής:
«ββ) Με τη μεταγραφή στα βιβλία μεταγραφών ή την καταχώριση στα κτηματολογικά βιβλία επέρχονται όλες οι γεωμετρικές μεταβολές στο ακίνητο, που προβλέπονται στην εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη, καθώς και οι μεταβολές στα εμπράγματα δικαιώματα επί των τμημάτων του ακινήτου που καταλαμβάνονται από τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους. Με την ανωτέρω μεταγραφή ή καταχώριση οι χώροι αυτοί περιέρχονται κατά κυριότητα στον οικείο δήμο, αλλά παραμένουν στη διοίκηση και διαχείριση του κυρίου της επένδυσης έως τη διαμόρφωση και παράδοσή τους στον δήμο. Η παράδοση αυτή είναι δυνατό να λάβει χώρα και τμηματικά, με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα που έχει περιληφθεί στην πολεοδομική μελέτη. Όταν πρόκειται για περιοχή για την οποία έχει περαιωθεί η κτηματογράφηση και έχει οριστεί η έναρξη ισχύος του Κτηματολογίου κατά τον ν. 2664/1998, οι γεωμετρικές μεταβολές του πρώτου εδαφίου επέρχονται στην υφιστάμενη απεικόνιση του ακινήτου στα κτηματολογικά διαγράμματα και δεν επηρεάζουν, ούτε θίγουν δικαιώματα δικαιούχων σε όμορα ακίνητα. Δικαιοπραξίες μεταβίβασης εμπράγματων δικαιωμάτων επί του ακινήτου, το οποίο αφορά η πολεοδομική μελέτη, δύναται να μεταγράφονται ή να καταχωρίζονται μαζί με αυτή.».
- Η παρ. 6 και η περ. β) της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011 εφαρμόζονται αναλόγως και στις περιοχές του άρθρου 24 του ν. 1650/1986 (Α΄160), περί ζωνών ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων. Όπου στις διατάξεις αυτές αναφέρεται το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας νοείται το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.).
Άρθρο 244
Αποκατάσταση δικαιοπραξιών εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί δημόσιων ακινήτων – Προσθήκη άρθρου 29Α στον ν. 1892/1990
- Στον ν. 1892/1990 (Α΄ 101), προστίθεται άρθρο 29Α ως εξής:
«Άρθρο 29Α
Αποκατάσταση δικαιοπραξιών εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί δημόσιων ακινήτων
Πάσης φύσεως δικαιοπραξίες εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων, που αφορούν σε ακίνητα, τα οποία έχουν μεταβιβαστεί και αξιοποιούνται, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 10 έως 17 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), περί Επειγόντων Μέτρων Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015, και για τις οποίες δεν έχει τηρηθεί η διαδικασία του άρθρου 29, καθίστανται έγκυρες από την κατάρτισή τους, εφόσον εγκριθούν εκ των υστέρων εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή των σχετικών αιτημάτων, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 29.».
- Η παρ. 1 εφαρμόζεται επί δικαιοπραξιών ακινήτων που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι και τη δημοσίευση του παρόντος.
Άρθρο 245
Βεβαίωση περάτωσης εργασιών στις συμβάσεις έργου Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 130 του ν. 4799/2021
Στο άρθρο 130 του ν. 4799/2021 (Α΄ 78), περί διαδικασίας ανάθεσης στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. ως φορέα ωρίμανσης προστίθεται παρ. 3 ως εξής:
«3. Για τις Συμβάσεις του Προγράμματος, για τις οποίες έχει ορισθεί η εταιρεία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.» (Ε.Ε.ΣΥ.Π.), ως φορέας ωρίμανσης και διενέργειας του διαγωνισμού, καθώς και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων και οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή άλλα ταμεία με επίσημα ορόσημα ολοκλήρωσης, στην περίπτωση που περιλαμβάνουν περισσότερα λειτουργικά αυτοτελή μέρη, δύναται να εκδίδεται βεβαίωση περάτωσης εργασιών για κάθε μέρος του έργου που έχει περατωθεί, δίχως να μεταβάλλονται οι συμβατικοί όροι των σχετικών συμβάσεων. Στην περίπτωση αυτήν εφαρμόζονται ανάλογα οι διαδικασίες και οι προβλέψεις των παρ. 1, 2, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 168 του ν. 4412/2016 (Α’ 147).»
Άρθρο 246
Τακτοποίηση, ενταλματοποίηση, εκκαθάριση και πληρωμή δαπανών της
Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος
Δαπάνες του Προϋπολογισμού του Ειδικού Φορέα 1024-801-0000000 «Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων» που πραγματοποιήθηκαν και αφορούν σε: α) υπηρεσίες καθαριότητας που παρασχέθηκαν από την 1η.1.2025 έως και την έναρξη ισχύος του παρόντος, βάσει των υπ. αρ. 906/2025 (ΑΔΑΜ: 25SYMV016149779) και 997/2025 (ΑΔΑΜ: 25SYMV017138439) συμβάσεων και β) υπηρεσίες φύλαξης που παρασχέθηκαν από την 1η.1.2025 έως και την έναρξη ισχύος του παρόντος, βάσει των υπ. αρ. 913/2025 (ΑΔΑΜ: 25SYMV016230233) και 1033/2025 (ΑΔΑΜ 25SYMV017437166) συμβάσεων, θεωρούνται νόμιμες και κανονικές, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, και δύνανται να εκκαθαρίζονται και να καταβάλλονται σε βάρος των οικείων πιστώσεων του προϋπολογισμού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για τα οικονομικά έτη 2025 και 2026, με την προϋπόθεση ότι είναι εντός των εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του έτους αναφοράς.
Άρθρο 247
Παράταση νομοθετικής εξουσιοδότησης μέτρων εφαρμογής ενωσιακού δικαίου – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 4 ν. 1338/1983
Στην παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 1338/1983 (Α΄ 34), περί μέτρων εφαρμογής του ενωσιακού δικαίου, οι λέξεις «31η Δεκ. 1987» αντικαθίστανται από τις λέξεις «31η Δεκεμβρίου 2030» και μετά από νομοτεχνική βελτίωση η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Χρονικό όριο χρήσεως της παραπάνω εξουσιοδότησης πλαισίου, που σκοπεί την εκπλήρωση ενωσιακών υποχρεώσεων είναι η 31η Δεκεμβρίου 2030.».
Άρθρο 248
Εξαίρεση οντοτήτων που εκμεταλλεύονται σταθμούς διοδίων αυτοκινητοδρόμων βάσει συμβάσεων παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο από την υποχρέωση αποδοχής πληρωμής μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 65 ν. 4446/2016
Στην παρ. 5 του άρθρου 65 του ν. 4446/2016 (Α’ 240), περί υποχρέωσης αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Τα νομικά πρόσωπα που είναι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, δέχονται υποχρεωτικά πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής. Το πρώτο εδάφιο δεν εφαρμόζεται στις οντότητες που εκμεταλλεύονται σταθμούς διοδίων αυτοκινητοδρόμων βάσει συμβάσεων παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.».



