ΜΕΡΟΣ Ζ’ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ (άρθρα 208-233)

 

Άρθρο 208

Εισαγωγή ζητημάτων κατεπείγοντος χαρακτήρα και μείζονος σημασίας σε Ειδικό Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους- Προσθήκη παρ. 6Α στο άρθρο 5 του ν. 4831/2021

 

Στο άρθρο 5 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί συγκρότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ως συλλογικού οργάνου, προστίθεται παρ. 6Α ως εξής:

«6Α. Ερωτήματα ή υποθέσεις κατεπείγοντος χαρακτήρα και μείζονος σημασίας για το δημόσιο συμφέρον, λόγω είτε της φύσης, είτε των συνεπειών τους εισάγονται σε Ειδικό Τμήμα, το οποίο συγκροτείται από τον Πρόεδρο, τον αρχαιότερο και τον νεότερο κατά σειρά Αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Σε περίπτωση έλλειψης, κωλύματος ή απουσίας του Προέδρου, αυτός αναπληρώνεται από τον κατά σειρά αρχαιότερο Αντιπρόεδρο. Σε περίπτωση έλλειψης, κωλύματος ή απουσίας του αρχαιότερου, αυτός αναπληρώνεται από τον επόμενο κατά σειρά Αντιπρόεδρο, και τον νεότερο αναπληρώνει ο αμέσως αρχαιότερος. Το Ειδικό Τμήμα συνεδριάζει οποτεδήποτε, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου των δικαστικών διακοπών, μετά από έγγραφη ή προφορική σύγκλησή του από τον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, όποτε το ζητήσει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ή όποτε κρίνει αυτό αναγκαίο ο Προέδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ο Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναθέτει καθήκοντα εισηγητή σε έναν εκ των συμμετεχόντων Αντιπροέδρων.».

 

Άρθρο 209

Αναπροσαρμογή των ποσών αρμοδιότητας Τριμελών Επιτροπών – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 6 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί των αρμοδιοτήτων των Τριμελών Επιτροπών επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στην περ. α), i) οι λέξεις «είκοσι χιλιάδες (20.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σαράντα χιλιάδες (40.000)», ii) μετά τις λέξεις «διακόσιες πενήντα χιλιάδες (250.000) ευρώ» προστίθενται οι λέξεις «, καθώς και υποθέσεων, χωρίς οικονομικό αντικείμενο», αβ) στην περ. γ) οι λέξεις «εξήντα χιλιάδων (60.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εκατό χιλιάδων (100.000)», β) στην παρ. 2, βα) στην περ. α), i) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «είκοσι χιλιάδες (20.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σαράντα χιλιάδες (40.000)», ii) στο τέλος του δευτέρου εδαφίου προστίθενται οι λέξεις «, πλην των περιπτώσεων, στις οποίες το κρίσιμο νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση της Ολομέλειας Ανώτατου Δικαστηρίου», ββ) στην περ. ε), οι λέξεις «εξήντα χιλιάδων (60.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εκατό χιλιάδων (100.000)», βγ) προστίθενται περ. στ) έως θ), γ) στην παρ. 4, γα) στην περ. α), i) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «τρεις χιλιάδες (3.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πέντε χιλιάδες (5.000)», ii) στο τέλος του δευτέρου εδαφίου προστίθενται οι λέξεις «, πλην των περιπτώσεων, στις οποίες το κρίσιμο νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση της Ολομέλειας Ανώτατου Δικαστηρίου», γβ) στην περ. β) μετά τη λέξη «μέσων» προστίθενται οι λέξεις «και την παραίτηση από αυτά», γγ) στην περ. γ) μετά από τη λέξη «αποζημίωσης,» προστίθενται οι λέξεις «, υποθέσεις καταλογισμών και», και το άρθρο 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 6

«Αρμοδιότητες Τριμελών Επιτροπών

  1. Οι Τριμελείς Επιτροπές γνωμοδοτούν με Πρακτικό:

α) Για τη συμβιβαστική επίλυση διαφορών ή την αναγνώριση απαιτήσεων κατά του Δημοσίου και των φορέων των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ, τη μη άσκηση αγωγών ή άλλων ένδικων βοηθημάτων, την παραίτηση από αγωγές ή άλλα ένδικα βοηθήματα, που ασκήθηκαν, την αποδοχή αγωγών ή άλλων ένδικων βοηθημάτων που ασκήθηκαν κατά του Δημοσίου και των παραπάνω φορέων, εφόσον το οικονομικό αντικείμενο της υπόθεσης υπερβαίνει τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ και δεν ξεπερνά τις διακόσιες πενήντα χιλιάδες (250.000) ευρώ, καθώς και υποθέσεων, χωρίς οικονομικό αντικείμενο.

β) Για τη μη άσκηση ένδικων μέσων κατά δικαστικών αποφάσεων, που έχουν εκδοθεί και την παραίτηση από ένδικα μέσα, που έχουν ασκηθεί, ανεξάρτητα από το αντικείμενο ή το ποσό της διαφοράς.

γ) Για τη μη άσκηση ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης δανειστών ή κατά πίνακα διανομής ή την παραίτηση από ασκηθείσα ανακοπή, εφόσον η διαφορά μεταξύ του ποσού των αναγγελθεισών απαιτήσεων του Δημοσίου και των φορέων των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ ή του συνολικού εκπλειστηριάσματος ή του προϊόντος της διανομής αφενός, και του ποσού της κατάταξης του Δημοσίου ή των φορέων που η νομική τους υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ αφετέρου, υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

  1. Οι Τριμελείς Επιτροπές αποφαίνονται με Πράξη, χωρίς να ακολουθείται η διαδικασία εισήγησης και πρακτικού:

α) Για περιπτώσεις της περ. α) της παρ. 1, το οικονομικό αντικείμενο των οποίων δεν υπερβαίνει τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, καθώς και για τη μη άσκηση ένδικων μέσων ή την παραίτηση από ένδικα μέσα, που έχουν ασκηθεί για τις υποθέσεις αυτές. Εξαιρούνται οι διαφορές από περιοδικές παροχές (όπως, μισθοί, συντάξεις, επιδόματα, χρηματικές αποζημιώσεις περιοδικού χαρακτήρα), ανεξάρτητα από το ένδικο βοήθημα με το οποίο εισάγονται (προσφυγή, ευθεία αγωγή, αγωγή αποζημίωσης ή από αδικαιολόγητο πλουτισμό), πλην των περιπτώσεων, στις οποίες το κρίσιμο νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση της Ολομέλειας Ανώτατου Δικαστηρίου.

β) Για τη μη άσκηση ενδίκων μέσων κατά αποφάσεων των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, εφόσον δεν μπορεί να ασκηθεί παραδεκτά, λόγω του ποσού της διαφοράς, έφεση ή αίτηση αναίρεσης και δεν συντρέχουν λόγοι για την κατ’ εξαίρεση άσκησή τους.

γ) Για τη μη άσκηση ενδίκων μέσων και την παραίτηση από ένδικα μέσα που έχουν ασκηθεί σε φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις και υποθέσεις εκτέλεσης (κοινής και διοικητικής).

δ) Για τη μη άσκηση ανακοπής κατά δηλώσεων τρίτων, οι οποίες υποβάλλονται μετά από κατάσχεση που επιβλήθηκε στα χέρια τους από τις φορολογικές και τελωνειακές αρχές ή από τους φορείς που το ΝΣΚ διεξάγει τη νομική τους υπηρεσία.

ε) Για τη μη άσκηση ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης δανειστών ή κατά πίνακα διανομής ή την παραίτηση από ασκηθείσα ανακοπή, εφόσον η διαφορά μεταξύ του ποσού των αναγγελθεισών απαιτήσεων του Δημοσίου και των φορέων των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ ή του συνολικού εκπλειστηριάσματος ή του προϊόντος της διανομής, αφενός και του ποσού της κατάταξης του Δημοσίου ή των φορέων που η νομική τους υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ αφετέρου, δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

στ) Για τη μη άσκηση ενδίκων μέσων κατά αποφάσεων των Τμημάτων του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εκδίδονται σε συνταξιοδοτικές υποθέσεις, αγωγές αποζημίωσης, υποθέσεις καταλογισμών και ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων, καθώς και σε υποθέσεις εκτέλεσης, εφόσον το αμφισβητούμενο με το ένδικο μέσο ποσό υπερβαίνει τις ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ και δεν ξεπερνά τις εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.

ζ) Για τη μη άσκηση ενδίκων μέσων κατά αποφάσεων διοικητικών δικαστηρίων, όταν έχει εκδοθεί αμετάκλητη αθωωτική απόφαση ποινικού δικαστηρίου για τον αντίδικο του Ελληνικού Δημοσίου ή του φορέα του οποίου η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ και τα πραγματικά περιστατικά, στα οποία αυτή στηρίχθηκε, ταυτίζονται με αυτά για τα οποία έκρινε το διοικητικό δικαστήριο.

η) Για τη μη άσκηση αγωγών ή άλλων ένδικων βοηθημάτων ή μέσων, την παραίτηση από αγωγές ή άλλα ένδικα βοηθήματα ή μέσα που ασκήθηκαν, όταν έχει εκδοθεί αμετάκλητη αθωωτική απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή αμετάκλητο βούλευμα αποφαινόμενο να μην γίνει κατηγορία, και τα πραγματικά περιστατικά του ένδικου βοηθήματος ταυτίζονται με αυτά, στα οποία στηρίζεται η κατηγορία.

θ) Για την παραίτηση από δήλωση παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου ή των φορέων των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ στις ποινικές υποθέσεις, όταν ο κατηγορούμενος έχει δικαιωθεί αμετάκλητα σε πολιτικές ή διοικητικές δίκες και τα πραγματικά περιστατικά στα οποία αυτές στηρίχθηκαν, ταυτίζονται με αυτά στα οποία στηρίζεται η κατηγορία.

  1. Με Πράξη, που εκδίδεται με την ίδια παραπάνω διαδικασία, οι Τριμελείς Επιτροπές παραπέμπουν στο οικείο Τμήμα οποιαδήποτε υπόθεση της αρμοδιότητάς τους, αν κρίνουν ότι παρουσιάζει ιδιαίτερη σπουδαιότητα ή έχει ευρύτερες δημοσιονομικές επιπτώσεις.
  2. Επισημειωματική Πράξη, αντί Πρακτικού ή Πράξης Τριμελούς Επιτροπής, συντάσσεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Για περιπτώσεις της περ. α) της παρ. 1, όταν το οικονομικό αντικείμενό τους δεν υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, καθώς και για τη μη άσκηση ένδικων μέσων ή την παραίτηση από ένδικα μέσα, που έχουν ασκηθεί για τις υποθέσεις αυτές. Εξαιρούνται οι διαφορές από περιοδικές παροχές (όπως μισθοί, συντάξεις, επιδόματα, χρηματικές αποζημιώσεις περιοδικού χαρακτήρα), ανεξάρτητα από το ένδικο βοήθημα με το οποίο εισάγονται (προσφυγή, ευθεία αγωγή, αγωγή αποζημίωσης ή από αδικαιολόγητο πλουτισμό), πλην των περιπτώσεων, στις οποίες το κρίσιμο νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση της Ολομέλειας Ανώτατού Δικαστηρίου.

β) Για τη μη άσκηση ένδικων βοηθημάτων ή μέσων και την παραίτηση από αυτά σε υποθέσεις του ν. 3869/2010 (Α’ 130), με την εξαίρεση των υποθέσεων της παρ. 6 του άρθρου 20 του ν. 3086/ 2002 (Α’ 324), όπως προστέθηκε με το άρθρο 46 του ν. 4569/2018 (Α’ 179).

γ) Για τη μη άσκηση ενδίκων μέσων κατά αποφάσεων των Τμημάτων του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εκδίδονται σε συνταξιοδοτικές υποθέσεις, αγωγές αποζημίωσης, υποθέσεις καταλογισμών και ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων, καθώς και σε υποθέσεις εκτέλεσης, εφόσον το αμφισβητούμενο με το ένδικο μέσο ποσό δεν υπερβαίνει τις ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ ή τα νομικά τους ζητήματα έχουν κριθεί με αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του Ειδικού Δικαστηρίου της παρ. 2 του άρθρου 88 του Συντάγματος.»

 

Άρθρο 210

Αρμοδιότητα Ειδικού Τμήματος – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 7 ν. 4831/2021

Στην παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί αρμοδιοτήτων των τμημάτων και της Ολομέλειας, προστίθενται νέα εδάφια, δεύτερο και τρίτο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Τα Τμήματα γνωμοδοτούν: α) Σε υποθέσεις, που δεν υπάγονται στο άρθρο 6 ή παραπέμπονται σε αυτά από την Τριμελή Επιτροπή, β) σε ερωτήματα της Βουλής των Ελλήνων, της Προεδρίας της Κυβέρνησης, της Διοίκησης, των Συντονιστών Αποκεντρωμένης Διοίκησης, των Ν.Π.Δ.Δ. και Ανεξάρτητων Αρχών, των οποίων η νομική υποστήριξη έχει ανατεθεί στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, των ΑΕΙ, εφόσον αυτό προβλέπεται ειδικά, καθώς και σε ερωτήματα Υπουργού για θέματα άσκησης ελέγχου και εποπτείας ή γενικότερης σημασίας στα εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 8, γ) για τα σχέδια νόμων και κανονιστικών πράξεων, που παραπέμπονται στο ΝΣΚ για νομοτεχνική επεξεργασία. Το Ειδικό Τμήμα της παρ. 6Α του άρθρου 5 ασκεί οποιαδήποτε αρμοδιότητα ανατίθεται ή ανήκει σύμφωνα με τον παρόντα οργανισμό ή άλλη κείμενη διάταξη σε Γραφείο Νομικού Συμβουλίου ή Ειδικό Γραφείο ή Δικαστικό Γραφείο ή συλλογικό όργανο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους των άρθρων 5 και 9 του παρόντος Οργανισμού ή Σχηματισμό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Στο Ειδικό Τμήμα δεν παραπέμπεται υπόθεση ή ερώτημα αν έχει εκδοθεί σχετική γνωμοδότηση ή πρακτικό πλήρους ή τακτικής Ολομέλειας, ούτε στην περίπτωση που έχουν εκδοθεί γνωμοδοτήσεις με αντίθετο μεταξύ τους περιεχόμενο.».

Άρθρο 211

Γνωμοδοτική αρμοδιότητα Ειδικού Τμήματος – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 8 ν. 4831/2021

Στην παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προστίθεται τελευταίο εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:  «3. Εφόσον τα ερωτήματα που υποβάλλονται δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 2, καλείται η αρμόδια Υπηρεσία να συμπληρώσει τα ελλείποντα στοιχεία. Η γνωμοδότηση εκδίδεται το αργότερο σε διάστημα τριών (3) μηνών από την προσήκουσα υποβολή ή τη συμπλήρωση του ερωτήματος, μη περιλαμβανομένου του διαστήματος της θερινής άδειας του χειριστή του ερωτήματος. Σε περίπτωση που συντρέχει σπουδαίος λόγος, όπως ιδίως η πολυπλοκότητα των νομικών ή πραγματικών ζητημάτων που τίθενται, μπορεί να χορηγείται εγγράφως, κατόπιν αιτήματος του χειριστή του ερωτήματος, εύλογη κατά τις περιστάσεις παράταση του ως άνω τριμήνου από τον Πρόεδρο ή τον προεδρεύοντα του αρμόδιου Τμήματος ή Ολομέλειας. Η χορήγηση της παράτασης δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο (2) μήνες. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, το αρμόδιο όργανο μπορεί να ζητήσει από τον Πρόεδρο του ΝΣΚ, την έκδοση κατεπείγουσας γνωμοδότησης. Το Τμήμα της παρ. 6Α του άρθρου 5 γνωμοδοτεί ή αποφαίνεται ανάλογα με την περίπτωση, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, το οποίο δεν δύναται να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία παραπομπής από τον Υπουργό ή σύγκλησης του Ειδικού Τμήματος από τον Πρόεδρο του ΝΣΚ.».

Άρθρο 212

Συνεδριάσεις Ειδικού Τμήματος και λειτουργία Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ως συλλογικού οργάνου – Τροποποίηση παρ. 1 και 9 άρθρου 9 ν. 4831/2021

1. Στην παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ως συλλογικού οργάνου, προστίθενται νέα εδάφια, τέταρτο, πέμπτο και έκτο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:   «1. Στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας, των Τμημάτων και των Τριμελών Επιτροπών, οι υποθέσεις και τα ερωτήματα φέρονται για συζήτηση ύστερα από γραπτή εισήγηση, η οποία, με όλα τα κρίσιμα έγγραφα της υπόθεσης, διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στα μέλη της Ολομέλειας τουλάχιστον έξι πλήρεις (6) ημέρες, στα μέλη του Τμήματος τουλάχιστον τρεις πλήρεις (3) ημέρες και στα μέλη της Τριμελούς Επιτροπής, τουλάχιστον μία (1) πλήρη ημέρα πριν από τη συνεδρίαση. Η εισήγηση πρέπει να περιέχει πλήρη έκθεση του πραγματικού και του νομικού μέρους της υπόθεσης, με παράθεση των κρίσιμων διατάξεων, της ερμηνείας τους και της λύσης που προτείνεται. Κατ` εξαίρεση, για θέματα ή υποθέσεις που επείγουν, μπορεί η διαδικασία αυτή να μην τηρείται, ύστερα από προφορική άδεια του Προέδρου του ΝΣΚ ή του Προέδρου του Τμήματος ή της Τριμελούς Επιτροπής. Στη συνεδρίαση του Ειδικού Τμήματος της παρ. 6Α του άρθρου 5 δεν απαιτείται η κατάθεση γραπτής εισήγησης. Σε περίπτωση γνωμοδότησης επί ερωτήματος, δύναται να εκδοθεί απόσπασμα με τα καταληκτικά συμπεράσματα πριν από την έκδοση της πλήρους γνωμοδότησης. Η πλήρης γνωμοδότηση είναι η μόνη που υπόκειται σε αποδοχή από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο.».

  1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 9 του ν. 4831/2021, μετά από τη λέξη «υποθέσεις» προστίθεται η λέξη «συνολικού» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:

«9. Τα Πρακτικά, μετά από την έγκρισή τους, δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε άλλον έλεγχο από όργανο ή Αρχή και αναρτώνται στο διαδίκτυο, εφόσον αφορούν σε υποθέσεις συνολικού χρηματικού αντικειμένου άνω των διακοσίων πενήντα χιλιάδων (250.000) ευρώ. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το παραπάνω ποσό μπορεί να αναπροσαρμόζεται. Το Δημόσιο, οι Ανεξάρτητες Αρχές και τα Ν.Π.Δ.Δ. συμμορφώνονται υποχρεωτικά προς το περιεχόμενο των Πρακτικών που έχουν εγκριθεί. Τα Πρακτικά σε δικαστικές και εξώδικες υποθέσεις αποτελούν, μετά την πάροδο εξήντα (60) ημερών από την έγκρισή τους, εκτελεστούς τίτλους. Για τη συμμόρφωση προς αυτά και την εκτέλεσή τους, εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 1, 4 και 5 του ν. 3068/2002 (Α` 274).».

 

Άρθρο 213

Ορισμός αναπληρωτή του Προέδρου του Πειθαρχικού Συμβουλίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 4831/2021

Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί Υπηρεσιακών Πειθαρχικών Συμβουλίων, μετά από τις λέξεις «τον Πρόεδρο του ΝΣΚ» προστίθενται οι λέξεις «, αναπληρωτής του οποίου ορίζεται ο αρχαιότερος Αντιπρόεδρος του ΝΣΚ,» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Για τον Πρόεδρο του ΝΣΚ, το Πειθαρχικό Συμβούλιο αποτελείται από τους Προέδρους του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με αναπληρωτές τους αρχαιότερους Αντιπροέδρους των αντιστοίχων δικαστηρίων, ενώ για τους Αντιπροέδρους του ΝΣΚ, αποτελείται από τον Πρόεδρο του ΝΣΚ, αναπληρωτής του οποίου ορίζεται ο αρχαιότερος Αντιπρόεδρος του ΝΣΚ, και τους αρχαιότερους Αντιπροέδρους του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου, με ισάριθμους κατ` αρχαιότητα ομοιόβαθμους αναπληρωματικούς. Η συγκρότηση των παραπάνω Συμβουλίων γίνεται με απόφαση του αρχαιότερου από τους Προέδρους των ανωτάτων δικαστηρίων και του Προέδρου του ΝΣΚ αντίστοιχα, οι οποίοι και προεδρεύουν στα Συμβούλια αυτά.».

 

Άρθρο 214

Παραπομπή και εισαγωγή υπόθεσης στο Ειδικό Τμήμα – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 11 ν. 4831/2021

Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί του Προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, μετά τη λέξη «παραπέμψει» προστίθενται οι λέξεις «στο Ειδικό Τμήμα του άρθρου 5,» και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:«3. Ο Πρόεδρος του ΝΣΚ μπορεί να εισαγάγει ή να παραπέμψει στο Ειδικό Τμήμα του άρθρου 5, σε Τμήμα, στην Πλήρη ή στην Τακτική Ολομέλεια, οποιαδήποτε υπόθεση ή ερώτημα. Σε περίπτωση έκδοσης γνωμοδοτήσεων, με αντίθετο μεταξύ τους περιεχόμενο, αυτές παραπέμπονται, κατά την κρίση του Προέδρου του ΝΣΚ, στην Πλήρη ή στην Τακτική Ολομέλεια, ακόμα και εάν αυτές έχουν γίνει αποδεκτές από το αρμόδιο όργανο. Στις περιπτώσεις αυτές, με την πράξη της παραπομπής ορίζεται και ο εισηγητής.».

 

Άρθρο 215

Σύσταση σχηματισμού εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών – Προσθήκη περ. θ) στην παρ. 1 του άρθρου 16 ν. 4831/2021

Στην παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί σχηματισμών δικαστικών και εξώδικων υποθέσεων, προστίθεται περ. θ) ως εξής:

«θ) Σχηματισμός εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, για την αναγνώριση χρηματικής απαίτησης από οποιαδήποτε αιτία, για την οποία υποβάλλεται στο ΝΣΚ από ιδιώτη φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, αίτημα εξωδικαστικής επίλυσης. Η διαδικασία εκκινεί κατόπιν αιτήματος εξωδικαστικής επίλυσης που υποβάλλεται από ιδιώτη φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, είτε με εξώδικη αίτηση, είτε στο πλαίσιο εκκρεμούς δικαστικής διαδικασίας, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, πριν από τη συζήτηση της υπόθεσης στον πρώτο ή δεύτερο βαθμό ή στο στάδιο της αναίρεσης. Δύναται να καθορίζονται κατηγορίες υποθέσεων του πρώτου εδαφίου, λαμβάνοντας ως κριτήριο ιδίως περιπτώσεις ομοειδών υποθέσεων που πηγάζουν από την ίδια πραγματική και νομική αιτία, για τις οποίες είναι υποχρεωτική, πριν από την προσφυγή στο αρμόδιο Δικαστήριο, η υποβολή αίτησης εξωδικαστικής επίλυσης στο ΝΣΚ, επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης της υπόθεσης, με την απόφαση της παρ. 2Β του άρθρου 122.».

 

Άρθρο 216

Ρύθμιση θεμάτων λειτουργίας Γραφείων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα – Τροποποίηση άρθρου 22 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 22 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί λειτουργίας Γραφείων ΝΣΚ σε Ν.Π.Δ.Δ., Ανεξάρτητες Αρχές και ΑΕΙ, προστίθεται τρίτο εδάφιο και το άρθρο 22 διαμορφώνεται ως εξής :

«Άρθρο 22

Λειτουργία Γραφείων ΝΣΚ σε Ν.Π.Δ.Δ., Ανεξάρτητες Αρχές και ΑΕΙ

Ο χειρισμός των δικαστικών και των εξώδικων υποθέσεων, καθώς και η παροχή του γνωμοδοτικού έργου από τα Γραφεία Νομικού Συμβουλίου, Ειδικά Γραφεία ΝΣΚ και τα Δικαστικά Γραφεία, που λειτουργούν σε Ν.Π.Δ.Δ., Ανεξάρτητες Αρχές και ΑΕΙ γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία που διέπει το ΝΣΚ, με την επιφύλαξη τυχόν ειδικών διατάξεων, με τις οποίες τα Γραφεία αυτά ιδρύθηκαν. Η έγκριση των Πρακτικών που εκδίδονται κατά τα άρθρα 6 και 7 για τις παραπάνω υποθέσεις, καθώς και η αποδοχή των γνωμοδοτήσεων γίνονται από το αρμόδιο κατά τις διατάξεις που διέπουν τους παραπάνω φορείς όργανο. Ειδικά για τα ΑΕΙ, η έγκριση των Πρακτικών, καθώς και η αποδοχή των γνωμοδοτήσεων γίνονται από τον οικείο Πρύτανη.».

 

Άρθρο 217

Περιπτώσεις δικαστικής εκπροσώπησης από διοικητικά όργανα – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 25 ν. 4831/2021

Στην παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί δικαστικής εκπροσώπησης από διοικητικά όργανα, οι λέξεις «την υλική αρμοδιότητα του Ειρηνοδικείου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «το ποσό των σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Σε ειδικές περιπτώσεις, ιδίως για ζητήματα που δεν παρουσιάζουν δυσκολία στον νομικό τους χειρισμό ή το οικονομικό τους αντικείμενο δεν υπερβαίνει, ανά διάδικο, το ποσό των σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ, μπορεί να ανατεθεί η δικαστική υπεράσπιση των συμφερόντων του Δημοσίου, της Ανεξάρτητης Αρχής ή του Ν.Π.Δ.Δ. και η παράσταση, με δήλωση ενώπιον των αρμόδιων Δικαστηρίων και Αρχών, στον Προϊστάμενο της αρμόδιας υπηρεσίας ή σε υπάλληλο νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτόν ή σε άλλο όργανο που προβλέπεται ρητά στην απόφαση της παρ. 8 του άρθρου 122.».

 

Άρθρο 218

Χειρισμός υποθέσεων – Τροποποίηση άρθρου 27 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 27 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί χειρισμού υποθέσεων και συμβιβαστικής επίλυσης διαφορών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1, μετά τις λέξεις «του Γραφείου» προστίθενται οι λέξεις «ή του Σχηματισμού της περ. θ) της παρ. 1 του άρθρου 16, κατά περίπτωση,» και β) στην παρ. 2, βα) μετά τις λέξεις «η ευδοκίμησή της» προστίθενται οι λέξεις «, ιδίως λόγω ύπαρξης αμετάκλητης αθωωτικής απόφασης ή αμετάκλητου βουλεύματος αποφαινόμενου να μην γίνει κατηγορία της περ. η της παρ. 2 του άρθρου 6», ββ) προστίθεται τελευταίο εδάφιο και το άρθρο 27 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 27

Χειρισμός υποθέσεων – Συμβιβαστική επίλυση διαφορών

  1. Σε κάθε δικαστική ή εξώδικη υπόθεση, μετά από την ανάθεση αυτής, o λειτουργός που τη χρεώθηκε, οφείλει να προβεί άμεσα στις αναγκαίες ενέργειες για την εξακρίβωση του πραγματικού της διαφοράς και τη συλλογή των απαραίτητων αποδεικτικών στοιχείων. Εφόσον από τα στοιχεία αυτά πιθανολογείται από τον χειριζόμενο την υπόθεση και από τον Προϊστάμενο του Γραφείου ή του Σχηματισμού της περ. θ) της παρ. 1 του άρθρου 16, κατά περίπτωση, η βασιμότητα των αξιώσεων που προβάλλονται κατά του Δημοσίου ή των λοιπών φορέων που το ΝΣΚ διεξάγει τη νομική τους υπηρεσία, κινείται, ανάλογα με τη φύση και το οικονομικό αντικείμενο της διαφοράς, η διαδικασία που προβλέπεται στα άρθρα 6 και 7 για την αναγνώριση αυτών ή για τη συμβιβαστική επίλυση της διαφοράς, ή σε περίπτωση αμφιβολίας, για τον καθορισμό τηρητέας πορείας.
  2. Σε περίπτωση αιτήματος της υπηρεσίας για άσκηση επιθετικής ενέργειας, που ο χειριζόμενος την υπόθεση και ο Προϊστάμενός του κρίνουν ότι δεν πιθανολογείται η ευδοκίμησή της, ιδίως λόγω ύπαρξης αμετάκλητης αθωωτικής απόφασης ή αμετάκλητου βουλεύματος αποφαινόμενου να μην γίνει κατηγορία της περ. η της παρ. 2 του άρθρου 6, η υπόθεση εισάγεται άμεσα, ανάλογα με τη φύση και το οικονομικό αντικείμενο της διαφοράς, ενώπιον των οργάνων που προβλέπουν τα άρθρα 6 και 7 για τη μη άσκηση του σχετικού ενδίκου βοηθήματος. Ειδικά, αν το ζητήσει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ή όποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο ο Πρόεδρος του ΝΣΚ, η υπόθεση μπορεί να εισαχθεί και ενώπιον του Ειδικού Τμήματος της παρ. 6Α του άρθρου 5.
  3. Εφόσον δεν συντρέχουν οι περιπτώσεις των παρ. 1 και 2, ο λειτουργός οφείλει να προβεί σε κάθε ενδεικνυόμενη δικαστική ή εξώδικη ενέργεια ή παράσταση για την υπεράσπιση των συμφερόντων του Δημοσίου ή των λοιπών φορέων που το ΝΣΚ διεξάγει τη νομική τους υπηρεσία, και να ασκήσει, όπου ενδείκνυται, τα ένδικα μέσα και βοηθήματα μέχρι την περαίωση των υποθέσεων αυτών, τηρώντας τόσο το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τις υποθέσεις αυτές όσο και τις διατάξεις για τη λειτουργία του ΝΣΚ.».

 

Άρθρο 219

Ορισμός δικηγόρων του Δημοσίου σε έκτακτες περιστάσεις – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 30 ν. 4831/2021

Στην παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί υποχρεώσεων και νομιμοποίησης δικηγόρων του Δημοσίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο εισαγωγικό εδάφιο μετά τη λέξη «Δημοσίου» προστίθενται οι λέξεις «και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) και Αρχών των οποίων τη νομική υποστήριξη διεξάγει το ΝΣΚ», β) στην περ. α) προστίθεται τρίτο εδάφιο, γ) στην περ. γ), οι λέξεις «Σε έδρες Ειρηνοδικείων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Σε παράλληλες ή περιφερειακές έδρες πρωτοδικείων» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Δικηγόροι του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) και Αρχών των οποίων τη νομική υποστήριξη διεξάγει το Ν.Σ.Κ. μπορεί να ορίζονται:

α) Σε έδρες Πρωτοδικείων στις οποίες δεν λειτουργεί Δικαστικό Γραφείο. Στην περίπτωση αυτή, στους οριζόμενους δικηγόρους, ανατίθενται η δικαστική εκπροσώπηση και η υπεράσπιση των υποθέσεων του Δημοσίου ενώπιον των Δικαστηρίων ή Αρχών στις έδρες των πρωτοδικείων που ορίζονται, καθώς και η διεκπεραίωση εξώδικων νομικών υποθέσεων και σύμπραξης με τις Αρχές της έδρας τους, σε κάθε νόμιμη ενέργεια που διασφαλίζει τα συμφέροντα του Δημοσίου. Όταν συντρέχουν έκτακτες περιστάσεις, οι δικηγόροι του Δημοσίου ορίζονται, με απόφαση του Προέδρου του ΝΣΚ, χωρίς να ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 2 και αμείβονται ανά υπόθεση.

β) Σε έδρες πρωτοδικείων στις οποίες λειτουργεί Γραφείο Νομικού Συμβουλίου ή Δικαστικό Γραφείο, εφόσον συντρέχουν έκτακτες περιστάσεις, εξαιτίας των οποίων οι υπηρετούντες σε αυτά δεν μπορούν, για δικαιολογημένη αιτία, να ανταπεξέλθουν στον ιδιαίτερα αυξημένο φόρτο εργασίας που οφείλεται στις περιστάσεις αυτές. Στην περίπτωση αυτή, οι δικηγόροι του Δημοσίου ορίζονται ειδικά, με απόφαση του Προέδρου του ΝΣΚ, χωρίς να ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 2 και αμείβονται ανά υπόθεση, έχοντας την υποχρέωση να συνεργάζονται με τους λειτουργούς του ΝΣΚ.

γ) Σε παράλληλες ή περιφερειακές έδρες πρωτοδικείων, στις οποίες είναι δυσχερής η πρόσβαση από την έδρα του Γραφείου Νομικού Συμβουλίου ή του Δικαστικού Γραφείου, στην τοπική αρμοδιότητα του οποίου ανήκει. Η ανάθεση μπορεί να γίνεται, είτε ανά υπόθεση, εφαρμοζόμενου του δευτέρου εδαφίου της περ. β), είτε για μια τριετία, εφαρμοζομένων των παρ. 2 και 3.».

 

Άρθρο 220

Αναπλήρωση Προέδρου Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Μη εφαρμογή απαγορεύσεων άρθρου 28 ν. 2190/1994 και άρθρου 17 ν. 3870/2010 σε μεταβολές που αναφέρονται στην υπηρεσιακή κατάσταση των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Τροποποίηση παρ. 3 και προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 34 του ν. 4831/2021

Στo άρθρο 34 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί των λειτουργών του ΝΣΚ, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 3, προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) προστίθεται παρ. 4 και οι παρ. 3 και 4 διαμορφώνονται ως εξής:

«3. Η αναπλήρωση λειτουργού του ΝΣΚ γίνεται σύμφωνα με τη σειρά των βαθμών της ιεραρχίας τους και μεταξύ λειτουργών του ίδιου βαθμού, σύμφωνα με τη σειρά αρχαιότητάς τους. Σε περίπτωση έλλειψης, απουσίας ή κωλύματος του Προέδρου του ΝΣΚ, αυτός αναπληρώνεται από τον αρχαιότερο Αντιπρόεδρο που υπηρετεί.

  1. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 (Α΄ 28), περί ρυθμίσεων προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών κατά τις προεκλογικές περιόδους, και το πρώτο και τρίτο εδάφιο του άρθρου 17 του ν. 3870/2010 (Α΄ 138), περί ρυθμίσεων προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών, δεν εφαρμόζονται ως προς οποιαδήποτε μεταβολή που αφορά στην υπηρεσιακή κατάσταση των λειτουργών του ΝΣΚ.».

 

Άρθρο 221

Αρχαιότητα – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 35 ν. 4831/2021

Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί αρχαιότητας, η λέξη «ημερομηνία» αντικαθίσταται από τη λέξη «έτος» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Τον μήνα Ιανουάριο κάθε έτους, συντάσσονται, με επιμέλεια της Γραμματείας του ΝΣΚ, πίνακες με τη σειρά αρχαιότητας όλων των λειτουργών, οι οποίοι υπηρετούν την 1η Ιανουαρίου («επετηρίδα»). Στους πίνακες αυτούς, αναγράφονται για κάθε λειτουργό του ΝΣΚ: ο αριθμός μητρώου, το ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, έτος γέννησης, ημερομηνία δημοσίευσης του αρχικού διορισμού και της τελευταίας προαγωγής, καθώς και τυχόν δικαστική, δικηγορική ή διοικητική προϋπηρεσία του.».

 

Άρθρο 222

Αύξηση οργανικών θέσεων λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4831/2021

Στην παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 4831/2021 (Α’ 170), περί οργανικών θέσεων των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο εισαγωγικό εδάφιο οι λέξεις «τετρακόσιες εβδομήντα οκτώ (478)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πεντακόσιες πενήντα τρεις (553)», β) στην περ. β), οι λέξεις «δέκα (10)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έντεκα (11)», γ) στην περ. γ), οι λέξεις «εξήντα τέσσερις (64)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ογδόντα τρεις (83)», δ) στην περ. δ), οι λέξεις «εκατόν σαράντα οκτώ (148)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εκατόν εβδομήντα επτά (177)», ε) στην περ. ε) οι λέξεις «διακόσιες πενήντα πέντε (255)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «διακόσιες ογδόντα μία (281)» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Ο αριθμός των νομοθετημένων οργανικών θέσεων των λειτουργών του Ν.Σ.Κ. είναι συνολικά πεντακόσιες πενήντα τρεις (553) οι οποίες είναι κατανεμημένες ως εξής:

α) του Προέδρου σε μία (1),

β) των Αντιπροέδρων έντεκα (11),

γ) των Νομικών Συμβούλων του Κράτους σε ογδόντα τρεις (83),

δ) των Παρέδρων σε εκατόν εβδομήντα επτά (177) και

ε) των Δικαστικών Πληρεξουσίων, σε διακόσιες ογδόντα μία (281).».

 

Άρθρο 223

Πιστοποίηση ψυχικής υγείας υποψηφίων διαγωνισμού για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων Δικαστικών Πληρεξουσίων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 38 ν. 4831/2021

Στο τέλος του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί κωλυμάτων διορισμού, προστίθενται οι λέξεις «ή νόμιμο αναπληρωτή του» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Δεν διορίζεται λειτουργός του ΝΣΚ όποιος: α) δεν έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ή δεν έχει νόμιμα απαλλαγεί από αυτές, είναι ανυπότακτος ή έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για λιποταξία, β) καταδικάστηκε αμετάκλητα σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη από τρεις (3) μήνες για αδίκημα που τελέστηκε με δόλο, γ) καταδικάστηκε αμετάκλητα σε οποιαδήποτε ποινή, για κλοπή, απάτη, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, πλαστογραφία πιστοποιητικών, ψευδή βεβαίωση, νόθευση, ψευδή κατάθεση, ψευδή καταμήνυση, απιστία δικηγόρου, δωροδοκία υπαλλήλου, δωροληψία υπαλλήλου, δωροδοκία και δωροληψία δικαστικών λειτουργών, δωροδοκία και δωροληψία στον ιδιωτικό τομέα, παράνομη βεβαίωση και είσπραξη δικαιωμάτων του δημοσίου, παράβαση καθήκοντος, συκοφαντική δυσφήμηση, υφαρπαγή ψευδούς βεβαίωσης, υπεξαγωγή εγγράφου, παραβίαση υπηρεσιακού απόρρητου, έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας και της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, παραβίαση της μυστικότητας δικαστικών συνεδριάσεων, παραβίαση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, λαθρεμπορίας, τυχερών παιχνιδιών, έκδοση ακάλυπτης επιταγής, παραβίαση του ν. 4689/2020 (Α` 103) για την καταπολέμηση της απάτης και των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δ) έχει παραπεμφθεί για κακούργημα ή πλημμέλημα από εκείνα που αναφέρονται στην περ. γ), ε) στερήθηκε τα πολιτικά του δικαιώματα με αμετάκλητη καταδίκη και μετά τη λήξη του χρόνου στέρησης, στ) έχει καταδικαστεί με οριστική απόφαση για ένα από τα αδικήματα που αναφέρονται στην περ. γ). Το κώλυμα αυτό ισχύει μέχρι την έκδοση αμετάκλητης αθωωτικής απόφασης, ζ) έχει παυθεί από θέση δικαστικού λειτουργού, λειτουργού του ΝΣΚ, δημοσίου υπαλλήλου ή υπαλλήλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου λόγω ποινικής καταδίκης, η) έχει απολυθεί από θέση δικαστικού λειτουργού, λειτουργού του ΝΣΚ, δημοσίου υπαλλήλου ή υπαλλήλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή ΟΤΑ ή από θέση δικηγόρου ή συμβολαιογράφου, με αμετάκλητη απόφαση του οικείου δικαστηρίου ή του αρμόδιου συμβουλίου για πειθαρχικούς λόγους ή για ανεπάρκεια, θ) έχει τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση, και ι) δεν είναι υγιής σωματικά ή ψυχικά. Η σωματική υγεία του υποψηφίου πιστοποιείται με γνωματεύσεις παθολόγου ή γενικού ιατρού κατά τα ισχύοντα για τους πολιτικούς υπαλλήλους, ενώ η ψυχική, από διευθυντή ψυχιατρικής κλινικής κρατικού ή πανεπιστημιακού νοσοκομείου ή νόμιμο αναπληρωτή του. Σε περίπτωση έλλειψης φυσικών σωματικών δεξιοτήτων, εξετάζεται από τον παραπάνω παθολόγο ή γενικό ιατρό η δυνατότητα του υποψηφίου να ανταποκριθεί στα καθήκοντα του λειτουργού του ΝΣΚ.».

 

Άρθρο 224

Μη εφαρμογή απαγορεύσεων άρθρου 28 ν. 2190/1994 και άρθρου 17 ν. 3870/2010 σε διαγωνισμούς για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων Δικαστικών Πληρεξουσίων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Τροποποίηση άρθρου 40 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 40 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί διαγωνισμού, προστίθεται πέμπτο εδάφιο και το άρθρο 40 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 40

Διαγωνισμός

Με απόφαση του Προέδρου του ΝΣΚ, η οποία δημοσιεύεται μέχρι τέλος Νοεμβρίου κάθε περιττού έτους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΝΣΚ, προκηρύσσεται διαγωνισμός για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων Δικαστικών Πληρεξουσίων του ΝΣΚ, κατόπιν έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α` 133). Θέσεις προς πλήρωση θεωρούνται όσες είναι κενές σε όλους τους βαθμούς των λειτουργών του ΝΣΚ κατά τον χρόνο υπογραφής της προκήρυξης, καθώς και όσες κενωθούν μέχρι την 1η Ιουλίου που ακολουθεί την προκήρυξη του διαγωνισμού. Η προκήρυξη αναφέρει τον αριθμό των θέσεων προς κάλυψη, τον χρόνο έναρξης και τον τόπο διεξαγωγής του διαγωνισμού, τα νόμιμα δικαιολογητικά συμμετοχής, καθώς και την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής. Η γραπτή διαδικασία του διαγωνισμού αρχίζει το αργότερο εντός τετραμήνου από τη δημοσίευση της οικείας προκήρυξης. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 (Α΄ 28), περί ρυθμίσεων προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών κατά τις προεκλογικές περιόδους και το πρώτο και τρίτο εδάφιο του άρθρου 17 του ν. 3870/2010 (Α΄ 138), περί ρυθμίσεων προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών δεν εφαρμόζονται κατά τη διαδικασία πλήρωσης κενών οργανικών θέσεων Δικαστικών Πληρεξουσίων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.».

 

Άρθρο 225

Εξεταστέα ύλη του διαγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 43 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 43 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί εξεταστέας ύλης, οι περ. δ) και η) αντικαθίστανται και το άρθρο 43 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 43

Εξεταστέα ύλη

Η εξεταστέα ύλη περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

α) Συνταγματικό Δίκαιο,

β) Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΕΣΔΑ,

γ) Διοικητικό Δίκαιο και Διοικητική Δικονομία,

δ) Στοιχεία Φορολογικού Δικαίου,

ε) Αστικό Δίκαιο,

στ) Εμπορικό Δίκαιο,

ζ) Πολιτική Δικονομία, Αναγκαστική και Διοικητική Εκτέλεση,

η) Στοιχεία Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας.».

 

Άρθρο 226

Ανάρτηση βαθμολογίας επιτυχόντων στο γραπτό στάδιο του διαγωνισμού – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 47 ν. 4831/2021

Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 47 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί βαθμολόγησης προκριματικής γραπτής εξέτασης, μετά τη λέξη «κατάλογος» προστίθενται οι λέξεις «και η βαθμολογία» και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Γίνονται δεκτοί στο τελικό προφορικό στάδιο του διαγωνισμού όσοι υποψήφιοι έλαβαν μέσο όρο βαθμολογίας στις γραπτές δοκιμασίες δώδεκα (12) και σε καμία κάτω από δέκα (10). Στην ιστοσελίδα του ΝΣΚ αναρτάται ο κατάλογος και η βαθμολογία όσων προκρίνονται στο τελικό-προφορικό στάδιο, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.».

 

Άρθρο 227

Ελάχιστος μέσος όρος προφορικής εξέτασης – Ποσοστό αξιολόγησης γραπτής και προφορικής δοκιμασίας – Τροποποίηση παρ. 3 και 4 άρθρου 48 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 48 του ν. 4831/2021 (Α΄ 107), περί προφορικής εξέτασης και τελικού βαθμού, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 3, μετά τις λέξεις «κάθε υποψηφίου» προστίθενται οι λέξεις «, ο οποίος δεν μπορεί να είναι κατώτερος του δέκα (10)», β) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4, βα) οι λέξεις «ογδόντα τοις εκατό (80%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εβδομήντα τοις εκατό (70%)», ββ) οι λέξεις «είκοσι τοις εκατό (20%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριάντα τοις εκατό (30%)» και το άρθρο 48 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 48

Προφορική εξέταση-τελικός βαθμός

  1. Το τελικό προφορικό στάδιο περιλαμβάνει προφορική εξέταση στα θέματα της ύλης που ορίζονται στο άρθρο 43.
  2. Οι υποψήφιοι καλούνται στην προφορική εξέταση, με αλφαβητική σειρά. Η εξέταση γίνεται σε δημόσια συνεδρίαση της Επιτροπής, είναι λεπτομερής και περιλαμβάνει θέματα που τίθενται από την Επιτροπή από την εξεταστέα ύλη του άρθρου 43.
  3. Μετά από την εξέταση του υποψήφιου, κάθε μέλος της Επιτροπής τον βαθμολογεί για τη συνολική του επίδοση. Ο μέσος όρος των τριών (3) βαθμών αποτελεί τον τελικό βαθμό της προφορικής εξέτασης κάθε υποψηφίου, ο οποίος δεν μπορεί να είναι κατώτερος του δέκα (10).
  4. Ο τελικός βαθμός κάθε υποψηφίου προκύπτει από το άθροισμα του μέσου όρου της γραπτής δοκιμασίας, με ποσοστό αξιολόγησης εβδομήντα τοις εκατό (70%) και του μέσου όρου της προφορικής δοκιμασίας, με ποσοστό αξιολόγησης τριάντα τοις εκατό (30%). Η σειρά επιτυχίας των υποψηφίων καθορίζεται από τον τελικό βαθμό.».

 

Άρθρο 228

Ανάρτηση αποσπάσματος πρακτικού επιτροπής διαγωνισμού – Κατάταξη επιτυχόντων στον πίνακα οριστικών αποτελεσμάτων – Τροποποίηση άρθρου 50 ν. 4831/2021

Στο άρθρο 50 του ν. 4831/2021 (Α΄ 107), περί του πρακτικού διαγωνισμού και του πίνακα οριστικών αποτελεσμάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 προστίθεται τρίτο εδάφιο, β) στην παρ. 2, βα) στο πρώτο εδάφιο, η λέξη «διαγωνισθέντες» αντικαθίσταται από τη λέξη «επιτυχόντες», ββ) το δεύτερο εδάφιο καταργείται, βγ) στο τρίτο εδάφιο, μετά τη λέξη «αποτελεσμάτων» προστίθενται οι λέξεις «του πρώτου εδαφίου», βδ) προστίθεται νέο τρίτο εδάφιο και το άρθρο 50 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 50

Πρακτικό διαγωνισμού – Πίνακας οριστικών αποτελεσμάτων

  1. Η Επιτροπή του διαγωνισμού συντάσσει για τη διεξαγωγή του πρακτικό, το οποίο υπογράφεται από τα μέλη της και τον Γραμματέα. Στο πρακτικό καταχωρίζονται αναλυτικά για κάθε υποψήφιο, η βαθμολογία και το αποτέλεσμα κάθε εξεταστικού σταδίου και το τελικό αποτέλεσμα του διαγωνισμού, με την τελική βαθμολογία του υποψήφιου και τη σειρά κατάταξης των διαγωνισθέντων. Απόσπασμα του πρακτικού του διαγωνισμού αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΝΣΚ, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
  2. Στον πίνακα οριστικών αποτελεσμάτων κατατάσσονται οι επιτυχόντες, με βάση την τελική βαθμολογία που συγκέντρωσαν. Ο πίνακας οριστικών αποτελεσμάτων του πρώτου εδαφίου, αφού υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Επιτροπής και τον Γραμματέα, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πίνακας επιλαχόντων δεν καταρτίζεται σε καμία περίπτωση.».

 

Άρθρο 229

Δικαστική παράσταση λειτουργών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στα δικαστήρια της χώρας για τις ατομικές τους υποθέσεις – Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 54 του ν. 4831/2021

Στο άρθρο 54 του ν. 4831/2021 (Α΄ 107), περί ασυμβιβάστων – συμμετοχής σε επιτροπές, συμβούλιων και συλλογικών οργάνων της Διοίκησης, προστίθεται παρ. 8 ως εξής:

«8. Οι λειτουργοί του ΝΣΚ δύνανται να παρίστανται σε οποιοδήποτε Δικαστήριο της χώρας για την υποστήριξη ή υπεράσπιση ή εκπροσώπηση ατομικών τους υποθέσεων ή υποθέσεων συγγενών τους α’ και β’ βαθμού για τις οποίες προβλέπεται ή απαιτείται η παρουσία δικηγόρου, καταβάλλοντας, κάθε προβλεπόμενη από τις κείμενες διατάξεις εισφορά, τέλος, ή δικαίωμα, χωρίς να λαμβάνουν δικηγορική αμοιβή.».

 

Άρθρο 230

Άδεια άνευ αποδοχών λειτουργών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Προσθήκη παρ. 8 και 9 στο άρθρο 70 του ν. 4831/2021

Στο άρθρο 70 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί αποσπάσεων, προστίθενται παρ. 8 και 9 ως εξής:

«8. Εφόσον λειτουργός του ΝΣΚ, με βαθμό τουλάχιστον Παρέδρου επιλέγεται, διορίζεται ή προσλαμβάνεται με θητεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο Συμβούλιο της Ευρώπης ή σε όργανα, οργανισμούς, μονάδες και επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Συμβουλίου της Ευρώπης ή σε οποιονδήποτε άλλο διεθνή οργανισμό ή σε διεθνές όργανο ή σε διακυβερνητικό οργανισμό, με βάση τις διαδικασίες που διέπουν τους φορείς αυτούς, λαμβάνει με διαπιστωτική πράξη του Προέδρου του ΝΣΚ που εκδίδεται κατόπιν αίτησής του, άδεια άνευ αποδοχών για όσο χρόνο διαρκεί η θητεία του, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη. Ο λειτουργός του ΝΣΚ επιστρέφει στο ΝΣΚ, εφόσον για οποιονδήποτε λόγο διακοπεί η θητεία του. Ο λειτουργός του ΝΣΚ μπορεί οποτεδήποτε και κατόπιν έκδοσης διαπιστωτικής πράξης του Διοικητή του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), να καταβάλει με δικές του δαπάνες τις συνταξιοδοτικές εισφορές που προβλέπονταν κατά τον χρόνο της άδειάς του στον συνταξιοδοτικό φορέα του και να προσμετρήσει τον χρόνο αυτό για την αναγνώριση συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

  1. Ο χρόνος της άδειας άνευ αποδοχών της παρ. 8 λογίζεται ως χρόνος άσκησης πραγματικής υπηρεσίας στο ΝΣΚ, για κάθε υπηρεσιακή, βαθμολογική, μισθολογική ή άλλη συνέπεια, και δεν επηρεάζει δυσμενώς την υπηρεσιακή κατάσταση ή εξέλιξη των λειτουργών του ΝΣΚ.».

 

Άρθρο 231

Διορισμός αναπληρωματικού μέλους ως εισηγητή σε Πειθαρχικό Συμβούλιο – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 94 ν. 4831/2021

Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 94 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί προδικασίας, μετά τις λέξεις «με πράξη του,» προστίθενται οι λέξεις «τακτικό ή αναπληρωματικό» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Ο Πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου ορίζει, με πράξη του, τακτικό ή αναπληρωματικό μέλος του Συμβουλίου ως εισηγητή, στο οποίο παραδίδεται ο πειθαρχικός φάκελος που έχει σχηματιστεί. Η σχετική πράξη επιδίδεται στον διωκόμενο ηλεκτρονικά στην υπηρεσιακή ηλεκτρονική του διεύθυνση, δέκα (10) τουλάχιστον ημέρες πριν από την συνεδρίαση του Συμβουλίου.».

 

Άρθρο 232

Διαδικασία διαβίβασης και παράδοσης ετήσιας έκθεσης Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – Τροποποίηση άρθρου 120 ν. 4831/2021

Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 120 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί ετήσιας έκθεσης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι λέξεις «και παρουσιάζεται στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής των Ελλήνων, μέχρι τα τέλη Ιουνίου κάθε έτους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής» αντικαθίσταται από τις λέξεις «, μέχρι τα τέλη Ιουνίου κάθε έτους, προκειμένου να τεθεί υπόψη της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 120 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 120

Ετήσια έκθεση

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους συντάσσει Έκθεση για κάθε έτος, η οποία διαβιβάζεται στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και παραδίδεται στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, μέχρι τα τέλη Ιουνίου κάθε έτους, προκειμένου να τεθεί υπόψη της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής. Στην έκθεση αυτή γίνεται καταγραφή και αποτίμηση του έργου του ΝΣΚ για το έτος που πέρασε και περιλαμβάνονται παρατηρήσεις και προτάσεις για τις ρυθμίσεις που είναι αναγκαίες για τη βελτίωση της λειτουργίας και της οργάνωσης του ΝΣΚ, την αντιμετώπιση των προβλημάτων σχετικά με τη λειτουργία της διοίκησης και της δικαιοσύνης, καθώς και την αρτιότερη και επωφελέστερη για το Δημόσιο δικαστική παράσταση ή εξώδικη εκπροσώπησή του. Ειδικά για το έτος 2021 η Έκθεση του παρόντος διαβιβάζεται, παραδίδεται και παρουσιάζεται μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2022.».

 

Άρθρο 233

Προσθήκη εξουσιοδοτικών διατάξεων – Προσθήκη παρ. 2Α και 2Β στο άρθρο 122 του ν. 4831/2021

 

Στο άρθρο 122 του ν. 4831/2021 (A’ 170), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθενται παρ. 2Α και 2Β ως εξής:

 

«2Α. Τα ποσά του άρθρου 6 δύναται να αναπροσαρμόζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από πρόταση του Προέδρου του ΝΣΚ.

2Β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης δύναται να καθορίζονται οι κατηγορίες υποθέσεων του πρώτου εδαφίου της περ. θ της παρ. 1 του άρθρου 16 για τις οποίες είναι υποχρεωτική η υποβολή αίτησης εξωδικαστικής επίλυσης στο ΝΣΚ, πριν από την προσφυγή στο αρμόδιο Δικαστήριο επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης της υπόθεσης.».

 

 

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».