Άρθρο 6 Προσόντα, κωλύματα και ασυμβίβαστα Διοικητή

1. Στην Αρχή συνιστάται θέση Διοικητή, ο οποίος τελεί σε καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και είναι ο επικεφαλής της Αρχής.
2. Ο Διοικητής είναι πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, υψηλής επιστημονικής συγκρότησης και επαγγελματικής εμπειρίας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Ο Διοικητής διαθέτει κατ’ ελάχιστον τα εξής προσόντα: α) πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής, β) μεταπτυχιακό τίτλο ελληνικού Α.Ε.Ι. ή της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής που αποδεικνύει την επιστημονική εξειδίκευση στην κυβερνοασφάλεια ή την επιστήμη των υπολογιστών, γ) άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας, δ) επαγγελματική εμπειρία δέκα (10) τουλάχιστον ετών στον τομέα της κυβερνοασφάλειας και ε) σημαντική διοικητική εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, σε διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, σε κατάρτιση στρατηγικών σχεδίων, σε διαχείριση έργων και δραστηριοτήτων και σε συντονισμό ομάδων.
3. Η θέση του Διοικητή μπορεί να καλύπτεται και από το πάσης φύσεως προσωπικό του δημόσιου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) ή από απόστρατο αξιωματικό των ενόπλων δυνάμεων ή των σωμάτων ασφαλείας. Η άσκηση των καθηκόντων των ανωτέρω προσώπων στην κύρια θέση τους αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της θητείας τους στη θέση του Διοικητή. Τα πρόσωπα αυτά επανέρχονται αυτοδικαίως στην οργανική τους θέση μετά από τη λήξη της θητείας τους στη θέση του Διοικητή. Ο χρόνος της θητείας τους λογίζεται ως χρόνος που διανύθηκε στην οργανική τους θέση ως προς όλες τις βαθμολογικές, μισθοδοτικές και συνταξιοδοτικές συνέπειες.
4. Ο Διοικητής επιλέγεται και διορίζεται με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
5. Η θητεία του Διοικητή είναι πενταετής και μπορεί να ανανεώνεται μία (1) μόνο φορά.
6. Το Κεφάλαιο Α’ του Μέρους Δ’ του ν. 4622/2019 (Α` 133) εφαρμόζεται για τον Διοικητή.

  • 17 Ιανουαρίου 2024, 17:50 | Ορέστης

    Με τόσο φωτογραφική τοποθέτηση η πενταετής θητεία αποτελεί σκάνδαλο ακόμη και για το ελληνικό δημόσιο. Τουλάχιστον να μειωθεί αισθητά.

  • 17 Ιανουαρίου 2024, 16:31 | Ζαχαρίας Μαστρομηνάς

    Διαδικασία επιλογής του Διοικητή αλλά και των Υποδιοικητών.

    Ενώ είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να γίνει μια συγκεκριμένη διαδικασία σύμφωνα και με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο (5062/2023) για την επιλογή Διοικήσεων των Φορέων του Δημοσίου, η συγκεκριμένη διαδικασία εξαιρείται ενώ δεν θα έπρεπε. Μήπως θα έπρεπε να εξεταστεί το ενδεχόμενο διαγωνισμού/έκδοσης πρόσκλησης και όσοι ενδιαφέρονται να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση?
    Υποψήφιοι να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους και στη συνέχεια μία επιτροπή να αξιολογήσει τις υποψηφιότητες και να αποφασίσει αμερόληπτα?
    Πως θα γίνει απλώς μία εισήγηση Υπουργού?

  • 11 Ιανουαρίου 2024, 12:12 | Βρασίδας Κων.

    Η αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων είναι η υπεράσπιση της εθνικής μας ανεξαρτησίας και ακεραιότητας, η εξασφάλιση του εθνικού χώρου της πατρίδος και η αποφασιστική τους συμβολή στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής της χώρας, όπως αυτοί καθορίζονται αρμοδίως.
    Αγαπητοί, με το παρόν νομοσχέδιο δίδεται η δυνατότητα σε έναν απόστρατο προερχόμενο από αυτό τον χώρο-ανεξαρτήτου Σώματος-να γίνει Διοικητής της εθνικής αρχής κυβερνοασφάλειας. Το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων έχει μάθει σε συγκεκριμένο τρόπο εργασίας και σκέψης. Και σας το λέω διότι και γω ο ίδιος από αυτόν τον χώρο προέρχομαι..
    Έχετε φανταστεί πως θα είναι η αλληλεπίδραση στην καθημερινότητα ενός Διοικητή προερχόμενο από το Στρατό ή τα Σώματα ασφαλείας με πολιτικό προσωπικό σίγουρα αρκετά νέο, με άτομα υψηλών τυπικών προσόντων, που πολύ πιθανό να έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό, να είναι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης? Οι Δημόσιοι υπάλληλοι δεν είναι φανταράκια ναυτάκια κλπ για να υπομένουν όλα αυτά που εμείς έχουμε υπομείνει κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας μας στο Στρατό. Ξαφνικά αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να αποτινάξουν συγκεκριμένη συμπεριφορά από πάνω τους. Μαγικά ραβδιά δεν υπάρχουν. Η σωστή διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού είναι μεγάλο κεφάλαιο και απαιτεί γνώσεις και εμπειρία.
    Σε περίπτωση που υπάρξουν υποψηφιότητες στρατιωτικών θα πρέπει για το καλό όλων, να ελεγχθούν πολλαπλώς, από τη γνώση του αντικειμένου μέχρι την επιτυχή υπηρεσία στις ένοπλες δυνάμεις, να ελεγχθούν οι αξιολογήσεις τους, οι τοποθετήσεις τους, κοκ. Η συγκεκριμένη θέση απαιτεί πάρα πολλά προσόντα όχι μόνο τυπικά. Οι εργασιακές σχέσεις είναι το παν για να επιτύχει την αποστολή του ένας οργανισμός. ευχαριστώ

  • 10 Ιανουαρίου 2024, 22:20 | Κώστας Περρίκος

    Να απαιτείται και εμπειρία συνεργασίας με διακρατικούς φορείς

  • 9 Ιανουαρίου 2024, 23:31 | Κώστας Περρίκος

    Θα πρέπει να ζητούνται και να είναι απαιτητές σχετικές επαγγελματικές πιστοποιήσεις.

  • 8 Ιανουαρίου 2024, 17:29 | Αναστάσιος Αραμπατζής

    Σε αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, όπως η CISA στις ΗΠΑ, η θέση του Διευθυντή δύναται να πληρωθεί και από επαγγελματίες του ιδιωτικού τομέα οι οποίοι συνήθως έχουν μεγάλη επιχειρησιακή εμπειρία. Γιατί όχι και εδώ;
    Γενικώς το όλο άρθρο έχει αρκετά κενά, όπως έχουν επισημάνει και άλλοι. Πρέπει να ξαναγραφεί ώστε να εκλείψουν οι οποίες ασάφειες.

  • 8 Ιανουαρίου 2024, 15:46 | Antonia N.

    Έχω τα προσόντα, πως μπορώ να κάνω αίτηση?θα ακολουθήσει έκδοση προκήρυξης?

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 10:21 | I.A.

    Ορθή η ρύθμιση ως έχει.

    Η Κυβερνοασφάλεια αποτελεί, ως αυτοτελές επιστημονικό πεδίο αλλά και ως τομέας διακριτής δημόσιας πολιτικής, αντικείμενο υψηλής επιστημονικής έντασης και με έντονο διατομεακό και διεπιστημονικό χαρακτήρα. Οι δε προκλήσεις, σταθμίσεις και ζητήματα που αναφύονται κατά την άσκησή της είναι ιδιαιτέρως σύνθετα και όχι αποκλειστικά και μόνο τεχνικής φύσης: απαιτούν συνήθως συνδρομή από άλλα επιστημονικά αντικείμενα και διεπιστημονική προσέγγιση (όπως, επιστήμη της πληροφορικής, νομική, πολιτική και διοικητική επιστήμη, ενίοτε οικονομική επιστήμη, ευρωπαϊκές και διεθνείς σπουδές κ.λπ.) καθώς και σύνθετες σταθμίσεις. Πόσο μάλλον που εν προκειμένω, μιλάμε για την Κυβερνοασφάλεια σε επίπεδο εθνικό – και όχι απλώς σε επίπεδο ενός οργανισμού.

    Συνεπώς, ο διοικητής θα πρέπει αυτονοήτως να κατέχει έναν επιστημονικό τομέα, όπως προκύπτει από τον βασικό τίτλο σπουδών του (δλδ το βασικό πτυχίο του), καθώς και περαιτέρω επιστημονική εξειδίκευση στον τομέα (δλδ μεταπτυχιακές σπουδές) ως ελάχιστα τυπικά προσόντα, τα οποία αμφότερα συνθέτουν την επιστημονική του συγκρότηση. Ως ουσιαστικό προσόν, θα πρέπει επιπλέον να αντιλαμβάνεται επαρκώς τον οριζόντιο πλέον χαρακτήρα της δημόσιας πολιτικής κυβερνοασφάλειας και τις σημαντικές διεπιστημονικές εκφάνσεις της, καθώς πρόκειται για την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας της Χώρας και όχι απλώς για την κυβερνοασφάλεια ενός άλλου οργανισμού.

    Άλλωστε, για το λόγο αυτό σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, προκύπτει σε κάθε περίπτωση η σταθερή βούληση του νομοθέτη καθώς και η πάγια θέση της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας, για διάκριση των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ, με προβάδισμα στην κατηγορία ΠΕ. Περαιτέρω, τα πτυχία των Α.Ε.Ι. δεν εξομοιώνονται, για κάθε συνέπεια, με τα πτυχία των Τ.Ε.Ι., παρότι αμφότερα εντάσσονται στην ανώτατη εκπαίδευση. Είναι γνωστό, επίσης, ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ακυρώσει οργανικές διατάξεις φορέων, καθώς παρανόμως προέβλεπαν την επιλογή διαζευκτικώς υπαλλήλων διαφορετικής κατηγορίας (ΠΕ ή ΤΕ) ως Προϊσταμένων σε όλες τις οργανικές μονάδες (Διευθύνσεις και Τμήματα) καταργώντας έτσι αδιακρίτως το θεσπιζόμενο προβάδισμα της ΠΕ κατηγορίας.

    Τη στιγμή που τα παραπάνω ισχύουν γενικώς για θέσεις προϊσταμένων Διευθύνσεων και Τμημάτων, πολλώ μάλλον πρέπει να εφαρμόζονται για τις θέσεις στην πολιτική ή υπηρεσιακή ηγεσία φορέων, ιδίως όταν αυτοί διαχειρίζονται κρίσιμες δημόσιες πολιτικές, όπως η κυβερνοασφάλεια, η οποία αγγίζει θέματα στον πυρήνα τους μεν τεχνικού χαρακτήρα, πλην όμως εκτείνονται από την προστασία κρίσιμων υποδομών έως και εκφάνσεις της εθνικής ασφάλειας και της προστασίας του ίδιου του κράτους δικαίου και σειράς ατομικών δικαιωμάτων.
    Άλλωστε, για την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας της Χώρας πρόκειται, όχι για την ασφάλεια των συστημάτων ενός οργανισμού που ως αποστολή έχει άλλα αντικείμενα (πχ υγεία, παιδεία, μεταφορές κ.λπ.).

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 15:57 | Κ.Α

    παρ 2: ε) σημαντική διοικητική εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, σε διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, σε κατάρτιση στρατηγικών σχεδίων, σε διαχείριση έργων και δραστηριοτήτων και σε συντονισμό ομάδων.
    όλα αυτά πως θα αποδεικνύονται??θα τα λέει στην εισήγησή του ο Υπουργός Ψηφιακής?? δεν θα πρέπει κάπως να κατατεθούν από κάποιον υποψήφιο?αυτά προκύπτουν από υπηρεσιακό φάκελο, από ένα πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών, από κάπου τελοσπάντων..
    Επίσης επιλέγεται Διοικητής μετά από εισήγηση του Υπουργού Ψηφιακής?και από ποιους θα επιλέξει?έτσι τυχαία?μήπως ξεχάσατε να πείτε πως θα πρέπει να βγει μία προκήρυξη?

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 13:37 | ΙΩΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΑΔΗ

    Παρακαλώ όπως προσθέσατε στα απαραίτητα προσόντα και πτυχίο ΤΕΙ.
    Επιπλέον, στα επιθυμητά προσόντα μπορεί να προστεθεί η εμπειρία σε διεθνείς συνεργασίες και Ευρωπαϊκά Προγράμματα Κυβερνοασφάλειας

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 13:43 | Λεωνίδας

    Καλημέρα σας,
    Στα απαραίτητα (κατ’ ελάχιστον) προσόντα, παρακαλώ προσθέστε στο προσόν (α) και πτυχίο Τ.Ε.Ι., ήτοι:
    «α) πτυχίο Α.Ε.Ι. / Τ.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής,…»
    Το πτυχίο Τ.Ε.Ι. συμπεριλαμβάνεται ήδη ως προσόν για τους Διοικητές Υγειονομικών Περιφερειών, Νοσοκομείων και άλλων Οργανισμών, συμπεριλαμβάνεται σε πλήθος προκηρύξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δε θα έπρεπε να γίνεται διάκριση εφόσον οι κάτοχοι αντίστοιχων πτυχίων δεν υστερούν έναντι των κατόχων πτυχίων Α.Ε.Ι.

    Επιπρόσθετα, παρακαλώ όπως σκεφτείτε την προσθήκη και δεύτερης γλώσσας (επίπεδο καλό), πέραν της άριστης γνώσης της Αγγλικής.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 20:10 | Basilis

    Well done