Άρθρο 03 – Λοιπές Διατάξεις

1. Στο ν.4152/2014 διορθώνονται παροράματα ως ακολούθως:

1. Στην υποπερίπτωση (γ) του στοιχείου (λε) της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται η φράση «του πολίτη της Ένωσης» με την ορθή «του Έλληνα».
2. Στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν.4251/2014 και πριν τη λέξη «καθορίζονται», προστίθεται η φράση «καθώς και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων».
3. Στην περίπτωση γ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του ν. 4251/2014 η παραπομπή στο «ν.27/1975 (Α΄ 77)», αντικαθίσταται με την ορθή «ν. 2289/1995 (ΦΕΚ Α΄ 27), όπως ισχύει».
4. Από το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 19 του ν. 4251/2014 απαλείφεται η φράση «των περιπτώσεων» και αντικαθίσταται η λέξη «Εσωτερικού» με τη λέξη «Εσωτερικών».
5. Στην παρ. 2 του άρθρου 22 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται η φράση «της παραγράφου 6 του άρθρου 9.» με την ορθή «της παραγράφου 4 του άρθρου 9.».
6. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 26 του ν. 4251/2014, οι περιπτώσεις «στ.», «στ.» και «ζ.» αντικαθίστανται με τις ορθές «στ.», «ζ.» και «η.» και στην περίπτωση (στ) μετά την λέξη «υπηρεσίες» διαγράφεται η φράση «του άρθρου 19,» και αντικαθίσταται με τη φράση «σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 19 και 19 Α.».
7. Η παράγραφος 1 του άρθρου 25 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. Οι πράξεις του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του παρόντος Κώδικα, δεν υπόκεινται σε προσφυγή νομιμότητας ενώπιον του Υπουργού Εσωτερικών».
8. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 35 του ν. 4251/2014, η παραπομπή στα άρθρα «24 και 25», αντικαθίσταται με την ορθή «32 και 33».
9. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 44 του ν. 4251/2014, η παραπομπή στα άρθρα «37 και 38» αντικαθίσταται με την ορθή «32, 33 και 34».
10. Στο άρθρο 44 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται η φράση «Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών» με την ορθή «Κέντρα Δια Βίου Μάθησης».
11. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 121 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται η φράση «στην παράγραφο 2 στοιχείο α΄» με την ορθή «στην παράγραφο 1 στοιχείο α΄».
12. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 121 του ν. 4251/2014 ο αριθμός «7» αντικαθίσταται με τον ορθό «6».
13. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 121 του ν. 4251/2014 οι αριθμοί «3» και «4» αντικαθίστανται με τους ορθούς «2» και «3».
14. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 121 του ν. 4251/2014 ο αριθμός «7» αντικαθίσταται με τον ορθό «6».
15. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 122 του ν. 4251/2014 η φράση «στο άρθρο 115» αντικαθίσταται με την ορθή «στο άρθρο 114».
16. Στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 123 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται ο αριθμός «6» με τον ορθό «7».
17. Στην παράγραφο 14 του άρθρου 138 του ν. 4251/2014, η φράση «άρθρο 44 παρ. 1 περίπτωση θ΄ του ν. 3386/2005» αντικαθίσταται με την ορθή «άρθρο 44 παρ. 1 περίπτωση η΄ του ν. 3386/2005».
18. Στο δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 4 του άρθρου 138 του ν. 4251/2014 η παραπομπή στις διατάξεις της «παρ. 8 του παρόντος άρθρου», αντικαθίσταται με την ορθή «της παρ. 7 του παρόντος άρθρου».
19. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 139 προστίθεται η φράση «καθώς και οι κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση των άρθρων 4 παράγραφος 5, 5 παράγραφος 3 και 73 παράγραφος 5 του ν. 3386/2005, όπως ισχύουν»
2. Στο ν. 4251/2014 προστίθεται άρθρο «19 Α΄» ως εξής:
«19 Α΄
1. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών χορηγείται άδεια διαμονής για λόγους ανθρωπιστικής φύσεως σε πολίτες τρίτων χωρών που βρίσκονται στην Ελλάδα και εμπίπτουν σε κάποια από τις παρακάτω κατηγορίες:
α. Σε θύματα εμπορίας ανθρώπων που δεν υπάγονται στις διατάξεις των άρθρων 49-53 του ν. 4251/2014 εφόσον υφίσταται σχετική πράξη χαρακτηρισμού από τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών. Η διάρκεια ισχύος της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια, παρέχει δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά για δύο έτη μόνο με την προϋπόθεση ότι συνεχίζεται η διερεύνηση της σχετικής ποινικής διαδικασίας. Εάν δεν εκκρεμεί ποινική διαδικασία η άδεια διαμονής ανανεώνεται μόνο για ένα έτος. Μετά το πέρας της ποινικής διαδικασίας ή της παρέλευσης του χρόνου ανανέωσης σε περίπτωση που δεν εκκρεμεί ποινική διαδικασία, η άδεια διαμονής μπορεί να ανανεωθεί για έναν από τους λόγους του ν.4251/2014, ύστερα από γνώμη των Επιτροπών της παραγράφου 1 του άρθρου 135 αυτού και μόνο εφόσον κρίνεται σκόπιμη εκ των εν γένει περιστάσεων και των στοιχείων του φακέλου ότι συντρέχει εξαιρετικός λόγος προς τούτο.
β. Σε θύματα και ουσιώδεις μάρτυρες εγκληματικών πράξεων, οι οποίες προβλέπονται στα άρθρα 187, 187α, 309 και 310 ΠΚ και στα άρθρα 1 και 2 του ν. 927/1979 (ΦΕΚ 139 Α’) ή τιμωρούνται σε βαθμό κακουργήματος και τελούνται σε βάρος της ζωής, της υγείας, της σωματικής ακεραιότητας, της περιουσίας, της ιδιοκτησίας και της προσωπικής και γενετήσιας ελευθερίας, εφ` όσον έχει διαταχθεί γι` αυτές προκαταρκτική εξέταση ή έχει ασκηθεί ποινική δίωξη και μέχρι να τεθεί η υπόθεση στο αρχείο ή να εκδοθεί τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Η συνδρομή των ως άνω προϋποθέσεων διαπιστώνεται με πράξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών. Η πράξη του Εισαγγελέα Πρωτοδικών κοινοποιείται στη Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών. Εάν τα ανωτέρω πρόσωπα υποβάλλονται σε θεραπευτική αγωγή η άδεια διαμονής εξακολουθεί να χορηγείται για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η θεραπεία τους. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια, παρέχει δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.
γ. Σε θύματα ενδοοικογενειακής βίας, κατά τα οριζόμενα στο ν. 3500/2006 (Α΄ 232). Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις. Ισόχρονη άδεια διαμονής χορηγείται και στα ανήλικα τέκνα των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας ή στον ενήλικα που ασκεί την επιμέλεια των ανηλίκων θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας εφόσον αυτός δεν είναι το ίδιο πρόσωπο με τον φερόμενο δράστη του εγκλήματος. Στους ενηλίκους που κατέχουν άδεια διαμονής κατά την παρούσα περίπτωση, παρέχεται το δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου.
δ. Σε πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι απασχολήθηκαν είτε με ιδιαίτερα καταχρηστικούς όρους εργασίας είτε ως ανήλικοι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 89 του ν.4052/2012. Ως τέτοιοι όροι θεωρούνται όσοι είναι κατάφωρα δυσανάλογοι προς τις συνθήκες εργασίας των νόμιμα απασχολούμενων εργαζομένων, έχοντας σοβαρή επίπτωση, στην υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, και προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Σε αυτές περιλαμβάνονται ιδίως διακρίσεις λόγω φύλου.
Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια. Ανανεώνεται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 89 του ν.4052/2012. Η εν λόγω άδεια διαμονής δεν ανανεώνεται ή ανακαλείται σύμφωνα με την παράγραφο 7 του ίδιου άρθρου.
ε. Σε πάσχοντες από σοβαρά προβλήματα υγείας. Η συνδρομή σοβαρών προβλημάτων υγείας, καθώς και η διάρκεια της θεραπείας διαπιστώνονται με πρόσφατο ιατρικό πιστοποιητικό. Σε περίπτωση κατά την οποία το πρόβλημα υγείας αναφέρεται σε λοιμώδες νόσημα, για την έκδοση της ανωτέρω απόφασης απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Υγείας ότι δεν συντρέχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία. Προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας διαμονής για πρόσωπα που πάσχουν από σοβαρά προβλήματα υγείας είναι η κατοχή από τον αιτούντα ισχυρής άδειας διαμονής. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι διετής μπορεί να ανανεώνεται μέχρι δύο έτη κάθε φορά εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.
στ. Σε πολίτες τρίτων χωρών των οποίων απορρίπτεται αίτηση για διεθνή προστασία με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 28 του π.δ. 114/2010 (195 Α΄).
Για την χορήγηση άδειας διαμονής της παρούσας κατηγορίας, λαμβάνονται υπόψη ιδίως η αντικειμενική αδυναμία απομάκρυνσης ή επιστροφής του στη χώρα καταγωγής ή συνήθους διαμονής του για λόγους ανωτέρας βίας, όπως σοβαροί λόγοι υγείας του ιδίου ή μέλους της οικογενείας του, διεθνής αποκλεισμός της χώρας του, ή συνδρομή στο πρόσωπο του ενδιαφερομένου της ρήτρας μη επαναπροώθησης του άρθρου 3 της Σύμβασης για την προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιωδών ελευθεριών η οποία κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν.δ/τος 53/1974 (Α’ 256) ή του άρθρου 3 της Σύμβασης της Ν. Υόρκης της 10ης Δεκεμβρίου 1984 κατά των βασανιστηρίων και άλλων τρόπων σκληρής, απάνθρωπης ή ταπεινωτικής μεταχείρισης, η οποία κυρώθηκε με το ν.1782/1988 (Α’ 116).
Το σχετικό αίτημα χορήγησης άδειας για ανθρωπιστικούς λόγους εξετάζεται μόνο εφόσον η υπόθεση του ενδιαφερόμενου πολίτη τρίτης χώρας έχει παραπεμφθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών από τις αρμόδιες Αρχές Απόφασης του άρθρου 2 περ. ιθ του π.δ. 113/2013 (Α΄ 146) κατόπιν πιθανολόγησής τους περί της συνδρομής στο πρόσωπο του αιτούντος μιας ή περισσοτέρων προϋποθέσεων του δεύτερου εδαφίου της παρούσας παραγράφου.
Η άδεια διαμονής, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 24 παρ. 1 και 2 του ν. 3907/2011, χορηγείται, για ένα έτος, παρέχει πρόσβαση στη μισθωτή απασχόληση και μπορεί να ανανεώνεται για ισόχρονο διάστημα, εφόσον εξακολουθούν να ισχύουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις. Η άδεια διαμονής χορηγείται και στα αναφερόμενα στην περίπτωση (λγ) του άρθρου 1 του ν.4251/2014 μέλη της οικογένειας του πολίτη τρίτης χώρας, εξ’ ονόματος των οποίων είχε υποβάλει αίτηση διεθνούς προστασίας.
Για τη χορήγηση της άδειας διαμονής προσκομίζεται διαβατήριο, εφόσον υπάρχει.
ζ. Σε πρόσωπα που παρακολουθούν εγκεκριμένο κατά νόμο θεραπευτικό πρόγραμμα ψυχικής εξάρτησης, όπως τούτο αποδεικνύεται με έγγραφη βεβαίωση του διευθυντή του προγράμματος. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια. Μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις. Η άδεια διαμονής παρέχει δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος μπορεί να ανανεωθεί για έναν από τους λόγους του ν. 4251/2014.
η. Σε γονείς ανήλικων ημεδαπών. Η διάρκεια της άδειας διαμονής είναι ετήσια και παρέχει δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου και μπορεί να ανανεωθεί για έναν από τους λόγους του ν.4251/2014.
2. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής του ενδιαφερόμενου πολίτη τρίτης χώρας χορηγείται άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους στις παρακάτω κατηγορίες πολιτών τρίτων χωρών:
α. Ενήλικοι, ανίκανοι να επιμεληθούν των υποθέσεών τους εξαιτίας λόγων υγείας ή ανήλικοι που αποδεδειγμένα χρήζουν προστατευτικών μέτρων και φιλοξενούνται από ιδρύματα ή άλλα νομικά πρόσωπα κοινωφελούς σκοπού, εφόσον η επιστροφή τους σε ασφαλές περιβάλλον είναι αδύνατη. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.
β. Ανήλικοι, η επιμέλεια των οποίων έχει ανατεθεί με απόφαση ελληνικού δικαστηρίου ή αλλοδαπού δικαστηρίου, που αναγνωρίζεται από τις ελληνικές αρχές, σε οικογένειες Ελλήνων ή οικογένειες πολιτών τρίτων χωρών με νόμιμη διαμονή στη χώρα ή για τα οποία είναι εκκρεμής διαδικασία υιοθεσίας ενώπιον των ελληνικών αρχών. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.

γ. Θύματα εργατικών ατυχημάτων και λοιπών ατυχημάτων που καλύπτονται από την ελληνική νομοθεσία, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η θεραπεία ή συνταξιοδοτούνται για την ίδια αιτία. Προϋπόθεση για την υποβολή του αιτήματος για τη χορήγηση της άδειας διαμονής σε πρόσωπα της εν λόγω κατηγορίας είναι η κατοχή από τον αιτούντα ισχυρής άδειας διαμονής. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι διετής μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.
δ. Ανήλικοι φιλοξενούμενοι σε οικοτροφεία, που λειτουργούν υπό την εποπτεία των αρμόδιων Υπουργείων. Η διάρκεια της αρχικής άδειας διαμονής είναι ετήσια και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο έτη εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.
ε. Ενήλικοι που γεννήθηκαν στην Ελλάδα, καθώς και όσοι φοίτησαν επί έξι (6) τουλάχιστον έτη σε ελληνικό σχολείο, μέχρι τη συμπλήρωση του 21ου έτους της ηλικίας τους, εφόσον η φοίτησή τους ήταν επαρκής και εξακολουθούν να διαμένουν μόνιμα στη χώρα. Η διάρκεια της άδειας διαμονής είναι ετήσια, παρέχει δικαίωμα εξαρτημένης εργασίας-παροχής υπηρεσιών ή έργου.
3. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται ως εξής:
«Επιπλέον για την υλοποίηση και λειτουργία της επένδυσης επιτρέπεται να εισέλθουν και να διαμείνουν στη χώρα μέχρι δέκα πολίτες τρίτων χωρών, αναλόγως του ύψους και των χαρακτηριστικών της επένδυσης:».
4. Η παράγραφος 2 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Προϋπόθεση για να επιτραπεί η είσοδος και η διαμονή των ανωτέρω πολιτών τρίτων χωρών στην Ελλάδα αποτελεί η εισήγηση της αρμόδιας Δ/νσης Κεφαλαίων Εξωτερικού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχετικά με το χαρακτηρισμό της επένδυσης και την σκοπιμότητα χορήγησης άδειας διαμονής, στους πολίτες τρίτων χωρών, για την έναρξη, υλοποίηση και λειτουργία της επένδυσης».
5. Στην παράγραφο 3 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται το δεύτερο εδάφιο ως εξής:
«Η Δ/νση Κεφαλαίων Εξωτερικού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, διαβιβάζει στην αρμόδια προξενική αρχή την εισήγηση σχετικά με τον χαρακτηρισμό της επένδυσης και την σκοπιμότητα χορήγησης άδειας διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, προκειμένου να χορηγηθούν οι απαιτούμενες εθνικές θεωρήσεις εισόδου.».
6. Στην παράγραφο 3 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του ν. 4251/2014, προστίθεται εδάφιο ως εξής:
« Εφόσον ο σχετικός φάκελος καταρτισθεί από γραφείο που έχει έδρα στην Ελλάδα, ή λειτουργούσα ημεδαπή ή εταιρεία της Ε.Ε., η σχετική αίτηση μπορεί να κατατεθεί απευθείας στη αρμόδια Δ/νση Κεφαλαίων Εξωτερικού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.».

7. Στην παράγραφο 4 του κεφαλαίου Β του άρθρου 20 του ν. 4251/2014, προστίθεται περίπτωση γ΄ ως εξής:
«γ. οι απευθείας ανιόντες των συζύγων.».
8. Η παράγραφος 7 του κεφαλαίου Β του άρθρου 20 του ν. 4251/2014 απαλείφεται και η παράγραφος 8 αναριθμείται σε 7.
9. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 23 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι δηλώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του παρόντος γίνονται μέσα σε δύο μήνες αφότου συμβεί το αντίστοιχο γεγονός πλην της περίπτωσης ανανέωσης διαβατηρίου, η οποία μπορεί να γίνει μέχρι και την ημερομηνία υποβολής αίτησης ανανέωσης ή επανέκδοσης της άδειας διαμονής και της δήλωσης γέννησης τέκνου η οποία μπορεί να γίνει μέσα σε δύο έτη από τη γέννησή του.»
10. Η περ. β της παραγράφου 1 του άρθρου 24 του ν. 4251/2014 αντικαθίσταται ως εξής:
«β. Αποδειχθεί από επίσημο έγγραφο δημόσιας αρχής ή αμετάκλητη δικαστική απόφαση, που εκδόθηκε κατά την τελευταία δεκαετία πριν την υποβολή αίτησης χορήγησης ή ανανέωσης άδειας διαμονής, σε ποινή στερητική της ελευθερίας τουλάχιστον έξι μηνών, ότι κατά τη συναλλαγή του με δημόσιες αρχές χρησιμοποιήθηκαν ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, πλαστά ή παραποιημένα έγγραφα ή ότι διαπράχθηκε με οποιονδήποτε τρόπο απάτη ή ότι χρησιμοποιήθηκαν άλλα παράνομα μέσα.»
11. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 25 του ν. 4251/2014, προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής χορηγείται και στα προστατευόμενα μέλη των υπαγομένων στις παραγράφους 4 και 5 του παρόντος άρθρου, πολιτών τρίτων χωρών, τα οποία είχαν άδεια διαμονής για λόγους οικογενειακής επανένωσης καθώς και στα ανήλικα τέκνα τους που γεννιούνται στην Ελλάδα. Στα τέκνα κατόχων ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής που ενηλικιώνονται, χορηγείται αυτοτελής άδεια διαμονής.».
12. Η παράγραφος 2 του άρθρου 27 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις της σύνταξης πληρεξουσίων σε δικηγόρους προκειμένου να εκπροσωπήσουν πολίτες τρίτων χωρών ενώπιον δικαστικών και διοικητικών αρχών, για ζητήματα που αφορούν σε χορήγηση ή ανανέωση άδειας διαμονής, καθώς και της σύνταξης συμβολαιογραφικών πράξεων που αφορούν την αναγνώριση τέκνου εκτός γάμου που δεν έχει συμπληρώσει το τρίτο έτος της ηλικίας του όταν ο ένας των γονέων είναι Έλληνας ή πολίτης άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή πολίτης τρίτης χώρας που διαμένει νομίμως στην Ελλάδα.».
13. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 21 του ν. 3907/2014, αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές μπορούν ανά πάσα στιγμή να χορηγούν αυτοτελή άδεια διαμονής για λόγους φιλευσπλαχνίας, ανθρωπιστικούς ή άλλους λόγους, σε υπήκοο τρίτης χώρας, ο οποίος διαμένει παράνομα στην ελληνική επικράτεια, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 19 και 19 Α΄ του ν. 4251/2014, όπως κάθε φορά ισχύουν.».
14. Η παράγραφος 5 του άρθρου 22 του ν. 3907/2011 καταργείται.
15. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 28 παρ. του ν. 3907/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
« Κατά των αποφάσεων επιστροφής που εκδίδονται κατόπιν απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε αποφάσεις ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής οι πολίτες τρίτων χωρών έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης θεραπείας μόνον εντός του διαστήματος της ταχθείσας προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης.».
16. Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του ν. 3907/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
«Σε περίπτωση έγκρισης παράτασης οικειοθελούς αναχώρησης παρέχεται δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία αντίστοιχο της κατηγορίας που αφορούσε ο τίτλος διαμονής που κατείχε.».
17. Η παράγραφος 2 του άρθρου 36 του ν. 3907/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η προθεσμία της οικειοθελούς αναχώρησης αρχίζει από την επίδοση της
σχετικής απόφασης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν. 4251/2014. Μετά την παρέλευση μηνός από τη λήξη της προθεσμίας επίδοσης της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν.4251/2014, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, ή η κατά τόπον αρμόδια υπηρεσία Αλλοδαπών και Μετανάστευσης, ενημερώνει την αρμόδια αστυνομική αρχή, για την έναρξη της διαδικασίας επιστροφής με απομάκρυνση».
18. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 90 του ν. 4251/2014, προστίθεται στοιχείο (ε) ως εξής:
«ε) εφόσον κατέχουν Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Ομογενούς».
19. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 90 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται ως εξής:
«Για τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας και τους ομογενείς, αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση της άδειας διαμονής επί μακρόν διαμένοντος είναι ο Γενικός Γραμματέας της κατά τόπο αρμόδιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.».

  • 11 Σεπτεμβρίου 2014, 12:09 | ιδιώτης μάνος

    Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρξει η πρόβλεψη για τα ένσημα, λόγω καθυστέρησης στην καταχώρηση του ΙΚΑ, όπως ανέφερε η Δημήτρης Απότας!! Πρόκειται για πραγματική γραφειοκρατική παγίδα καθώς η μια υπηρεσία δεν χορηγεί βεβαίωση αν δεν εκδώσει πρώτα η άλλη και το ανάποδο!!!

    Επίσης πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για όσους δεν καταφέρνουν να ανανεώσουν την άδεια παραμονής τους μέσα στην προθεσμία του ενός μηνός από τη λήξη τους και ειδικά για αυτούς που παραλαμβάνουν την άδεια ήδη ληγμένη. Ο χρόνος είναι πολύ μικρός (ειδικά για κάποιον που εργάζεται) και κάποιος εύκολα χάνει την προθεσμία,ακόμα και από λάθος. θα αποσυμφορηθεί και το υπουργείο από αιτήματα για ανθρωπιστικούς λόγους που είναι αυτονόητα ορθά.

    Τέλος πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη προκειμένου να θεσμοθετηθεί και περιοριστεί ο χρόνος απάντησης στα αιτήματα για ανθρωπιστικούς λόγους, όπου παρατηρείται πολύμηνη έως και πολύχρονη καθυστέρηση!!! Μια τέτοια πρόβλεψη θα πρέπει να συνοδεύεται από κάποια πρόνοια για την νόμιμη διαμονή των αλλοδαπών καθώς για όσο χρόνο περιμένουν απάντηση δεν έχουν κανένα νομιμοποιητικό έγγραφο. Έτσι κάποιος που δικαιούται την άδεια για ανθρωπιστικούς λόγους μπορεί να βρεθεί κρατούμενος λόγω της καθυστέρησης στην απάντηση του αιτήματός του.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2014, 12:36 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

    ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΝΑ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΖΟΥΝ ΠΟΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΧΡΗΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ , ΠΟΙΕΣ ΚΑΛΥΨΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΡΙΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΑΣΦΑΛΙΖΟΜΕΝΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ. ΜΟΝΟ ΕΤΣΙ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΑ

  • 10 Σεπτεμβρίου 2014, 10:02 | Κομποροζος Σπύρος

    1. Στην παρ. 10 αρθ.3 (λοιπές διατάξεις) να αποσαφηνισθεί εάν πρόκειται για κέντρα δια βίου μάθησης επιπέδου 1 ή/και 2.
    2. Να προστεθεί στο άρθρ. 3 (λοιπές διατάξεις) παράγραφος με την οποία θα ορίζονται ρητά οι περιπτώσεις για τις οποίες γίνεται δεκτή η δυνατότητα ασφάλισης σε ιδιωτικούς ασφαλιστικούς φορείς, η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις του Ν.4251/2014.
    3. Επειδή δεν έχει ακόμα εκδοθεί η προβλεπόμενη από την παρ.3 αρθ. 136 Ν.4251/2014 ΚΥΑ, να εξεταστεί η δυνατότητα προσθήκης παραγράφου η οποία θα προβλέπει: «στις περιπτώσεις που προβλέπεται η δυνατότητα ασφάλισης σε ιδιωτικούς ασφαλιστικούς φορείς οι ετησίως ασφαλιζόμενοι κίνδυνοι πρέπει να καλύπτουν κατ΄ ελάχιστο: α) Νοσοκομειακή περίθαλψη από έκτακτη ασθένεια ή ατύχημα με ελάχιστο ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 10.000€, β) Ιατροφαρμακευτικά έξοδα από έκτακτη ασθένεια ή ατύχημα με ελάχιστο ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 1.000€ και γ) Προσθετές καλύψεις που παρέχονται συνήθως σε ασφαλιστήρια συμβόλαια, όπως ενδεικτικά: παροχές για θάνατο από ατύχημα, μόνιμη ή ολική ανικανότητα από ατύχημα ή ασθένεια, ημερήσιο νοσοκομειακό ή χειρουργικό επίδομα από ατύχημα ή ασθένεια κλπ γίνονται δεκτές σε ποσά τα οποία συμφωνούνται μεταξύ ασφαλιζομένου και ασφαλιστικής εταιρείας»

  • 10 Σεπτεμβρίου 2014, 08:32 | Δημήτρης Απότας ΤΑΔ ΕΒΡΟΥ

    Σχετικό με χτεσινό σχόλιο το οποίο δεν δημοσιεύτηκε!

    Σην δήλωση εισοδημάτων φυσικών προσώπων στο έντυπο Ε1 αναγράφονται και δηλώνεται το καθαρό ποσό που προέρχεται από μισθούς και συντάξεις. Πως είναι δυνατό να ζειτείται από τους υπόχρεους αλλοδαπούς δήλωση κατώτερου ποσού, και πως θα διαπιστώνεται αυτό;
    Επίσης όταν το εισόδημα που δηλώνεται είναι μικρότερο του τεκμαρτού εισοδήματος η φορολογία γίνεται επί του τεκμαρτού ποσού.
    Προτείνεται 1) να δηλώνεται και να προσμετράται το καθαρό ποσό με αντίστοιχη μείωση των ορίων.
    2) Να διευκρινισθεί και να προμετράται και το τεκμαρτό εισόδημα και για τον υπολογισμό επαρκούς εισοδήματος.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2014, 22:50 | Αθανάσιος Δ. Μιχαλάκης

    Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου είναι μια καλή ευκαιρία να υπάρξουν απαραίτητες διορθώσεις ή συμπληρώσεις.Σας αναφέρω μερικά από τα σημεία που έχω εντοπίσει:
    1]Στην παρ. 9 του άρθ. 30 του ν.4251/2014 υπάρχει παραπομπή στο άρθρο 20 του ν. 633/1977 όπως ισχύει, το οποίο όμως έχει καταργηθεί με το στοιχ. (ια) της παρ. 1 του άρθ. 109 του ν. 4055/2012.
    2]Η παραπομπή στην παρ. 4 του άρθ. 5 του ν.4251/2014 μάλλον είναι λανθασμένη (αναφέρεται σε διάρκεια της θεώρησης εισόδου, παράταση αυτής κλπ). Πιθανώς να πρέπει να αντικατασταθεί με την παρ. 4 του άρθ. 95 και κατά συνέπεια να αφορά κράτος-μέλος της παρ. 6 του άρθ. 90. Μόνο έτσι θα μπορούσε να βγαίνει κάποιο νόημα, που να μην έρχεται σε σύγκρουση με το υπόλοιπο περιεχόμενο του άρθ. 95.
    3]Όπως προκύπτει από το κείμενο του άρθ. 23 της Οδηγίας 2003/109/ΕΚ, η παραπομπή του άρθ. 103 του ν. 4251/2014 στο άρθ. 98 ίσως θα έπρεπε να αντικατασταθεί από παραπομπή στο άρθ. 90.
    4]Η παραπομπή της περ. (β) της παρ. 3 του αρθ. 116 του ν.4251/2014 στο άρθ. 120 θα πρέπει να αντικατασταθεί με το ορθό άρθ. 118
    5]Το άρθ. 127 παρ.1 του ν.4251/2014 αναφέρεται σε υπουργική απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση των παρ. 1-3 του άρθ. 80 και της παρ. 5 του άρθ. 83 του ν. 3386/2005 (Α΄212). Με τις παραγράφους 1-3 του άρθρου 80 όμως δεν παρέχεται καμία τέτοια εξουσιοδότηση. Το δε άρθρο 83 έχει μόνο δύο παραγράφους. Πιθανώς να πρόκειται για την παρ. 5 του άρθ. 82 του ν. 3386/2005.
    6]Εφόσον με την περ. Β3 του άρθ. 20 παρέχεται η δυνατότητα στους π.τ.χ. κατόχους ακινήτων να τα εκμισθώσουν, τότε θα πρέπει να απαλειφθεί από τις προϋποθέσεις της περ. Β1(β) και (γ) η λέξη κατοχή, μιας και η κατοχή του ακινήτου ανήκει στον μισθωτή για όσο χρόνο αυτός το έχει μισθώσει.
    7]Καλό θα ήταν να προστεθεί ελάχιστη χρονική διάρκεια και στην περίπτωση της χρονομεριστικής μίσθωσης [περ. Β1(ε) του άρθ. 20].

  • 9 Σεπτεμβρίου 2014, 18:45 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΚΗΣ

    Έχοντας παρακαλουθήσεις και υπομείνει τις διαδικασίες και την πολύωρη αναμονή υποβολής αιτήσεων στο Υπουργείο Εσωτερικών, συχνά χωρίς να προλάβω καν να υποβάλω την αίτηση, πιστεύω ότι θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για ανθρωπιστικούς και για εξαιρετικούς λόγους στις αρμόδιες υπηρεσίες κάθε νομού, οι οποίες, παρά την παύση λειτουργίας των αρμοδίων υπηρεσιών των δήμων, λειτουργούν πολύ ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά από την αντίστοιχη υπηρεσία του Υπ.Εσ.
    Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να ληφθεί υπ’όψη και η ανάγκη διευκόλυνσης του πολίτη ή του εκάστοτε εκπροσώπου αυτού στην διεκπεραίωση της υποβολής των σχετικών αιτήσεων.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2014, 13:44 | Δημήτρης Απότας ΤΑΔ Έβρου

    Επειδή στο έντυπο Ε1 της δήλωσης εισοδήματος αναγράφεται το καθαρό ποσό των εισοδημάτων και όχι το μικτό, είναι αδιανόητο για τους υπόχρεους υποβολής επαρκών πόρων, το ύψος των εισοδημάτων να καθορίζεται με το μικτό εισόδημα! Επίσης να ληφθεί πρόνοια ώστε στον υπολογισμό του εισοδήματος να λαμβάνεται υπ΄όψιν και το τεκμαρτό εισόδημα, αφού με βάση αυτό φορολογείται ο κάθε φορολογούμενος, στην περίπτωση που το δηλωθέν εισόδημα υπολείπεται του τεκμαρτού.

  • Ως προς το αρθ. 19Α (επαναδημοσιεύω καθώς δεν βλέπω την αρχική ανάρτηση):

    Το αρθ. 19Α θα πρέπει να προβλέπει ρητά την ανανέωση της ανθρωπιστικής άδειας της παρ. 2ε (6 χρόνια σχολείο) για έναν από τους λόγους του ν.4251/2014 (καθώς στην ουσία λειτουργεί ως προγεφύρωμα για το αρθ. 108). Είναι η μόνη ανθρωπιστική άδεια για την οποία ΔΕΝ προβλέπεται ρητή ανανέωση παρόλο που στο αρχικό σχέδιο νόμου (προ διάσπασης εξαιρετικών/ανθρωπιστικών λόγων εξαιτίας διυπουργικών διαφωνιών) υπήρχε ρητή διάταξη που έλεγε (κάνω copy/paste: (…) και µπορεί να ανανεωθεί µόνον για έναν από τους λόγους του παρόντος Κώδικα.).

    Για ποιο λόγο σβήστηκε η διάταξη αυτή στο τελικώς ψηφισθέν νομοσχέδιο ενώ διέλαθε και της προσοχής της ΚΥΑ 30651/2014; Να εννοήσουμε ότι τα ΤΑΔ θα δίνουν ένα χρόνο άδεια με το αρθ. 19Α, παρ. 2ε και μετά οι συγκεκριμένοι π.τ.χ., de facto δικαιούχοι του αρθ. 108, θα απελαύνονται; Προφανώς όχι, δεδομένων των προτεραιοτήτων του Κώδικα αλλά και του 4ου άξονα παρεμβάσεων, σύμφωνα με την Αιτιολογική. ΄

    Ίσως είναι ευκαιρία να το δείτε και να κλείσει και τυπικά το θέμα.

  • Επιτρέψτε μου την επισήμανση ορισμένων ακόμη τυπογραφικών ή άλλων παροραμάτων:

    – Αρθ.18, παρ.1: Γίνεται ανάλυση των κατηγοριών εθνικών θεωρήσεων εισόδου προσωρινής διαμονής, βάσει του κεφ. Β της παρ.2 αρθ.7, ωστόσο στην παρ.1 του αρθ.18 εισάγεται περίπτωση (ζ) (αθλητές, κτλ) η οποία ελλείπει από την κατηγοριοποίηση του αρθ.7. Μήπως θα έπρεπε να τροποποιηθεί το αρθ. 7 και να συμπεριλάβει τους αθλητές, κτλ;

    – Αρθ.84, παρ.3: Τυπογραφικό παρόραμα στην αναγραφή της λέξης «στην» (αναγράφεται εσφαλμένα ως «σην»).

    – Αρθ.138, παρ.2, εδ. 1: Τυπογραφικό παρόραμα στην αναγραφή της λέξης «διάρκειας» (αναγράφεται εσφαλμένα ως «διάρκεεας»

    – Αρθ.138, παρ.15: Τυπογραφικό παρόραμα στην αναγραφή της λέξης «ρυθμίσεις» (αναγράφεται εσφαλμένα ως «ρυθμί- σεις»).

  • Το αρθ. 19Α θα γίνει άψογο, όταν θα προβλέπει ρητά την ανανέωση της ανθρωπιστικής άδειας της παρ. 2ε (6 χρόνια σχολείο) για έναν από τους λόγους του ν.4251/2014 (καθώς στην ουσία λειτουργεί ως προγεφύρωμα για το αρθ. 108). Είναι η μόνη ανθρωπιστική άδεια για την οποία ΔΕΝ προβλέπεται ρητή ανανέωση παρόλο που στο αρχικό σχέδιο νόμου (προ Μπαλτάκου και διάσπασης εξαιρετικών/ανθρωπιστικών) υπήρχε ρητή διάταξη που έλεγε (κάνω copy/paste: (…) και µπορεί να ανανεωθεί µόνον για έναν από τους λόγους του παρόντος Κώδικα.).

    Για ποιο λόγο σβήστηκε η διάταξη αυτή στο τελικώς ψηφισθέν νομοσχέδιο ενώ διέλαθε και της προσοχής της ΚΥΑ 30651/2014; Δηλαδή, τα ΤΑΔ θα δίνουν ένα χρόνο άδεια με το αρθ. 19Α, παρ. 2ε και μετά οι συγκεκριμένοι π.τ.χ., de facto δικαιούχοι του αρθ. 108, θα απελαύνονται; Προφανώς όχι, δεδομένων των προτεραιοτήτων του Κώδικα αλλά και του 4ου άξονα παρεμβάσεων, σύμφωνα με την Αιτιολογική.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2014, 10:43 | Δημήτρης Απότας

    Λόγω μεγάλης καθυστέρησης καταχώρησης και εμφάνισης των ενσήμων στην καρτέλα του ασφαλισμένου του ΙΚΑ θα μπορούσε να δοθεί παράταση προσκόμισης των ισχυρών βιβλιαρίων ασθενείας έως το τέλος του χρόνου.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2014, 20:09 | Διάπυρος Ευχέτης

    Άψογο το νέο άρθρο 19α του ν. 4251, όμως ενημερώθηκε σχετικά ο κ. Μπαλτάκος ή θά ‘χουμε πάλι τα ίδια;;;

  • 8 Σεπτεμβρίου 2014, 09:55 | Ηλίας Χρονόπουλος

    Άποψη μου είναι πως θα πρέπει να μειωθεί το πρόστιμο του άρθρου 29 παρ. 4 του ν.4251/14 (1.500-3.000€) καθώς θεωρώ πως είναι δυσανάλογο σε σχέση με την παράβαση. Οι άδειες διαμονής για οικογενειακή επανένωση παρέχουν πλέον αυτοδίκαια πρόσβαση στην εργασία δικαίωμα που στο προηγούμενο καθεστώς απαιτούσε έκδοση ξεχωριστής απόφασης. Η μη συμόρφωση θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με ένα μικρότερο ποσό προστίμου στο ύψος των υπολοίπων ή λίγο μεγαλύτερο καθώς αναφερόμαστε σε άδειες παλαιότερων ετών.