Ως κοινωνική μίσθωση ορίζεται η σύμβαση μίσθωσης που συνάπτεται με αντικείμενο την παροχή κατάλληλης και οικονομικά προσιτής στέγης σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αντί προκαθορισμένου μισθώματος, το οποίο υπολείπεται ουσιωδώς του μισθώματος που διαμορφώνεται σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς για κατοικία αντίστοιχων ποιοτικών χαρακτηριστικών με την προς εκμίσθωση κοινωνική κατοικία.
Οι δικαιούχοι μισθωτές επιλέγονται με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία δύνανται να περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων.
Για τα ακίνητα που εντάσσονται σε προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης της παρ. 1 ή εντάσσονται σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται ή επιδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους για την επίτευξη σκοπών στέγασης ευάλωτων ομάδων δεν εφαρμόζονται το άρθρο 192 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), καθώς και τα άρθρα 26 έως 49 του π.δ. 715/1979 (Α’ 212) και 1 έως 8 του π.δ. 242/1996 (Α’ 179), που διέπουν τις εκμισθώσεις των ακινήτων των δήμων, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των περιφερειών, αντίστοιχα.
Συμπλήρωση της παρ. 2 ως εξής:
[…] 2. Οι δικαιούχοι μισθωτές επιλέγονται με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία δύνανται να περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση, η ύπαρξη αναπηρίας ή/και χρόνιας πάθησης και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων, καθώς και η αναπηρία ή χρόνια πάθηση αυτών […]».
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας εισηγείται την τροποποίηση της παραγράφου 1 ώστε να προβλέπεται ρητά ότι, πέραν του προκαθορισμένου μειωμένου μισθώματος, η συμμετοχή των δικαιούχων μισθωτών στις κοινόχρηστες δαπάνες των ακινήτων θα είναι αναλογικά μειωμένη, κατά τρόπο συμβατό με τη γενική φιλοσοφία του θεσμού και το διαθέσιμο εισόδημα των ωφελούμενων. Η πρόβλεψη αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την προστασία των ασθενών και των οικογενειών τους, καθώς οι κοινόχρηστες δαπάνες ενδέχεται να καταστούν υπέρμετρο βάρος, ειδικά σε πολυκατοικίες με αυξημένες απαιτήσεις ή έξοδα συντήρησης.
Στην παράγραφο 2 θα πρέπει να προστεθεί ρητή αναφοράς στην κατάσταση υγείας ή/και στο ποσοστό αναπηρίας των υποψήφιων μισθωτών ή των εξαρτώμενων μελών τους, ως αυτόνομου κοινωνικού κριτηρίου κατά την επιλογή τους για προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης.Η εμπειρία καταδεικνύει ότι τα προβλήματα υγείας συνδέονται άμεσα με οικονομικές δυσχέρειες και με αυξημένες ανάγκες για σταθερότητα στέγασης. Ως εκ τούτου, η απουσία αυτής της παραμέτρου δύναται να οδηγήσει σε αποκλεισμό των ασθενών από το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης.
Εκτός των αναφερθέντων μοριοδοτούμενων κοινωνικών κριτηρίων στην παρ. 2, θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί ως μοριδοτούμενο κριτήριο και η ηλικία των αιτούμενων. Να υπάρξει αυξημένη μοριοδότηση για τους αιτούντες με ηλικίες 25-35 χρονών, καθώς αποτελούν την πλειοψηφία που αντιμετωπίζουν πρόβλημα εύρεσης δικής τους στέγης με προσιτό ενοίκιο.
οι Δημογραφικές εξελίξεις τρέχουν πιο γρήγορα από τις κυβερνητικές
εξαγγελίες, χρειάζεται ΣΗΜΕΡΑ η αναγνώριση των τριτέκνων ως πολυτέκνων με
τροποποίηση του νόμου 1910/1944 άρθρο πρώτο.
Επίσης για ουσιαστική δημογραφική πολιτική μακράς πνοής χρειάζονται μέτρα
διευκόλυνσης- στήριξης των νέων για δημιουργία οικογένειας.
Κατοικία
Με φθηνές κατοικίες για ενοικίαση ή με δυνατότητα επισκευής κατοικίας ή αγοράς
ή κατασκευής
(χρησιμοποιώντας τα θετικά του ΟΕΚ) και δημιουργώντας κατάλληλες συνεργασίες
αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας από Δήμους, Δημόσιους οργανισμούς, εκκλησία.
Εργασία
Με παρεμβάσεις για την εύρεση δουλειάς- και κίνητρα- στη βιομηχανία- βιοτεχνία,
τις υπηρεσίες, ή με σοβαρά κίνητρα για την αυτοαπασχόληση τόσο στις
περιφέρειες, όσο και στα αστικά κέντρα. Όχι με voucher αλλά με θέσεις εργασίας
και αξιοπρεπείς μισθούς για να φύγουν οι νέοι από το παιδικό τους δωμάτιο.
Κοινωνικές υποδομές
Δεν υπάρχει επιστημονική έρευνα και πόρισμα που να μην τονίζει την ανάγκη
δημιουργίας δικτύου Παιδικών σταθμών, σχολικών κτιρίων με αντίστοιχα
προσαρμοσμένα ωράρια και κέντρων υγείας- νοσοκομείων που να δημιουργούν και5
να είναι πραγματικά η ασπίδα για να αναπτυχθεί η οικογένεια. Αυτή η ανάγκη
αποτελεί προτεραιότητα και προϋπόθεση για «βλέπουν» οικογένεια στο μέλλον τα
νέα παιδιά.
Κόστος ζωής
Οι τιμές και κυρίως οι ανατιμήσεις στα καύσιμα, την ενέργεια, τα τρόφιμα και
κυρίως τα ενοίκια σε σχέση με τους μισθούς καθιστούν απαγορευτική την εκκίνηση
οικογενειακής ζωής. Και ταυτόχρονα επιβεβλημένη την άμεση λήψη μέτρων σε όλα
τα επίπεδα.
Πρόταση για τροποποιήσεις :
Δικαιώματα τριτέκνων –
Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006
Επειδή τόσο στον νόμο 4590/2019 άρθρο 64 (για τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ), όσο
και στην απόφαση 52310/2021 για τις προσλήψεις μέσω του νόμου 2643/1998 τα
ηλικιακά όρια για τον χαρακτηρισμό :’ παιδιά τριτέκνων» είναι πιο ευνοϊκά, η
διατύπωση μπορεί να έχει μια τέτοια μορφή :
Οι γονείς που απέκτησαν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του
παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που
απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα τους προστατεύονται και
απολαμβάνουν των δικαιωμάτων των τέκνων τριτέκνων όσο διαρκεί η τριτεκνική
ιδιότητα έστω και του ενός γονέα. Ομοίως και τα τέκνα τρία που συνυπήρξαν μαζί
έστω και για μια ημέρα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα.
Στη Γερμανία, ο φόρος κενών ακινήτων (Leerstandsabgabe) εφαρμόζεται σε 16 πόλεις με αποδεδειγμένα αποτελέσματα στη μείωση των κενών κατοικιών και τη χρηματοδότηση κοινωνικών προγραμμάτων (Municipal Housing Tax Database 2023). Στη Βαρκελώνη, το δικαίωμα προτεραιότητας αγοράς (tanteo y retracto) επιτρέπει στο δήμο να αποκτά κενά ακίνητα για κοινωνική χρήση, ενώ στη Γαλλία το Quotient Familial μειώνει την φορολογική επιβάρυνση πολυτέκνων οικογενειών χωρίς άμεσο κόστος για το δημόσιο (Code général des impôts, Art. 193-194).
Συγκεκριμένη Πρόταση Τροποποίησης:
Άρθρο 11 – Προσθήκη νέας παρ. 4:
«Για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων κοινωνικής μίσθωσης θεσπίζεται
ετήσιος φόρος κενών κατοικιών ύψους 2% της αντικειμενικής αξίας για
ακίνητα που παραμένουν κενά πάνω από 12 μήνες εντός αστικών περιοχών,
εφαρμόζοντας το γερμανικό μοντέλο Leerstandsabgabe. Τα έσοδα διατίθενται
αποκλειστικά για επιδότηση μισθωμάτων ευάλωτων νοικοκυριών.»
Θετικό: Η ισόβια αναγνώριση της τριτεκνικής ιδιότητας
Προτάσεις:
Επέκταση δικαιωμάτων σε διτέκνους σε περιοχές με δημογραφικό πρόβλημα
Φορολογικές ελαφρύνσεις για πολύτεκνες οικογένειες
Δωρεάν παιδικοί σταθμοί και εκπαιδευτικά προγράμματα
Εργασιακά δικαιώματα: ευέλικτο ωράριο, τηλεργασία, επιπλέον άδειες
Θετικό: Η εισαγωγή της έννοιας της κοινωνικής μίσθωσης
Προτάσεις:
Συγκεκριμένος καθορισμός μισθωμάτων (πχ. 30% του εισοδήματος)
Δημιουργία δημόσιου στεγαστικού αποθέματος μέσω απαλλοτριώσεων κενών ακινήτων
Προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης για νέους 18-35 ετών με επιδότηση μισθώματος
Συμπλήρωση της παρ. 2 ως εξής:
[…] 2. Οι δικαιούχοι μισθωτές επιλέγονται με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία δύνανται να περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση, η ύπαρξη αναπηρίας ή/και χρόνιας πάθησης και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων, καθώς και η αναπηρία ή χρόνια πάθηση αυτών […]».
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας εισηγείται την τροποποίηση της παραγράφου 1 ώστε να προβλέπεται ρητά ότι, πέραν του προκαθορισμένου μειωμένου μισθώματος, η συμμετοχή των δικαιούχων μισθωτών στις κοινόχρηστες δαπάνες των ακινήτων θα είναι αναλογικά μειωμένη, κατά τρόπο συμβατό με τη γενική φιλοσοφία του θεσμού και το διαθέσιμο εισόδημα των ωφελούμενων. Η πρόβλεψη αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την προστασία των ασθενών και των οικογενειών τους, καθώς οι κοινόχρηστες δαπάνες ενδέχεται να καταστούν υπέρμετρο βάρος, ειδικά σε πολυκατοικίες με αυξημένες απαιτήσεις ή έξοδα συντήρησης.
Στην παράγραφο 2 θα πρέπει να προστεθεί ρητή αναφοράς στην κατάσταση υγείας ή/και στο ποσοστό αναπηρίας των υποψήφιων μισθωτών ή των εξαρτώμενων μελών τους, ως αυτόνομου κοινωνικού κριτηρίου κατά την επιλογή τους για προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης.Η εμπειρία καταδεικνύει ότι τα προβλήματα υγείας συνδέονται άμεσα με οικονομικές δυσχέρειες και με αυξημένες ανάγκες για σταθερότητα στέγασης. Ως εκ τούτου, η απουσία αυτής της παραμέτρου δύναται να οδηγήσει σε αποκλεισμό των ασθενών από το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης.
Εκτός των αναφερθέντων μοριοδοτούμενων κοινωνικών κριτηρίων στην παρ. 2, θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί ως μοριδοτούμενο κριτήριο και η ηλικία των αιτούμενων. Να υπάρξει αυξημένη μοριοδότηση για τους αιτούντες με ηλικίες 25-35 χρονών, καθώς αποτελούν την πλειοψηφία που αντιμετωπίζουν πρόβλημα εύρεσης δικής τους στέγης με προσιτό ενοίκιο.
οι Δημογραφικές εξελίξεις τρέχουν πιο γρήγορα από τις κυβερνητικές
εξαγγελίες, χρειάζεται ΣΗΜΕΡΑ η αναγνώριση των τριτέκνων ως πολυτέκνων με
τροποποίηση του νόμου 1910/1944 άρθρο πρώτο.
Επίσης για ουσιαστική δημογραφική πολιτική μακράς πνοής χρειάζονται μέτρα
διευκόλυνσης- στήριξης των νέων για δημιουργία οικογένειας.
Κατοικία
Με φθηνές κατοικίες για ενοικίαση ή με δυνατότητα επισκευής κατοικίας ή αγοράς
ή κατασκευής
(χρησιμοποιώντας τα θετικά του ΟΕΚ) και δημιουργώντας κατάλληλες συνεργασίες
αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας από Δήμους, Δημόσιους οργανισμούς, εκκλησία.
Εργασία
Με παρεμβάσεις για την εύρεση δουλειάς- και κίνητρα- στη βιομηχανία- βιοτεχνία,
τις υπηρεσίες, ή με σοβαρά κίνητρα για την αυτοαπασχόληση τόσο στις
περιφέρειες, όσο και στα αστικά κέντρα. Όχι με voucher αλλά με θέσεις εργασίας
και αξιοπρεπείς μισθούς για να φύγουν οι νέοι από το παιδικό τους δωμάτιο.
Κοινωνικές υποδομές
Δεν υπάρχει επιστημονική έρευνα και πόρισμα που να μην τονίζει την ανάγκη
δημιουργίας δικτύου Παιδικών σταθμών, σχολικών κτιρίων με αντίστοιχα
προσαρμοσμένα ωράρια και κέντρων υγείας- νοσοκομείων που να δημιουργούν και5
να είναι πραγματικά η ασπίδα για να αναπτυχθεί η οικογένεια. Αυτή η ανάγκη
αποτελεί προτεραιότητα και προϋπόθεση για «βλέπουν» οικογένεια στο μέλλον τα
νέα παιδιά.
Κόστος ζωής
Οι τιμές και κυρίως οι ανατιμήσεις στα καύσιμα, την ενέργεια, τα τρόφιμα και
κυρίως τα ενοίκια σε σχέση με τους μισθούς καθιστούν απαγορευτική την εκκίνηση
οικογενειακής ζωής. Και ταυτόχρονα επιβεβλημένη την άμεση λήψη μέτρων σε όλα
τα επίπεδα.
Πρόταση για τροποποιήσεις :
Δικαιώματα τριτέκνων –
Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006
Επειδή τόσο στον νόμο 4590/2019 άρθρο 64 (για τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ), όσο
και στην απόφαση 52310/2021 για τις προσλήψεις μέσω του νόμου 2643/1998 τα
ηλικιακά όρια για τον χαρακτηρισμό :’ παιδιά τριτέκνων» είναι πιο ευνοϊκά, η
διατύπωση μπορεί να έχει μια τέτοια μορφή :
Οι γονείς που απέκτησαν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του
παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που
απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα τους προστατεύονται και
απολαμβάνουν των δικαιωμάτων των τέκνων τριτέκνων όσο διαρκεί η τριτεκνική
ιδιότητα έστω και του ενός γονέα. Ομοίως και τα τέκνα τρία που συνυπήρξαν μαζί
έστω και για μια ημέρα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα.
Στη Γερμανία, ο φόρος κενών ακινήτων (Leerstandsabgabe) εφαρμόζεται σε 16 πόλεις με αποδεδειγμένα αποτελέσματα στη μείωση των κενών κατοικιών και τη χρηματοδότηση κοινωνικών προγραμμάτων (Municipal Housing Tax Database 2023). Στη Βαρκελώνη, το δικαίωμα προτεραιότητας αγοράς (tanteo y retracto) επιτρέπει στο δήμο να αποκτά κενά ακίνητα για κοινωνική χρήση, ενώ στη Γαλλία το Quotient Familial μειώνει την φορολογική επιβάρυνση πολυτέκνων οικογενειών χωρίς άμεσο κόστος για το δημόσιο (Code général des impôts, Art. 193-194).
Συγκεκριμένη Πρόταση Τροποποίησης:
Άρθρο 11 – Προσθήκη νέας παρ. 4:
«Για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων κοινωνικής μίσθωσης θεσπίζεται
ετήσιος φόρος κενών κατοικιών ύψους 2% της αντικειμενικής αξίας για
ακίνητα που παραμένουν κενά πάνω από 12 μήνες εντός αστικών περιοχών,
εφαρμόζοντας το γερμανικό μοντέλο Leerstandsabgabe. Τα έσοδα διατίθενται
αποκλειστικά για επιδότηση μισθωμάτων ευάλωτων νοικοκυριών.»
Θετικό: Η ισόβια αναγνώριση της τριτεκνικής ιδιότητας
Προτάσεις:
Επέκταση δικαιωμάτων σε διτέκνους σε περιοχές με δημογραφικό πρόβλημα
Φορολογικές ελαφρύνσεις για πολύτεκνες οικογένειες
Δωρεάν παιδικοί σταθμοί και εκπαιδευτικά προγράμματα
Εργασιακά δικαιώματα: ευέλικτο ωράριο, τηλεργασία, επιπλέον άδειες
Θετικό: Η εισαγωγή της έννοιας της κοινωνικής μίσθωσης
Προτάσεις:
Συγκεκριμένος καθορισμός μισθωμάτων (πχ. 30% του εισοδήματος)
Δημιουργία δημόσιου στεγαστικού αποθέματος μέσω απαλλοτριώσεων κενών ακινήτων
Προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης για νέους 18-35 ετών με επιδότηση μισθώματος