Άρθρο 20 Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία

  1. Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία είναι μονάδες κοινωνικής φροντίδας του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 (Α΄ 213) που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία. Οι δομές αυτές παρέχουν υπηρεσίες προσωρινής διαμονής, φροντίδας και υποστήριξης στους ωφελούμενούς τους με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας τους, την προώθηση της κοινωνικής τους συμπερίληψης, την ανακούφιση του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και των οικογενειών τους.
  2. Οι δομές της παρ. 1 δύναται να ιδρύονται από Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας του άρθρου 9 του ν. 4109/2013 (Α’ 16), δήμους και νομικά πρόσωπα αυτών, φυσικά πρόσωπα, καθώς και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου, κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα. Οι ως άνω φορείς εκδίδουν άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2345/1995, ως φορείς παροχής οργανωμένων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας.
  3. Οι φορείς της παρ. 2 δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες, στις οποίες περιλαμβάνονται, ανάλογα με τις εξυπηρετούμενες ανάγκες των ωφελουμένων, α) ημερήσια παραμονή χωρίς διανυκτέρευση, β) ολιγοήμερη φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και δέκα (10) ημερών, καθώς και, γ) σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και τριάντα (30) ημερών. Η αξιολόγηση των αναγκών των ωφελουμένων πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα του φορέα της παρ. 2.
  4. Οι υπηρεσίες παρέχονται σε άτομα με αναπηρία με βάση την κατηγορία της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων. Οι προδιαγραφές των χώρων και το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό για τη λειτουργία των δομών της παρ. 1 καθορίζονται ομοίως με βάση τις κατηγορίες της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων που δύνανται να εξυπηρετούν.
  • Ζητείται η διαγραφή του όρου: «φυσικά πρόσωπα» από την παρ. 2
    Αιτιολόγηση: Τόσο για τις δομές βραχείας φιλοξενίας, όσο και αυτές των ΣΥΔ, ΣΑΔ κι εν γένει η δημιουργία δομών δευτεροβάθμιας κοινωνικής φροντίδας από φυσικά πρόσωπα, αφενός ενέχουν τον μελλοντικό κίνδυνο κάθε γονέας να μετατρέπει την εστία του σε δομή/ίδρυμα, αφετέρου, δεδομένου αυτού, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι θεσμοί/δομές που πλαισιώνουν την ουσία της ανεξάρτητης ή υποστηριζόμενης διαβίωσης στην κοινότητα, να εκμαυλιστούν κι εν τοις πράγμασι να ακυρωθούν κι εν τέλει να καταρρεύσουν.

  • 18 Αυγούστου 2025, 15:50 | Ένωση Ασθενών Ελλάδας

    Η έννοια των δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας θα πρέπει να διευρυνθεί, ώστε να περιλαμβάνει ειδικές δομές φιλοξενίας ασθενών και φροντιστών τους, ανεξαρτήτως ύπαρξης επίσημης πιστοποίησης αναπηρίας, οι οποίοι μετακινούνται από τον τόπο κατοικίας ή διαμονής τους προς μεγάλα αστικά κέντρα για να υποβληθούν σε διαγνωστικές εξετάσεις, θεραπείες ή για τακτική παρακολούθηση σε νοσοκομεία και κέντρα αναφοράς.
    Οι δομές αυτές θα πρέπει να βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα και να παρέχουν ασφαλές, αξιοπρεπές και περιβάλλον προσωρινής διαμονής, ιδίως για όσους δεν διαθέτουν οικονομικά μέσα, οικογενειακό ή κοινωνικό δίκτυο υποστήριξης στις περιοχές αυτές. Η ανάγκη αυτή καθίσταται ιδιαίτερα επιτακτική για ασθενείς με χρόνιες παθήσεις που απαιτούν συστηματική και εξειδικευμένη παρακολούθηση σε κεντρικές μονάδες.

  • 16 Αυγούστου 2025, 21:21 | Καίτη Θεοχάρη

    Σωστά μπαίνει η πρόβλεψη για δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας. Ζητούμε να διευκρινιστεί ότι στους ωφελούμενους περιλαμβάνονται και ασθενείς με σπάνια νοσήματα, οι οποίοι συχνά χρειάζονται προσωρινή φιλοξενία:

    όταν υπάρχει λόγος για θεραπεία σε νοσοκομείο εκτός τόπου κατοικίας ή διαγνωστικές κλπ εξετάσεις

    όταν ο φροντιστής αδυνατεί προσωρινά,

    όταν απαιτείται αποκατάσταση σε εξειδικευμένο περιβάλλον.
    Είναι κρίσιμο οι δομές να διαθέτουν προσωπικό εκπαιδευμένο και σε σπάνιες παθήσεις.

  • 16 Αυγούστου 2025, 14:49 | Σύλλογος Λυσοσωμικων Η Αλληλεγγύη

    Πολλά παιδιά με σπάνια νοσήματα – όπως τα λυσοσωμικά – απαιτείται να μετακινούνται συχνά από την περιφέρεια σε αστικά κέντρα, ιδίως την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να υποβληθούν σε εξειδικευμένες εξετάσεις, διαγνωστικούς ελέγχους ή θεραπείες (όπως ενζυμική υποκατάσταση).

    Αυτές οι μετακινήσεις συνεπάγονται σημαντική ψυχολογική, οικονομική και πρακτική επιβάρυνση για τις οικογένειες, ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά που χρειάζονται τακτικές επισκέψεις σε νοσοκομεία αναφοράς.

    Προτείνουμε, συνεπώς, τη δημιουργία δομών φιλοξενίας μικρής διάρκειας, σε συνεργασία με νοσοκομεία, Δήμους ή κοινωνικές υπηρεσίες, που:

    Να παρέχουν ασφαλή, αξιοπρεπή και οικονομικά προσβάσιμη προσωρινή διαμονή για τα παιδιά και τους συνοδούς τους,

    Να βρίσκονται σε μικρή απόσταση από εξειδικευμένες παιδιατρικές μονάδες,

    Να διαθέτουν βασικές υποδομές υποστήριξης (π.χ. προσβασιμότητα, δυνατότητα θέρμανσης γευμάτων, κατάλληλους χώρους ξεκούρασης),

  • 16 Αυγούστου 2025, 09:31 | Επαμεινώνδας Νικολακόπουλος

    i) Θεωρούμε εύλογο και αναγκαίο για να είναι λειτουργική η διαδικασία, την εμπλοκή των θεσμοθετημένων φορέων των τριτέκνων στην πιστοποίηση.
    Άλλωστε ο δρόμος αυτός είναι γνωστός και αποδοτικός για την πολιτεία και με τους άλλους πολύτεκνους με 4 ή περισσότερα παιδιά ( απόφαση 267/17-10-2023, ψηφιοποιείται η διαδικασία παροχής του πιστοποιητικού πολυτεκνικής ιδιότητας μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης gov.gr).
    ii) Στην επιτροπή ενστάσεων —γ. ένας (1) εκπρόσωπος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Τριτέκνων Ελλάδος, ο οποίος ορίζεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο

  • 10 Αυγούστου 2025, 12:15 | Vasilieios Psaromatis

    Τέλεια

  • 9 Αυγούστου 2025, 11:31 | Giovanna Καμπούρη

    Εξαιρετική πρωτοβουλία.
    Ειναι σημαντικό να προβλεφθεί στν νομοθεσία η δυνατότητα βραχύχρονης φιλοξενίας σε υπάρχουσες η νέες ΣΥΔ, και άλλες δομές, και να μπει ενα ρυθμιστικό πλαίσιο για αυτή την κατηγορία. Επίσης, να υπαρχει η δυνατότητα συμμετοχής του φιλοξενούμενου στα ΚΔΗΦ της δομής.

  • 7 Αυγούστου 2025, 11:32 | Ξανθίππη Μπαλλή

    Πολύ σωστά όλα. Συμφωνώ με την κ. Γιαννακοπούλου. Στους Φορείς θα πρέπει να προστεθούν και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου Μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία λειτουργούν Μονάδες του Ν.2716/1999.

  • Θα πρότεινα και στις υπάρχουσες ΣΥΔ ή σε όσες πρόκειται να δημιουργηθούν να υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας για βραχεία παραμονή. Οικονομικά θα μπορούσε να καλυφθεί με την δήλωση του ΑΜΚΑ του ωφελούμενου και σαν αποζημίωση το ειδικό νοσήλιο που αφορά την ΣΥΔ πιθανόν επαυξημένο αν χρειαζόταν επιπλέον προσωπικό.
    Είναι άμεση λύση για την στήριξη της οικογένειας όταν λόγω ασθένειας ή κάποιου εκτάκτου γεγονότος δεν έχει που να αφήσει το άτομο με αναπηρία. Είναι σημαντικό να πούμε πως οι φορείς μπορούν να παρέχουν αυτή την υπηρεσία σε άτομα με αναπηρία που γνωρίζουν κι όχι σε άτομα που δεν είναι ωφελούμενοί τους….είναι πολύ δύσκολο για ένα άτομο με νοητική αναπηρία ή αυτισμό να βρεθεί ξαφνικά σε «ξένο» περιβάλλον

  • 30 Ιουλίου 2025, 23:57 | Christos

    Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η κοινωνική οικονομία απασχολεί 13.6 εκατομμύρια άτομα και συμβάλλει σημαντικά στην παροχή κοινωνικών υπηρεσιών (European Commission, Social Economy Action Plan 2021). Στην Ιταλία, 380.000 κοινωνικές επιχειρήσεις παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας με μικτό μοντέλο χρηματοδότησης που συνδυάζει δημόσιους πόρους με αυτοχρηματοδότηση (ISTAT 2022), ενώ στη Φινλανδία τα Independent Living Centers λειτουργούν με «time banking» συστήματα ανταλλαγής υπηρεσιών.
    Συγκεκριμένη Πρόταση Τροποποίησης:
    Άρθρο 20 – Προσθήκη νέας παρ. 5:
    «Οι δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας δύνανται να λειτουργούν ως κοινωνικές
    συνεταιριστικές επιχειρήσεις σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κοινωνικής
    οικονομίας, εφαρμόζοντας μικτά μοντέλα χρηματοδότησης που συνδυάζουν
    δημόσια χρηματοδότηση με συστήματα αυτοχρηματοδότησης και εθελοντικής
    συμμετοχής των ωφελουμένων και των οικογενειών τους, όπως εφαρμόζεται
    επιτυχώς σε βόρειες ευρωπαϊκές χώρες.»

  • 30 Ιουλίου 2025, 23:11 | Christos

    Προτάσεις:

    Δωρεάν παροχή υπηρεσιών για χαμηλόμισθους
    Ανάπτυξη δικτύου σε όλη τη χώρα και όχι μόνο σε αστικά κέντρα
    Συνεργασία με οικογένειες για ολοκληρωμένη στήριξη

  • 30 Ιουλίου 2025, 20:56 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo