Άρθρο 2 Αντικείμενο

  1. Αντικείμενο του Μέρους Β’ είναι: α) η τροποποίηση του ν. 5006/2022 (Α’ 239) για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αξιοποίησης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), μέσω αα) της διεύρυνσης της έννοιας της κοινωνικής αντιπαροχής, αβ) του καθορισμού της διαδικασίας επιλογής των δικαιούχων μισθωτών, αγ) του προσδιορισμού των βασικών όρων σύναψης και εκτέλεσης της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, και αδ) της ανάθεσης στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας της διαχείρισης ακινήτων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, β) η εισαγωγή της έννοιας της κοινωνικής μίσθωσης, ως νέου μηχανισμού παροχής οικονομικά προσιτής στέγης, και γ) η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η αποτύπωση των επιχειρησιακών στόχων και των αρμοδιοτήτων των οργανικών μονάδων της νέας Γενικής Διεύθυνσης και η ρύθμιση θεμάτων του προσωπικού της.
  2. Αντικείμενο του Μέρους Γ’ είναι: α) η αναγνώριση και πιστοποίηση της τριτεκνικής ιδιότητας και των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή, ισοβίως, β) η ίδρυση και η λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας για άτομα με αναπηρία, γ) ο πλήρης διοικητικός διαχωρισμός του Τμήματος Επιθεώρησης Παροχών από τη Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Ο.Π.Ε.Κ.Α.), δ) η αποτύπωση των αρμοδιοτήτων του Τμήματος Επιθεώρησης Παροχών, ε) η ενίσχυση των ελεγκτικών διαδικασιών του Ο.Π.Ε.Κ.Α., με τη σύσταση Μητρώου Επιθεωρητών, τον καθορισμό των διαδικασιών εγγραφής και πιστοποίησης των επιθεωρητών, καθώς και την ενίσχυση της λειτουργικής ανεξαρτησίας τους και στ) η ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και των εποπτευόμενων φορέων του.
  • 20 Αυγούστου 2025, 20:45 | Ελληνικό Δίκτυο για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία

    Διαφωνούμε με το αδ) της ανάθεσης στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας της διαχείρισης ακινήτων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Πέρα από το τι ακριβώς σημαίνει αυτή η διαχείριση και με ποιον τρόπο θα υλοποιηθεί ο σχεδιασμός αυτός, φαίνεται να επιχειρείται η δημιουργία ενός «υπερφορέα». Κάτι τέτοιο κατά την εκτίμησή μας δεν μπορεί να λειτουργήσει, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη πως ξοδεύτηκαν πάρα πολλά χρόνια και αρκετοί πόροι μόνο και μόνο για την καταγραφή των ακινήτων μόνο του Υπουργείου, χωρίς ακόμη να είναι σαφή τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα ή η κατάσταση του εκάστοτε κτιρίου.

    Παράλληλα, οι Δήμοι χάνουν την δυνατότητα απευθείας συνεργασίας με φορείς αναφορικά με την δυνατότητα αξιοποίησης κτιρίων τους για στεγαστική χρήση, καθώς σημείο αναφοράς καθίσταται πλέον αποκλειστικά και μόνο το Υπουργείο. Να σημειωθεί πως, επειδή έχουμε εδώ και χρόνια αναπτύξει συνεργασίες με Δήμους στο πλαίσιο υλοποίησης στεγαστικών/ κοινωνικών Έργων, έχουμε την θέση ότι οι Δήμοι χρειάζεται να έχουν τον κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό των διαθέσιμων ακινήτων τους.

    Στην σελ. 2 της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται η επιδίωξη να «παρέχονται περισσότερα κίνητρα στους οικονομικούς φορείς της αγοράς, καθιστώντας πιο ελκυστική την υλοποίηση της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στη στέγη για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, με τη δημιουργία στεγαστικού αποθέματος και την αξιοποίηση ανεκμετάλλευτης δημόσιας περιουσίας». Διαφωνούμε με την προσέγγιση αυτήν καθώς απέχει παρασάγγας από όλη την συζήτηση που διεξάγεται αυτή την στιγμή για το ζήτημα της κατοικίας στην Ε.Ε. και η οποία αναγνωρίζει ως φορείς υποστήριξης των στεγαστικών πολιτικών πλειάδα νομικών μορφών και φορέων παροχής στεγαστικής υποστήριξης, και όχι αποκλειστικά σχήματα ιδιωτικών εργολαβικών εταιρειών.

    Στην σελ. 3 επίσης αναφέρεται ως στόχος να καταστεί δυνατή η «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου για την εξυπηρέτηση των σκοπών της στεγαστικής πολιτικής, κατά τρόπο ώστε να δημιουργηθεί και να διατηρηθεί ένα οικιστικό απόθεμα κατοικιών, σχεδιασμένων να πληρούν τις πλέον σύγχρονες κτιριολογικές και ενεργειακές προδιαγραφές, χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού». Κατανοούμε τον στόχο, πρόσφατα όμως η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε τον διπλασιασμό των κονδυλίων για κοινωνικούς σκοπούς καθώς και την δυνατότητα αξιοποίησης πόρων από το Ταμείο για το Κλίμα.

    Πρόβλημα πόρων και επιβάρυνσης προϋπολογισμού δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά να υπάρχει τόσο ευρύ, αρκεί να γίνουν οι κατάλληλες κινήσεις. Αυτό που όμως δεν ορίζεται, είναι το πως θα αξιοποιηθούν αυτά τα κονδύλια σε σχέση με την κοινωνική αντιπαροχή, καθώς δεν είναι εμφανής κάποια σύνδεσή τους με κοινωνικά κριτήρια και με βάση το δημόσιο συμφέρον.

  • Νέα Στεγαστικά προγράμματα

    Για να κατανεμηθεί δίκαια το ποσό 3,2 δισ. ευρώ ετησίως για μια νέα στεγαστική πολιτική στην Ελλάδα, χρειάζεται να λάβουμε υπόψη:
    • Ποιοι πλήττονται περισσότερο: χαμηλόμισθοι, νέοι, μονογονεϊκές οικογένειες, ΑμεΑ, άστεγοι.
    • Την ανάγκη να χτυπηθεί το πρόβλημα στη ρίζα του (έλλειψη προσιτής κατοικίας)
    • Να υπάρχει συνδυασμός άμεσων μέτρων (επιδότηση, προστασία) και μακροπρόθεσμων (κατασκευή/ανακαίνιση κατοικιών).

    5.1 Ενδεικτική κατανομή προϋπολογισμού (3,2 δισ. ευρώ ετησίως)
    5.1.1 Κοινωνική κατοικία – Κατασκευή / Αξιοποίηση (40% → 1,28 δισ. ευρώ)
    • Δημιουργία δημοσίου αποθέματος κατοικιών μέσω κατασκευής και ανακαίνισης κενών κτιρίων.
    • Στόχος: ~10.000-15.000 νέες ή ανακαινισμένες κατοικίες/έτος.
    • Προτεραιότητα: χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι, νέοι κάτω των 35, οικογένειες με παιδιά.

    5.1.2 Επιδότηση ενοικίου για χαμηλόμισθους & άπορους (25% → 0,8 δισ. ευρώ)
    • Στήριξη ευάλωτων νοικοκυριών με μηνιαία επιδότηση ενοικίου (π.χ. 150–250 ευρώ).
    • Εισοδηματικά-περιουσιακά κριτήρια ώστε να στοχεύει πραγματικά στους φτωχότερους.
    • Άμεση ανακούφιση έως ότου αυξηθεί το απόθεμα κοινωνικής κατοικίας.

    5.1.3 Στεγαστικά προγράμματα νέων / πρώτης κατοικίας (15% → 0,48 δισ. ευρώ)
    • Χαμηλότοκα δάνεια με κρατική εγγύηση για ηλικίες 25–50 ετών.
    • Κάλυψη μέρους επιτοκίου και της αρχικής προκαταβολής.
    • Στόχος: ενίσχυση της σταθερότητας για τις νέες οικογένειες.

    5.1.4 Καταπολέμηση αστεγίας & ειδικές ομάδες (10% → 0,32 δισ. ευρώ)
    • Στεγαστικά προγράμματα «Housing First» για άστεγους.
    • Ειδικά διαμερίσματα για ΑμεΑ, ηλικιωμένους χωρίς οικογενειακή στήριξη, μονογονείς.
    • Συνεργασία με κοινωνικές υπηρεσίες.

    5.1.5 Κίνητρα για ανακαίνιση / αξιοποίηση αδρανών ακινήτων (5% → 0,16 δισ. ευρώ)
    • Επιχορηγήσεις σε ιδιοκτήτες για να διαθέσουν κατοικίες σε προσιτά ενοίκια.
    • Φορολογικά κίνητρα για μακροχρόνια μίσθωση σε νέους / ευάλωτους.

    5.1.6 Ρυθμίσεις & προστασία από υπερχρέωση / εξώσεις (5% → 0,16 δισ. ευρώ)
    • Διαχείριση κόκκινων στεγαστικών δανείων με κοινωνικά κριτήρια.
    • Νομική και οικονομική στήριξη για αποφυγή εξώσεων.

    Συνοπτικά:
    • 40% επένδυση σε νέο/ανακαινισμένο απόθεμα κατοικιών → μακροπρόθεσμη λύση.
    • 25% επιδότηση ενοικίου → άμεση ανακούφιση.
    • 15% ενίσχυση νέων → αποτροπή μετανάστευσης / κοινωνικής αστάθειας.
    • 20% στοχευμένες παρεμβάσεις (άστεγοι, ΑμεΑ, κίνητρα αγοράς).

    Με αυτή την ποσοστιαία κατανομή, το Ελληνικό κράτος μπορεί να κατασκευάζει σταθερά κοινωνικές κατοικίες (όπως εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες), ενώ παράλληλα ανακουφίζει άμεσα τους πιο ευάλωτους.
    5.2 Αριθμός δικαιούχων και ωφελούμενων νοικοκυριών στεγατικών προγραμμάτων (ενδεικτικές παραδοχές)

    • Κοινωνική κατοικία (1,28 δισ. ευρώ): ~11.676 νέες κατοικίες/έτος (65% νέα κατασκευή, 25% ανακαίνιση κενών δημοσίων κτιρίων, 10% απόκτηση/μετατροπή).
    • Επιδότηση ενοικίου (0,8 δισ. ευρώ): ~296.296 νοικοκυριά/έτος (μ.ό. €2.700/νοικοκυριό/έτος).
    • Νέοι/Πρώτη κατοικία (0,48 δισ. ευρώ): ~48.000 νέα δάνεια/έτος (δημοσιονομικό κόστος ~€10.000/δάνειο).
    • Αστεγία & ειδικές ομάδες (0,32 δισ. ευρώ): ~26.666 άτομα/έτος σε “Housing First”.
    • Κίνητρα ανακαίνισης ιδιωτικών ακινήτων (0,16 δισ. €): ~8.000 κατοικίες/έτος με δεσμεύσεις προσιτού ενοικίου.
    • Προστασία από εξώσεις & υπερχρέωση (0,16 δισ. €): ~53.333 περιπτώσεις/έτος.

    ▶ 6. Κοινωνικές Κατοικίες

    6.1 Δομή προγράμματος & μίγμα έργων ( €1,28 δισ./έτος)
    • Νέες κατασκευές (65% ~ €832 εκ.):
    ◦ Μέσο Κόστος-στόχος: ~€140.000/κατοικία (total costs).
    ◦ Συνολικός αριθμός : ~5.942 κατοικίες/έτος.
    ◦ Γη: δημόσια/δημοτική, αξιοποίηση ΟΔΔΥ/ΕΤΑΔ, Εκκλησία , ανενεργά στρατόπεδα.
    ◦ Τύποι: 1-3 υπνοδωμάτια, προσαρμοσμένα σε οικογενειακά μεγέθη, 10-20% προσβάσιμα (ΑμεΑ).
    6.2 Ανακαίνιση & επισκευή κενών δημοσίων κτιρίων (25% ~ €320 εκ.):
    ◦ Κόστος-στόχος: ~€70.000/κατοικία.
    ◦ Παραγωγή: ~4.571 κατοικίες/έτος.
    ◦ Εστίαση σε ενεργειακή αναβάθμιση.
    • Απόκτηση/επισκευή/ανακαίνιση ιδιωτικών ακινήτων (10% ~ €128 εκ.):
    ◦ Κόστος-στόχος: ~€110.000/κατοικία.
    ◦ Παραγωγή: ~1.163 κατοικίες/έτος.

    Στόχος Πενταετίας : ~58.380 κοινωνικές κατοικίες (11.676/έτος × 5), επαρκές απόθεμα για ουσιαστική αποκλιμάκωση των ενοικίων στις περιοχές στόχευσης.

    6.3 Γεωγραφική Κατανομή & αποτροπή εκτοπισμού
    • 60-70% των νέων μονάδων σε αστικά κέντρα με υψηλή πίεση ενοικίων (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο).
    • 30% σε μεσαίες/τουριστικές πόλεις/περιοχές και νησιά όπου υπάρχει έντονη εποχική ένταση.
    6.4 Υλοποίηση
    • Κεντρικός Δημόσιος Οργανισμός στέγασης με περιφερειακές/δημοτικές συνεργασίες.
    • Συμπράξεις με κοινωνικούς/συνεταιριστικούς φορείς στέγης για λειτουργία & διαχείριση.
    • Τυποποίηση μελετών (modular/industrialized building) για μείωση κόστους και χρόνου.
    • Διαγωνισμοί-πλαίσια (frameworks) για μελέτη–κατασκευή, με ρήτρες ποιότητας & χρόνου.
    • Επιλογή σύγχρονων μεθόδων κατασκευής με αντισεισμική προστασία

    ▶ 7. Προτάσεις εξειδικευμένων στεγαστικών προγραμμάτων ακίνητης περιουσίας
    7.1. Δημόσια Περιουσία
    7.1.1 Ακίνητα
    Νομοθέτηση- υλοποίηση νέου προγράμματος «Ανακαινίζω Δημόσια Κτίρια» με χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά κονδύλια προκειμένου να διατεθούν όλα τα ανακαινισμένα ακίνητα σε κοινωνικές κατοικίες.
    Διαχείριση από ένα νέο Δημόσιο Οργανισμό Στέγασης σε συνεργασία με τους Δήμους.
    Οι εργολαβίες – μελέτες θα γίνονται από τον Δημόσιο Οργανισμό ενώ δύναται να παρέχονται φορολογικά κίνητρα στις εταιρείες κατασκευών προκειμένου το κόστος κατασκευής να προκύπτει σημαντικά λιγότερο σε σχέση με τις εμπορικές τιμές
    Προτεραιότητα χορήγησης των κοινωνικών κατοικιών σε φοιτητές/ΑΜΕΑ/Δικαιούχους ΚΕΑ/Χαμηλόμισθους/πολύτεκνους/τρίτεκνους/νέους.

    7.1.2 Οικοπεδικές εκτάσεις
    Νομοθέτηση υλοποίηση προγράμματος «Κατασκευάζω Κοινωνικές Κατοικίες» με χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Κονδύλια ή από φόρους κλειστών κατοικιών-Ρυθμίσεων αντικινήτρων για βραχυχρόνιες μισθώσεις.
    Οι εργολαβίες-μελέτες θα γίνονται από τον Δημόσιο Οργανισμό Στέγασης με παράλληλα φορολογικά κίνητρα στις ιδιωτικές εταιρείες για την μείωση του συνολικού Κρατικού κόστους.
    7.2 Ειδικά Στεγαστικά Προγράμματα
    7.2.1 Ειδικό Στεγαστικό Πρόγραμμα «Αλλάζω κατοικία-Ζω διαφορετικά»

    • Εκπόνηση νέου προγράμματος «Αλλάζω κατοικία-Ζω διαφορετικά» για απομακρυσμένες περιοχές και νησιά

    Σε συνεργασία με τη Δ.ΥΠ.Α. θα πρέπει να εφαρμοστεί συγχρηματοδότηση για την ίδρυση επιχειρήσεων/ενίσχυσης μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους για νέες προσλήψεις με παράλληλο επίδομα ενοικίου με δυνατότητα αγοράς της κατοικίας που θα κατασκευαστεί/ανακαινιστεί σε περιοχές απομακρυσμένες/ακριτικές κάτω των 5.000 κατοίκων καθώς και οικονομική ενίσχυση 10.000€ στα νοικοκυριά που θα επιλεγούν με κοινωνικά/οικονομικά κριτήρια με προτεραιότητα σε όσους επιστρέψουν στο τόπο καταγωγής τους.
    Παράλληλη συνεργασία με τον ΟΠΕΚΑ-ΟΓΑ για οικονομική ενίσχυση σε περίπτωση νέου αγρότη και χορήγησης κινήτρων για την καλλιέργεια τοπικών προϊόντων. Συνεργασία με τους Δήμους.
    Με την υλοποίηση του νέου προγράμματος παρέχονται κίνητρα για την απο-αστικοποίηση, την αλλαγή επαγγελματικής-οικονομικής δραστηριότητας με στόχευση σε βιώσιμα επαγγέλματα προσαρμοσμένα στις τοπικές οικονομίες ενώ παράλληλα ενισχύονται τα χωριά και οι περιοχές που έχουν ανάγκη.
    7.2.2 Συνεργασία με την Εκκλησία για την δωρεά εκκλησιαστικής περιουσίας για την κατασκευή νέων βιοκλιματικών κοινωνικών κατοικιών
    Η υλοποίηση στεγαστικών προγραμμάτων και ειδικά η κατασκευή των εργατικών κατοικιών του ΟΕΚ στηρίζονταν μεταξύ άλλων και στη συνεργασία με τις Μητροπόλεις και την Εκκλησία της Ελλάδος.
    Αυτό είχε επιφέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα αφού πολλές οικοπεδικές εκτάσεις των εργατικών κατοικιών του ΟΕΚ προέρχονται από δωρεές της Εκκλησίας όπως στον οικισμό ΖΑΚΥΝΘΟΣ ΙΙΙ, στην περιοχή Καλαμακίου, που βρίσκεται στα προάστια της πόλης Ζακύνθου.
    Συνεπώς, κρίνεται απαραίτητη η ενεργοποίηση της αρμόδιας Κρατικής Υπηρεσίας για την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τις Μητροπόλεις της Εκκλησίας προκειμένου να παραχωρούνται οικοπεδικές εκτάσεις κατάλληλες για κοινωνική στέγαση κατόπιν εκπόνησης μελετών από το νέο Δημόσιο Οργανισμό Στέγασης.
    7.3 Ιδιωτική περιουσία κλειστά διαμερίσματα
    Καθιέρωση κινήτρων
    • Μείωση φόρου εισοδήματος για τα κλειστά διαμερίσματα που ενοικιάζονται μακροχρόνια με εισοδηματικά/περιουσιακά κριτήρια
    ◦ Μείωση/απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ για πέντε χρόνια για τα κλειστά ακίνητα που ενοικιάζονται μακροχρόνια με επιπλέον έκπτωση σε ακίνητα σε περιοχές με πληθυσμό κάτω των 5.000/νησιά και ακριτικές περιοχές
    • αλλαγή κριτηρίων ένταξης στο Ανακαινίζω-Νοικιάζω με κατάργηση της περιοριστικής διάταξης ένταξης στο πρόγραμμα μόνο για όσα ακίνητα ήταν κλειστά τα τελευταία 3 έτη/ αύξηση των κονδυλίων του προγράμματος με αυξημένη επιχορήγηση από μέγιστο ποσό των 8.100€ σε 16.000€ για μέγιστο όριο δαπανών τα 20.000/σύνδεση με το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ για παροχή άτοκων δανείων για ενεργειακή αναβάθμιση
    8. Απαραίτητες διοικητικές διαδικασίες υλοποίησης των νέων μέτρων
    Προκειμένου να υλοποιηθούν αποτελεσματικά τα ανωτέρω μέτρα με ταχύτητα και διαφάνεια προτείνονται :
    • Δημιουργία μητρώου Ακινήτων Δημοσίου με κατηγοριοποίηση τους, οικόπεδα, κτίρια, διαμερίσματα και ανάλογα με την κτιριακή κατάσταση (έτοιμα προς ενοικίαση, ανακαίνιση ή νέα κατασκευή) με προτεραιότητα σε περιοχές μεγάλης στεγαστικής κρίσης, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μεγάλα αστικά κέντρα.
    • Ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα διάθεσης των κοινωνικών κατοικιών όπου οι δικαιούχοι θα ενημερώνονται και θα κάνουν αιτήσεις ενώ χρειάζεται η ηλεκτρονική διασύνδεση για την άντληση οικονομικών -φορολογικών στοιχείων ενώ ενισχυτικά θα μπορούσε να βοηθήσει και mobile app που θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις νέες κοινωνικές κατοικίες που θα διατίθενται.

    🏠 9.Συνολικό πλαίσιο νέας πολιτικής για τις κλειστές κατοικίες

    Για να απελευθερωθεί το εκτιμώμενο 20–30% των κλειστών κατοικιών (~600.000–700.000 σπίτια), απαιτείται συνδυασμός:
    • Κινήτρων (φορολογικά, επιδοτήσεις, εγγυήσεις) για μικρομεσαίους ιδιοκτήτες,
    • Ρυθμιστικών μέτρων για τις τράπεζες & funds,
    • Νομοθετικής απλοποίησης για κληρονομικά,
    • Στοχευμένων αντικινήτρων για τους μεγαλοϊδιοκτήτες που κρατούν κλειστά σπίτια σε τουριστικές περιοχές.
    9.1. Μεσαίου εισοδήματος ιδιοκτήτες (30-35%)
    ➡ Χαρακτηριστικά: Έχουν 1-2 ακίνητα, μικρής αξίας, τα κρατούν κλειστά λόγω κόστους συντήρησης/φορολογίας ή φόβου «κακών» ενοικιαστών και πρόκλησης ζημιών.
    🎯 Προτεινόμενα μέτρα:
    • Φορολογικά κίνητρα: Μείωση φορολογίας εισοδήματος ενοικίων (π.χ. οριζόντιο μειωμένο συντελεστή 8%) για όσους τα διαθέτουν σε μακροχρόνια μίσθωση.
    • Εγγυήσεις Δημοσίου/νέου Δημόσιου Οργανισμού Στέγασης: Πρόγραμμα που καλύπτει ενδεχόμενες ζημιές ή απλήρωτα ενοίκια (όπως στη Γαλλία).
    • Επιδότηση ανακαίνισης/ενεργειακής αναβάθμισης με προϋπόθεση την 10ετή διάθεση σε μακροχρόνιο μισθωτήριο.

    9.2. Κληρονόμοι / νομικά αδιέξοδα (25-30%)
    ➡ Χαρακτηριστικά: Πολλά ακίνητα είναι «παγωμένα» λόγω συνιδιοκτησίας, αμφισβητήσεων, φόρων κληρονομιάς.
    🎯 Προτεινόμενα μέτρα:
    • Fast-track νομικές διαδικασίες για κληρονομικά/πολυιδιοκτησιακά ζητήματα.
    • Επιδοτούμενα προγράμματα εξαγοράς μεριδίων από το Δημόσιο ή τον νέο Δημόσιο Φορέα Στέγασης
    • Αναστολή φόρων υπεραξίας/μεταβίβασης εάν το ακίνητο μεταβιβαστεί σε πρόγραμμα κοινωνικής στέγης.

    9.3. Τράπεζες / Servicers / Funds (20–25%)
    ➡ Χαρακτηριστικά: Ακίνητα που έχουν περάσει σε χαρτοφυλάκια δανείων – δεν αποδίδουν έσοδα, αλλά παγιδεύουν την αγορά με ένα ατελείωτου σπιράλ αυξήσεων των τιμών.
    🎯 Προτεινόμενα μέτρα:
    • Υποχρεωτικό quota: ένα ποσοστό (π.χ. 20%) των REO (Real Estate Owned) ακινήτων να κατευθύνεται σε κοινωνικά προγράμματα στέγασης.
    • Συμπράξεις Δημοσίου–Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για αξιοποίηση των ακινήτων μέσω επιδοτούμενων ενοικίων.
    • Κίνητρα ρευστοποίησης: Ελαφρύτερη φορολογία υπεραξίας/μείωση ΕΝΦΙΑ για όσα ακίνητα δίνονται σε μακροχρόνια μίσθωση αντί για βραχυχρόνια.

    9.4. Ιδιοκτήτες δευτερευουσών / τουριστικών κατοικιών υψηλού εισοδήματος (15–20%)
    ➡ Χαρακτηριστικά: Δευτερεύουσες κατοικίες σε νησιά/τουριστικούς προορισμούς. Οι ιδιοκτήτες δεν έχουν άμεση ανάγκη να τα νοικιάσουν.
    🎯 Προτεινόμενα μέτρα:
    1. Φορολογική διαφοροποίηση/διπλασιασμός ΕΝΦΙΑ: Υψηλότερος ΕΝΦΙΑ σε κλειστά σπίτια τουριστικών περιοχών που μένουν εκτός αγοράς.
    2. Κίνητρα για κοινωνικό leasing: Προγράμματα όπου το κράτος εγγυάται ενοίκιο σε χαμηλότερη τιμή για να μπουν στην αγορά και την αποκατάσταση ζημιών.
    3. Urban/Island housing quotas: Να ενταχθούν σε προγράμματα «διαθεσιμότητας για εργαζόμενους» σε νησιά με στεγαστική κρίση (π.χ. Σαντορίνη, Μύκονος).

    10. Κρατική Παρακολούθηση και συνεχής έλεγχος από τον νέο Δημόσιο Οργανισμό Στέγασης

    Προκειμένου το Κράτος να εξασφαλίσει ότι η παροχή φοροελαφρύνσεων και οι επιχορηγήσεις-επιδοτήσεις θα οδηγήσουν τελικά στον επιδιωκόμενο στόχο της παροχής προσιτής στέγασης και της αποφυγής κατάχρησης του προγράμματος από ιδιοκτήτες που ενδεχομένως εκμεταλλευθούν τις επιδοτήσεις χωρίς να παρέχουν χαμηλά ενοίκια προτείνονται τα εξής μέτρα :

    • Υπογραφή συμβολαίων με τους ιδιοκτήτες που λαμβάνουν επιδότηση δεσμευόμενοι ότι τα ακίνητα θα ενοικιαστούν με προκαθορισμένη χαμηλή τιμή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο δέσμευσης, προτείνεται πενταετία
    • Νομοθέτηση ανώτατου ορίου τιμής ενοικίου με κριτήρια, την περιοχή, το εμβαδό του ακινήτου, το μέσο εισόδημα της περιοχής, τον όροφο, την ηλικία κ.α
    • Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας ενοικίασης των ακινήτων που έχουν επιδοτηθεί με υποχρεωτική καταχώρηση-δημοσίευση των τιμών ενοικίασης όπου οι ενοικιαστές θα υποβάλουν αιτήσεις κατόπιν έρευνας με παράλληλη σύσταση Δημόσιας Υπηρεσίας παρακολούθησης/ελέγχου της ορθής λειτουργίας και επιβολής κυρώσεων
    • Κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης των όρων από τους ιδιοκτήτες όπως επιβολή χρηματικού προστίμου ή εάν επαναληφθεί η παράβαση τότε ανάκληση της επιδότησης και απαγόρευση συμμετοχής σε μελλοντικά στεγαστικά προγράμματα
    • Δημιουργία κανονισμού ορθής διαχείρισης των ακινήτων που θα ενταχθούν για την αποκατάσταση των ζημιών/ φθορών και την παράδοση των ακινήτων σε καλή κατάσταση σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης των ενοικιαστών. Σε περίπτωση παράβασης των όρων της σύμβασης, αποκατάσταση των φθορών από την αρμόδια Κρατική Υπηρεσία και χρέωση του ποσού στον εκμισθωτή.

    11. Νέο Πρόγραμμα Επιδότησης Ενοικίου

    11.1 Προϋπολογισμός & κλίμακα
    • Συνολικό ποσό: €800 εκ./έτος.
    • Μέσο ποσό επιδότησης: €225/μήνα (€2.700/έτος).
    • Δυνητικοί δικαιούχοι: ~296.000 νοικοκυριά.

    11.2 Δικαιούχοι
    Εισοδηματικά κριτήρια (ετήσιο καθαρό εισόδημα)
    • Μονοπρόσωπο νοικοκυριό: έως €12.000.
    • Δύο ενήλικες χωρίς παιδιά: έως €16.000.
    • +3.000 € για κάθε εξαρτώμενο μέλος.
    • Ανώτατο πλαφόν: €30.000/νοικοκυριό.

    11.3 Απαραίτητες Συμπληρωματικές δράσεις
    • Σύνδεση με κοινωνική κατοικία: προτεραιότητα στους δικαιούχους επιδότησης ενοικίου για μετακίνηση σε κοινωνική κατοικία όταν χτιστεί νέο απόθεμα.
    • Έλεγχος ιδιοκτητών: αν αυξάνουν τα ενοίκια καταχρηστικά, να χάνεται η επιδότηση και νομοθέτηση πλαφόν τιμών ενοικίου ανά ζώνη
    • Γεωγραφικά πλαφόν: ανώτατα ποσά επιδότησης ανά πόλη/περιοχή (π.χ. Αθήνα > Κομοτηνή).
    • Δείκτης αναπροσαρμογής = (ΔΤΚ + 1% ετησίως).
    • Ρήτρα ενοικίου: Δεν επιδοτείται συνολική αύξηση >5% ετησίως στο συμβόλαιο (για να μην εκμεταλλεύεται η αγορά την επιδότηση).

    11.4 Διεκπεραίωση/Έλεγχοι
    • Αυτόματη αίτηση μέσω Taxis/ΗΔΙΚΑ (εισόδημα, σύνθεση νοικοκυριού από Ε1/Ε2/ΑΜΚΑ, συμβόλαιο μίσθωσης).
    • Πληρωμή στον ιδιοκτήτη (δικαιούχος πληρώνει το υπόλοιπο), για μείωση αδήλωτων ενοικίων και διασφάλιση είσπραξης.
    • Τυχαίοι & στοχευμένοι έλεγχοι (διασταυρώσεις με ρολόγια ΔΕΚΟ/Δήμους).

    11.5 Ανάλυση για την οικονομική επιβάρυνση του προγράμματος

    Για το επίδομα ενοικίου και το κατά πόσο βοηθάει πραγματικά τα νοικοκυριά έχουν διατυπωθεί αντικρουόμενες απόψεις. Εφόσον όμως υλοποιηθεί με βάση την αυστηρή εφαρμογή του πλαφόν τότε καταλήγει στην ουσιαστική ενίσχυση των ευάλωτων. Επιπρόσθετα η πραγματική οικονομική επιβάρυνση είναι σαφώς λιγότερη από τα χορηγηθέντα κονδύλια αφού ένα μέρος επιστρέφει μέσω φόρων και εισφορών που συνδέονται με την κατανάλωση.

    Όλες τις προτάσεις του Συλλόγου μας είναι αναρτημένες στον επίσημο ιστότοπο http://www.pansypo.gr

  • 16 Αυγούστου 2025, 23:42 | ΖΟΥΜΠΑΝΙΩΤΗΣ Νικολαος

    Βοηθήστε να μην αλλάζουν σχολικό περιβάλλον τρία ανήλικα τέκνα δημοσίων υπαλλήλων για δύο έτη υποχρέωσης παραμονής για αιτήσεις συνηπηρετησης αλλά απευθείας

  • 8 Αυγούστου 2025, 09:06 | fotini

    Οι γονείς που απέκτησαν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτήν, τα δε τέκνα τους προστατεύονται όσο διαρκεί η ιδιότητα έστω και του ενός γονέα. Ομοίως και τα τέκνα τρία που συνυπήρξαν μαζί έστω και για μία ημέρα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα.