ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-3)

Άρθρο 1

Σκοπός

 

Σκοπός του παρόντος είναι:

α) ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους,

β) η εισαγωγή νέων μισθολογικών ρυθμίσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων,

γ) ο εκσυγχρονισμός και η ενοποίηση των ρυθμίσεων για την κατάσταση των στελεχών,

δ) η αναβάθμιση της λειτουργίας των στρατιωτικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων,

ε) η παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης στους οπλίτες για τη βέλτιστη δυνατότητα υπεράσπισης της πατρίδας, την παροχή πιστοποιημένης επιμόρφωσης για τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, καθώς και την αύξηση της στελέχωσης των υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα αυτών που εδρεύουν σε παραμεθόριες περιοχές και

στ) η αύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των εφέδρων.

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

 

Αντικείμενο του παρόντος είναι:

α) η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) κατά Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, προέλευση, βαθμό και κατηγορία,

β) η αναδιαμόρφωση της συγκρότησης των Συμβουλίων Κρίσεων των αξιωματικών,

γ) η αναδιαμόρφωση των προϋποθέσεων παραμονής των αξιωματικών ανά βαθμό,

δ) η θέσπιση νέων βαθμών των μόνιμων υπαξιωματικών των Κλάδων και των Κοινών Σωμάτων (ΚΣ) των ΕΔ,

ε) η διενέργεια προαγωγών αποκλειστικά για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανωτέρων βαθμών,

στ) η θέσπιση νέων βαθμών των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ) ως Υπαξιωματικών Ειδικής Προέλευσης (ΥΕΠ),

ζ) η ρύθμιση των προϋποθέσεων και της διαδικασίας μετάταξης των μόνιμων υπαξιωματικών, αποφοίτων των Ανωτάτων Σχολών Μόνιμων Υπαξιωματικών (ΑΣΜΥ), στο σώμα αξιωματικών,

η) η αναδιάρθρωση των βασικών μισθών και των μισθολογικών κλιμακίων των στελεχών των ΕΔ, τα οποία συνδέονται με τα έτη υπηρεσίας και την κατηγορία προέλευσης,

θ) η δημιουργία μισθολογικών βαθμίδων ανά κατηγορία προέλευσης, στις οποίες αποτυπώνεται η σταδιακή μισθολογική τους εξέλιξη σύμφωνα με τους νέους βαθμούς,

ι) η ενιαία ρύθμιση των ζητημάτων που αφορούν στις καταστάσεις των αξιωματικών και μόνιμων υπαξιωματικών και ο σαφής διαχωρισμός των καταστάσεων σε κύριες και πρόσθετες,

ια) η σύσταση της Διακλαδικής Διοίκησης Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης (ΔΙΔΑΕ), ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων και των οργάνων της,

ιβ) η σύμπραξη της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) και της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ) με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) και τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) για την εκπόνηση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ),

ιγ) η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην υποχρέωση στράτευσης,

ιδ) η αναμόρφωση της στρατολογικής νομοθεσίας και ιδίως των ρυθμίσεων που αφορούν στη χορήγηση αναβολής σε σπουδαστές δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στη χορήγηση αναβολής σε μόνιμους κατοίκους εξωτερικού και στην κρίση της δυνατότητας στράτευσης όσων πάσχουν από ψυχικά νοσήματα,

ιε) ο καθορισμός του πλαισίου εκπαίδευσης των οπλιτών,

ιστ) ο καθορισμός διαδικασίας για την επιμόρφωση των οπλιτών στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) των ΕΔ,

ιζ) ο καθορισμός πλαισίου για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις των οπλιτών,

ιη) η ρύθμιση θεμάτων μετεκπαίδευσης εφεδρείας και η θέσπιση του θεσμού του ενεργού εθελοντή έφεδρου,

ιθ) η θεσμοθέτηση εθελοντικής στράτευσης γυναικών,

κ) η παροχή κινήτρου σε ανυπότακτους για κατάταξη στις ΕΔ έως την 31η.12.2027,

κα) η ρύθμιση θεμάτων υγειονομικής εξέτασης και απόλυσης των ΕΠΟΠ και

κβ) η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη στρατιωτική δικαιοσύνη.

 

Άρθρο 3

Βασικές έννοιες

 

  1. Τις Ένοπλες Δυνάμεις (εφεξής: ΕΔ) της χώρας αποτελούν:

α) οι Κλάδοι, οι οποίοι είναι:

αα) ο Στρατός Ξηράς (εφεξής: ΣΞ),

αβ) το Πολεμικό Ναυτικό (εφεξής: ΠΝ) και

αγ) η Πολεμική Αεροπορία (εφεξής: ΠΑ) και

β) τα Κοινά Σώματα (εφεξής: ΚΣ), τα οποία είναι

βα) το Νομικό Σώμα,

ββ) το Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών,

βγ) το Σώμα Πληροφορικής,

βδ) το Σώμα Στρατιωτικών Δικαστικών Γραμματέων και

βε) το Σώμα Στρατιωτικών Ιερέων.

  1. Γενικά Επιτελεία (εφεξής: ΓΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων είναι:

α) το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (εφεξής: ΓΕΕΘΑ),

β) το Γενικό Επιτελείο Στρατού (εφεξής: ΓΕΣ),

γ) το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (εφεξής: ΓΕΝ) και

δ) το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (εφεξής: ΓΕΑ).

  1. Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (εφεξής: ΑΣΕΙ) είναι:

α) η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (εφεξής: ΣΣΕ),

β) η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (εφεξής: ΣΝΔ) και

γ) η Σχολή Ικάρων (εφεξής: ΣΙ).

  1. Ανώτατες Σχολές Μόνιμων Υπαξιωματικών (εφεξής: ΑΣΜΥ) είναι:

α) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών (εφεξής: ΣΜΥ),

β) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (εφεξής: ΣΜΥΝ) και

γ) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (εφεξής: ΣΜΥΑ).

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 23:41 | Ιωάννης

    Πλέον η καταστροφή των ΕΔ έχει ονοματεπώνυμο κύριοι Βουλευτές του Κοινοβουλίου. Παρακαλώ πολύ να αφουγκραστείτε την γνώμη των στελεχών και να προβείτε στην καταψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου. Ο κ. Πρωθυπουργός ακούει? Έχετε υπολογίσει το πολιτικό κόστος?

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 22:45 | Χαράλαμπος Θ.

    Απαράδεκτο ότι δημοσιεύεται πολυνομοσχέδιο τέτοιου μεγέθους χωρίς την απαιτούμενη Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης. Η αιτιολογική έκθεση δεν θα αναρτηθεί; Για να καταλάβουν και οι πιο αδαείς την εμπάθεια πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας προς τους αποφοίτους ΑΣΣΥ.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 21:21 | Χρήστος

    Με πρόσφατο νόμο καταργηθεί η περιβόητη προσωπική διάφορα. Τώρα στο παρόν νομοσχέδιο για όσους εκ ΑΣΣΥ έχουν 25-27 χρόνια υπηρεσίας αδικουνται καθότι ο βασικός μισθός τούς μειώνεται 90 περίπου ευρώ όταν έχουν ανακοινωθεί αυξήσεις. Συνεπώς, για να επιτευχθεί συνολική αύξηση επαναφέρετε η προσωπική διάφορα. Μπορείτε να αιτιολογείται εν νόμου που την καταργεί πως την επαναφέρει….. ;;;
    Σε ποια ορθολογική διάσταση βασίζεται όλο αυτό;

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 21:52 | Νικόλαος

    Είμαι στην άσχημη θέση να εκδηλώσω τη στεναχώρια μου και την απογοήτευση μετά από 16 χρόνια σε ένοπλες δυνάμεις να σε προδίδουν έτσι με αυτό το νομοσχέδιο που είναι ταφόπλακα για τις ένοπλες δυνάμεις δεν θα πάει καθόλου καλά το πράγμα οι παραίτησεις θα δέκα πλασιαστούνε και δυστυχώς θα βρούμε ο καθένας τον τρόπο να σηκωθούμε να φύγουμε, Ως εδώ αντέξαμε αυτή ήταν η χαριστική σφαίρα στο κεφάλι των στρατιωτικών ήταν το ευχαριστώ τους!! μου αρέσει που το ανεβάσατε ανήμερα τον ενόπλων δυνάμεων άγια ημέρα για τις ενοπλες δυνάμεις τόσο πολύ σέβεσαι την πατρίδα και τη θρησκεία ντροπή σάς θα το πληρώσετε ακριβά όλα αυτά που κάνατε ό Θεός βλέπει και το άδικο δεν το θέλει με τίποτα

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 21:48 | ΝΚ

    κ.ΥΕΘΑ,
    παρακαλούμε να διατηρήσετε την κάτωθι ρύθμιση αποκατάστασης του προκατόχου σας στο ΥΠΕΘΑ, κ.Παναγιωτόπουλου, στην αμέσως προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ.

    Με την υπόψη ρύθμιση αποκαταστάθηκε η πολυετής διαμαρτυρία των ΑΣΣΥ ετών κατάταξης 91 92 93, που βρίσκονται πλέον στη δύση της καριέρας τους.

    Τι είδους μετάβαση επικαλείστε όταν επηρεάζονται βαθμολογικά στελέχη ΑΣΣΥ με 32 και άνω έτη υπηρεσίας;

    Ποιο στέλεχος μπορεί να σηκώσει τέτοια ηθική απαξίωση;

    Ξεπερνά κάθε λογική και διαφαίνεται ως τιμωρητική εκ νέου καθήλωση τους,από το ίδιο κυβερνών κόμμα, μόλις 2 έτη μετά τη σοφή πολιτική απόφαση του κ.Παναγιώτοπολου.

    Γεγονός παράδοξο, όσο και πρωτοφανές στην κοινοβουλευτική πρακτική του κυβερνώντος κόμματος, που διαρρήγνυει την έννοια της φυσικής συνέχειας της πολιτικής του και κατά συνέπεια την εμπιστοσύνη των στελεχών στους θεσμούς.

    Μάλιστα μάταια άπαντες περίμεναν η εν λόγω, ρύθμιση Παναγιωτόπουλου, να αποτελέσει οδηγό στο σχεδιασμό της υπηρεσιακής εξέλιξης των επόμενων σειρών ΑΣΣΥ, σε συνάρτηση με την ακαδημαϊκή τους αναβάθμιση ως ΑΕΙ και την αναγνώριση των πτυχίων μετά από δεκαετίες, στις οποίες υπέστησαν την αλλοίωση του θεσμικού τους ρόλου, ειδικότερα υπηρετώντας ως Αξιωματικοί.

    Παρακαλούμε να διατηρήσετε στο ακέραιο την ρύθμιση του άρθρου 52 του ν.5018/23, αφαιρώντας τις σχετικές τελικές διατάξεις περί κατάργησης του άρθρου 37 του ν.4494/2017 από το παρόν πολυνομοσχέδιο και περαιτέρω τροποποιώντας το Παράρτημα ‘Α’ του σχεδίου, ώστε οι ΑΣΣΥ 91 92 93

    να συνεχίσουν να λαμβάνουν τον καταληκτικό του Συνταγματάρχη και αντίστοιχων έως την αποστρατεία τους, το έτος 2028.

    Γενικότερα θα πρότεινα, με γνώμονα το εθνικό συμφέρον να επανεξετάσετε τις εισηγήσεις, για τόσο βαριές, απότομες και σημαντικές μεταβολές στον Θεσμό των ΑΣΣΥ, θεσμός ο οποίος υπηρετεί πάνω από έναν αιώνα στις ΕΔ. Μήπως τελικά αντί αναβάθμισής του, εξαφανιστεί από το «χάρτη»;

    Παραπομπή:

    » Άρθρο 52 του ν.5018/2023

    Ρύθμιση θεμάτων κρίσεων και προαγωγών αξιωματικών εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και μονιμοποιηθέντων εθελοντών – μονιμοποιηθεισών εθελοντριών – Τροποποίηση άρθρου 37 ν. 4494/2017

    Στο άρθρο 37 του ν. 4494/2017 (Α’ 165) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στο πρώτο εδάφιο μετατίθεται η προθεσμία μέχρι την οποία συμπληρώνεται η εικοσιπενταετία πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, β) προστίθεται νέο πέμπτο εδάφιο και το άρθρο 37 διαμορφώνεται ως εξής:

    «Άρθρο 37

    Ρύθμιση θεμάτων κρίσεων και προαγωγών αξιωματικών εξ ΑΣΣΥ και μονιμοποιηθέντων εθελοντών – μονιμοποιηθεισών εθελοντριών

    Οι διατάξεις των άρθρων 5 έως 10, 11 πλην των παρ. 11 και 12, 12 έως 14 και 16 έως 22 του ν. 2439/1996 (Α’ 219) ισχύουν και για τους εν ενεργεία αξιωματικούς που προέρχονται από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), καθώς και τους αντίστοιχους που προέρχονται από την κατηγορία των μονιμοποιηθέντων εθελοντών του ν. 445/1974 (Α’ 160) και των μονιμοποιηθεισών εθελοντριών του ν. 705/1977 (Α’ 279), οι οποίοι συμπλήρωσαν είκοσι πέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας μέχρι τις 31.12.2018. Για τους αξιωματικούς του πρώτου εδαφίου, ο χρόνος των περ. β’ και γ’ της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2439/1996 υπολογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας μονίμου αξιωματικού πέρα από τα δεκατρία (13) έτη από την ημερομηνία κατάταξής τους. Για τους αξιωματικούς που δυνάμει του παρόντος άρθρου αποκτούν δικαίωμα αναδρομικής βαθμολογικής προαγωγής, δεν γεννάται δικαίωμα αναδρομικής καταβολής των αντίστοιχων αποδοχών. Για τους αξιωματικούς του πρώτου εδαφίου που προέρχονται από την κατηγορία των μονιμοποιηθέντων εθελοντών του ν. 445/1974 και των μονιμοποιηθεισών εθελοντριών του ν. 705/1977 δεν είναι απαραίτητη η συμπλήρωση του προσόντος του χρόνου διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας του άρθρου 6 του ν. 2439/1996. Για τους αξιωματικούς του πρώτου εδαφίου που προέρχονται από ΑΣΣΥ δεν είναι απαραίτητη η συμπλήρωση του προσόντος του χρόνου διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας του άρθρου 6 του ν. 2439/1996 στον βαθμό του Λοχαγού και αντιστοίχων.Ειδικά για τους αξιωματικούς του πρώτου εδαφίου των ειδικοτήτων Ραδιοναυτίλων, Τεχνικής Υποστήριξης και Υπηρεσιών Υποστήριξης της Πολεμικής Αεροπορίας ισχύουν επιπλέον τα καθοριζόμενα στην περ. δ’ της παρ. 8 του άρθρου 3 του ν. 2439/1996.».

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 21:11 | Γιώργος

    Κύριε ΥΕΘΑ,
    δεν θα έμπαινα στις ΕΔ αν ήξερα ότι θα έχω αυτή τη βαθμολογική εξέλιξη.
    Δώστε μας το δικαίωμα να φύγουμε. Δεν είναι ηθικό να μας καθηλώσετε/εγκλωβίσετε στον ίδιο βαθμό και να μην προαχθούμε όπως προέβλεπε η προκήρυξη εισαγωγής μας στις Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών.
    Δυστυχώς, η μόνη αντίδραση που θα εισπράξετε από εμένα και την οικογένειά μου είναι το πολιτικό κόστος.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 21:44 | Φ.Μ

    Τα σχόλια των χιλιάδων συναδέλφων, που θα γίνουν πολύ πολύ περισσότερα, δείχνουν το αισχος νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Εξού και η ξαφνική προσπάθεια Κυριακή απόγευμα που όλη η χώρα ησυχάζει εξήγγειλαν ξανά τα δήθεν 7 μέτρα που είναι για το καλό των στρατιωτικών. Τα κυβερνητικά ΜΜΕ ενεργοποιήθηκαν αμέσως, όπως και τα τρολ του διαδικτύου για να προβάλουν το….. τίποτα. Την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου όλοι οι στρατιωτικοί στον δρόμο. Όλοι μας στο συλλαλητήριο. Δίνουμε την μεγαλύτερη μάχη κατά της αδικίας που έχουν δώσει ποτέ οι στρατιωτικοί. Εάν περάσει αυτό το έκτρωμα οι ένοπλες δυνάμεις τελείωσαν, εμείς τελειώσαμε. Αγώνας σε κάθε επίπεδο. Ενημερώστε επίσης όλους τους συναδέλφους να μπουν και να γράψουν την άποψη τους στην δημόσια διαβούλευση μπας και καταλάβουν από τα χιλιάδες σχόλια στο παρά 1 έστω τι πάνε να κάνουν.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 20:28 | Γεώργιος Κ.

    Το στράτευμα είχε απαξιωθεί τα χρόνια των μνημονίων. Τώρα με αυτό το νομοσχέδιο έρχεται η ισοπέδωση του. Εφόσον σπέρνετε θύελλες ετοιμαστήτε να θερίσετε τυφώνες!

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 20:10 | Γιώργος

    Ντροπή και μόνο ντροπή, ελπίζω να επικρατήσει η λογική και να αποσυρθεί άμεσα αυτό το έκτρωμα και μαζί με αυτό να απομακρυνθούν όλοι αυτοί που έχουν συμβάλλει με κάθε τρόπο να γραφτεί και να δημοσιευθεί χωρίς κανενα αίσθημα ευθύνης και σεβασμού προς όλο το προσωπικό των ΕΔ που κάθε μέρα δίνει την ψυχή του για την ασφάλεια τις χώρας…

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 20:33 | Κωνσταντίνος

    Δεν ξέρω τι σκοπό έχει ένα νομοσχέδιο που ακυρώνει την 3ετη φοίτηση στις σχολές μονίμων υπαξιωματικών.
    Τι λόγο έχει ένας νέος να σπουδάσει εσώκλειστος 3 χρόνια σε στρατιωτικές σχολές αντί να πάει κατευθείαν ΕΠΟΠ και να πληρώνεται από την πρώτη μέρα.
    Δυστυχώς θα κλείσετε τις σχολές μονίμων υπαξιωματικών

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 20:54 | ΣΠΥΡΟΣ

    Δεν υπάρχει αιτιολογική έκθεση για να μας εξηγήσει όλες αυτές τις αλλαγές που προωθεί το νομοσχέδιο. Τι είναι αυτό δηλαδή που δεν πήγαινε καλά και έρχονται οι τροποποιήσεις για να αλλάξουν τα πάντα, για να καταλάβουμε και εμείς? Γιατί οι εξηγήσεις που έχουν δοθεί λυπάμαι αλλά δεν καλύπτουν τα ερωτήματα τα οποία είναι πολλά.

    ΣΩΜΑ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
    – Γιατί δημιουργείται δηλαδή το Σώμα των Υπξκών, που έχει δημιουργήσει και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις από τους απόφοιτους κυρίως των ΑΣΣΥ, με το δίκιο τους βέβαια, και μάλιστα αναδρομικά? Για την αναστροφή της πυραμίδας? Σοβαρά τώρα? Αφού και φέτος, οι θέσεις που προκηρύχτηκαν στις Σχολές Αξκών, ήταν περισσότερες από αυτές των Σχολών Υπξκών. Και πόσοι αλήθεια θα προτιμήσουν τις Σχολές Υπξκών, με αυτά που προωθεί το Νομοσχέδιο? Η πυραμίδα δυστυχώς θα γίνει πιο ανάστροφη, γιατί δεν θα μπαίνει κανείς. Και συτό είναι καταστροφικό διότι το επίπεδο των απόφοιτων σχολών ΑΣΣΥ είναι κατά γενική ομολογία πολύ υψηλό. Όσον αφορά την ΠΑ, είναι στελέχη που μπήκαν με πανελλήνιες με 17.000 και 18.000 μόρια στην Σχολή τους. Είναι στελέχη που κρατούν πόστα σε όλες τις δραστηριότητες των Μονάδων με μεγάλο επαγγελματισμό και αφοσίωση. Αυτούς καθηλώνετε? Ποιά είναι εδώ η σκοπιμότητα του νομοσχεδίου? Εσείς δεν το αντιλαμβάνεστε αυτό?

    – Πως θα καλυφθούν οι θέσεις που στελέχωνουν οι κατώτεροι αλλά και οι ανώτεροι Αξκοί απόφοιτοι ΑΣΣΥ? Από ποιους? Τα στελέχη αυτά κάλυπταν θέσεις από Προιστάμενοι Γραφείων και Τμηματαρχών, Διοικητές Σμηνών έως και θέσεις ευθύνης (Διοικητές Μονάδων και Μοιρών, Αρχιμηχανικοί κλπ στην ΠΑ).

    – Παράλληλα, ενώ με το παρόν Νομοσχέδιο κυρίως οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ χάνουν έξι βαθμούς, με παλαιότερο Νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα (Μάιος 2025) για την στελέχωση του ΕΛΚΑΚ (Νόμος 5195/2025, ΦΕΚ αρ.73, τεύχος Α) και στο σχετικό του άρθρο (Άρθρο 77), οι υπηρετούντες θητεία στρατεύσιμοι (12μηνης διάρκειας όχι 17μηνης όπως είναι οι υπόλοιποι ΔΕΑ) τοποθετούνται, κατόπιν επιθυμίας τους βέβαια, αμέσως μετά την βασική τους εκπαίδευση (4 εβδομάδες δηλαδή) στο ΕΛΚΑΚ, γίνονται Ανθλγοί στους 6 μήνες μετά την κατάταξη τους και στη συνέχεια μετά την απόλυση τους δίνεται η δυνατότητα να προαχθούν μέχρι και τον βαθμό του Λοχαγού, στα πέντε χρόνια μετά από την ημερομηνία κατάταξης τους, δουλεύοντας αμισθί ως σύμβουλοι μερικής απασχόλησης. Σοβαρά τώρα? Εκεί, πως δίνονται οι βαθμοί? Δεν λέμε, να μην δίνονται κάποια κίνητρα αλλά λίγο να υπάρχει και κάποιο μέτρο και κάποια αίσθηση αναλογικότητας. Αυτό είναι ακριβώς ο ορισμός του ΔΥΟ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΔΥΟ ΣΤΑΘΜΑ και κατάφωρη αδικία για τα στελέχη όλων των προελεύσεων, ακόμα και για τα στελέχη εκ ΑΣΕΙ που για να φτάσουν στον βαθμό του Λοχαγού χρειάζονται 9 χρόνια, δηλαδή τα σχεδόν διπλάσια χρόνια από τους Αξκούς εκ ΔΕΑ του ΕΛΚΑΚ. Έλεος πια, με τις νομοθετικές ρυθμίσεις για τους Αξκούς εκ ΔΕΑ, όταν τους υπόλοιπους τους χαντακώνουμε με τέτοια νομοσχέδια που έρχονται για ψήφιση.

    Προσφέρουν εκείνοι περισσότερο από όλα τα στελέχη όλων των προελεύσεων, στους οποίους η στολή έχει γίνει ένα με το δέρμα τους, με 20, 25, 30 και 35 χρόνια υπηρεσίας. Προσφέρουν περισσότερα από τους απόφοιτους ΑΣΣΥ, οι οποίοι με το νέο νομοσχέδιο καθηλώνονται στον βαθμό που φέρουν?. Προσφέρουν περισσότερο από όλα αυτά τα στελέχη, όλων των προελεύσεων που εκτελούν readiness, μετασταθμεύσεις, ασκήσεις εντός και εκτός ελληνικής επικράτειας, υπηρεσίες, ευρισκόμενοι στην πίστα Α/φών κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες για να βγει το επιχειρησιακό έργο, μακριά από τις οικογένειες τους?. Και όλα αυτά, παράλληλα με όλα υπόλοιπα καθήκοντα που τους ανατίθενται (δασοπερίπολα-οδηγοί ασθενοφόρων κλπ, κλπ). Ας είμαστε επιτέλους σοβαροί γιατί έχει ντραπεί και η ντροπή.

    ΘΗΤΕΙΑ- ΕΦΕΔΡΕΙΑ

    Αλήθεια, εδώ πως εξηγείται η κατάργηση της θητείας στα άλλα δύο όπλα?. Οι Μονάδες τους δεν χρειάζονται οπλίτες? Και όχι μόνο για την άμυνα-φρούρηση? Αλλά και για άλλες δραστηριότητες διοικητικής μέριμνας. Και εδώ οι εξηγήσεις που δόθηκαν είναι τελείως ελλιπείς. Προβλέπει στο νομοσχέδιο βέβαια (Άρθρο 259, παράγραφος 6) ότι για την κάλυψη επιτακτικών αναγκών δύνανται να τοποθετούνται οπλίτες στην ΠΑ και το ΠΝ. Ο όρος επιτακτικές βέβαια παραπέμπει σε μικρό αριθμό οπλιτών ενώ ο όρος είναι δυνατόν στο αν θέλουμε σας δίνουμε και αφού δούμε πρώτα τις δικές μας ανάγκες. Μετά από την απόλυση των οπλιτών, τι γίνεται με την εφεδρεία? Με την κατάργηση της θητείας στα δύο όπλα (ΠΑ και ΠΝ), ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα καταδικάζεται και η εφεδρεία σε αυτά τα δύο όπλα κυρίως λόγω δημογραφικού και μη ανανέωσης της εφεδρείας τους. Και μην μου πείτε, ότι αυξάνεται το όριο ηλικίας των εφέδρων έως τα 60 χρόνια, οπότε θα έχουν έφεδρους. Αυτό δεν λύνει το πρόβλημα, καθώς όσο περνούν τα χρόνια θα αυξάνεται και η ηλικία αυτών των υπαρχόντων εφέδρων των δύο Όπλων και κάποια στιγμή θα διαγραφούν και αυτοί λόγω ηλικίας, οπότε ΤΕΛΟΣ η εφεδρεία στα δύο όπλα.

    Τέλος, λίγα σχόλια όσον αφορά για την ευνοϊκή μείωση της θητείας κατά τρεις μήνες (14 μήνες από 17 μήνες) στους υπηρετούντες ΔΕΑ (Άρθρο 247, παράγραφος 1) και την απονομή βαθμού Ανθλγού τρεις μήνες πριν την απόλυση τους (Άρθρο 286 του παρόντος Νόμου, παρ.3). Και αυτό είναι κινητροποίηση για να γίνουν ΔΕΑ και στη συνέχεια Αξκοί προφανώς. Γιατί? Αφού είχαμε κατώτερους Αξκούς. Μελλοντικά βέβαια δεν θα έχουμε αρκετούς αν ψηφιστεί αυτό το Νομοσχέδιο, γιατί θα έχουν κολλήσει στον βαθμό του Ανθστή (στην καλύτερη περίπτωση). Η κινητροποίηση για τις Σχολές των Υπξκών που είναι? Είναι το παρόν νομοσχέδιο το οποίο τους καθηλώνει, ενώ τους ΔΕΑ τους κάνει Αξκούς μετά από εννέα μήνες θητεία? Πραγματικά ντροπή. Επιπλέον, η πρόβλεψη για μισθοδοσία στους Υπολοχαγούς εκ ΔΕΑ στο άρθρο του παρόντος Νομοσχεδίου (Άρθρο 78, παράγραφος 1γ) και με το 95% κιόλας του βασικού μισθού του εισαγωγικού M.Κ. της Κατηγορίας Α΄, σε ποιους αναφέρεται? Υπάρχουν Υπολοχαγοί εκ ΔΕΑ εν ενεργεία? Αφού όλοι απολύονται ως Ανθλγοί. Κάτι μου διαφεύγει ίσως. Εκτός και αν μας περιμένει μελλοντικά και άλλη έκπληξη από το Υπουργείο.

    Το τελευταίο που δημιουργεί αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο είναι και το χειρότερο από όσα έγραψα πριν, είναι η ΔΙΧΟΝΟΙΑ που δημιουργεί στις τάξεις του Στρατεύματος. ΔΙΧΟΝΟΙΑ ανάμεσα στα τρία όπλα (ΣΞ-ΠΝ-ΠΑ),ειδικά και μετά τις αλλαγές που έγιναν στην κατανομή των εισφορών στα τρία Μετοχικά Ταμεία, σε προηγούμενο νομοσχέδιο με τροποποίηση της τελευταίας στιγμής χωρίς διαβούλευση. ΔΙΧΟΝΟΙΑ ανάμεσα εντός του ίδιου ΟΠΛΟΥ στα στελέχη διαφορετικών προελεύσεων. Όλο αυτό δεν θα βγει σε καλό. Δυστυχώς θα είναι καταστροφικό μελλοντικά. Η δύναμη του στρατεύματος είναι αφενός το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ του και αφετέρου η ΕΝΟΤΗΤΑ και η ΣΥΝΟΧΗ του.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 19:48 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΤΣΑΚΗΣ

    Το εν λόγω νομοσχέδιο θα επιφέρει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από που αναφέρονται οτι θα επιφέρει.
    1. Την διάλυση της συνοχής των ΕΔ και κατ΄επέκταση την διάλυση των ΕΔ.
    2. Δημιουργεί ταξικές διαφορές και εσωτερικές προστριβές ανάμεσα σε όλες τις προελεύσεις.
    3. Δημιουργεί ανισότητες μεταξύ αποφοίτων ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ σε αντισυνταγματικό επίπεδο, όπου έχουν εισέλθει όλοι μέσω πανελληνίων και θα έχουν την ίδια διάρκεια φοίτησης.
    4. Οδηγεί στην πλήρη απαξίωση των υπαξιωματικών και όχι στην αναβάθμιση τους αφού αυτοί που ήδη υπηρετούν τους αλλάζει άρδην τα δεδομένα εισαγωγής τους ή έχουν κερδηθεί δικαστικά με πλήρη υποβάθμιση (ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ), ενώ ταυτόχρονα τους τιμωρεί με στερήσεις βαθμού!
    5. Οδηγεί νομοτελειακά το κλείσιμο των σχολών υπαξιωματικών αφού πλέον δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές βαθμολογικές και μισθολογικές με τους ΕΠΟΠ και εκ των πραγμάτων δεν θα είναι πλέον θελκτικές.
    6.Οδηγεί νομοτελειακά στην ιδιωτικοποίηση των ΕΔ.
    7. Η ανωτατικοποίηση κατ΄ευφημισμό των σχολών ΑΣΣΥ, αφού δεν υπάρχουν ρητές διαδικασίες, χρονοδιαγράμματα και πολλά εφόσον και όταν, οδηγεί σε περαιτέρω υποβάθμιση
    8. Θα δημιουργηθεί ένα ακόμα πιο γερασμένο στράτευμα, όπου θα έχουμε την πλειοψηφία των υπαξιωματικών σε ηλικίες πολύ μεγαλύτερες από τον μέσο όρο αυτήν την στιγμή.
    9. Υποβαθμίζει το αίσθημα ευθύνης, αξιοκρατίας και προοπτικής που υπήρχε μέχρι πρότινος.
    10. Θα οδηγήσει σημαντικό αριθμό στελεχών και ειδικά νέων σε ηλικία σε παραιτήσεις αφού πλέον η προοπτική εξέλιξης διαγράφεται.
    11. Θα χαθούν εισοδήματα από από συντάξεις, ΕΦΑΠΑΞ, ΒΟΕΑ, μερίσματα κτλ τα οποία είναι συνδεδεμένα με τον βαθμό.
    12 Δεν υπάρχει κανένας απολύτως διαχωρισμός μεταξύ βαθμολογίου και μισθολογίου (όσο και εαν το υποστηρίζουν στο ΥΠΕΘΑ) με αποτέλεσμα την οικονομική υποβάθμιση.
    13. Ανοίγει η οικονομική ψαλίδα μεταξύ ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ ενώ μικραίνει η οικονομική ψαλίδα μεταξύ ΑΣΣΥ και άλλων προελεύσεων.
    14. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ θα είναι πάντα νεότεροι των ΔΕΑ. Αν είναι δυνατόν ένας στρατεύσιμος με εμπειρία λίγων μηνών να είναι αρχαιότερος από τους αποφοίτους ΑΣΣΥ με πολλά χρόνια εμπειρίας.
    15. Ανάστροφη πυραμίδα δεν υπάρχει γιατί πολύ απλά ξεχάσατε να συμπεριλάβετε τις κατηγορίες των ΕΠΟΠ και των ΕΜΘ, και θα δημιουργήσετε ένα ακόμα πιο γερασμένο, αδικημένο και εξαθλιωμένο στράτευμα.
    16. Την αξία του, το αίσθημα ευθύνης και πατριωτισμού το έχουν αποδείξει και στο πολυ πρόσφατο παρελθόν (στις πλημμύρες, στις φωτιές, στον Έβρο, την επακούμβηση κλπ) και στο παρόν κάθε μέρα όλα αυτά τα στελέχη που υποβαθμίζει τον νομοσχέδιο.Κύριοι του ΥΠΕΘΑ θα μπορούσα να γράψω πάρα πολλά ακόμα, αυτά και μόνο όμως αρκούν για κάποιον με κοινή λογική και με αίσθημα ευθύνης και πατριωτισμού να αντιληφθεί οτι το εν λόγω νομοσχέδιο ρισκάρει την διάλυση στις ΕΔ και την Άμυνα της χώρας μας και αυτό το ρίσκο δεν έχει δικαίωμα να το πάρει κανείς

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 18:09 | Φώτης Π.

    Το παρόν σχόλιο απευθύνεται προς τα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που έχουν την ευθύνη για τη νομοπαρασκευαστική επεξεργασία του σχεδίου νόμου «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή». Σύμφωνα με το άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, η βαθμολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη των υπηρετούντων υπαξιωματικών, Ανθυπασπιστών και των αξιωματικών προερχόμενων από Ανθυπασπιστές αποτυπώνεται στα Παραρτήματα Α και Β, τα οποία προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του νομοθετήματος. Τα παραρτήματα αυτά περιλαμβάνουν ρυθμίσεις που καθορίζουν καταληκτικούς βαθμούς, χρόνους παραμονής και διαφοροποιήσεις εξέλιξης ανά έτος κατάταξης, στοιχείο που αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται για τεχνική ή επεξηγηματική ύλη, αλλά για ουσιώδεις κανόνες δικαίου με άμεσες έννομες συνέπειες στην υπηρεσιακή κατάσταση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

    Κατά τις αρχές της καλής νομοθέτησης, οι οποίες καθιερώνονται στον ν. 4048 του 2012 και ειδικότερα στα άρθρα 4 έως 7, κάθε ουσιώδης ρύθμιση που καθορίζει δικαιώματα ή υποχρεώσεις ομάδων προσώπων οφείλει να ενσωματώνεται στο κυρίως σώμα του νόμου και να τίθεται σε δημόσια διαβούλευση με πλήρη δημοσιοποίηση του περιεχομένου της. Η ενσωμάτωση κανονιστικής ύλης σε παραρτήματα επιτρέπεται μόνο όταν αυτά περιλαμβάνουν αποκλειστικά τεχνικά ή υποστηρικτικά στοιχεία. Η τοποθέτηση ουσιωδών ρυθμίσεων εξέλιξης σε παραρτήματα, χωρίς αναλυτική ανάπτυξή τους στο κυρίως κείμενο, συνιστά νομοτεχνική πλημμέλεια που αντίκειται στην αρχή της σαφήνειας και προσβασιμότητας της νομοθεσίας κατά το άρθρο 25 παράγραφος 1 του Συντάγματος, καθώς το ουσιαστικό περιεχόμενο του νόμου δεν καθίσταται πλήρως αντιληπτό από τους ενδιαφερομένους κατά το στάδιο της νομοθέτησης.

    Η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει επανειλημμένα κρίνει ότι κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες ενσωματώνονται σε μη αυτοτελώς δημοσιοποιημένα παραρτήματα ή πίνακες στερούνται νομιμότητας. Ενδεικτικά αναφέρονται οι αποφάσεις ΣτΕ 2269 του 2017, 1475 του 2019 και 4003 του 2014 της Ολομέλειας, στις οποίες έγινε δεκτό ότι η τοποθέτηση κανονιστικής ύλης εκτός του κυρίως σώματος του νόμου παραβιάζει την αρχή της νομοθετικής διαφάνειας και καθιστά τις σχετικές πράξεις ανίσχυρες. Στην προκειμένη περίπτωση, τα Παραρτήματα Α και Β καθορίζουν με δεσμευτικό τρόπο τη δυνατότητα προαγωγής και τον καταληκτικό βαθμό για διαφορετικές σειρές στελεχών ανάλογα με το έτος εισαγωγής τους, γεγονός που υπερβαίνει τον χαρακτήρα απλής αποτύπωσης στοιχείων και συνιστά πλήρη κανονιστική ρύθμιση.

    Περαιτέρω, η επιλογή διαφοροποίησης της βαθμολογικής εξέλιξης αποκλειστικά βάσει του έτους κατάταξης, χωρίς αναλυτική αιτιολόγηση στο κείμενο του νόμου και χωρίς προηγούμενη πλήρη έκθεση των ρυθμίσεων στη δημόσια διαβούλευση, εγείρει ζήτημα αντισυνταγματικότητας σε σχέση με την αρχή της ισότητας και της ίσης μεταχείρισης κατά το άρθρο 4 του Συντάγματος. Η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ενδεικτικά ΣτΕ 1912 του 2012, 1738 του 2018 και 1578 του 2021) έχει κρίνει ότι διαφοροποιήσεις που επιφέρουν δυσμενείς συνέπειες σε συγκεκριμένες κατηγορίες προσωπικού χωρίς ειδική, αντικειμενική και τεκμηριωμένη αιτιολογία παραβιάζουν την συνταγματική αρχή της ισότητας. Επιπλέον, η μη πλήρης και έγκαιρη δημοσιοποίηση ρυθμίσεων που επηρεάζουν ουσιωδώς την υπηρεσιακή κατάσταση και τη σταδιοδρομία στελεχών αντίκειται στις αρχές της διαφάνειας, της δημοσιότητας της νομοθετικής διαδικασίας και της αποτελεσματικής συμμετοχής των ενδιαφερομένων, κατά τα άρθρα 5Α και 10 του Συντάγματος.

    Υπό το φως των ανωτέρω, κρίνεται αναγκαίο το πλήρες περιεχόμενο των Παραρτημάτων Α και Β να αναπτυχθεί ρητά και αναλυτικά στο κυρίως σώμα του νόμου ή, εναλλακτικά, να συνοδεύεται από πλήρη νομοθετική αιτιολόγηση εντός των άρθρων, ώστε να αποκατασταθεί η αρχή της νομοθετικής σαφήνειας και να διασφαλιστεί η συνταγματική νομιμότητα της ρύθμισης. Για λόγους ασφάλειας δικαίου, ίσης μεταχείρισης και ουσιαστικής συμμετοχής των ενδιαφερομένων στη διαδικασία νομοθέτησης, ζητείται είτε η αναδιατύπωση του άρθρου 36 με ενσωμάτωση των κρίσιμων ρυθμίσεων είτε η πλήρης δημοσιοποίηση και αιτιολόγηση των διαφοροποιήσεων εξέλιξης που περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα Α και Β πριν την κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 18:47 | Αθανάσιος

    Ευχαριστούμε το κο Υπουργό ο οποίος ανήμερα της εορτής των ενόπλων δυνάμεων, ανέβασε το νομοσχέδιο που αναγνωρίζει επιτέλους τους κόπους και τις θυσίες όλων των γυναικών και ανδρών υπαξιωματικων, όσο και τις θυσίες των οικογενειών τους (μιας και φέτος είναι έτος οικογένειας) και τους βάζει στην θέση που τους ανήκει!!! Ντροπή και μόνο ντροπή. Τα υπόλοιπα στους δρόμους και τις κάλπες!!!

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 18:10 | Νικολαΐδης Α

    «Η προτεινόμενη διάταξη αντίκειται σε θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές που διέπουν τη διοικητική δράση, ιδίως δε στην αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, στην αρχή της συνέχειας της διοίκησης, στην απαγόρευση δυσμενούς αναδρομικότητας και στην αρχή της αναλογικότητας, όπως αυτές κατοχυρώνονται στα άρθρα 2 παρ.1, 25 παρ.1 και 103 του Συντάγματος.
    1. Παραβίαση της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου
    (άρθρο 25 παρ.1 Συντ.)
    Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει παγίως κρίνει (ΣτΕ 453/2018, 1912/2014, 2972/2013) ότι ο νομοθέτης δεν δύναται να ανατρέπει αιφνιδίως θεμελιωμένα υπηρεσιακά δεδομένα στελεχών που έχουν διαμορφώσει τη σταδιοδρομία τους επί σειρά ετών βάσει συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου.
    Η επαναφορά, με ρητή νομοθετική διάταξη του 2023, των παλαιών σειρών ΑΣΣΥ στο καθεστώς του ν.2439/1996 συνιστά δεσμευτική διαβεβαίωση της Πολιτείας ότι η υπαγωγή τους στον ν.3883/2010 ήταν εσφαλμένη.
    Η εκ νέου ανατροπή της κατάστασης αυτής παραβιάζει ευθέως την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, η οποία υποχρεώνει το Κράτος να μην μεταβάλλει δυσμενώς ρυθμίσεις που ερείδονται σε πολυετή υπηρεσιακή πορεία.
    2. Δυσμενής αναδρομικότητα – Απαγορευμένη από το Σύνταγμα
    (άρθρα 2 παρ.1 και 25 παρ.1 Συντ.)
    Η αναδρομική μεταβολή των όρων κρίσης και προαγωγής στελέχους που έχει ήδη συμπληρώσει πραγματικό χρόνο υπηρεσίας και ωρίμανσης επί τη βάσει συγκεκριμένου νομοθετικού καθεστώτος αντιβαίνει στην αρχή του κράτους δικαίου και στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
    Το ΣτΕ έχει επανειλημμένα ακυρώσει ρυθμίσεις που αλλοιώνουν αναδρομικά υπηρεσιακή πορεία (ΣτΕ 3814/2010, 2170/2012, 1317/2008, 2752/2003).
    Είναι απολύτως πάγιο ότι ο νομοθέτης δεν μπορεί να μεταβάλει εκ των υστέρων ουσιώδεις προϋποθέσεις προαγωγής στελεχών που έχουν θεμελιώσει δικαιώματα σε πραγματικό χρόνο υπηρεσίας.
    3. Παραβίαση της συνέχειας της διοίκησης
    (άρθρο 103 Συντ. – ΣτΕ 1912/2014)
    Η διοίκηση οφείλει να ενεργεί με συνέπεια και σταθερότητα, χωρίς παλινδρομήσεις που καταλύουν την ασφάλεια δικαίου.
    Η αναγνώριση το 2023 – από την ίδια την Πολιτεία – ότι το καθεστώς του ν.3883/2010 είχε εφαρμοστεί εσφαλμένα στα στελέχη ΑΣΣΥ και η αποκατάστασή τους στον ν.2439/1996 δημιούργησαν νέα νόμιμη και σταθερή υπηρεσιακή κατάσταση.
    Η εκ νέου κατάργηση αυτής της υπηρεσιακής κατάστασης εντός ενός έτους χωρίς εμπεριστατωμένη αιτιολογία συνιστά θεσμική ασυνέπεια και παραβίαση της αρχής της διοικητικής σταθερότητας.
    4. Παραβίαση της αναλογικότητας
    (άρθρο 25 παρ.1 δ’ Συντ.)
    Η διάταξη επιφέρει υπέρμετρη και δυσανάλογη βλάβη σε στελέχη που έχουν διανύσει το σύνολο σχεδόν της σταδιοδρομίας τους, χωρίς να τεκμηριώνεται ειδικό, επιτακτικό δημόσιο συμφέρον που να δικαιολογεί τη ριζική ανατροπή των όρων εξέλιξης τους.
    Το ΣτΕ έχει αποφανθεί ότι η αναλογικότητα αποτελεί «γενική ρήτρα ελέγχου της διοικητικής δράσης» (π.χ. ΣτΕ 1512/2017) και επιβάλλει στον νομοθέτη να μην λαμβάνει μέτρα που έχουν προδήλως δυσανάλογες συνέπειες στο διοικούμενο.
    5. Θεσμική προστασία της ιεραρχίας και της υπηρεσιακής πορείας στις ΕΔ
    (ΣτΕ 2972/2013, 4154/2015)
    Η υπηρεσιακή εξέλιξη στις Ένοπλες Δυνάμεις δεν αποτελεί απλή διοικητική διαδικασία αλλά θεσμό συνδεδεμένο με:
    την ιεραρχική συνοχή,
    την αξιόπιστη λειτουργία του στρατεύματος,
    την ηθική και κοινωνική υπόσταση του στελέχους.
    Το ΣτΕ έχει κρίνει ότι η Πολιτεία οφείλει να προστατεύει την υπηρεσιακή πορεία όταν αυτή έχει διαμορφωθεί επί δεκαετίες βάσει συγκεκριμένου πλαισίου (ΣτΕ 2972/2013).
    Η αιφνίδια και αρνητική μεταβολή των ορίων κρίσης λίγο πριν την αποστρατεία παραβιάζει την εύρυθμη λειτουργία της ιεραρχίας και εκφεύγει των ορίων του συνταγματικά επιτρεπτού σχεδιασμού της σταδιοδρομίας.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 18:31 | ΓΙΑΝΝΗΣ

    Αξιότιμοι κύριοι της Κυβέρνησης θα ήθελα να κάνω 4 σχόλια επί του νομοσχεδίου:
    1 Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ κατατάχθηκαν πριν κάποια έτη (κάποιοι εξ αυτών 33) στις ένοπλες δυνάμεις αναλαμβάνοντας την υποχρέωση να υπηρετήσουν με κάποια δεδομένα εξέλιξης τους τα οποία ανατρέπονται πλήρως με το παρόν νομοσχέδιο. Στην επίσημη ιστοσελίδα της ΣΜΥ (https://smy.army.gr/stadiodromia-apofoiton), ακόμα και σήμερα, αναφέρεται η ψευδής παραπλανητική σταδιοδρομικη εξέλιξη των αποφοίτων η οποία αποτέλεσε βασικό παράγοντα της επιλογής μας για την δήλωση της σχολής στο μηχανογραφικό κατά τις πανελλαδικές εξετάσεις: «Οι Μόνιμοι Υπαξιωματικοί με την αποφοίτησή τους από τη ΣΜΥ αναλαμβάνουν υποχρέωση παραμονής στο Στρατό για 5 χρόνια. Προάγονται στον βαθμό του Ανθυπασπιστή, μετά από συνολικό χρόνο υπηρεσίας 9 – 12 χρόνων στους βαθμούς Λοχία – Επιλοχία – Αρχιλοχία. Από την προαγωγή σε Ανθυπολοχαγό εντάσσονται στις επετηρίδες των Αξιωματικών και εξελίσσονται».
    2. Από την ακύρωση της βαθμολογικής εξέλιξης ανακύπτει μείωση σημαντικού ποσού στο ΕΦΑΠΑΞ των αποστρατευθέντων τάξεων 1994 και έπειτα. Έχει ληφθει υπόψη αυτό στο σχεδιασμό σας και με ποιο δικαίωμα επιβάλλετε αυτή τη μείωση;
    3. Το σύνολο των υπηρετούντων Αξκων και Υπξκων εξ ΑΣΣΥ είναι εξοργισμένο με το παρόν νομοσχέδιο και αυτό θα αποτυπωθεί εμφανώς στις επόμενες εκλογές.
    4. Ο κ. Πρωθυπουργός πρέπει να αναλογιστεί εάν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ( το οποίο είναι σίγουρο ότι θα συμβάλει σε μείωση των ποσοστών του κόμματος στις επόμενες εκλογές) προωθείται εξυπηρετώντας προσωπικά συμφέροντα πολιτικών προσώπων που ¨πριονίζουν¨ τα ποσοστά του και προσπαθούν να επισπεύσουν την διαδοχή του.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 17:31 | Διαβάστε με προσοχή και θα εκπλαγείτε

    Στεκόμαστε στις δυσμενείς επιπτώσεις κυρίως προς τους Υπαξιωματικούς. Διαβάστε προσεκτικά και θα εκπλαγείτε δυσάρεστα όλοι ανεξαρτήτως προέλευσης και βαθμού. Πολύ δυσάρεστα.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 17:41 | ΦΑΙΗ

    Η δημόσια διαβούλευση χρησιμοποιείται απλώς ως τυπική διαδικασία για την εκ των προτέρων νομιμοποίηση αποφάσεων που έχουν ήδη ληφθεί. Το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων παρακολουθεί με απογοήτευση την προσχηματική αυτή διαδικασία και ελπίδα ότι θα υπάρξει ουσιαστική ανταπόκριση στις ενστάσεις και τις αντιδράσεις του προσωπικού επιφυλάσσεται για τις μελλοντικές του ενέργειες. Ο σκοπός αυτού του νομοσχεδίου θα φανεί στο κοντινό μέλλον, όπως συμβαίνει συνήθως. Τώρα καταλάβαμε γιατί την Άνοιξη είχαν ανακοινωθεί αυξήσεις στους στρατιωτικούς.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 17:53 | ΣΥΔ 2008

    Η δημόσια διαβούλευση χρησιμοποιείται απλώς ως τυπική διαδικασία για την εκ των προτέρων νομιμοποίηση αποφάσεων που έχουν ήδη ληφθεί. Το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων παρακολουθεί με απογοήτευση την προσχηματική αυτή διαδικασία και ελπίδα ότι θα υπάρξει ουσιαστική ανταπόκριση στις ενστάσεις και τις αντιδράσεις του προσωπικού επιφυλάσσεται για τις μελλοντικές του ενέργειες. Ο σκοπός αυτού του νομοσχεδίου θα φανεί στο κοντινό μέλλον, όπως συμβαίνει συνήθως. Τώρα καταλάβαμε γιατί την Άνοιξη είχαν ανακοινωθεί αυξήσεις στους στρατιωτικούς.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 16:15 | Νικόλαος Κλακαδόρος ΠΝ

    Το νομοσχέδιο είναι υπέροχο και στην Λιβύη όλα πήγαν καλά.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 16:37 | Απόφοιτος ΑΣΣΥ

    Κακό νομοσχέδιο, δημιουργεί ήδη πολλές αρνητικές αντιδράσεις απολύτως δικαιολογημένες. Απαράδεκτη στέρηση βαθμών, απαράδεκτη οικονομική μακροπρόθεσμα συρρίκνωση, ειδικά των Υπαξιωματικών. Όλη αυτή η δυσφορία θα μεταφερθεί με τον χειρότερο τρόπο στους χώρους εργασίας. Θλιβερό μεν αλλά είναι η πραγματικότητα. Απόσυρση του νομοσχεδίου άμεσα και επανασχεδιασμός του. Οτιδήποτε και αν έρθει ως νομοσχέδιο δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ. Ούτε σε πόλεμο πήγαμε, ούτε πόλεμο είμαστε. Μάθετε επιτέλους να είστε δίκαιοι και ηθικοί στην ζωή σας.
    Υ.Γ. Περάστε τα σχόλια που γίνονται. Δεν είναι δυνατόν να επεμβαίνετε ακόμα και στον σχολιασμό του νομοσχεδίου. Αρκετά.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 16:56 | Πασχάλης

    Το εν λόγω νομοσχέδιο θα επιφέρει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από που αναφέρονται οτι θα επιφέρει.
    1. Την διάλυση της συνοχής των ΕΔ και κατ΄επέκταση την διάλυση των ΕΔ.
    2. Δημιουργεί ταξικές διαφορές και εσωτερικές προστριβές ανάμεσα σε όλες τις προελεύσεις.
    3. Δημιουργεί ανισότητες μεταξύ αποφοίτων ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ σε αντισυνταγματικό επίπεδο, όπου έχουν εισέλθει όλοι μέσω πανελληνίων και θα έχουν την ίδια διάρκεια φοίτησης.
    4. Οδηγεί στην πλήρη απαξίωση των υπαξιωματικών και όχι στην αναβάθμιση τους αφού αυτοί που ήδη υπηρετούν τους αλλάζει άρδην τα δεδομένα εισαγωγής τους ή έχουν κερδηθεί δικαστικά με πλήρη υποβάθμιση (ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ), ενώ ταυτόχρονα τους τιμωρεί με στερήσεις βαθμού!
    5. Οδηγεί νομοτελειακά το κλείσιμο των σχολών υπαξιωματικών αφού πλέον δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές βαθμολογικές και μισθολογικές με τους ΕΠΟΠ και εκ των πραγμάτων δεν θα είναι πλέον θελκτικές.
    6.Οδηγεί νομοτελειακά στην ιδιωτικοποίηση των ΕΔ.
    7. Η ανωτατικοποίηση κατ΄ευφημισμό των σχολών ΑΣΣΥ, αφού δεν υπάρχουν ρητές διαδικασίες, χρονοδιαγράμματα και πολλά εφόσον και όταν, οδηγεί σε περαιτέρω υποβάθμιση
    8. Θα δημιουργηθεί ένα ακόμα πιο γερασμένο στράτευμα, όπου θα έχουμε την πλειοψηφία των υπαξιωματικών σε ηλικίες πολύ μεγαλύτερες από τον μέσο όρο αυτήν την στιγμή.
    9. Υποβαθμίζει το αίσθημα ευθύνης, αξιοκρατίας και προοπτικής που υπήρχε μέχρι πρότινος.
    10. Θα οδηγήσει σημαντικό αριθμό στελεχών και ειδικά νέων σε ηλικία σε παραιτήσεις αφού πλέον η προοπτική εξέλιξης διαγράφεται.
    11. Θα χαθούν εισοδήματα από από συντάξεις, ΕΦΑΠΑΞ, ΒΟΕΑ, μερίσματα κτλ τα οποία είναι συνδεδεμένα με τον βαθμό.
    12 Δεν υπάρχει κανένας απολύτως διαχωρισμός μεταξύ βαθμολογίου και μισθολογίου (όσο και εαν το υποστηρίζουν στο ΥΠΕΘΑ) με αποτέλεσμα την οικονομική υποβάθμιση.
    13. Ανοίγει η οικονομική ψαλίδα μεταξύ ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ ενώ μικραίνει η οικονομική ψαλίδα μεταξύ ΑΣΣΥ και άλλων προελεύσεων.
    14. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ θα είναι πάντα νεότεροι των ΔΕΑ. Αν είναι δυνατόν ένας στρατεύσιμος με εμπειρία λίγων μηνών να είναι αρχαιότερος από τους αποφοίτους ΑΣΣΥ με πολλά χρόνια εμπειρίας.
    15. Ανάστροφη πυραμίδα δεν υπάρχει γιατί πολύ απλά ξεχάσατε να συμπεριλάβετε τις κατηγορίες των ΕΠΟΠ και των ΕΜΘ, και θα δημιουργήσετε ένα ακόμα πιο γερασμένο, αδικημένο και εξαθλιωμένο στράτευμα.
    16. Την αξία του, το αίσθημα ευθύνης και πατριωτισμού το έχουν αποδείξει και στο πολυ πρόσφατο παρελθόν (στις πλημμύρες, στις φωτιές, στον Έβρο, την επακούμβηση κλπ) και στο παρόν κάθε μέρα όλα αυτά τα στελέχη που υποβαθμίζει τον νομοσχέδιο.

    Κύριοι του ΥΠΕΘΑ θα μπορούσα να γράψω πάρα πολλά ακόμα, αυτά και μόνο όμως αρκούν για κάποιον με κοινή λογική και με αίσθημα ευθύνης και πατριωτισμού να αντιληφθεί οτι το εν λόγω νομοσχέδιο ρισκάρει την διάλυση στις ΕΔ και την Άμυνα της χώρας μας και αυτό το ρίσκο δεν έχει δικαίωμα να το πάρει κανείς

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 16:33 | ΑΣΣΥ 1994

    Κληθήκαμε να σχολιάσουμε ένα κακό νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο που προσπαθεί να βελτιώσει θέματα προσωπικού και βαθμολογικού. Αυτό που καταφέρνει όμως είναι να ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών από σχεδόν το σύνολο του προσωπικού, ανεξαρτήτως προέλευσης.
    Η μόνη διαφορά είναι ότι πολλοί απόφοιτοι ΑΣΕΙ θαμπώνονται (δυστυχώς ναι, αυτή είναι η έκφραση) από την αχαρακτήριστη αντιμετώπιση προς τους απόφοιτους ΑΣΣΥ και τους Υπαξιωματικούς γενικότερα. Και λέω θαμπώνονται γιατί και για αυτούς δεν υπάρχει τίποτα το καλύτερο σε βαθμολογικό πεδίο παρά μόνο στο οικονομικό. Εκεί η κυβέρνηση παίζει τα ρέστα της και με ύπουλο τρόπο βουλώνει στόματα για να μην έχει από παντού αντιδράσεις.
    Μακροπρόθεσμα κλέβει από τους Υπαξιωματικούς και δίνει πρόσκαιρες πενιχρές αυξήσεις και τις δινει τα λεφτά που γλιτώνει στους αποφοίτους ΑΣΕΙ. Αυτή είναι η αλήθεια όσο και αν δεν θέλετε κάποιοι να ακούγετε.
    Η επόμενη αλήθεια είναι το βαθμολογικό μακελειό εναντίον των Υπαξιωματικών. Με ακόμα πιο ύπουλο τρόπο η κυβέρνηση (στρατιωτική και πολιτική ηγεσία) αφήνει στάσιμους χιλιάδες Υπαξιωματικούς.
    Είναι ακόμα πιο εμετικό και κομπλεξικό το επιχείρημα για δήθεν περίοδο προσαρμογής.
    Σοβαρά τώρα ;; Το μόνο που έμενε ήταν να παίρνατε πίσω βαθμούς που έχετε ήδη δώσει. Ή ακόμα και να υποβάλετε σε βασανιστήρια τους Υπαξιωματικούς για δηλώσουν πλήρη υποταγή.
    Στερείστε οποιαδήποτε σοβαρότητας αξιότιμοι κομπλεξικοί συντάκτες του νομοσχεδίου.
    Μην διορθώσετε τίποτα.
    Αφήστε τα πάντα έτσι και θα είστε υπόλογοι για αυτά που θα έρθουν από αύριο.
    Απαξιώσατε Σχολές, συνέχεια παραιτησεις, εκατοντάδες κενές θέσεις στις Σχολές αλλά εσείς το παίζετε Παρθένες Μαρίες.
    Εδώ το τελικό σχέδιο νόμου που φέρατε για διαβούλευση είναι ακόμα χειρότερο από το προσχέδιο.
    Τόσο ανίκανοι είστε. Τρέχατε μέχρι τελευταία στιγμή να το κάνετε ακόμα χειρότερο. Μην χάσετε καμία προαγωγή τελευταίας στιγμής. Ή μάλλον τόσο ικανοί είστε.
    Υ.Γ. Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί ήταν πάντα συνάδελφοι με σαφής διαχωρισμούς (και προέλευσης) και πάντα με σεβασμό, τιμιότητα και αλληλεγγύη. Στα εύκολα και στα δύσκολα. Πάντα πλάτη. Και έτσι έπρεπε.
    Για ότι γίνει από εδώ και στο εξής δεν θα φταίει κανένας Διοικητής, καμίας μονάδας. Αλλά μην περιμένουμε από εδώ και στο εξής να γίνονται όλα όπως πριν. Μπορεί και να γίνονται.
    ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΟΠΩΣ ΠΡΙΝ.
    Οι κλακαδόροι του νομοσχεδίου είναι λίγοι και κάνουν εντύπωση. Απαίσια και εμετική.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 15:22 | Νικόλαος Κ

    Απαράδεκτο νομοσχέδιο θα διαλύσει τις ένοπλες δυνάμεις τις χώρας.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 15:07 | Νικόλαος Κ

    Αυτό τό νομοσχέδιο θα διαλύσει τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας. Είμαι βέβαιος ότι μετά την ψήφιση του πάρα πολλά στελέχη θα παραιτηθούν. Ελπίζω να αποσυρθεί γιατί τα αποτελέσματα θα είναι τραγικά. Ας το σκεφτούν στην κυβέρνηση τι πάνε να κάνουν διότι θα στρέψουν εναντίον τους όλους σχεδόν τους προερχόμενους από υπαξιωματικούς και τις οικογένειές τους.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 15:53 | Διονύσιος

    Το πολυνομοσχέδιο δεν είναι καθόλου καλό· βάζει «ταφόπλακα» στην εξέλιξη των υπαξιωματικών.
    Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι υπαξιωματικοί εισήλθαν με εντελώς διαφορετικά δεδομένα εισαγωγής — με υψηλές βάσεις στις πανελλήνιες εξετάσεις — πριν από 30, 25, 20, 10 και ακόμη πιο πρόσφατα πριν από 5 χρόνια. Υπάρχουν παιδιά που έχουν μόλις δύο (2) χρόνια υπηρεσίας, είναι ήδη Αρχιλοχίες με συνολική υπηρεσία εννέα (9) ετών, και λέτε ότι θα αποστρατευτούν με τον ίδιο βαθμό, χάνοντας έξι (6) βαθμούς — άρα και χρήματα και εφάπαξ — ενώ διαθέτουν γνώσεις τριών ξένων γλωσσών και, σε αρκετές περιπτώσεις, πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
    Με το παρόν νομοσχέδιο, οι σχολές υπαξιωματικών ουσιαστικά θα απαξιωθούν. Δεν γίνεται κάποιος με 30, 20, 10 ή 5 χρόνια υπηρεσίας να παραμένει Αρχιλοχίας και να είναι νεότερος από έναν ΔΕΑ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να συνεχίσει κάποιος υπό αυτά τα δεδομένα.

    Θα ήταν σωστό οι αλλαγές να ισχύσουν για τους υπαξιωματικούς ΑΣΣΥ και ΕΠΟΠ που θα εισαχθούν από το 2026 και μετά, και όχι να «πάρει η μπάλα» όσους υπηρετούν από το 1993.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 15:09 | Διονύσιος

    Το πολυνομοσχέδιο δεν είναι καθόλου καλό· βάζει «ταφόπλακα» στην εξέλιξη των υπαξιωματικών.
    Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι υπαξιωματικοί εισήλθαν με εντελώς διαφορετικά δεδομένα εισαγωγής — με υψηλές βάσεις στις πανελλήνιες εξετάσεις — πριν από 30, 25, 20, 10 και ακόμη πιο πρόσφατα πριν από 5 χρόνια. Υπάρχουν παιδιά που έχουν μόλις δύο (2) χρόνια υπηρεσίας, είναι ήδη Αρχιλοχίες με συνολική υπηρεσία εννέα (9) ετών, και λέτε ότι θα αποστρατευτούν με τον ίδιο βαθμό, χάνοντας έξι (6) βαθμούς — άρα και χρήματα και εφάπαξ — ενώ διαθέτουν γνώσεις τριών ξένων γλωσσών και, σε αρκετές περιπτώσεις, πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
    Με το παρόν νομοσχέδιο, οι σχολές υπαξιωματικών ουσιαστικά θα απαξιωθούν. Δεν γίνεται κάποιος με 30, 20, 10 ή 5 χρόνια υπηρεσίας να παραμένει Αρχιλοχίας και να είναι νεότερος από έναν ΔΕΑ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να συνεχίσει κάποιος υπό αυτά τα δεδομένα.
    Θα ήταν σωστό οι αλλαγές να ισχύσουν για τους υπαξιωματικούς ΑΣΣΥ και ΕΠΟΠ που θα εισαχθούν από το 2026 και μετά, και όχι να «πάρει η μπάλα» όσους υπηρετούν από το 1993.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 14:46 | Στέλεχος

    Κύριε ημών Ιησού Χριστέ, Υπεραγία Θεοτόκε Υπερμαχω Στρατηγώ, Άγιοι Αρχάγγελοι Ταξιάρχες, Στρατιωτικοί Άγιοι προστάτες των Ενόπλων Δυνάμεων σας παρακαλούμε να φωτίσετε του βουλευτές μας να μην ψηφίσουν νόμους που θα βλάψουν την επιχειρησιακη ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, το ηθικό των στελεχών μας και το μέλλον της πατρίδος μας.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 14:05 | Lakis Lalakis

    Νομοσχέδιο να φύγει η πολιτική ηγεσία θα υπάρξει?

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 14:11 | Απόφοιτος ΑΣΣΥ

    Το νομοσχέδιο είναι αποκρουστικό. Ούτε καν κακό. Είναι απορίας άξιο πως θα διοικηθούν οι μονάδες. Όλο το υφιστάμενο προσωπικό θα είναι χωρία καμία απολύτως προοπτική. Όλο το προσωπικό θα είναι αηδιασμένο και θα γνωρίζει ότι οικονομικά τον κορόιδεψαν με τον χειρότερο τρόπο. Κρίμα για τους Διοικητές. όσο είναι νωρίς να προωθήσουν στις ηγεσίες τους, το αδιέξοδο που θα συναντήσουν. Κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών πλέον.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 14:56 | Νικόλαος Κ.

    Η νομοθετική πρωτοβουλία με σκοπό βαθιές τομές σε έναν τόσο ευαίσθητο κλάδο όσο είναι αυτός των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να είναι προϊόν άψογου σχεδιασμού και μελέτης της παραμικρής συνέπειας που θα επιφέρουν οι ρυθμίσεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου στο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τις ΕΔ.

    Αντί αυτού παρατηρείται μία άνευ λόγου και αιτίας στοχοποίηση των στελεχών προέλευσης ΑΣΣΥ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν καμία από τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στο στράτευμα η πλήρης απαξίωση της συγκεκριμένης ομάδας προσωπικού.

    Κυρίες και κύριοι συντάκτες αυτού του νομοσχεδίου, όταν στις πρώτες διατάξεις του άρθρου 1 αναφέρετε: {ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους}, πως φαντάζεστε ότι θα το βιώσει ένας απόφοιτος σχολής ΑΣΣΥ, τον οποίο θα καθηλώσετε βαθμολογικά για το υπόλοιπο της καριέρας του. Με ποιο κίνητρο αυτό το στέλεχος θα αποδώσει στα ήδη επιβαρυμένα καθήκοντα του; Ποια βελτίωση βλέπετε στην βαθμολογική του εξέλιξη όταν αυτό που θα υποστεί είναι στην ουσία μία τιμωρία ή μιλώντας στην στρατιωτική ορολογία θα υποστεί την ατιμωτική ποινή της στέρησης βαθμού.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 14:29 | Κώστας

    Άρθρο 1.α

    «ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους»

    Από πότε η αυθαίρετη, αυταρχική, παράνομη στέρηση έως και 7 βαθμών από την πλειοψηφία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων ονομάζεται «βελτίωση της σταδιοδρομίας»;

    Και τι εννοεί η υπόλοιπη πρόταση; Όλα τα παρελθόντα συμβούλια κρίσεων, όλοι οι Αρχηγοί, όλοι οι Υπουργοί έκαναν… αναξιοκρατικές κρίσεις; Το λιγότερο ντροπιαστικό το κείμενο για την ιστορία του Ελληνικού έθνους!

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 13:33 | Η.Ο

    Ο Δένδιας και οι αρχηγοί δεν ξέρουν πως έχουν ανοίξει τον ασκό του Αιόλου…

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 13:51 | Ιωάννης

    Θερμά συγχαρητήρια Υπουργέ για τις εξαιρετικά στοχευμενες παρεμβάσεις! Επιτέλους, τίθεται μία τάξη στις προαγωγές και στους καταληκτικους βαθμούς των υπαξιωματικων! Προχώρα τις μεταρρυθμίσεις, είμαστε μαζί σου!

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 13:39 | ΑΣΣΥ 1994

    Στα προσχέδια που είχαν διαρρεύσει οι Απόφοιτοι ΑΣΣΥ Τάξεως 1996 έπαιρναν προαγωγή το 2026. Το ίδιο κάνατε και σε άλλες Σειρές Απόφοιτων ΑΣΣΥ. Τα ίδια και χειρότερα κάνετε στις Τάξεις 1994 και 1995 που είχαν δικαιωθεί επι προηγουμενης διακυβέρνησης ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.
    Και τίθεται το ερώτημα.
    Πως άλλαξε και αυτό ; Με ποιο σκεπτικό έγιναν ακόμα χειρότερες αλλαγές ; Πόση αναδρομική ισχύ θα δώσετε στο παραπληγικό νομοσχέδιο σας ; Και εν τέλει, πόσο κόμπλεξ κουβαλάτε μέσα σας ως εμπνευστές του εμετικού αυτού νομοσχεδίου ;
    Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί και να έρθει ξανά με τις απαραίτητες αλλαγές.
    Οι Υπαξιωματικοί πλήττονται βάναυσα οικονομικά και ηθικά.
    Καταπατείται κάθε έννοια δικαιοσύνης και ισότητας.
    Δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ ένα τέτοιο Νομοσχέδιο.
    Δεν μπορεί να υπονομεύεται με τέτοιο το μέλλον των Ενόπλων Δυνάμεων.
    Συνεχείς παραιτήσεις και εκατοντάδες κενές θέσεις στις Σχολές δεν γίνεται να σας αφήνουν τόσο αδιάφορους.
    Διορθώστε τα κακώς κείμενα και πάρτε πίσω το Νομοσχέδιο.
    Βρείτε λύσεις ορθολογικές για το καλό του στρατεύματος στο σύνολο του. Έννοιες όπως σεβασμός, φιλότιμο και αυταπάρνηση θα αποτελούν παρελθόν και ξέρουμε πολύ καλά ότι τα πάντα στηρίζονται σε αυτές τις έννοιες.
    Υ.Γ. Κύριε Υφυπουργέ, Κύριε Δαβάκη ευτυχώς υπάρχουν και οι ομιλίες στην Βουλή περί δικαίωσης των αιτημάτων των ΑΣΣΥ. Το ξέρετε ότι σε λίγο καιρό δεν θα είστε Υφυπουργός και δεν θα είστε καν Βουλευτής. Από τον Κύριο Δένδια δεν έχουμε απαιτήσεις. Οι Μανιάτες όμως, πάντα κοίταζαν την υστεροφημία τους.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 13:10 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Από τη στιγμή που ο κύριος Υπουργός θεωρεί ότι οι υπεράριθμοι αξιωματικοί αποτελούν πρόβλημα για την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων και επιδιώκει τον εξορθολογισμό τους, τίθεται το ερώτημα: γιατί δεν καταργεί και τον θεσμό του Δοκίμου Έφεδρου Αξιωματικού (ΔΕΑ);

    Στον θεσμό αυτό εντάσσονται νέοι ακόμη και μόνο με απολυτήριο Λυκείου, οι οποίοι μετά από στοιχειώδη στρατιωτική εκπαίδευση αποκτούν βαθμό αντίστοιχο του Ανθυπασπιστή. Αντίθετα, οι απόφοιτοι των ΑΣΣΥ —που εισάγονται με πανελλαδικές εξετάσεις, συχνά με μόρια ικανά για εισαγωγή σε ΑΕΙ, και ολοκληρώνουν τριετή φοίτηση και εκπαίδευση— δεν φτάνουν ποτέ σε αυτόν τον βαθμό. Είναι αυτό δίκαιο και ηθικό, κύριε Υπουργέ;

    Επιπλέον, τίθεται ζήτημα αναδρομικότητας του νομοσχεδίου. Πώς θα αισθανόταν ο ίδιος αν, δέκα και πλέον χρόνια μετά την αποφοίτησή του από τη Νομική, ερχόταν ένας υπουργός που δεν είναι νομικός και νομοθετούσε ότι η άσκηση του επαγγέλματος του δικηγόρου προϋποθέτει πενταετή άσκηση, με αναδρομική ισχύ; Μια τέτοια ρύθμιση θα ήταν προφανώς άδικη και θα έθετε ζήτημα αξιοπιστίας του θεσμικού πλαισίου.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 13:23 | ΑΣΤΕΡΙΟΣ 30η ΣΥΔ

    Το πολυνομοσχέδιο αυτό:
    1) Δίνει πενιχρές αυξήσεις.
    2) Μειώνει το εφάπαξ και την σύνταξη των αποφοίτων ΑΣΣΥ λόγω της μείωσης βαθμών, μάλλον έτσι βρέθηκαν τα λεφτά για τις δήθεν αυξήσεις.
    3) Δημιουργεί αντικίνητρα για προσέλκυση νέων στις Ένοπλες Δυνάμεις λόγω των μη ελκυστικών αποδοχών, ευκαιριών καριέρας ειδικά στους βαθμούς των Υπαξιωματικών. Δεν υπάρχει κίνητρο κάποιος να μπει σε σχολή ΑΣΣΥ, καλύτερα να πάει ΕΠΟΠ.
    4) Παράγει απώλεια βαθμών και κατ’ επέκταση μισθολογική υποβάθμιση για τους ήδη υπηρετούντες Αξιωματικούς από ΑΣΣΥ, το οποίο αποτελεί παράβαση της αρχής της ίσης αντιμετώπισης και θα οδηγήσει σε Δικαστικές αγωγές και αποζημιώσεις.
    5) Καλλιεργεί κλίμα διχασμού και μισαλλοδοξίας εντός του προσωπικού.
    6) Δρα καταλυτικά με αρνητικό πρόσημα στο ηθικό του προσωπικού με συνέπεια τον όξυνση των εντάσεων και του Αισθήματος για πρόωρη Συνταξιοδότηση από μεγάλη μερίδα στελεχών.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 12:19 | Αξιωματικός εξ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

    Έχουν και τα ψέμματα το όριο τους.
    Και για τελειώνουμε με τα γελοία παραμύθια περί ευθυνών ή μη.
    Ποιοι είναι ΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ σε μικρά Πολεμικά Πλοία;;; Ποιοι είναι Υποδιοικητές ή ακόμα και Διοικητές σε μονάδες ;;; Ποιοι είναι στις Ένοπλες Δυνάμεις Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας;;; Ποιοι είναι Τμηματάρχες σε παρατηρητήρια σε όλο το Αιγαίο ;;; Ποιοι είναι συντηρητές, ποιοι υπογράφουν, ποιοι είναι υπεύθυνοι για τα πάντα ;;; Ποιοι είναι Πρόεδροι σε ΕΔΕ και πάσης φύσεως Επιτροπές ;;; Ποιοι είναι Προϊστάμενοι στα Κέντρα Συννενοησεως ;;; Ποιοι συντηρούν τα αεροσκάφη, τα πλοία, τα τεθωρακισμένα;;; Ποιοι πάνε ως ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ στις προπαιδευσεις κάθε δίμηνο ;;; Να συνεχίσουμε να λέμε ;;;
    ΚΟΨΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΟ ΔΟΥΛΕΜΑ ΠΕΡΙ ΕΥΘΥΝΩΝ ΚΑΙ ΜΗ αναλόγως την προέλευση τους.
    Έχει κανείς την εντύπωση ότι όλες αυτές οι θέσεις καλύπτονται από Αξιωματικούς της Ευελπίδων, της Δοκιμών, της Ικαρων ;;;
    Δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα. Ολοένα και λιγότεροι. Και θα γίνουν ακόμα πιο λίγοι.
    ΚΟΨΤΕ ΕΠΙΤΕΚΟΥΣ ΤΟ ΔΟΥΛΕΜΑ.
    Το νομοσχέδιο είναι ένα έκτρωμα και το μόνο που θέλει είναι να κόψει βαθμούς από τους ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥΣ εξ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ.
    Το νομοσχέδιο είναι ένα έκτρωμα που θέλει να κόψει χρήματα από τους ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥΣ για να τα δώσει αλλού. Όπου θέλει ο καθένας τα βάζει.
    Κάντε ότι θέλετε με το νομοσχέδιο.
    Αλλά το δούλεμα να το κάνετε, όσοι το κάνετε, μεταξύ σας.
    Προς τα έξω κανένας.
    Ειδάλλως θα περνάτε τις απαντήσεις που πρέπει.
    Τα λέμε εκεί που πρέπει.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 12:07 | Μιχάλης-43η Σειρα ΣΤΥΑ-

    Κασταστρέφετε τις ΕΔ . Απλά αποσύρτε το . Τα άλλα σχόλια λένε τα πάντα.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 12:34 | Αρχικελευστής Γ’ και Δ’ μαζί

    Το νομοσχέδιο στερείται σοβαρότητας.
    Το Γ’ ΡΑΪΧ ίσως να μην ήταν τόσο επιθετικό στους νόμους του.
    Εννοείται πως αστειεύομαι.
    Το νομοσχέδιο είναι ενα αψεγάδιαστο διαμάντι. Οποιος ή όποιοι το σκέφτηκαν και το υλοποίησαν πρέπει να υμνούνται για πάντα και να τιμηθούν με όλα τα παράσημα ανδρείας.
    Μπορεί κάποιοι εδώ μέσα να τους λένε κομπλεξικους, εκδικητικούς, άδικους, ηλίθιους ακόμα και σχιζοφρενείς.
    Οχι.
    Το νομοσχέδιο είναι μια τελειότητα.
    Σε σαγηνεύει από την πρώτη στιγμή, σε γαληνεύει η κάθε του λέξη.
    Τόσο όμορφο, τόση ζεστασιά, τόση αγάπη είχαμε χρόνια να δούμε σε ένα νομοσχέδιο.
    Πόσο ευτυχισμένος είμαι ΘΕΕ ΜΟΥ.
    Είμαι τόσο ευτυχισμένος που θα παραιτηθώ κατευθείαν. Δεν αντέχω ούτε μια μέρα τόση ευτυχία.
    Δεν μπορώ να την διαχειριστώ.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 11:59 | ΠΑΝΑΓΗΣ ΔΕΛΑΚΑΣ

    ΔΩΡΕΑΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΜΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ.

    Η στρατιωτική θητεία αποτελεί υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών και προσφορά προς την πατρίδα. Εκατοντάδες χιλιάδες άνδρες έχουν υπηρετήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις χωρίς αμοιβή, συχνά υπό δύσκολες συνθήκες, για χρονικά διαστήματα που ξεπερνούν τους 12 μήνες.
    Προτείνω όπως συμπεριληφθεί διάταξη στο παρόν Νομοσχέδιο, για την δωρεάν αναγνώριση του χρόνου της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας, ως συντάξιμου χρόνου, χωρίς κόστος εξαγοράς, για όλους όσους υπηρετούν και υπηρέτησαν και με αναδρομική ισχύ με βάση και την Αρχή της ισότιμης μεταχείρισης.
    Τεκμηρίωση της πρότασης:
    • Αντισταθμίζει την απώλεια εργασιακού και ασφαλιστικού χρόνου, που προκάλεσε η υποχρεωτική στράτευση σε νεαρή ηλικία.
    • Αναγνωρίζει την κοινωνική και Εθνική προσφορά των στρατευμένων πολιτών, ανεξαρτήτως εισοδήματος ή επαγγελματικής κατάστασης.
    • Μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς κόστη, απλώς με αναγνώριση της θητείας ως πλασματικού χρόνου για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
    • Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη θεσπίσει αντίστοιχες ρυθμίσεις (π.χ. Ιταλία, Κύπρος, Γαλλία παλαιότερα).
    Διατύπωση:
    «Ο χρόνος της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας αναγνωρίζεται ως πλασματικός συντάξιμος χρόνος, χωρίς οικονομικό αντίτιμο, υπό την προϋπόθεση πραγματικής εκπλήρωσης της θητείας και μάλιστα με αναδρομική ισχύ για όσους πρόκειται να ασκήσουν το συνταξιοδοτικό τους δικαίωμα».
    Η υιοθέτηση αυτής της πρότασης θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς και θα επιβεβαιώσει ότι το Κράτος αναγνωρίζει και επιβραβεύει εμπράκτως την εθνική προσφορά…

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 11:28 | Αξιωματικός φέρων βαθμό χωρίς νόημα

    Το σχόλιο μου απευθύνεται σε όλους αυτούς που θεωρούν οτι το σχέδιο Νόμου είναι καλό διότι οι αξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ δεν αναλαμβάνουν ευθύνες, κ.λπ. Το Στράτευμα έχει ιεραρχία, την διοικούν οι αξιωματικοί προερχόμενοι εξ ΑΣΕΙ. Οι Αξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ βρίσκονται ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ. Πολύ εύκολα ένας Αντισυνταγματάρχης ή Λοχαγός (και αντίστοιχοι) θα δώσει ευθύνες σε έναν Ανθυπολοχαγό ή Υπολοχαγό (και αντίστοιχους) προερχόμενο από ΑΣΕΙ αλλά αδυνατούν να ζητήσουν το ίδιο από ένα αξιωματικό εξ ΑΣΣΥ. Εύκολα λοιπόν συμπεραίνει πως οι Αξιωματικοί εξ ΑΣΕΙ είναι ανίκανοι και άχρηστοι να διοικήσουν το στράτευμα αφού χρειάζονται ένα νόμο που θα έχει μόνο υπαξιωμάτικους για να ολοκληρώσουν την αποστολή τους. Φιλική συμβουλή, μην ξεφτιλίζεστε, μην εκτείθεστε, ασκήστε διοίκηση. Όποιος δεν ανταποκρίνεται έχετε ήδη τα εργαλεία που δίνει η ισχύουσα νομοθεσία για να εκτελούν τις διαταγές σας οι υφιστάμενοι.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 11:57 | Ρωμαίος Εκατόνταρχος σε διωγμό

    Η ρωμαική αυτοκρατορία μεγαλούργησε στρατιωτικά γιατί τις εκατονταρχίες τις διοικούσαν 40άριδες αξιωματικοί με εμπερία, οι εκατόνταρχοι, που πλαισίωναν αρμονικά τους αριστοκράτες αξιωματικούς. Αξιωματικοί εμπερίας υπάρχουν παντού, σε όλους τους στρατούς. Οι αρχηγοί είναι ανιστόρητοι, οι ανώτατοι αξιωματικοί ιδεοληπτικοί. Επικίνδυνοι για την πατρίδα. Σκέφτομαι σοβαρά την παραίτηση.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 11:02 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Σ

    Το ξανανεβάζω γιατί δεν πήρε τις λέξεις στα εισαγωγικά και δεν βγαίνει νόημα.

    Καταρχήν το ν/σ είναι στη σωστή κατεύθυνση, αποτελεί τομή στην οργάνωση και λειτουργία των ΕΔ, ίσως θα έπρεπε να ήταν 3-4 ν/σ διαφορετικά.
    Ωστόσο υπάρχουν κάποια θέματα που πιστεύω ότι πρέπει να τα ξαναδούμε με ψύχραιμο μάτι, αποβάλλοντας συντεχνιακές νοοτροπίες και μικροαντιλήψεις:

    Αρθρ. 3 παρ. 4, Ανώτατες Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών,
    Εκτιμώ ότι δεν χρειαζόμαστε Ανώτατες Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών, δεν χρειάζεται να λαϊκίζουμε άλλο εις βάρος των ΕΔ.
    Ανώτερες Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών διάρκειας 2 ετών, είναι ικανοποιητικές για την αποστολή, την οποία προορίζονται να εκπληρώσουν.

    Αρθρ. 4, παρ. 2, Διαφωνώ και δεν κατανοώ το όρο Νέοι αξιωματικοί αντί για κατώτεροι. Προκρίνω το κατώτεροι.
    Για να σκεφτόμαστε ορθολογικά, αφού υπάρχουν ανώτεροι και ανώτατοι, θα πρέπει να υπάρχουν και κατώτεροι.
    Αν έχουμε νέους αξιωματικούς θα πρέπει να έχουμε παλιούς και παλιότερους.

    Άρθρ. 11 Ελάχιστος χρόνος παραμονής στο βαθμό, πρέπει να προστεθούν επιπλέον χρόνια, ώστε με παραμονή δύο (2) χρόνια στο βαθμό του Συνταγματάρχη και αντίστοιχοι, θα μπορούν να κριθούν ως ευδοκίμως τερματίσαντες, διατηρητέοι κ.λπ.
    Διαφορετικά η πυραμίδα θα συνεχίσει να έχει την βάση πάνω.
    Απλά μαθηματικά: πόσα άτομα έχει η κάθε τάξη (ΣΣΕ, ΣΑΣΣ, ΣΑΝ) και αντίστοιχες, επί τέσσερα (4) χρόνια υποχρεωτική παραμονή στο βαθμό έως τα 35 χρόνια, συνολικής υπηρεσίας θα έχουμε πάλι 1.200 με 1.500 Συνταγματάρχες για 500 οργανικές θέσεις.
    Για λόγους δικαιοσύνης, εκτιμώ ότι πρέπει να αρχίζει να εφαρμόζεται και από τις τάξεις που κρίνονται το 2026. Εφόσον υπάρχει θέμα και η πυραμίδα των βαθμών είναι με τη βάση πάνω, ας ξεκινήσουμε από ΤΩΡΑ. Δίκαιο και λογικό. Να αγγίξει όλες τις τάξεις.

    Επίσης στο ίδιο άρθρο
    παρ. 4 α) πρέπει να γίνει διαχωρισμός της αιτίας που προκάλεσε την άδεια νοσηλείας (με υπαιτιότητα ή χωρίς της Υπηρεσίας). π.χ. χωρίς υπαιτιότητα της υπηρεσίας ο χρόνος απουσίας να είναι στο μισό.

    παρ. 4 αγ) Πρέπει να αλλάξουν οι 24 μήνες σε εκπαιδευτική άδεια που θα προσμετράται σε χρόνο διοίκησης ή υπηρεσίας, θα δημιουργήσει μεγάλες αδικίες και ρουσφετολογικές καταστάσεις. Πρέπει να γίνει το μέγιστο έως 3 μήνες.

    Αρθρ. 12, παρ. 3, πρέπει να αφαιρεθεί ολόκληρη, αναξιοκρατία και ρουσφετολογική, θα δημιουργήσει αξιωματικούς που θα μεγαλώσουν στη γυάλα των επιτελικών γραφείων του υπουργείου, έχουν τα <> προσόντα αλλά δεν θα έχουν πάρει μυρωδιά από τον πραγματικό στρατό.

    παρ. 4, Μάλλον πρέπει να διορθωθεί η παραπομπή, αντί της παρ. 1, εννοούμε την παρ. 2

    παρ. 5 β), Μάλλον το δεν πρέπει να απαλειφθεί.

    παρ. 5 γ), πρέπει αν απαλειφθεί ειδική άδεια, θα δημιουργήσει μεγάλες αδικίες, αναξιοκρατία και ρουσφετολογική.

    Άρθρ. 98, παρ.1 β) εκτιμώ ότι ο όρος Ελαφράς Υπηρεσίας, αντιπροσωπεύει και την Υπηρεσία Ξηράς και την Υπηρεσία Εδάφους, και πρέπει να επικρατήσει για λόγους κοινής αντίληψης και αντιμετώπισης τους προσωπικού, κυρίως στις διακλαδικές Υπηρεσίες. Δεν χρειάζονται άλλες κλαδικές συντεχνίες και μικροαντιλήψεις που δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που δήθεν θα λύσουν.
    Να γίνει διαχωρισμός, αν η κατάσταση Ελαφράς Υπηρεσίας προκλήθηκε από υπαιτιότητα της Υπηρεσίας ή όχι. Επίσης, στη γνωμάτευση της Υγειονομικής Επιτροπής, να αναφέρονται ρητά ποιες αποστολές μπορούν να ανατίθενται και ποιες όχι, συγκεκριμένα για κάθε στέλεχος.

    Άρθρ. 107, παρ. 2 α) Να προστεθούν και οι Μηχανικοί Αξιωματικοί, για λόγους ισότητας και δικαιοσύνης. Εξάλλου η Υπηρεσία, όφελος θα έχει, καθώς θα μεταφέρεται τεχνογνωσία από άλλους φορείς (δημόσιους ή ιδιωτικούς) προς τις ΕΔ.

    Άρθρ. 113, παρ. 2, Αναγραφή των Σχολών με σειρά αρχαιότητας και όχι τυχαία σειρά.

    Άρθρ. 135, παρ. 1, Αναγραφή των ειδικοτήτων σύμφωνα με την Ιεραρχία που ορίζεται στο άρθρ. 5 του ιδίου ν/σ και όχι με τυχαία σειρά.
    Απόφοιτοι Αξιωματικοί Όπλων (ΣΞ): προτείνω ο τίτλος του πτυχίου να είναι: Διοικητικής και Στρατιωτικής Επιστήμης, αντίστοιχα οι Μάχιμοι (ΠΝ) Διοικητικής και Ναυτικής Επιστήμης και Διοικητικής και Αεροπορικής Επιστήμης για τους απόφοιτους Αξιωματικούς Ιπτάμενους (ΠΑ).
    Αναγραφή των Ειδικοτήτων των Μηχανικών, σύμφωνα με την αρχαιότητα των Σχολών που καθορίζει το ΕΜΠ και όχι με τυχαία σειρά.
    Επίσης, διακρίνω μία διαφοροποίηση από τις ειδικότητες του άρθρ. 5 με το άρθρ. 135. Ελπίζω να έχει ληφθεί υπόψη και να διευκρινιστεί με κάποιο άλλο θεσμικό κείμενο (ΠΔ ή ΥΑ).
    Προκρίνω την δημιουργία της ΔΙΔΑΕ και θα πρότεινα να είναι υπεύθυνη και για το συντονισμό της Στρατιωτικής Εκπαίδευσης, για να μιλάνε όλοι την ίδια γλώσσα. Διαφωνώ όμως στο όρο Διοίκηση, γιατί σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που της δίνει ο νόμος, παραπέμπει σε Διεύθυνση και όχι σε Διοίκηση.
    Θα πρότεινα το όρο ΔΙΔΑΣΕ (Διακλαδική Διεύθυνση Ακαδημαϊκής και Στρατιωτικής Εκπαίδευσης).
    Και αφού είμαστε στον τομέα της διακλαδικής εκπαίδευσης, προτείνω η φοίτηση στην ΑΔΙΣΠΟ να γίνεται στο βαθμού του Ταγματάρχη και αντίστοιχοι βαθμοί, ενώ η φοίτηση στη ΣΕΘΑ στο βαθμό του Αντισυνταγματάρχη και αντίστοιχά, με μεταβατικό χρόνο 3-4 ετών.

    ΥΓ. Χωρίς να θίγεται η αξιοπρέπεια κανενός, ούτε να μειώνεται η προσφορά τους στο έργο των ΕΔ, το ν/σ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όσον αφορά στο διαχωρισμό των Αξιωματικών, Υπαξιωματικών και ΕΠΟΠ. Δεν μπορεί να υπάρχουν αξιωματικοί μόνον με δικαιώματα (π.χ. να πάρουν ένα ξίφος) αλλά να μην έχουν υποχρεώσεις, διότι δεν προέρχονται από παραγωγική Σχολή, όπως επίσης και ότι δεν μπορεί κάποιος να μείνει για 10 χρόνια στο βαθμό του Συνταγματάρχη κ.λπ.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 11:12 | Χαράλαμπος Θ.

    Το στράτευμα και κατ’ επέκταση η Πατρίδα, θα πληρώσει μια ιδεοληψία. Εμφανέστατη η αντιπάθεια προς αποφοίτους ΑΣΣΥ.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 10:41 | Ντούβας

    ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ Κ. ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
    Το παρόν νομοθέτημα – έκτρωμα, αποτελεί τροχοπέδη για την εξέλιξή και ορθή λειτουργία του στρατεύματος.
    Παρακαλούμε πολύ, όπως σκεφθείτε πολύ σοβαρά την ψήφιση του.
    ΥΓ. Έρχονται εκλογές κύριοι!!!

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 10:42 | Χ.Π.

    Κύριε Υπουργέ,

    Θέλοντας να πιστεύω ότι, τηρώντας τις αρχές ύπαρξης της έννοιας «κοινής διαβούλευσης» των σχεδίων νόμων προκειμένου να διατυπώνονται σχόλια και απόψεις που ενδεχομένως να μην είχαν ληφθεί υπόψη κατά τη σύνταξη αυτών από τους έχοντες δικαιοδοσία λόγω κεκτημένης ταχύτητας (!!), προχειρότητας και ενδεχόμενης παραπλάνησης, να ανακαλέσετε και επαναδιατυπώσετε αυτό το έκτρωμα που θεωρείται εκσυγχρονισμό στις ΕΔ και το οποίο σας διαβεβαιώνω, από τη θέση και την εμπειρία που κατέχω όντας Ανώτερος Αξιωματικός με 34 χρόνια στο στράτευμα, θα αποτελέσει την ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ των ΕΔ. Είμαι βέβαιος πλέον ότι οι ένστολοι «αυλικοί» σας, σας έχουν παραπλανήσει με αριθμούς-στους οποίους συνεχώς αναφέρεστε παρότι μιλάτε για έμψυχο δυναμικό και όχι για τσιγάρα- που δεν ανταποκρίνονται στην τωρινή πραγματικότητα θέλοντας να ικανοποιήσουν τα κόμπλεξ κατωτερότητας που τους διακατέχουν δεκαετίες τώρα έναντι των Αξκών από ΑΣΣΥ -καθόρισαν μέχρι και διαμνημόνευση Αξκών ΑΣΕΙ στις στολές για να φαίνονται από μακριά ποιοι είναι (!!!)- καθώς πέραν από αυτής της εξήγησης αλλά και της προσπάθειας να «πέσει» η κυβέρνηση καθώς θα υπάρξουν τεράστιες αντιδράσεις και αλλαγές στις προθέσεις ψήφου, αδυνατώ να βρώ κόκκο λογικής σε αυτό το σχέδιο νόμου.

    Έχετε αναρωτηθεί, κε Υπουργέ, ή έχετε ρωτήσει τους συμβούλους σας ποιοί είναι αυτοί οι υπεράριθμοι Αξκοί στους οποίους αναφέρεστε και ποιά η προέλευσή τους ή η ιδιότητά τους; Ρωτήστε λοιπόν να μάθετε πρώτα και μετά πάρτε αποφάσεις.

    Παρακάτω θα σχολιάζω ανά άρθρο και θα παραθέσω τις απόψεις και προτάσεις μου:

    » … α) ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους,
    β) η εισαγωγή νέων μισθολογικών ρυθμίσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων,
    γ) ο εκσυγχρονισμός και η ενοποίηση των ρυθμίσεων για την κατάσταση των στελεχών,
    δ) η αναβάθμιση της λειτουργίας των στρατιωτικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων…»

    Για ποιόν εξορθολογισμό και ενίσχυση αξιοκρατίας των στελεχών αναφέρεστε όταν έχετε ήδη δημιουργήσει βαθμίδες πολλών ταχυτήτων με Αξκούς διαφόρων προελεύσεων και επετηρίδων εξέλιξης (μετατάξεις, ανακατατάξεις, απόφοιτοι ΑΕΙ, νέα Κοινά Σώματα, ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΠΟΠ, ΟΒΑ, ΕΜΘ κλπ) και ενισχύεται τη διάκριση προσωπικού στις τάξεις των ΕΔ όταν ορίζεται με αναδρομικότητα την καθόλα αντισυνταγματική ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ των ήδη υπαρχόντων Αξκών;

    Ποιανού κόσμου και σύμπαντος λογική ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΕΙ Στρατιωτικές Σχολές καταργώντας τη φυσιολογική εξέλιξή τους σε Αξκούς ώστε να αναλαμβάνουν καθήκοντα που απαιτούν εμπειρία στις αποφάσεις και αφήνοντάς τους μόνιμα Υπξκούς ;

    ΑΝΑΚΑΛΕΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 1 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 09:28 | Δημήτρης

    Πολύ πρόχειρα νομοθέτημα. Γενικά θέλετε να καταργήσετε έναν θεσμό χωρίς να έχετε σκεφτεί τις συνέπειες και με υπερβολικά ρηχά επιχειρήματα. Λέτε και ξαναλέτε ότι η πυραμίδα είναι αντίστροφη. Υπουργέ μου και σύμβουλοι (αξιωματικοί προερχόμενοι από ΑΣΕΙ) ξεχνάτε ότι περάσαμε μια δεκαετία μνημονίων και οι εισακτέοι ήταν μόνο ένα κλάσμα του αριθμού που απαιτούνταν χωρίς δικαίωμα να παίρνουμε επιλαχόντες. Με το έκτρωμα που σχεδιάσατε περιμένετε να έχετε υποψηφίους σε στρατιωτικές σχολές Υπαξιωματικών; Υπολογίζετε εσκεμμένα στον αριθμό των συνταγματαρχών τις τάξεις που αποστρατεύονται. Δεν έχετε αναφέρει ούτε μια φορά αν οι ανώτατοι αξιωματικοί είναι δυσανάλογα πολλοί σε σχέση με τους υπόλοιπους. Από τις πράξεις σας διακρίνεται μια τιμωρητική στάση απέναντι στους προερχόμενους από ΑΣΣΥ (οι περισσότεροι από τους οποίους έγραψαν πανελλήνιες και είχαν λίγη διαφορά στα μόρια με ΑΣΕΙ «μερικές φορές και περισσότερα»). Ακόμα και στο μισθό που
    καθιερώσατε, στις στρατιωτικές σχολές Αξιωματικών δώσατε τα διπλάσια ποσά. Τι έχει σειρά; Διαφορετική στολή; Κάποια επιβράβευση; Θεωρώ ότι προσπαθήσατε να αγγίξετε ενα ΤΡΟΜΕΡΑ ευαίσθητο θέμα και δεν ξέρω αν αυτοί που το συνέθεσαν έχουν το απαιτούμενο «βάρος» για να εκτελέσουν ένα τέτοιο εγχείρημα.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 08:03 | Γιώργος Κ.

    Σκοπός είναι ένας.
    Η πλήρης απαξίωση του θεσμού των Υπαξιωματικών και σε δεύτερη φάση η ενίσχυση με νέο προσωπικό των Σχοκων Αξιωματικών αφού όλο και λιγότεροι νέοι τις επιλέγουν. Τέλος.

  • 23 Νοεμβρίου 2025, 03:05 | Θοδωρής Διαμαντίδης

    Απαράδεκτο ότι δημοσιεύεται πολυνομοσχέδιο τέτοιου μεγέθους χωρίς την απαιτούμενη Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης και χωρίς δυνατότητα σχολιασμού κατ’ άρθρο, άρα κατά παραβίαση του άρθρου 61 του ν. 4622/2019