ΜΕΡΟΣ Γ’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β’ ΜΕΡΟΥΣ Γ’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 86-87)

Άρθρο 86

Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου – Τροποποίηση άρθρου 126 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 126 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί θεμάτων λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στην παρ. 2: βα) στο πρώτο εδάφιο, διαγράφονται οι λέξεις «και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα», ββ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «στο άρθρο 126» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στο παρόν άρθρο», γ) το τελευταίο εδάφιο της παρ. 4 καταργείται και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 126 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 126

Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν)

  1. Για την υποστήριξη της εφαρμογής των καθεστώτων του παρόντος λειτουργεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης Πληροφοριακό Σύστημα Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν). Το σύνολο των διαδικασιών που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, διενεργείται υποχρεωτικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν). Για τη λειτουργία των καθεστώτων του παρόντος νόμου, το Πληροφοριακό Σύστημα Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) δύναται να διαλειτουργεί με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.). Το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Π.Σ.Κ.Ε.), η λειτουργία του οποίου διέπεται από τον ν. 4314/2014 (Α’ 265), εξακολουθεί να λειτουργεί στο πλαίσιο της εφαρμογής των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων.

Τα Πληροφοριακά Συστήματα της παρούσας είναι προσβάσιμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).

  1. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης δύναται, κατ` εξαίρεση, να μην διενεργούνται διαδικασίες μέσω Π.Σ.-Αν που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, μέχρι να ολοκληρωθεί η υλοποίησή τους. Με όμοια απόφαση διαπιστώνεται η λειτουργικότητά τους κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο παρόν άρθρο. Ενέργειες που έχουν υλοποιηθεί μέχρι να καταστούν οι αντίστοιχες διαδικασίες λειτουργικές, λαμβάνονται υπόψη για τις περαιτέρω διαδικασίες που προβλέπονται στο πλαίσιο εφαρμογής του παρόντος.
  2. Για όσα καθεστώτα του παρόντος νόμου δεν υποβάλλονται είκοσι (20) τουλάχιστον αιτήματα, δεν είναι υποχρεωτική η διενέργεια πράξεων υλοποίησης και ολοκλήρωσης μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν).
  3. Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας των αιτημάτων τους μέσω του Π.Σ.-Αν.».

 

Άρθρο 87

Αξιολόγηση συνεπειών ενισχύσεων- Τροποποίηση του άρθρου 128 του ν. 4887/2022

Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 128 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί αξιολόγησης συνεπειών ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η λέξη «εφαρμογής» αντικαθίσταται από τη λέξη «υποδοχής», β) μετά από τις λέξεις «Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων» διαγράφονται οι λέξεις «και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.)» και το άρθρο 128 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 128

Αξιολόγηση συνεπειών ενισχύσεων

Οι αρμόδιες υπηρεσίες υποδοχής του παρόντος νόμου, υπό τον συντονισμό και σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων, συλλέγουν, επεξεργάζονται και αναλύουν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα των ενισχυόμενων επενδύσεων και συντάσσουν αναφορές σε ετήσια βάση, οι οποίες περιλαμβάνουν, ιδίως, στοιχεία σχετικά με τους πόρους που διατέθηκαν, τις επενδύσεις που ενισχύθηκαν, τις θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν ανά κλάδο και περιφέρεια, τα αποτελέσματα των ενισχύσεων στις επιχειρήσεις που τις λαμβάνουν, την επίδρασή τους στην ανάπτυξη και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις τόσο στον Τακτικό Προϋπολογισμό, όσο και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ο Υπουργός Ανάπτυξης υποβάλλει, το πρώτο τρίμηνο εκάστου έτους, στη Βουλή των Ελλήνων σχετική έκθεση απολογισμού για την εφαρμογή του παρόντος, καθώς και των προγενέστερων αναπτυξιακών νόμων.».

  • 16. Άρθρο 86-Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (ΠΣ-Αν)- Τροποποίηση άρθρου 126 ν.4887/2022
    Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις της παρ. 1 του άρθρου 126 του ν. 4887/2022 να συμπεριληφθεί και η ακόλουθη:
    «Άρθρο 126 – Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν)
    Για την υποστήριξη της εφαρμογής των καθεστώτων του παρόντος λειτουργεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης Πληροφοριακό Σύστημα Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν). Το σύνολο των διαδικασιών που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, διενεργείται υποχρεωτικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν). Για τη λειτουργία των καθεστώτων του παρόντος νόμου, το Πληροφοριακό Σύστημα Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) αφενός είναι πλήρως προσβάσιμο στα άτομα με αναπηρία, αφετέρου δύναται να διαλειτουργεί με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.).[…]»

  • 1 Μαΐου 2025, 10:39 | Μιχάλης Παπαδάκης

    Για όσα καθεστώτα του παρόντος νόμου δεν υποβάλλονται είκοσι (20) τουλάχιστον αιτήματα, δεν είναι υποχρεωτική η διενέργεια πράξεων υλοποίησης και ολοκλήρωσης μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν).

    Όλες οι διαδικασίες θα πρέπει να γίνονται μέσω του ΠΣ-Αν για να υπάρχει συνολική παρακολούθηση των έργων. Εξωσυστημικές ενέργειες θα οδηγήσουν στα προβλήματα των πρώτων αναπτυξιακών νόμων.

  • 30 Απριλίου 2025, 22:37 | Γιώργος Μαδεμλής

    Είναι εκτός λογικής να υλοποιούνται εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια και επειδή το ΟΠΣΑΝ δεν είναι πλήρως λειτουργικό να μην υποβάλλονται αιτήματα τροποποίησης ή αιτήματα πιστοποίησης δαπανών.
    Να τεθεί σαφές χρονοδιάγραμμα πλήρους λειτουργίας του.

  • 30 Απριλίου 2025, 17:07 | ΕΦΕΠΑΕ

    Άρθρο 86 (Τροποποίηση άρθρου 126 ν. 4887/2022)

    Προτείνεται να καταργηθεί η παράγραφος 3.

  • 30 Απριλίου 2025, 16:47 | nikos thanopoulos

    Άρθρο 86

    Να τεθεί συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος όσο αφορά το υποσύστημα αξιολόγησης, αιτημάτων ελέγχου κοκ. Πχ το περιβάλλον αξιολόγησης στο ΠΣ-Αν τίθεται σε λειτουργία εντός 30 ημερών από τη λήξη της εκάστοτε Προκήρυξης, το περιβάλλον στο ΠΣ-Αν για τα αιτήματα ελέγχου να τίθεται σε λειτουργία εντός 30 ημερών από την έκδοση του οριστικού πίνακα κοκ. Στις υπάρχουσες προκηρύξεις παρουσιάστηκε καθυστέρηση στο σύστημα αξιολόγησης 2 χρόνων και το σύστημα για τα αιτήματα ελέγχου δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:25 | ICAP ADVISORY

    Το Πληροφοριακό Σύστημα διαχείρισης των έργων του συγκεκριμένου νόμου (ΟΠΣ -ΑΝ) δεν έχει καταφέρει να διαθέτει στοιχειώδη λειτουργικότητα, ενώ είχε προβληθεί ως ένα εύχρηστο, καινοτόμο πληροφοριακό σύστημα. Τρανταχτό παράδειγμα είναι ότι όπως προαναφέρθηκε δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία η διαδικασία Αίτησης Ελέγχου για τα έργα που εντάχθηκαν και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης. Αποτέλεσμα είναι, τρία (3) χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου και ένα χρόνο μετά την έκδοση των πρώτων αποφάσεων υπαγωγής, να μην είναι δυνατή η πιστοποίηση και κατ’ επέκταση, η καταβολή των προβλεπόμενων ενισχύσεων σε έργα που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης.
    Είναι κάτι περισσότερο από πρόδηλο ότι εν προκειμένω επιβάλλεται η άμεση παρέμβαση για την επιτάχυνση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών του ΟΠΣ-ΑΝ για τον έλεγχο των επενδύσεων ώστε να αποτελέσει ο νόμος ένα ουσιαστικό και αποτελεσματικό αναπτυξιακό εργαλείο στην πράξη.

  • 28 Απριλίου 2025, 14:09 | Φανή Μαματσοπούλου

    Άρθρο 126: Θέματα λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου
    Το πληροφοριακό σύστημα θα μπορούσε να ενσωματώνει διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα, όπως η ΑΑΔΕ, το Εργάνη, το Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων και το ΓΕΜΗ για άντληση στοιχείων αυτόματα. Αυτό θα μείωνε κατά πολύ το γραφειοκρατικό βάρος για την υποβολή της αίτησης.

  • 25 Απριλίου 2025, 12:43 | Οικονόμου Γιάννης

    Για το Άρθρο 86

    • Να οριστεί σαφές χρονοδιάγραμμα για την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργία του ΠΣ-Αν και να δημοσιοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. ανά τρίμηνο).
    • Να μην επιτρέπεται απεριόριστη παράταση της «εξαίρεσης» διαδικασιών εκτός ΠΣ-Αν. Αντίθετα, να υπάρχει όριο έξι (6) μηνών για την ολοκλήρωση κάθε υποσυστήματος.
    • Να προβλεφθεί ειδικός μηχανισμός παρακολούθησης και αναφοράς βλαβών και καθυστερήσεων από τους ίδιους τους επενδυτές.

    Για το Άρθρο 87

    • Να καθοριστεί ότι ο ετήσιος απολογισμός θα περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία ανά καθεστώς (όχι μόνο συνολικά).
    • Να προβλέπεται υποχρεωτική δημόσια ανάρτηση της έκθεσης απολογισμού στο gov.gr και στο ΠΣ-Αν.
    • Να υπάρχει πρόβλεψη ότι οι αρνητικές διαπιστώσεις (π.χ. χαμηλή δημιουργία θέσεων εργασίας) να οδηγούν σε αναπροσαρμογές του πλαισίου ή σε τροποποιήσεις στα επόμενα καθεστώτα.

  • 18 Απριλίου 2025, 10:00 | Vasilieios Psaromatis

    Καλό θα μπορούσε να έχουν τεχνητή νοημοσύνη και διαλειτουργεια