Άρθρο 7
Επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 4887/2022
Στο δεύτερο εδάφιο του άρθρου 7 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων», αντικαθίστανται από τις λέξεις «Σύγχρονες τεχνολογίες», β) οι λέξεις ««Νέο Επιχειρείν», «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση (Δ.Α.Μ.)», «Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία» και» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας», «Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης», και το άρθρο 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
Επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων
Οι επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων, για τις οποίες παρέχονται άλλες, πλην των περιφερειακών, ενισχύσεις σε εφαρμογή των καθεστώτων του Μέρους Β`, με τους ειδικότερους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στον Γ.Α.Κ., είναι όσες δαπάνες τίθενται στο Παράρτημα Β`. Επιπρόσθετα, στα καθεστώτα ενισχύσεων «Σύγχρονες τεχνολογίες», «Πράσινη Μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων», «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας», «Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης», «Επιχειρηματική εξωστρέφεια και Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας» περιλαμβάνονται επιλέξιμες δαπάνες που ορίζονται στα αντίστοιχα άρθρα του Γ.Α.Κ.».
Άρθρο 8
Μη επιλέξιμες δαπάνες – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4887/2022
Στο άρθρο 8 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί μη επιλέξιμων δαπανών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α΄ οι λέξεις «Νέο Επιχειρείν» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» και του καθεστώτος «Σύγχρονες τεχνολογίες»», β) στην περ. β’ οι λέξεις «Νέο Επιχειρείν» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας»», γ) στο πρώτο εδάφιο της περ. στ’ ο αριθμός «4170» αντικαθίσταται από τον αριθμό «4270» και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Μη επιλέξιμες δαπάνες
Οι κατωτέρω δαπάνες θεωρούνται μη επιλέξιμες και εξαιρούνται από την παροχή ενισχύσεων:
α. Τα λειτουργικά έξοδα της επένδυσης, εκτός εάν αποτελούν τμήμα των δαπανών εκκίνησης του καθεστώτος «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» και του καθεστώτος «Σύγχρονες τεχνολογίες» του Μέρους Β` ή εντάσσονται στις περιπτώσεις των παρ. 3, 5 και 13 του Παραρτήματος Β` ή προβλέπονται στα άρθρα 25, 29 και 31 του Γ.Α.Κ.
β. Η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός εάν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού, ή είναι βασικό τμήμα του παραγωγικού εξοπλισμού της επένδυσης, ή περιλαμβάνονται στις δαπάνες εκκίνησης του καθεστώτος «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» του Μέρους Β`.
γ. Η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων.
δ. Η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων. Σε περίπτωση αγοράς κτιριακών εγκαταστάσεων, δεν μπορεί να ενισχυθεί το τμήμα της δαπάνης που αφορά στην αξία του οικοπέδου επί του οποίου αυτές έχουν ανεγερθεί.
ε. Η εισφορά στο εταιρικό κεφάλαιο ακινήτων, μηχανημάτων και λοιπών πάγιων στοιχείων
στ. Η ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί γηπέδου που δεν ανήκει κατά κυριότητα στον φορέα της επένδυσης, εκτός αν τούτο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή από φορέα της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), ή έχει μισθωθεί από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ή έχει αποκτηθεί επ` αυτού δικαίωμα επιφανείας για τον σκοπό αυτόν για τόσα έτη όσα ορίζονται στη περ. β` του άρθρου 25 περί τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων πλέον τεσσάρων (4) ετών από την πιστοποιηθείσα ημερομηνία ολοκλήρωσης. Οι μισθώσεις αυτές, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση της ολοκλήρωσης της επένδυσης, δύναται να καταρτίζονται και με ιδιωτικό έγγραφο, εφόσον τα στοιχεία τους υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αντίστοιχη πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και το συμφωνητικό της μίσθωσης μεταγράφεται στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο, ή καταχωρίζεται στο Κτηματολόγιο αρμοδίως. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταγραφής ή καταχώρισης στο οικείο κτηματολογικό φύλλο, η μίσθωση αποκτά την ισχύ που προβλέπεται στο άρθρο 618 του Αστικού Κώδικα.».
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.),στο πλαίσιο της ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης επί του Σχεδίου Νόμου «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας-Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος-Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξεις», με το παρόν σας αποστέλλει τις προτάσεις της.
Κύριος στόχος των προτάσεών μας είναι η ενσωμάτωση της διάστασης της αναπηρίας στον νέο αναπτυξιακό νόμο, ώστε, πέραν της ορθώς προβλεπόμενης προώθησης της απασχόλησης των ατόμων με αναπηρία στον ν.4887/2022, να ενισχυθεί και η προσβασιμότητα των υποδομών και υπηρεσιών -φυσικών και ψηφιακών- για τα άτομα με αναπηρία. Για τον λόγο αυτό, το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεών μας επικεντρώνεται στην ένταξη, στις επιλέξιμες δαπάνες των διαφορετικών καθεστώτων ενίσχυσης, των δαπανών που σχετίζονται με τη διασφάλιση της προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• Την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», καθώς και με τις απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
-τον ν.4488/2017, ο οποίος στο άρθρο 68 αναφέρει ότι: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, […] τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»,
-τον ν.4074/2012, με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, όπου στο άρθρο 4 (παρ. 1, εδάφιο γ) αυτής, αναφέρεται ότι τα κράτη υποχρεούνται να «λαμβάνουν υπόψη την προστασία και την προαγωγή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες σε όλες τις πολιτικές και τα προγράμματα». Η διάταξη αυτή νοείται ως ρήτρα της Σύμβασης για την ενσωμάτωση της δικαιωματικής προσέγγισης της αναπηρίας σε όλες τις πολιτικές, μέτρα και προγράμματα,
-τον ν.4994/2022, με το οποίο ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών. Σκοπός του νόμου είναι, μεταξύ άλλων, η αύξηση της διαθεσιμότητας των προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών και η βελτίωση της προσβασιμότητάς τους σε άτομα µε αναπηρία,
• Την πρόσφατη Οδηγία (ΕΕ) 2024/1275 για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, η οποία στο άρθρο 8.3 συνιστά για τα κτίρια που υφίστανται ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας, τα κράτη μέλη να αντιμετωπίζουν μεν τα ζητήματα της ποιότητας του περιβάλλοντος εσωτερικών χώρων, της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, της πυρασφάλειας, των κινδύνων που συνδέονται με την έντονη σεισμική δραστηριότητα, της απομάκρυνσης επικίνδυνων ουσιών, και παράλληλα της προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία,
• Τη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για την αναπηρία «Ένωση ισότητας: στρατηγική για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2021-2030», και ιδιαίτερα τις παρακάτω αναφορές σε αυτή:
-[…] τα άτομα να αναπηρία εξακολουθούν αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια όσον αφορά την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, στην εκπαίδευση, στην απασχόληση και στις ψυχαγωγικές δραστηριότητες, καθώς και όσον αφορά τη συμμετοχή στην πολιτική ζωή. Διατρέχουν δε μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού (28,4 %) σε σύγκριση με τα άτομα χωρίς αναπηρία (18,4 %). Ποσοστό άνω του 50 % των ατόμων με αναπηρία αναφέρουν ότι υπέστησαν διακρίσεις το 20198. Η πανδημία της Covid-19 και οι οικονομικές συνέπειές της καθιστούν ακόμα πιο επιτακτική την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, καθώς οξύνουν τα εμπόδια και τις ανισότητες[…]
-[…] η Επιτροπή έχει προτείνει να αρθούν, στο πλαίσιο της ανακαίνισης κτιρίων για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, τα εμπόδια στην προσβασιμότητα […]
-[…] Οι κανόνες της ΕΕ καθιστούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϋπόθεση για να μπορούν τα κράτη μέλη να επωφελούνται από τα ταμεία επιμερισμένης διαχείρισης, ενώ η αγορά προσβάσιμων αγαθών, υπηρεσιών και υποδομών είναι υποχρεωτική στο πλαίσιο των δημόσιων προμηθειών. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να ενσωματώσουν τη χρηματοδότηση για την προσβασιμότητα στα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας […]
-[…] Για την επίτευξη μιας Ευρώπης χωρίς εμπόδια, τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενσωματώσουν τη διάσταση της προσβασιμότητας σε όλες τις συναφείς πολιτικές και δράσεις […],
καθώς επίσης και,
-την Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030-Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους, στην οποία επισημαίνεται ότι «Η ενσωμάτωση της διάστασης της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική συνιστά παράγοντα ανάπτυξης της χώρας […]» (σ.66),
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο τα εξής:
1. Άρθρο 8 – Μη επιλέξιμες δαπάνες – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4887/2022
Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 8 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθούν και οι παρακάτω:
«Άρθρο 8-Μη επιλέξιμες δαπάνες
Οι κατωτέρω δαπάνες θεωρούνται μη επιλέξιμες και εξαιρούνται από την παροχή ενισχύσεων:
[……]
β. Η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός εάν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού, ή είναι βασικό τμήμα του παραγωγικού εξοπλισμού της επένδυσης, ή περιλαμβάνονται στις δαπάνες εκκίνησης του καθεστώτος «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» του Μέρους Β`.
γ. Η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων, με εξαίρεση οχήματα προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά τους […]».
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.),στο πλαίσιο της ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης επί του Σχεδίου Νόμου «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας-Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος-Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξεις», με το παρόν σας αποστέλλει τις προτάσεις της.
Κύριος στόχος των προτάσεών μας είναι η ενσωμάτωση της διάστασης της αναπηρίας στον νέο αναπτυξιακό νόμο, ώστε, πέραν της ορθώς προβλεπόμενης προώθησης της απασχόλησης των ατόμων με αναπηρία στον ν.4887/2022, να ενισχυθεί και η προσβασιμότητα των υποδομών και υπηρεσιών -φυσικών και ψηφιακών- για τα άτομα με αναπηρία. Για τον λόγο αυτό, το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεών μας επικεντρώνεται στην ένταξη, στις επιλέξιμες δαπάνες των διαφορετικών καθεστώτων ενίσχυσης, των δαπανών που σχετίζονται με τη διασφάλιση της προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• Την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», καθώς και με τις απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
-τον ν.4488/2017, ο οποίος στο άρθρο 68 αναφέρει ότι: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, […] τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»,
-τον ν.4074/2012, με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, όπου στο άρθρο 4 (παρ. 1, εδάφιο γ) αυτής, αναφέρεται ότι τα κράτη υποχρεούνται να «λαμβάνουν υπόψη την προστασία και την προαγωγή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες σε όλες τις πολιτικές και τα προγράμματα». Η διάταξη αυτή νοείται ως ρήτρα της Σύμβασης για την ενσωμάτωση της δικαιωματικής προσέγγισης της αναπηρίας σε όλες τις πολιτικές, μέτρα και προγράμματα,
-τον ν.4994/2022, με το οποίο ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών. Σκοπός του νόμου είναι, μεταξύ άλλων, η αύξηση της διαθεσιμότητας των προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών και η βελτίωση της προσβασιμότητάς τους σε άτομα µε αναπηρία,
• Την πρόσφατη Οδηγία (ΕΕ) 2024/1275 για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, η οποία στο άρθρο 8.3 συνιστά για τα κτίρια που υφίστανται ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας, τα κράτη μέλη να αντιμετωπίζουν μεν τα ζητήματα της ποιότητας του περιβάλλοντος εσωτερικών χώρων, της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, της πυρασφάλειας, των κινδύνων που συνδέονται με την έντονη σεισμική δραστηριότητα, της απομάκρυνσης επικίνδυνων ουσιών, και παράλληλα της προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία,
• Τη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για την αναπηρία «Ένωση ισότητας: στρατηγική για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2021-2030», και ιδιαίτερα τις παρακάτω αναφορές σε αυτή:
-[…] τα άτομα να αναπηρία εξακολουθούν αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια όσον αφορά την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, στην εκπαίδευση, στην απασχόληση και στις ψυχαγωγικές δραστηριότητες, καθώς και όσον αφορά τη συμμετοχή στην πολιτική ζωή. Διατρέχουν δε μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού (28,4 %) σε σύγκριση με τα άτομα χωρίς αναπηρία (18,4 %). Ποσοστό άνω του 50 % των ατόμων με αναπηρία αναφέρουν ότι υπέστησαν διακρίσεις το 20198. Η πανδημία της Covid-19 και οι οικονομικές συνέπειές της καθιστούν ακόμα πιο επιτακτική την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, καθώς οξύνουν τα εμπόδια και τις ανισότητες[…]
-[…] η Επιτροπή έχει προτείνει να αρθούν, στο πλαίσιο της ανακαίνισης κτιρίων για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, τα εμπόδια στην προσβασιμότητα […]
-[…] Οι κανόνες της ΕΕ καθιστούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϋπόθεση για να μπορούν τα κράτη μέλη να επωφελούνται από τα ταμεία επιμερισμένης διαχείρισης, ενώ η αγορά προσβάσιμων αγαθών, υπηρεσιών και υποδομών είναι υποχρεωτική στο πλαίσιο των δημόσιων προμηθειών. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να ενσωματώσουν τη χρηματοδότηση για την προσβασιμότητα στα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας […]
-[…] Για την επίτευξη μιας Ευρώπης χωρίς εμπόδια, τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενσωματώσουν τη διάσταση της προσβασιμότητας σε όλες τις συναφείς πολιτικές και δράσεις […],
καθώς επίσης και,
-την Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030-Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους, στην οποία επισημαίνεται ότι «Η ενσωμάτωση της διάστασης της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική συνιστά παράγοντα ανάπτυξης της χώρας […]» (σ.66),
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο τα εξής:
1. Άρθρο 8 – Μη επιλέξιμες δαπάνες – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4887/2022
Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 8 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθούν και οι παρακάτω:
«Άρθρο 8-Μη επιλέξιμες δαπάνες
Οι κατωτέρω δαπάνες θεωρούνται μη επιλέξιμες και εξαιρούνται από την παροχή ενισχύσεων:
[……]
β. Η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός εάν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού, ή είναι βασικό τμήμα του παραγωγικού εξοπλισμού της επένδυσης, ή περιλαμβάνονται στις δαπάνες εκκίνησης του καθεστώτος «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» του Μέρους Β`.
γ. Η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων, με εξαίρεση οχήματα προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά τους […]».
Άρθρο 7
Να επικαιροποιηθούν τα αντίστοιχα αρχεία για κάθε νέο καθεστώς
Άρθρο 8
Να καταστούν επιλέξιμα (με όριο ποσού) τα επαγγελματικά οχήματα που κινούνται εκτός των χώρων της επιχείρησης (πχ ΕΣ logistic)
Στον νόμο 4887/2022 και συγκεκριμένα στο σημείο 9 του Παραρτήματος Β «ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΚΤΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ», αναφέρονται οι Δαπάνες για παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (άρθρο 41 Γ.Α.Κ.). Ωστόσο, στις προκηρύξεις που έχουν τρέξει δεν έχουν ενταχθεί οι σχετικές δαπάνες.
Να γίνει σαφής πρόβλεψη ώστε να μπορούν να ενταχθούν στις νέες προκηρύξεις που θα δημοσιευθούν.
Για το Άρθρο 7
• Να διευκρινιστούν με σαφήνεια στο ΠΣ-Αν και στα παραρτήματα ποιες κατηγορίες δαπανών θεωρούνται επιλέξιμες ανά καθεστώς, ώστε να αποφευχθούν παρερμηνείες σε νέες υποβολές.
• Να υπάρχει δημόσια προσβάσιμος πίνακας συσχέτισης παλιών και νέων καθεστώτων, ώστε να διευκολυνθούν επενδυτές και σύμβουλοι σε μεταβάσεις σχεδίων.