Άρθρο 22
Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων – Τροποποίηση άρθρου 25 ν. 4887/2022
Στο άρθρο 25 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί υποχρεώσεων ενισχυόμενων φορέων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. γ’: αα) στην υποπερ. γστ’, οι λέξεις «έγκριση του αρμόδιου οργάνου» αντικαθίστανται από τη λέξη «αίτηση», αβ) στο πρώτο εδάφιο της υποπερ. γζ’, οι λέξεις «έγκριση της μεταβολής» αντικαθίστανται από τη λέξη «αίτηση», αγ) στην υποπερ. γη’: i) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας» αντικαθίστανται από τη λέξη «αίτηση», ii) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «Η έγκριση δίνεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Η αίτηση γίνεται αποδεκτή υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας που προκύπτει κατά τα ανωτέρω δεν είναι προβληματική επιχείρηση κατά τους ορισμούς του Γ.Α.Κ. και», β) στην περ. στ’, οι λέξεις «εξήντα (60) ημέρες» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τέσσερις (4) μήνες», γ) προστίθεται περ. η’ και το άρθρο 25 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 25
Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων
Στα ενισχυόμενα επενδυτικά σχέδια εφαρμόζονται τα ακόλουθα, εκτός εάν ορίζεται άλλως σε ειδικότερες ρυθμίσεις του Μέρος Β’:
α) Οι φορείς, των οποίων τα επενδυτικά σχέδια υπάγονται στο παρόν, οφείλουν, πλέον όσων ορίζονται στο άρθρο 13, να τηρούν, από τον χρόνο έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, διπλογραφικό λογιστικό σύστημα ή απλογραφικό λογιστικό σύστημα για επενδυτικά σχέδια των οποίων το επιλέξιμο κόστος δεν υπερβαίνει τις τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ, καθώς και διακριτή λογιστική παρακολούθηση των μεγεθών, που σχετίζονται με την υλοποίηση του σχεδίου και τους όρους της απόφασης υπαγωγής. Ειδικά οι ατομικές επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα (βιβλία Β’ κατηγορίας), καταχωρίζουν σε ιδιαίτερο χώρο του Βιβλίου Εσόδων Εξόδων το καταβληθέν κεφάλαιο που αποτελεί την ίδια συμμετοχή της επιχείρησης στο χρηματοδοτικό σχήμα του επενδυτικού σχεδίου κατά τη σύσταση και τις αυξήσεις ή μειώσεις κεφαλαίου που πραγματοποιούνται έως το πέρας των μακροχρόνιων υποχρεώσεων. Στις αποφάσεις προκήρυξης μπορεί να ορίζονται πρόσθετα λογιστικά βιβλία και άλλες υποχρεώσεις, που οφείλουν να τηρούν οι φορείς επενδυτικών σχεδίων με απλογραφικό λογιστικό σύστημα, καθώς και οι περιπτώσεις στις οποίες οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων πρέπει να τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, πριν από την υποβολή αίτησης υπαγωγής.
β) Το διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του ορίζεται στα έξι (6) έτη. Σε περιπτώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), το παραπάνω διάστημα παρατείνεται για όσα επιπλέον έτη διαρκεί η σύμβαση μίσθωσης. Σε περιπτώσεις δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, το παραπάνω διάστημα ορίζεται σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 6.
γ) Οι φορείς, μετά από την υπαγωγή τους στον παρόντα και μέχρι τη λήξη του διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων, οφείλουν:
γα. Να τηρούν τους όρους της απόφασης υπαγωγής.
γβ. Να μην παύσουν τη λειτουργία της επιχείρησης.
γγ. Να μην διακόπτουν την παραγωγική δραστηριότητα της επένδυσης.
γδ. Να αποκτούν την κυριότητα του μισθωμένου εξοπλισμού με τη λήξη της οικείας σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
γε. Να μην μεταβιβάζουν για οποιονδήποτε λόγο πάγια περιουσιακά στοιχεία, τα οποία έτυχαν ενίσχυσης, εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν εντός εξαμήνου από άλλα καινούρια, κυριότητας του φορέα και ανάλογης αξίας, που να ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση της παραγωγικής λειτουργίας της επιχείρησης. Ο φορέας υπέχει υποχρέωση γνωστοποίησης της αντικατάστασης των ως άνω περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ. δ’.
γστ. Να μην μεταβάλουν τον τόπο εγκατάστασης της επένδυσης, χωρίς προηγούμενη αίτηση, σύμφωνα με τα άρθρα 22 και 23 και υπό τους όρους της διατήρησης της επένδυσης στην ίδια περιφέρεια, εντός της οποίας χορηγήθηκε η ενίσχυση, και της μη μεταβολής του είδους και του ποσοστού αυτής.
γζ. Να μην εκμισθώνουν μέρος ή το σύνολο της ενισχυθείσας επένδυσης μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και μέχρι τη λήξη τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, χωρίς προηγούμενη αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 22 και την παρ. 6 του άρθρου 23 και υπό τους όρους της φερεγγυότητας του μισθωτή και της συνέχισης της λειτουργίας της ενισχυόμενης επένδυσης στο ίδιο παραγωγικό αντικείμενο. Την ευθύνη για την τήρηση των όρων υπαγωγής υπέχει ο εκμισθωτής. Η υποχρέωση προηγούμενης τροποποίησης ισχύει και στην περίπτωση εκμίσθωσης της επένδυσης πριν από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, εφόσον η διάρκεια της μίσθωσης εκτείνεται και μετά από την ολοκλήρωση της επένδυσης. Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρούνται οι συμβάσεις μίσθωσης των φορέων επενδυτικών σχεδίων στον τομέα του τουρισμού, οι οποίες αφορούν σε εμπορικά καταστήματα και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός της ενισχυόμενης επένδυσης και συνάπτονται είτε μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου είτε πριν από αυτήν, εφόσον η διάρκεια της μίσθωσης εκτείνεται και μετά από την ολοκλήρωση της επένδυσης και μέχρι τη λήξη της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
γη. Να μην συγχωνευθούν, απορροφήσουν ή απορροφηθούν από άλλη εταιρεία, ή αποσχίσουν κλάδο στον οποίο εντάσσεται η ενισχυθείσα επένδυση, χωρίς προηγούμενη αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 22 και την παρ. 6 του άρθρου 23. Η αίτηση γίνεται αποδεκτή υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας που προκύπτει κατά τα ανωτέρω δεν είναι προβληματική επιχείρηση κατά τους ορισμούς του Γ.Α.Κ. και υπό τους όρους της ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου ή συνέχισης της λειτουργίας της επένδυσης στο ίδιο παραγωγικό αντικείμενο, καθώς και υπό τον όρο ανάληψης από τον νέο φορέα του συνόλου των υποχρεώσεων που απορρέουν από την απόφαση υπαγωγής.
γθ. Να γνωστοποιούν κάθε μεταβολή των στοιχείων τους, όπως επωνυμία, νομική μορφή, έδρα, στοιχεία επικοινωνίας, καθώς και οποιαδήποτε μεταβολή της εταιρικής τους σύνθεσης. Εάν διαπιστωθεί, κατά την ολοκλήρωση της επένδυσης, ότι, λόγω αλλαγής της εταιρικής σύνθεσης, ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου έπαυσε να είναι μεσαία ή μικρή επιχείρηση, επέρχεται μείωση του αντίστοιχου ποσοστού ενίσχυσης, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ. α’ του άρθρου 10.
γι. Να διατηρούν τις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (Ε.Μ.Ε.) τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην απόφαση υπαγωγής και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
για. Να αναρτούν στον τόπο εγκατάστασης της επένδυσης πινακίδα που θα περιέχει την αναφορά της ένταξης της επένδυσης στο Ειδικό Καθεστώς του Αναπτυξιακού Νόμου.
γιβ. Να υποβάλλουν Δήλωση Φορολογικής Απαλλαγής (Δ.Φ.Α.) μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) στις οριζόμενες προθεσμίες υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, από το πρώτο έτος χρήσης της ωφέλειας και κάθε έτος μέχρι την εξάντληση του δικαιούμενου ποσού, ή μέχρι την παρέλευση των δεκαπέντε (15) ετών από τη θεμελίωση του δικαιώματος έναρξης χρήσης της ωφέλειας. Τα δηλωθέντα στη Δ.Φ.Α. στοιχεία διασταυρώνονται από την αρμόδια υπηρεσία με τα αντίστοιχα της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Η υποχρέωση αυτή ισχύει αποκλειστικά για τους φορείς που κάνουν χρήση της φορολογικής απαλλαγής.
γιγ. Να διατηρούν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες, βάσει των οποίων έτυχαν ειδικής αντιμετώπισης στην αξιολόγηση και στις παρεχόμενες ενισχύσεις, σύμφωνα με τις περιπτώσεις που περιλαμβάνονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Μέρους Β’.
δ. Η γνωστοποίηση των μεταβολών των υποπερ. γε’ και γθ’ της περ. γ’, με τα σχετικά δικαιολογητικά, πραγματοποιείται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ-.Αν) εντός διμήνου από τη συντέλεσή τους.
ε. Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στο παρόν, διατηρούν λεπτομερείς φακέλους με τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά έγγραφα που απαιτούνται, προκειμένου να διαπιστωθεί η πλήρωση όλων των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής, ώστε να ανταποκρίνονται σε ελέγχους που διενεργούνται από τις αρμόδιες εθνικές αρχές ή υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι ανωτέρω φάκελοι φυλάσσονται για δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης.
στ. Σε περίπτωση αιτημάτων τροποποίησης που υποβάλλονται μετά την έκδοση απόφασης ολοκλήρωσης, η προθεσμία εξέτασης αυτών ορίζεται σε τέσσερις (4) μήνες.
ζ. Με την απόφαση προκήρυξης καθορίζονται πρόσθετες υποχρεώσεις που απορρέουν από το ενωσιακό δίκαιο για τις υπηρεσίες χορήγησης των ενισχύσεων και για τους φορείς των οποίων τα επενδυτικά σχέδια υπάγονται στο παρόν και εντάχθηκαν σε καθεστώς συγχρηματοδότησης.
Άρθρο 23
Παρακολούθηση τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων – Τροποποίηση άρθρου 26 ν. 4887/2022
Στο άρθρο 26 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί παρακολούθησης τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 αριθμείται ως περ. ζ), β) στην παρ. 2: βα) οι λέξεις «στοιχεία, σύμφωνα με την περ. α’, βάσει καταλόγου που καταρτίζεται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν).» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σύμφωνα με την παρ. 1», ββ) το δεύτερο εδάφιο καταργείται και το άρθρο 26 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 26
Παρακολούθηση τήρησης μακροχρόνιων Υποχρεώσεων
- Η παρακολούθηση της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων διενεργείται ετησίως με την αποστολή στοιχείων από τους φορείς των επενδυτικών σχεδίων, στην αρμόδια υπηρεσία της παρ. 3 του άρθρου 17, το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από τη συμπλήρωση εκάστου έτους λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης, βάσει της ημερομηνίας ολοκλήρωσης, και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων. Τα στοιχεία υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν) και αφορούν στα εξής:
α) Τεκμηρίωση της νόμιμης λειτουργίας του φορέα του επενδυτικού σχεδίου,
β) πιστοποίηση της φερεγγυότητας του φορέα του επενδυτικού σχεδίου,
γ) τεκμηρίωση της παραγωγικής λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης,
δ) τεκμηρίωση των θέσεων απασχόλησης,
ε) τεκμηρίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων,
στ) ειδικότερα στοιχεία που ορίζονται με την απόφαση προκήρυξης.
ζ) για τα επενδυτικά σχέδια ύψους άνω του ποσού των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ, πλέον των ανωτέρω στοιχείων, υποβάλλεται έκθεση ορκωτού ελεγκτή-λογιστή από το Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 του ν. 4449/2017 (Α` 171), στην οποία πιστοποιείται η τήρηση των μακροχρονίων υποχρεώσεων.
- Ο έλεγχος των στοιχείων διενεργείται ετησίως σε τυχαίο δείγμα, το οποίο ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον είκοσι τοις εκατό (20%) των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλουν στοιχεία, σύμφωνα με την παρ. 1. Ο έλεγχος διενεργείται σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 21.».
Άρθρο 24
Παράβολα – Τροποποίηση άρθρου 27 ν. 4887/2022
Στο άρθρο 27 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί παραβόλων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στο πρώτο εδάφιο μετά από τη λέξη «υποβολή» προστίθενται οι λέξεις «αίτησης υπαγωγής», αβ) προστίθεται τρίτο εδάφιο, β) το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 αντικαθίσταται από δυο νέα εδάφια, γ) στην παρ. 3 προστίθεται τρίτο εδάφιο, δ) προστίθεται παρ. 4 και το άρθρο 27 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 27
Παράβολα
- Κατά την υποβολή αίτησης υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο ένα τοις χιλίοις (0,001 ‰) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ. Για το καθεστώς ενίσχυσης «Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία» δεν απαιτείται η υποβολή παραβόλου.
- Κατά τον έλεγχο υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων, απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο ένα τοις χιλίοις (0,001%) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ.
Ειδικώς κατά τον έλεγχο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο 0,5 τοις χιλίοις (0,0005%) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ. Για το καθεστώς ενίσχυσης «Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία» δεν απαιτείται η υποβολή παραβόλου.
Αν ο έλεγχος διενεργείται από όργανο της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 120, ορκωτούς ελεγκτές ή ελεγκτική εταιρεία, δεν απαιτείται παράβολο.
- Για την υποβολή αιτημάτων τροποποιήσεων της παρ. 1 του άρθρου 22 απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο 0,7 τοις χιλίοις (0,0007%) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ. Για το καθεστώς ενίσχυσης «Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία» δεν απαιτείται η υποβολή παραβόλου.
- 4. Τα παράβολα δεν επιστρέφονται.».
Άρθρο 25
Ανάκληση αποφάσεων υπαγωγής – Κυρώσεις- Τροποποίηση παρ. 1 και 4 άρθρου 28 ν. 4887/2022
- Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί ανάκλησης αποφάσεων υπαγωγής και κυρώσεων, οι λέξεις «των υποπερ. γβ’, γγ’, γδ’, γε’, γστ’ και γι’» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των υποπερ. γβ’, γγ’, γδ’, γε’, και γι’», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Σε περιπτώσεις παραβάσεων των υποπερ. γβ’, γγ’, γδ’, γε’, και γι’ της περ. γ` του άρθρου 25, ή εν γένει παραβάσεων των όρων συμβατότητας με τον Γ.Α.Κ., ανακαλείται από το αρμόδιο όργανο της παρ. 3 του άρθρου 17 η απόφαση υπαγωγής και ανακτάται, με τη διαδικασία είσπραξης δημόσιων εσόδων, το σύνολο της ενίσχυσης, προσαυξημένο κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από την εκάστοτε καταβολή. Οι σχετικές αποδείξεις καταβολής των ενισχύσεων από το Δημόσιο αποτελούν τίτλο για τη βεβαίωση του χρέους από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία.».
- Στην παρ. 4 του άρθρου 28 του ν. 4887/2022, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α) μετά από τη λέξη «επιστρέφεται» προστίθενται οι λέξεις «προσαυξημένη κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%)», β) στην περ. β) μετά από τη λέξη «ενίσχυσης» προστίθενται οι λέξεις «προσαυξημένη κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%)» και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Αν διαπιστωθεί ότι έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία, ή ότι έχουν αποσιωπηθεί στοιχεία, η γνώση των οποίων θα οδηγούσε στον αποκλεισμό της υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου στο παρόν, ή θα οδηγούσε στο να υπαχθεί με όρους διαφορετικούς ή σε μη πιστοποίηση της ολοκλήρωσης, η απόφαση υπαγωγής:
α. Εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η επένδυση και έχει δοθεί τμήμα της ενίσχυσης, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και η χορηγηθείσα ενίσχυση επιστρέφεται, προσαυξημένη κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%)
β. εάν έχει ολοκληρωθεί η επένδυση, επιστρέφεται το σύνολο της χορηγηθείσας ενίσχυσης, προσαυξημένη κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%)».
2. Στο άρθρο 25 να διαγραφεί η παράγραφος γι η οποία υποχρεώνει τις επιχειρήσεις που εντάσονται στον Νόμο, να διατηρούν τις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (Ε.Μ.Ε.) τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην απόφαση υπαγωγής και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
Αιτιολόγηση: Η έλλειψη προσωπικού, και ειδικότερα πτυχιούχων τεχνικής κατεύθυνσης, θέτει τις επιχειρήσεις σε κίνδυνο που σχετίζεται με την αδυναμία εκπλήρωσης μακροχρόνιων υποχρεώσεων. Ως αποτέλεσμα, πολλές επιχειρήσεις στρέφονται σε λύσεις outsourcing για να οργανώσουν παραγωγικές διαδικασίες. Επιπλέον, αυτή η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, σε κάθε σημείο της χώρας, οδηγεί τις επιχειρήσεις στην υιοθέτηση αυτόματων ή ημιαυτόματων γραμμών παραγωγής, γεγονός που συμβάλλει αποφασιστικά στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Στο σχέδιο νόμου αναφέρει στο Άρθρο 22:
Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων – Τροποποίηση άρθρου 25 ν. 4887/2022 την περίπτωση:
η. Τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί απεντάσσονται αν η υλοποίησή τους δεν έχει ξεκινήσει εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευση της περίληψης της απόφασης υπαγωγής.
Η περίπτωση αυτή δεν υπήρχε στο άρθρο 25 ν. 4887/2022
Η εν λόγω παράγραφος αν και δεν εμφανίζεται στη διαβούλευση ανά άρθρο, σε κάθε περίπτωση προτείνεται να απαλειφθεί.
Άρθρο 24
Προτείνεται να προβλεφθεί και άνω όριο στο παράβολο όπως ίσχυε στον 4399/2014 π.χ. 5.000€.
Για την υποβολή αιτημάτων τροποποιήσεων της παρ. 1 του άρθρου 22 προτείνεται η κατάργηση του παράβολου.
Στο άρθρο 25 να διαγραφεί η παράγραφος γι η οποία υποχρεώνει τις επιχειρήσεις που εντάσονται στον Νόμο, να διατηρούν τις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (Ε.Μ.Ε.) τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην απόφαση υπαγωγής και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
Αιτιολόγηση: Η έλλειψη προσωπικού, και ειδικότερα πτυχιούχων τεχνικής κατεύθυνσης, θέτει τις επιχειρήσεις σε κίνδυνο που σχετίζεται με την αδυναμία εκπλήρωσης μακροχρόνιων υποχρεώσεων. Ως αποτέλεσμα, πολλές επιχειρήσεις στρέφονται σε λύσεις outsourcing για να οργανώσουν παραγωγικές διαδικασίες. Επιπλέον, αυτή η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, σε κάθε σημείο της χώρας, οδηγεί τις επιχειρήσεις στην υιοθέτηση αυτόματων ή ημιαυτόματων γραμμών παραγωγής, γεγονός που συμβάλλει αποφασιστικά στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Η διάταξη που προβλέπει την απένταξη επενδυτικών σχεδίων στην περίπτωση μη έναρξης υλοποίησης εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευση της περίληψης της απόφασης υπαγωγής πρέπει να καταργηθεί άμεσα. Η ίδια η υπηρεσία καθυστερεί συστηματικά την αξιολόγηση και έκδοση αποφάσεων για τροποποιήσεις, που είναι απαραίτητες προκειμένου να ξεκινήσει νόμιμα η υλοποίηση των σχεδίων (π.χ. αλλαγές φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, προμηθευτών, στοιχείων εγκατάστασης, κ.λπ.). Δεν μπορεί το κράτος να τιμωρεί τον επενδυτή για καθυστερήσεις που προκαλεί το ίδιο, με συνέπεια να κινδυνεύουν σοβαρά και τεκμηριωμένα σχέδια με απένταξη, χωρίς καμία υπαιτιότητα των δικαιούχων.
Η διάρκεια μακροχρόνιων υποχρεώσεων των 6 ετών για όλες τις επιχειρήσεις είναι εξωπραγματική και παράλογη. Να υπάρχει αναλογική διάρκεια σύμφωνα με το μέγεθος της επιχείρησης πχ πολύ μικρή-μικρή 3 έτη, μεσαία 4 έτη μεγάλη 6 έτη.
Οι ποινές μη τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων να είναι επιστροφή ποσοστού της επιδότησης και όχι επιστροφή του συνόλου της επιδότησης.
Οι ποινές μη τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων και ο τρόπος υπολογισμού αυτών να αναφέρονται στην προκήρυξη κάθε καθεστώτος
Άρθρο 24 (Τροποποίηση άρθρου 27 ν. 4887/2022) και αντίστοιχη διόρθωση όπου επεφηγείται η αναφορά τοις χιλίοις στο σχέδιο νόμου
Διόρθωση της αναφοράς εντός παρενθέσεων ως εξής:
ένα τοις χιλίοις (1‰)
0,5 τοις χιλίοις (0,5‰)
0,7 τοις χιλίοις (0,7‰)
Άρθρο 22 (τροποποίηση άρθρου 25 ν. 4887/2022)
Στο εδάφιο β προτείνεται το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του να ορίζεται στα τέσσερα (4) έτη.
Στο άρθρο 22 του ν. 4887/2022 στην παράγραφο 7 να καταργηθεί το νέο δεύτερο εδάφιο «Το ανωτέρω όριο συμπεριλαμβάνει και οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.». Θεωρούμε ότι το προβλεπόμενο χρονικό όριο της προθεσμίας ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τυχόν οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.
Να απαλειφθεί η περίπτωση (η) σύμφωνα με την οποία προτείνεται η απένταξη των επενδυτικών σχεδίων των οποίων η υλοποίηση δεν έχει ξεκινήσει εντός δεκαοκτώ μηνών από την δημοσίευση της περίληψης της απόφασης υπαγωγής. Θεωρούμε ως επαρκή την υποχρέωση των φορέων να έχει υλοποιηθεί το 50% ή 65% του επενδυτικού σχεδίου εντός 3 ετών από την ημερομηνία δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης υπαγωγής, γεγονός το οποίο παρέχει την δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης.
Άρθρο 22
γβ. Να μην παύσουν τη λειτουργία της επιχείρησης.
Προτείνεται η ανωτέρω υποχρέωση να μην ισχύει στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, πυρκαγιών και λοιπών έκτακτων φυσικών φαινομένων και να διατυπωθεί ειδική εξαίρεση προσωρινής παύσης λειτουργίας της επένδυσης μέχρι να αποκατασταθεί η λειτουργία της.
γζ. Να μην εκμισθώνουν μέρος ή το σύνολο της ενισχυθείσας επένδυσης μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και μέχρι τη λήξη τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, χωρίς προηγούμενη αίτηση……………………………………. Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρούνται οι συμβάσεις μίσθωσης των φορέων επενδυτικών σχεδίων στον τομέα του τουρισμού………..
Προτείνεται η συγκεκριμένη εξαίρεση να ισχύσει και για τα επενδυτικά σχέδια των κέντρων αποκατάστασης και αποθεραπείας καθώς και των οίκων ευγηρίας που διαθέτουν παρόμοια καταστήματα.
Άρθρο 22
Περίπτωση β). Να τροποποιηθεί το διάστημα των μακροχρόνιων υποχρεώσεων σε 3 έτη για τις ΜΜΕ και 5 έτη για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Ή έστω να προβλεφθεί διαφορετικό διάστημα ανάλογα με το ύψος της επένδυσης. Τα 6 έτη είναι υπερβολικό διάστημα για τις ΜΜΕ και προσθέτει διαχειριστικό κόστος και στην διοίκηση.
Άρθρο 23
Περίπτωση ζ) Να αυξηθεί το ποσό για το οποίο θα απαιτείται έκθεση ορκωτού ελεγκτή. Προσθέτει σημαντικό βάρος στις επιχειρήσεις, ειδικά σε όσες υλοποιούν επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό μικρότερο του 1 εκ ευρώ.
Άρθρο 22: Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων
Παράγραφος 7: Στην συγκεκριμένη παράγραφο προβλέπεται ότι η προθεσμία ολοκλήρωσης μπορεί να παραταθεί κατά 2 έτη το μέγιστο. Και αναφέρει στη συγκεκριμένη παράγραφο ότι «Το ανωτέρο όριο συμπεριλαμβάνει και οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.»
Ως συνήθως οι οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις δίνονται, γιατί το Υπουργείο αναγνωρίζει ότι έχουν επέλθει κάποια σημαντικά γεγονότα που έχουν εμποδίσει τους επενδυτές από το να ολοκληρώσουν τα έργα τους. Με τη συγκεκριμένη διάταξη ενσωματώνονται στο ίδιο χρονικό διάστημα τα σημαντικά γεγονότα με τις μεμονωμένες περιπτώσεις που χρειάζονται παρατάσεις λόγω εξειδικευμένων γεγονότων.
Για παράδειγμα αν μια πολεοδομία καθυστερεί να εκδώσει μια οικοδομική άδεια και λόγω αυτού ο επενδυτής ζητήσει παράταση, τότε αν είχε συμβεί και κάποιο σημαντικό και έκτακτο γεγονός (π.χ. lockdown λόγω πανδημίας) η πολεοδομία θα καθυστερήσει παραπάνω.
Το καλύτερο είναι οι οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις να μην εξαρτώνται από τις ειδικές περιπτώσεις και ανάγκες που μπορεί να προκύψουν για κάποια έργα.
Άρθρο 25: Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων
Περίπτωση η της παραγράφου 1: Στην συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρεται ότι «Τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί απεντάσσονται αν η υλοποίησή τους δεν έχει ξεκινήσει εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευση της περίληψης της απόφασης υπαγωγής.»
Αρχικά δεν ορίζει η συγκεκριμένη παράγραφος τι σημαίνει έναρξη υλοποίησης. Να έχουν τιμολογηθεί δαπάνες; Να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες; Να έχει υποβληθεί αίτημα ελέγχου;
Αν το νομοσχέδιο εννοεί την περίπτωση του αιτήματος ελέγχου αυτό θα πρέπει να εξαρτηθεί πέραν από την ημερομηνία της δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης υπαγωγής και με την ημερομηνία που θα είναι έτοιμο το πληροφοριακό σύστημα για υποβολή των αιτημάτων ελέγχου. Από την εμπειρία με τις πρώτες προσκλήσεις το πληροφοριακό αίτημα ακόμα δεν είναι έτοιμο για την υποβολή αιτημάτων ελέγχου.
Επίσης θα πρέπει να εξαρτηθεί το χρονικό διάστημα των 18 μηνών και από τις αδειοδοτήσεις που πρέπει να λάβει η επιχείρηση. Σε πολλές πολεοδομίες της χώρας οι διαδικασίες είναι εξαιρετικά αργές και χρονοβόρες. Δεν θα πρέπει να τιμωρούνται οι επενδυτές για γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Θα πρέπει να προβλεφθεί τουλάχιστον εξαίρεση από το χρονικό διάστημα των 18 μηνών αν υπάρχει καθυστέρηση με τις αδειοδοτήσεις. Διαφορετικά θα μπορούσε η υποβολή αιτήσεων για αδειοδότηση να θεωρηθεί ως έναρξη υλοποίησης για την περίπτωση της συγκεκριμένης παραγράφου.
Για το Άρθρο 24
Προτείνω τη κατάργηση παραβόλου για αιτήματα διορθώσεων τεχνικού ή μη ουσιώδους χαρακτήρα (π.χ. IBAN, αλλαγή επωνυμίας, προσθήκη/διόρθωση ΚΑΔ).
Για το Άρθρο 25
• Η προσαύξηση +10% στην επιστροφή ενίσχυσης πρέπει να εφαρμόζεται μόνο όταν αποδεικνύεται δόλος ή βαριά αμέλεια, όχι σε περιπτώσεις ασάφειας ή ερμηνευτικού λάθους από τον φορέα.
• Σε περιπτώσεις παραβάσεων τύπου «γβ’» (π.χ. προσωρινή διακοπή λειτουργίας), να επιτρέπεται διορθωτική συμμόρφωση εντός εύλογης προθεσμίας αντί άμεσης ανάκλησης.