ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Θ’ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β’ ΜΕΡΟΥΣ Β’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 62-65)

Άρθρο 62

Διόρθωση παροράματος διάταξης για τα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια- Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 85 ν. 4887/2022

Στην περ. η) της παρ. 1 του άρθρου 85 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, μετά από τις λέξεις «με την επιφύλαξη της περ. ζ» διαγράφονται οι λέξεις «της παρ. 2» και η περ. η) της παρ. 1 αντικαθίσταται ως εξής:

«η) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels), όπως ορίζονται στον ν. 4276/2014, υπό την προϋπόθεση ότι η μεταβίβαση ή η μακροχρόνια μίσθωση ενισχυόμενων τμημάτων αυτών λαμβάνει χώρα μετά από τη λήξη της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης, με την επιφύλαξη της περ. ζ του άρθρου 25 του παρόντος.».

 

Άρθρο 63

Εξειδίκευση επιλέξιμων δαπανών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 86 ν. 4887/2022

Στην παρ. 2 του άρθρου 86 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί επιλέξιμων δαπανών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. β) μετά από τις λέξεις «της παρ. 7» προστίθενται οι λέξεις «, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια», β) στην περ. ε) οι λέξεις «τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τηλεθέρμανσης και/ή τηλεψύξης», γ) στην περ. στ) οι λέξεις «για αποκατάσταση μολυσμένων χώρων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, την προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας ή την εφαρμογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό της», δ) στην περ. ζ) οι λέξεις «για ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων» αντικαθίστανται από τις λέξεις « για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Επιπλέον και συμπληρωματικά προς τις περιφερειακές ενισχύσεις της παρ. 1, τα υπαγόμενα στο παρόν καθεστώς επιχειρηματικά σχέδια δύναται να ενισχυθούν, σύμφωνα με το άρθρο 7, και για τις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων του Παραρτήματος Β`:

α. τις δαπάνες για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ της παρ. 1,

β. τις δαπάνες για μέτρα ενεργειακής απόδοσης της παρ. 7, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια,

γ. τις δαπάνες για τη συμπαραγωγή ενέργειας υψηλής απόδοσης από Α.Π.Ε. της παρ. 8,

δ. τις δαπάνες για παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές της παρ. 9,

ε. τις δαπάνες για εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων τηλεθέρμανσης και/ή τηλεψύξης της παρ. 10,

στ. τις δαπάνες για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, την προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας ή την εφαρμογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό της, της παρ. 11,

ζ. τις δαπάνες για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία της παρ. 12,

η. τις δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση της παρ. 13,

θ. τις δαπάνες για συμμετοχή ΜμΕ σε εμπορικές εκθέσεις της παρ. 14 και

ι. τις δαπάνες για πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση και εργαζομένων με αναπηρία της παρ. 15 του Παραρτήματος Β`.».

 

Άρθρο 64

 Ένταση ενίσχυσης στις επιχορηγήσεις και αύξηση ποσών ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 87 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 87 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί ειδών, έντασης και ποσών ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1, πριν από τις λέξεις «μεγάλες επιχειρήσεις» διαγράφονται οι λέξεις «μεσαίες και», β) στην παρ. 2, βα) στο πρώτο εδάφιο της περ. α’ οι λέξεις «και μικρές» αντικαθίστανται με τις λέξεις «μικρές και μεσαίες», ββ) στο πρώτο εδάφιο της περ. β’, οι λέξεις «μεσαίες και» διαγράφονται, γ) στην παρ. 5, οι λέξεις «των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ, με την επιφύλαξη μικρότερων ορίων κατ΄ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ» και το άρθρο 87 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 87

Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων

  1. Τα επενδυτικά σχέδια του παρόντος καθεστώτος ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, όπως αυτά ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 9. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης.
  2. Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται με βάση τα ανώτατα όρια εντάσεων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ως εξής:

α. Για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις τα ποσοστά ενισχύσεων για όλα τα είδη κινήτρων, πλην της επιχορήγησης, χορηγούνται στο ανώτατο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Ειδικά για τα επενδυτικά σχέδια της παρ. 3, το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο εκατό τοις εκατό (100%) του ανώτατου ορίου εκτός της περ. δ΄ αυτής που χορηγείται στο ενενήντα τοις εκατό (90%).

β. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις τα κίνητρα της παρ. 1, χορηγούνται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Ειδικά για τα επενδυτικά σχέδια της παρ. 3, τα ανωτέρω κίνητρα χορηγούνται στο εκατό τοις εκατό (100%) του ανώτατου ορίου εκτός της περ. δ΄ αυτής που χορηγείται στο ενενήντα τοις εκατό (90%).

  1. Αυξημένα ποσοστά ενισχύσεων σύμφωνα με την παρ. 2 χορηγούνται στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε:

α. ορεινές περιοχές, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ., εκτός των δημοτικών ενοτήτων που συνιστούν μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας,

β. περιοχές σε απόσταση έως τριάντα (30) χιλιομέτρων από τα σύνορα,

γ. νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων,

δ. κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα, ε. περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, σύμφωνα με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

  1. Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες της παρ. 2 του άρθρου 86 παρέχονται στο ανώτατο προβλεπόμενο ποσοστό του Γ.Α.Κ. όπως αναγράφεται στο Παράρτημα Β`.
  2. Το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του παρόντος καθεστώτος δεν υπερβαίνει το όριο των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ, με την επιφύλαξη μικρότερων ορίων κατ΄ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.».

 

Άρθρο 65

Μεταβολή αρμόδιας υπηρεσίας υποβολής αιτήσεων – Αντικατάσταση άρθρου 89 ν. 4887/2022

Το άρθρο 89 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί διαδικασίας αξιολόγησης, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 89

Υπηρεσία υποβολής αιτήσεων

Οι αιτήσεις υπαγωγής υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Ξένων Άμεσων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης ή στους φορείς υποδοχής της παρ. 3 του άρθρου 17, περί υποβολής αίτησης.».

  • 11. Άρθρο 63-Εξειδίκευση επιλέξιμων δαπανών-Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 86 ν.4887/2022
    Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθεί και η παρακάτω προσθήκη:
    «2. Επιπλέον και συμπληρωματικά προς τις περιφερειακές ενισχύσεις της παρ. 1, τα υπαγόμενα στο παρόν καθεστώς επιχειρηματικά σχέδια δύναται να ενισχυθούν, σύμφωνα με το άρθρο 7, και για τις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων του Παραρτήματος Β`:
    α. τις δαπάνες για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ της παρ. 1, […]
    ι. τις δαπάνες για πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση και εργαζομένων με αναπηρία της παρ. 15 του Παραρτήματος Β`.
    ια. δαπάνες για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία […]»

  • 1 Μαΐου 2025, 19:49 | συλικας δημητριος

    Ασχολούμαι αρκετά χρόνια με αναπτυξιακούς νόμους. Για τις τουριστικές επενδύσεις και το αρθρο 64 φαίνεται ότι διατηρείται η επιχορήγηση μόνη της ή σε συνδυασμό με άλλο καθεστώς ενίσχυσης για τισ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε όλη τη χωρα. Ειναι θετικό προκειμένου να βοηθηθούν μικροι επιχειρηματίες να επενδύσουν στον τομές του τουρισμού. Είναι γνωστό η δυσκολία εγκρίσεων δανείων για μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες

  • Σε αναφορά με το αρθρο 64 και συγκεκριμένα για τις τουριστικές επενδύσεις. Είναι προς τη θετική κατεύθυνση το γεγονός ότι παραμένει η επιλογή της επιχορήγησης για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια και όχι μόνο σε λίγες περιοχές όπως είχε ειπωθεί από κάποιους. Μία μικρή ή μεσαία επιχείρηση χρειάζεται κεφάλαιο να ξεκινήσει και γνωρίζουμε πόσο δύσκολες είναι οι εγκρίσεις δανείων μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων

  • 1 Μαΐου 2025, 19:35 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ

    Σε ότι αφορά την αξιολόγηση Επενδυτικών Σχεδίων, θα πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη που να αμβλύνει τις βαθμολογικές διαφορές μεταξύ υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων, ώστε οι εγκρίσεις Επενδυτικών Έργων των δύο κατηγοριών να παρέχονται επί ίσοις όροις.
    Με το υπάρχον πλαίσιο, παρατηρήθηκε στα αποτελέσματα των προηγούμενων κύκλων η συγκέντρωση πολύ υψηλών βαθμολογιών σε υφιστάμενες επιχειρήσεις σε σχέση με τις νέες.
    Ειδικότερα, αυτό οφείλεται εν πολλοίς στο Βαθμολογικό Κριτήριο Δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης όπου πρακτικά οι υφιστάμενες επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν περισσότερες νέες θέσεις απασχόλησης ή και να εκμεταλλευτούν προς αυτό το σκοπό τις υφιστάμενες ανθρώπινες μονάδες τους σε σχέση με τις νέες επιχειρήσεις.
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ως άνω, το καθεστώς Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων, όπου τα τιθέμενα όρια του βαθμολογικού κριτηρίου κρίθηκαν απαγορευτικά για τη λειτουργία νέων επιχειρήσεων και σε κάθε περίπτωση εκτός πραγματικών δεδομένων αγοράς.
    Συνεπώς προτείνουμε να αξιολογούνται ξεχωριστά τα επενδυτικά σχέδια των επεκτάσεων τουριστικών επενδύσεων από αυτά των νέων τουριστικών επενδύσεων
    Δ/νων Σύμβουλος
    ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ ΑΕ

  • 1 Μαΐου 2025, 19:36 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ

    Σε ότι αφορά την αξιολόγηση Επενδυτικών Σχεδίων, θα πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη που να αμβλύνει τις βαθμολογικές διαφορές μεταξύ υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων, ώστε οι εγκρίσεις Επενδυτικών Έργων των δύο κατηγοριών να παρέχονται επί ίσοις όροις.
    Με το υπάρχον πλαίσιο, παρατηρήθηκε στα αποτελέσματα των προηγούμενων κύκλων η συγκέντρωση πολύ υψηλών βαθμολογιών σε υφιστάμενες επιχειρήσεις σε σχέση με τις νέες.
    Ειδικότερα, αυτό οφείλεται εν πολλοίς στο Βαθμολογικό Κριτήριο Δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης όπου πρακτικά οι υφιστάμενες επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν περισσότερες νέες θέσεις απασχόλησης ή και να εκμεταλλευτούν προς αυτό το σκοπό τις υφιστάμενες ανθρώπινες μονάδες τους σε σχέση με τις νέες επιχειρήσεις.
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ως άνω, το καθεστώς Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων, όπου τα τιθέμενα όρια του βαθμολογικού κριτηρίου κρίθηκαν απαγορευτικά για τη λειτουργία νέων επιχειρήσεων και σε κάθε περίπτωση εκτός πραγματικών δεδομένων αγοράς.
    Συνεπώς προτείνουμε να αξιολογούνται ξεχωριστά τα επενδυτικά σχέδια των επεκτάσεων τουριστικών επενδύσεων από αυτά των νέων τουριστικών επενδύσεων
    Δ/νων Σύμβουλος
    ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ ΑΕ

  • 1 Μαΐου 2025, 13:25 | Eleni Paparika

    Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι πάνω από το 80% των επενδυτικών σχεδίων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο των καθεστώτων του τουρισμού παραμένουν εκτός Οριστικών Πινάκων. Πρόκειται για μια πλήρη υπονόμευση του ενδιαφέροντος και της εμπιστοσύνης της αγοράς, ιδιαίτερα σε έναν τομέα κρίσιμο για την εθνική οικονομία. Επενδύσεις όπως όπως συνεδριακά κέντρα, κέντρα τουρισμού θερμαλισμού κα, δεν τυγχάνουν των ενίσχυση παρά τις όποιες υποσχέσεις και δεσμεύσεις. Κατόπιν τούτου, πότε προβλέπεται να προκηρυχθεί εκ νέου το καθεστώς του τουρισμού;

  • 30 Απριλίου 2025, 16:23 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ

    Σε ότι αφορά την αξιολόγηση Επενδυτικών Σχεδίων, θα πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη που να αμβλύνει τις βαθμολογικές διαφορές μεταξύ υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων, ώστε οι εγκρίσεις Επενδυτικών Έργων των δύο κατηγοριών να παρέχονται επί ίσοις όροις.
    Με το υπάρχον πλαίσιο, παρατηρήθηκε στα αποτελέσματα των προηγούμενων κύκλων η συγκέντρωση πολύ υψηλών βαθμολογιών σε υφιστάμενες επιχειρήσεις σε σχέση με τις νέες.
    Ειδικότερα, αυτό οφείλεται εν πολλοίς στο Βαθμολογικό Κριτήριο Δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης όπου πρακτικά οι υφιστάμενες επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν περισσότερες νέες θέσεις απασχόλησης ή και να εκμεταλλευτούν προς αυτό το σκοπό τις υφιστάμενες ανθρώπινες μονάδες τους σε σχέση με τις νέες επιχειρήσεις.
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ως άνω, το καθεστώς Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων, όπου τα τιθέμενα όρια του βαθμολογικού κριτηρίου κρίθηκαν απαγορευτικά για τη λειτουργία νέων επιχειρήσεων και σε κάθε περίπτωση εκτός πραγματικών δεδομένων αγοράς.
    Συνεπώς προτείνουμε να αξιολογούνται ξεχωριστά τα επενδυτικά σχέδια των επεκτάσεων τουριστικών καταλυμάτων από αυτά των νέων τουριστικών επενδύσεων
    Δ/νων Σύμβουλος
    ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ ΑΕ