ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Δ’ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β’ ΜΕΡΟΥΣ Β’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 46-52)

Άρθρο 46

Κατάργηση καθεστώτος με τίτλο «ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ» και σύσταση νέου καθεστώτος με τίτλο «ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ»- Αντικατάσταση τίτλου Υποκεφαλαίου Δ’ Κεφαλαίου Β ΄ Μέρους Β΄ ν. 4887/2022

Ο τίτλος του Υποκεφαλαίου Δ’ περί δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, του Κεφαλαίου Β’ περί σύστασης καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων, του Μέρους Β’ περί θεσμικού πλαισίου σύστασης καθεστώτων για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων του ν. 4887/2022 (Α’ 16) αντικαθίσταται ως εξής:

«ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ».

 

Άρθρο 47

Σκοπός – Αντικατάσταση άρθρου 51 ν. 4887/2022

Τo άρθρο 51 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί σκοπού, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 51

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος καθεστώτος είναι η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων που υλοποιούνται στις περιοχές της χώρας οι οποίες αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά και δημογραφικά προβλήματα, όπως οι:

α) παραμεθόριες περιφερειακές ενότητες ευρισκόμενες στα βόρεια σύνορα της χώρας ή

β) περιοχές που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή εντοπίζεται πληθυσμιακή συρρίκνωση λόγω των δυσμενών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών.

Επίσης, δύναται να ενισχύονται περιοχές οι οποίες έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στις περιοχές αυτές να πετύχουν ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη και να συγκλίνουν με τον μέσο όρο της χώρας.

Το ανωτέρω ποσοστό του εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου Α.Ε.Π., δύναται να αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης.».

 

Άρθρο 48

Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 52 ν. 4887/2022

Στην παρ. 1 του άρθρου 52 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το εισαγωγικό εδάφιο αντικαθίσταται, β) στην περ. α), βα) οι λέξεις «επενδύσεις σε ΜΜΕ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «επενδύσεις από μεγάλες και ΜμΕ επιχειρήσεις», ββ) η λέξη «μετατροπή» αντικαθίσταται από τις λέξεις «οικονομική μεγέθυνση», γ) οι περ. γ), δ), ε) και στ) καταργούνται, ε) στην περ. ζ) μετά από τις λέξεις «και της μείωσης» προστίθενται οι λέξεις «της δημιουργίας» και η παρ. 1 του άρθρου 52 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Στο καθεστώς του Υποκεφαλαίου Δ`, περί καθεστώτος περιοχών ειδικής ενίσχυσης, υπάγονται επενδυτικά σχέδια σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5, τα οποία υλοποιούνται στις περιοχές που ορίζονται στην προκήρυξη. Ενδεικτικά:

(α) παραγωγικές επενδύσεις από μεγάλες και ΜμΕ επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων και των νεοφυών επιχειρήσεων, που οδηγούν σε οικονομική διαφοροποίηση, εκσυγχρονισμό και οικονομική μεγέθυνση,

(β) επενδύσεις στην ίδρυση νέων επιχειρήσεων που οδηγούν στη δημιουργία θέσεων εργασίας,

(γ) Καταργείται

(δ) Καταργείται

(ε) Καταργείται

(στ) Καταργείται

(ζ) επενδύσεις στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, μεταξύ άλλων μέσω της πρόληψης και της μείωσης της δημιουργίας αποβλήτων, μέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων, της επαναχρησιμοποίησης, της επισκευής και της ανακύκλωσης.».

 

Άρθρο 49

Επιλέξιμες δαπάνες – Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 53 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 53 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί επιλέξιμων δαπανών επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 2, αα) στην περ. δ) μετά από τις λέξεις «της παρ. 7» προστίθενται οι λέξεις «, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια», αβ) στην περ. ε) οι λέξεις «για ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία», αγ) στην περ. ζ) οι λέξεις «για αποκατάσταση μολυσμένων χώρων αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, την προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας ή την εφαρμογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό της,», β) στην παρ. 3, βα) στην περ. β) η λέξη και ο αριθμός «έως 40» αντικαθίσταται από τις λέξεις «έως 41, από τα οποία εξαιρείται το άρθρο 38α», ββ) στην περ. δ), η λέξη και ο αριθμός «έως 20» αντικαθίστανται από τη λέξη και τον αριθμό «έως 19δ», και οι παρ. 2 και 3 διαμορφώνονται ως εξής:

«2. Στα υπαγόμενα στο παρόν καθεστώς επιχειρηματικά σχέδια παρέχεται και η δυνατότητα ενίσχυσης, σύμφωνα με το άρθρο 7, και για τις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων του Παραρτήματος Β`:

α. δαπάνες για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ της παρ. 1,

β. δαπάνες για καινοτομία στις ΜμΕ της παρ. 4,

γ. δαπάνες για διαδικαστική και οργανωτική καινοτομία για ΜμΕ και Μεγάλες Επιχειρήσεις της παρ. 5,

δ. δαπάνες για μέτρα ενεργειακής απόδοσης της παρ. 7, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια,

ε. δαπάνες για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία της παρ. 12,

στ. δαπάνες για τη συμπαραγωγή ενέργειας υψηλής απόδοσης από Α.Π.Ε. της παρ. 8, και την παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές της παρ. 9,

ζ. δαπάνες για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, την προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας ή την εφαρμογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό της, της παρ. 11 και

η. δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση της παρ. 13 του Παραρτήματος Β`.

  1. Για τα επενδυτικά σχέδια που δεν παρουσιάζουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης κατά την παρ. 3 του άρθρου 52 οι κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών είναι οι ακόλουθες:

α) δαπάνες για έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία, όπως αυτές περιγράφονται στα άρθρα 25 έως 29 του Τμήματος 4 του Κεφαλαίου ΙΙΙ του Γ.Α.Κ.,

β) δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως αυτές περιγράφονται στα άρθρα 36 έως 41, από τα οποία εξαιρείται το άρθρο 38α 43 και 45 έως 49 του Τμήματος 7 του Κεφαλαίου ΙΙΙ του Γ.Α.Κ.,

γ) δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση, όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 31 του Τμήματος 5 του Κεφαλαίου ΙΙΙ του Γ.Α.Κ.,

δ) δαπάνες για ενισχύσεις προς ΜμΕ, όπως αυτές περιγράφονται στα άρθρα 17 έως 19δ του Τμήματος 2 του Κεφαλαίου ΙΙΙ του Γ.Α.Κ.,

ε) οποιαδήποτε από τις δαπάνες που αναφέρονται στην παρ. 2 του παρόντος.

Το ποσοστό συμμετοχής εκάστης εκ των ως άνω κατηγοριών δαπανών επί του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου καθορίζεται με την οικεία προκήρυξη.».

 

Άρθρο 50

Ένταση ενισχύσεων στις επιχορηγήσεις και αύξηση ποσών ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 54 ν. 4887/2022

Το άρθρο 54 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί ειδών, έντασης και ποσών ενισχύσεων αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 54

Είδη, ένταση και ποσά ενισχύσεων

  1. Τα επενδυτικά σχέδια του παρόντος καθεστώτος ενισχύονται με τα κίνητρα:

α) Της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, όπως αυτά προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 9, περί ειδών ενισχύσεων. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης,

β) το κίνητρο της ταχείας αδειοδότησης της παρ. 3 του άρθρου 9.

  1. Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται ως εξής:

α) Για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τα ποσοστά ενισχύσεων για όλα τα είδη κινήτρων, δύναται να χορηγούνται έως το ανώτατο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

β) Για τις μεγάλες επιχειρήσεις τα κίνητρα της παρ. 1 δύναται να χορηγούνται έως το ανώτατο όριο του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

  1. Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες της παρ. 2 του άρθρου 53, περί επιλέξιμων δαπανών, παρέχονται στο ανώτατο προβλεπόμενο ποσοστό του Γ.Α.Κ., όπως αναγράφεται στο Παράρτημα Β` αυτού.
  2. Για τα επενδυτικά σχέδια της παρ. 3 του άρθρου 53 τα ποσοστά ενισχύσεων χορηγούνται στο εκατό τοις εκατό (100%) των ενισχύσεων που προβλέπονται στα αντίστοιχα τμήματα του Κεφαλαίου ΙΙΙ του Γ.Α.Κ.
  3. Το ποσό των ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθεί σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του παρόντος καθεστώτος δεν μπορεί να υπερβαίνει το όριο των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ, με την επιφύλαξη μικρότερων ορίων κατ΄ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ. Για τα επενδυτικά σχέδια της παρ. 3 του άρθρου 52, περί υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, οι χορηγούμενες ενισχύσεις δεν μπορούν να υπερβούν το ποσό του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, με την επιφύλαξη μικρότερων ορίων κατ΄ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.».

 

Άρθρο 51

Δικαιούχοι – Αντικατάσταση άρθρου 55 ν. 4887/2022

Το άρθρο 55 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί δικαιούχων, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 55

Δικαιούχοι

Δικαιούχοι του καθεστώτος του Υποκεφαλαίου Δ`, περί καθεστώτος περιοχών ειδικής ενίσχυσης, είναι όλες οι επιχειρήσεις που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 13, περί δικαιούχων και εξαιρουμένων ενισχύσεων.».

 

Άρθρο 52

Μεταβολή αρμόδιας υπηρεσίας υποβολής αιτήσεων – Αντικατάσταση τίτλου και παρ. 1, κατάργηση παρ. 2 άρθρου 56 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 56 του ν. 4887/2022 (Α΄16), περί διαδικασίας αξιολόγησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος και η παρ. 1 αντικαθίστανται, β) η παρ. 2 καταργείται, και το άρθρο 56 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 56

Υποβολής αιτήσεων

  1. Οι αιτήσεις υπαγωγής υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης ή στους φορείς υποδοχής της παρ. 3 του άρθρου 17, περί υποβολής αίτησης.
  2. Καταργείται.
  3. Καταργήθηκε.».
  • 7. Άρθρο 49-Επιλέξιμες δαπάνες -Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 53 ν.4887/2022
    Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθεί και η παρακάτω προσθήκη:
    «2. Στα υπαγόμενα στο παρόν καθεστώς επιχειρηματικά σχέδια παρέχεται και η δυνατότητα ενίσχυσης, σύμφωνα με το άρθρο 7, και για τις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων του Παραρτήματος Β`:
    α. δαπάνες για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ της παρ. 1, […]
    η. δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση της παρ. 13 του Παραρτήματος Β`
    θ. δαπάνες για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία […]»

  • 1 Μαΐου 2025, 19:21 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ

    Σε ότι αφορά το νέο Καθεστώς Ενίσχυσης ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ, ως ειδικές περιοχές ενίσχυσης έχουν συμπεριληφθεί τα κάτωθι:
    α) παραμεθόριες περιφερειακές ενότητες ευρισκόμενες στα βόρεια σύνορα της χώρας ή
    β) περιοχές που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή εντοπίζεται πληθυσμιακή συρρίκνωση λόγω των δυσμενών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών.
    Επίσης, δύναται να ενισχύονται περιοχές οι οποίες έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές
    Στο συγκεκριμένο καθεστώς ενίσχυσης, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα μικρά νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων.
    Αφού το πλαίσιο του Αναπτυξιακού τα συμπεριλαμβάνει ως ειδικές περιοχές σε άρθρα του (πχ παρέχει αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης), θα έπρεπε να συμπεριληφθούν και ως επιλέξιμες περιοχές στο συγκεκριμένο καθεστώς.
    Ειδικότερα, η μη συμπερίληψη τους καθιστά δύσκολη έως και αδύνατη σε συγκεκριμένα καθεστώτα την έγκριση των Επενδυτικών Σχεδίων τους, καθώς ενώ δραστηριοποιούνται σε ιδιαίτερα μειονεκτικές περιοχές, καλούνται να ανταγωνιστούν Επενδυτικά Σχέδια μεγάλων αστικών κέντρων και άλλων ανεπτυγμένων περιοχών.
    Από την εμπειρία μας στον προηγούμενο Αναπτυξιακό, κανένα τουριστικό σχέδιο σε μικρό νησί κάτω των 3.100 κατοίκων δεν εγκρίθηκε, ακριβώς γιατί συναγωνίστηκε με αυτά των ανεπτυγμένων περιοχών. Συνεπώς δεν ικανοποιείται η βούληση του Νομοθέτη να ενισχυθούν τα μικρά νησιά με επενδύσεις, όταν τελικά καμία δεν εγκρίνεται .
    Τα μικρά νησιά χρειάζονται οπωσδήποτε τουριστικές επενδύσεις 4*και 5* για να ενισχυθεί του τουριστικό προϊόν και να μην παρατηρείται κορεσμός σε κάποια νησιά μόνο .
    Δ/νων Σύμβουλος
    ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ ΑΕ

  • 30 Απριλίου 2025, 16:22 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

    Στο καθεστώς ενίσχυσης ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ, δεν έχουν συμπεριληφθεί ως επιλέξιμα και τα μικρά νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων. Αφού ως πλαίσιο ο Αναπτυξιακός τα λογίζει ως ειδικές περιοχές με αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης, θα έπρεπε να συμπεριληφθούν και ως επιλέξιμες περιοχές στο συγκεκριμένο καθεστώς.

    Στα αποτελέσματα των προηγούμενων κύκλων παρατηρήθηκε ότι Επενδυτικά Έργα που υλοποιούνται σε μειονεκτικές περιοχές καλούνται να ανταγωνιστούν πολλά Επενδυτικά ανεπτυγμένων περιοχών, ως εκ τούτου παρόλο που είχαν αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης, δεν κατέστη δυνατό να εγκριθούν. Θα πρέπει να επιτευχθεί η κατανομή των διαθέσιμων πόρων ως προς την ανάπτυξη και περιοχών όπως αυτές που υπάρχουν μεγαλύτερες ανάγκες χρηματοδότησης.

  • 30 Απριλίου 2025, 16:47 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ

    Σε ότι αφορά το νέο Καθεστώς Ενίσχυσης ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ, ως ειδικές περιοχές ενίσχυσης έχουν συμπεριληφθεί τα κάτωθι:
    α) παραμεθόριες περιφερειακές ενότητες ευρισκόμενες στα βόρεια σύνορα της χώρας ή
    β) περιοχές που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή εντοπίζεται πληθυσμιακή συρρίκνωση λόγω των δυσμενών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών.
    Επίσης, δύναται να ενισχύονται περιοχές οι οποίες έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές
    Στο συγκεκριμένο καθεστώς ενίσχυσης, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα μικρά νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων.
    Αφού το πλαίσιο του Αναπτυξιακού τα συμπεριλαμβάνει ως ειδικές περιοχές σε άρθρα του (πχ παρέχει αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης), θα έπρεπε να συμπεριληφθούν και ως επιλέξιμες περιοχές στο συγκεκριμένο καθεστώς.
    Ειδικότερα, η μη συμπερίληψη τους καθιστά δύσκολη έως και αδύνατη σε συγκεκριμένα καθεστώτα την έγκριση των Επενδυτικών Σχεδίων τους, καθώς ενώ δραστηριοποιούνται σε ιδιαίτερα μειονεκτικές περιοχές, καλούνται να ανταγωνιστούν Επενδυτικά Σχέδια μεγάλων αστικών κέντρων και άλλων ανεπτυγμένων περιοχών.
    Από την εμπειρία μας στον προηγούμενο Αναπτυξιακό, κανένα τουριστικό σχέδιο σε μικρό νησί κάτω των 3.100 κατοίκων δεν εγκρίθηκε, ακριβώς γιατί συναγωνίστηκε με αυτά των ανεπτυγμένων περιοχών. Συνεπώς δεν ικανοποιείται η βούληση του Νομοθέτη να ενισχυθούν τα μικρά νησιά με επενδύσεις, όταν τελικά καμία δεν εγκρίνεται .
    Τα μικρά νησιά χρειάζονται οπωσδήποτε τουριστικές επενδύσεις 4*και 5* για να ενισχυθεί του τουριστικό προϊόν και να μην παρατηρείται κορεσμός σε κάποια νησιά μόνο .
    Δ/νων Σύμβουλος
    ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ ΑΕ

  • 30 Απριλίου 2025, 15:03 | Ευγενία Καβαλλάρη

    Άρθρο 50 §1
    «Για τις μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές η ενίσχυση περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω κίνητρα».

  • 30 Απριλίου 2025, 11:41 | ICAP ADVISORY

    Στο συγκεκριμένο καθεστώς, το οποίο λαμβάνει υπόψη του τις διαφορετικές συνθήκες σε ορισμένες περιφέρειες όπως και τις διαφοροποιημένες ανάγκες τους, προτείνουμε να συμπεριληφθούν στα ενισχυόμενα επενδυτικά σχέδια και επενδύσεις στον τομέα της Αγροδιατροφής καθώς πρόκειται για έναν σημαντικό κλάδο για τις περιφέρειες αυτές, με εξαγωγικό κυρίως προσανατολισμό ο οποίος στηρίζει ποικιλοτρόπως τα τοπικά εισοδήματα.

  • 29 Απριλίου 2025, 13:40 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 50

    Προτείνεται και στις μεγάλες επιχειρήσεις να δίδεται και το κίνητρο της επιχορήγησης για την προσέλκυση επενδύσεων σε αυτές τις περιοχές αφού το συγκεκριμένο κίνητρο της επιχορήγησης είναι ιδιαίτερα θελκτικό στους υποψήφιους επενδυτές.

  • 29 Απριλίου 2025, 13:45 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 49
    Προτείνεται στα είδη επενδύσεων της παραγράφου 2 να προστεθούν και οι επενδύσεις του άρθρου 46 του ΓΑΚ που αναφέρονται στα ενεργειακά συστήματα τηλεθέρμανσης και/ή τηλεψύξης.

    Προτείνεται για λόγους ενίσχυσης του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων το ποσοστό συμμετοχής των δαπανών των κατηγοριών ενεργειακής απόδοσης, συμπαραγωγής ενέργειας υψηλής απόδοσης από ΑΠΕ (περίπτωση γ της παραγράφου 2) και των προτεινόμενων δαπανών τηλεθέρμανσης και/ή τηλεψύξης να ανέρθει στο 100% επί του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, με το ανώτατο όριο ενίσχυσης.

    Επίσης, προτείνεται για λόγους ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, ότι για τις δαπάνες έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας (των άρθρων 25 έως 29 του τμήματος 4 του κεφαλαίου ΙΙΙ του ΓΑΚ), να μην ισχύει ο περιορισμός της μη υπέρβασης του ορίου του 1.000.000€ των χορηγούμενων ενισχύσεων.

  • 28 Απριλίου 2025, 19:14 | ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΙΤΣΟΣ

    ΑΡΘΡΟ 47, ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Β. : περιοχές που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή εντοπίζεται πληθυσμιακή συρρίκνωση λόγω των δυσμενών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών ή περιοχές που το κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) είναι μεγαλύτερο από εβδομήντα τοις εκατό (70%) αλλά η επένδυση παράγει προϊόντα που καλύπτουν ανάγκες περιοχών που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή επιλύει περιβαλλοντικά προβλήματα περιοχών που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου.

    ΑΡΘΡΟ 48, ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Ζ.: επενδύσεις στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, ή της εν γένει περιβαλλοντικής οικονομίας, μεταξύ άλλων μέσω της πρόληψης και της μείωσης της δημιουργίας αποβλήτων, μέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων, της επαναχρησιμοποίησης, της επισκευής και της ανακύκλωσης ή/και της αποτέφρωσης αποβλήτων όπως δεν είναι τεχνολογικά εφικτή η ανακύκλωση

  • 28 Απριλίου 2025, 15:17 | Φανή Μαματσοπούλου

    Άρθρο 52: Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια (Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης)
    Για ποιες δραστηριότητες θα ισχύσει το συγκεκριμένο καθεστώς; Θα ισχύουν περιορισμοί των άλλων καθεστώτων; Αν π.χ. το επενδυτικό ενισχυόταν κανονικά στο καθεστώς της Αγροδιατροφής θα ισχύουν οι περιορισμοί αυτού του καθεστώτος;
    Ποιος είναι ο ορισμός της οικονομικής μεγέθυνσης και ποιον αφορά;

  • 28 Απριλίου 2025, 14:08 | ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΙΤΣΟΣ

    α/ Στο αρθρο 47 , ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Β. ορίζεται για τις περιοχές που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή εντοπίζεται πληθυσμιακή συρρίκνωση λόγω των δυσμενών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών .

    Προτείνω να ενταχθεί στο άρθρο 47 και αυτο που αναφέρεται ως κάτωθι καθώς θα μπορέσουν να ενταχθούν και άλλες επιχειρήσεις :
    περιοχές που το κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) είναι μεγαλύτερο από εβδομήντα τοις εκατό (70%) αλλά η επένδυση παράγει προϊόντα που καλύπτουν ανάγκες περιοχών που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου ή επιλύει περιβαλλοντικά προβλήματα περιοχών που το κατά κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.) ανέρχεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ετήσιου.

    β/ Στο αρθρο 48 προτεινω να τροποποιηθει και αυτό και να ενταχθουν μοναδες επεξεργασίας / αποτεφρωσης αποβλήτων.
    Αρθρο 48, ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Ζ.: επενδύσεις στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, ή της εν γένει περιβαλλοντικής οικονομίας, μεταξύ άλλων μέσω της πρόληψης και της μείωσης της δημιουργίας αποβλήτων, μέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων, της επαναχρησιμοποίησης, της επισκευής και της ανακύκλωσης ή/και της αποτέφρωσης αποβλήτων όπως δεν είναι τεχνολογικά εφικτή η ανακύκλωση».

  • 26 Απριλίου 2025, 13:16 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΑΣ

    Σύμφωνα με το άρθρο 51 του Ν. 4887/2022, ως ισχύει έως σήμερα, οριζόταν ότι σκοπός του Καθεστώτος «ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ» είναι η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων που υλοποιούνται στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης (Ε.Σ.ΔΙ.Μ.) που συνοδεύουν το Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ), με στόχο να δοθεί η δυνατότητα στις περιοχές αυτές να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές, εργασιακές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της μετάβασης προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία και να επιτύχουν ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη.

    Προφανώς, με την κατάργηση του υπόψη Καθεστώτος (ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΉ ΑΝΑΠΤΥΞΗ), με το άρθρο 46 του Νομοσχεδίου και την αντικατάστασή του με το νέο «ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ», όπου οι περιοχές που μπορούν πλέον να ενταχθούν σε αυτό είναι ΚΑΙ οι Περιφερειακές Ενότητες των βορείων συνόρων της χώρας και οι περιοχές που έχουν (ήδη) πληγεί από φυσικές καταστροφές, πέραν δηλαδή των περιοχών ΕΣΔΙΜ, σημαίνει πως μέσα σε τρία (3) χρόνια, ήτοι από την ψήφιση του Ν. 4887/2022 έως την υποβολή του υπόψη νομοσχεδίου, έχει επιτευχθεί κατά την άποψη της Πολιτείας ο σκοπός του προς κατάργηση διακριτού Καθεστώτος «ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ», ήτοι οι πρώην λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης έχουν αντιμετωπίσει ουσιαστικά τις επιπτώσεις της μετάβασης και, συνεπώς, δεν απαιτείται εφεξής να τυγχάνουν διακριτής στοχευμένης αντιμετώπισης από την Πολιτεία.

    Συγχαρητήρια λοιπόν στην Πολιτεία! Οι κάτοικοι & επιχειρηματίες της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης είναι ευγνώμονες έναντι των λειτουργών της!

  • 18 Απριλίου 2025, 10:01 | Vasilieios Psaromatis

    Μπράβο σας