ΜΕΡΟΣ Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ’ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 18-21)

Άρθρο 18

Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων Τροποποίηση άρθρου 21 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 21 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί ελέγχου επενδυτικών σχεδίων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 2, αα) η περ. α) αντικαθίσταται, αβ) στην περ. β), i) μετά από τη λέξη «διενεργείται» προστίθενται οι λέξεις «είτε από την Υπηρεσία,», ii) προστίθεται δεύτερο και τρίτο εδάφιο, β) η παρ. 3 καταργείται, γ) στην υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 5, γα) μετά από τη λέξη «ποσοστό» προστίθενται οι λέξεις «είκοσι πέντε τοις εκατό (25%),», γβ) οι λέξεις «καταστεί δυνατή η χορήγηση παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης και να» διαγράφονται, δ) η υποπερ. γ) της παρ. 6 καταργείται, ε) στην παρ. 7 οι λέξεις «συντάσσεται έκθεση» αντικαθίσταται από τις λέξεις «το αρμόδιο όργανο συντάσσει έκθεση ελέγχου», στ) στην παρ. 8, στα) στο εισαγωγικό εδάφιο οι λέξεις «και των όρων της απόφασης υπαγωγής» διαγράφονται, στβ) στην υποπερ. α) οι λέξεις «την έκδοση σχετικής απόφασης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στο αρμόδιο τμήμα για την εξέταση του αιτήματος πιστοποίησης ή ολοκλήρωσης, σύμφωνα με το άρθρο 23, περί ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων και έναρξης επενδυτικής λειτουργίας», στγ) στην υποπερ. β), i) οι λέξεις «ήσσονος σημασίας» διαγράφονται, ii) στο τέλος προστίθεται η λέξη «άπαξ», στδ) οι υποπερ. γ) και δ) καταργούνται, ζ) η παρ. 10 καταργείται, η) στην παρ. 11, ηα) μετά από τις λέξεις «της επένδυσης σε ποσοστό» προστίθενται οι λέξεις «είκοσι πέντε τοις εκατό (25%),», ηβ) οι λέξεις «όπως προβλέπεται στις περ. α’ και γ’ της παρ. 3,» διαγράφονται, ηγ) οι λέξεις «στην ημεδαπή και μέχρι ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) για τις αντίστοιχες δαπάνες που πραγματοποιούνται για την προμήθεια μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού από την αλλοδαπή,» διαγράφονται, θ) στην παρ. 12, θα) η λέξη «προεμβάσματα» αντικαθίσταται από τη λέξη «εμβάσματα», θβ) η λέξη «απλές» διαγράφεται, θγ) η λέξη «τιμολόγια» διαγράφεται, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 21 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 21

Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων

  1. Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Μέρους Β` ελέγχονται κατά τη διάρκεια υλοποίησής τους, κατά την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης και για την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεών τους.
  2. Ο έλεγχος μπορεί να είναι είτε διοικητικός έλεγχος επί των εγγράφων του φακέλου είτε επιτόπιος έλεγχος.

α) Ο διοικητικός έλεγχος διενεργείται από την υπηρεσία και προς τον σκοπό αυτό δύναται να επιλέγονται στελέχη από όλες τις υπηρεσίες των φορέων της παρ. 3 του άρθρου 17, περί υποβολής αίτησης.

Το πρώτο εδάφιο ισχύει και για την παρακολούθηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.

β) Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται είτε από την Υπηρεσία, είτε από εντεταλμένο όργανο ελέγχου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 120, το οποίο συγκροτείται από μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.) του άρθρου 120, ή επιλέγεται από τον φορέα του επενδυτικού σχεδίου από μέλη του Δημόσιου Μητρώου του άρθρου 14 του ν. 4449/2017 (Α` 7). Για επενδυτικά σχέδια ύψους μικρότερου ή ίσου των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ ο επιτόπιος έλεγχος δύναται να διενεργείται από τον Ενδιάμεσο Φορέα Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» (ΕΦΕΠΑΕ). Με την προκήρυξη προσδιορίζονται τα όργανα ελέγχου που διενεργούν τον επιτόπιο έλεγχο.

  1. Καταργείται.
  2. Σκοπός του ελέγχου είναι η διαπίστωση:

α. Της συμμόρφωσης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου με το παρόν, καθώς και της τήρησης των προϋποθέσεων και των όρων των αποφάσεων προκήρυξης και υπαγωγής και

β. της διαπίστωσης της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.

  1. Ο έλεγχος διακρίνεται στον τακτικό έλεγχο και στον έκτακτο έλεγχο:

α. Ο τακτικός έλεγχος διενεργείται μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, η οποία συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης, προκειμένου να πιστοποιηθεί, με την έκδοση σχετικής απόφασης των αρμόδιων οργάνων της παρ. 3 του άρθρου 17, ότι:

αα. έχει υλοποιηθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης σε ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον, ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) διαζευκτικά, κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 24,

αβ. έχει ολοκληρωθεί το επενδυτικό σχέδιο και έχει αρχίσει η παραγωγική λειτουργία της επένδυσης κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 23.

β. Έκτακτος έλεγχος μπορεί να διενεργείται οποτεδήποτε κρίνεται απαραίτητο με απόφαση των αρμόδιων οργάνων της παρ. 3 του άρθρου 17.

  1. Για την υποβολή αίτησης τακτικού ελέγχου απαιτείται:

α. Η υποβολή συνοδευτικών δικαιολογητικών σύμφωνα με την προκήρυξη, τα οποία ελέγχονται από τα όργανα ελέγχου του άρθρου 120,

β. η κατάθεση παραβόλου του άρθρου 27.

γ. Καταργείται.

  1. Μετά από την ολοκλήρωση του διοικητικού ή επιτόπιου ελέγχου το αρμόδιο όργανο συντάσσει έκθεση ελέγχου, η οποία υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν).
  2. Η αρμόδια υπηρεσία διενεργεί έλεγχο πληρότητας της έκθεσης ελέγχου και προβαίνει στις ακόλουθες ενέργειες:

α. Αν η έκθεση ελέγχου είναι πλήρης, εισηγείται στο αρμόδιο τμήμα για την εξέταση του αιτήματος πιστοποίησης ή ολοκλήρωσης, σύμφωνα με το άρθρο 23, περί ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων και έναρξης επενδυτικής λειτουργίας.

β. Αν διαπιστώσει ελλείψεις, οι οποίες αφορούν είτε στην έκθεση ελέγχου, είτε στην επένδυση, παραγγέλλει την προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης ελέγχου άπαξ.

γ. Καταργείται.

δ. Καταργείται.

  1. Δαπάνες ή άλλες πράξεις, οι οποίες διενεργούνται μετά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου, λαμβάνονται υπόψη για την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, χωρίς να συνυπολογίζονται στην οριστικοποίηση του ενισχυόμενου κόστους της επένδυσης.
  2. Καταργείται.
  3. Αν, στο πλαίσιο πιστοποίησης της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης σε ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), πενήντα τοις εκατό (50%) ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) τουλάχιστον, έχουν καταβληθεί και προκαταβολές έργου για το επενδυτικό σχέδιο, αναγνωρίζεται και πιστοποιείται κόστος προκαταβολών μέχρι ποσοστού σαράντα τοις εκατό (40%) ανά κατηγορία δαπανών υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των ανωτέρω πιστοποιούμενων δαπανών για προκαταβολές δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.
  4. Οι δαπάνες για τις προκαταβολές πρέπει να αποδεικνύονται από επίσημα και νόμιμα παραστατικά, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, όπως εμβάσματα, ανοίγματα πιστώσεων ή αποδείξεις, και να συνοδεύονται από συμφωνητικό παραγγελίας, με λεπτομερή περιγραφή των παραγγελθέντων ειδών και έργων.».

 

Άρθρο 19

Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων – Τροποποίηση άρθρου 22 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 22 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί τροποποιήσεων επενδυτικών σχεδίων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) μετά από τη λέξη «τροποποίηση» προστίθενται οι λέξεις «στοιχείων και», αβ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 2: βα) στην περ β) μετά από τις λέξεις «ή διάσπασης» προστίθενται οι λέξεις «ή περιπτώσεις μετατροπής ατομικής επιχείρησης σε νομικό πρόσωπο», ββ) οι περ. δ) έως στ) αντικαθίστανται, γ) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4 μετά από τις λέξεις και τον αριθμό «ενενήντα (90) ημερών» προστίθενται οι λέξεις «με την επιφύλαξη της παρ. 6», δ) στην παρ. 6: δα) μετά από τις λέξεις «ή της πιστοποίησης» προστίθενται οι λέξεις «του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%),», δβ) οι λέξεις «κατ’ επιλογήν του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, αυτός υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση, περί πλήρωσης όλων των νόμιμων προϋποθέσεων τροποποίησης της απόφασης, όπως ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη», ε) το τελευταίο εδάφιο καταργείται, στ) στην παρ. 7, στα) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, στβ) στο τρίτο εδάφιο οι λέξεις «σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ. α`» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σύμφωνα με την παρούσα» και το άρθρο 22 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 22

Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων

  1. Η τροποποίηση στοιχείων και όρων της απόφασης υπαγωγής είναι δυνατή μετά από αίτημα του φορέα της επένδυσης, το οποίο μπορεί να υποβληθεί καθ` όλη τη διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και μέχρι την υποβολή αιτήματος τελικού ελέγχου. Οι μεταβολές που αφορούν το πρόσωπο του φορέα επένδυσης υποβάλλονται μέχρι την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης.
  2. Τα αιτήματα τροποποίησης ή έγκρισης μεταβολής στοιχείων της παρ. 1 υποβάλλονται στις παρακάτω περιπτώσεις:

α. Ουσιώδεις διαφοροποιήσεις του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου ή μείωση της δυναμικότητας του επενδυτικού σχεδίου,

β. αλλαγή του φορέα της επένδυσης λόγω συγχώνευσης ή διάσπασης ή περιπτώσεις μετατροπής ατομικής επιχείρησης σε νομικό πρόσωπο,

γ. αλλαγή του τόπου εγκατάστασης,

δ. αλλαγή τρόπου χρηματοδότησης της επένδυσης,

ε. αλλαγή του είδους της ενίσχυσης από επιχορήγηση σε leasing και αντίστροφα, εντός του συνολικού ύψους της επένδυσης,

στ. παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης της επένδυσης, για λόγους ανωτέρας βίας

ζ. εκμίσθωση της ενισχυθείσας επένδυσης.

  1. Τα αιτήματα της παρ. 2 υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν) και γίνονται δεκτά, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α. Εξακολουθούν να τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της απόφασης προκήρυξης και της εγκριτικής απόφασης,

β. εξακολουθούν να εξυπηρετούνται οι αρχικοί στόχοι της επένδυσης και να διατηρείται ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας της,

γ. δεν διαφοροποιούνται κριτήρια επιλεξιμότητας και υπαγωγής, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην απόφαση προκήρυξης,

δ. δεν επέρχεται αύξηση του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, του συνολικού ποσού της ενίσχυσης, ούτε των επιμέρους ποσοστών ενίσχυσης ανά ομάδα επιλέξιμων δαπανών,

ε. πληρούνται οι ειδικοί όροι για κάθε περίπτωση τροποποίησης ή μεταβολής στοιχείων, που ορίζονται στο παρόν.

  1. Τα ως άνω αιτήματα συνοδεύονται από αιτιολόγηση της σκοπιμότητάς τους, καθώς και από όλα τα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης, με την οποία εξειδικεύονται οι όροι και τα κριτήρια αξιολόγησής τους. Η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να απαντήσει μέσα σε προθεσμία ενενήντα (90) ημερών, με την επιφύλαξη της παρ. 6, από την περιέλευση του αιτήματος σε αυτή. Αν η υπηρεσία αποδεχθεί το αίτημα τροποποίησης ολικά ή μερικά, εισηγείται σχετικά προς το όργανο που εξέδωσε κατά περίπτωση την απόφαση υπαγωγής, για την τροποποίηση της απόφασης υπαγωγής ή την έκδοση απόφασης έγκρισης της μεταβολής αντίστοιχα. Στην αντίθετη περίπτωση, εκδίδει αιτιολογημένη απορριπτική απόφαση, η οποία κοινοποιείται στον φορέα, στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, την οποία έχει δηλώσει κατά την εγγραφή του στο Πληροφοριακό Σύστημα του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν.). Νέο αίτημα του ίδιου φορέα για τροποποίηση όρων της απόφασης υπαγωγής με το ίδιο περιεχόμενο δεν εξετάζεται στην ουσία του και αρχειοθετείται.
  2. Η τροποποίηση της απόφασης υπαγωγής μπορεί να διενεργηθεί και αυτεπαγγέλτως από την αρμόδια υπηρεσία, εφόσον διαπιστωθεί μεταβολή των όρων της απόφασης υπαγωγής.
  3. Τα αιτήματα τροποποίησης που υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δύναται να εξετάζονται κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης ή της πιστοποίησης του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε (65%) της επένδυσης, σε όσες περιπτώσεις, ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη.
  4. Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου, μπορεί να παραταθεί, άπαξ έως δύο (2) έτη κατ` ανώτατο όριο, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

α. Ηλεκτρονική υποβολή του σχετικού αιτήματος πριν από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης, όπως αυτή ορίζεται αρχικά στην απόφαση υπαγωγής,

β. υλοποίηση του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.

Το ανωτέρω όριο συμπεριλαμβάνει και οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.

Η προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου, που προβλέπεται στην απόφαση υπαγωγής ή, ύστερα από έγκριση, παράτασης, σύμφωνα με την παρούσα, μπορεί, επίσης, να παραταθεί για λόγους ανωτέρας βίας για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της διακοπής ή της καθυστέρησης, με την προϋπόθεση ότι τεκμηριώνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου μέσα στη νέα προθεσμία. Το αίτημα παράτασης για λόγους ανωτέρας βίας υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν) μέσα στην αρχική ή την παραταθείσα προθεσμία ολοκλήρωσης.».

 

Άρθρο 20

Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 23 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 23 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 οι λέξεις «έξι (6) μηνών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τεσσάρων (4) μηνών», β) στην παρ. 2 βα) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «εξήντα (60) ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τεσσάρων (4) μηνών», ββ) στο τρίτο εδάφιο, οι λέξεις «των περ. β) και γ)» διαγράφονται και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής:

«1. Ο επενδυτής υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ – Αν) σύμφωνα με το άρθρο 126 για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης το αργότερο εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. 2. Εάν ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου δεν υποβάλει την αίτηση του πρώτου εδαφίου, συνοδευόμενη από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και εντός της ως άνω προθεσμίας, η επένδυση θεωρείται ως μη ολοκληρωθείσα. Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και ανακτώνται τα ποσά ενίσχυσης, τα οποία έχουν χορηγηθεί, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 28.

  1. Το επενδυτικό σχέδιο ολοκληρώνεται με την υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, εντός της ορισθείσας στην απόφαση υπαγωγής προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης υπαγωγής. Η ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης πιστοποιείται με την έκδοση σχετικής απόφασης, από τα αρμόδια όργανα της παρ. 3 του άρθρου 17, εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της έκθεσης τελικού ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων, εφόσον εξυπηρετούνται οι αρχικοί σκοποί παραγωγικής λειτουργίας και ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας της επένδυσης και τεκμηριώνεται η λειτουργία της μονάδας, ιδίως με την πώληση προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών και με την έκδοση όλων των νομιμοποιητικών αδειών.

Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας του δευτέρου εδαφίου για την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων της παρ. 3 του άρθρου 17 από τα οικεία όργανα, η αρμοδιότητα έκδοσης της σχετικής απόφασης ασκείται από τον αρμόδιο Υπουργό.».

 

Άρθρο 21

Περιεχόμενο και καταβολή ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 24 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί περιεχομένου και καταβολής ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «οι προϋποθέσεις των περ. 1 έως 7» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οι προϋποθέσεις των περ. 1 έως 6», β) στο πρώτο εδάφιο της υποπερ. α’ της περ. 1, οι λέξεις και ο αριθμός «τριάντα (30) ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τεσσάρων (4) μηνών», γ) στην περ. 2: γα) στην υποπερ. α’: i) στο τρίτο εδάφιο, οι λέξεις «τριάντα (30) ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριών (3) μηνών», ii) στο πέμπτο εδάφιο, οι λέξεις «τριάντα (30) ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τεσσάρων (4) μηνών», γβ) στο τρίτο εδάφιο της υποπερ. δ’: i) οι λέξεις «στην τράπεζα με την οποία» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στο τραπεζικό ίδρυμα με το οποίο», ii) μετά από τις λέξεις «εκχώρηση της απαίτησης» προστίθενται οι λέξεις «ή στον φορέα στον οποίον το τραπεζικό ίδρυμα εκχώρησε την απαίτηση», δ) στην περ. 6 οι λέξεις «στον ν. 4174/2013 (Α` 170)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, A’ 58)» και το άρθρο 24 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 24

Περιεχόμενο και καταβολή ενισχύσεων

Η καταβολή της ενίσχυσης ή η χρήση της ωφέλειας από τον δικαιούχο μπορεί να πραγματοποιείται είτε εφάπαξ, με την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου, είτε σταδιακά και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις των περ. 1 έως 6. Ο προσδιορισμός των ποσών της δικαιούμενης ενίσχυσης ανά είδος ενίσχυσης γίνεται βάσει των επιμέρους ποσοστών ενίσχυσης ανά ομάδα επιλέξιμων δαπανών, όπως αυτά έχουν οριστεί στην απόφαση υπαγωγής.

  1. Φορολογική απαλλαγή

α. Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου με την έκδοση απόφασης εντός τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά:

αα. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει, κατ` έτος, το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών.

Στην περίπτωση αυτή, εναπομείναν ποσό ενίσχυσης από προηγούμενα φορολογικά έτη προστίθεται στο ανωτέρω υπολογιζόμενο μέγιστο ετήσιο ποσό δικαιούμενης ενίσχυσης.

αβ. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

β. Το ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής για το τμήμα του εξοπλισμού του επενδυτικού σχεδίου, που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing), προσδιορίζεται για κάθε φορολογικό έτος ως ποσοστό επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν μέχρι τη λήξη του φορολογικού έτους.

γ. Το κατ’ έτος αναλωθέν ποσό της φορολογικής απαλλαγής εμφανίζεται σε ειδικό αποθεματικό και αντίστοιχο λογαριασμό στα βιβλία της επιχείρησης, που σχηματίζεται από τον φόρο εισοδήματος, ο οποίος δεν καταβλήθηκε λόγω της παρεχόμενης φορολογικής απαλλαγής.

  1. Επιχορήγηση

α. Ποσό που ανέρχεται μέχρι το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης μπορεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο με την υλοποίηση έργου συνολικού ύψους ίσου τουλάχιστον με το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού κόστους της επένδυσης.

Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται με βεβαίωση – δηλωτική πράξη περί της ορθότητάς τους από ορκωτό λογιστή. Η απόφαση της διοίκησης εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος.

Το υπόλοιπο ποσό έως το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης ή, σε περίπτωση μη εφαρμογής του προηγούμενου εδαφίου, ποσό που ανέρχεται μέχρι το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης, μπορεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ύστερα από αίτημά του και μετά από την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο, μέσω επιτόπιου ή διοικητικού ελέγχου. Η πιστοποίηση πραγματοποιείται με την έκδοση σχετικής απόφασης, από τα αρμόδια όργανα της παρ. 3 του άρθρου 17, εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων.

β. Το υπόλοιπο ποσό της επιχορήγησης ή το σύνολό της σε περίπτωση μη εφαρμογής της περ. α`, καταβάλλεται μετά από την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

γ. Τα ποσά της επιχορήγησης δεν αφαιρούνται από την αξία των επενδυτικών δαπανών, προκειμένου να γίνει προσδιορισμός των φορολογητέων κερδών.

δ. Η επιχορήγηση καταβάλλεται απευθείας μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής σε τραπεζικό λογαριασμό του φορέα του επενδυτικού σχεδίου και δεν επιτρέπεται η εκχώρησή της σε τρίτους. Κατ` εξαίρεση είναι δυνατή η εκχώρηση της απαίτησης του ποσού της επιχορήγησης σε τραπεζικά ιδρύματα για την παροχή βραχυπρόθεσμου δανείου ισόποσου της εκχωρούμενης επιχορήγησης, που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. Στις περιπτώσεις αυτές, η καταβολή της επιχορήγησης γίνεται απευθείας στο τραπεζικό ίδρυμα με το οποίο έχει υπογραφεί η σύμβαση εκχώρησης της απαίτησης ή στον φορέα στον οποίον το τραπεζικό ίδρυμα εκχώρησε την απαίτηση, εφόσον κάθε φορά έχει αναληφθεί ισόποσο τουλάχιστον της καταβαλλόμενης επιχορήγησης τμήμα του βραχυπρόθεσμου αυτού δανείου.

  1. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)

α. Η έναρξη της καταβολής της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) μπορεί να πραγματοποιείται μετά από την πιστοποίηση από το αρμόδιο όργανο ελέγχου της εγκατάστασης στη μονάδα του συνόλου του μισθωμένου εξοπλισμού, σύμφωνα με τη σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).

β. Η επιδότηση καταβάλλεται ανά εξάμηνο και μετά από την εκάστοτε πληρωμή των δόσεων του μισθώματος εκ μέρους του φορέα της επένδυσης. Το ποσό που καταβάλλεται υπολογίζεται επί της αξίας απόκτησης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα ποσοστά ενισχύσεων και με τον περιορισμό της μη υπέρβασης της καταβολής του εξήντα τοις εκατό (60%) του εγκεκριμένου ποσού μέχρι την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου.

γ. Είναι δυνατή η προεξόφληση των δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) από τον φορέα της επένδυσης μόνο για τους τελευταίους δώδεκα (12) μήνες της σύμβασης μίσθωσης, όπως αυτή έχει εγκριθεί από την αρμόδια υπηρεσία.

δ. Τα ποσά της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεν αφαιρούνται από την αξία των επενδυτικών δαπανών, προκειμένου να γίνει προσδιορισμός των φορολογητέων κερδών.

  1. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης

α. Η έναρξη της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης μπορεί να πραγματοποιείται μετά από την πιστοποίηση από το αρμόδιο όργανο ελέγχου της δημιουργίας των συνδεόμενων με το επενδυτικό σχέδιο θέσεων εργασίας.

β. Η επιδότηση καταβάλλεται ανά εξάμηνο και μετά από την εκάστοτε πληρωμή του μισθολογικού κόστους εκ μέρους του φορέα της επένδυσης, με τον περιορισμό της μη υπέρβασης της καταβολής του εξήντα τοις εκατό (60%) του εγκεκριμένου ποσού μέχρι την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

  1. Οι επιχορηγήσεις, οι επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και οι επιδοτήσεις του μισθολογικού κόστους που προβλέπονται στον παρόντα καλύπτονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, στον οποίο εγγράφεται η σχετική προβλεπόμενη δαπάνη για κάθε οικονομικό έτος και προέρχονται από εθνικούς πόρους ή Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (Ε.Δ.Ε.Τ.) ή από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
  2. Τα ποσά της ληφθείσας επιχορήγησης, επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, καθώς και απαλλαγής από καταβολή φόρου εμφανίζονται σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού και σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής του, εντός του χρονικού διαστήματος που προβλέπεται στην περ. β` του άρθρου 25, επιστρέφονται ή και ανακτώνται και επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, A’ 58).

Σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης μέρους ή του συνόλου του αποθεματικού μετά από την παρέλευση του ως άνω διαστήματος, προστίθεται στα κέρδη της επιχείρησης και φορολογείται στο φορολογικό έτος, κατά το οποίο έλαβε χώρα η διανομή ή ανάληψη του αντίστοιχου ποσού του αποθεματικού, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.».

  • 1 Μαΐου 2025, 22:17 | ΣΕΣΜΑ

    Άρθρο 18
    Ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων για την πιστοποίηση της υλοποίησής τους θα πρέπει να δύναται να διενεργείται εκτός από τα όργανα ελέγχου που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 21 και από εταιρείες συμβούλων εγνωσμένου κύρους όπως είναι τα μέλη του ΣΕΣΜΑ.

    Προτείνεται να διατηρηθεί η πρόβλεψη για υποβολή αιτήματος πληρωμής μετά την υλοποίηση του 25% χωρίς να απαιτείται διαδικασία ελέγχου.

  • 1 Μαΐου 2025, 13:09 | Ιωάννης Τσαπάρας

    Η διάταξη περί δειγματοληπτικού ελέγχου της πιστοποίησης ολοκλήρωσης επενδυτικών σε ποσοστό 30% των σχεδίων κρίνεται απολύτως απαράδεκτη και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ισχύσει. Ποιος ο ρόλος των Ορκωτών; Γιατί να υπάρχει επιπλέον καθυστέρηση;

  • 1 Μαΐου 2025, 10:29 | Γιάννης Παπαδημητρίου

    Άρθρο 19

    Ο χρόνος για την εξέταση των αιτημάτων τροποποίησης είναι υπερβολικός. Όπως και όλες οι προθεσμίες που αναφέρονται στον Νόμο. Θα πρέπει να επανεξεταστόύν ώστε να ολοκληρώνονται πιο γρήγορα τα έργα.

  • 30 Απριλίου 2025, 22:34 | Γιώργος Μαδεμλής

    «Άρθρο 22 εδάφιο 6 Τα αιτήματα τροποποίησης που υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δύναται να εξετάζονται κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης ή της πιστοποίησης του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε (65%) της επένδυσης, σε όσες περιπτώσεις, ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη.»
    Η παραπάνω πρόβλεψη να έχει εφαρμογή σε όλες τις περιπτώσεις τροποποιήσεων και να μην υποβάλλεται αίτημα στο ΟΠΣΑΝ, απλώς με κατάλληλη παραμετροποίησή του να μπορούν να καταχωρούνται προς έλεγχο οι υπό τροποποίηση δαπάνες ή άλλες μεταβολές και να εξετάζεται η επιλεξιμότητα αυτών από το όργανο ελέγχου. Με την έκδοση της απόφασης πιστοποίησης δαπανών να επικαιροποιείται και η εγκριτική απόφαση. Δεν χρειάζεται άσκοπη υποβολή αιτημάτων τροποποίησης και πληρωμή παραβόλων από τους επενδυτές.
    Ο τελικός έλεγχος αποδοχής και τήρησης των ορίων των κατηγοριών δαπανών και η έγκριση των μεταβολών στοιχείων της εγκριτικής απόφασης να γίνεται στο αίτημα ολοκλήρωσης και τότε στην τελική απόφαση ολοκλήρωσης και στο αντίστοιχο ΦΕΚ να αναφέρονται οι εγκεκριμένες-πιστοποιημένες μεταβολές/ τροποποιήσεις.
    Να καταργηθούν οι ποινές για την μη γνωστοποίηση μεταβολής στοιχείων της εγκριτικής απόφασης όπως αλλαγές διεύθυνσης, νομίμου εκπροσώπου, κλπ, ή αλλιώς να υπάρχουν και ποινές προς τη δημόσια διοίκηση με προσαύξηση ποσού επιδότησης όταν δεν ανταποκρίνεται εντός των χρονικών ορίων της προκήρυξης.
    Να τεθεί χρονικό όριο στην καταβολή της επιδότησης στους επενδυτές και η τυχόν μη τήρηση εκ μέρους της δημόσιας διοίκησης να συνεπάγεται προσαύξηση της επιδότησης κατά πχ 2%.
    Δεν είναι δίκαιο να υπάρχουν απαιτήσεις, δεσμεύσεις και ποινές μόνο από την πλευρά των επενδυτών ενώ η δημόσια διοίκηση δεν μην αναλαμβάνει καν=μία δέσμευση και να μην υπάρχει καμία ποινή στην μη τήρηση αυτών.

  • 30 Απριλίου 2025, 17:29 | ΕΦΕΠΑΕ

    Άρθρο 19 (τροποποίηση άρθρου 22 ν. 4887/2022)

    Προτείνεται στην παράγραφο 2 εδάφιο α να προστεθεί το εξής: Ήσσονος σημασίας διαφοροποιήσεις επί του εγκεκριμένου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου που δεν υπερβαίνουν το 5% του συνολικά ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου δεν απαιτούν αίτημα τροποποίησης

    Άρθρο 20 (τροποποίηση άρθρου 23 ν. 4887/2022)

    Προτείνονται ως καλή πρακτική τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του ν.5111/2024 (Απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας Τροποποίηση παρ. 3, προσθήκη παρ. 3α στο άρθρο 19 του ν. 4399/2016) με την επισήμανση οι διαφοροποιήσεις να υπολογίζονται στο αρχικά εγκεκριμένο συνολικό ενισχυόμενο κόστος του επενδυτικού σχεδίου

  • 30 Απριλίου 2025, 16:40 | ΠΑΝΟΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ

    Να αυξηθεί ο προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων στο καθεστώς αγροδιατροφής για τις ατομικές επιχειρήσεις από 200.000 Ευρώ σε 300.000 Ευρώ

  • 30 Απριλίου 2025, 15:04 | ΠΑΝΟΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ

    Αναφορικά με «Άρθρο 21» – Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων. Θεωρούμε ότι οι επενδυτικοί φορείς που έχουν υλοποιήσει το 25% του έργου που έχει εγκριθεί από την απόφαση υπαγωγής ή από τροποποίηση αυτής, να μπορούν να λάβουν προκαταβολικά το 25% της προβλεπόμενης επιχορήγησης της συμβατικής επένδυσης δύνανται να υποβάλουν μέσω της απλούστερης διαδικασίας του αιτήματος πληρωμής (που ακολουθείται στον Ν. 4399/16) και όχι μέσω της διαδικασίας αιτήματος ελέγχου καθώς πρόκειται για πιο χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία.

  • 30 Απριλίου 2025, 15:24 | Π. ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ

    . Αναφορικά με «Άρθρο 21» – Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων. Θεωρούμε ότι οι επενδυτικοί φορείς που έχουν υλοποιήσει το 25% του έργου που έχει εγκριθεί από την απόφαση υπαγωγής ή από τροποποίηση αυτής, να μπορούν να λάβουν προκαταβολικά το 25% της προβλεπόμενης επιχορήγησης της συμβατικής επένδυσης δύνανται να υποβάλουν μέσω της απλούστερης διαδικασίας του αιτήματος πληρωμής (που ακολουθείται στον Ν. 4399/16) και όχι μέσω της διαδικασίας αιτήματος ελέγχου καθώς πρόκειται για πιο χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία.

    . Στο άρθρο 22 του ν. 4887/2022 στην παράγραφο 7 να καταργηθεί το νέο δεύτερο εδάφιο «Το ανωτέρω όριο συμπεριλαμβάνει και οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.». Θεωρούμε ότι το προβλεπόμενο χρονικό όριο της προθεσμίας ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τυχόν οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:42 | ICAP ADVISORY

    Αναφορικά με την χρήση της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής: προτείνουμε σε περίπτωση πιστοποίησης της υλοποίησης του 50% ή του 65% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου, να δίνεται η δυνατότητα στον φορέα της επένδυσης να κάνει χρήση της φορολογικής απαλλαγής έως το 50% ή το 65% της συνολικής ενίσχυσης αντίστοιχα. Με τον τρόπο αυτό θα αποκατασταθεί ουσιαστικά μια αδικία καθώς μια επιχείρηση μπορεί να λάβει το 65% της ενίσχυσης στην περίπτωση του κινήτρου της επιχορήγησης αν πιστοποιηθεί η υλοποίηση του 65% της επένδυσης αλλά δεν μπορεί να κάνει χρήση ισόποσης φοροαπαλλαγής.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:14 | ICAP ADVISORY

    Στην προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 23, παρ. 1 ορίζεται ότι η αίτηση για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης υποβάλλεται εντός 4 μηνών από την λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης. Πρότασή μας είναι να μην μειωθεί το διάστημα για την προετοιμασία και υποβολή της αίτησης για τον τελικό έλεγχο της επένδυσης αλλά να μπορεί να υποβληθεί εντός έξι (6) μηνών, όπως ισχύει.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:06 | ICAP ADVISORY

    Ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων για την πιστοποίηση της υλοποίησης τους θα πρέπει εκτός από τα όργανα ελέγχου που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 21 να δύναται να διενεργείται και από εταιρείες συμβούλων εγνωσμένου κύρους με αποδεδειγμένη εμπειρία στην υπαγωγή, αξιολόγηση – διαχείριση επενδυτικών σχεδίων στα πλαίσια δράσεων κρατικών ενισχύσεων. Η συσσωρευμένη εμπειρία των εταιρειών αυτών τόσο ως συντακτών οικονομοτεχνικών μελετών και αιτήσεων υπαγωγής σε καθεστώτα κρατικής ενίσχυσης αλλά και ως διαχειριστών έργων θα έχει άμεσα αποτελέσματα στην διαδικασία πιστοποίησης τόσο ως προς την ορθή διεκπεραίωση της όσο και την επιτάχυνσή της.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:15 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 21
    Περιεχόμενο και καταβολή ενισχύσεων
    1. Φορολογική απαλλαγή
    α. Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου με την έκδοση απόφασης εντός τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων.

    Προτείνεται στη περίπτωση μη τήρησης του άνω ορίου πιστοποίησης της υλοποίησης της επένδυσης κατόπιν και της υποβολής των συμπληρωματικών στοιχείων, αυτοδίκαια ο φορέας επένδυσης να αποκτάει το δικαίωμα έναρξης και χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου.

    αβ. Η ενίσχυση που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

    Προτείνεται η ενίσχυση στη περίπτωση πιστοποίησης της ενδιάμεσης υλοποίησης της επένδυσης να μην υπερβαίνει το ποσό της αναλογούσας πιστοποιούμενης ενίσχυσης εφόσον η πιστοποιούμενη υλοποίηση έχει διαρκέσει άνω του ενός έτους.

    2. Επιχορήγηση
    α. Ποσό ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    Το υπόλοιπο ποσό έως το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης ή, σε περίπτωση μη εφαρμογής του προηγούμενου εδαφίου, ποσό που ανέρχεται μέχρι το πενήντα τοις εκατό (50%) ή το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της εγκεκριμένης επιχορήγησης, μπορεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ύστερα από αίτημά του και μετά από την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο, μέσω επιτόπιου ή διοικητικού ελέγχου. Η πιστοποίηση πραγματοποιείται με την έκδοση σχετικής απόφασης, από τα αρμόδια όργανα της παρ. 3 του άρθρου 17, εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή της ημερομηνίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων.

    Προτείνεται στη περίπτωση υπέρβασης του άνω ορίου πιστοποίησης της υλοποίησης της επένδυσης κατόπιν και της υποβολής των συμπληρωματικών στοιχείων, αυτοδίκαια ο φορέας επένδυσης να αποκτάει το δικαίωμα έναρξης και χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:49 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 19
    6. Τα αιτήματα τροποποίησης που υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δύναται να εξετάζονται κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης ή της πιστοποίησης του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε (65%) της επένδυσης, σε όσες περιπτώσεις, ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη.

    Προτείνεται να καταργηθεί ο όρος «σε όσες περιπτώσεις, ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη» και να αποσαφηνισθεί ότι δύναται να υποβληθούν πολλαπλά αιτήματα τροποποίησης ανά επενδυτικό σχέδιο εφόσον απαιτηθεί σε κάθε ένα από τα ανωτέρω 4 στάδια ελέγχου υλοποίησης της επένδυσης.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:39 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 21
    Προτείνεται να αποσαφηνισθεί ότι ο τακτικός έλεγχος υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης σε ποσοστό 25% να είναι αποκλειστικά διοικητικός.

  • Άρθρο 18, να παραμείνει η επιλογή των ορκωτών εφόσον ο επενδυτής το επιθυμεί

  • 25 Απριλίου 2025, 11:22 | Οικονόμου Γιάννης

    Για το Άρθρο 19

    Να υπάρξει συντόμευση της προθεσμίας απάντησης της υπηρεσίας σε 60 ημερολογιακές ημέρες αντί για 90, τρεις μήνες για να απαντηθεί το αίτημα τροποποίησης είναι υπερβολικό.
    Να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα “γρήγορης τροποποίησης” (fast-track) για τυπικά ζητήματα χωρίς επίπτωση στο οικονομικό αντικείμενο (π.χ. αλλαγή τραπεζικού λογαριασμού, μικρή αλλαγή εξοπλισμού).

    Για το Άρθρο 21

    Να καθοριστεί υποχρεωτική προθεσμία για την καταβολή κάθε δόσης από τη Διοίκηση (π.χ. 60 ημερολογιακές ημέρες).