ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤA ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α’ ΜΕΡΟΥΣ Β’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 26-27)

Άρθρο 26

Καθορισμός ποσών ενισχύσεων στα επιμέρους καθεστώτα – Τροποποίηση άρθρου 29 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 29 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί καθορισμού ποσών ενισχύσεων στα επιμέρους καθεστώτα, επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές: α) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1, αα) οι λέξεις «Ειδικά το καθεστώς του Υποκεφαλαίου Δ’ «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» δύναται να προκηρύσσεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Τα καθεστώτα των Υποκεφαλαίων Α’ έως ΙΓ’, δύνανται να προκηρύσσονται», αβ) οι λέξεις «με διαφοροποιήσεις σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 30 και το άρθρο 55,» διαγράφονται, β) στο τέλος της παρ. 2 προστίθενται οι λέξεις «, καθώς και η πρόβλεψη της παρ. 2α του άρθρου 1 του Γ.Α.Κ.», γ) η παρ. 3 αντικαθίσταται, δ) στην παρ. 4, δα) η λέξη «εφαρμογής» αντικαθίσταται από τη λέξη «υποδοχής», γδ) οι λέξεις «και κατά μέγεθος επιχείρησης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με στόχο τη μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων», και το άρθρο 29 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 29

Καθορισμός ποσών ενισχύσεων στα επιμέρους καθεστώτα

«1. Θεσπίζονται καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων κατά τα προβλεπόμενα στα Υποκεφάλαια Α’-IΓ ’ του Κεφαλαίου Β’ του παρόντος Μέρους, τα οποία προκηρύσσονται ετησίως, σύμφωνα με το άρθρο 30. Τα καθεστώτα των Υποκεφαλαίων Α’ έως ΙΓ’, δύνανται να προκηρύσσονται με τη μορφή δύο (2) ή περισσοτέρων διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης, υπό την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά (L 187).

  1. Για την υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα ενισχύσεων έχουν εφαρμογή τα όρια κοινοποίησης της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ., καθώς και η πρόβλεψη της παρ. 2α του άρθρου 1 του Γ.Α.Κ.
  2. α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται ετησίως το μέγιστο ποσό κατά είδος ενίσχυσης των περ. α), β), γ), δ) και ε) της παρ. 1 του άρθρου 9 που δύναται να χορηγηθεί ανά καθεστώς, με την επιφύλαξη του άρθρου 50A. Με όμοια απόφαση μπορεί να αναπροσαρμόζονται τα ως άνω ποσά, έως το προβλεπόμενο στον Γ.Α.Κ. όριο, ανά καθεστώς, καθώς και η προέλευση των πόρων με την επιφύλαξη του άρθρου 50A.

β) Σε περίπτωση που οι πόροι προέρχονται από διαρθρωτικά ταμεία, η Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης δύναται να ασκεί αρμοδιότητες Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης σε εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης 2021-2027, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), περί ενδιάμεσων φορέων.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης κατανέμονται τα ποσά της παρ. 3 μεταξύ των αρμόδιων φορέων υποδοχής της παρ. 3 του άρθρου 17 με γνώμονα τη δίκαιη και αναλογική κατανομή τους κατά Περιφέρεια με στόχο τη μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.».

 

Άρθρο 27

Προκήρυξη καθεστώτων – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 30 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί προκήρυξης καθεστώτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στην παρ. 2, βα) στην περ. ε) η λέξη «εφαρμογής» αντικαθίσταται από τη λέξη «υποδοχής», ββ) η περ. η) αντικαθίσταται, γ) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 οι λέξεις «της παρ. 1 του άρθρου 29» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 29», δ) η παρ. 4 αντικαθίσταται, ε) η παρ. 5 καταργείται, στ) στην παρ. 6 πριν από τις λέξεις «Στα επενδυτικά σχέδια» προστίθενται οι λέξεις «Με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων από τους εφαρμοστέους απαλλακτικούς κανονισμούς ανώτατων εντάσεων ενίσχυσης», ζ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 7 μετά από τις λέξεις «προς Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ),» προστίθενται οι λέξεις «οι οποίες δεν δραστηριοποιούνται στους εξαιρούμενους κατά το άρθρο 1 του Κανονισμού (ΕΚ) 651/2014 τομείς,» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 30 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 30

Προκήρυξη καθεστώτων

  1. Η προκήρυξη εκάστου καθεστώτος εκδίδεται άπαξ ετησίως. Τα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος προκηρύσσονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης.
  2. H απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει κατ` ελάχιστον τα παρακάτω:

α. τον στόχο του καθεστώτος,

β. τη διάρκεια του καθεστώτος και των κύκλων υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής,

γ. τον συνολικό προϋπολογισμό του καθεστώτος και την προέλευση της δημόσιας χρηματοδότησης για κάθε κύκλο υποβολής,

δ. το είδος των επενδυτικών σχεδίων, τη μορφή, το ποσοστό και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων, για τα οποία δύναται να παρέχεται η επιλογή, με πρόταση των φορέων των επενδυτικών σχεδίων, της διαφοροποίησης των ποσοστών ενίσχυσης, που συναρτάται με τη βαθμολογία των κριτηρίων αξιολόγησης του άρθρου 18, καθώς και τον τρόπο χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων, ανάλογα με το είδος της χορηγούμενης ενίσχυσης,

ε. τους αρμόδιους φορείς υποδοχής του καθεστώτος ενίσχυσης,

στ. τις προϋποθέσεις, τις προδιαγραφές, τους πρόσθετους όρους και τους περιορισμούς για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων, που δύναται να αναπτύσσονται σε διαφορετικές περιοχές, στο καθεστώς,

ζ. τα είδη, το ποσοστό ενίσχυσης και τους κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών, όπου αυτό απαιτείται,

η. τα κριτήρια αξιολόγησης, τους συντελεστές βαρύτητας, καθώς και την ελάχιστη βαθμολογία που απαιτείται να λάβει το επενδυτικό σχέδιο προκειμένου να είναι επιλέξιμο,

θ. τα δικαιολογητικά για την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής και τροποποίησης της απόφασης υπαγωγής,

ι. τα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτημάτων τακτικού ελέγχου,

ια. τα δικαιολογητικά για την υποβολή αίτησης για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων,

ιβ. τους όρους και τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης,

ιγ. το ύψος του παραβόλου για την υποβολή αιτήσεων υπαγωγής, αιτημάτων τροποποίησης των αποφάσεων υπαγωγής, καθώς και ελέγχου επενδυτικών σχεδίων,

ιδ. τις υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων, τόσο κατά το στάδιο πραγματοποίησης του σχεδίου, όσο και μετά από την ολοκλήρωσή του,

ιε. άλλους όρους που προβλέπονται στις διατάξεις των καθεστώτων ενίσχυσης.

  1. Η απόφαση προκήρυξης του καθεστώτος ενίσχυσης συνιστά αυτοδίκαιη πρόταση εγγραφής ενάριθμου έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το ποσό ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του μισθολογικού κόστους, όπως ορίζεται με την κοινή απόφαση της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 29, αποτελεί τον προϋπολογισμό του ενάριθμου έργου.
  2. Επενδυτικά σχέδια του παρόντος δύνανται να συγχρηματοδοτηθούν από επιχειρησιακά προγράμματα του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Σ.Π.Α.) της περιόδου 2021-2027, με την επιφύλαξη των ειδικών θεσμικών πλαισίων που τα διέπουν, και οι αποφάσεις ένταξης των εν λόγω πράξεων συνιστούν αυτοδίκαιη πρόταση εγγραφής σε συλλογικές αποφάσεις του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
  3. Καταργείται
  4. Με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων από τους εφαρμοστέους απαλλακτικούς κανονισμούς ανώτατων εντάσεων ενίσχυσης, στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται από μεσαίες επιχειρήσεις στις Περιφερειακές Ενότητες Ροδόπης, Έβρου και Ξάνθης, παρέχεται και το κίνητρο της επιχορήγησης στα καθεστώτα του παρόντος, σε ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) για την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου και τριάντα τοις εκατό (30%) για τις Περιφερειακές Ενότητες Ροδόπης και Ξάνθης, του προβλεπόμενου από τις λοιπές διατάξεις του παρόντος ποσοστού ενίσχυσης με τα υπολειπόμενα ποσοστά φορολογικής απαλλαγής να διαμορφώνονται σε σαράντα τοις εκατό (40%) και εβδομήντα τοις εκατό (70%) αντίστοιχα. Στις ανωτέρω περιοχές, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης, παρέχεται προσαύξηση δέκα τοις εκατό (10%) για την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου και πέντε τοις εκατό (5%) για τις Περιφερειακές Ενότητες Ροδόπης και Ξάνθης, επί της συνολικής βαθμολογίας του επενδυτικού σχεδίου, την οποία λαμβάνουν σύμφωνα με το άρθρο 18.
  5. Στην απόφαση προκήρυξης των καθεστώτων «αγροδιατροφή- πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων-αλιεία-υδατοκαλλιέργεια», «μεταποίηση-εφοδιαστική αλυσίδα» και «επιχειρηματικότητα 360ο», δύνανται να περιλαμβάνονται και επενδυτικά σχέδια με δαπάνες ενισχύσεων προς Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες δεν δραστηριοποιούνται στους εξαιρούμενους κατά το άρθρο 1 του Κανονισμού (ΕΚ) 651/2014 τομείς, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Κανονισμού (ΕΚ) 651/2014 της 17ης Ιουνίου 2014, για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 187/1).

Τα επενδυτικά σχέδια αυτά υποβάλλονται στις μη επιλέξιμες για περιφερειακή ενίσχυση περιοχές, πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 16, εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 6, 8, 9 και 12 και δύνανται να συμπληρώνονται με πρόσθετες επιλέξιμες δαπάνες της παρ. 2 των άρθρων 67, 74 και 113, κατ’ αντιστοιχία του κάθε οικείου καθεστώτος και σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στο Παράρτημα Β’.».

  • 1 Μαΐου 2025, 10:30 | Γιάννης Παπαδημητρίου

    Θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τις προκηρύξεις. Υπάρχουν πολλά ανοιχτά προγράμματα (ΕΣΠΑ, Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜΜΕ κλπ.) και πλέον οι περισσότερες δράσεις δίνουν τη δυνατότητα να υποβάλλεις για αρκετά μεγάλα έργα με προϋπολογισμούς αντίστοιχους του Αναπτυξιακού Νόμου. Θα πρέπει ο επενδυτής να γνωρίζει τις διαθέσιμες επιλογές που έχει, ώστε να επιλέξει το κατάλληλο χρηματοδοτικό εργαλείο.

    Θα μπορούσε ανά τρίμηνο να εκδίδεται ένα χρονοδιάγραμμα για τις προκηρύξεις των επόμενων 12 μηνών, το οποίο θα δίνει μια εικόνα στον επενδυτή για τις δυνατότητες που έχει.

  • 30 Απριλίου 2025, 17:57 | ΕΦΕΠΑΕ

    Άρθρο 27 (Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4887/2022)

    Προτείνεται ο προγραμματισμός προκηρύξεων των καθεστώτων σε ετήσια βάση και 3μηνιαία αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος στα πρότυπα του Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:00 | ICAP ADVISORY

    Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/22 διαθέτει περιορισμένους πόρους σε σχέση με την αυξημένη επενδυτική ζήτηση με αποτέλεσμα οι ενισχύσεις του να κατευθύνονται σε όλο και λιγότερους δικαιούχους, αποστερώντας από πλήθος άλλων, τη δυνατότητα να βοηθηθούν στην εκτέλεση σημαντικών επενδυτικών σχεδίων.
    Απαιτείται λοιπόν , στον βαθμό που δεν είναι δυνατή η αύξηση του προϋπολογισμού της δημόσιας ενίσχυσης ανά καθεστώς, η μείωση της έντασης ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο ώστε να ωφελούνται των κινήτρων, περισσότερες επιχειρήσεις και στον βαθμό που πραγματικά χρειάζονται την κρατική ενίσχυση.
    Συνιστούμε λοιπόν σε κάθε προκήρυξη καθεστώτος στο εξής να παρέχεται η επιλογή της διαφοροποίησης των ποσοστών ενίσχυσης που θα συναρτάται με την βαθμολογία των κριτηρίων αξιολόγησης του άρθρου 18. Ουσιαστικά προτείνεται οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων να έχουν τη δυνατότητα επιλογής χαμηλότερου ποσοστού ενίσχυσης της επένδυσης έναντι αντίστοιχου βαθμολογικού οφέλους.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:09 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 27
    Προκήρυξη καθεστώτων
    1. Η προκήρυξη εκάστου καθεστώτος εκδίδεται άπαξ ετησίως

    Προτείνεται στις αρχές κάθε έτους να ανακοινώνονται οι καθορισμένες ημερομηνίες προκήρυξης των επιμέρους καθεστώτων ενίσχυσης, ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να ετοιμασθούν με βέλτιστο τρόπο καθώς και να εκδώσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά ωριμότηταs των επενδυτικών σχεδίων τα οποία και βαθμολογούνται.

  • 28 Απριλίου 2025, 22:02 | Βασίλης Ντάνιας

    Πρέπει η προκήρυξη καθεστώτων να γίνεται με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ημερομηνίες που θα είναι γνωστά στις επιχειρήσεις ώστε να μπορούν προγραμματίζουν τις ενέργειες τους.

    Ιδανικά, οι προκηρύξεις των καθεστώτων πρέπει να γίνονται μέχρι το αργότερο τον Οκτώβρη του προηγούμενου έτους με προθεσμίες υποβολής που αφορούν το επόμενο έτος. Αλλιώς, ο νόμος χάνει μεγάλο κομμάτι των δυνατοτήτων του.

    Πρέπει οι επιχειρήσεις να γνωρίζουν πότε θα ανοίξουν οι αιτήσεις και πότε θα είναι η προθεσμία υποβολών ώστε να μπορούν να προγραμματίσουν την υποβολή της αίτησης και στη συνέχεια την έναρξη της επένδυσης όταν καταρτούν τον προϋπολογισμό τους για το επόμενο έτος. Ο νόμος στη παρούσα μορφή του αναφέρει «οι προκηρύξεις κάθε καθεστώτος γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα κατ’ έτος» παρόλα αυτά για χρόνια δεν έγιναν προκηρύξεις για αρκετά καθεστώτα. Πως να εμπιστευτεί κανείς ότι το «Η προκήρυξη εκάστου καθεστώτος εκδίδεται άπαξ ετησίως» θα σημαίνει κάτι και ότι θα γίνεται τελικά προκήρυξη; Έχουν χαθεί επενδύσεις για αυτό το λόγο.

  • 28 Απριλίου 2025, 15:36 | Φανή Μαματσοπούλου

    Άρθρο 29: Καθορισμός ποσών ενισχύσεων στα επιμέρους καθεστώτα
    Στην παράγραφο 1 του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρει ότι «Τα καθεστώτα των Υποκεφαλαίων Α’ έως και ΙΓ’ δύναται να προκηρύσσεται με τη μορφή δύο (2) ή περισσοτέρων διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης».
    Εδώ δεν γίνεται κατανοητό τι εννοεί το νομοσχέδιο. Πως ένα συγκεκριμένο καθεστώς, π.χ. Αγροδιατροφή, θα προκηρυχθεί με τη μορφή περισσότερων διακριτών καθεστώτων;

  • 28 Απριλίου 2025, 15:09 | Φανή Μαματσοπούλου

    Άρθρο 30: Προκήρυξη καθεστώτων
    Περίπτωση η της παραγράφου 1: Η συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρει ότι «η. τα κριτήρια αξιολόγησης, τους συντελεστές βαρύτητας, καθώς και την ελάχιστη βαθμολογία που απαιτείται να λάβει το επενδυτικό σχέδιο προκειμένου να είναι επιλέξιμο»
    Εδώ θα ήθελα να αναφερθώ γενικότερα στα κριτήρια των προηγούμενων προσκλήσεων και όχι στο συγκεκριμένο άρθρο.
    Τα κριτήρια που είχαν εφαρμοστεί είχαν τις εξής αστοχίες:
    • Κριτήρια για αύξηση της απασχόλησης: Τα συγκεκριμένα κριτήρια ήταν πρακτικά αδύνατο να εφαρμοστούν από υφιστάμενες εταιρείες με πλήρες προσωπικό, των οποίων η επένδυση δεν αφορούσε ίδρυση νέας εγκατάστασης αλλά τις υπόλοιπες μορφές αρχικής επένδυσης. Οι νέες εταιρείες έχουν να καλύψουν και θέσεις απασχόλησης που οι υφιστάμενες διαθέτουν ήδη, π.χ. γραμματειακή υποστήριξη.
    • Ο συνδυασμός της βάσης στις προηγούμενες προκηρύξεις (70/100) με τη βαθμολογία των κριτήριων για απασχόληση (31/100) καθιστούσε αποτρεπτικό για υφιστάμενες εταιρείες να υποβάλλουν αίτηση στον Αναπτυξιακό.
    • Τα κριτήρια για την απασχόληση μετρούσαν περισσότερο από τη βιωσιμότητα της επένδυσης στη βαθμολογία. Τα κριτήρια για την απασχόληση μετρούσαν συνολικά για 31 μονάδες στις 100 ενώ τα κριτήρια για τη βιωσιμότητα με 9 μονάδες στις 100. Δεν διαφωνώ με την προώθηση της απασχόλησης αλλά ο Αναπτυξιακός στοχεύει στην Ανάπτυξη της Χώρας πρωτίστως. Δεν μπορεί επενδύσεις με εξαιρετικά οικονομικά στοιχεία να υπολείπονται βαθμολογίας αν δεν ενσωματώνουν ενίσχυση θέσεων εργασίας.
    • Τα κριτήρια για την αξιολόγηση των νέων επιχειρήσεων ήταν δυσνόητα και σε κάποιες περιπτώσεις δεν έβγαζαν νόημα από οικονομικής άποψης (π.χ. κριτήρια για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν οι εταίροι των επιχειρήσεων).
    • Στα κριτήρια για την ωριμότητα της επένδυσης:
    o Αναφερόταν η υποβολή και προέγκρισης οικοδομικής άδειας και βεβαίωσης όρων δόμησης, όχι διαζευκτικά αλλά και τα δύο. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την πολεοδομική νομοθεσία η οποία ορίζει ότι δεν είναι απαραίτητο για την έκδοση προέγκρισης οικονομικής άδειας να έχει εκδοθεί βεβαίωση όρων δόμησης. Μάλιστα τα στοιχεία της βεβαίωσης όρων δόμησης ενσωματώνονται στην προέγκρισης οικοδομικής άδειας. Επιπρόσθετα η πολεοδομική νομοθεσία επιτρέπει με ευθύνη μηχανικού να προχωρήσει η οικοδομική άδεια χωρίς να ληφθεί προέγκριση μόνο με τη βεβαίωση όρων δόμησης. Επομένως ο δείκτης που αναφέρει ότι θα πρέπει να υποβληθεί η προέγκριση της οικοδομικής άδειας και η βεβαίωση όρων δόμησης θα πρέπει να αλλάξει σε διαζευκτικό και να τροποποιηθεί ως εξής η προέγκριση της οικοδομικής άδειας ή η βεβαίωση όρων δόμησης.