ΜΕΡΟΣ Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Γ’ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 9-11)

Άρθρο 9

Είδη ενισχύσεων – Κίνητρα – Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 9 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί ειδών ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο προστίθεται η λέξη «Κίνητρα», β) στην περ. ε’ της παρ. 1, οι λέξεις «στο καθεστώς «Νέο Επιχειρείν»» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα καθεστώτα: «Σύγχρονες τεχνολογίες» και «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας»», γ) προστίθενται παρ. 3 και 4 και το άρθρο 9 τροποποιείται ως εξής:

«Άρθρο 9

Είδη ενισχύσεων – Κίνητρα

  1. Στα επενδυτικά σχέδια τα οποία υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:

α. Φορολογική απαλλαγή, η οποία συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, αφαιρουμένου του φόρου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, ο οποίος αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) και συνιστά ισόποσο αποθεματικό, το οποίο τηρείται σε διακριτό λογαριασμό στις οικονομικές τους καταστάσεις.

β. Επιχορήγηση, η οποία συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού, για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών.

γ. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησής τους και εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά (7) έτη, και η προθεσμία άρχεται από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης.

δ. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.

ε. Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο Μέρος Β` που αφορά στα καθεστώτα: «Σύγχρονες τεχνολογίες» και «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας», που συνίσταται στην επιδότηση επιτοκίου δανείων μειωμένης εξασφάλισης ή των εξόδων ασφάλισης των δανείων υψηλού κινδύνου που καταβάλλονται στα πιστωτικά ιδρύματα που τα χορηγούν.

  1. Τα είδη ενισχύσεων των περ. α`, β` και γ` της παρ. 1 παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά και συνυπολογίζονται για τον καθορισμό του συνολικού ποσού ενίσχυσης του κάθε επενδυτικού σχεδίου. Το είδος ενίσχυσης της περ. δ` της παρ. 1 παρέχεται αυτοτελώς και μόνο για τις δαπάνες του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας της περ. γ` της παρ. 1 του άρθρου 6.
  2. Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης:

α. Με την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου, κάθε απαιτούμενη άδεια ή έγκριση για την εκτέλεση έργων, την εγκατάσταση ή τη λειτουργία επενδύσεων των καθεστώτων ενίσχυσης των Υποκεφαλαίων Δ’ (Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης) και ΙΑ’ (Μεγάλες επενδύσεις), συμπεριλαμβανομένων των χωροταξικών αδειών, εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή από τον φορέα επένδυσης στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Αμέσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε) του Υπουργείου Ανάπτυξης, πλήρους φακέλου για κάθε απαιτούμενη άδεια ή έγκριση. Ειδικά η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων των επενδυτικών σχεδίων του προηγούμενου εδαφίου εκδίδεται εντός τριών (3) μηνών. Στις προθεσμίες της παρούσας περίπτωσης δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος προσκόμισης των συμπληρωματικών στοιχείων που αιτείται η διοίκηση.

β. Η Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε εξετάζει την τυπική πληρότητα και τη συμβατότητα των στοιχείων του φακέλου με βάση την απόφαση της υπαγωγής και μπορεί να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία για την ολοκλήρωση του φακέλου. Κατόπιν, διαβιβάζει στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή την αίτηση και τον οικείο φάκελο για την έκδοση της άδειας, της έγκρισης ή της γνωμοδότησης.

γ. Η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή ολοκληρώνει κατά προτεραιότητα τη διοικητική διαδικασία και εκδίδει την απαραίτητη άδεια, έγκριση ή γνωμοδότηση εντός των προθεσμιών της περ. α’. Η αδειοδοτούσα αρχή εξετάζει την τυπική και ουσιαστική πληρότητα του φακέλου και δύναται, εντός δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών, να αιτηθεί την προσκόμιση των απαραίτητων συμπληρωματικών στοιχείων, οπότε η προθεσμία αναστέλλεται και επανεκκινεί από την κατάθεσή των στοιχείων αυτών. Σε κάθε περίπτωση, η προθεσμία της περ. α’ δεν παρεκτείνεται.

δ. Αν, στο πλαίσιο της σχετικής διοικητικής διαδικασίας της παρούσας παραγράφου, απαιτείται η αποστολή προς την αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή εγκρίσεων, εισηγήσεων ή γνωμοδοτήσεων περιφερειακών ή άλλων υπηρεσιών, αυτές ολοκληρώνονται σε τέτοιο χρόνο, ώστε να διασφαλίζεται ότι η τελική άδεια έγκρισης ή η γνωμοδότηση εκδίδεται εντός της προθεσμίας της περ. α’.

ε. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της περ. α’, η αρμοδιότητα έκδοσης των αδειών μπορεί να ασκηθεί από τον Υπουργό Ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται διαπιστωτική πράξη περί παρέλευσης της προθεσμίας από την αρμόδια υπηρεσία. Ο Υπουργός Ανάπτυξης, μετά από εισήγηση της Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε, βεβαιώνει την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, και αιτιολογημένα είτε εκδίδει τη σχετική άδεια, λαμβάνοντας υπόψη την αίτηση και τα στοιχεία του φακέλου, είτε την απορρίπτει εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης περί παρέλευσης της προθεσμίας.

στ. Για τις άδειες ή εγκρίσεις εγκατάστασης ή λειτουργίας των ανωτέρω επενδύσεων, στις αρμόδιες αδειοδοτούσες αρχές, περιλαμβάνεται και η Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.

  1. Κίνητρο παροχής δανείων με την εγγύηση ή ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου:

α. Τα επενδυτικά σχέδια των ΜμΕ, τα οποία λαμβάνουν απόφαση υπαγωγής στο Καθεστώς Ενίσχυσης των μεγάλων επενδύσεων, δύναται να λάβουν δάνεια, βραχυπρόθεσμα έναντι της επιχορήγησης ή μακροπρόθεσμα για την υλοποίηση της επένδυσης, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Development Law Financial Instrument Guarantee Fund (DeLFI GF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

β. Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής, είτε ανήκουν σε μεγάλες, είτε σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δύναται να υποβάλλουν αίτηση δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), προκειμένου να λάβουν δάνειο με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Η ΕΤΕπ αξιολογεί την επενδυτική πρόταση με τα δικά της κριτήρια και διαδικασίες. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης καθορίζονται οι αναλυτικοί όροι και η διαδικασία δανειοδότησης της παρούσας περίπτωσης.

Τα ανωτέρω κίνητρα εμπεριέχουν κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας υπολογίζεται και προστίθεται στις ενισχύσεις της παρ. 1.».

 

Άρθρο 10

Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων εκτός περιφερειακών ενισχύσεων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 11 ν. 4887/2022

Στην παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί εντάσεων και υψών ενισχύσεων εκτός περιφερειακών ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις ««Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων»» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««Σύγχρονες τεχνολογίες»», β) οι λέξεις ««Νέο Επιχειρείν», «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση (ΔΑΜ)», «Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία»» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης», «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας»» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Για τις εντάσεις και το ύψος των ενισχυόμενων δαπανών των επενδυτικών σχεδίων που δεν προϋποθέτουν την υλοποίηση αρχικής επένδυσης, όπως αυτές των καθεστώτων «Σύγχρονες τεχνολογίες», «Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων», «Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης», «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας», καθώς και «Επιχειρηματική εξωστρέφεια» και «Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας», εφαρμόζονται οι διατάξεις των επί μέρους Τμημάτων του Γ.Α.Κ., καθώς και οι διατάξεις που αφορούν είδη, ένταση και ποσά εκάστου καθεστώτος.».

 

Άρθρο 11

Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 12 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 12 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί ανωτάτων ποσών χορηγούμενων ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1: αα) οι λέξεις «των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ», αβ) διαγράφονται οι λέξεις «και της παρ. 5 του άρθρου 30», β) στην παρ. 2: βα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ», ββ) στο τελευταίο εδάφιο, οι λέξεις «, με εξαίρεση τα όσα ειδικότερα ορίζονται στο καθεστώς της «Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης»» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 3 του Γ.Α.Κ.» και το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 12

Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων

  1. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ, με εξαίρεση όσα από τα καθεστώτα του Μέρους Β` ορίζουν είτε μεγαλύτερο, είτε μικρότερο ποσό, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ..

2. Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα επενδυτικού σχεδίου ενισχύσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, δεν μπορεί να υπερβούν σωρευτικά τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.. Οι περιορισμοί αυτοί ισχύουν για τα επενδυτικά σχέδια, τα οποία υπάγονται στο παρόν και για χρονική περίοδο τριών (3) ετών από την υποβολή της αίτησης του φορέα για υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου του. Ως ποσό ενίσχυσης, ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο, λαμβάνεται υπόψη το εγκριθέν με την απόφαση υπαγωγής. Το υπερβάλλον ποσό ενίσχυσης περικόπτεται αναλογικά κατά είδος ενίσχυσης και ομάδα δαπανών. Τα ανώτατα όρια της παρούσας προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50 %) στις περιπτώσεις που η ενίσχυση δίδεται με τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 3 του Γ.Α.Κ.».

  • 2. Άρθρο 9 – Είδη ενισχύσεων – Κίνητρα – Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4887/2022
    Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 9 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθούν και οι παρακάτω:
    «Άρθρο 9 – Είδη ενισχύσεων-Κίνητρα
    1. Στα επενδυτικά σχέδια τα οποία υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:
    [….]
    δ. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης -καθώς και των εύλογων προσαρμογών σε περίπτωση δημιουργίας θέσεων εργασίας για άτομα με αναπηρία- η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας -καθώς και στην κάλυψη του κόστους για την παροχή εύλογων προσαρμογών- που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.[…]»

    Αντιστοίχως πρέπει να συμπληρωθεί και η παρ. 4 του άρθρου 24-Περιεχόμενο και Καταβολή Ενισχύσεων, η οποία τροποποιείται με το άρθρο 21 του παρόντος σχεδίου νόμου.

  • 2 Μαΐου 2025, 01:51 | συλικας δημητριος

    Οι μικρές επιχειρήσεις χρειάζονται το καθεστώς των επιχορηγήσεων σε όλη την επικρατεια προκειμένου να επενδύσουν σε νέα projects αφου δύσκολα εγκρίνονται για δανεισμό

  • 2 Μαΐου 2025, 00:05 | ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΖΙΓΓΙΡΙΔΗΣ

    Να παραμείνει το καθεστως των επιχορηγησεων για μικρεσ επιχειρησεις σε όλη την χώρα. Οι φορολογικες απαλλαγες δεν εξυπηρετούν την ίδρυση νέων επιχειρήσεων παρά μόνο τιε υφιστάμενες

  • 1 Μαΐου 2025, 13:49 | Eleni Paparika

    Καταργείται τα όρια των ενισχύσεων_ Να διασφαλιστεί με σαφή τρόπο ότι η αύξηση των ορίων δεν θα έχει ως αποτέλεσμα να «φαγωθούν» οι διαθέσιμοι πόροι από λίγες μεγάλες επιχειρήσεις, αφήνοντας τις μικρότερες εκτός—ειδικά σε καθεστώτα με τεράστια ζήτηση.

  • 30 Απριλίου 2025, 21:59 | Γιώργος Μαδεμλής

    Η κατανομή των προς χορήγηση ποσών της επιχορήγησης στις περιφέρειες, στην ΓΓΙΕ και στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης να είναι γνωστή κατά την προκήρυξη.

  • 30 Απριλίου 2025, 14:38 | Ευγενία Καβαλλάρη

    Άρθρο 11 §2
    «Τα ανώτατα όρια της παρούσας προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) στις περιπτώσεις που η ενίσχυση δίδεται με τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής και επιχορήγησης, στις περιπτώσεις που η επιχειρηματική δραστηριότητα ασκείται σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 3 του Γ.Α.Κ».

  • 30 Απριλίου 2025, 14:32 | ILF CONSULTING

    Η ILF Consulting IKE, ως ενεργή συμβουλευτική εταιρεία με εξειδίκευση στην υποστήριξη επενδυτικών σχεδίων και στην αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, συμμετέχει ενεργά στη δημόσια διαβούλευση επί του ανωτέρω σχεδίου νόμου, αναγνωρίζοντας τη σημασία του για τον εκσυγχρονισμό του αναπτυξιακού πλαισίου και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.

    1. Εξαίρεση δραστηριοτήτων του κλάδου Υγείας (ΚΑΔ 86.1 και συναφείς)

    Διατυπώνεται επιφύλαξη αναφορικά με την πρόβλεψη εξαίρεσης του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) 86.1, καθώς και λοιπών συναφών ΚΑΔ που σχετίζονται με τις υπηρεσίες Υγείας, από τις επιλέξιμες δραστηριότητες του αναπτυξιακού πλαισίου. Ο εν λόγω κλάδος, πλην του προφανούς κοινωνικού και δημόσιου χαρακτήρα του, αποτελεί νευραλγικό τομέα οικονομικής ανάπτυξης, με σημαντική συμβολή στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν. Η αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου, ιδίως με την προώθηση ιδιωτικών Μονάδων Ημερήσιας Νοσηλείας και νέων νοσηλευτικών δομών, ενισχύεται από το κανονιστικό πλαίσιο που εισήχθη με το ΦΕΚ Β’/31.12.2024, το οποίο θέτει σαφείς όρους και προδιαγραφές λειτουργίας. Εν προκειμένω, κρίνεται σκόπιμη η αναθεώρηση της εν λόγω εξαίρεσης και η ένταξη των σχετικών δραστηριοτήτων στις επιλέξιμες κατηγορίες του αναπτυξιακού νόμου.

    2. Επιλεξιμότητα ευαίσθητων και νησιωτικών περιοχών

    Η σαφής και ρητή πρόβλεψη περί ένταξης των ευαίσθητων γεωγραφικών περιοχών, καθώς και των νησιωτικών περιοχών της χώρας στο πλαίσιο των επιλέξιμων ζωνών παρέμβασης, αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη. Η εμπειρία από την εφαρμογή προηγούμενων προκηρύξεων έχει αναδείξει την ανάγκη προνομιακής μεταχείρισης περιοχών με αυξημένες αναπτυξιακές ανάγκες, αλλά και δυναμικό, που συχνά δεν αξιοποιείται επαρκώς λόγω γραφειοκρατικών ή νομοτεχνικών ερμηνειών.

    3. Ζητήματα χρηματοδότησης μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων – Πρόταση για υπεύθυνη δήλωση

    Η απαίτηση προσκόμισης βεβαίωσης πρόθεσης χρηματοδότησης από τραπεζικό ίδρυμα κατά τη φάση της υποβολής του φακέλου έχει διαπιστωμένα λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας σε προηγούμενους κύκλους του Αναπτυξιακού Νόμου. Στην πράξη, η καθυστέρηση ή η άρνηση έκδοσης σχετικής βεβαίωσης από τα τραπεζικά ιδρύματα, ιδίως κατά το στάδιο της προαξιολόγησης, έχει οδηγήσει είτε σε απορρίψεις είτε σε ματαιώσεις επενδυτικών σχεδίων. Προτείνουμε να δοθεί η δυνατότητα στον υποψήφιο επενδυτή να υποβάλει, σε αντικατάσταση της βεβαίωσης χρηματοδότησης, Υπεύθυνη Δήλωση μέσω της πλατφόρμας gov.gr, με την οποία να δηλώνεται ρητά η πρόθεση λήψης τραπεζικού δανείου, υπό την προϋπόθεση έγκρισης του σχεδίου. Η πρόβλεψη αυτή θα αποσυμφορήσει σημαντικά τη διαδικασία υποβολής και θα ενισχύσει τη δυνατότητα έγκαιρης αξιολόγησης των φακέλων, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δέσμευση του επενδυτή.

    4. Δυνατότητα άμεσης ενεργοποίησης όλων των καθεστώτων ενίσχυσης

    Τέλος, εκφράζεται η ανάγκη ταυτόχρονης ή διαδοχικής (με σαφές χρονοδιάγραμμα) προκήρυξης όλων των καθεστώτων του Αναπτυξιακού Νόμου, προκειμένου να καταστεί δυνατή η υποβολή επενδυτικών σχεδίων που σήμερα παραμένουν ανενεργά λόγω μη δημοσίευσης των σχετικών προσκλήσεων. Ιδιαίτερα τα καθεστώτα «Μεγάλες Επενδύσεις», «Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού», καθώς και «Ευρωπαϊκές Αλυσίδες Αξίας» αποτελούν τομείς στρατηγικού ενδιαφέροντος, με σημαντικό αριθμό ώριμων επενδυτικών σχεδίων να τελούν σε αναμονή.

    Η άμεση ενεργοποίησή τους, εντός ενιαίου προγραμματισμού, θα συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση σταθερού αναπτυξιακού περιβάλλοντος και στη διασφάλιση της εμπιστοσύνης του επενδυτικού κοινού προς τη διοίκηση.

  • 25 Απριλίου 2025, 10:43 | Οικονόμου Γιάννης

    Για το Άρθρο 11
    • να διασφαλιστεί ότι τα αυξημένα όρια από 10 σε 20 εκατ. € δε θα περιορίσουν την κατανομή πόρων σε μικρότερες επιχειρήσεις, ιδίως σε καθεστώτα υψηλής ζήτησης.