- Για την υλοποίηση του σχεδίου δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων συνάπτονται μεταξύ του οικείου Γενικού Επιτελείου των Ενόπλων Δυνάμεων και του Τ.Α.Εθ.Α. προγραμματικές συμβάσεις για ένα ή περισσότερα ακίνητα, στις οποίες περιλαμβάνεται:
α) το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων υπέρ Τ.Α.Εθ.Α.,
β) το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή και τη συντήρηση των στρατιωτικών οικημάτων,
γ) η μορφή και οι πηγές χρηματοδότησης των εργασιών κατασκευής και συντήρησης στρατιωτικών οικημάτων,
δ) ο τρόπος κατασκευής με αυτεπιστασία ή με ανάθεση σε εργολάβους και
ε) ειδικότερα θέματα για τα οποία καθίσταται αναγκαία η σύμπραξη του Φ.Α.Α.Ε.Δ..
- Με προγραμματικές συμβάσεις που συνάπτονται μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Τ.Α.Εθ.Α. και άλλων υπουργείων επιτρέπεται η χρηματοδότηση από τα Υπουργεία της κατασκευής, ανακατασκευής και συντήρησης στρατιωτικών οικημάτων, με αντάλλαγμα τη μερική ή ολική παραχώρηση της χρήσης τους για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών του προσωπικού τους.
- Η διαχείριση των στρατιωτικών οικημάτων που εντάσσονται στο σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η χρήση τους από τους δικαιούμενους γίνονται σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Διαχείρισης Στρατιωτικών Οικημάτων, με τον οποίο καθορίζονται:
α) τα αρμόδια όργανα, οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και οι τεχνικές παράμετροι για την ανάπτυξη και λειτουργία διαβαθμισμένης ψηφιακής πλατφόρμας για την ολοκληρωμένη οπτικοακουστική παρουσίαση των διαθέσιμων στρατιωτικών οικημάτων,
β) τα αρμόδια όργανα, οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία διακλαδικής μοριοδότησης και επιλογής των δικαιούχων στέγασης, σύμφωνα με την προσωπική, οικογενειακή, οικονομική και υπηρεσιακή τους κατάσταση και τις υπηρεσιακές ανάγκες,
γ) θέματα παράδοσης και παραλαβής των οικημάτων, ελέγχου και βεβαίωσης φθορών, οι όροι αποκατάστασής τους και γενικά ζητήματα διαχείρισης και καθημερινής χρήσης,
δ) ο υπολογισμός της αποζημίωσης που καταβάλλουν τα στελέχη για τη χρήση των στρατιωτικών οικημάτων, οι κατηγορίες δαπανών με τις οποίες επιβαρύνονται, τα αρμόδια όργανα, οι όροι, η διαδικασία, ο υπολογισμός και ο τρόπος καταβολής των εν λόγω αποζημιώσεων και δαπανών ή συμψηφισμού τους με τη μισθοδοσία τους,
ε) το πρότυπο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Γενικών Επιτελείων και Τ.Α.Εθ.Α. για την κατασκευή και συντήρηση στρατιωτικών οικημάτων και
στ) κάθε άλλη αναγκαία σχετική λεπτομέρεια.
- Οι πόροι που προέρχονται από την καταβολή αποζημίωσης για την παραχώρηση χρήσης των στρατιωτικών οικημάτων, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών που καταβάλλονται για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και τη θέρμανση, διατίθενται αποκλειστικά για την κατασκευή, αναβάθμιση, ανακατασκευή, συντήρηση και ανακαίνιση στρατιωτικών οικημάτων και εγκαταστάσεων.
- Ειδικώς στις περιπτώσεις στεγαστικών δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) έως τριάντα τοις εκατό (30%) των οικημάτων που κατασκευάζονται εκμισθώνεται για τη στέγαση υπαλλήλων του δημοσίου τομέα, κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143).
Το ποσοστό παραχώρησης στρατιωτικών οικιών για αλλοτριους σκοπούς είναι πολύ μεγάλο, δεδομένου ότι το ΤΑΕΘΑ θα προσφέρει και το οικόπεδο. Επιπλέον δεν καθορίζεται πως θα επιλέγεται το 15% , το 20% ή και το 30% για παραχώρηση οικιών σε πολίτες.Τελος με αυτό το άρθρο τίθεται σε αμφισβήτηση η πρόθεση του κ. Υπουργού για κάλυψη 100% των στεγαστικών αναγκών των στελεχών, όπως το έχει αναφέρει στα πλαίσια της ατζέντας 2030.
Λαμβανομένου υπόψη του αναφερόμενου σκοπού του νομοσχεδίου διαφωνώ με την πρόβλεψη της παρ. 2 σχετικά με την ολική παραχώρηση στρατιωτικών οικημάτων σε άλλα Υπουργεία ακόμη και αν χρηματοδοτήσουν εξ’ολοκλήρου την ανέγερση ή συντήρηση των οικημάτων αυτών δεδομένου ότι τα οικήματα αυτά θα ανεγερθούν σε ακίνητα του ΥΠΕΘΑ και των Μετοχικών Ταμείων . Εκτιμώ ότι θα πρέπει να αναγραφεί ότι η παραχώρηση αφορά σε ποσοστό αναλογικό της χρηματοδότησης των Υπουργείων μειούμενο τουλάχιστον κατά 50% διότι πρόκειται για ανέγερση σε ακίνητο κυριότητας ΥΠΕΘΑ. Επιπρόσθετα η πρόβλεψη ποσοστού 30% στην παρ. 5 είναι υπερβολική λαμβανομένου υπόψη ότι το νομοσχέδιο αφορά στην κάλυψη των αναγκών των στρατιωτικών (άρθρο 2) και όχι άλλων επαγγελματικών ομάδων. Δεδομένου ότι οι στρατιωτικοί μετατίθενται κάθε τρία χρόνια για κάλυψη της μαχητικής ικανότητας της Χώρας σε όλη τη διάρκεια του επαγγελματικού τους βίου δεν νομίζω ότι θα υπάρξει η δυνάτητα κάλυψης των δικών τους αναγκών σε ικανοποιητικό ποσοστό για να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε και το 30% άλλων επαγγελματικών ομάδων.
Διαφωνώ με το στ) 5. Διότι είναι υψηλό το 30% σαν ποσοστό. Ενα 10% θα ήταν ικανοποιητικό και αυτό αυστηρά με προτεραιότητα σε δασκάλους αναπληρωτές παντρεμενους (βοήθεια στο πρόβλημα της υπογεννετικότητας). Καλό θα ήταν και το Υπουργείο Παιδείας να δώσει και αυτό κάτι σε αντισταθμισμα σε οικογένειες στρατιωτικών.