Άρθρο 14-Συγκρότηση – Αρμοδιότητες

1.    Η Διεύθυνση Υποδοχής και Κοινωνικής Ένταξης συγκροτείται από τα ακόλουθα Τμήματα:

α. Το Τμήμα Φιλοξενίας, το  οποίο είναι αρμόδιο: αα) Για τη μελέτη, σχεδιασμό και παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των αιτούντων διεθνούς προστασίας και δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος, καθώς και ασυνόδευτων ανήλικων, ββ) Για τη  συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, τη γενική διεύθυνση εσωτερικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους πρόσφυγες, φορείς της κοινωνίας των πολιτών και άλλους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, για τη χάραξη και υλοποίηση της ως άνω πολιτικής, γγ) Για την εξασφάλιση της συνοχής και της συμπληρωματικότητας μεταξύ των συγχρηματοδοτήσεων των  ευρωπαϊκών προγραμμάτων και εκείνων που προβλέπονται στο πλαίσιο άλλων εθνικών, κοινοτικών και ιδιωτικών χρηματοδοτικών μέσων, δδ) Για τη μελέτη, ανάπτυξη και επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου προδιαγραφών που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία των κέντρων φιλοξενίας αιτούντων διεθνούς προστασίας και ανθρωπιστικού καθεστώτος, καθώς και ασυνόδευτων ανήλικων, εε) Για την ίδρυση, λειτουργία και εποπτεία των κέντρων φιλοξενίας αιτούντων διεθνούς προστασίας, ανθρωπιστικής προστασίας & ασυνόδευτων ανήλικων, στστ) Για την ανάπτυξη συνεργασίας με το τμήμα προστασίας ευπαθών ομάδων της διεύθυνσης κοινωνικής αντίληψης & αλληλεγγύης, ώστε να διασφαλιστεί η πληρότητα και καταλληλότητα των προδιαγραφών κατά τις ακολουθούμενες διαδικασίες, καθώς και η αποτελεσματική εποπτεία του συστήματος διαχείρισης αιτημάτων στέγασης αιτούντων άσυλο και ασυνόδευτων ανηλίκων.

β. Το Τμήμα Υπηρεσιών Υποδοχής, το οποίο είναι αρμόδιο: αα) Για τη μελέτη, σχεδιασμό και παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής υποδοχής αιτούντων διεθνούς προστασίας, κατά την έννοια της Οδηγίας 2003/9/ΕΚ, σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων διεθνούς προστασίας, για την υποδοχή των αιτούντων διεθνούς προστασίας, των δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος και των πολιτών τρίτων χωρών. Η πολιτική υποδοχής αφορά στην παροχή πλήρους δέσμης μέτρων για την υποδοχή των αιτούντων, συμπεριλαμβανομένων των υλικών συνθηκών υποδοχής, καθώς και στη θέσπιση των απαιτούμενων διαδικασιών, πρωτοκόλλων και κριτηρίων χορήγησης των εν λόγω συνθηκών υποδοχής. ββ) Για τη συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, τη γενική διεύθυνση εσωτερικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους πρόσφυγες, φορείς της κοινωνίας των πολιτών και άλλους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, για τη χάραξη και υλοποίηση των ως άνω πολιτικών. γγ) Για την εξασφάλιση της συνοχής και της συμπληρωματικότητας μεταξύ των συγχρηματοδοτήσεων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και εκείνων που προβλέπονται στο πλαίσιο άλλων εθνικών, ευρωπαϊκών ή άλλων και  ιδιωτικών χρηματοδοτικών μέσων. δδ) Για τη μελέτη, ανάπτυξη και επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου προδιαγραφών που αφορούν στην παροχή των υπηρεσιών υποδοχής αιτούντων διεθνούς προστασίας και ανθρωπιστικού καθεστώτος, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, νομικής συνδρομής και κατάλληλης πρόσβασης στα συστήματα υγείας και παιδείας, καθώς και στην αγορά εργασίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ανάπτυξη και επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου προδιαγραφών που αφορούν στις διαδικασίες πιστοποίησης, αποκατάστασης και κατάλληλης διαχείρισης ευάλωτων προσώπων που συμπεριλαμβάνονται στις ανωτέρω ομάδες, όπως: πρόσωπα με αναπηρία ή σοβαρή ασθένεια, εθισμένοι χρήστες ουσιών, ηλικιωμένοι, έγκυοι, άγαμοι γονείς ή μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα, γυναίκες σε κύηση ή λοχεία, πρόσωπα που υπήρξαν θύματα βασανιστηρίων, βιασμού ή άλλων σοβαρών μορφών ψυχολογικής, σωματικής ή σεξουαλικής βίας, καθώς και θύματα εκμετάλλευσης, εμπορίας και διακίνησης.

γ. Το Τμήμα Προστασίας Ασυνόδευτων Ανήλικων, το οποίο είναι αρμόδιο: αα) Για τη μελέτη, σχεδιασμό και παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής για την υποδοχή και την κοινωνική προστασία των ασυνόδευτων ανήλικων, στο πλαίσιο των οποίων παρέχονται οι απαιτούμενες εγγυήσεις, με ειδική μέριμνα ως προς τη θεσμική κατοχύρωση της νομιμότητας παραμονής τους στη χώρα, τη νομική τους εκπροσώπηση και την ανάπτυξη συμπληρωματικών πλαισίων προστασίας, στη βάση των καταγραφόμενων αναγκών επί του πεδίου. Σε αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, θεσμικές εγγυήσεις ως προς την επάρκεια εκπροσώπησής, τις κατάλληλες συνθήκες διαμονής, καθώς και την  οικογενειακή ενότητα και τη δυνατότητα επανένωσης, κατά την έννοια της Οδηγίας 2011/95/ΕΕ, σχετικά με τις απαιτήσεις για την αναγνώριση και το καθεστώς των αλλοδαπών ή των ανιθαγενών ως δικαιούχων διεθνούς προστασίας, όπως έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο και ισχύει. ββ) Για τη  συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, τη γενική διεύθυνση εσωτερικών υποθέσεων της ευρωπαϊκής επιτροπής, την ύπατη αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους πρόσφυγες, φορείς της κοινωνίας των πολιτών και άλλους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, για τη χάραξη και υλοποίηση της ως άνω πολιτικής. γγ) Για την εξασφάλιση της συνοχής και της συμπληρωματικότητας μεταξύ των συγχρηματοδοτήσεων των  εθνικών & ευρωπαϊκών προγραμμάτων και εκείνων που προβλέπονται στο πλαίσιο άλλων εθνικών, κοινοτικών και ιδιωτικών χρηματοδοτικών μέσων. δδ) Για την ανάπτυξη συνεργασίας με το τμήμα προστασίας ευπαθών ομάδων της διεύθυνσης κοινωνικής αντίληψης & αλληλεγγύης, ώστε να διασφαλιστεί η πληρότητα και καταλληλότητα των προδιαγραφών κατά τις ακολουθούμενες διαδικασίες, καθώς και η αποτελεσματική εποπτεία του συστήματος διαχείρισης αιτημάτων στέγασης ασυνόδευτων ανηλίκων.

δ. Το Τμήμα Κοινωνικής Ένταξης που συστάθηκε με την περίπτωση γ της παραγράφου 3 του άρθρου 20 του πδ 105/2014 (ΦΕΚ Α172) και  το οποίο υπάγεται πλέον με τις αρμοδιότητές του στη Διεύθυνση Υποδοχής και Κοινωνικής Ένταξης που ιδρύεται με τον παρόντα νόμο, είναι αρμόδιο για: αα) Την υποβολή εισηγήσεων, για τη διαμόρφωση της στρατηγικής και των πολιτικών ένταξης δικαιούχων διεθνούς προστασίας, δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος, ασυνόδευτων ανηλίκων και μεταναστών,  αιτούντων άσυλο και ευπαθών ομάδων με την προοπτική ένταξή τους,  και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα και την υλοποίηση τους σε συνεργασία με φορείς, Υπουργεία και την κοινωνία των πολιτών, μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων, μέτρων και δράσεων. ββ) Την υποβολή προτάσεων για το θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας με τα Υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς και την πραγματοποίηση διαλόγου με τους φορείς της κοινωνίας των πολιτών και τους συλλόγους δικαιούχων διεθνούς προστασίας και μεταναστών. γγ) Την υποβολή προτάσεων για τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα στους τομείς της ένταξης και της ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.

δδ) Το συντονισμό των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού για την υποβολή προτάσεων και την κατάρτιση ολοκληρωμένων προγραμμάτων ένταξης των δικαιούχων διεθνούς προστασίας και μεταναστών και άλλων ευπαθών ομάδων και την υλοποίηση τους σε συνεργασία με άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και την κοινωνία των πολιτών. εε) Την καταγραφή και πιστοποίηση μη κυβερνητικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της διεθνούς προστασίας, της μετανάστευσης και της κοινωνικής ένταξης, καθώς και την καταγραφή των υφισταμένων μεταναστευτικών κοινοτήτων και συλλόγων πολιτών λοιπών ευπαθών ομάδων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου. στστ) Το σχεδιασμό, την κατάρτιση κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας και τη διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για θέματα κοινωνικής ένταξης δικαιούχων διεθνούς προστασίας, μεταναστών και άλλων ευπαθών ομάδων, καθώς και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη συνεργασία με φορείς που αναλαμβάνουν την υλοποίηση των έργων στα προγράμματα αυτά. ζζ) Την εκπροσώπηση του Υπουργείου σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς που ασχολούνται με θέματα ένταξης δικαιούχων διεθνούς προστασίας, μεταναστών και άλλων ευπαθών ομάδων καθώς και τη διαμόρφωση σχετικών θέσεων και την παροχή οδηγιών προς τις ελληνικές αντιπροσωπείες στην αλλοδαπή επί των θεμάτων αυτών. ηη) Τη συνεργασία με άλλα κράτη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων στον τομέα της ένταξης και της ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής καθώς και για ανταλλαγή καλών πρακτικών. θθ) Την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των υπαλλήλων των δημόσιων φορέων και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για θέματα ένταξης και τη διαπολιτισμική εκπαίδευσή τους στον τομέα αυτό. ιι) Την οργάνωση και την εποπτεία ημερίδων, συνεδρίων και συναντήσεων εργασίας, καθώς και άλλων δράσεων επικοινωνιακού χαρακτήρα, με στόχο την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινής γνώμης στους τομείς της ένταξης και της ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής. ιαια) Το σχεδιασμό, την εποπτεία και τον έλεγχο δομών και υπηρεσιών ένταξης δικαιούχων διεθνούς προστασίας και μεταναστών και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.

ε. Το Τμήμα Υλοποίησης Προγραμμάτων Υποδοχής και Κοινωνικής Ένταξης, το οποίο είναι αρμόδιο για: αα) Τη μελέτη εφαρμογής, τον σχεδιασμό, την παρακολούθηση του φυσικού αντικειμένου ή/και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής ένταξης αιτούντων διεθνούς προστασίας, δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος και ασυνόδευτων ανήλικων, καθώς και προγραμμάτων κοινωνικής ένταξης των δικαιούχων των ανωτέρω μορφών προστασίας και νομίμων μεταναστών, υπό τη χρηματοδότηση εθνικών πόρων, ββ) τη μελέτη εφαρμογής, το σχεδιασμό, την παρακολούθηση του φυσικού αντικειμένου ή/και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής ένταξης αιτούντων διεθνούς προστασίας, δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος και ασυνόδευτων ανήλικων, καθώς και προγραμμάτων κοινωνικής ένταξης των δικαιούχων των ανωτέρω μορφών προστασίας και νομίμων μεταναστών εντός των προγραμμάτων του AMIF και του ISF που υλοποιούνται από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή και τις Εντεταλμένες Αρχές.

 

  • 10 Φεβρουαρίου 2016, 13:09 | Ελληνικο Συμβουλιο για τους Προσφυγες

    Παρ. 1 στοιχ. (γ): Θα ήταν χρήσιμο στο στοιχείο (αα), να προσδιορισθεί ότι η νομική εκπροσώπηση θα πρέπει να είναι όχι μόνο «επαρκής», αλλά «και κατάλληλη», καθώς και στο τέλος του πρώτου εδαφίου, να προστεθεί μετά τη φράση: «στη βάση των καταγραφόμενων αναγκών επί του πεδίου», η φράση: «με βάση το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού».

    Παρ. 1 στοιχ. (δ): Θα ήταν χρήσιμο να προστεθεί στο στοιχείο (αα), τέλος πρώτου εδαφίου, μετά τη φράση «μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων, μέτρων και δράσεων», η πρόταση: «Στο πλαίσιο των πολιτικών ένταξης, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για την παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης ή επανακατάρτισης των προσώπων αυτών σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.» Επιπλέον, θα ήταν καλό να προστεθεί στο στοιχείο ββ) μετά τη φράση «…και μεταναστών», η φράση: «για τη χάραξη και υλοποίηση της ως άνω πολιτικής».