Άρθρο 4: Θέματα συνεργασίας με το Υπουργείο Εξωτερικών

Θέματα συνεργασίας με το Υπουργείο Εξωτερικών

1 α. To σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης πληροφοριών του Υπουργείου Εξωτερικών «Ηλεκτρονική Πύλη (Agora)» ως ενιαία εθνική ηλεκτρονική πύλη για την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα, ο καθορισμός της δομής, του περιεχομένου του και η διαχείρισή του μεταφέρεται στην «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.».

β. Το άρθρο 20 παρ. 2 περ. Ι του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών», όπως ισχύει, τροποποιείται ως εξής:
«Ι. Τμήμα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Πληροφοριών:
Έχει ως αρμοδιότητα τον έλεγχο και την αξιολόγηση των πληροφοριών (πολιτικών, οικονομικών, κανονιστικών και επιχειρηματικών) που Πρεσβευτικές και Προξενικές Αρχές και Γραφεία ΟΕΥ εισάγουν στο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης πληροφοριών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας».

2 α. Στην «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» ανατίθεται η παροχή πληροφόρησης, συμβουλευτικής βοήθειας ως και κάθε άλλης υποστηρικτικής υπηρεσίας προς τις ελληνικές επιχειρήσεις με στόχο τη διευκόλυνση επιχειρηματικών επαφών και τη στήριξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας στις διεθνείς αγορές.

β. Από της ισχύος του παρόντος καταργείται το σημείο α’ της περιπτώσεως Ι της παραγράφου 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών».

γ. Το σημείο β’ της περ. Ι της παραγράφου 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών» τροποποιείται ως εξής:
«Την ενημέρωση και διευκόλυνση των φορέων του Δημοσίου, των Διαπιστευμένων Φορέων και των ελληνικών επιχειρήσεων στα προγράμματα Twinnig, TAIEX, SIGMA και στα ευρωπαϊκά και διεθνή χρηματοδοτικά προγράμματα βοήθειας προς τρίτες χώρες σε συνεργασία με την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» για τους τομείς που αφορούν την προώθηση των εξαγωγών και την ενίσχυση της ελληνικής επιχειρηματικότητας διεθνώς.»

δ. Το σημείο γ’ της περ. Ι της παραγράφου 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών» τροποποιείται ως εξής:

«Την καταγραφή των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, των προτεραιοτήτων και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στις αγορές του εξωτερικού και τη στήριξή τους σε συνεργασία με τις πρεσβευτικές και προξενικές αρχές, τα Γραφεία Ο.Ε.Υ. και την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.»

ε. Το σημείο δ’ της περ. Ι της παραγράφου 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών» τροποποιείται ως εξής:

«Την παρακολούθηση και συμμετοχή στις δράσεις αρμοδίων δημοσίων ή ιδιωτικών επιχειρηματικών φορέων για την κατάρτιση μελετών, που έχουν στόχο την ενίσχυση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών και τη στήριξη ελληνικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και συνεργασιών, σε συνεργασία με την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.».

3 α. Στην «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» ανατίθεται η διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών που συνοδεύουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό ή Υπουργούς κατά τη διάρκεια των επίσημων επισκέψεών τους στο εξωτερικό.

β. Η περίπτωση α’ της περ. ΙΙ (Τμήμα Διοργάνωσης Επιχειρηματικών Αποστολών) της παρ. 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών» τροποποιείται ως ακολούθως:
«Τη συνεργασία με την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» και τον συντονισμό με τις Αρχές Εξωτερικού για τις επιχειρηματικές αποστολές που συνοδεύουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό ή Υπουργούς κατά την διάρκεια των επίσημων επισκέψεών τους στο εξωτερικό».

γ. Η περίπτωση β’ της περ. ΙΙ (Τμήμα Διοργάνωσης Επιχειρηματικών Αποστολών) της παρ. 2 του άρθρου 24γ του πδ 230/1998 «Αρμοδιότητες και Διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών» τροποποιείται ως ακολούθως:
«Το συντονισμό των Αρχών Εξωτερικού και των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων για την υλοποίηση των επιχειρηματικών αποστολών και εκδηλώσεων που διοργανώνονται από την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» και άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς επιχειρηματικούς φορείς».

4. Με Μνημόνια Συνεργασίας των Υπουργείων Εξωτερικών και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μπορούν να καταρτίζονται και εγκρίνονται ετήσια Επιχειρησιακά Σχέδια για την προώθηση των εξαγωγών, την προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση της ελληνικής επιχειρηματικότητας ανά χώρα-στόχο. Τα Επιχειρησιακά Σχέδια καταρτίζονται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις των Υπουργείων Εξωτερικών και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου ΑΕ» σε συνεργασία με τις κατά περίπτωση ανά χώρα-στόχο αρμόδιες υπηρεσίες (Πρεσβεία, Γραφείο ΟΕΥ).

5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μπορούν να αποσπώνται ως Σύνδεσμοι στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και εν συνεχεία να διατίθενται στην «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» υπάλληλοι του Κλάδου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών. Οι αποσπώμενοι τοποθετούνται σε θέσεις ανάλογες του βαθμού τους. Ο αριθμός των αποσπώμενων κατά το ανωτέρω εδάφιο δεν δύναται να υπερβαίνει το 15% των εκάστοτε υπηρετούντων στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών υπαλλήλων του Κλάδου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων και σε κάθε περίπτωση το 10% του συνολικού αριθμού υπαλλήλων του εν λόγω Κλάδου. Οι αποσπάσεις έχουν διάρκεια έως 2 έτη με δυνατότητα παράτασης σύμφωνα με τα οριζόμενα στα προηγούμενα εδάφια της παραγράφου αυτής. Οι αποσπάσεις λήγουν σε κάθε περίπτωση με την τοποθέτηση των Υπαλλήλων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων σε Γραφείο ΟΕΥ στο εξωτερικό.

Με όμοια απόφαση μετά από πρόταση της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» μπορεί να αποσπάται προσωπικό της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» στα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών με συγκεκριμένη αποστολή προώθησης επιλεγμένων κλάδων ή/και προϊόντων και προσέλκυσης επενδύσεων στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» και μόνο εφόσον σε αυτά τα Γραφεία ΟΕΥ υπηρετεί τουλάχιστον ένας Υπάλληλος του Κλάδου ΟΕΥ.

6. Οι αποσπώμενοι υπάγονται ιεραρχικώς στους εκάστοτε Προϊσταμένους των Υπηρεσιών του ΥΠΑΝ ή της «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» και των Γραφείων ΟΕΥ, όπου αποσπώνται αντιστοίχως, και συνεργάζονται μαζί τους. Τα διοικητικά θέματα των αποσπώμενων στα Γραφεία ΟΕΥ του Εξωτερικού καθορίζονται από την διεθνή διπλωματική πρακτική και τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών.

7. Για την ενίσχυση των προγραμμάτων και δράσεων της στο εξωτερικό μπορούν να προσλαμβάνονται από την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.», σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Εσωτερικό Κανονισμό της, και να διατίθενται επιτοπίως στα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων μόνιμοι κάτοικοι του κράτους, όπου εδρεύουν οι ανωτέρω υπηρεσίες, με τον τρόπο και τις προϋποθέσεις της παραγράφου 5 εδ. ε΄ του παρόντος άρθρου. Για την πρόσληψη απαιτείται απόφαση του ΔΣ της «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.», με την οποία καθορίζεται το ύψος της αντιμισθίας των προσλαμβανομένων αφού ληφθούν υπόψη οι τοπικές συνθήκες εργασίας. Με την επιφύλαξη των διατάξεων της ΠΥΣ 33/2006 και του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, η πρόσληψη γίνεται με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου έως δύο (2) ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται για μέχρι άλλα δύο (2) έτη.

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 09:17 | Hara

    Η διάταξη, που προβλέπει την δυνατότητα να αποσπάται προσωπικό της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» στα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών με συγκεκριμένη αποστολή προώθησης επιλεγμένων κλάδων ή/και προϊόντων και προσέλκυσης επενδύσεων στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» δεν είναι απαραίτητη.

    Η προώθηση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων της Ελλάδας στο εξωτερικό αποτελεί αρμοδιότητα των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) του Υπουργείου Εξωτερικών. Τα γραφεία ΟΕΥ διαθέτουν επαρκές και καταρτισμένο προσωπικό προκειμένου να επιτελούν όλες τις σχετικές με την προώθηση της εξωστρέφειας απαιτούμενες ενέργειες, τόσο σε γενικότερο επίπεδο αλλά και σε ότι αφορά σε ειδικές και συγκεκριμένες αποστολές προώθησης επιλεγμένων κλάδων ή/και προϊόντων και προσέλκυσης επενδύσεων.

    Οι εν λόγω Υπάλληλοι αποτελούν ειδικό κλάδο και οι περισσότεροι πλέον είναι απόφοιτοι της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (2ετής φοίτηση). Καλύπτουν σήμερα 195 οργανικές θέσεις. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια ενώ ο αριθμός των Γραφείων ΟEY που λειτουργούν ανέρχεται σε 55 περίπου, τα 2/3 αυτών στελεχώνονται από έναν υπάλληλο χωρίς προϋπολογισμό, ενώ το 45% των εμπορικών συμβούλων της χώρας βρίσκεται να υπηρετεί στην Αθήνα.

    Στο μέτρο λοιπόν που τα Γραφεία ΟΕΥ χρειάζονται στελεχιακή ενίσχυση θα ήταν περισσότερο λογικό να υπάρξει πρόβλεψη για περισσότερες τοποθετήσεις στο εξωτερικό των στελεχών ΟΕΥ που παραμένουν στην Κεντρική Υπηρεσία και όχι η απόσπασή υπαλλήλων άλλων φορέων.

    Ως εκ τούτου, η απόσπαση στα Γραφεία ΟΕΥ στελεχών της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε., είτε εργάζονται ήδη στην Εταιρεία είτε πρόκειται να προσληφθούν (αναφέρεται ότι πρόκειται να προσληφθούν 80 επιπλέον άτομα), τη στιγμή που υπάρχει σημαντικός αριθμός ΟΕΥ που παραμένουν χωρίς τοποθέτηση στο εξωτερικό και υπηρετούν στην Αθήνα δεν είναι κατανοητή.

    Η εν λόγω πρόβλεψη θα επιφέρει αδικαιολόγητη δαπάνη (οι υπάλληλοι που τοποθετούνται στο εξωτερικό απολαμβάνουν ειδικής αποζημίωσης πέραν του μισθού τους), η οποία θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό σε μια περίοδο αυστηρών δημοσιονομικών περικοπών.

    Παράλληλα, τη στιγμή που το εν λόγω προσωπικό δεν έχει περάσει από αντίστοιχη διαδικασία επιλογής, όπως οι Υπάλληλοι ΟΕΥ (διετής φοίτηση στη ΕΣΔΔ), μπορεί να δοθεί η εντύπωση ότι η εν λόγω διάταξη επιχειρεί να εξυπηρετήσει ατομικά ή συντεχνιακά συμφέροντα ορισμένων ατόμων ή ομάδων. Παράλληλα μπορεί να εκληφθεί και ως μονομερής διάταξη υπέρ του προσωπικού της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε., καθώς πχ. αντίστοιχη διάταξη δεν προβλέπεται για τους υπαλλήλους του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (Γενική Διεύθυνση Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του ΥΠΑΝ.