ΜΕΡΟΣ ΕΝΝΑΤΟ – ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ – ΤΙΤΛΟΣ Ι – ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ – Άρθρο 178 – Σκοπός – Αρμοδιότητες της Αρχής

1. Η Αρχή έχει σκοπό την ανάπτυξη και προαγωγή της εθνικής στρατηγικής, πολιτικής και δράσης στο τομέα των δημοσίων συμβάσεων, την διασφάλιση της διαφάνειας, αποτελεσματικότητας, συνοχής και εναρμόνισης των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων προς το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο, την διαρκή βελτίωση του νομικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, καθώς και τον έλεγχο της τήρησης του απο τα δημόσια όργανα και τις αναθέτουσες αρχές.
2. Η Αρχή έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες :
α) Εποπτεύει και συντονίζει τη δράση των φορέων της κεντρικής διοίκησης στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων και μπορεί να συμμετέχει σε συλλογικά κυβερνητικά όργανα με αρμοδιότητα επί των δημοσίων συμβάσεων, τα οποία συνιστώνται σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 2 περίπτωση β` του π.δ. 63/2005 (Α 98). Επίσης, με σκοπό την ενοποίηση και ομοιόμορφη ανάπτυξη και εφαρμογή του δικαίου των δημοσίων συμβάσεων, η Αρχή μπορεί να συγκαλεί συσκέψεις συντονισμού με εκπροσώπους των φορέων της κεντρικής διοίκησης και να συγκροτεί ομάδες εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των συναρμόδιων Υπουργείων. Με την απόφαση συγκρότησης των ομάδων εργασίας καθορίζονται το έργο κάθε ομάδας, ο χρόνος και ο τρόπος λειτουργίας της και η αμοιβή των μελών τους. Ως προς τον σκοπό αυτό η Αρχή δύναται να διαβουλεύεται και με συλλογικούς επιστημονικούς ή επαγγελματικούς φορείς, καθώς και εξειδικευμένους επιστήμονες του ιδιωτικού τομέα και οικονομικούς φορείς.
Τα αρμόδια όργανα της κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης προγραμματίζουν τις ανάγκες τους σχετικά με την εκτέλεση έργων, παροχή υπηρεσιών και προμήθεια αγαθών για το επόμενο έτος και υποβάλλουν τον Πίνακα Προγραμματισμού σύμφωνα με το άρθρο 133.
Στην Αρχή αποστέλλονται επίσης, κατόπιν αιτήματός της, από όλους τους φορείς που ασκούν επιχειρησιακή αμοδιότητα στατιστικά και απολογιστικά στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις.
β) Προάγει την εθνική στρατηγική στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων και μεριμνά για την τήρηση των κανόνων και αρχών της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Ειδικότερα εισηγείται ρυθμίσεις προς τα αρμόδια εθνικά όργανα για την προσήκουσα εναρμόνιση της εθνικής έννομης τάξης προς το ευρωπαϊκό δίκαιο, την απλούστευση, συμπλήρωση, αναμόρφωση, κωδικοποίηση και ενοποίηση των σχετικών νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων του εθνικού δικαίου, καθώς και τον εξορθολογισμό των διοικητικών πρακτικών με σκοπό την ομοιόμορφη, ταχεία και προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος εφαρμογή αυτών και τη διασφάλιση της τήρησης προσηκουσών διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων.
γ) Γνωμοδοτεί για τη νομιμότητα κάθε διάταξης σχεδίου νόμου ή κανονιστικής πράξης που αφορά στις δημόσιες συμβάσεις και συμμετέχει στις οικείες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Τα αρμόδια όργανα οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη της Αρχής. Ειδικότερα:
αα) Η Αρχή γνωμοδοτεί επί των διατάξεων σχεδίων νόμων που αφορούν στις δημόσιες συμβάσεις πριν από την κατάθεση τους στη Βουλή. Αν ο αρμόδιος Υπουργός διαφωνεί με τη γνώμη της Αρχής, η Αρχή δύναται να συγκαλεί συσκέψεις, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της και εκπροσώπων όλων των συναρμόδιων Υπουργείων με σκοπό την ανταλλαγή και σύγκλιση των απόψεων. Στις εν λόγω συσκέψεις η Αρχή και κάθε συναρμόδιος Υπουργός μπορούν να ζητούν τη συμμετοχή ανεξάρτητων τρίτων, ειδικών σε θέματα δημοσίων συμβάσεων. Οι συσκέψεις αυτές πραγματοποιούνται σε διάστημα δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την περιέλευση της πρόσκλησης της Αρχής στους συμμετέχοντες. Η άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας αυτής δεν κωλύει τη συνέχιση της διαδικασίας ψήφισης του σχεδίου νόμου. Αν δεν αρθεί η διαφωνία μεταξύ του αρμόδιου Υπουργού και της Αρχής, στη γνώμη της Αρχής προσαρτάται έκθεση του Υπουργού στην οποία περιλαμβάνεται και ειδική αιτιολόγηση κάθε απόκλισης από το περιεχόμενο της γνώμης. Τα εν λόγω έγγραφα συνοδεύουν τα σχέδια νόμων κατά την κατάθεση τους στη Βουλή και αναρτώνται με επιμέλεια της Αρχής στην ιστοσελιδα της. Σε περίπτωση απόκλισης του σχεδίου νόμου από τη γνώμη της Αρχής, η αρμόδια επιτροπή της Βουλής δύναται να καλεί, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής, σε ακρόαση τον Πρόεδρο της Αρχής.
ββ) Τα προεδρικά διατάγματα, κατά το μέρος που ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων, εκδίδονται μετά από γνώμη της Αρχής. Η γνώμη αυτή συνοδεύει τα σχέδια προεδρικών διαταγμάτων κατά την αποστολή τους προς επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αναρτάται με επιμέλεια της Αρχής στην ιστοσελιδα της.
γγ) Οι λοιπές κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση νόμου, εξαιρουμένων των προκηρύξεων, καθώς και οι Κανονισμοί των άρθρων 156και 161, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας των κατά περίπτωση αρμόδιων ελεγκτικών διοικητικών οργάνων στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, κατά το μέρος που οι εν λόγω πράξεις και κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων, εκδίδονται μετά από σύμφωνη γνώμη της Αρχής.
Η γνωμοδοτική αρμοδιότητα των ανωτέρω περιπτώσεων αα), ββ) και γγ) ασκείται μέσα σε προθεσμία σαράντα (40) ημερών από την περιέλευση των ανωτέρω σχεδίων διατάξεων στην Αρχή, με μέριμνα του οικείου οργάνου. Με την άπρακτη παρέλευση της άνω προθεσμίας τεκμαίρεται η σύμφωνη γνώμη της Αρχής.
Στο πλαίσιο της γνωμοδοτικής αρμοδιότητας των ανωτέρω περιπτώσεων αα), ββ) και γγ) η Αρχή δύναται να απευθύνει στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσηςερωτήματα, που αφορούν τη συμμόρφωση τωνκείμενων ή προτεινόμενων ρυθμίσεων της εθνικής νομοθεσίας στον τομέα των δημοσίων συμβάσεωνμε την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
δδ) Οι αποφάσεις των αναθετουσών αρχών/αναθετόντων φορέων που αφορούν προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων υψηλής αξίας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 38και 39και της παραγράφου 3 του άρθρου 92, εξαιρουμένων των περιπτώσεων ανωτέρας βίας, εκδίδονται μετά από σύμφωνη γνώμη της Αρχής, εφαρμοζομένων των διατάξεων του άρθρου 12για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας των συμβάσεων.
Η εν λόγω αρμοδιότητα ασκείται μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε εργασίμων (15) ημερών από την επομένης της περιέλευσης του σχεδίου απόφασης στην Αρχή, συνοδευόμενου από όλα τα στοιχεία στα οποία θεμελιώνεται, κατά περίπτωση, η προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, με μέριμνα της αναθέτουσας αρχής. Με την άπρακτη παρέλευση της ως άνω προθεσμίας τεκμαίρεται η μη σύμφωνη γνώμη της Αρχής. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και ιδίως λόγω της πολυπλοκότητας της υπό ανάθεση σύμβασης, η Αρχή δύναται με απόφαση της, η οποία κοινοποιείται στην αιτούσα αναθέτουσα αρχή, να παρατείνει άπαξ την ως άνω προθεσμία για δεκαπέντε (15) επιπλέον ημέρες.
δ) Η Αρχή εκδίδει και αναρτά στην ιστοσελίδα της κανονισμούς για ειδικότερα τεχνικά ή λεπτομερειακά θέματα σχετικά με ζητήματα δημοσίων συμβάσεων που αφορούν ιδίως στην εφαρμογή και ερμηνεία της σχετικής εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, λαμβανομένης υπόψη της εθνικής νομολογίας και της νομολογίας των δικαστηρίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και τις αναθέτουσες αρχές με το ανωτέρω περιεχόμενο και εισηγείται στους αρμόδιους Υπουργούς την έκδοση σχετικών εγκυκλίων. Οι κατευθυντήριες οδηγίες αφορούν ιδίως θέματα ενοποίησης των διαδικασιών ελέγχου στο στάδιο που προηγείται της σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς υποχρεούνται να διαβουλεύονται εγγράφως ή προφορικά με την Αρχή πριν την έκδοση οποιασδήποτε εγκυκλίου ή κατευθυντήριας οδηγίας. Σε περίπτωση διαφωνίας, οι εν λόγω φορείς οφείλουν να λάβουν υπόψη τη γνώμη της Αρχής και να αιτιολογούν εγγράφως τις θέσεις τους.
ε) Η Αρχή εκδίδει πρότυπα προκηρύξεων, διακηρύξεων ή σχεδίων συμβάσεων, μετά από διαβούλευση με τους κατά περίπτωση αρμόδιους δημόσιους φορείς. Πρότυπα τεύχη δεσμευτικού χαρακτήρα που τυχόν έχουν εκδοθεί κατ` εξουσιοδότηση προϊσχυουσών διατάξεων, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την έκδοση νέων προτύπων από την Αρχή. Η Αρχή διαμορφώνει επίσης κανόνες για την τυποποίηση των τεχνικών προδιαγραφών σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και ελέγχει την εναρμόνιση αυτών με τις γενικές αρχές του εθνικού και ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου.
στ) Η Αρχή παρακολουθεί και αξιολογεί την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα και δράσεων των φορέων του Δημόσιου Τομέα στο τομέα των δημοσίων συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων των αναθετουσών αρχών / αναθετόντων φορέων και κεντρικών αρχών προμηθειών, των αρμόδιων διοικητικών οργάνων άσκησης ελέγχου και εποπτείας στο τομέα των δημοσίων συμβάσεων στο πλαίσιο του ισχύοντος εθνικού και ευρωπαϊκού ενωσιακού νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου περί ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων. Με απόφαση της Αρχής μπορεί να καθορίζεται η διαδικασία παρακολούθησης και αξιολόγησης των ανωτέρω φορέων. Η Αρχή συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του φορέα που αξιολογείται. Η ανωτέρω έκθεση διαβιβάζεται στον φορέα που αξιολογήθηκε.
ζ) Ασκεί δειγματοληπτικούς ελέγχους, μετά από χρήση μεθόδων αποτίμησης κινδύνων και αξιολόγησης πληροφοριών: α) στις δράσεις στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων των φορέων της προηγούμενης παραγράφου και β) σε διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων κατά την έννοια της παραγράφου 2 στοιχ. α’ του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, ιδίως σε όσες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας ή συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά προγράμματα ή σε περιπτώσεις, που παρουσιάζουν στοιχεία συστηματικής παραβίασης διατάξεων του εθνικού ή ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων.
Η Αρχή εξετάζει επίσης όλες τις διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων που αποτελούν αντικείμενο διερεύνησης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης για φερόμενες παραβάσεις του ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων.
Στο πλαίσιο της εν λόγω αρμοδιότητας η Αρχή αναζητά αυτεπαγγέλτως πληροφορίες και στοιχεία και δύναται να παραγγέλλει στα αρμόδια ελεγκτικά διοικητικά όργανα την συλλογή στοιχειών και υποβολή πορισμάτων στο τομέα των δημοσίων συμβάσεων.
Τα αρμόδια δημόσια όργανα, οι αναθέτουσες αρχές /αναθέτοντες φορείς και οι εμπλεκόμενοι ιδιωτικοί φορείς οφείλουν να συνεργάζονται με την Αρχή, να παρέχουν σε αυτήν κάθε αναγκαία ή απαραίτητη σχετική πληροφορία και να συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις της.
Αν διαπιστωθεί από την Αρχή παραβίαση του εθνικού ή του ευρωπαϊκού δικαίου επί των δημοσίων συμβάσεων, η Αρχή απευθύνει στην αναθέτουσα αρχή /αναθέτοντα φορέα συστάσεις για τη λήψη μέτρων σχετικά με την άρση ή θεραπεία της διαπιστωθείσας παράβασης και δύναται με απόφαση της να διατάσσει την διακοπή της προόδου των διαδικασιών προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων. Η πρόοδος των ανωτέρω διαδικασιών δεν μπορεί να συνεχιστεί χωρίς νεώτερη απόφαση της Αρχής που να παρέχει την έγγραφη συναίνεση της. Τα πορίσματα της έρευνας της Αρχής επί των κατά τα ανωτέρω ελεγχόμενων διαδικασιών προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων κοινοποιούνται στην οικεία αναθέτουσα αρχή.
Τα εν λόγω πορίσματα μπορεί περαιτέρω να διαβιβάζονται στα αρμόδια δικαστήρια, ύστερα από αίτημά τους, και να παρέχονται, με μέριμνα της αναθέτουσας αρχής/αναθέτοντα φορέα, σε κάθε ενδιαφερόμενο που αποδεικνύει έννομο συμφέρον για την άσκηση των νόμιμων δικαιωμάτων του. Επίσης, η Αρχή ενημερώνει άμεσα τα αρμόδια όργανα εποπτείας και ελέγχου, προκειμένου αυτά να επιληφθούν για την άσκηση των κατά το νόμο αρμοδιοτήτων τους και, σε περίπτωση παραβίασης του εθνικού και ευρωπαϊκού δικαίου, συντάσσει και αναρτά στην ιστοσελίδα της ειδική έκθεση, η οποία διαβιβάζεται στον Πρόεδρο της Βουλής και κοινοποιείται στα ως άνω αρμόδια όργανα.
Ο τρόπος διενέργειας των ελέγχων, οι μέθοδοι αποτίμησης κινδύνων και αξιολόγησης πληροφοριών, το ελάχιστο περιεχόμενο των εκθέσεων ελέγχων και καθε λεπτομέρεια μπορεί να καθορίζονται με απόφαση της Αρχής.
η) Η Αρχή εποπτεύει και αξιολογεί τα διοικητικά όργανα άσκησης ελέγχου και εποπτείας στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων ως προς την άσκηση των καθηκόντων τους σύμφωνα με το ισχύον εθνικό και ευρωπαϊκό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο και τις κατευθυντήριες οδηγίες της Αρχής. Τα εν λόγω όργανα οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις οδηγίες της Αρχής. Με απόφαση της Αρχής μπορεί να καθορίζεται η διαδικασία εποπτείας και αξιολόγησης των ανωτέρω φορέων. Για την ανωτέρω αξιολόγηση συντάσσεται έκθεση αξιολόγησης του φορέα που εγκρίνεται με απόφαση της Αρχής. Η ανωτέρω έκθεση διαβιβάζεται στα αρμόδια όργανα.
θ)ω Η Αρχή εποπτεύει και αξιολογεί τα διοικητικά όργανα άσκησης ελέγχου και εποπτείας στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων ως προς την άσκηση των καθηκόντων τους σύμφωνα με το ισχύον εθνικό και ευρωπαϊκό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο και τις κατευθυντήριες οδηγίες της Αρχής. Τα εν λόγω όργανα οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις οδηγίες της Αρχής. Με απόφαση της Αρχής καθορίζεται η διαδικασία εποπτείας και αξιολόγησης των ανωτέρω φορέων. Για την ανωτέρω αξιολόγηση συντάσσεται έκθεση αξιολόγησης του φορέα που εγκρίνεται με απόφαση της Αρχής.
ι) Μπορεί να υποβάλει παρατηρήσεις για θέματα δημοσίων συμβάσεων, ιδίως δε για την ερμηνεία του δικαίου των δημοσίων συμβάσεων, είτε γραπτά είτε προφορικά με δική της πρωτοβουλία ή ύστερα από αίτημα των αρμόδιων δικαστηρίων ή των διαδίκων σε δίκες που διεξάγονται ενώπιον τους.Η Αρχή μπορεί να ζητεί, από το κατά περίπτωση αρμόδιο δικαστήριο, κάθε έγγραφο που κρίνεται αναγκαίο για τη διατύπωση της γνώμης της κατά τα προηγούμενα εδάφια. Επίσης, συνεργάζεται με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για τον από κοινού χειρισμό και δικαστική εκπροσώπηση του Δημοσίου ενώπιον των δικαστηρίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε υποθέσεις που αφορούν δημόσιες συμβάσεις.
ια) Τηρεί Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας της. Ιδίως:
αα) συλλέγει και δημοσιεύει πληροφορίες σχετικά με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και τη συναφή νομολογία των ευρωπαϊκών και εθνικών δικαστηρίων,
ββ) συντονίζει και μεριμνά για τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, το οποίο αποτελεί μέρος της Εθνικής Βάσης Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων, δεδομένων στοιχείων από τις αναθέτουσες αρχές και τους αρμόδιους δημόσιους φορείς, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 187. Επίσης μεριμνά για την τήρηση στην Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων όσων άλλων ειδικότερων στοιχείων προβλέπονται στον Κανονισμό Λειτουργίας της Αρχής και τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
γγ) Η Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων διασυνδέεται με το Μητρώο Δεσμεύσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την παρακολούθηση της εύρυθμης εκτέλεσης του προϋπολογισμού των φορέων του δημοσίου τομέα, ως προς το σκέλος της έγκρισης και πληρωμής δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης δημόσιων συμβάσεων.
δδ) Η Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων διασυνδέεται με το ΕΣΗΔΗΣ του άρθρου 121. Ειδικότερα, στοιχεία και έγγραφα των δημοσίων συμβάσεων, που ανατίθενται μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, τα οποία είναι αναρτητέα στο ΚΗΜΔΗΣ, θα καταχωρίζονται αυτόματα στο τελευταίο.
εε) Η Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων διασυνδέεται με το πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ν. 3861/2010 (Α 112), όπως ισχύει, όσον αφορά στοιχεία και έγγραφα των δημοσίων συμβάσεων που αφορούν τη διαφάνεια και καταχωρίζονται στο ΚΗΜΔΗΣ, και με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα παρακολούθησης συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τη διασύνδεση και τη διαλειτουργικότητα της Εθνικής Βάσης Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων με το Μητρώο Δεσμεύσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το ΕΣΗΔΗΣ, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα παρακολούθησης συγχρηματοδοτούμενων έργων,καθώς και με κάθε άλλο πληροφοριακό σύστημα που τηρείται από τις υπηρεσίες του Δημοσίου για την παρακολούθηση της πορείας ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων για ελεγκτικούς, δημοσιονομικούς και στατιστικούς και λοιπούς σκοπούς.
ιβ) Διατυπώνει γνώμη, κατόπιν αιτήματος φορέα του Δημόσιου Τομέα σχετικά με την εφαρμογή και ερμηνεία των κανόνων της ευρωπαϊκήςενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων.
ιγ) Συμμετέχει στα αρμόδια ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, ως πρωτεύουσα εθνική αρχή επικοινωνίας σχετικά με την ανταλλαγή απόψεων, πληροφοριών και στοιχείων που αφορούν την εθνική στρατηγική, το νομικό πλαίσιο και τις διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων. Επίσης, συμμετέχει στην εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς και συναντήσεις στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων. Στο πλαίσιο των παραπάνω αρμοδιοτήτων της αποτελεί το κεντρικό σημείο επικοινωνίας και συντονισμού των ελληνικών αρχών με τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με φερόμενες παραβάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, είτε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «EU Pilot» είτε στο πλαίσιο της διαδικασίας παράβασης βάσει του άρθρου 258 της ΣΛΕΕ, σε συνεργασία με την Ειδική Νομική Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών, σύμφωνα κα με τα οριζόμενα στο άρθρο 175 του παρόντος νόμου. Στην απάντηση των ελληνικών αρχών προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχετικά με φερόμενες παραβάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας επί των δημοσίων συμβάσεων, προσαρτώνται υποχρεωτικά τα αποτελέσματα έρευνας της Αρχής, σχετικά με την προσήκουσα ερμηνεία, τήρηση και εφαρμογή των εν λόγω κανόνων στο πλαίσιο της προβλεπόμενης στην υπό περίπτωση η΄ αρμοδιότητάς της.
ιε)Συντάσσει και υποβάλλει στον Πρόεδρο της Βουλής, μέσα στο πρώτο τρίμηνο κάθε ημερολογιακού έτους, ετήσια έκθεση η οποία δημοσιεύεται στο διαδίκτυο και περιλαμβάνει αποτίμηση των πεπραγμένων της Αρχής, σύμφωνα με το σκοπό και τις αρμοδιότητες της, τις προτάσεις βελτίωσης του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου και των διαδικασιών προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων που έχουν διατυπωθεί προς τους αρμόδιους φορείς και όργανα, καθώς και την πρόοδο της συμμόρφωσης των αρμόδιων φορέων και οργάνων με τις εν λόγω προτάσεις. Η έκθεση αυτή μπορεί να κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατόπιν αιτήματός της.

  • 28 Ιανουαρίου 2014, 18:42 | αργυρης πλέσιας

    παράγραφοι η. και θ.
    είναι ίδιες.

  • 28 Ιανουαρίου 2014, 18:16 | αργυρης πλέσιας

    παράγραφος γ. δδ.
    Μάλλον υπάρχει δαίμων του τυπογραφείου, αναφορικά με την τεκμηρίωση της άποψης της ΕΑΑΔΗΣΥ, σε περίπτωση μη απάντησης. Εάν δεν είναι λάθος, είναι πρωτοφανής η κατ’αρχή αρνητική στάση. Εαν υπάρχει διαφωνία ως προς την διαδικασία διαπραγμάτευσης, είναι λογικό να μην επιτρέπεται από τον νόμο και όχι από την άρνηση που συνοδεύεται από χρονική ρήτρα, της αρχής.
    Οσες φορές έχουν εφαρμοστεί αντίστοιχα πειράματα, οδηγούν σε στρεβλώσεις.

  • 28 Ιανουαρίου 2014, 18:25 | αργυρης πλέσιας

    παρ.γ/ αα.
    Νομίζω ότι είναι «άκομψη» η διαδικασία χειρισμού της διαφωνίας με την πολιτική ηγεσία κάθε υπουργείου. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο νόμου το εισηγείται στην Βουλή ο Υπουργός και κατά συνέπεια θα πρέπει να συμφωνεί για να το υποστηρίξει.