Άρθρο 165 – Προσφυγή ενώπιον της Αρχής

1. Ο ενδιαφερόμενος οικονομικός φορέας οφείλει, μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών αφότου έλαβε πλήρη γνώση της παράνομης πράξης ή παράλειψης της αναθέτουσας αρχής / αναθέτοντος φορέα, να υποβάλει προσφυγή ενώπιον της Αρχής με ταυτόχρονη κοινοποίησή της στην αναθέτουσα αρχή / αναθέτοντα φορέα, υποβάλλοντας πλήρη φάκελο όπου θα προσδιορίζονται ειδικώς οι νομικές και πραγματικές αιτιάσεις που δικαιολογούν το αίτημά του. Με την προσφυγή του προηγούμενου εδαφίου ζητείται η ακύρωση ή η τροποποίηση της παράνομης πράξης ή παράλειψης της αναθέτουσας αρχής / αναθέτοντα φορέα. Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, ως πλήρης νοείται η γνώση της πράξης που βλάπτει τα συμφέροντα του ενδιαφερόμενου καθώς και της αιτιολογίας της. Ειδικά για την άσκηση προσφυγής κατά της διακήρυξης/πρόσκλησης η πλήρης γνώση αποδεινύεται με βεβαίωση παραλαβής ή αποστολής της στον προσφέροντα/υποψήφιο και ελλείψει τέτοιας βεβαίωσης τεκμαίρεται ότι συντελέστηκε στο μέσον του χρονικού διαστήματος από την έναρξη της διαδικασίας σύναψης σύμβασης κατά το άρθρο 25 μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής των προσφορών/αιτήσεων συμμετοχής που ορίζεται στα έγγραφα της σύμβασης.
2. Για το παραδεκτό της άσκησης της προσφυγής της παραγράφου 1 κατατίθεται παράβολο, το ύψος του οποίου ορίζεται αναλογικά προς την, εκτός ΦΠΑ, εκτιμώμενη αξία της υπό ανάθεση σύμβασης με κλιμακωτό τρόπο και με ορισμό ανώτατου και κατώτατου ορίου ως προς το καταβαλλόμενο ποσό.Το κατώτατο όριο δεν είναι μικρότερο των 200 ευρώ και το ανώτατο όριο δεν υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ. Σε περίπτωση ποσοστιαίου υπολογισμού του παραβόλου, το ποσοστό δεν υπερβαίνει το 1% επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης. Το παράβολο δύναται να υπολογίζεται με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό ύψος ανάλογα με το αν πρόκειται για σύμβαση υψηλής ή χαμηλής αξίας κατά την έννοια των παραγράφων 2 και 4 του άρθρου 10 αντίστοιχα. Σε περίπτωση που στα έγγραφα της σύμβασης παρέχεται η δυνατότητα υποβολής προσφοράς για τμήμα μόνον της υπό ανάθεση σύμβασης, το ύψος του παραβόλου υπολογίζεται επί της, εκτός ΦΠΑ, εκτιμώμενης αξίας του τμήματος της σύμβασης για το οποίο συμμετέχει ο προσφεύγων. Το παράβολο της παραγράφου αυτής αποτελεί έσοδο του προϋπολογισμού της Αρχής. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται κατόπιν πρότασης των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ορίζεται κλιμακωτά το ύψος του παραβόλου, ο τρόπος υπολογισμού του, το ανώτατο και κατώτατο όριο αυτού, ο τρόπος και χρόνος κατάθεσης και είσπραξης του παραβόλου, ο τρόπος απόδειξης της είσπραξής του, η τυχόν απόδοσή του, σε περίπτωση ολικής ή μερικής αποδοχής της προσφυγής, ή σε περίπτωση παραίτησης του πρσφεύγοντος από την προσφυγή του πριν της συζήτησή της. Με το ίδιο διατάγμα προβλέπεται επίσης συγκεκριμένο ποσό παραβόλου σε περίπτωση που η εκτιμώμενη αξία της υπό ανάθεση σύμβασης δεν είναι γνωστή κατά τον χρόνο άσκησης της προσφυγής, καθώς και η δυνατότητα να ζητηθεί η καταβολή της διαφοράς σε περίπτωση που κατά τη διαδικασία εκδίκασης της προσφυγής διαπιστωθεί ότι το ποσό του παραβόλου που κατεβλήθη ήταν πολύ χαμηλό.
3. Η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής του άρθρου αυτού και η άσκηση αυτής κωλύουν τη σύναψη της σύμβασης. Κατά τα λοιπά, η άσκηση προσφυγής δεν κωλύει την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη της έκδοσης της πράξης της παραγράφου 2 του άρθρου 166.
4. Η προσφυγή κοινοποιείται με φροντίδα του προσφεύγοντος σε κάθε θιγόμενο ή τον εκπρόσωπο ή τον αντίκλητο αυτού από τυχόν ολική ή μερική παραδοχή της. Η παράλειψη της κοινοποίησης αυτής δεν επάγεται απαράδεκτο της προσφυγής.
5. Η κοινοποίηση της προσφυγής στην αναθέτουσα αρχή / αναθέτοντα φορέα που προβλέπεται στην παράγραφο 1, πραγματοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως τα ηλεκτρονικά και η τηλεομοιοτυπία, σύμφωνα με το άρθρο 24. Εντός δέκα (10) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής, η αναθέτουσα αρχή / αναθέτων φορέας οφείλει, εφόσον έχει ειδοποιηθεί κατά τα ανωτέρω, να αποστείλει στην Αρχή με κάθε πρόσφορο μέσο τον διοικητικό φάκελο και τις τυχόν απόψεις της. Σε περίπτωση μη αποστολής φακέλου από την αναθέτουσα αρχή / αναθέτοντα φορέα, η Αρχή μπορεί να συνάγει τεκμήριο ομολογίας της αναθέτουσας αρχής /του αναθέτοντος φορέα για την πραγματική βάση των ισχυρισμών του προσφεύγοντος. Το ίδιο τεκμήριο μπορεί να θεωρηθεί ότι συντρέχει, όταν έχουν αποσταλεί ορισμένα στοιχεία από την αναθέτουσα αρχή / αναθέτοντα φορέα, όμως η Αρχή κρίνει ότι είναι ελλιπή και δεν επαρκούν για την πιθανολόγηση του βάσιμου των προβαλλόμενων αιτιάσεων. Η Αρχή, σταθµίζοντας τις συντρέχουσες σε κάθε περίπτωση συνθήκες και εφόσον κρίνει ότι η παράλειψη αποστολής φακέλου και απόψεων ή η καθυστερημένη αποστολή τους καθιστά ιδιαιτέρως δυσχερή την ουσιαστική παροχή έννομης προστασίας, μπορεί, µε την απόφαση επί της προσφυγής, να επιβάλλει αυτεπαγγέλτως χρηματική κύρωση στην αναθέτουσα αρχή / στον αναθέτοντα φορέα. Το ποσό της κύρωσης αυτής δεν μπορεί να είναι μικρότερο από πεντακόσια (500) ευρώ ούτε μεγαλύτερο από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ και καταβάλλεται μία φορά για κάθε στάδιο της διαδικασίας ανάθεσης. Το παράβολο της παραγράφου αυτής αποτελεί έσοδο του προϋπολογισμού της Αρχής. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται κατόπιν πρότασης του Υπουργού Οικονομικών ορίζεται ο τρόπος και χρόνος κατάθεσης και είσπραξης της χρηματικής κύρωσης, ο τρόπος απόδειξης της είσπραξής της, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
6. Δεν επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής κατά πράξης, η οποία δέχεται εν όλω ή εν μέρει προσφυγή άλλου προσώπου.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:59 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ – ΣΑΤΕ

    Να υπάρξει πρόβλεψη για την υποβολή ενστάσεων στα διάφορα στάδια του διαγωνισμού άνευ της υποχρέωσης καταβολής παραβόλου.

  • 28 Ιανουαρίου 2014, 18:25 | αργυρης πλέσιας

    Εχει αναπτυχθεί ολόκληρη επιχειρηματολογία αναφορικά με την ορθότητα της τεχνικής αποφυγής προσφυγών στα δικαστήρια με την θέσπιση παραβόλων υπερβολικής αξίας. Στο υπάρχον καθεστώς οι ενστάσεις κατατίθεντο αδαπάνως και οι προσφυγές με την αντίστοιχη κοστολόγηση.
    Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο η κοστολόγηση επεκτείνεται και στο επίπεδο των ενστάσεων και μάλιστα διπλασιάζει το κόστος άσκησης του δικαιώματος.
    Θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά άδικο, ένα μέτρο σωστό που είναι η ενεργοποίηση του ανεξάρτητου φορέα (ΕΑΑΔΗΣΥ) για την εκδίκαση των ενστάσεων, να το ακυρώνουμε με αναγκαστικούς οικονομικούς αποκλεισμούς.
    Προτείνω την εξάλειψη του παραβόλου ή την ελαχιστοποίησή του σε επίπεδο λίγων εκατοντάδων ευρώ.