Άρθρο 152 – Πρόσκληση για υποβολή δικαιολογητικών κατακύρωσης

Περιεχόμενο Άρθρου1. Μετά την αξιολόγηση των προσφορών ή των αποτελεσμάτων της διαπραγμάτευσης, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 148έως 151η αναθέτουσα αρχή/αναθέτων φορέας ειδοποιεί εγγράφως τον προσφέροντα , στον οποίο πρόκειται να γίνει η κατακύρωση («προσωρινό ανάδοχο») όπως υποβάλει εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής έγγραφης ειδοποίησης σε αυτόντα πρωτότυπα ή επικυρωμένα αντίγραφα όλων των δικαιολογητικών που καθορίζονται στα έγγραφα της σύμβασης ως αποδεικτικά στοιχεία, για την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής, του άρθρου 140. Τα δικαιολογητικά κατακύρωσης αποδεικνύουν την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής τόσο κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης του άρθρου 140όσο και κατά τον χρόνο της κοινοποίησης της έγγραφης ειδοποίησης του πρώτου εδαφίου.
2. Εν συνεχεία, το αρμόδιο όργανο προβαίνει στον έλεγχο των δικαιολογητικών κατακύρωσης. Η αναθέτουσα αρχή / αναθέτων φορέας εκδίδει την απόφαση κατακύρωσης μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από την προσκόμιση των δικαιολογητικών κατακύρωσης.
3. Εάν διαπιστωθούν ελλείψεις στα δικαιολογητικά κατακύρωσης παρέχεται προθεσμία στον προσωρινό ανάδοχο να τα συμπληρώσει εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση της έγγραφης ειδοποίησης σ’ αυτόν. Στην περίπτωση αυτή η δεκαήμερη προθεσμία για την έκδοση της απόφασης κατακύρωσης εκκινεί από την επομένη της λήξης της προθεσμίας προσκόμισης των δικαιολογητικών.
4.Εάν κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία που δηλώθηκαν σύμφωνα με το άρθρο 140είναι ψευδή ή ανακριβή, ο προσωρινός ανάδοχος κηρύσσεται έκπτωτος και καταπίπτει υπέρ της αναθέτουσας αρχής/αναθέτοντος φορέα η εγγύηση συμμετοχής του, εφόσον είχε προσκομισθεί και με την επιφύλαξη του επόμενου άρθρου και η κατακύρωση γίνεται στον προσφέροντα που υπέβαλε την αμέσως επόμενη χαμηλότερη τιμή ή την επόμενη πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσφορά του προσφέροντος που απορρίφθηκε. Αν κανένας από τους προσφέροντες δεν υπέβαλε αληθή δήλωση, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 140η διαδικασία ανάθεσης ματαιώνεται.
5. Σε περίπτωση που ο προσωρινός ανάδοχος δεν υποβάλει στο προκαθορισμένο χρονικό διάστημα όλα τα απαιτούμενα πρωτότυπα ή επικυρωμένα αντίγραφα των δικαιολογητικών κατακύρωσης που αναφέρονται στα έγγραφα της σύμβασης κηρύσσεται έκπτωτος και καταπίπτει υπέρ της αναθέτουσας αρχής/αναθέτοντος φορέα η εγγύηση συμμετοχής του, εφόσον είχε προσκομισθεί και η κατακύρωση γίνεται στον προσφέροντα που υπέβαλε την αμέσως επόμενη χαμηλότερη τιμή ή την επόμενη πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσφορά του προσφέροντος που απορρίφθηκε. Αν κανένας από τους προσφέροντες δεν προσκομίζει ένα ή περισσότερα από τα απαιτούμενα έγγραφα και δικαιολογητικά, η διαδικασία ανάθεσης ματαιώνεται.
6. Σε περίπτωση που από τα νομίμως και εμπροθέσμως προσκομισθέντα δικαιολογητικά του προσωρινού αναδόχου δεν αποδεικνύεται η πλήρωση μίας ή περισσοτέρων εκ των απαιτήσεων των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής σύφωνα με την παράγραφο 1 και τα άρθρα 139-142, ο προσωρινός ανάδοχος κηρύσσεται έκπτωτος και καταπίπτει υπέρ της αναθέτουσας αρχής/αναθέτοντος φορέα η εγγύηση συμμετοχής του, εφόσον είχε προσκομισθεί και με την επιφύλαξη του επόμενου άρθρου και η κατακύρωση γίνεται στον προσφέροντα που υπέβαλε την αμέσως επόμενη χαμηλότερη τιμή ή την επόμενη πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσφορά του προσφέροντος που απορρίφθηκε. Αν κανένας από τους προσφέροντες δεν αποδείξει ότι πληρεί τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής σύφωνα με την παράγραφο 1 και τα άρθρα 139-142, η διαδικασία ανάθεσης ματαιώνεται.
7. Η αναθέτουσα αρχή/αναθέτων φορέας δέχεται τα ήδη κατατεθειμένα σε αυτήν/αυτόν πρωτότυπα ή επικυρωμένα αντίγραφα των δικαιολογητικών κατακύρωσης που πρέπει να υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν άρθρο, εφόσον έχουν ήδη υποβληθεί σε προγενέστερη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης, που πραγματοποιήθηκε από την ίδια αναθέτουσα αρχή / αναθέτοντα φορέα και εφόσον συμμορφώνονται με τους όρους των εγγράφων της σύμβασης και είναι σε ισχύ.
8. Η διαδικασία ελέγχου των δικαιολογητικών κατακύρωσης ολοκληρώνεται με την σύνταξη πρακτικού από το αρμόδιο όργανο και τη διαβίβαση του φακέλου στο αποφαινόμενο όργανο της αναθέτουσας αρχής / αναθέτοντος φορέα προς λήψη απόφασης είτε κήρυξης του προσωρινού αναδόχου εκπτώτου, είτε ματαίωσης της διαδικασίας ανάθεσης κατά τις παραγράφους 4 ή 5, είτε κατακύρωσης της σύμβασης κατά το άρθρο154.
9. Όσοι δικαιούνται να παρευρίσκονται στη διαδικασία αποσφράγισης των προσφορών ή συμμετείχαν στη διαπραγμάτευση λαμβάνουν γνώση των δικαιολογητικών κατακύρωσης που κατατέθηκαν. Στη διακήρυξη ορίζεται περαιτέρω η διαδικασία υποβολής των δικαιολογητικών κατακύρωσης και ο χρόνος πρόσβασης των προσφερόντων σε αυτά.

  • 13 Ιανουαρίου 2014, 16:17 | Π. Σόμαλης

    «Εάν διαπιστωθούν ελλείψεις στα δικαιολογητικά κατακύρωσης παρέχεται προθεσμία στον προσωρινό ανάδοχο να τα συμπληρώσει εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση της έγγραφης ειδοποίησης σ’ αυτόν. Στην περίπτωση αυτή η δεκαήμερη προθεσμία για την έκδοση της απόφασης κατακύρωσης εκκινεί από την επομένη της λήξης της προθεσμίας προσκόμισης των δικαιολογητικών.»

    Καταστρατήγηση όλων των αρχών που διέπουν τις κρατικές προμήθειες! Εάν ο προσωρινός ανάδοχος δεν είναι ικανός να προσκομίσει σωστά δικαιολογητικά κατακύρωσης, θα είναι ικανός να εκτελέσει το έργο; Λέω εγώ τώρα!

  • 13 Ιανουαρίου 2014, 16:57 | Π. Σόμαλης

    «Τα δικαιολογητικά κατακύρωσης αποδεικνύουν την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής τόσο κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης του άρθρου 140, όσο και κατά τον χρόνο της κοινοποίησης της έγγραφης ειδοποίησης του πρώτου εδαφίου.»

    Δηλαδή πόσα πιστοποιητικά μη πτωχεύσεως πρέπει να προσκομισθούν; ένα που να ίσχυε την ημερομηνία κατάθεσης προσφοράς και ένα την ημερομηνία ανακοίνωσης της κατακύρωσης; Να διευκρινιστεί!

  • 4 Ιανουαρίου 2014, 21:49 | Διονύσιος ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

    Στο σημείο αυτό πρέπει να προβλεφθεί ότι οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να ζητούν μείωση της τιμής των μειοδοτών και μόνο χωρίς αυτό να θεωρείται αντιπροσφορά. Εξάλλου αυτό είναι δεκτό στη Νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου με το σκεπτικό ότι το να ζητήσει κανείς μείωση της τιμής απο το μειοδότη δεν είναι αντιπροσφορά γιατι δεν θα μπορούσε να επηρεάσει την κρίση της Επιτροπής. Ο μειοδότης απο τον οποίο ζητείται μείωση θα ήταν όπως και να είχε μειοδότης. Το πρόβλημα αυτό αναδεικνύεται κυρίως με την εφαρμογή του Παρατηρητηρίου Τιμών της ΕΠΥ που μπορεί ο νόμος να τάσσει κατα την ημερομηνία υποβολής της προσφοράς να είναι σύμφωνες οι προσφορές με το Παρατηρητήριο Τιμών το ζητούμενο είναι όμως όταν οι τιμές κάποιων προϊοντων έχουν εντωμεταξυ μειωθεί δραστικά.

    Απο τη μια δεν μπορείς να κατακυρώσεις σύμβαση αν υπάρχει μεγάλη διαφορά με το κίνδυνο να ζημιωθεί το Δημόσιο απο την άλλη η ακύρωση του Διαγωνισμού και η επαναπροκήρυξη και η ταυτόχρονη προσφυγή σε διαδικασίες διαπραγμάτευσης δεν εγγυαται την απρόσκοπτη προμήθεια ενώ ελλοχεύει ο κίνδυνος να κατηγορηθεί η αναθέτουσα αρχή ότι ενδιαφέρεται να αγοράσει τα είδη της εταιρείας που δίνει τα προϊοντα της φθηνα στο Παρατηρητήριο Τιμών.

    Με εκτίμηση,

    Διονύσης ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Αναπληρωτής Διοικητής ΓΝ Αργολίδος-Ν.Μ Ναυπλίου