Άρθρο 139 – Έλεγχος καταλληλότητας των προσφερόντων ή υποψηφίων

1. Με την επιφύλαξη της τήρησης των γενικών αρχών του άρθρου 3η αναθέτουσα αρχή/ αναθέτων φορέας καθορίζει τα ελάχιστα προσόντα και ικανότητες που οφείλουν να διαθέτουν οι προσφέροντες υποψήφιοι για να συμμετέχουν στις διαδικασίες ανάθεσης.
2. Για τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες ανάθεσης οι προσφέροντες ή υποψήφιοι υποβάλλουν δικαιολογητικά, προκειμένου να αποδείξουν ιδίως:
α) τη νομιμοποίησή τους
β) την προσωπική κατάσταση και επαγγελματική τους επάρκεια,
γ) την οικονομική, χρηματοοικονομική επάρκεια και τεχνική ικανότητά τους,
δ) την επίκληση της χρηματοοικονομικής ή τεχνικής ικανότητας τρίτων,
ε) την ύπαρξη συστήματος διασφάλισης ποιότητας ή/και περιβαλλοντικής διαχείρισης,
στ) κάθε άλλη απαίτηση/στοιχείο πρόσφορο για τη διενέργεια του ελέγχου καταλληλότητας
2. Τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής, καθώς και τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν ότι αυτά πληρούνται, εξειδικεύονται στα έγγραφα της σύμβασης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 140.
3. Για τις ανάγκες του ελέγχου της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας των προσφερόντων ή υποψηφίων, οι αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς μπορούν να απαιτούν από τους οικονομικούς φορείς να έχουν κατάλληλη οικονομική και χρηματοπιστωτική ικανότητα. Για τον σκοπό αυτόν, μπορούν να απαιτούν από τους οικονομικούς φορείς να έχουν έναν ορισμένο ελάχιστο ετήσιο κύκλο εργασιών, συμπεριλαμβανομένου και ενός ορισμένου ελάχιστου κύκλου εργασιών στον τομέα δραστηριοτήτων που καλύπτεται από τη σύμβαση. Επιπρόσθετα, οι αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς μπορούν να απαιτούν από τους οικονομικούς φορείς πληροφορίες σχετικά με τους ετήσιους λογαριασμούς τους από τις οποίες προκύπτουν στοιχεία όπως ο λόγος μεταξύ ενεργητικού και παθητικού. Μπορούν επίσης να ζητούν από τους οικονομικούς φορείς να διαθέτουν ικανοποιητική ασφαλιστική κάλυψη επαγγελματικών κινδύνων.
Ο απαιτούμενος ελάχιστος ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, εκτός από δεόντως αιτιολογημένες περιστάσεις που αφορούν τους ειδικούς κινδύνους που σχετίζονται με τη φύση των έργων, των υπηρεσιών ή των προμηθειών. Η αναθέτουσα αρχή αναφέρει τις εν λόγω εξαιρετικές περιστάσεις στα έγγραφα της δημόσιας σύμβασης.
Ο λόγος μεταξύ ενεργητικού και παθητικού μπορεί να εκτιμάται εφόσον οι αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς εξειδικεύουν στα έγγραφα της σύμβασης τις μεθόδους και τα κριτήρια για την συνεκτίμησή του. Τα κριτήρια αυτά είναι αντικειμενικά και σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και μη διάκρισης.
Όταν μια σύμβαση διαιρείται σε τμήματα, η παρούσα παράγραφος εφαρμόζεται σε σχέση με κάθε επιμέρους τμήμα. Εντούτοις, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να καθορίζει τον ελάχιστο ετήσιο κύκλο εργασιών ανά ομάδες τμημάτων, για την περίπτωση που θα ανατεθούν στον ανάδοχο περισσότερα τμήματα που πρέπει να εκτελεστούν ταυτόχρονα.
Εάν οι συμβάσεις βάσει συμφωνίας-πλαισίου πρόκειται να ανατεθούν μετά από προκήρυξη νέου διαγωνισμού, η μέγιστη απαίτηση ετήσιου κύκλου εργασιών που αναφέρεται στο δεύτερο εδάφιο της παρούσας παραγράφου υπολογίζεται βάσει του αναμενόμενου μέγιστου μεγέθους των εκτελεστικών συμβάσεων που θα εκτελεστούν ταυτόχρονα, ή, εάν αυτό δεν είναι γνωστό, βάσει της εκτιμώμενης αξίας της συμφωνίας-πλαισίου. Στην περίπτωση των δυναμικών συστημάτων αγορών, η μέγιστη απαίτηση ετήσιου κύκλου εργασιών που αναφέρεται στο δεύτερο εδάφιο της παρούσας παραγράφου υπολογίζεται βάσει του αναμενόμενου μέγιστου μεγέθους των επιμέρους συμβάσεων που θα συναφθούν μέσω του δυναμικού συστήματος αγορών.
Για τον έλεγχο της οικονομικής και χρηματοοικονομική επάρκειας αυτής η αναθέτουσα αρχή / αναθέτων φορέας μπορεί να ζητά με τη διακήρυξη ένα ή περισσότερα δικαιολογητικά ανάλογα με τις απαιτήσεις της κατά περίπτωση σύμβασης, τις δυνατότητες της συγκεκριμένης αγοράς στην οποία απευθύνεται και την ανάγκη εξασφάλισης συνθηκών πραγματικού ανταγωνισμού.
4. Η τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των προσφερόντων ή υποψηφίων μπορεί να αξιολογείται ιδίως βάσει της τεχνογνωσίας τους, της αποτελεσματικότητας, της εμπειρίας και της αξιοπιστίας τους. Για τον έλεγχο της ικανότητας αυτής η αναθέτουσα αρχή/αναθέτων φορέας προσδιορίζει στη διακήρυξη, τα αναγκαία στοιχεία, ανάλογα με το είδος και το φυσικό ή οικονομικό αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:53 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ – ΣΑΤΕ

    1) Ο καθορισμός των κριτηρίων καταλληλότητας των διαγωνιζομένων από τις αναθέτουσες αρχές αποτελεί ωρολογιακή βόμβα σε βάρος της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων και της προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού. Καμία ελευθερία στις αναθέτουσες αρχές για τον καθορισμό των συγκεκριμένων κριτηρίων. Διατήρηση της αυστηρότητας και αντικειμενικότητας του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
    2) Ελάχιστος κύκλος εργασιών και λοιπά χρηματοοικονομικά κριτήρια γενικά και αόριστα. Κίνδυνος η εξειδίκευσή τους να οδηγεί σε δραστικότατο περιορισμό ή ακόμη και σε φωτογράφιση διαγωνιζομένων. Σήμερα ισχύει το Μ.Ε.ΕΠ., ως τεκμήριο καταλληλότητας. Δεν ξέρουμε πώς θα διαμορφωθεί στο μέλλον. Πρέπει να γνωρίζουμε το περιεχόμενο των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων.
    3) Προτείνουμε να παραμείνει το ΜΕΕΠ ως αποκλειστικό τεκμήριο καταλληλότητας, πλην ειδικών εξαιρέσεων οι οποίες να προσδιορίζονται σαφώς με ειδικές διατάξεις των οποίων η εφαρμογή θα κρίνεται από κεντρικό φορέα π.χ. Συμβούλιο Δημοσίων Έργων / Τμήμα Κατασκευών.

  • 22 Ιανουαρίου 2014, 14:55 | ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Η τεχνική και οικονομική επάρκεια των διαγωνιζομένων που είναι εγγεγραμμένοι στους καταλόγους του ΜΕΕΠ που τηρούνται στη Δ15 του ΥΠΟΜΕΔΙ αποδεικνύεται με την σχετική βεβαίωση για τους διαγωνισμούς που αφορούν δημόσια έργα και προτείνεται να εφαρμοστεί και σε διαγωνισμούς προμηθειών – παροχής υπηρεσιών ,ανάλογα με το αντικείμενο του διαγωνισμού.
    Η προσκόμιση της βεβαίωσης θα είναι αντίστοιχης τάξης με τον προϋπολογισμό του διαγωνισμού.

  • 22 Ιανουαρίου 2014, 13:43 | ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Στην παρ.γ που αναφέρεται στον ετήσιο κύκλο εργασιών,το ελάχιστο όριο που απαιτείται και το οποίο δύναται να είναι ίσο μέχρι και το διπλάσιο της αξίας της σύμβασης είναι υπερβολικό δεδομένης της οικονομικής κρίσης και της μείωσης του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων .
    Προτείνεται να μη χρησιμοποιείται αυτό το κριτήριο για διαγωνισμούς μικρότερους των 200.000 ΕΥΡΩ ώστε να δίδεται η δυνατότητα συμμετοχής σε νέους διαγωνιζόμενους.
    Για διαγωνισμούς μεγαλύτερου προϋπολογισμού να υπολογίζεται ως ανώτατο όριο το 30% του κύκλου εργασιών της τελευταίας τριετίας.

  • 21 Ιανουαρίου 2014, 12:09 | ΕΛΕΝΗ ΚΩΤΣΑΛΟΥ

    Η τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των προσφερόντων ή υποψηφίων μπορεί να αξιολογείται ιδίως βάσει της τεχνογνωσίας τους, της αποτελεσματικότητας, της εμπειρίας και της αξιοπιστίας τους.
    Tα κριτήρια αυτά είναι on/off και δεν αξιολογούνται.