Στο άρθρο 19 του ν. 5005/2022 (Α΄ 236), περί επιτόπιου ελέγχου των εγγεγραμμένων στα Μητρώα επιχειρήσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «εγγεγραμμένης στο αντίστοιχο Μητρώο επιχείρησης,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ελεγχόμενης επιχείρησης για τα έντυπα και τον ηλεκτρονικό τύπο που έχει εγγεγραμμένα στα Μητρώα», β) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2, βα) προστίθενται οι λέξεις «και τα λοιπά πρόσωπα που μπορούν να συμμετέχουν στον έλεγχο κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1», ββ) η λέξη «ταυτοπροσωπία» αντικαθίσταται από τις λέξεις «ταυτότητας και ανάθεσης ελέγχου», γ) στην παρ. 3, γα) στο πρώτο εδάφιο μετά τη λέξη «κλιμάκιο» διαγράφεται η λέξη «ελέγχου» και μετά τη λέξη «έγγραφα» διαγράφεται η λέξη «ταυτοπροσωπίας», γβ) στο δεύτερο εδάφιο διαγράφονται οι λέξεις «Στο πλαίσιο του ελέγχου», γγ) προστίθενται νέα εδάφια, τρίτο και τέταρτο, δ) οι παρ. 4 και 5 αντικαθίστανται, και το άρθρο 19 μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 19
Επιτόπιος έλεγχος των εγγεγραμμένων στα Μητρώα επιχειρήσεων
- Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται στις εγκαταστάσεις της ελεγχόμενης επιχείρησης για τα έντυπα και τον ηλεκτρονικό τύπο που έχει εγγεγραμμένα στα Μητρώα καθώς και σε καταστήματα και σημεία πώλησης στις περιοχές κυκλοφορίας, από κλιμάκιο αποτελούμενο από δύο (2) έως τέσσερις (4) ελεγκτές της Γ.Γ.Ε.Ε. Το κλιμάκιο ελέγχου συγκροτείται με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. Με την ίδια απόφαση ορίζεται και ο τόπος διενέργειας του ελέγχου. Στο κλιμάκιο ελέγχου δεν συμμετέχουν άτομα που η σχέση τους με την ελεγχόμενη επιχείρηση δύναται να επηρεάσει την αμεροληψία και την αντικειμενικότητα του ελέγχου. Στα κλιμάκια ελέγχου και ανάλογα με τις ανάγκες, δύναται να συμμετέχουν, επιπλέον, εμπειρογνώμονες και εκπαιδευόμενοι ελεγκτές.
- Οι ελεγκτές και τα λοιπά πρόσωπα που μπορούν να συμμετέχουν στον έλεγχο κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 εφοδιάζονται με ειδικά έγγραφα ταυτότητας και ανάθεσης ελέγχου, τα οποία υποχρεούνται να επιδεικνύουν στους ελεγχόμενους κατά τη διάρκεια των ελέγχων. Η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. καταρτίζει το πρόγραμμα ελέγχου, το οποίο περιλαμβάνει τις προς έλεγχο επιχειρήσεις, το αντικείμενο και το χρονοδιάγραμμα του ελέγχου. Της διενέργειας του ελέγχου προηγείται μελέτη και αξιολόγηση των δεδομένων και στοιχείων του φακέλου των ελεγχόμενων επιχειρήσεων.
- Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, το κλιμάκιο ενημερώνει τους ελεγχόμενους για τους σκοπούς του ελέγχου και επιδεικνύει τα έγγραφα και τις σχετικές αποφάσεις διενέργειας του ελέγχου. Οι ελεγκτές, ενδεικτικά, δύνανται να διαπιστώνουν την πραγματική κυκλοφορία των εντύπων, να ελέγχουν ότι τα έντυπα πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές και ότι το έντυπο που κυκλοφορεί ταυτίζεται με το αναρτώμενο στην πλατφόρμα του αντίστοιχου Μητρώου. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης έχουν τις αρμοδιότητες της περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 3296/2004 (Α΄ 253), περί σύστασης Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (ΥΠ.Ε.Ε.), οι οποίες εφαρμόζονται αναλόγως. Οι ελεγχόμενοι υποχρεούνται σε κάθε περίπτωση να παρέχουν συνδρομή στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα κατά την εκτέλεση του έργου τους.
- Στο τέλος της επιτόπιας διαδικασίας συμπληρώνεται εις διπλούν πρακτικό ελέγχου, στο οποίο καταγράφονται τα ευρήματα και οι διαπιστώσεις των ελεγκτών. Τα δύο (2) αντίτυπα του πρακτικού συνυπογράφονται από τους ελεγκτές και από τον υπεύθυνο της επιχείρησης ή τον νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του, ο οποίος έχει δικαίωμα να εκθέσει τις επιφυλάξεις του, οι οποίες καταγράφονται στο πρακτικό ελέγχου. Τυχόν άρνηση υπογραφής εκ μέρους του παριστάμενου υπεύθυνου της επιχείρησης ή του εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου σημειώνεται επί του πρακτικού ελέγχου. Η σχετική σημείωση αποτελεί πλήρη απόδειξη της γνώσης της επιχείρησης σχετικά με τον έλεγχο που διενεργήθηκε.
Το ένα αντίτυπο του πρακτικού παραδίδεται στην επιχείρηση και το δεύτερο κατατίθεται στη Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε.
- Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εγγραφή ή διατήρηση της εγγραφής στα αντίστοιχα Μητρώα ή στο Υπομητρώο, η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης τάσσει προθεσμία δέκα (10) ημερών στην ελεγχόμενη επιχείρηση για παροχή εξηγήσεων. Εάν οι εξηγήσεις κριθούν ανεπαρκείς ή η ταχθείσα προθεσμία παρέλθει άπρακτη, το έντυπο ή ο ηλεκτρονικός τύπος της ελεγχόμενης επιχείρησης διαγράφεται, με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., από το αντίστοιχο Μητρώο ή το Υπομητρώο, χάνει την πιστοποίηση του άρθρου 5 ή του άρθρου 11, αντίστοιχα, και δεν μπορεί να υποβληθεί αίτηση για την επανεγγραφή του για τους επόμενους έξι (6) μήνες από την κοινοποίηση της διαγραφής με την επιφύλαξη του δευτέρου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 8 και του δευτέρου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 14. Η απόφαση κοινοποιείται στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει η επιχείρηση.».
Επαναλαμβάνουμε τη διαφωνία μας για την επιεική ρύθμιση της δυνατότητας υποβολής αίτησης επανεγγραφής εντός 6 μηνών (αντί 2ετίας) σε περίπτωση διαγραφής από τα Μητρώα κατόπιν των επιτόπιων ελέγχων. Και σε αυτή την περίπτωση μάλιστα είναι ακόμη πιο επιβεβλημένη η αυστηρότερη ρύθμιση καθώς πρόκειται για προσπάθεια καταστρατήγησης του νόμου!