ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ Άρθρο 16 Δειγματοληπτικός έλεγχος επιχειρήσεων με εγγεγραμμένο έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο στα Μητρώα Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου – Τροποποίηση τίτλου Κεφαλαίου Δ΄ Μέρους Β και αντικατάσταση άρθρου 17 ν. 5005/2022

  1. Στον τίτλο του Κεφαλαίου Δ΄ του Μέρους Β’ του ν. 5005/2022 (Α΄ 236), διαγράφονται οι λέξεις «ΕΓΓΕΓΡΑΜΜΕΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΑ ΜΗΤΡΩΑ ΕΝΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ» και ο τίτλος του Κεφαλαίου Δ’ διαμορφώνεται ως εξής:

 

«ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ».

 

  1. Το άρθρο 17 του ν. 5005/2022, περί του δειγματοληπτικού ελέγχου εγγεγραμμένων επιχειρήσεων στα Μητρώα Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου, αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 17

Δειγματοληπτικός έλεγχος επιχειρήσεων με εγγεγραμμένο έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο στα Μητρώα Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου

 

Προκειμένου να διαπιστωθεί ότι το εγγεγραμμένο έντυπο ή ο εγγεγραμμένος ηλεκτρονικός τύπος στα Μητρώα έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου πληροί τις προϋποθέσεις εγγραφής στο αντίστοιχο Μητρώο, η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. διενεργεί, ετησίως, τυχαίους αυτοματοποιημένους δειγματοληπτικούς διοικητικούς ελέγχους, βάσει των μεθόδων της στατιστικής επιστήμης, σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) σε καθεμία από τις εξής κατηγορίες: α) επί των ημερήσιων πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδων, β) επί των λοιπών πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδων, γ) επί των ημερήσιων περιφερειακών εφημερίδων, δ) επί των εβδομαδιαίων περιφερειακών εφημερίδων, ε) επί των ημερήσιων τοπικών εφημερίδων, στ) επί των εβδομαδιαίων τοπικών εφημερίδων, ζ) επί των περιφερειακών εκδόσεων με περιοδικότητα άνω της δεκαπενθήμερης κυκλοφορίας, η) επί των περιοδικών και θ) επί του ηλεκτρονικού τύπου. Η επιχείρηση, στην οποία ανήκει το έντυπο ή ο ηλεκτρονικός τύπος, οφείλει να υποβάλει, εντός είκοσι (20) ημερών από την ημερομηνία αποστολής σχετικού αιτήματος της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης, τα σχετικά δικαιολογητικά. Αν παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία ή δεν αποδειχθεί από τα δικαιολογητικά που θα προσκομισθούν ότι πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις εγγραφής, με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης, η οποία κοινοποιείται στην επιχείρηση, το έντυπο ή ο ηλεκτρονικός τύπος διαγράφεται από τα αντίστοιχα μητρώα και χάνει την πιστοποίηση του άρθρου 5 ή του άρθρου 11, αντίστοιχα. Δεν μπορεί να υποβληθεί αίτηση για την επανεγγραφή του έντυπου ή ηλεκτρονικού τύπου για τους επόμενους έξι (6) μήνες από την κοινοποίηση της απόφασης διαγραφής στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει η επιχείρηση με την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 8 και του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 14.».

  • 18 Μαΐου 2025, 23:13 | Ένωση Περιφερειακού Τύπου Ελλάδας – ΕΠΤΕ

    Επί του ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:

    1ον Η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. διενεργεί, ετησίως, και τυχαίους επιτόπιους ελέγχους, σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) τουλάχιστον επί των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Έντυπου Τύπου και τρία τοις εκατό (3%) τουλάχιστον επί των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου.» Στα ποσοστά αυτά να περιλαμβάνονται συνολικά οι έλεγχοι, είτε αυτοί έγιναν τυχαία από την υπηρεσία, είτε μετά από καταγγελίες.
    Με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν δραστικά οι κακόβουλες καταγγελίες ορισμένων μιας και από την εμπειρία που υπάρχει οι περισσότερες μέχρι σήμερα καταγγελίες έχουν αποδειχθεί βάσιμες.
    Επίσης, να ελέγχονται μόνο οι καταγγελίες είναι επώνυμες και έχει εξακριβωθεί ότι ο καταγγέλλων είναι υπαρκτό πρόσωπο και έχει έννομο συμφέρον.
    Πρέπει να σταματήσει το αόριστο των καταγγελιών που μπορεί να γίνονται από Ενώσεις Εκδοτών Εφημερίδων, μιας και σε περίπτωση κακόβουλης καταγγελίας θα είναι δύσκολο να υπάρξει προσφυγή εναντίων κάποιου από τον θιγόμενο εκδότης – εφημερίδα. Σήμερα υπάρχουν εκδότες που υποκινούν ελέγχους με καταγγελίες που γίνονται από Ενώσεις.
    Οι καταγγελίες να επιδίδονται στους καταγγελόμενους με την έναρξη του Ελέγχου.

    2ον Επιτόπιος έλεγχος να γίνεται αν μια καταγγελία αναφέρει παραπτώματα που δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν από την έδρα της υπηρεσίας ελέγχου.
    Αν π.χ. πρέπει να ελεγχθεί αν μια εφημερίδα πουλάει 400 φύλλα, αυτό εύκολα το βλέπει κανείς από τις περιοδικές δηλώσεις του ΦΠΑ κ.λ.π. και δεν απαιτείται επιτόπιος έλεγχος.

    3ον γίνεται αναφορά σε Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων, δηλαδή να υπάρχει προσθήκη στους ελεγκτές τις υπηρεσίας σας, π.χ. υπάλληλος της ΔΟΥ ή της Επιθεώρησης Εργασίας. Θεωρούμε ότι τα στοιχεία που προβλέπει ο νόμος να προσκομιστούν, υπάρχουν στις περιοδικές του ΦΠΑ και στο ΕΡΓΑΝΗ για τους εργαζόμενους. Επίσης, θα μπορούσε ένας ελεγκτής να τα αντλήσει και μόνος του από τα σχετικά πληροφοριακά συστήματα.
    Δίνεται η εντύπωση ότι μια υπηρεσία που ασκεί ουσιαστικά διοικητικό έλεγχο πάει να μετατραπεί σε υπηρεσία που θα ασκεί οικονομικό έλεγχο στις εκδοτικές επιχειρήσεις.
    Αυτό είναι αρμοδιότητα άλλων υπουργείων και υπηρεσιών και η επιτροπή της Γ.Γ. Επικοινωνίας θα πρέπει να αρκεστεί στον δικό της ρόλο.
    Επί του θέματος καλό θα ήταν να ζητηθεί και σχετική γνωμοδότηση από το νομικό συμβούλιο του κράτους και σε κάθε περίπτωση αν προβλεφθεί κάτι τέτοιο να αναφέρει ρητά το αντικείμενο του συγκεκριμένου ελέγχου που μπορεί να είναι μόνο ως αν στα έσοδα έχει δηλωθεί το αναλογών ποσό από τον ΦΠΑ της είσπραξης συνδρομών της εφημερίδας και τίποτα άλλο.

  • Όσον αφορά τις διαδικασίες ελέγχων, οι ρυθμίσεις κρίνονται γενικά επαρκείς. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι έγινε δεκτή η πρόταση που υποβάλλαμε με τις αρχικές μας παρατηρήσεις και διασφαλίζεται ότι το ποσοστό των δειγματοληπτικών ελέγχων θα αναφέρεται σε κάθε κατηγορία εντύπων ξεχωριστά, γιατί αλλιώς υπήρχε ο κίνδυνος εξάντλησης του ποσοστού σε άλλες κατηγορίες χωρίς να ελεγχθεί ούτε μία ημερήσια περιφερειακή εφημερίδα!
    Επαναλαμβάνουμε τη βασική διαφωνία μας με τη δυνατότητα υποβολής αίτησης επανεγγραφής εντός 6 μηνών (αντί 2ετίας) σε περίπτωση διαγραφής από τα Μητρώα κατόπιν ελέγχων. Σε αυτή την περίπτωση μάλιστα είναι ακόμη πιο επιβεβλημένη η αυστηρότερη ρύθμιση καθώς πρόκειται για προσπάθεια καταστρατήγησης του νόμου!