Άρθρο 9 Διαδικασία εγγραφής και ανανέωσης εγγραφής στο Μ.Ε.Τ. – Αντικατάσταση άρθρου 8 ν. 5005/2022

Το άρθρο 8 του ν. 5005/2022 (Α΄236), περί της διαδικασίας εγγραφής και ανανέωσης εγγραφής στο Μ.Ε.Τ., αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 8

Διαδικασία εγγραφής και ανανέωσης εγγραφής στο Μ.Ε.Τ.

 

  1. Για την πρώτη εγγραφή εντύπου στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) η επιχείρηση έντυπου τύπου υποβάλλει αίτηση στο Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (Γ.Γ.Ε.Ε.) από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι την 30η Ιουνίου και από την 1η Σεπτεμβρίου έως την 30η Νοεμβρίου κάθε έτους. Η αιτούσα επιχείρηση συνυποβάλλει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την απόδειξη των προϋποθέσεων πρώτης εγγραφής, όπως αυτά καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 27.

Εφόσον από τον έλεγχο των δικαιολογητικών που προσκομίζονται διαπιστωθεί ότι πληρούται το σύνολο των προϋποθέσεων εγγραφής, το έντυπο εγγράφεται στο Μ.Ε.Τ..

Αν κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν πληρούται οποιαδήποτε από τις προϋποθέσεις εγγραφής, η αιτούσα επιχείρηση δύναται να συμπληρώσει την αίτηση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την ενημέρωσή της από το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει. Αν οι προϋποθέσεις δεν πληρωθούν εντός της παραπάνω προθεσμίας, το αίτημα εγγραφής απορρίπτεται με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. που κοινοποιείται στην αιτούσα επιχείρηση στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει.

Η επιχείρηση έντυπου τύπου δύναται να υποβάλει νέα αίτηση εγγραφής για το έντυπό της μετά την παρέλευση τεσσάρων (4) μηνών από την κοινοποίηση της απορριπτικής απόφασης.

  1. Η εγγραφή του εντύπου στο Μ.Ε.Τ. και η πιστοποίηση της παρ. 1 του άρθρου 5 ισχύουν για τρία (3) έτη. Για την ανανέωση της εγγραφής, η επιχείρηση έντυπου τύπου υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.) ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 4, από την 1η Μαρτίου έως την 31η Μαρτίου του έτους εντός του οποίου λήγει η πιστοποίηση.

Αν το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε. διαπιστώσει ότι δεν πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις, απορρίπτεται το αίτημα ανανέωσης της εγγραφής με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., η οποία κοινοποιείται στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει η επιχείρηση, το έντυπο διαγράφεται από το Μ.Ε.Τ. και χάνει την πιστοποίηση του άρθρου 5. Αίτηση επανεγγραφής του μπορεί να υποβληθεί, μη εφαρμοζομένων των προθεσμιών της παρ. 1, μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών από την κοινοποίηση της απορριπτικής απόφασης στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει η αιτούσα επιχείρηση.

Για το χρονικό διάστημα από την υποβολή της αίτησης ανανέωσης εγγραφής στο Μ.Ε.Τ. μέχρι την ανανέωση της πιστοποίησης από το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε., εξακολουθεί να ισχύει η πιστοποίηση που έχει ληφθεί.

  1. Αν το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε. διαπιστώσει, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν καταγγελίας ή ελέγχου, σύμφωνα με τα άρθρα 17 έως 21, ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της εγγραφής στο Μ.Ε.Τ., το έντυπο διαγράφεται από το Μητρώο με απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., χάνει την πιστοποίηση του άρθρου 5 και η επιχείρηση έντυπου τύπου δύναται να υποβάλει νέα αίτηση εγγραφής, μη εφαρμοζομένων των προθεσμιών της παρ. 1, μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών από την κοινοποίηση της απορριπτικής απόφασης στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει. Αν η επιχείρηση έντυπου τύπου υποπέσει στην ίδια ή διαφορετική παράβαση κανόνων εγγραφής και διατήρησης της εγγραφής στο Μ.Ε.Τ. εντός πέντε (5) ετών από την προηγούμενη παράβαση, η νέα αίτηση εγγραφής, ανεξάρτητα από τις προθεσμίες της παρ. 1, δεν μπορεί να υποβληθεί πριν από την παρέλευση δύο (2) ετών από την κοινοποίηση της απόφασης διαγραφής.
  2. Αν οι εφημερίδες περιφερειακού και τοπικού τύπου δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ή δεν υποβάλλουν τα δικαιολογητικά του άρθρου 2 του ν. 3548/2007 (Α΄68) εγγράφονται μόνο στο Μ.Ε.Τ..».
  • 19 Μαΐου 2025, 00:50 | Αντώνης Κ. Πουγαρίδης

    1. Η εγγραφή του εντύπου στο Μ.Ε.Τ. και η πιστοποίηση της παρ. 1 του άρθρου 5 ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ισχύουν για τρία (3) έτη, για τον εξής λόγο: Αν κάποιος πιστοποιηθεί σήμερα, και δεν τύχει να ελεγχθεί δειγματολειπτικά, μπορεί να σταματήσει να πληροί τις προϋποθέσεις, και να έχει όλα τα προνόμια για ακόμα 3 χρόνια από σήμερα. Τεράστιο το διάστημα.

    2. Την εποχή που παραδοσιακές εφημερίδες κλείνουν η μία μετά την άλλη κλείνουν λόγω και της ψηφιακής στροφής, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να ανοίγουν ΚΑΙΝΟΥΡΙΕΣ (!) εφημερίδες, πράγμα που αντιβαίνει στην κοινή λογική και στις προβλέψεις βάσει των δεδομένων της αγοράς.

    Προτείνεται ως μέτρο πρόληψης στην εμφάνιση και πιστοποίηση αμφιβόλου προθέσεως νέα έντυπα, να θεσπιστεί επιτόπιος έλεγχος στην εφημερίδα κατά την ΠΡΩΤΗ ΕΓΓΡΑΦΗ της, τόσο στο ΜΕΤ όσο και στο ΥΠΟΜΗΤΡΩΟ.

    3.Επίσης προτείνεται, να ζητείται από τις εφημερίδες δημοσιευθέντα ενυπόφραφα κείμενα των δημοσιογράφων, ώστε να μπορεί τεχνικά να διαπιστωθεί από τη ΓΓΕ, ότι τα κείμενα είναι πρωτογενή (και όχι δελτία τύπου), και ότι ανήκουν όντως στον υπογράφοντα, που δηλώνεται ως δημοσιογράφος. Αυτό ως μια πρόταση, στην κατεύθυνση της ανάγκης επιβεβαίωσης ότι ο δηλωθείς δημοσιογράφος, είναι πραγματικός εργαζόμενος και όχι εικονικός.

  • 18 Μαΐου 2025, 23:03 | Ένωση Περιφερειακού Τύπου Ελλάδας – ΕΠΤΕ

    Επί του Άρθρου 9 έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:

    Ενώ η ανανέωση εγγραφής στο ΜΕΤ θα γίνεται κάθε 3 χρόνια, στο υπομητρώο παραμένει στον ένα (1) χρόνο μιας και αυτό προβλέπει ο νόμος 3548/2007.
    Τα δικαιολογητικά είναι τα ίδια και έτσι δεν αλλάζει κάτι για τις περιφερειακές εφημερίδες.
    Θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι οι περιφερειακές εφημερίδες για το υπομητρώο, κάθε χρόνο να κάνουν μια Υπεύθυνη Δήλωση ότι πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου και μια φορά στα 3 χρόνια να υποβάλλουν αναλυτικά τα δικαιολογητικά.
    Αν όμως κάποιος βρεθεί να έχει δηλώσει ψευδώς κάτι τέτοιο, τότε να αποβάλλεται από το υπομητρώο για τόσο διάστημα όσο έπαιρνε παράνομα δημοσιεύσεις μέχρι την ημέρα που ανακαλύφθηκε η σχετική παρανομία, ενώ η ψευδή δήλωση να παραπέμπεται και στα αρμόδια δικαστήρια. Έτσι, θα μειωθεί δραστικά η γραφειοκρατία στην υπηρεσία.

  • 18 Μαΐου 2025, 22:54 | ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

    ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ (ΕΙΗΕΕ)
    eihee56@gmail.com

    Ι.ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
    Η αναγκαιότητα ενός ξεκάθαρου νομοθετικού πλαισίου για τον Τύπο που θα διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό και την θωράκιση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος, με διατάξεις που θα ορίζουν με σαφήνεια τις υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματα των περιφερειακών εφημερίδων, παραμένει ουσιαστικό ζητούμενο και σήμερα, παρά τις ενέργειες που έχουν γίνει από την Πολιτεία και τα κόμματα τα τελευταία τριάντα χρόνια.
    Η νομοθέτηση στα χαρτιά, για την διοχέτευση του 30% της κρατικής διαφήμισης στα περιφερειακά Μέσα το 1995 με το Νόμο 2328/95, καταστρατηγείται με συνειδητή απόφαση των υπευθύνων της Πολιτείας.
    Δυστυχώς και η τελευταία προσπάθεια επιπλέον νομοθετικής κατοχύρωσης του ζητήματος με την ψήφιση του νόμου 5005/22 και των βελτιώσεων που προβλέπονται στο Σχέδιο Νόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, δεν διασφαλίζει την ουσιαστική επίλυση του ζητήματος, παρά την προβαλλόμενη στόχευση η οποία σε θεωρητικό επίπεδο είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αγγίζει πρακτικά, με την θεσμοθέτηση πραγματικού μηχανισμού ελέγχου των φορέων του δημοσίου και των ΟΤΑ Β` Βαθμού (Περιφερειών) που συνεχίζουν μέσω της διανομής των διαφημιστικών προγραμμάτων τους να αγνοούν προκλητικά τις περιφερειακές εφημερίδες μειώνοντας δραματικά τη δυνατότητα επιβίωσής τους.
    Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ιδιοκτητών Ημερήσιων Επαρχιακών Εφημερίδων έχοντας τη μέριμνα από το 1956 (ιδρύθηκε με νομοθετικό διάταγμα), της στήριξης και της διασφάλισης του ρόλου του επαρχιακού Τύπου, συμφωνεί και συμμετέχει σε κάθε προσπάθεια που επιχειρεί να βάλει τάξη και να θεσπίσει κανόνες υγιούς λειτουργίας μεταξύ της Πολιτείας και των ιδιοκτητών των επιχειρήσεων Τύπου της περιφέρειας.
    Προκειμένου να αντιμετωπιστεί με παρρησία η υφιστάμενη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μέσω πολιτικών που έρχονται από το παρελθόν, οφείλουμε στο δημόσιο διάλογο να διαχωρίσουμε με σαφή όρια (οριοθέτηση) τις έννοιες που εσκεμμένα πολλές φορές συγχέονται γεγονός για το οποίο ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό και η συμπερίληψη του Ν.3548 για τις κρατικές δημοσιεύσεις στο νόμο 5005/22 που επιχείρησε ορθώς, μετά και το πάγιο αίτημα της ΕΙΗΕΕ, να βάλει τάξη στο σύνολο των εντύπων με περιοδική έκδοση αλλά κυρίως στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ (σάιτ και πάσης φύσεως ιστοσελίδες) που λειτουργούσαν τόσα χρόνια άναρχα χωρίς κανόνες και θεσμοθετημένο πλαίσιο.
    Υπό αυτή την έννοια η θεσμοθέτηση Μητρώου Έντυπου Τύπου (ΜΕΤ) και Ηλεκτρονικού Τύπου (ΜΗΤ) ήταν ένα ουσιαστικό βήμα διαφάνειας και διαφύλαξης του υγιούς ανταγωνισμού, πλην όμως με την εφαρμογή του διαπιστώθηκαν δομικές αδυναμίες που οφείλουμε τώρα να διορθώσουμε.
    Ειδικότερα, ως βάση του νομοθετικού σχεδιασμού για τον Τύπο, πρέπει να διαχωριστούν και να αποσαφηνιστούν πλήρως οι έννοιες με ξεχωριστό πλαίσιο για την κρατική διαφήμιση και την ψευδεπίγραφη κρατική ενίσχυση αντίστοιχα, ως αποκατάσταση της ζημίας που προκάλεσε στις περιφερειακές εφημερίδες η περικοπή του αγγελιοσήμου, με το πλαίσιο των κρατικών δημοσιεύσεων που λειτουργεί με επιτυχία με την εφαρμογή του Ν.3548/07 για τις κρατικές δημοσιεύσεις και αφορά μόνο τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες.
    Κατόπιν όλων των παραπάνω υποχρεούμεθα -με αφορμή τη δημόσια συζήτηση που ανοίγει με τις διατάξεις του υπό συζήτηση νομοσχεδίου γύρω από τα θέματα του Τύπου και της εσκεμμένης παραπληροφόρησης για εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων- να επισημάνουμε ποιό είναι σήμερα το οικοδόμημα του Τύπου της περιφέρειας προκειμένου να κατανοήσουν άπαντες ποιό πράγματι είναι το περιβάλλον που διαμορφώθηκε επί σειρά ετών και υπό αυτό το πρίσμα να συζητήσουμε τις διατάξεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου, το οποίο θα πρέπει να διασφαλίσει την διαφάνεια στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο όπως πολύ ορθά επιχειρήθηκε με τη ψήφιση του Ν. 5005/2022 σε συνέχεια της λειτουργίας του Ν. 3548/07.

    ΙΙ.ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
    Αδιαμφισβήτητα το 2007 μετά από εξαντλητικό διάλογο που κράτησε περισσότερο από ένα χρόνο ψηφίστηκε ο Ν. 3548 που προέβλεπε περίοδο προσαρμογής ενός ακόμη έτους (2008) με τη θέσπιση κριτηρίων για τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες που λάμβαναν τις κρατικές δημοσιεύσεις.
    Η εφαρμογή του νόμου το 2009 ξεκαθάρισε εντυπωσιακά το τοπίο από τις πάσης φύσεως εκδόσεις και έθεσε κανόνες ίσης κατανομής στις τοπικές κοινωνίες από τους Δήμους και τις Περιφέρειες στις εφημερίδες που πληρούσαν τα κριτήρια.
    Ειδικότερα, πρέπει να σημειωθεί ότι: Με την πρώτη εφαρμογή του νόμου το 2009, εκατοντάδες έντυπα που εκδίδονταν σε όλη την Ελλάδα κι έπαιρναν εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων κρατικές δημοσιεύσεις, ανέστειλαν οριστικά τις εκδόσεις τους και στην πρώτη απόφαση με ΦΕΚ της λίστα των νομίμων εφημερίδων συμπεριλήφθηκαν 137 Ημερήσιες Περιφερειακές Εφημερίδες σε 45 νομούς σε όλη τη χώρα.
    Με απλά μαθηματικά, με μια απλή ανάγνωση διαπιστώνεται ότι σε 15 χρόνια λειτουργίας οι εφημερίδες μειώθηκαν κατά 30% με μια σειρά καταστροφικών ενεργειών όλ`αυτά τα χρόνια. Ως αποτέλεσμα, σήμερα, στο ΦΕΚ του 2024, συμπεριλαμβάνονται 94 εφημερίδες και μάλιστα σε δύο νομούς (Καστοριά –Χίο) δεν κυκλοφορεί πλέον καμία εφημερίδα ανεβάζοντας σε 10 τους νομούς που δεν κυκλοφορεί καμία ημερήσια εφημερίδα
    Συνοπτικά αναφέρουμε:
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 10
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΜΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: 17
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΔΥΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 17
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΤΡΕΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 3
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 4
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΠΕΝΤΕ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 1
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΞΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 1
    ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΠΤΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 1
    Η ΕΙΗΕΕ καταθέτει σχετικό πίνακα (συνημμένο 1) με την πρόοδο ανά πενταετία μέχρι σήμερα προκειμένου να διεξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα από όλους -και κυρίως για όσους νομοθετούν- για το ποιό είναι πραγματικά το οικοδόμημα στον Τύπο της περιφέρειας σε όλη την Ελλάδα.
    Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι άνω του 80% των εφημερίδων που κυκλοφορόν, είναι 2η και 3η γενιά εκδοτών και η έκδοση τους γίνεται περισσότερο από 20 χρόνια και πάνω από το 60% περισσότερο από 30 χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι την τελευταία επταετία καμία νέα εφημερίδα δεν έχει κυκλοφορήσει σε όλη την Ελλάδα. Ως εκ τούτου η συζήτηση σήμερα για τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου είναι ανεπίτρεπτο να γίνεται με προσβλητικά επιχειρήματα για την υπόσταση των επιχειρήσεων Τύπου της περιφέρειας.

    ΙΙΙ.ΤΑ ΕΠΙΜΑΧΑ ΑΡΘΡΑ ΣΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
    Διαχωρισμός με γενναία προσέγγιση δικαιωμάτων –υποχρεώσεων των επιχειρήσεων Τύπου από πλευράς της Πολιτείας που καλείται να αναμετρηθεί με το είδωλό της για τα όσα έπραξε όλ`αυτά τα χρόνια εις βάρος των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων.
    Αναλύοντας τις διατάξεις νομοσχεδίου «Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξεις» τα επίμαχα σημεία είναι δύο.
    Ειδικότερα, τα επίμαχα άρθρα για τα οποία επιβάλλεται αναθεώρηση και αναστοχασμός από πλευράς της κυβέρνησης, δεδομένου ότι δεν υπήρξε και ουσιώδης διάλογος από την ΓΓΕΕ ώστε να καταλήξουμε από κοινού στο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα που είναι η θεσμική θωράκιση των υγειών επιχειρήσεων και διαδικασιών είναι τα εξής:
    α.διαδικασία πληρωμής των κρατικών δημοσιεύσεων. Σύμφωνα με την πρόβλεψη του νέου ΝΣ προωθείται διαχωρισμός και τμηματική εξόφληση σε διαφορετικό χρόνο του 40% επί της αξίας του τιμολογίου από το Δημόσιο και το άλλο 60% από τον ανάδοχο κατά την υπογραφή της σύμβασης και παρακράτηση υπέρ του δημοσίου στην πρώτη πληρωμή.
    Η προτεινόμενη διάταξη σε αντικατάσταση της επιτυχούς μέχρι σήμερα διαδικασίας εξόφλησης του τιμολογίου από την αναθέτουσα αρχή και παρακράτηση εν συνεχεία του ποσού από τον ανάδοχο κατά την πληρωμή του, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους για αντικειμενικούς λόγους που αιτιολογούμε αναλυτικά στο κεφάλαιο 2 του παρόντος (κρατικές δημοσιεύσεις)
    β. προσκόμιση δικαιολογητικών-διαδικασία και κριτήρια ελέγχων. Η μέχρι σήμερα επιτυχής διαδικασία προσκόμισης δικαιολογητικών αλλά και των αντίστοιχων ελέγχων λόγω της εφαρμογής του Ν.3548 δεν μετεβλήθη ουσιαστικά με την εφαρμογή του Ν.5005/22 μια και στην ουσία τα κριτήρια ένταξης είναι ταυτόσημα και προέκυψαν μέσα από εξαντλητικό διάλογο προ 15τίας για την εφαρμογή του Ν.3548/07. Ξεκάθαρη θέση της ΕΙΗΕΕ είναι ότι η οποιαδήποτε πρόχειρη και βεβιασμένη απαίτηση προσκόμισης επιπλέον δικαιολογητικών μόνο προβλήματα (γραφειοκρατικά αλλά κι όχι μόνο) θα δημιουργήσει. Ειδικότερα η προτεινόμενη στο άρθρο 5 του νομοσχεδίου υποχρέωση προσκόμισης κατά την διαδικασία εγγραφής και επανεγγραφής στο μητρώο του συνόλου των παραστατικών εκτύπωσης είναι πέρα από κάθε λογική για αυτονόητους λόγους, μεταξύ αυτών και της παραβίασης της εμπιστευτικότητας ευαίσθητων επιχειρηματικών δεδομένων σε πλατφόρμα του δημοσίου πέραν της ογκώδους γραφειοκρατικής διαδικασίας. Το ίδιο αποτέλεσμα ως προς τα δικαιολογητικά των παραστατικών εκτύπωσης μπορεί να καλυφθεί αυτόματα δεδομένης της φορολογικής πρόβλεψης από την 1η Ιουλίου 2025 του Ηλεκτρονικού Δελτίου Αποστολής όπου μέσω ΑΑΔΕ ελέγχεται ανά πάσα στιγμή η ημεροχρονολογία και ο αριθμός των εκτυπωθέντων φύλλων για την τήρηση της προϋπόθεσης των ελάχιστων κυκλοφορούντων φύλλων κάθε εφημερίδας. Αντίστοιχα στην διαδικασία ελέγχων (άρθρα 17 έως 20 στο παρόν ΝΣ) δεν είναι δυνατό να συμπεριλαμβάνεται ως προϋπόθεση η προσκόμιση συνολικά των παραστατικών πωλήσεων στους συνδρομητές των εφημερίδων για μια σειρά από καίριους λόγους διαφύλαξης ευαίσθητων δεδομένων της εφημερίδας αλλά και των συνδρομητών της. Η παράλογη και δίχως νομιμοποίηση διαδικασία ελέγχου που επιχειρείται με το παρόν νομοσχέδιο -όπως μας ενημέρωσαν μέλη μας- να ζητάται από τους υπαλλήλους –ελεγκτές της ΓΓΕΕ η λίστα των συνδρομητών μιας εφημερίδας, προφανώς δεν έχει ιστορικό προηγούμενο παγκοσμίως. Η παρούσα διάταξη όπως προβλέπεται να ισχύει πρέπει να αποσυρθεί και οι πωλήσεις και τα έσοδα των εφημερίδων καλύπτονται συνολικά από τις συγκεντρωτικές και περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ που προσκομίζουν οι εφημερίδες από την εφαρμογή του Ν. 3548/07 και οποιαδήποτε επιπλέον παράλογη απαίτηση μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.
    Η ΕΙΗΕΕ δεν έχει καμία αντίρρηση για τη διαδικασία των ελέγχων στους οποίους θα πρέπει να προστεθεί και η καταγραφή των εσόδων από κρατική διαφήμιση. Θα διαπιστώνεται έτσι αυτό που δραματικά βιώνουν οι εκδότες της περιφέρειας ότι η κρατική διαφήμιση είναι ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ μέχρι σήμερα παρά την εφαρμογή του νόμου 5005/22 για την κρατική διαφήμιση.
    Επιπλέον, προφανώς οι πολυμελείς αποστολές ελεγκτών υπαλλήλων της ΓΓΕΕ με δαπάνες της υπηρεσίας για ελέγχους όπου τα έξοδα μετακίνησης -διανυκτέρευσης και συνολικά οι δαπάνες ελέγχου, ξεπερνούν κατά πολύ τα ποσά που λαμβάνουν οι εφημερίδες της περιφέρειας από κρατική διαφήμιση, αποτελεί άλλο ένα ελληνικό παράδοξο έξω από κάθε επιχειρηματική λογική.

    1.ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
    Ξεπερνά κάθε ανεκτό όριο υπομονής για σοβαρή συζήτηση στο δημόσιο διάλογο, η παγιωμένη ως «κανόνας» ετών διανομή των διαφημίσεων των φορέων του κράτους δυστυχώς και των ΟΤΑ Β` Βαθμού (Περιφερειών).
    Η θεωρητική προσέγγιση θέσπισης κανόνων με κριτήρια που από πλευράς των επαρχιακών εφημερίδων τηρούνται και με τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου επιχειρείται να διευρυνθούν ως προς του ελέγχους για τους θεωρητικά «δικαιούχους» της κρατικής διαφήμισης, αποτελεί γράμμα κενό περιεχομένου. Δίχως την παράλληλη θεσμοθέτηση ενός εποπτικού μηχανισμού των κρατικών φορέων για το πού τελικά διοχετεύουν τα κονδύλια που κατά βάσει προέρχονται από ευρωπαϊκά προγράμματα, η ύπαρξη του ΜΕΤ δεν έχει κανένα πραγματικό λόγο.
    Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ετησίως τα έσοδα στη συντριπτική πλειοψηφία των εφημερίδων είναι μία- το πολύ δύο καταχωρήσεις της τάξεως των 1.000-1.200€ και συνολικά την τελευταία τριετία τα ποσά είναι πενιχρά, που δεν καλύπτουν ούτε τα έξοδα μιας –δύο εκδόσεων ετησίως.
    Η ΕΙΗΕΕ προτίθεται να προσκομίσει συνολικές καταστάσεις εσόδων των μελών της από κρατική διαφήμιση σε συνέχεια των αποφάσεων της γενικής μας συνέλευσης, για την αντιπαραβολή των κονδυλίων που διακινούνται μέσω των φορέων του δημοσίου και τη διερεύνηση αστικών ευθυνών βάσει της προβλεπόμενης κατανομής του 30% στα περιφερειακά ΜΜΕ.
    Ως εκ τούτου, συζήτηση δίχως θέσπιση κανόνων και μηχανισμού ελέγχου του δημοσίου για την κρατική διαφήμιση δεν έχει νόημα να εξαντλείται στα κριτήρια ένταξής στο ΜΕΤ των δικαιούχων που τελικά δεν υπάρχει κανένα πραγματικό χρηματικό όφελος. Η Πολιτεία, η κυβέρνηση και τα κόμματα οφείλουν να διασφαλίσουν αναλογικά και ισότιμα την κατανομή της κρατικής διαφήμισης στον Τύπο της περιφέρειας.
    Προτεινόμενη διάταξη στο άρθρο 3 του υπό συζήτηση ΝΣ για το πλάνο δημοσιότητας και αναθέσεων των διαφημιστικών μηνυμάτων του μηχανισμού καταγραφής ελέγχου και κριτηρίων στους τελικούς αποδέκτες.

    2.ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
    των ΟΤΑ Α` και Β` βαθμού καθώς και των ΝΠΔΔ των φορέων του Δημοσίου για τις διακηρύξεις- δημοπρασίες διαγωνισμούς που ονομάζουμε συνοπτικά «κρατικές δημοσιεύσεις», και που αποσκοπούν στην ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών που μπήκαν σε κανόνες και τάξη με τον νόμο 3548/07.
    Αποτελεί κοινή παραδοχή δοκιμασμένη στο χρόνο ότι με την εφαρμογή του Ν. 3548 μπήκαν κανόνες και τάξη ως το τελευταίο πραγματικά θεσμοθετημένο οχυρό υπέρ των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων, γι` αυτό και κάθε βεβιασμένη απόπειρα αλλοίωσης του χαρακτήρα θα αποβεί εις βάρος των ημερήσιων και εβδομαδιαίων περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων. Η περίπλοκη διαδικασία μεταξύ Μητρώου και Υπομητρώου δεν προσφέρει ουσιαστικά αποτέλεσμα παρά μόνο σύγχυση και επικάλυψη.
    Ο διαχωρισμός του Ν. 3548 επιβάλλεται σήμερα ως αυτόνομο πλαίσιο με την σαφή αναφορά στο Ν. 5005/22 ότι για την ένταξη στο ΜΕΤ οι ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες να περιλαμβάνονται αυτοδίκαια εφόσον συμπεριλαμβάνονται στη λίστα που εκδίδεται κάθε χρόνο με τις εφημερίδες που έχουν δικαίωμα κρατικών δημοσιεύσεων.
    Η συζήτηση για οποιαδήποτε επικαιροποίηση με τα σημερινά δεδομένα προφανώς και μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά η ΕΙΗΕΕ διαφωνεί κάθετα με οποιαδήποτε επιχειρούμενη αλλαγή στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο και ειδικά στη διάταξη του άρθρου «27» που προβλέπει τον διαχωρισμό στη διαδικασία πληρωμής του αντιτίμου μεταξύ Δημοσίου και των Ιδιωτών.
    Αναρωτιέται κάποιος, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί άραγε η προτεινόμενη αλλαγή; Από πού δηλαδή προέρχεται το αίτημα δεδομένου ότι ούτως ή άλλως το Δημόσιο εξοφλεί τις δημοσιεύσεις που βαρύνουν τους αναδόχους και στη συνέχεια παρακρατεί το αντίτιμο. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια το συγκεκριμένο ζήτημα εφαρμόζεται χωρίς προβλήματα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, από τους ΟΤΑ κι οποιαδήποτε διατάραξη με εφαρμογή νέας διαδικασίας θα αποβεί εις βάρος όλων μας. Ειδικά για τις εφημερίδες που θα εκδίδουν ένα παραστατικό και θα τους εξοφλείται τμηματικά με απροσδιόριστο τελικά το πότε χρονικά θα υπογραφεί η σύμβαση από τον εργολάβο, για να εξοφλήσει τις δαπάνες δημοσίευσης.
    Επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ότι με την ημερομηνία δημοσίευσης η φορολογική νομοθεσία προβλέπει την έκδοση του τιμολογίου και την προσκόμιση στο φορέα με σαφή πρόβλεψη καταβολής του ΦΠΑ (ειδικά για τις εταιρίες με μηνιαία υποχρέωση) και η επιπλέον καθυστέρηση θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την έλλειψη ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων Τύπου. Στο συγκεκριμένο ζήτημα, ήτοι η διατήρηση ως έχει της διαδικασίας, είναι καίριο ζήτημα βιωσιμότητας και το μόνο που απαιτείται είναι η πρόβλεψη επιπλέον κυρώσεων προς τους φορείς και ιδίως τους ΟΤΑ Β` βαθμού για την ορθή εφαρμογή του νόμου. Ασφαλώς η επίλυση οριστικά του αιτήματος των δημοσιεύσεων μέσω των δημόσιων συμβάσεων αποτελεί υπόσχεση της κυβέρνησης, με τη σύμφωνη γνώμη πλέον όλων των κομμάτων, για τη δημιουργία επιτέλους ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις μας.
    Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι η επανεκτίμηση του ύψους δημοπρασιών διαγωνισμών διακηρύξεων κρίνεται ως αναγκαία, δεδομένου ότι η θεσμοθέτηση δημοσίευσης για έργα και υπηρεσίες άνω των 60.000€ οδηγεί σε μια συνειδητή σύντμηση και κάποιες φορές και κατάτμηση του ύψους της εργολαβίας, για να αποφευχθούν οι κανόνες δημοσιότητας στην εφημερίδα που γνωστοποιεί στο σύνολο των ενδιαφερομένων και στην τοπική κοινωνία το περιεχόμενο έργου –υπηρεσιών και εν γένει εργολαβιών. Η επαναφορά στα όρια των δαπανών από 20.000€ και άνω να εντάσσεται στις διατάξεις δημοσίευσης θα είναι ένα επιπλέον βήμα της πολιτείας για τη διαφάνεια στους ΟΤΑ. Επιπλέον επανεξέταση απαιτεί το άρθρο 26 του υπό συζήτηση ΝΣ για τη μετακύληση της υποχρέωσης της δημοσίευσης από ημερήσια εφημερίδα σε δεύτερη εβδομαδιαία στους νομούς όπου κυκλοφορεί μία ημερήσια εφημερίδα. Η μέχρι σήμερα πρακτική των Δήμων πρόβλεψης επαναληπτικής δημοσίευσης σε άλλη ημέρα από την ημερήσια εφημερίδα, δεδομένου του εύρους κυκλοφορίας επιτυγχάνει τους απαραίτητους κανόνες δημοσιότητας. Το αναγνωστικό κοινό ως γνωστόν και σύμφωνα με όλες τις μελέτες αναγνωσιμότητας διαφέρει αισθητά ανάλογα την ημέρα κυκλοφορίας μιας ημερήσιας εφημερίδας.

    3.ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ
    Η περικοπή του αγγελιοσήμου εν μία νυκτί το 2016 -παρά τα αντιθέτως υποσχόμενα- επιβάρυνε σημαντικά τις περιφερειακές εφημερίδες και μετακυλίσθηκε κύριο μέρος της επιβίωσης του ΕΔΟΕΑΠ στις επιχειρήσεις Τύπου με την θέσπιση του 2% επί του τζίρου υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ. Προκειμένου δε να απαλύνει –ενοχικά- η Πολιτεία τα εν λόγω βάρη, προέβη στη λογική επιδότησης με κρατική ενίσχυση των ποσών που καταλογίζονται ετησίως και μέχρι σήμερα έχουν στην ουσία συμψηφιστεί τα ποσά μέχρι και το έτος 2022.
    Εξαιτίας μιας περίπλοκης διαδικασίας, οι επιχειρήσεις μας παραμένουν εγκλωβισμένες με οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία, αντιμετωπίζοντας δυσκολία στην έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας και επιτέλους ήγγικεν η ώρα να αποκατασταθεί η εις βάρος μας αδικία με νομοθετική ρύθμιση εξαίρεσης των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων από την υποχρέωση καταβολής του 2%.
    Επιπλέον, για τα μέλη της ΕΙΗΕΕ που είχαν έκπτωση 75% στις εργοδοτικές εισφορές που καλύπτονταν από το αγγελιόσημο, εκτοξεύτηκε το μισθολογικό κόστος στις επιχειρήσεις μας.
    Για την απαλλαγή των βαρών που μας μετακύλησε τη Πολιτεία –ως σανίδα σωτηρίας- προέβλεψε το έτος 2017 κονδύλι 16 εκατομμυρίων ευρώ (4 ανά έτος για μία 4ετία) -που εξαφανίστηκε στην πορεία- και τελικά μετά από παλινωδίες επτά ετών δόθηκε μέσω deminimis μία και μόνη φορά κρατική επιδότηση το 2023, πενιχρών ποσών σε σχέση με την πραγματική ζημία που μας προκάλεσε η κατάργηση του αγγελιοσήμου. Το αποτέλεσμα ήταν το 80% και πλέον των επιχειρήσεών μας να συμψηφίσει μέρος των οφειλών με παρακράτηση προς τα ασφαλιστικά ταμεία και να μη λάβουν την αναγκαία στήριξη ρευστότητας, δεδομένου και του παράλληλου τραπεζικού αποκλεισμού λόγω αδυναμίας προσκόμισης ασφαλιστικής ενημερότητας.
    Αδήριτη ανάγκη πλέον είναι η νομοθετική επανόρθωση και ξεκάθαρη θέση της ΕΙΗΕΕ είναι ότι καμία κρατική ενίσχυση δεν θα ήταν αναγκαία ως αντικείμενο διαλόγου στο μέλλον εάν η Πολιτεία διευθετήσει:
    α. την απαλλαγή των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων από το 2% του τζίρου μας υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ με πρόβλεψη αντίστοιχα ποσοστού επί του ποσού που λαμβάνουν ΜΜΕ από τις κρατικές διαφημίσεις (συμπεριλαμβανομένων και των περιφερειακών εφημερίδων)
    β. την γενναία και στοχευμένη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεών μας στα ασφαλιστικά ταμεία και περικοπή τόκων και διαγραφή μέρους του κεφαλαίου με παράλληλη μακροπρόθεσμη ρύθμιση 120 δόσεων των οφειλών μας που γιγαντώθηκαν με την περικοπή της έκπτωσης των εργοδοτικών εισφορών από το έτος 2016 και μέχρι σήμερα.
    γ. τον υπολογισμό της ζημίας από τις εις βάρος μας αποφάσεις της Πολιτείας μέχρι και σήμερα, με αντίστοιχη καταβολή επιδότησης deminimis άμεσα προκειμένου να συνεχίσουμε απρόσκοπτα τη λειτουργία μας
    Εν κατακλείδι αποτελεί θέατρο του παραλόγου η άδικη μετακύληση βαρών με την παράλληλη προβαλλόμενη -μέσω του Μητρώου και λίστας των δικαιούχων κρατικής επιδότησης- με την πιστοποίηση μας ως δικαιούχοι που θεσπίζονται μέσω κριτηρίων του υπό συζήτηση νομοσχεδίου και της εφαρμογής του από το 2020 του Ν. 5005.

  • 18 Μαΐου 2025, 20:00 | ΕΙΤΗΕΕΑ – Ένωση Ιδιοκτητών Τοπικών Ημερήσιων Εβδομαδιαίων Εφημερίδων Αττικής

    Άρθρο 9 – Συχνότητα ανανέωσης εγγραφής
    Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει η ανανέωση εγγραφής να γίνεται ανά 2 έτη, αντί για 3.
    Η πρόβλεψη 3ετίας ελλοχεύει τον κίνδυνο:
    • Επιχείρηση που δεν πληροί πλέον τα κριτήρια να παραμένει στο Μητρώο για διάστημα πέραν των 3 ετών.
    • Να υπάρξει περαιτέρω παράταση λόγω ειδικών συνθηκών, π.χ. εκλογών, που να επεκτείνει τη διάρκεια στα 4 έτη.

    ΕΙΤΗΕΕΑ – Ένωση Ιδιοκτητών Τοπικών Ημερήσιων Εβδομαδιαίων Εφημερίδων Αττικής
    Μάιος 2025

  • Η ΕΙΕΤ εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με την υποβολή από τις επιχειρήσεις αιτήσεως ανανέωσης της εγγραφής τους στο Μ.Ε.Τ. ανά τριετία, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος επιχείρηση που δεν δικαιούται την εγγραφή της ή να έχει απολέσει την ικανότητα, να παραμείνει στο Μητρώο για τρία έτη. Επιπλέον, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι μέσα σε αυτή την περίοδο θα έχει ελεγχθεί μόνο το 60% των εγγεγραμμένων, δημιουργείται ένα σημαντικό περιθώριο για παρατυπίες. Αντιλαμβανόμενοι των φόρτο εργασίας της Διεύθυνσης προτείνουμε η αίτηση να υποβάλλεται ανά δύο έτη.

  • Συμφωνούμε με την επιμήκυνση των προθεσμιών εγγραφής στα Μητρώα (επί 8μηνο) αντί του ενός μηνός που ισχύει σήμερα καθώς και με την παροχή δυνατότητας συμπλήρωσης της αίτησης εγγραφής σε περίπτωση μη πλήρωσης των προϋποθέσεων, αντί μόνον της υποβολής δικαιολογητικών που λείπουν, όπως ισχύει σήμερα και μάλιστα εντός 20 ημερών αντί 10 ημερών που ισχύει σήμερα. Συμφωνούμε επίσης και με την ανά 3ετία πλέον και όχι ετησίως υποχρέωση ανανέωσης της εγγραφής.
    Η θέση μας για τις ρυθμίσεις αυτές είναι ότι είναι αποδεκτές στο βαθμό που διευκολύνουν πραγματικές και σοβαρές επιχειρήσεις που θέλουν και μπορούν να είναι εντάξει ως προς τις υποχρεώσεις τους. Την ίδια στιγμή όμως μπορούν να λειτουργήσουν και ως «σωσίβιο» για διάφορους επιτήδειους που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν και να αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα που παρουσιάζεται και κάθε «παραθυράκι» ώστε να συνεχίζουν ανενόχλητοι την παρασιτική τους δραστηριότητα! Γι’ αυτό επιμένουμε για την αυστηροποίηση των προϋποθέσεων ένταξης που σε συνδυασμό με τους συνεχείς και σοβαρούς ελέγχους είναι ο μόνος δρόμος για να αποτραπούν τα φαινόμενα αυτά.
    Επαναλαμβάνουμε τη διαφωνία μας με τη δυνατότητα υποβολής αίτησης επανεγγραφής (σε περίπτωση απόρριψης) εντός 6 μηνών αντί της διετίας για τους λόγους που εξηγήσαμε.