ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η αναμόρφωση του συστήματος ανάθεσης της επιτροπείας ασυνόδευτων ανηλίκων, με έμφαση στη λειτουργικότητα της διαδικασίας ορισμού επιτρόπου, στην οριοθέτηση των λειτουργιών της επιτροπείας, στη διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος του ασυνόδευτου ανηλίκου και στην προάσπιση των δικαιωμάτων και των εννόμων συμφερόντων του.

  • 4 Ιουλίου 2022, 20:14 | ΜΕΤΑδραση

    Γενικά Σχόλια:
    Χαιρετίζουμε την αξιόλογη προσπάθεια εφαρμογής ενός αποτελεσματικού συστήματος επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στην χώρα μας. Ο νόμος 4554/2018, έβαλε τις βάσεις για τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου Επιτροπείας για τους ασυνόδευτους ανηλίκους, εντούτοις παρά τις προσπάθειες δεν εφαρμόστηκε ποτέ, διότι αδυνατούσε να καλύψει με αποτελεσματικό τρόπο τις ιδιαίτερες και απαιτητικές ανάγκες εκπροσώπησης των ασυνόδευτων ανηλίκων σε μία χώρα που αποτελεί μέρος των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε., όπως η Ελλάδα.
    Το τεράστιο κενό δεκαετιών της αδυναμίας των Εισαγγελέων, λόγω φόρτου εργασίας, να ανταποκριθούν στον ρόλο του προσωρινού επιτρόπου και η έλλειψη φορέα που θα αναλάμβανε να υποστηρίξει το έργο τους, οδήγησε τη ΜΕΤΑδραση να ξεκινήσει πιλοτικά το 2014 το «Δίκτυο Μελών Επιτροπείας». Για περισσότερα από επτά συνεχόμενα έτη η ΜΕΤΑδραση, προσπαθώντας να καλύψει τις ανάγκες προστασίας και εκπροσώπησης των ασυνόδευτων ανηλίκων, έθετε διαρκώς στις αρμόδιες αρχές τα σοβαρά ζητήματα που αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν καθημερινά οι «Επίτροποί» της.
    Παρά τα θετικά βήματα για την εφαρμογή ενός συστήματος επιτροπείας, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποφεύγει την επίλυση αυτών των θεμάτων με αποτέλεσμα να παραμένουν ασάφειες και να ενισχύεται η αποποίηση και η μεταβίβαση ευθυνών από τον έναν φορέα στον άλλον.
    Α) Παρά το γεγονός ότι η Επιτροπεία υποβοηθά τον Εισαγγελέα στο έργο του, ο Εισαγγελέας παραμένει «όργανο της Επιτροπείας» και ελλείψει κρατικού φορέα που θα επιλύει τα προβλήματα του Επιτρόπου, στην πράξη ο εντεταλμένος επίτροπος θα είναι αναγκασμένος και πάλι να ζητάει την συνδρομή του Εισαγγελέα.
    Β) Δεν προβλέπεται με σαφήνεια η υποχρεωτικότητα όλων των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων να ενημερώνουν τον επίτροπο κατά την άφιξη του ασυνόδευτου ανηλίκου και για όποιο θέμα αντιμετωπίζει (για παράδειγμα για την άφιξη για θέματα υγείας, οικογενειακά, νομικά κλπ) και να διασφαλίζουν την απρόσκοπτη πρόσβαση των εντεταλμένων Επιτροπείας στους χώρους διαμονής των ασυνόδευτων ανηλίκων και σε όποια σχετική έγγραφη ή προφορική πληροφορία για αυτά.
    Προτείνεται η επίλυση των προβλημάτων που προκύψουν κατά την ενάσκηση των καθηκόντων επιτροπείας (κυρίως με τους φορείς του δημοσίου) να την αναλάβει το Συμβούλιο Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του άρθρου 22 του παρόντος σχεδίου νόμου και να μην αφεθεί για μία ακόμη φορά να παλεύει ο επίτροπος, ο εντεταλμένος επιτροπείας και ο εισαγγελέας να βρουν την προσήκουσα λύση.
    Γ) Ο Φορέας Παροχής Υπηρεσιών Επιτροπείας και οι Εντεταλμένοι Επιτροπείας είναι υπεύθυνοι για να μεριμνούν και να εποπτεύουν τις υπηρεσίες που παρέχονται από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες που πλαισιώνουν καθημερινά το παιδί (δικηγόροι, κοινωνικοί λειτουργοί, φροντιστές κλπ) στην κατεύθυνση του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού. Από την μακροχρόνια μας εμπειρία έως σήμερα γνωρίζουμε ότι ένα από τα βασικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι εντεταλμένοι επιτροπείας είναι η έλλειψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών για την κάλυψη των αναγκών των παιδιών ή ή κακή ποιότητα παροχής τους. Αυτή η κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές οι επίτροποι να αναγκάζονται να καλύπτουν ανάγκες των παιδιών, ενώ δεν είναι στον ρόλο τους. Η μη επίλυση του μείζονος αυτού ζητήματος θα οδηγήσει εντεταλμένους επιτροπείας είτε εκτός ρόλου, είτε να προσπαθούν εγγράφως να αποποιηθούν την ευθύνη, με αποτέλεσμα να μην καλύπτονται οι ανάγκες των ασυνόδευτων παιδιών. Στο σημείο αυτό το Συμβούλιο Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων θα έπρεπε να αναλάβει την ευθύνη κάλυψης των κενών παροχής υπηρεσιών των εκ του νόμου προβλεπόμενων υπηρεσιών προς τα ασυνόδευτα ανήλικα (νομική, ψυχολογική, κοινωνική κλπ).
    Δ) Είναι μία μοναδική ευκαιρία να αποτελέσει ο Επίτροπος το μοναδικό πρόσωπο που θα έχει την πλήρη εικόνα για το παιδί και να αποτελέσει εργαλείο συντονισμού, συνέργειας, αλληλοενημέρωσης και υποστήριξης των φορέων και επαγγελματιών που σχετίζονται με τον Ασυνόδευτο ανήλικο. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να καταπολεμηθεί ο συνεχής κατακερματισμός, η πολυγνωμία και η μεταβίβαση ευθυνών από τον ένα φορέα στον άλλον. Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι σαφές στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ποιος είναι αρμόδιος να προβεί στην εκτίμηση του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού. Κατά την άποψή μας την αρμοδιότητα αυτή θα έπρεπε να την αναλάβει ο Επίτροπος (λαμβάνοντας όλες τις εκτιμήσεις των εξειδικευμένων επαγγελματιών που σχετίζονται με το παιδί το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού).

  • 4 Ιουλίου 2022, 19:20 | Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού

    Το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού χαιρετίζει την προσπάθεια της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου σχετικά με το νέο νομοσχέδιο το οποίο συγκεντρώνει και περιλαμβάνει εν γένει την προστασία των ασυνόδευτων παιδιών και την προάσπιση των δικαιωμάτων του. Ωστόσο, εξαρχής κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί το γεγονός ότι πιθανή εκ νέου καθυστέρηση της εφαρμογής του θεσμού της επιτροπείας και άλλων διατάξεων που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου θα λειτουργήσει εις βάρος του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού που τόσο έντονα και ορθώς επισημαίνεται στο σχέδιο νόμου. Ήδη η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ στις καταληκτικές παρατηρήσεις για την εφαρμογή της ΔΣΠ στην Ελλάδα, στις 28/6/2022 επισημαίνει την καθυστέρηση που έχει επιδείξει το ελληνικό κράτος σχετικά με την εφαρμογή του θεσμού της επιτροπείας ( σελίδα 13 σημείο (e) διαθέσιμο στο : https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRC%2fC%2fGRC%2fCO%2f4-6&Lang=en)

  • 4 Ιουλίου 2022, 17:11 | International Rescue Committee Hellas (IRC)

    • Το σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανήλικων και Πλαίσιο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων», που δημοσιεύθηκε στις 20 Ιουνίου 2022 από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου είναι ευπρόσδεκτο και απαραίτητο.

    • Η λειτουργία της Επιτροπείας και ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων είναι πολύ ενδιαφέρων και φαίνεται να έχει βασιστεί σε καλές πρακτικές του εξωτερικού. Ωστόσο, ο τρόπος εφαρμογής του φαίνεται πως συνεχίζει να μην ορίζει ένα πρόσωπο που θα «ακολουθεί» το κάθε παιδί (case management) απ’ την στιγμή που φτάνει στην Ελλάδα μέχρι και τη στιγμή που ενηλικιώνεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει αφ’ ενός στην αναγκαστική επανάληψη τραυματικών εμπειριών απ’ το παιδί (σε περιπτώσεις που δεν θα υπάρχει πλήρης φάκελος ή/ και δεν θα μεταφέρεται) και αφ’ ετέρου στην δυσκολία δημιουργίας μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιού- επιτρόπου, εάν το παιδί μετακινηθεί από μία περιοχή σε μία άλλη και αλλάξει εντεταλμένο επίτροπο.

    • Είναι προβληματικός ο συνδυασμός του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, με το άρθρο 66 του Ν.4939/2022, που αναφέρει πως «Ο αρμόδιος Εισαγγελέας διορίζει τον επίτροπο του ασυνόδευτου ανηλίκου στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Αν δεν βρίσκεται κατάλληλο φυσικό πρόσωπο για να διοριστεί επίτροπος, σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 1592 ΑΚ, η επιτροπεία του ανηλίκου ανατίθεται σε επαγγελματία επίτροπο που υποδεικνύει η Μονάδα Θεσμικής Προστασίας της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.». Συνεπώς δεν είναι κατανοητό, εάν το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου αφορά τη λειτουργεία της επιτροπείας σε κεντρικό επίπεδο, ή σε περιπτώσεις που δεν βρίσκεται κάποιο φυσικό πρόσωπο καθώς και από ποιο μητρώο θα βρίσκεται το πρόσωπο αυτό.

    Άρθρο 1: Η Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (ΕΓΠΑΑ) είναι η αρμόδια αρχή για την προστασία των ασυνόδευτων παιδιών που αιτούνται άσυλο και των παιδιών-προσφύγων από τον Φεβρουάριο του 2020, η οποία ανήκει στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. Η Ειδική Γραμματεία έχει καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για την προστασία και την προώθηση των δικαιωμάτων των ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα. Ωστόσο, καθώς η παιδική προστασία εμπίπτει γενικά στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η ευθύνη για την προστασία των παιδιών επιμερίζεται πλέον σε δύο Υπουργεία. Η έλλειψη ενιαίας αρχής για την προστασία όλων των παιδιών στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως καταγωγής, μπορεί να δημιουργήσει ζητήματα λόγω διαφορετικών πολιτικών αποφάσεων και προσεγγίσεων, επομένως πρέπει να διασφαλίζεται ο εντατικός συντονισμός και οι συνέργειες μεταξύ των δύο Αρχών, ούτως ώστε να αποφευχθεί κάτι τέτοιο και να ακολουθείται κοινό πλαίσιο στις διαδικασίες.

  • 4 Ιουλίου 2022, 15:53 | ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΑΡΦΑΚΗ

    1. Έχει καταργηθεί το τριμερές πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΚΑ, με το οποίο τα τρία μητρώα διασταυρώνονταν ανά πάσα στιγμή και φαινόταν σε ποια περιοχή βρίσκεται ο ανήλικος, σε ποια δομή, από ποιον επιτροπεύεται, ενώ υπήρχε και η έννοια της γεωγραφικής συνάφειας με υποχρέωση του επιτρόπου να επισκέπτεται το παιδί δυο φορές την εβδομάδα και να στέλνει αναφορά στο ΕΚΚΑ μια φορά το μήνα.

    2.Καταργείται επίσης η καθημερινή παρακολούθηση του συστήματος επιτροπείας που επί ΣΥΡΙΖΑ γινόταν από τη Δ/νση Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του ΕΚΚΑ, με τρία τμήματα, κάθε ένα αρμόδιο για κάθε μητρώο (ασυνόδευτων, δομών και επιτρόπων).

    3. Με το Σ/Ν της ΝΔ, αυτός ο έλεγχος και η εποπτεία δεν υπάρχει, απλώς ο ΦΠΥΕ αναθέτει σε υπάλληλό του το ρόλο του συντονιστή των εντεταλμένων επιτρόπων (έως 15), καθένας από τους οποίους επιτροπεύει έως 15 ανήλικα, δηλ. ο συντονιστής είναι υπεύθυνος για έως 225 ασυνόδευτα!!! Ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος ή προσχηματικός (αναφορές ΦΠΥΕ ανά εξάμηνο και του συντονιστή ανά τρίμηνο)

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:40 | ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων

    Η προτεινόμενη μεταρρύθμιση ανταποκρίνεται απόλυτα στην πολιτική και την δράση της Άρσις: στο πεδίο της παιδικής προστασίας δοκιμάζονται οι αρχές που διέπουν τα σύγχρονα δημοκρατικά κράτη, οι πολιτικές της κοινωνικής αλληλεγγύης και της διασφάλισης των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου.

    Η διασφάλιση της παροχής ολοκληρωμένης προστασίας και προώθησης των δικαιωμάτων των παιδιών απαιτεί ένα οργανωμένο και ενιαίο σύστημα επιτροπείας, σύμφωνο με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις. Στο επίκεντρο των ανωτέρω αρχών – πρέπει να – βρίσκεται πάντοτε το βέλτιστο συμφέρον του ανηλίκου.

    Προκειμένου, να διασφαλιστεί η εύρυθμη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου θα πρέπει να ελεγχθεί η συμβατότητα κάποιων διατάξεων με αυτές του Ν. 4939/2022, όπως θα εκτεθεί και παρακάτω.

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:47 | ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων

    Γενικό Σχόλιο:
    Καταρχάς, χαιρετίζουμε την προσπάθεια που έχει εκπονηθεί από την Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

    Η συγκεκριμένη πρόταση ορθά σημειώνεται ότι οφείλει να “στοχεύει στην προστασία του ανηλίκου και τη διασφάλιση των συμφερόντων και των δικαιωμάτων του, όταν ο τελευταίος δεν συνοδεύεται από πρόσωπο που ασκεί τη γονική του μέριμνα ή την επιμέλειά του”.

    Αποτελεί εδώ και καιρό αδήριτη ανάγκη η θέσπιση ενός νομοθετήματος που να εξασφαλίζει με σύγχρονο και επιστημονικά ορθό τρόπο έναν επίτροπο για κάθε ασυνόδευτο ανήλικο. Ο Επίτροπος αυτός “αναπληρώνει, χωρίς να υποκαθιστά, την οικογένεια, με σκοπό τη διασφάλιση της συνολικής ευημερίας του ανηλίκου, συμπληρώνοντας την περιορισμένη δικαιοπρακτική ικανότητά του και εκπροσωπώντας τον ενώπιον των αρμοδίων αρχών”.

  • Σχόλια του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες
    στο σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα επιτροπείας ασυνόδευτων ανήλικων και πλαίσιο φιλοξενίας ασυνόδευτων ανήλικων»

    Η λειτουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος Επιτροπείας των ασυνόδευτων και χωρισμένων παιδιών, αποτελεί μείζον ζήτημα προστασίας και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού και την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών αυτών, όπως αυτά κατοχυρώνονται σε διεθνείς συμβάσεις, το ενωσιακό δίκαιο και την κείμενη νομοθεσία. Ιδίως δε καθώς τα ασυνόδευτα και χωρισμένα παιδιά αποτελούν μια από τις πλέον ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού που χρήζουν ειδικής πρόνοιας και προστασία από τη μεριά των κρατικών Αρχών.

    Η απουσία ενός συστήματος επιτροπείας στην Ελλάδα έχει αποτελέσει επανειλημμένα αντικείμενο κριτικής διεθνών και εθνικών οργάνων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου, αφήνοντας ταυτοχρόνως έναν μεγάλο αριθμό ασυνοδευτων και χωρισμένων παιδιών που βρίσκονται στη χώρα εκτεθειμένα σε σημαντικούς κινδύνους προστασίας και αδυναμία άσκησης θεμελιωδών δικαιωμάτων τους. Ο ν. 4554/2018 εισήγαγε για πρώτη φορά στην ελληνική έννομη τάξη ένα θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία ενός συστήματος Επιτροπείας των ασυνόδευτων και χωρισμένων παιδιών. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα οι σχετικές διατάξεις παρέμειναν ανεφάρμοστες.

    Έτσι, μεταξύ άλλων η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού στις πρόσφατες καταληκτικές παρατηρήσεις της σχετικά με την Ελλάδα (2022) η Επιτροπή εξέφραζε «τη σοβαρή της ανησυχία […] για τις καθυστερήσεις στην ενεργοποίηση του συστήματος επιτροπείας για τα ασυνόδευτα παιδία». Το 2021 σε μια υπόθεση που υποστήριξε το ΕΣΠ από κοινού με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και τη Διεθνή Επιτροπή Νομικών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης, σημειώνοντας τη σημαντική καθυστέρηση στην εφαρμογή της σχετική νομοθεσίας για την Επιτροπεία διαπίστωσε παραβίαση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη από τις Ελληνικές Αρχές εξαιτίας «της αποτυχίας τους να διασφαλίσουν την παροχή αποτελεσματικής συνδρομής στα ασυνόδευτα και χωρισμένα παιδιά μέσω του ορισμού επιτρόπου».

    Με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων και πλαίσιο φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων», και παρότι μέχρι και σήμερα η από το 2018 ψηφισμένη νομοθεσία παρέμεινε ανεφάρμοστη, εισάγεται εκ νέου ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία ενός συστήματος Επιτροπείας ασυνόδευτων παιδιών. Τουτων λεχθέντων υπογραμμίζεται ότι θα πρέπει να ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια έτσι ώστε αυτή η εκ νέου τροποποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου να μην οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις στην εφαρμογή ενός συστήματος Επιτροπείας για τα ασυνόδευτα και χωρισμένα παιδία και το σύστημα αυτό να είναι άμεσα διαθέσιμο και λειτουργικό.

  • Σχολιασμός Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για την Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων και το πλαίσιο λειτουργίας των Δομών Φιλοξενίας

    Άρθρο 1: Η επιτροπεία των ανηλίκων κρίνεται κρίσιμη και ουσιώδης και πρέπει να διευκρινιστούν σε κάθε λεπτομέρεια τους, οι αρμοδιότητες /τα καθήκοντα του επιτρόπου. Η οριοθέτηση των λειτουργιών της επιτροπείας είναι σημαντικό να διαφοροποιείται βάσει του πλαισίου και της δομής λειτουργίας των Δομών Φιλοξενίας (Δομές στελεχωμένες με όλους τους απαραίτητους επαγγελματίες, ΚΥΤ , υποστελεχωμένα Κέντρα, εποπτευόμενα διαμερίσματα , δομές επείγουσας φιλοξενίας).
    Άρθρο 2: Ο Ασυνόδευτος Ανήλικος γνωρίζει από την πρώτη μέρα τους επαγγελματίες της Δομής που φιλοξενείται και ενημερώνεται για τους κανόνες λειτουργίας της. Πρέπει να υπάρχει οριοθέτηση των λειτουργιών και των καθηκόντων της Επιτροπείας, έτσι ώστε να μην επικρατεί σύγχυση τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους ωφελούμενους.
    Άρθρο 5: Η Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων αποβλέπει στη διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος του ανηλίκου και στην προστασία των δικαιωμάτων του. Ωστόσο πρέπει να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο συνεργασίας με το προσωπικό της Δομής για τον τρόπο με τον οποίο θα επιτυγχάνεται η λήψη πληροφοριών από τους ανηλίκους και με ποιον τρόπο θα πραγματοποιείται η αξιολόγησή τους.
    Άρθρο 8 3.α: Είναι σημαντικό να αποσαφηνιστεί ο όρος «ειδικές διαδικασίες».
    Άρθρο 13 2 α,β,γ,δ. :
    Οι Ασυνόδευτοι Ανήλικοι που φιλοξενούνται σε Κέντρα Φιλοξενίας διαθέτουν ήδη εξουσιοδοτημένο προσωπικό για τις εκάστοτε ενέργειες τους, το οποίο είναι καθημερινά δίπλα τους με καθημερινά και μηνιαία προγράμματα και δραστηριότητες. Καλό θα ήταν να γνωρίζουμε αν ο ρόλος του Επίτροπου πρόκειται να είναι ενεργός σε αυτό το πρόγραμμα ,αν θα υπάρχει καθημερινή επαφή με τον αριθμό των ανήλικων που θα αναλάβει ο εκάστοτε Επίτροπος για να υπάρξει ενημέρωση του προγράμματος και στους ίδιους τους ωφελούμενους.
    Διάρκεια του θεσμού της Επιτροπείας: Συνέχιση του θεσμού της Επιτροπείας και για χρονικό διάστημα μετά την συμπλήρωση των 18 ετών των ασυνόδευτων ανηλίκων, καθώς στην πράξη γεννάται αναμφίβολα τέτοια ανάγκη, εφόσον οι αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα, μόλις συμπληρώσουν τα 18 έτη, δεν χρήζουν πλέον του προστατευτικού περιβάλλοντος, και των προνομίων της ανηλικότητας, με αποτέλεσμα να τους διακατέχει μεγάλη ανασφάλεια και αγωνία για την διαχείριση των πάσης φύσεως υποθέσεων τους και βεβαίως των νομικών, οι οποίες τις περισσότερες φορές, μετά την αποχώρηση εκείνων λόγω ενηλικίωσης από προστατευτικές δομές, δεν έχουν ολοκληρωθεί και παραμένουν ημιτελείς, χρήζοντας σίγουρα περαιτέρω ενεργειών.
    Ο Επίτροπος δύναται να έχει έναν πιο σταθερό και διαρκή ρόλο, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια του Ασυνόδευτου Ανηλίκου μέχρι και την οριστική διευθέτηση των νομικών του υποθέσεων και την οριστική κρίση περί της χορήγησης ή μη σε εκείνον προσφυγικού καθεστώτος και άδειας διαμονής με όλους τους δυνατούς και κατά τον νόμο προβλεπόμενους τρόπους.
    Το μείζον είναι να διασφαλιστεί ο ουσιαστικός ρόλος των Επιτρόπων, προς το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων και η παρουσία τους να εξασφαλίζει το αίσθημα της ασφάλειας στους αιτούντες, οι οποίοι θα γνωρίζουν ότι εάν για οποιοδήποτε λόγο μετακινηθούν σε άλλη προστατευτική Δομή, ο φάκελος τους θα τελεί υπό την εποπτεία αρμόδιου προς τούτου προσώπου, ο οποίος θα έχει πλήρη επιμέλεια της υπόθεσης.
    Άρθρο 14 1.α: Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι ο επίτροπος δεν μπορεί να έχει αρμοδιότητες νομικών ζητημάτων/ νομικής συνδρομής /νομικής εκπροσώπησης , εκτός εάν φέρει παράλληλα και την ιδιότητα του δικηγόρου, εγγεγραμμένου σε οικείο Δικηγορικό Σύλλογο της Χώρας.
    Άρθρο 14. 2. α,β,γ,δ,ε: Τα Κέντρα Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων διαθέτουν ήδη Νομικό εκπρόσωπο, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την εκπροσώπηση των Ανηλίκων σε όλα τα θέματα Διεθνούς Προστασίας και Μετανάστευσης και συνεργάζεται με το υπόλοιπο προσωπικό της Δομής για το βέλτιστο συμφέρον των παιδιών. Από τη στιγμή που θα υπάρξει πρόγραμμα Επιτροπείας, πρέπει να αποσαφηνιστεί ποιος θα είναι ο ρόλος του Επίτροπου σε αυτό το κομμάτι και πως θα υπάρξει μια αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού αλλά και για να μην υπάρχει σύγχυση των ωφελούμενων.
    Άρθρο 16: Εντεταλμένος επιτροπείας: Ο Εντεταλμένος επιτροπείας ο οποίος θα διορίζεται από τον Επίτροπο, θα έχει ενεργό ρόλο στη κάλυψη αναγκών των ανηλίκων και θα ακολουθεί μόνο τις οδηγίες του Επίτροπου ή θα υπάρξει συνεργασία με το προσωπικό της Δομής, με ποιον τρόπο θα ενσωματωθεί ο ρόλος τους στην καθημερινότητα των ανηλίκων για να μην ταραχτεί το ήδη καθημερινό τους πρόγραμμα.
    Άρθρο 16 2.α: Είναι σημαντικό να προσδιοριστεί ότι η κατοχή του πτυχίου δεν αφορά σε γενικό πλαίσιο, αλλά σε ανθρωπιστικές σπουδές (Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παιδαγωγικής, Νομικής ή Πολιτικής Επιστήμης), ως βάση διασφάλισης της απαιτούμενης γνώσης και εμπειρίας διαχείρισης θεμάτων με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων.
    Άρθρο 17: Συμπληρωματικά σε όσα αναφέρονται στο συγκεκριμένο άρθρο είναι απαραίτητο να προβλεφθεί ως απαραίτητη προϋπόθεση ο καθορισμός πρωτοκόλλου συνεργασίας εμπλεκόμενων φορέων που θα ορίζει με σαφήνεια το πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, ώστε να καταστεί κατά το δυνατόν γόνιμη και αποτελεσματική με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων και την προάσπιση των δικαιωμάτων τους.

    Άρθρο 25 α: Η κατάρτιση πρότυπων διαδικασιών άσκησης των επιτροπικών καθηκόντων πρέπει να λαμβάνει υπόψη το πλαίσιο εφαρμογής των υπηρεσιών επιτροπείας το οποίο διαφέρει, μεταξύ άλλων, ως προς τις συνθήκες φιλοξενίας των ασυνόδευτων ανηλίκων.

    Άρθρο 32 3: Στο στάδιο της αξιολόγησης του αιτήματος στέγασης πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το προφίλ των ασυνόδευτων ανηλίκων πχ Ανήλικοι-χρήστες ναρκωτικών ουσιών, Ανήλικοι με ιστορικό παραβατικότητας, Ανήλικοι με διαγνωσμένη ψυχιατρική ή νευρολογική διαταραχή, ώστε να μπορεί η φιλοξενία του συνόλου των ωφελούμενων να υποστηριχθεί από το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας κάθε δομής με αποτελεσματικότητα
    Άρθρο 34 4 α: Είναι σημαντικό να αποσαφηνιστεί ο όρος «ειδικές διαδικασίες».