ΜΕΡΟΣ Ε΄ Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1504 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την προσαρμογή στον Κανονισμό (ΕΕ) 2020/1503 σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις

 

Άρθρο 148
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος μέρους είναι η ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1504 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Οκτωβρίου 2020, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων» (L 347) και η προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Οκτωβρίου 2020, σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 (L 347).

Άρθρο 149
Αντικείμενο
Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι η επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου που εφαρμόζεται στις υπηρεσίες συμμετοχικής χρηματοδότησης, ιδίως ως προς τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις, προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια διασυνοριακής συμμετοχικής χρηματοδότησης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Επίσης, ρυθμίζεται το ζήτημα της άδειας λειτουργίας των παρόχων υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Οκτωβρίου 2020, σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 (L 347), ώστε αυτοί να εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του ν. 4514/2018 (Α’ 18), προκειμένου η ίδια δραστηριότητα να μην υπόκειται σε πολλαπλές άδειες εντός της Ε.Ε..

Άρθρο 150
Εξαιρέσεις – Προσθήκη περ. ιδ) στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4514/2018
(άρθρο 1 Οδηγίας 2020/1504)
Στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4514/2018 (Α’ 14), περί εξαιρέσεων από το πεδίο του ως άνω νόμου, προστίθεται περ. ιδ) ως εξής:
«ιδ) στους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Οκτωβρίου 2020, σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 (L 347).».

Άρθρο 151
Αρμόδιες αρχές για την άσκηση των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503
(άρθρο 29 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Αρμόδια αρχή του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503, για τους εγκατεστημένους στην Ελλάδα παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις, με τη μορφή δανείων ή απόκτησης κινητών αξιών ή άλλων εισηγμένων μέσων για σκοπούς συμμετοχικής χρηματοδότησης, κατά την έννοια της περ. ιδ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ως άνω Κανονισμού, είναι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Εάν οι εν λόγω υπηρεσίες παρέχονται από πιστωτικά ιδρύματα, ιδρύματα πληρωμών και ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, ή υποψήφιος πάροχος αδειοδοτείται, παράλληλα ή μεταγενέστερα, ως πιστωτικό ίδρυμα, ίδρυμα ηλεκτρονικών πληρωμών ή ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος, αρμόδια αρχή, με την εξαίρεση των άρθρων 19 έως και 28 του παραπάνω Κανονισμού, ορίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος.
2. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι επιφορτισμένη με την ανταλλαγή πληροφοριών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (Ε.Α.Κ.Α.Α.), άλλες ευρωπαϊκές αρχές και τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών.

Άρθρο 152
Εξουσίες των αρμόδιων αρχών
(άρθρο 30 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503, οι αρμόδιες αρχές του άρθρου 151, διαθέτουν τουλάχιστον τις ακόλουθες εξουσίες έρευνας:
α) Να απαιτούν από τους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης και τρίτους, στους οποίους έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων, σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, και από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που τους ελέγχουν ή ελέγχονται από αυτούς, να παρέχουν πληροφορίες και έγγραφα ή άλλα στοιχεία σε οποιαδήποτε μορφή, τα οποία θεωρούν ότι μπορεί να είναι συναφή με την εκτέλεση των καθηκόντων τους και να λαμβάνουν αντίγραφό τους,
β) να απαιτούν από τους ελεγκτές και τους διαχειριστές των παρόχων υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης και από τρίτους, στους οποίους έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, να παρέχουν πληροφορίες και έγγραφα ή άλλα στοιχεία σε οποιαδήποτε μορφή, τα οποία ενδέχεται να είναι συναφή με την εκτέλεση των καθηκόντων τους και να λαμβάνουν αντίγραφό τους,
γ) να διενεργούν επιτόπιες επιθεωρήσεις ή έρευνες σε τοποθεσίες άλλες εκτός των ιδιωτικών κατοικιών φυσικών προσώπων και, για τον σκοπό αυτό, να εισέρχονται σε εγκαταστάσεις για να έχουν πρόσβαση σε έγγραφα και λοιπά δεδομένα υπό οποιαδήποτε μορφή, στην περίπτωση που υφίστανται εύλογες υπόνοιες ότι τα έγγραφα και τα λοιπά δεδομένα, σχετικά με το αντικείμενο της επιθεώρησης ή της έρευνας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αποδειχθεί παράβαση του ως άνω Κανονισμού.
2. Στο πλαίσιο των καθηκόντων εποπτείας του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503, οι αρμόδιες αρχές του άρθρου 147, δύνανται:
α) Να αναστέλλουν την προσφορά συμμετοχικής χρηματοδότησης για μέγιστο διάστημα δέκα (10) διαδοχικών εργάσιμων ημερών, όταν έχουν βάσιμους λόγους ότι υφίσταται παράβαση του ανωτέρω Κανονισμού,
β) να απαγορεύουν ή να αναστέλλουν τις διαφημιστικές ανακοινώσεις ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης ή από τρίτο, στον οποίο έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων σε σχέση με την παροχή τέτοιων υπηρεσιών, να διακόψει ή να αναστείλει τις διαφημιστικές ανακοινώσεις για μέγιστο διάστημα δέκα (10) διαδοχικών εργάσιμων ημερών, όταν έχουν βάσιμους λόγους ότι υφίσταται παράβαση του ανωτέρω Κανονισμού,
γ) να απαγορεύουν προσφορά συμμετοχικής χρηματοδότησης, όταν διαπιστώνουν ότι υφίσταται παράβαση ή έχουν βάσιμους λόγους ότι υφίσταται παράβαση του ανωτέρω Κανονισμού,
δ) να αναστέλλουν ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης να αναστείλει την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για μέγιστο διάστημα δέκα (10) διαδοχικών εργάσιμων ημερών όταν έχουν βάσιμους λόγους ότι υφίσταται παράβαση του ανωτέρω Κανονισμού,
ε) να απαγορεύουν την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης εάν διαπιστώσουν παράβαση του ανωτέρω Κανονισμού,
στ) να δημοσιοποιούν το γεγονός ότι πάροχος υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης ή τρίτος, στον οποίον έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, αδυνατεί να συμμορφωθεί προς τις υποχρεώσεις του,
ζ) να δημοσιοποιούν ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης ή από τρίτο, στον οποίο έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων παροχής τέτοιων υπηρεσιών, να δημοσιοποιήσει κάθε ουσιώδη πληροφορία που ενδέχεται να επηρεάσει την παροχή της υπηρεσίας συμμετοχικής χρηματοδότησης, προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία των επενδυτών ή η ομαλή λειτουργία της αγοράς,
η) να αναστέλλουν ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης ή από τρίτο, στον οποίο έχει ανατεθεί η εκτέλεση αρμοδιοτήτων σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, να αναστείλει την παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, όταν οι αρμόδιες αρχές θεωρούν ότι η κατάσταση του παρόχου υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης είναι τέτοια, ώστε η παροχή της υπηρεσίας συμμετοχικής χρηματοδότησης να είναι επιζήμια για τα συμφέροντα των επενδυτών,
θ) να μεταβιβάζουν υφιστάμενες συμβάσεις σε άλλον πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης σε περιπτώσεις που ανακληθεί η άδεια του παρόχου υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 17 του Κανονισμού 2020/1503, με την επιφύλαξη της συμφωνίας των πελατών και του παραλήπτη παρόχου υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης.
Όλα τα μέτρα που εγκρίνονται στο πλαίσιο της άσκησης των εξουσιών δυνάμει της παρούσας παραγράφου είναι αναλογικά, δεόντως αιτιολογημένα και λαμβάνονται σύμφωνα με το άρθρο 40 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503.
3. Ο πάροχος υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, στον οποίον μεταβιβάζονται οι υφιστάμενες συμβάσεις, όπως αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο της περ. θ) της παρ. 2, αδειοδοτείται να παρέχει υπηρεσίες συμμετοχικής χρηματοδότησης στο ίδιο κράτος μέλος στο οποίο είχε λάβει άδεια ο αρχικός πάροχος υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης.
4. Οι αρμόδιες αρχές ασκούν τις αρμοδιότητες και τις εξουσίες τους που αναφέρονται στις παρ. 1 και 2 με οποιονδήποτε από τους εξής τρόπους:
α) Άμεσα,
β) σε συνεργασία με άλλες αρχές,
γ) υπό την ευθύνη τους με ανάθεση καθηκόντων στις εν λόγω αρχές,
δ) μέσω αίτησης προς τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
5. Η γνωστοποίηση πληροφοριών στις αρμόδιες αρχές του άρθρου 151 από κάποιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο σύμφωνα με τον Κανονισμό 2020/1503 δεν θεωρείται ότι παραβαίνει κάποιον περιορισμό στη δημοσιοποίηση πληροφοριών που επιβάλλεται εκ συμβάσεως ή διά νομοθετικής, κανονιστικής ή διοικητικής διάταξης και δεν προκύπτει καμία απολύτως νομική ευθύνη σε σχέση με την εν λόγω γνωστοποίηση.

Άρθρο 153
Συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων αρχών
(άρθρο 31 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
Οι αρμόδιες αρχές του άρθρου 151 συνεργάζονται μεταξύ τους και με τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών για τους σκοπούς του Κανονισμού 2020/1503, ανταλλάσσουν πληροφορίες, χωρίς καθυστέρηση, και συνεργάζονται σε δραστηριότητες έρευνας, εποπτείας και επιβολής του νόμου.

Άρθρο 154
Διοικητικές κυρώσεις και άλλα διοικητικά μέτρα
(άρθρο 39 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Με την επιφύλαξη των εποπτικών εξουσιών, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου, που προβλέπονται στο άρθρο 152 και στην ισχύουσα νομοθεσία, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή η Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, επιβάλλουν, για τις παραβάσεις του Κανονισμού 2020/1503 και των πράξεων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή του και κατ’ εξουσιοδότηση του παρόντος νόμου, τις ακόλουθες διοικητικές κυρώσεις και μέτρα, τα οποία πρέπει να είναι αποτελεσματικά, αναλογικά και αποτρεπτικά:
α) Δημόσια ανακοίνωση, στην οποία αναφέρονται το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο καθώς και η φύση της παράβασης,
β) εντολή που υποχρεώνει το φυσικό ή νομικό πρόσωπο να διακόψει τη συμπεριφορά του και να μην την επαναλάβει στο μέλλον,
γ) απαγόρευση κατά οποιουδήποτε μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) ή κάθε άλλου φυσικού προσώπου που θεωρείται υπαίτιο για παράβαση να ασκεί διευθυντικά καθήκοντα στον πάροχο υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης,
δ) χρηματικό πρόστιμο έως το διπλάσιο του ποσού του οφέλους που αποκομίστηκε από την παράβαση, εφόσον το όφελος αυτό μπορεί να προσδιοριστεί, ακόμη και στην περίπτωση που υπερβαίνει τα ανώτατα ποσά που προβλέπονται στην περ. ε),
ε) σε περίπτωση νομικού προσώπου, χρηματικό πρόστιμο ύψους έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ ή έως πέντε τοις εκατό (5 %) του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών του, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που έχουν εγκριθεί από το Δ.Σ. κατά την προηγούμενη χρήση. Στην περίπτωση που το νομικό πρόσωπο είναι μητρική επιχείρηση ή θυγατρική μιας μητρικής επιχείρησης που οφείλει να καταρτίζει ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, σύμφωνα με τον ν. 4308/2014 (Α΄ 251) και την Οδηγία (ΕΕ) 2013/34 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις και συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών, την τροποποίηση της οδηγίας 2006/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση των οδηγιών 78/660/EOK και 83/349/ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 182). Ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών ορίζεται ως ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών ή τα αντίστοιχα έσοδα σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο κατάρτισης και παρουσίασης των ενοποιημένων οικονομικών καταστάσεων που προκύπτει από τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις της ανώτατης μητρικής επιχείρησης που έχουν εγκριθεί από το Δ.Σ. κατά την προηγούμενη χρήση,
στ) σε περίπτωση φυσικού προσώπου, χρηματικό πρόστιμο ύψους έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.

Άρθρο 155
Άσκηση εξουσιών εποπτείας και επιβολής κυρώσεων
(άρθρο 40 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Οι αρμόδιες αρχές του άρθρου 151, όταν καθορίζουν το είδος και το επίπεδο διοικητικών κυρώσεων ή άλλων διοικητικών μέτρων του άρθρου 154, λαμβάνουν υπόψη όλες τις σχετικές περιστάσεις, μεταξύ των οποίων, ανάλογα με την περίπτωση:
α) Αν η παράβαση διαπράχθηκε εκ προθέσεως ή εξ αμελείας,
β) την βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης,
γ) τον βαθμό ευθύνης του φυσικού ή νομικού προσώπου που ευθύνεται για την παράβαση,
δ) τη χρηματοοικονομική ισχύ του φυσικού ή νομικού προσώπου που ευθύνεται για την παράβαση, όπως προκύπτει από τον συνολικό κύκλο εργασιών του υπεύθυνου νομικού προσώπου ή από το ετήσιο εισόδημα και τα καθαρά περιουσιακά στοιχεία του υπεύθυνου φυσικού προσώπου,
ε) τη σπουδαιότητα των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν από το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ευθύνεται για την παράβαση, στον βαθμό που μπορούν να προσδιοριστούν,
στ) τις ζημίες τρίτων που προκλήθηκαν από την παράβαση, στον βαθμό που μπορούν να προσδιοριστούν,
ζ) το επίπεδο συνεργασίας του υπαίτιου για την παράβαση φυσικού ή νομικού προσώπου με την αρμόδια αρχή, με την επιφύλαξη της ανάγκης να εξασφαλιστεί η επιστροφή των αποκτηθέντων κερδών ή αποφευχθεισών ζημιών από το εν λόγω πρόσωπο,
η) προηγούμενες παραβάσεις του φυσικού ή νομικού προσώπου που ευθύνεται για την παράβαση,
θ) τον αντίκτυπο της παράβασης στα συμφέροντα των επενδυτών.
2. Οι αρμόδιες αρχές ασκούν τις αρμοδιότητες και τις εξουσίες τους που αναφέρονται στο άρθρο 152, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 30 του Κανονισμού 2020/1503.
3. Κατά την άσκηση των εξουσιών επιβολής διοικητικών κυρώσεων και άλλων διοικητικών μέτρων του άρθρου 154, οι αρμόδιες αρχές συνεργάζονται στενά για να διασφαλίσουν ότι οι ασκούμενες εποπτικές και ερευνητικές εξουσίες τους, καθώς και οι διοικητικές κυρώσεις και τα άλλα διοικητικά μέτρα που επιβάλλουν είναι αποτελεσματικά και κατάλληλα δυνάμει του παρόντος και του Κανονισμού 2020/1503. Οι ως άνω αρμόδιες αρχές συντονίζουν επίσης τη δράση τους, κατά την άσκηση των εποπτικών και ερευνητικών εξουσιών τους για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων ή άλλων διοικητικών μέτρων σε διασυνοριακές υποθέσεις.

Άρθρο 156
Δικαίωμα προσφυγής
(άρθρο 41 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που εκδίδονται βάσει του Κανονισμού 2020/1503 και του παρόντα, καθώς και με τις πράξεις που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση αυτών, είναι επαρκώς αιτιολογημένες και υπόκεινται, σε αίτηση ακυρώσεως ή προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 3371/2005 (Α’ 178). Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, με απόφασή της που κοινοποιείται στον αιτούντα, χορηγεί ή αρνείται αιτιολογημένα τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας, εντός εξαμήνου από την κατάθεση της αίτησης, εφόσον αυτή περιέχει όλα τα απαιτούμενα από τον παρόντα νόμο, τις κανονιστικές πράξεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ή τα κατά την κρίση της, αναγκαία στοιχεία και πληροφορίες. Η κατά τα ανωτέρω παράλειψη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να αποφασίσει σχετικά με αίτηση χορήγησης άδειας λειτουργίας, εντός της εξάμηνης προθεσμίας, ισοδυναμεί με άρνηση.
2. Οι αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού 2020/1503, του παρόντα, καθώς και των κανονιστικών πράξεων αυτής, είναι επαρκώς αιτιολογημένες και υπόκεινται σε αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η Τράπεζα της Ελλάδος, με απόφασή της που κοινοποιείται στον αιτούντα, χορηγεί ή αρνείται αιτιολογημένα τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας, εντός εξαμήνου από την κατάθεση της αίτησης, εφόσον αυτή περιέχει όλα τα απαιτούμενα από τον παρόντα, τις κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος ή τα κατά την κρίση της αναγκαία στοιχεία και πληροφορίες. Η κατά τα ανωτέρω παράλειψη της Τράπεζας της Ελλάδος να αποφασίσει εντός της εξάμηνης προθεσμίας ισοδυναμεί με άρνηση.

Άρθρο 157
Δημοσίευση αποφάσεων
(άρθρο 42 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
1. Οι αποφάσεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων ή άλλων διοικητικών μέτρων που λαμβάνονται σε περίπτωση παράβασης του Κανονισμού 2020/1503 δημοσιεύονται από τις αρμόδιες αρχές του άρθρου 151 στους επίσημους ιστοτόπους τους, αμέσως μετά την ενημέρωση των φυσικών ή νομικών προσώπων στα οποία επιβάλλονται οι κυρώσεις ή τα μέτρα της εκάστοτε απόφασης. Η δημοσίευση περιλαμβάνει τουλάχιστον στοιχεία για το είδος και τη φύση της παράβασης και την ταυτότητα των υπευθύνων φυσικών ή νομικών προσώπων. Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για αποφάσεις επιβολής μέτρων που αφορούν στη διενέργεια έρευνας.
2. Εάν η δημοσίευση της ταυτότητας των νομικών οντοτήτων ή της ταυτότητας ή των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των φυσικών προσώπων θεωρηθεί δυσανάλογη από την αρμόδια αρχή, κατόπιν εκτίμησης του αναλογικού χαρακτήρα της δημοσίευσης, ή σε περίπτωση που η δημοσίευση θέτει σε κίνδυνο τη διεξαγωγή τρέχουσας έρευνας, οι αρμόδιες αρχές προβαίνουν σε μία από τις ακόλουθες ενέργειες:
α) Αναβάλλουν τη δημοσίευση της απόφασης για την επιβολή κύρωσης ή μέτρου, μέχρις ότου εκλείψουν οι λόγοι μη δημοσίευσης,
β) δημοσιεύουν την απόφαση επιβολής κύρωσης ή μέτρου ανώνυμα, εφόσον η ανώνυμη αυτή δημοσίευση διασφαλίζει την αποτελεσματική προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των εμπλεκομένων,
γ) δεν δημοσιεύουν την απόφαση επιβολής κύρωσης ή μέτρου, σε περίπτωση που κριθεί ότι οι επιλογές που προβλέπονται στις περ. α) και β) δεν επαρκούν για να εξασφαλιστεί ότι η δημοσίευση της απόφασης αυτής είναι αναλογική σε σχέση με μέτρα που θεωρούνται ήσσονος σημασίας.
Σε περίπτωση απόφασης για τη δημοσίευση κύρωσης ή μέτρου ανώνυμα, κατ’ εφαρμογή της περ. β), η δημοσίευση των σχετικών δεδομένων μπορεί να αναβληθεί για εύλογο χρονικό διάστημα, εφόσον προβλέπεται ότι εντός του διαστήματος αυτού θα εκλείψουν οι λόγοι για την ανώνυμη δημοσίευση.
3. Όταν η απόφαση περί επιβολής κύρωσης ή μέτρου υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον των οικείων δικαστικών ή άλλων αρχών, οι αρμόδιες αρχές του άρθρου 151 δημοσιεύουν, αμέσως, στον επίσημο ιστότοπό τους τις πληροφορίες αυτές και κάθε μεταγενέστερη πληροφορία σχετική με τα αποτελέσματα της προσφυγής. Επιπλέον, δημοσιεύεται και κάθε απόφαση που ακυρώνει προηγούμενη απόφαση περί επιβολής κύρωσης ή μέτρου.
4. Οι αρμόδιες αρχές μεριμνούν, ώστε κάθε δημοσίευση σύμφωνα με το παρόν να παραμένει στον επίσημο ιστότοπό τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών μετά την ανάρτησή της. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που περιέχονται στη δημοσίευση διατηρούνται στον επίσημο ιστότοπο της αρμόδιας αρχής μόνο για το χρονικό διάστημα που είναι αναγκαίο, σύμφωνα με τους κανόνες προστασίας δεδομένων του ν. 4624/2019 (Α’ 137).

Άρθρο 158
Μεταβατική περίοδος σχετικά με υπηρεσίες συμμετοχικής χρηματοδότησης που παρέχονται σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία
(άρθρο 48 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
Οι Ανώνυμες Εταιρείες Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (Α.Ε.Π.Ε.Υ.) και τα πιστωτικά ιδρύματα που παρέχουν υπηρεσίες συμμετοχικής χρηματοδότησης του άρθρου 96 του ν. 4514/2018 (Α’ 14), δύνανται να παρέχουν τις εν λόγω υπηρεσίες, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, έως ότου χορηγηθεί η άδεια που αναφέρεται στο άρθρο 12 του Κανονισμού 2020/1503.

Άρθρο 159
Ποινικές κυρώσεις
(παρ. 1 άρθρου 39 Κανονισμού (ΕΕ) 2020/1503)
Όποιος, χωρίς την απαιτούμενη άδεια, με πρόθεση προβαίνει σε κατ’ επάγγελμα παροχή υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2020/1503, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους ή με χρηματική ποινή. Αν οι υπηρεσίες συμμετοχικής χρηματοδότησης παρέχονται ή ασκούνται από νομικά πρόσωπα, με την ποινή του προηγούμενου εδαφίου τιμωρείται όποιος ασκεί πραγματικά τη διοίκηση ή διαχείριση του νομικού προσώπου.

Άρθρο 160
Καταργούμενες διατάξεις
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, καταργείται το άρθρο 96 του ν. 4514/2018 (Α’ 14), περί διαμεσολάβησης σε συμμετοχική χρηματοδότηση.

  • 14 Μαρτίου 2022, 10:45 | Νεοκλής Στάμκος

    Στο άρθρο 151 καλό θα ήταν να προστεθούν, μαζί με τα ιδρύματα πληρωμών και ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων, εκτός και εάν θεωρείται (και πρέπει να διευκρινισθεί) ότι συμπεριλαμβάνονται στα πιστωτικά ιδρύματα. Για τις μικροχηματοδοτήσεις, η δυνατότητα ανάπτυξης εργαλείων συμμετοχικής χρηματοδότησης, είναι απαραίτητη, βοηθώντας την επίτευξη των σκοπών τους.