1. Για τη σύσταση μιας εταιρίας περιορισμένης ευθύνης, οι συμβαλλόμενοι υποχρεούνται, ενώπιον της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, να προβούν στις παρακάτω ενέργειες :
(α) Yπογράφουν το συμβολαιογραφικό έγγραφο σύστασης της εταιρίας κατά τις διατάξεις του κ.ν. 3190/1955.
(β) Υποβάλλουν υπογεγραμμένη αίτηση καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ.
(γ) Υποβάλλουν αίτηση για την καταχώριση της επωνυμίας στο οικείο επιμελητήριο και για την εγγραφή της Εταιρίας ως μέλος σε αυτό.
(δ) Καταβάλλουν το Ενιαίο Τέλος.
(ε) Υποβάλλουν δήλωση για το Φόρο Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και εξοφλούν άμεσα τον προκύπτοντα φόρο.
(στ) Υποβάλλουν το μισθωτήριο συμβόλαιο ή τον τίτλο κυριότητας ή υπεύθυνη δήλωση περί δωρεάν παραχώρησης του χώρου για εγκατάσταση της Εταιρίας.
(ζ) Υποβάλλουν τις απαραίτητες αιτήσεις και συμπληρώνουν τα απαραίτητα έντυπα για τη χορήγηση αριθμού φορολογικού μητρώου και για την εγγραφή των διαχειριστών στον οικείο ασφαλιστικό φορέα.
2.Αυθημερόν ή εντός της επόμενης εργάσιμης ημέρας και μετά την ολοκλήρωση των προβλεπομένων στην παράγραφο 1 ενεργειών, η Υπηρεσία Μιας Στάσης υποχρεούται να προβεί στις παρακάτω ενέργειες:
(α) Προβαίνει σε έλεγχο της αίτησης καταχώρησης, συνιστάμενο σε έλεγχο νομιμοποίησης του αιτούντος και σε έλεγχο πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων και εγγράφων.
(β) Προβαίνει, μέσω της πρόσβασης στα ηλεκτρονικά αρχεία των επιμελητηρίων, σε προέλεγχο της επωνυμίας και στη χορήγηση προέγκρισης χρήσης. Εφόσον η προτεινόμενη επωνυμία προσκρούει σε προγενέστερη καταχώριση, η Υπηρεσία Μιας Στάσης ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους και, μετά από συνεννόηση μαζί τους, προβαίνει σε τροποποίηση της επωνυμίας.
(γ) Προβαίνει στην κατάθεση του Ενιαίου Τέλους και του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και χορηγεί βεβαιώσεις κατάθεσης αυτών.
(δ) Μεριμνά για τη χορήγηση Α.Φ.Μ. στους εταίρους, στο μέτρο που απαιτείται, καθώς και για την έκδοση των απαιτουμένων πιστοποιητικών ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας.
(ε) Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3, μεριμνά για την καταχώρηση και εγγραφή της εταιρίας στην Υπηρεσία ή στο Τμήμα Γ.Ε.ΜΗ. του άρθρ. 2 του ν. 3419/2005, και για τη χορήγηση Αριθμού Γ.Ε.ΜΗ. και Κωδικού Αριθμού Καταχώρησης που προβλέπονται στην παρ. 7 του άρθρ. 5 του ν. 3419/2005.
(στ) Συντάσσει και αποστέλλει σχέδιο ανακοίνωσης για την ανωτέρω καταχώριση στην αρμόδια Υπηρεσία του Γ.Ε.ΜΗ.
(ζ) Μεριμνά, μέσω πρόσβασης στα οικεία ηλεκτρονικά αρχεία, για την έκδοση ΑΦΜ και για την έκδοση Α.Μ.Κ.Α. της εταιρίας., καθώς και για την εγγραφή των διαχειριστών στους οικείους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης.
(η) Προβαίνει στην εγγραφή της Εταιρίας στο αρμόδιο επιμελητήριο.
3. Εάν από τον έλεγχο της παρ. 2 στοιχ. α, προκύψει ότι η αίτηση, τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά ή το συμφωνητικό σύστασης δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται, μέσω τηλεομοιοτυπίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να προβούν εγγράφως στις αναγκαίες διευκρινίσεις, διορθώσεις ή συμπληρώσεις εντός δύο (2) εργασίμων, ή, εφόσον δικαιολογείται από τις περιστάσεις, δέκα (10) εργασίμων ημερών από τη λήψη της σχετικής πρόσκλησης. Η χορήγηση της προθεσμίας των δύο (2) ή δέκα (10) εργασίμων ημερών παρατείνει ανάλογα την προθεσμία που προβλέπεται παραπάνω στην παρ. 2. Αν η προθεσμία των δύο (2) ή δέκα (10) ημερών παρέλθει άπρακτη ή τα στοιχεία, παρά την εμπρόθεσμη υποβολή τους, εξακολουθούν να μην πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, η σύσταση της εταιρίας δεν καταχωρείται στο Γ.Ε.ΜΗ. και το Ενιαίο Τέλος και ο Φόρος Συγκέντρωσης Κεφαλαίου που καταβλήθηκαν επιστρέφονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 4 του άρθρ. 2. Στην περίπτωση αυτή, όποιος έχει έννομο συμφέρον δύναται να προσφύγει στο αρμόδιο δικαστήριο, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα στο άρθρ. 12 του ν. 3419/2005.
4. Η εταιρία περιορισμένης ευθύνης αποκτά νομική προσωπικότητα με την καταχώριση της εταιρικής σύμβασης στο Γ.Ε.ΜΗ.
ΝΟΜΟΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Η ουσιαστική ταύτιση περιεχομένου των ρυθμίσεων των άρθρων 4-6 του προσχεδίου νόμου (εφεξής ΠρσχΝ) με εξαίρεση την αναφορά του εταιρικού τύπου, του τύπου της συστατικής πράξης και της ρύθμισης του άρθ. 6 § 5 ΠρσχΝ επιτρέπει την ενοποίηση των ρυθμίσεων σε μία, με αναφορά στους αντίστοιχους εταιρικούς τύπους και τις αναγκαίες προσαρμογές γι’ αυτούς. Το ενιαίο άρθρο θα μπορούσε, μάλιστα, να κατατμηθεί σε τρία ξεχωριστά που θα περιελάμβαναν την παράγραφο 1 των προαναφερθέντων άρθρων το ένα, τις παραγράφους 2 & 3 το δεύτερο και την παράγραο 4 το τρίτο.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
— Προέλεγχος επωνυμίας
Προβληματική εμφανίζεται στα άρθ. 4-6 ΠρσχΝ η ρύθμιση της παραγράφου 2 περ. β΄ αυτών σχετικά με τον προέλεγχο της επωνυμίας. Εφόσον ο εν λόγω προέλεγχος τελείται μετά την κατάρτιση της συστατικής πράξης, οι καλόπιστοι ιδρυτές που φρόντισαν να τηρήσουν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου θα βρεθούν προ εκπλήξεως, αν συμπέσει η επωνυμία που επέλεξαν να ταυτίζεται με κάποια άλλη, και θα κληθούν μάλιστα υπό την πίεση του χρόνου να επιλέξουν μια άλλη. Και ναι μεν αυτό είναι κάτι απλό στις Ο.Ε. & Ε.Ε., στις οποίες η επωνυμία ούτως ή άλλως συντίθεται από τα ονόματα των εταίρων (άρθ. 20 & 23 § 2 Εμπορικού Νόμου), δεν ισχύει το ίδιο, όμως, με τις Α.Ε. & Ε.Π.Ε., στις οποίες η επωνυμία μπορεί να έχει αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης των ιδρυτών, οι οποίοι θα κληθούν εσπευσμένα να τη μεταβάλλουν.
Την ανάγκη προστασίας των ιδρυτών στην επιλογή επωνυμίας Α.Ε. & Ε.Π.Ε. συμμερίζεται ήδη ο νομοθέτης, προβλέποντας στο άρθ. 5Α περ. γ΄ εδ. β΄ Ν. 1089/1980, όπως προστέθηκε με το άρθ. 1 § 8 Ν. 2941/2001, την προέγκριση της επωνυμίας της πριν από την κατάρτιση της συστατικής πράξης. Αν, λοιπόν, διατηρηθεί η ρύθμιση του ΠρσχΝ, μοιραία θα οδηγήσει σε σιωπηρή κατάργηση εκείνη του άρθ. 5Α περ. γ΄ εδ. β΄ Ν. 1089/1980, ως κατά περιεχόμενο ταυτόσημη, θίγοντας τα συμφέροντα των ιδρυτών, επιβραδύνοντας τη διαδικασία και αυξάνοντας ενδεχομένως σημαντικά το κόστος της. Για το λόγο αυτό θα ήταν σκόπιμο να διατηρηθεί η προέγκριση της επωνυμίας πριν από τη σύνταξη της συστατικής πράξης, όπως ήδη ισχύει στις Α.Ε. & Ε.Π.Ε.
— Έλεγχος συστατικής πράξης από συμβολαιογράφο και εγγραφή εταιρίας στο Γ.Ε.ΜΗ.
Τα άρθ. 5 § 2 περ. α΄ & 6 § 2 περ. α΄ ΠρσχΝ αναθέτουν στο συμβολαιογράφο τον έλεγχο της συστατικής πράξης, τον οποίο αφήνει να διαφανεί ότι περιορίζεται μόνο σε έλεγχο ύπαρξης των απαιτούμενων στοιχείων («πληρότητας») και όχι περιεχομένου, ενώ στην περ. ε΄ των ανωτέρω άρθρων επιμελείται και της εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. Ως προς αυτά πρέπει να παρατηρηθούν τα εξής:
Από τη στιγμή που υφίσταται προληπτικός έλεγχος νομιμότητας – και δη και δικαστικός – της συστατικής πράξης του σωματείου (άρθ. 80 & 81 Αστικού Κώδικα) και του συνεταιρισμού, αστικού (άρθ. 1 Ν. 1667/1986) και αγροτικού (άρθ. 3 Ν. 2810/2000), που το πρώτο δεν έχει χρηματικό κεφάλαιο και οι δεύτεροι έχουν πολύ περιορισμένο – πρόκειται δηλ. για νομικά πρόσωπα των οποίων η δραστηριότητα εκθέτει λόγω της βάσης της σε ελάχιστο οικονομικά κίνδυνο τους συναλλασσομένους –, δεν γίνεται να μην υφίσταται τέτοιος έλεγχος στην Α.Ε. και την Ε.Π.Ε., που διαθέτουν σαφώς μεγαλύτερη περιουσιακή βάση και, συνεπώς, εκθέτει με αυτήν σε μεγαλύτερους κινδύνους τους συναλλασσομένους. Από τα παραπάνω έπεται ότι δεν μπορεί ο έλεγχος της συστατικής πράξης να περιορίζεται στην ύπαρξη των απαιτούμενων κατά νόμο στοιχείων και όχι στη νομιμότητά τους.
Περαιτέρω, ο όποιος έλεγχος προληπτικός νομιμότητας, για να έχει αντίκρυσμα θα πρέπει να γίνεται από κάποιον τρίτο. Δεν μπορεί να αναμένεται ότι ο συντάκτης ενός εγγράφου θα ελέγξει εαυτόν, δηλ. θα παλινωδήσει. Ο συμβολαιογράφος, ως Υπηρεσία Μιας Στάσης, δεν καταγράφει απλώς τις δηλώσεις των ιδρυτών, όπως απαιτεί ο Κώδικας Συμβολαιογράφων (Ν. 2830/2000) και προκύπτει από τα άρθρα του 1, 8, 11 και 38 § 2· το κείμενο προέρχεται από τον ίδιο και απλώς προσαρμόζεται στις ειδικότερες απαιτήσεις της περίστασης που θέτουν οι ιδρυτές, χωρίς μάλιστα αυτοί να έχουν τη δυνατότητα ιδιαίτερης επέμβασης ελλείψει ειδικής γνώσης. Την άποψη αυτή υιοθετεί και ο νομοθέτης του ΠρσχΝ στα άρθ. 5 § 1 περ. α & 6 § 1 περ. α΄, που αναφέρουν ότι οι ιδρυτές «[υ]πογράφουν το συμβολαιογραφικό έγγραφο σύστασης της εταιρίας», δηλ. το αποδέχονται ως προδιαμορφωμένο χωρίς να υπαγορεύουν το περιεχόμενό του.
Με άλλα λόγια, ο συμβολαιογράφος στη σύσταση Α.Ε. και Ε.Π.Ε. μετέχει ενεργά στη διαμόρφωση της συστατικής πράξης· ως εκ τούτου, δεν μπορεί να θεωρηθεί τρίτος έναντι της συστατικής πράξης και αμερόληπτος σε σχέση με αυτήν. Για το λόγο αυτό δεν μπορεί να αναμένεται από το συμβολαιογράφο να ασκήσει έλεγχο στα γραφόμενά του. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη μέχρι σήμερα τηρούμενη πρακτική. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να εναποτίθεται σ’ αυτόν ο έλεγχος της συστατικής πράξης, ούτε, περαιτέρω, η εγγραφή της εταιρίας που συστήνεται με αυτήν στο Γ.Ε.ΜΗ.· ο έλεγχος αυτός θα πρέπει να παραμείνει στις υπηρεσίες και τμήματα Γ.Ε.ΜΗ. Θα μπορούσε να επικαλεστεί κανείς ότι η παρεμβολή υπηρεσίας θα καθυστερήσει τη διαδικασία. Δεδομένου του εν πολλοίς τυποποιημένου των συστατικών πράξεων, θα μπορούσε ο έλεγχος να γίνεται εντός του χρονικού περιθωρίου του εισαγωγικού εδαφίου της δεύτερης παραγράφου του άρθ. 6, δηλ. αυθημερόν ή εντός της επόμενης εργάσιμης. Θα μπορούσαν, μάλιστα, να καθιερωθούν πρότυπα συστατικών πράξεων, η τήρηση των οποίων να οδηγεί σε ταχύτερο και απλουστευμένο έλεγχο.
ΣΙΜΟΣ Ι. ΣΑΜΑΡΑΣ – Δικηγόρος
Υπ. Διδάκτορας Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
http://www.nomologio.wordpress.com
Θα ήθελα να προτείνω για το πρώτο ή τα πρώτα έτη έναρξης και αυτής της μορφής επιχείρησης το κόστος κοινωνικής ασφάλισης να το αναλαμβάνει το κράτος για επιχειρήσεις που οι ιδρυτές τους – ο ιδρυτής τους θα πληρούν/ει συγκεκριμένα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια.
Αυτό επιβάλλεται σήμερα που υπάρχει η μεγάλη οικονομική κρίση.
Τα χρήματα μπορούν να βρεθούν από εθνικά κονδύλια κοινωνικής πολιτικής ή από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Η ίδια διαδικασία να ακολουθείται και για την ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ του καταστατικού ΕΠΕ. Στο ΓΕΜΗ να έχουν ΟΛΟΙ πρόσβαση (Βλ. σχόλιό μου στο άρθρο4)
Συμφωνώ με το σχόλιο του Παναγιώτη, 30 Απριλίου 2010, 11.02. Το υψηλό κόστος ασφάλισης στον ΟΑΕΕ, αποθαρρύνει ακόμη και μισθωτούς που προτιμούν το ΙΚΑ, να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Πρέπει να δοθεί κίνητρο για την ασφάλιση στον ΟΑΕΕ, με μείωση του κόστους ασφάλισης για το νέο επιχειρηματία.
Η απόφαση για επιχειρηματική δραστηριότητα διέρχεται μέσα από τη στάθμιση κινήτρων και αντικινητρών. Εαν σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου (ειδικά σε εποχή κρίσης με κίνδυνο δραματικής αύξησης της ανεργίας) αποτελεί η μείωση των αντικινήτρων, η πολιτεία θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο της εξαίρεσης από την υποχρεωτική ασφάλιση των εταίρων μιας επιχείρησης κατά τα πρώτα 3 χρόνια λειτουργίας της. Δηλαδή κατά την κρίσιμη αρχική περίοδο η οποία καθορίζει την βιωσιμότητά της.
Τα δεδόμένα γραφειοκρατικά εμπόδια αφορούν κυρίως τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και όχι τη μικρή επιχειρηματικότητα. Ειδικότερα και σε ότι αφορά τους νέους η μεγάλη οικονομική συμμετοχή στους ασφαλιστικούς φορείς αποτελεί το μεγαλύτερο αντικίνητρο σήμερα καθώς απαιτεί την ανάληψη οικονομικού κινδύνου κατά τα πρώτη έτη.
Μια έρευνα αγοράς ή μια δημοσκόπηση σε ανθρώπους μεταξύ 20 και 35 ετών θα καταγράψει συντριπτικό ποσοστό για το γεγονός ότι η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης αποτελεί το μεγαλύτερο αντικίνητρο για την ίδρυση μικρών επιχειρήσεων.
Συνεπώς, και λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές οικονομικές συνθήκες κρίσης που έχουν διαμορφωθεί προτείνω:
α) Την εξαίρεση από την υποχρεωτική ασφάλιση των εταίρων έως 35 ετών για τα 3 πρώτα έτη είτε τη
β)Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε ποσοστό 50% για τα 3 πρώτα έτη ανεξαρτήτως ηλικίας.
ΣΤΕΙΛΤΕ ΦΥΛΑΚΗ ΤΟΥΣ ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΤΕ ΤΗ ΘΕΣΗ ΣΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΛΑΟ
«στ) Υποβάλλουν το μισθωτήριο συμβόλαιο ή τον τίτλο κυριότητας ή υπεύθυνη δήλωση περί δωρεάν παραχώρησης του χώρου για εγκατάσταση της Εταιρίας.»
Merikes etairies den hreiazontai horo. Idios stous tomeis texnologias (IT, software engineering), etairies mporoun na ehoun tin ifi mias omadas sinetairon pou sinergazontai apo ta spitia tous meso Internet. Akoma kai gia mikropolites meso e-Bay, logou hari, den einai anagkaia i iparksi «χώρου εγκατάστασης».
Tha mou peite, gia teteies mikro-etairies, den hreiazetai etairia. Diafono. Stin Ameriki, «εταιρίες περιορισμένης ευθύνης» einai koinos topos, idios giati epiferoun ti nomiki prostasia tis «περιορισμένης ευθύνης». Se mia hora opos i Ellada (kai i Ameriki) pou kanoun i polites minisi efkola, einai idiaitera elkistiki i hrisi etairias περιορισμένης ευθύνης.
Opote proteino na alaksete i na paralipsete to arthro στ). Pio «oma», i ipoxreosi na ehei mia etairia χώρο εγκατάστασης einai kontofralmi kai asimvivasti me tin ergasia apo to spiti (i allou), idios se tomeis pou to diadiktio i i tehnologia paizoun kentriko rolo.
Η συνταγογράφιση με τη ΔΡΑΣΤΙΚΗ ουσία πιστεύω ότι θα διώξει τους ιατρκούς επισκέπτες από τα ιατρεία..!
ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΑΛΗΦΘΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΣΥΤΑΣΗ ΑΦΟΥ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΜΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΜΠΕΙ ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΣΤΙΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΑΟΓΡΑΦΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΙΠΟΤΑ