1. Για τη σύσταση μιας προσωπικής εταιρίας (ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης εταιρίας), οι συμβαλλόμενοι υποχρεούνται, ενώπιον της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, να προβούν στις παρακάτω ενέργειες :
(α) Καταθέτουν το συμφωνητικό σύστασης της εταιρίας. Το συμφωνητικό σύστασης της εταιρίας περιβάλλεται υποχρεωτικώς το συμβολαιογραφικό τύπο, στις περιπτώσεις που ορίζεται από το νόμο.
(β) Υποβάλλουν υπογεγραμμένη αίτηση καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ.
(γ) Υποβάλλουν αίτηση για την καταχώριση της επωνυμίας στο οικείο επιμελητήριο και για την εγγραφή της Εταιρίας ως μέλος σε αυτό.
(δ) Καταβάλλουν το Ενιαίο Τέλος.
(ε) Υποβάλλουν δήλωση για το Φόρο Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και εξοφλούν άμεσα τον προκύπτοντα φόρο.
(στ) Υποβάλλουν το μισθωτήριο συμβόλαιο ή τον τίτλο κυριότητας ή υπεύθυνη δήλωση περί δωρεάν παραχώρησης του χώρου για εγκατάσταση της Εταιρίας.
(ζ) Υποβάλλουν τις απαραίτητες αιτήσεις και συμπληρώνουν τα απαραίτητα έντυπα για τη χορήγηση αριθμού φορολογικού μητρώου και για την εγγραφή των εταίρων στον οικείο ασφαλιστικό φορέα.
2. Αυθημερόν ή εντός της επόμενης εργάσιμης ημέρας και μετά την ολοκλήρωση των προβλεπομένων στην παράγραφο 1 ενεργειών, η Υπηρεσία Μιας Στάσης υποχρεούται να προβεί στις παρακάτω ενέργειες:
(α) Προβαίνει σε έλεγχο της αίτησης καταχώρισης και του συμφωνητικού σύστασης, συνιστάμενο σε έλεγχο νομιμοποίησης του αιτούντος και σε έλεγχο πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων και εγγράφων.
(β) Προβαίνει, μέσω της πρόσβασης στα ηλεκτρονικά αρχεία των επιμελητηρίων, σε προέλεγχο της επωνυμίας και στη χορήγηση προέγκρισης χρήσης. Εφόσον η προτεινόμενη επωνυμία προσκρούει σε προγενέστερη καταχώριση, η Υπηρεσία Μιας Στάσης ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους και, μετά από συνεννόηση μαζί τους, προβαίνει σε τροποποίηση της επωνυμίας.
(γ) Προβαίνει στην κατάθεση του Ενιαίου Τέλους και του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και χορηγεί βεβαιώσεις κατάθεσης αυτών.
(δ) Μεριμνά για τη χορήγηση Α.Φ.Μ. στους εταίρους, στο μέτρο που απαιτείται, καθώς και για την έκδοση των απαιτουμένων πιστοποιητικών ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας.
(ε) Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3, μεριμνά για την καταχώρηση και εγγραφή της εταιρίας στην Υπηρεσία ή στο Τμήμα Γ.Ε.ΜΗ. του άρθρ. 2 του ν. 3419/2005, και για τη χορήγηση Αριθμού Γ.Ε.ΜΗ. και Κωδικού Αριθμού Καταχώρησης που προβλέπονται στην παρ. 7 του άρθρ. 5 του ν. 3419/2005.
(στ) Μεριμνά, μέσω πρόσβασης στα οικεία ηλεκτρονικά αρχεία, για την έκδοση ΑΦΜ και για την έκδοση Α.Μ.Κ.Α. της εταιρίας., καθώς και για την εγγραφή των εταίρων και διαχειριστών στους οικείους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης.
(ζ) Προβαίνει στην εγγραφή της Εταιρίας στο αρμόδιο επιμελητήριο.
3. Εάν από τον έλεγχο της παρ. 2 στοιχ. α, προκύψει ότι η αίτηση, τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά ή το συμφωνητικό σύστασης δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται, μέσω τηλεομοιοτυπίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να προβούν εγγράφως στις αναγκαίες διευκρινίσεις, διορθώσεις ή συμπληρώσεις εντός δύο (2) εργασίμων, ή, εφόσον δικαιολογείται από τις περιστάσεις, δέκα (10) εργασίμων ημερών από τη λήψη της σχετικής πρόσκλησης. Η χορήγηση της προθεσμίας των δύο (2) ή δέκα (10) εργασίμων ημερών παρατείνει ανάλογα την προθεσμία που προβλέπεται παραπάνω στην παρ. 2. Αν η προθεσμία των δύο (2) ή δέκα (10) ημερών παρέλθει άπρακτη ή τα στοιχεία, παρά την εμπρόθεσμη υποβολή τους, εξακολουθούν να μην πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, η σύσταση της εταιρίας δεν καταχωρείται στο Γ.Ε.ΜΗ. και το Ενιαίο Τέλος και ο Φόρος Συγκέντρωσης Κεφαλαίου που καταβλήθηκαν επιστρέφονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 4 του άρθρ. 2. .
4. Η ομόρρυθμη και η ετερόρρυθμη εταιρία αποκτούν νομική προσωπικότητα με την καταχώριση της εταιρικής σύμβασης στο Γ.Ε.ΜΗ.
Θα ήθελα να προτείνω για το πρώτο ή τα πρώτα έτη έναρξης της επιχείρησης το κόστος κοινωνικής ασφάλισης να το αναλαμβάνει το κράτος για επιχειρήσεις που οι ιδρυτές τους – ο ιδρυτής τους θα πληρούν/ει συγκεκριμένα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια.
Αυτό επιβάλλεται σήμερα που υπάρχει η μεγάλη οικονομική κρίση.
Τα χρήματα μπορούν να βρεθούν από εθνικά κονδύλια κοινωνικής πολιτικής ή από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Απόλυτα αναγκαία ρύθμιση για την τόνωση της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Η διαδικασία που προτείνεται για τη σύσταση ΟΕ και ΕΕ να ακολουθείται και για την ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ του καταστατικού τους. Στο ΓΕΜΗ, εφόσον αυτό πλέον θα πληρεί τους όρους του νόμου για τη δημοσιότητα θα πρέπει να έχουν (ηλεκτρονική) πρόσβαση ΟΛΟΙ (με εγγραφή και συνδρομή, όπως στο site του Εθνικού Τυπογραφείου σήμερα).
ΝΟΜΟΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Τα άρθρα 4-6 του προσχεδίου νόμου (εφεξής ΠρσχΝ) προβλέπουν τη διαδικασία σύστασης των εταιριών που εμπίπτουν στο ΠρσχΝ κατά τρόπο πανομοιότυπο, με εξαίρεση την αναφορά στον εταιρικό τύπο, τον τύπο της συστατικής πράξης – που είναι συμβολαιογραφικό έγγραφο στις Α.Ε. & Ε.Π.Ε. κατ’ άρθ. 5 § 1 περ. α΄ & 6 § 1 περ. α΄ ΠρσχΝ, για το οποίο αρκεί όμως η αναφορά του άρθ. 4 § 1 περ. α΄ ΠρσχΝ – και τη ρύθμιση του άρθ. 6 § 5 ΠρσχΝ. Για το λόγο αυτό, θα μπορούσε να υπάρχει ένα και μόνο άρθρο, που να αναφέρεται σε όλους του εταιρικούς τύπους του ΠρσχΝ, με τις αντίστοιχες προσαρμογές στις διατάξεις που προαναφέρθηκαν. Επειδή, μάλιστα, τα προαναφερθέντα άρθρα είναι μακροσκελή – τρεις σελίδες έκαστο στο αρχείο του ΠρσχΝ στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης –, θα μπορούσε το ενιαίο άρθρο να κατατμηθεί σε τρία, ακολουθώντας τη νοηματική συνοχή των ρυθμίσεων, ώστε να διατηρηθεί η αρίθμηση: ένα άρθρο η παράγραφος 1 των προτεινόμενων άρθρων 4-6 ΠρσχΝ, που αναφέρεται στις ενέργειες των ιδρυτών ενώπιον της Υπηρεσίας Μιας Στάσης (εφεξής ΥΜΣ), ξεχωριστό άρθρο οι νυν παράγραφοι 2 & 3, που αφορούν τις ενέργειες της ΥΜΣ για τη σύσταση εταιριών, και άλλο άρθρο η παράγραφος 4, που αναφέρεται στην κτήση νομικής προσωπικότητας από τις ιδρυόμενες εταιρίες.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Προβληματική εμφανίζεται στα άρθ. 4-6 ΠρσχΝ η ρύθμιση της παραγράφου 2 περ. β΄ αυτών σχετικά με τον προέλεγχο της επωνυμίας. Εφόσον ο εν λόγω προέλεγχος τελείται μετά την κατάρτιση της συστατικής πράξης, οι καλόπιστοι ιδρυτές που φρόντισαν να τηρήσουν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου θα βρεθούν προ εκπλήξεως, αν συμπέσει η επωνυμία που επέλεξαν να ταυτίζεται με κάποια άλλη, και θα κληθούν μάλιστα υπό την πίεση του χρόνου να επιλέξουν μια άλλη. Για το λόγο αυτό θα ήταν σκόπιμο η προέγκριση της επωνυμίας να προηγείται της σύνταξης της συστατικής πράξης, κάτι που έτσι κι αλλιώς ισχύει ήδη για τις Α.Ε. σύμφωνα με το άρθ. 5Α περ. γ΄ εδ. β΄ Ν. 1089/1980, όπως προστέθηκε με το άρθ. 1 § 8 Ν. 2941/2001.
ΣΙΜΟΣ Ι. ΣΑΜΑΡΑΣ – Δικηγόρος
Υπ. Διδάκτορας Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
http://www.nomologio.wordpress.com
Το μόνο που απέμεινε τώρα είναι το έξυπνο επιχειρείν και τα κίνητρα γ’αυτό. Η μείωση του γραφειοκρατικού και του οικονομικού κόστους είναι επιτακτική. Ιδέες όπως η άχρηση εμπλοκή συμβολαιογράφων και δικηγόρων, δίχως νόημα, Θα μπορούσαν τα ίδια χρήματα να πάνε σε ταμείο ανεργίας που πιστέψτε με θα φτάσει το 25%.
Ακόμη η μείωση ή εξαίρεση από ασφαλιστικά ταμεία είναι καλή πρόταση για τους νέους επιχειρηματίες.
Θέλει φαντασία κρίση αλλιώς θα μετατραπεί γρήγορα σε κοινωνική
Η απόφαση για επιχειρηματική δραστηριότητα διέρχεται μέσα από τη στάθμιση κινήτρων και αντικινητρών. Εαν σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου (ειδικά σε εποχή κρίσης με κίνδυνο δραματικής αύξησης της ανεργίας) αποτελεί η μείωση των αντικινήτρων, η πολιτεία θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο της εξαίρεσης από την υποχρεωτική ασφάλιση των εταίρων μιας επιχείρησης κατά τα πρώτα 3 χρόνια λειτουργίας της. Δηλαδή κατά την κρίσιμη αρχική περίοδο η οποία καθορίζει την βιωσιμότητά της.
Τα δεδόμένα γραφειοκρατικά εμπόδια αφορούν κυρίως τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και όχι τη μικρή επιχειρηματικότητα. Ειδικότερα και σε ότι αφορά τους νέους η μεγάλη οικονομική συμμετοχή στους ασφαλιστικούς φορείς αποτελεί το μεγαλύτερο αντικίνητρο σήμερα καθώς απαιτεί την ανάληψη οικονομικού κινδύνου κατά τα πρώτη έτη.
Μια έρευνα αγοράς ή μια δημοσκόπηση σε ανθρώπους μεταξύ 20 και 35 ετών θα καταγράψει συντριπτικό ποσοστό για το γεγονός ότι η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης αποτελεί το μεγαλύτερο αντικίνητρο για την ίδρυση μικρών επιχειρήσεων.
Συνεπώς, και λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές οικονομικές συνθήκες κρίσης που έχουν διαμορφωθεί προτείνω:
α) Την εξαίρεση από την υποχρεωτική ασφάλιση των εταίρων έως 35 ετών για τα 3 πρώτα έτη είτε τη
β)Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε ποσοστό 50% για τα 3 πρώτα έτη ανεξαρτήτως ηλικίας.
ΣΤΕΙΛΤΕ ΦΥΛΑΚΗ ΤΟΥΣ ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΤΕ ΤΗ ΘΕΣΗ ΣΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΛΑΟ