Στην περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 19 ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών σε άλλες περιπτώσεις, προστίθενται οι λέξεις «ή εντός περιοχής μη δασικού χαρακτήρα, σύμφωνα με τον κυρωμένο δασικό χάρτη της περιοχής», και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής:
«β) υφίσταται απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία έγινε δεκτή προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010 (Α` 182), και έχει παρέλθει χρονικό διάστημα δύο (2) μηνών από την έκδοση αυτής, ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη, ή εντός περιοχής μη δασικού χαρακτήρα, σύμφωνα με τον κυρωμένο δασικό χάρτη της περιοχής ή υφίσταται βεβαίωση της παρ. 41 του άρθρου 7 του ν. 1160/1981 (Α` 147), περί συνδρομής των προϋποθέσεων του άρθρου 19 του ν. 719/1977 (Α` 301).».




Τεχνική Τεκμηρίωση
Ο όρος «ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη» ήταν και στην ισχύουσα διάταξη προβληματικός, καθώς επιδεχόταν πολλαπλών ερμηνειών.
Μπορεί να ερμηνευθεί ως:
1.Περιοχές που στον κυρωμένο δασικό χάρτη αποδίδονται ως μη δασικού χαρακτήρα, με κίτρινη διαγράμμιση και χαρακτηρισμό ΑΑ ή ΠΑ. Αυτή είναι και η μόνη λογική εκδοχή, η οποία και ακολουθήθηκε τόσο από τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών του Κτηματολογίου όσο και από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ μέχρι σήμερα.
2.Περιοχές που δεν έχουν ακόμη περιληφθεί στον κυρωμένο δασικό χάρτη, επειδή εκκρεμούν αντιρρήσεις, αιτήσεις πρόδηλων σφαλμάτων ή διορθωτικές ενέργειες της αρμόδιας Διεύθυνσης Δασών. Για τις εκτάσεις αυτές η διαδικασία χαρακτηρισμού δεν έχει ολοκληρωθεί και προορίζονται να ενσωματωθούν σε μελλοντική κύρωση. Συνεπώς, η ένταξή τους στη διάταξη θα ήταν πρόωρη και εσφαλμένη.
3.Περιοχές που εξαιρέθηκαν εξαρχής από την ανάρτηση και την κύρωση του δασικού χάρτη, όπως σχέδια πόλεων ή όρια οικισμών. Ωστόσο, ούτε οι όροι «σχέδια πόλης» ή «όρια οικισμών» είναι δόκιμοι εδώ, καθώς τα σχετικά όρια αντλήθηκαν από ετερογενείς πηγές (ΥΔΟΜ, κτηματογράφηση, δασικές υπηρεσίες) και δεν έχουν ελεγχθεί πλήρως ως προς την ακρίβεια και αξιοπιστία τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πολλές περιπτώσεις έχουν περιληφθεί εντός των εξαιρούμενων ορίων εκτεταμένες δασικές εκτάσεις. Για τον λόγο αυτό οι περιοχές αυτές αποτυπώθηκαν σκόπιμα με ενιαία εξωτερική γραμμή, χωρίς περαιτέρω πληροφορία, ώστε να επανεξεταστούν και να αποδοθούν ορθά σε επόμενο στάδιο.
Ακόμη και οι περιοχές που πράγματι αντιστοιχούν σε όρια οικισμών (δηλαδή οι εκτάσεις της παρ. 2β του άρθρου 23 του ν. 3889/2010) δεν θεωρούνται εξ ορισμού μη δασικές. Ο χαρακτήρας τους κρίνεται με άλλη διαδικασία, κατά το άρθρο 24 του ίδιου νόμου, ή – εφόσον ζητείται άμεσα – με πράξη χαρακτηρισμού του άρθρου 14 του ν. 998/1979.
Συνεπώς, δεν μπορούν να ενταχθούν συλλήβδην στη συγκεκριμένη ρύθμιση.
Με τη νέα διατύπωση, δηλαδή με την προσθήκη της φράσης «ή εντός περιοχής μη δασικού χαρακτήρα», δημιουργείται επιπλέον σαφής διαχωρισμός μεταξύ των «εκτός κυρωμένου» και των «μη δασικών» περιοχών, σαν να πρόκειται για διακριτές κατηγορίες. Αυτό οδηγεί λανθασμένα στις ερμηνείες (2) ή/και (3) ανωτέρω, με αποτέλεσμα να καθίσταται η διάταξη ουσιαστικά εσφαλμένη και ενδεχομένως αντισυνταγματική, καθώς θα επιτρέπει τη μεταβολή κτηματολογικών εγγραφών χωρίς οριστικό προσδιορισμό του δασικού χαρακτήρα.
Για τους λόγους αυτούς, είναι απολύτως αναγκαία η διαγραφή της φράσης «ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη».
Στην περίπτωση που η παραπάνω φράση τοποθετήθηκε στο νόμο ώστε ένα εξυπηρετηθούν κάποια συγκεκριμένα προβλήματα, θα πρέπει πριν ψηφιστεί να γίνουν συζητήσεις με την Διεύθυνση Δασικών Χαρτών και Φυσικού Περιβάλλοντος ώστε να βρεθεί σωστή διατύπωση και να αποφευχθούν σοβαρά προβλήματα στο μέλλον.
Εάν ο συντάκτης της ρύθμισης επιδιώκει να συμπεριλάβει ορισμένες ειδικές κατηγορίες εκτάσεων, απαιτείται στενή συνεργασία και τεχνική διαβούλευση με:
•τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών και Χαρτογράφησης Φυσικού Περιβάλλοντος του Κτηματολογίου, και
•τη Διεύθυνση Δασικών Έργων και Υποδομών του ΥΠΕΝ, ώστε η τελική διατύπωση να αποτυπώνει με ακρίβεια τη νομική και τεχνική πραγματικότητα των δασικών χαρτών.
Πως επηρεάζει αυτή η ρύθμιση τους υπαλλήλους :
Σε περίπτωση μιας λάθους διατύπωσης θα οδηγήσει σε επιπλέον φόρτο εργασίας που θα επιβαρύνει τους υπαλλήλους, που θα πρέπει να ασχοληθούν με ερμηνείες των διατάξεων, καθώς και με πιθανά αιτήματα επανεξέτασης αποφάσεων και αγωγές για θέματα που θα μπορούσαν να λυθούν εξαρχής εάν υπήρχε σαφής και πλήρης διατύπωση.
Γενικά, κάθε ασάφεια που προκύπτει από διατύπωση νόμου οδηγεί σε αυξημένο φόρτο εργασίας, που επιβαρύνει τους υπάλληλους που καλούνται να τον εφαρμόσουν (π.χ. Η υποστελεχομένη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών και Φυσικού Περιβάλλοντος θα έχει πλέον να διαχειριστεί έναν τεράστιο όγκο ερωτημάτων κα αιτημάτων επανεξέτασης) και συχνά σε παράλυση της Υπηρεσίας λόγω των ισχυρών και αντικρουόμενων ερμηνειών.
Bravo