- Η προμήθεια και η εγκατάσταση συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) δύναται να γίνονται με μέριμνα των περιφερειών ή των δήμων σε σημεία του οδικού δικτύου ευθύνης τους ή σε σημεία εντός των γεωγραφικών τους ορίων.
- Οι οικείες περιφέρειες ή οι δήμοι υποβάλλουν αίτημα για την έγκριση της προμήθειας και εγκατάστασης συστήματος στην Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας, η οποία, με απόφασή της, μετά από σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ορίζει το σημείο ή τα σημεία που μπορεί να τοποθετηθούν συσκευές και η προειδοποιητική πινακίδα της παρ. 4 του άρθρου 107 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 5209/2025, Α΄ 100). Εάν η σύμφωνη γνώμη δεν χορηγηθεί εντός χρονικού διαστήματος ενός (1) μηνός, τεκμαίρεται η παροχή της και λαμβάνεται η απόφαση του προηγούμενου πρώτου εδαφίου.
- Το σύστημα οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) διασυνδέεται με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Εντοπισμού και Διαχείρισης Πράξεων Βεβαίωσης Παράβασης του άρθρου 4.
Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»Άρθρο 8 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου από τις Περιφέρειες και τους Δήμους
Άρθρο 8 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου από τις Περιφέρειες και τους Δήμους
- 20 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΚΤYΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 3 ΟρισμοίΆρθρο 3 Ορισμοί
- 7 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ Άρθρο 4 Δημιουργία Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 5 Χρήση του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος και των Υποσυστημάτων του
- 22 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. Άρθρο 6 Συστήματα Καταγραφής Παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με κάμερες και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 7 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 8 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου από τις Περιφέρειες και τους Δήμους
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου σε ισόπεδες διαβάσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Εγκατάσταση και λειτουργία καμερών από φορείς αστικών συγκοινωνιών
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Άρθρο 11 Βεβαίωση τροχονομικών παραβάσεων μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Επίδοση Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 13 Ένσταση επί Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 14 Καταγραφή Βαθμών Ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΟΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ) Άρθρο 15 Αρμοδιότητες της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας– Τροποποίηση παρ. 1, 5 και 6 άρθρου δεύτερου ν. 4388/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Πόροι και διαχείριση δαπανώνΆρθρο 16 Πόροι και διαχείριση δαπανών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 17 Οργανωτική δομή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 18 Στελέχωση της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και ΑσφάλειαςΆρθρο 18 Στελέχωση της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 19 Παρακολούθηση είσπραξης διοικητικών προστίμων από την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας
- 67 ΣχόλιαΆρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ.
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α΄ Άρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Τελικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 24 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Άρθρο 25 Ζητήματα Κυβερνητικής Υπηρεσίας «Public Regulated Service» (PRS) και συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ασφαλών Δορυφορικών Κυβερνητικών Επικοινωνιών GOVSATCOM- Αρμόδιες Εθνικές Αρχές CPA (Competent PRS Authority) και CGA (Competent GOVSATCOM Authority) – Τροποποίηση άρθρου 84 ν. 4961/2022ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Άρθρο 25 Ζητήματα Κυβερνητικής Υπηρεσίας «Public Regulated Service» (PRS) και συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ασφαλών Δορυφορικών Κυβερνητικών Επικοινωνιών GOVSATCOM- Αρμόδιες Εθνικές Αρχές CPA (Competent PRS Authority) και CGA (Competent GOVSATCOM Authority) – Τροποποίηση άρθρου 84 ν. 4961/2022
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Παράταση της έναρξης ισχύος των ρυθμίσεων του ν. 4961/2022 για τις εφαρμογές τεχνολογίας διαδικτύου των πραγμάτων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 116 ν. 4961/2022 – Παράταση κάλυψης κόστους μισθοδοσίας Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 21 ν. 5086/2024Άρθρο 26 Παράταση της έναρξης ισχύος των ρυθμίσεων του ν. 4961/2022 για τις εφαρμογές τεχνολογίας διαδικτύου των πραγμάτων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 116 ν. 4961/2022 – Παράταση κάλυψης κόστους μισθοδοσίας Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 21 ν. 5086/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Ρυθμίσεις διαστημικής πολιτικής – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 5 ν. 4070/2012 και παρ. 9 άρθρου 119 ν. 4727/2020Άρθρο 27 Ρυθμίσεις διαστημικής πολιτικής – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 5 ν. 4070/2012 και παρ. 9 άρθρου 119 ν. 4727/2020
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Εξαίρεση Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων από το πεδίο εφαρμογής του ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 5160/2024Άρθρο 28 Εξαίρεση Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων από το πεδίο εφαρμογής του ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 5160/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Διόρθωση παροραμάτων στον ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρων 24 και 26 ν. 5160/2024Άρθρο 29 Διόρθωση παροραμάτων στον ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρων 24 και 26 ν. 5160/2024
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 30 Υποβολή ψηφιακού αντιγράφου του δελτίου ταυτότητας σε φορείς του ιδιωτικού τομέα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 31 Μέτρα προστασίας για τις ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 35 ν. 4635/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Διορθώσεις παροραμάτων ν. 4727/2020 – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 214 ν. 4727/2020Άρθρο 32 Διορθώσεις παροραμάτων ν. 4727/2020 – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 214 ν. 4727/2020
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 33 Μη αναζήτηση καταβληθεισών αποζημιώσεων εργαζομένων «Ελληνικού Κτηματολογίου»
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 34 Χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους – Τροποποίηση άρθρου 14 ν. 3917/2011
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περιπτώσεις δασικών χαρτών – Τροποποίηση περ. β) παρ. 5 άρθρου 19 ν. 2664/1998
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 Μεταφορά δηλώσεων άρθρου 2 ν. 2308/1995 στους τελικούς κτηματολογικούς πίνακες – Προσθήκη περ. δ και ε στο άρθρο 11Α του ν. 2308/1995
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Β΄Άρθρο 37 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Β΄
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’Άρθρο 38 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 39 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 39 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Οκτωβρίου 2025, 19:15
Ανοικτή σε Σχόλια έως
6 Νοεμβρίου 2025, 09:00
Εργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
4 Σχόλια 167 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 3478 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ίδρυση Ελληνικού Εργοστασίου Τεχνητής Νοημοσύνης – Συνεποπτεία της Η.Δ.Υ.Κ.Α. Μ.Α.Ε. από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υγείας»
- Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργ...
- Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»
- Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων)- Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με...
- Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022
- Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Οδηγός Προσβασιμότητας-Ιστότοποι και εφαρμογές για φορητές συσκευές οργανισμών Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης
- Πέμπτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης OGP




Είναι σημαντικό να γίνει αναφορά στον τρόπο χρηματοδότησης των συστημάτων. Αυτή θα παρέχεται κεντρικά μέσω ΟΔΥΣΕΑΣ στον εκάστοτε φορέα μετά από αίτημά του ή θα πρέπει ο εκάστοτε φορέας, πριν υποβάλει αίτημα να έχει διασφαλίσει ο ίδιος τη χρηματοδότηση;
παρ.1: Είναι σημαντικό να αποσαφηνιστεί ποιος θα αποφασίζει αν απαιτείται η τοποθέτηση κάμερας (άρα να υποβάλει το σχετικό αίτημα), καθώς ο όρος ‘δύναται’ εμπεριέχει ασάφεια. Είναι δόκιμο να προδιαγραφούν (μέσω συγκεκριμένων προδιαγραφών) – κατ’ ελάχιστον – κάποιες περιπτώσεις τμημάτων που θα πρέπει να τοποθετηθούν (π.χ. βάσει ατυχημάτων, ταχυτήτων και άλλων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών) και μάλιστα με ιεράρχηση των σημείων. Αν αυτό δεν είναι δυνατό στην παρούσα χρονική στιγμή, θα μπορούσε να προβλεφθεί η έκδοση σε επόμενο χρόνο σχετικής ΚΥΑ ή ΥΑ, με σαφή αναφορά στο σχέδιο νόμου. Εάν οι προδιαγραφές για τα σημεία που χρήζουν τοποθέτηση κάμερας αποτελέσουν αντικείμενο του παρατηρητήριου οδικής ασφάλειας , επίσης να αποσαφηνιστεί. Σκοπός αποτελεί να προβλεφθεί στο σχέδιο νόμου ( η αναφορά του σε ΚΥΑ ή ΥΑ) μια σαφής γενική διαδικασία εντοπισμού των κρίσιμων σημείων που χρήζουν κάμερα επιτήρησης παραβάσεων αφενός για να αποφευχθούν άστοχες χωροθετήσεις και αφετέρου να καλυφθούν όλα τα κρίσιμα σημεία που παρουσιάζουν σημαντική επικυνδυνότητα. Ο όρος «δύναται» δεν διασφαλίζει τα παραπάνω. Είναι σκόπιμο να αποφευχθεί οποιαδήποτε κατάχρηση ή οποιαδήποτε αδράνεια.
Παρατήρηση: Έλλειψη διευκρίνισης του καθεστώτος επεξεργασίας δεδομένων (ΓΚΠΔ)
Πρόβλημα: Το άρθρο 8 προβλέπει τη διαδικασία εγκατάστασης καμερών από ΟΤΑ, αλλά δεν διευκρινίζει τις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων (ΟΤΑ – Ελληνική Αστυνομία – Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης) υπό το πρίσμα του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ).
Ειδικότερα:
• Ποιος θα είναι Υπεύθυνος Επεξεργασίας των δεδομένων που συλλέγουν οι κάμερες των ΟΤΑ;
• Θα είναι ο ΟΤΑ, η Ελληνική Αστυνομία και του Υπουργείο Ψηφιακής από κοινού υπεύθυνοι (άρθρο 26 ΓΚΠΔ);
• Ή θα λειτουργεί ο ΟΤΑ ως Εκτελών την Επεξεργασία για λογαριασμό της Αστυνομίας και του Υπουργείου Ψηφιακής (άρθρο 28 ΓΚΠΔ);
Συνέπειες της ασάφειας:
• Αβεβαιότητα ως προς τις νομικές υποχρεώσεις των ΟΤΑ
• Πιθανή παραβίαση ΓΚΠΔ λόγω απουσίας σαφούς νομικής βάσης
• Έλλειψη σαφούς κατανομής ευθυνών σε περίπτωση παραβίασης δεδομένων
Πρόταση:
Προσθήκη νέας παραγράφου 4 στο άρθρο 8:
«4. Για την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων από τις Περιφέρειες και τους Δήμους, η οικεία Περιφέρεια ή ο οικείος Δήμος, η Ελληνική Αστυνομία και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθίστανται από κοινού υπεύθυνοι επεξεργασίας, κατά την έννοια του άρθρου 26 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται το περιεχόμενο της συμφωνίας από κοινού υπευθύνων, η κατανομή των αντίστοιχων ευθυνών, και κάθε αναγκαίο ζήτημα σχετικό με την εφαρμογή του ΓΚΠΔ.»
Αιτιολογία: Η ρητή πρόβλεψη της σχέσης των φορέων υπό το πρίσμα του ΓΚΠΔ είναι απαραίτητη για τη νομική ασφάλεια και τη συμμόρφωση με το ενωσιακό δίκαιο.
Παρατήρηση 2: Έλλειψη προθεσμίας για την εξέταση του αιτήματος
Πρόβλημα:
Η παράγραφος 2 του άρθρου 8 προβλέπει ότι οι ΟΤΑ υποβάλλουν αίτημα στην ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ., αλλά δεν ορίζει προθεσμία εντός της οποίας η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. πρέπει να απαντήσει.
Αντιθέτως, προβλέπεται τεκμήριο για τη σύμφωνη γνώμη της Αστυνομίας (1 μήνας), αλλά όχι για την απόφαση της ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.
Συνέπειες:
• Κίνδυνος αόριστης καθυστέρησης στην εξέταση αιτημάτων ΟΤΑ,
• Αδυναμία προγραμματισμού έργων από τους ΟΤΑ,
• Πιθανή αντισυνταγματικότητα λόγω απουσίας εύλογου χρόνου για διοικητικές ενέργειες.
Πρόταση:
Τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 8 ως εξής (προσθήκη δεύτερου εδαφίου):
«Η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. εξετάζει το αίτημα και εκδίδει απόφαση εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την υποβολή του. Εάν η απόφαση δεν εκδοθεί εντός της ανωτέρω προθεσμίας, το αίτημα λογίζεται ως εγκεκριμένο και η Περιφέρεια ή ο Δήμος δύναται να προχωρήσει στην εγκατάσταση, εφόσον έχει λάβει τη σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αστυνομίας ή αυτή τεκμαίρεται κατά το πρώτο εδάφιο».
Αιτιολογία:
Η πρόβλεψη συγκεκριμένης προθεσμίας και τεκμηρίου διασφαλίζει την αποτελεσματική λειτουργία του μηχανισμού και αποτρέπει γραφειοκρατικές καθυστερήσεις.
Στην παράγραφο 1, και προς αποφυγή νομικής ασάφειας σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες στο παρόν ΣχΝ αναθεωρημένες διατάξεις του άρθρου 14 του Ν. 3917/2011, προτείνεται η προσθήκη της φράσης «για την καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» αμέσως μετά τη λέξη «(καμερών)», ώστε το τελικό κείμενο της παραγράφου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Η προμήθεια και η εγκατάσταση συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) για την καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δύναται να γίνονται με μέριμνα των Περιφερειών ή των Δήμων σε σημεία του οδικού δικτύου ευθύνης τους ή σε σημεία εντός των γεωγραφικών τους ορίων.»
Η προτεινόμενη τροποποίηση αποτρέπει τον κίνδυνο ερμηνευτικής διολίσθησης προς γενικευμένη ή αόριστη χρήση μέσων επιτήρησης από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) για σκοπούς εποπτείας, γεγονός που θα αντέβαινε τόσο στο ratio legis της διάταξης, όσο και στις θεμελιώδεις αρχές της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και της νομιμότητας της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Η παράγραφος 2 του παρόντος, η οποία ρυθμίζει τη διαδικασία έγκρισης της προμήθειας και εγκατάστασης συστημάτων από την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας, λειτουργεί ως ουσιώδης ασφαλιστική δικλείδα, επιδιώκοντας τον έλεγχο της σχετικής διαδικασίας. Ωστόσο, λαμβανομένων υπόψη των επαναλαμβανόμενων φαινομένων μη σύννομης και καταχρηστικής εγκατάστασης συστημάτων επιτήρησης από Ο.Τ.Α. που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα, ιδίως σε Δήμους της Αττικής, κατά παράβαση των υφιστάμενων ερμηνευτικά δυσχερών διατάξεων του άρθρου 5 του Ν. 3917/2011, η παρούσα διατύπωση ενέχει ουσιαστικές προκλήσεις παρεκκλίσεων από το προβλεπόμενο κανονιστικό πλαίσιο.
Bravo