Άρθρο 13 Ένσταση επί Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης
- Στην εφαρμογή του άρθρου 4 και συγκεκριμένα στο Υποσύστημα υποβολής ενστάσεων και διενέργειας ψηφιακών ραντεβού και βιντεοκλήσεων του Ε.Η.Σ για την ηλεκτρονική υποβολή ένστασης επί Π.Β.Π., υποβάλλεται ένσταση κατά της Π.Β.Π. από φυσικό πρόσωπο (ενιστάμενο). Οι ενστάσεις υποβάλλονται εντός προθεσμίας τριών (3) ημερών, που αρχίζει από την κοινοποίηση της Π.Β.Π. στη θυρίδα πολίτη του Gov.gr.
- Για την υποβολή της ένστασης απαιτείται η προηγούμενη αυθεντικοποίηση του ενιστάμενου, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), περί τρόπων αυθεντικοποίησης. Ο ενιστάμενος, μετά την αυθεντικοποίηση, επιβεβαιώνει τα προσωπικά στοιχεία του, που ανακτώνται από την εφαρμογή μέσω διαλειτουργικότητας και καταχωρεί τα λοιπά απαραίτητα πεδία που αναφέρονται ιδίως σε: α) στοιχεία ονοματεπωνύμου, β) στοιχεία κατοικίας, γ) στοιχεία επικοινωνίας, δ) στοιχεία προσδιοριστικά της παράβασης που έχει καταλογιστεί και για την οποία υποβάλλεται ένσταση, ε) στοιχεία προσδιοριστικά της Υπηρεσίας που εξέδωσε την Π.Β.Π.. Ο ενιστάμενος δύναται να μεταφορτώνει στην εφαρμογή δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν τη βασιμότητα των ισχυρισμών που προβάλλει με την ένσταση.
- Η υποβολή της ένστασης πραγματοποιείται κατόπιν: α) καταχώρησης στην εφαρμογή κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), τον οποίο ο ενιστάμενος λαμβάνει στον πιστοποιημένο αριθμό σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας που κατέχει ή β) επιβεβαίωσης έκδοσης του εγγράφου μέσω της εφαρμογής «Gov.gr Wallet» του άρθρου 80 του ν. 4954/2022 (A΄ 136).
- Για τη συζήτηση της ένστασης ο ενιστάμενος δύναται να αιτηθεί και να δεσμεύσει ψηφιακό ραντεβού μέσω του Ε.Η.Σ., επιλέγοντας κάποια από τον κατάλογο διαθέσιμων ημερών και ωρών, προκειμένου να γίνει η σχετική συζήτηση με το αρμόδιο όργανο μέσω τηλεδιάσκεψης. Το υποσύστημα αυτό διαλειτουργεί, ιδίως, με το Μητρώο Taxisnet, με το Ημερολόγιο διαθεσιμότητας διαχειριστών για προγραμματισμό ραντεβού και με το Υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών.
- Μετά την υποβολή της, η ένσταση αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε θυρίδα της υπηρεσίας που εξέδωσε την Π.Β.Π. και εξετάζει αρμοδίως τις ενστάσεις, εφαρμοζομένης της υπό στοιχεία 5620 ΕΞ 2021/26.2.2021 απόφασης του Υπουργού Επικρατείας «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων για την υποβολή αιτήσεων και την έκδοση εγγράφων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ) καθώς και για τη χρήση των θυρίδων φορέων και χρηστών που τηρούνται σε αυτή» (Β’ 849), όπως εκάστοτε ισχύει.
- Η πράξη αποδοχής ή αιτιολογημένης απόρριψης της ένστασης και η Πράξη Επιβολής Διοικητικής Ποινής αποστέλλονται στη θυρίδα του ενιστάμενου. Η πράξη του πρώτου εδαφίου φέρει τα χαρακτηριστικά εγγράφου που εκδίδεται μέσω της Ε.Ψ.Π. και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν. 4727/2020.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 13 Ένσταση επί Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης
παρ.1: Προτείνεται η αύξηση της προθεσμίας για την υποβολή ένστασης και η ειδοποίηση/υπενθύμιση του παραβάτη με περισσότερους από έναν τρόπους (sms, e-mail εφόσον έχουν δηλωθεί από τον χρήστη στο gov.gr).
Παρατηρούμε ότι δεν προβλέπεται η δυνατότητα ένστασης από Νομικά Πρόσωπα. Οι επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων χρειάζεται να έχουν την δυνατότητα να προβούν σε ένσταση, στην περίπτωση για παράδειγμα που διαπιστώνουν ότι η κλήση δεν αφορά αυτοκίνητο του ενοικιαζόμενου στόλου τους.
Επίσης οι 3 ημέρες είναι πολύ μικρό διάστημα διάστημα, διότι μπορεί να περιλαμβάνουν και Σαββατοκύριακα. Θα πρέπει να είναι τουλάχιστόν 5 ημέρες.
Παρατήρηση: Πολύ σύντομη προθεσμία υποβολής ένστασης
Πρόβλημα: Η παράγραφος 1 ορίζει προθεσμία τριών (3) ημερών για την υποβολή ένστασης.
Συνέπειες:
• Η προθεσμία είναι εξαιρετικά σύντομη και δυσχεραίνει την άσκηση του δικαιώματος ένστασης,
• Πιθανή αντισυνταγματικότητα λόγω παραβίασης του δικαιώματος αποτελεσματικής προσφυγής,
• Αυξημένος κίνδυνος ανάκλησης προστίμων μετά από δικαστική αμφισβήτηση.
Πρόταση:
Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 13:
«Οι ενστάσεις υποβάλλονται εντός προθεσμίας επτά (7) ημερών, που αρχίζει από την κοινοποίηση της Π.Β.Π. στη θυρίδα πολίτη του Gov.gr.»
Αιτιολογία: Η επέκταση της προθεσμίας σε 7 ημέρες (ίδια με την προθεσμία δήλωσης οδηγού στο άρθρο 12 παρ. 3) διασφαλίζει την αποτελεσματική άσκηση του δικαιώματος και συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας.
Οι τρείς (3) ημέρες που προβλέπονται για υποβολή ένστασης στο άρθρο 13α είναι ιδιατέρως ανεπαρκείς και αναιτιολόγητες. Δεδομένου οτι η πλειοψηφία των πολιτών δεν είναι εξοικιωμένη με το σύστημα της θυρίδας και δεδομένου οτι υπάρχει σημαντικός αριθμός πολιτών που δεν είναι εκοικιωμένοι με το ιντερνέτ γενικότερα, είναι απαράδεκτο να κοινοποιείται πράξη διοικητικής επιβολής ποινής/προστίμου ηλεκτρονικά και παράλληλα να δίδεται τόσο μικρή προθεσμία υποβολής ένστασης.
Επίσης οι τρέις (3) είναι αναιτιολόγητες. Γιατί όχι 30 ημέρες όπως σε όλες τις λοιπές διοικητικές πράξεις ; Πού εδράζεται η τόσο μικρη προθεσμία ;
Εάν παραμείνει αυτή η διαιδκασία, προβλέπεται μεγάλη μερίδα πολιτών να δέχεται διοικητικές πράξεις επιβολής, χωρίς κάν να το αντιλαμβάνονται.
Τέλος, θα πρότεινα να προστεθεί -πέραν της κοινοποίησης στη θυρίδα- και διαδικασία ενημέρωσης με SMS.