ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ Άρθρο 4 Δημιουργία Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναπτύσσει και λειτουργεί Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 5209/2025, Α΄ 100), και προστίμων (Ε.Η.Σ.) με επιμέρους υποσυστήματα, με σκοπό: α) την καταγραφή και διαχείριση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. κατόπιν διαπίστωσης με κάθε πρόσφορο τρόπο, όπως μέσω ειδικών ηλεκτρονικών συσκευών, συστημάτων με χρήση τεχνητής νοημοσύνης ή με άλλα τεχνικά μέσα, σύμφωνα με το άρθρο 107 του Κ.Ο.Κ. ή από τα όργανα ελέγχου (επ αυτοφώρω), β) τον εντοπισμό των στοιχείων ταυτότητας του φερόμενου παραβάτη κατόπιν τεχνικής επεξεργασίας του αριθμού κυκλοφορίας του ελεγχόμενου οχήματος, με τη χρήση διαλειτουργικότητας σύμφωνα με την παρ. 4, γ) την έκδοση της ψηφιακής Π.Β.Π. από τα αρμόδια όργανα και την επίδοση αυτής ηλεκτρονικά στον πολίτη και δ) τη διαχείριση και πληρωμή προστίμων σχετικών με τις παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.
- Το Ε.Η.Σ. εγκαθίσταται και φιλοξενείται στις υποδομές του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συλλέγει, επεξεργάζεται και προβάλλει τα δεδομένα ελέγχων και προστίμων από όλες τις διαθέσιμες πηγές.
- Το Ε.Η.Σ. διαλειτουργεί με οπτικούς αισθητήρες (κάμερες) ελέγχου και αποτροπής τροχαίων παραβάσεων, επεξεργάζεται και αναλύει τα δεδομένα των αισθητήρων-καμερών, ενώ ψηφιοποιεί πλήρως τη διαδικασία ελέγχου, έκδοσης και διαχείρισης της Π.Β.Π. και της Πράξης Επιβολής Διοικητικής Ποινής. Τα δεδομένα των καμερών διαβιβάζονται ανωνυμοποιημένα στο Ε.Η.Σ. και περιλαμβάνουν αρχεία εικόνας και βίντεο, καθώς και χρονικά και γεωγραφικά μεταδεδομένα των καταγραφεισών παραβάσεων.
- Το Ε.Η.Σ. διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα του δημόσιου τομέα, όπως το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ.) μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με τα άρθρα 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), περί δεδομένων του δημοσίου τομέα και 84 του ν. 4727/2020 (A΄ 184), περί διαλειτουργικότητας φορέων του δημοσίου τομέα.
- Στο Ε.Η.Σ. δημιουργούνται τα εξής επιμέρους Υποσυστήματα: α) Υποσύστημα επεξεργασίας δεδομένων οπτικών αισθητήρων – καμερών, β) Υποσύστημα διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων, γ) Υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών, δ) Υποσύστημα υποβολής ενστάσεων και διενέργειας ψηφιακών ραντεβού και βιντεοκλήσεων και ε) Υποσύστημα στατιστικής ανάλυσης και προβολής επεξεργασμένων δεδομένων (BI), σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 3, τα οποία είναι προσβάσιμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), με σκοπό την επεξεργασία φερόμενων παραβάσεων, την κατηγοριοποίησή τους, την έκδοση Π.Β.Π., την επίδοσή τους, τη διαχείριση της ένστασης, τη βεβαίωση προστίμων και τη διαχείριση της πληρωμής ή μη αυτών.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ Άρθρο 4 Δημιουργία Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
Ζητείται η συμπλήρωση της παρ 2 ως εξής:
2. Το Ε.Η.Σ. εγκαθίσταται και φιλοξενείται στις υποδομές του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συλλέγει, επεξεργάζεται και προβάλλει τα δεδομένα ελέγχων και προστίμων από όλες τις διαθέσιμες πηγές . Οι υπηρεσίες του Ε.Η.Σ. είναι, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Η του ν.4727/2020, πλήρως προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία.
παρ.1: Δεδομένου ότι το ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και λειτουργία του ΕΗΣ θα πρέπει να γίνει σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής), είναι δόκιμο αυτό να αναφερθεί και περαιτέρω να καθοριστούν ο ρόλος και η συνεισφορά κάθε Υπουργείου.
Στην παράγραφο 4. του άρθρου 4, να προστεθεί και η εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου της ΑΑΔΕ.
Παρατήρηση: Ανάγκη διασφάλισης συμμετοχής ΟΤΑ στο σχεδιασμό
Πρόβλημα: Το ΕΗΣ θα αναπτυχθεί αποκλειστικά από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, χωρίς πρόβλεψη συμμετοχής των ΟΤΑ στον σχεδιασμό, παρότι οι ΟΤΑ θα είναι κύριοι χρήστες του συστήματος.
Συνέπειες:
• Κίνδυνος ανάπτυξης συστήματος που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ΟΤΑ
• Πιθανά τεχνικά προβλήματα διασύνδεσης
• Απουσία τοπικής γνώσης στον σχεδιασμό
Πρόταση:
Προσθήκη νέας παραγράφου 6 στο άρθρο 4:
«6. Για την ανάπτυξη του Ε.Η.Σ., το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνεργάζεται με το Δήμο Αθηναίων, την Περιφέρεια Αττικής καθώς και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), οι οποίες υποδεικνύουν εκπροσώπους για τη συμμετοχή τους σε γνωμοδοτική επιτροπή που θα συμβουλεύει την ανάπτυξη του συστήματος.»
Αιτιολογία: Η συμμετοχή των ΟΤΑ στον σχεδιασμό διασφαλίζει την ανάπτυξη λειτουργικού συστήματος που ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες.
Ναι στις κάμερες, ναι στη δίωξη των εγκληματιών (αλλαγή του 4), ΌΧΙ στην αυστηρή παραμετροποίησή τους σύμφωνα με τον δρακόντειο ΚΟΚ (λόγω της αιώνιας ανεπάρκειας των τροχονόμων). Ανοχή τουλάχιστον 20% στην καταγραφή ταχύτητας και παράβασης λεωφορειολωρίδων αν και θα συμφωνούσα με σταδιακή κατάργησή τους προς όφελος των μέσων σταθερής τροχιάς.
Κάμερες παντού.
Η πρόταση για την τοποθέτηση καμερών σε κρίσιμα σημεία και στις εισόδους και εξόδους των πόλεων αποτελεί ένα σημαντικό και αναγκαίο μέτρο για την ασφάλεια των πολιτών και την προστασία της περιουσίας τους.
Παρότι οι κάμερες μπορούν να συνεισφέρουν και στον έλεγχο της κυκλοφορίας των οχημάτων, η ουσιαστική τους αξία έγκειται στην πρόληψη εγκληματικών ενεργειών.
Η ορατή παρουσία καμερών λειτουργεί αποτρεπτικά για επίδοξους κλέφτες και διαρρήκτες, οι οποίοι δρουν συχνά ανενόχλητοι, δημιουργώντας αίσθημα ανασφάλειας στις γειτονιές και στους δημόσιους χώρους.
Η ψηφιακή παρακολούθηση επιτρέπει την άμεση καταγραφή παραβατικών ενεργειών και την ταυτοποίηση των δραστών, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο αντίδρασης των αρμόδιων αρχών.
Αυτό δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου οι επίδοξοι παραβάτες αντιλαμβάνονται ότι η δράση τους παρακολουθείται και καταγράφεται, λειτουργώντας ως ισχυρό αποτρεπτικό μέσο.
Η εμπιστοσύνη των πολιτών ενισχύεται, καθώς γίνεται σαφές ότι οι Δήμοι και οι αρμόδιες αρχές παίρνουν ουσιαστικά μέτρα για την προστασία τους.
Η Δημοτική Αστυνομία, ενσωματωμένη ως αρμόδιο όργανο ελέγχου και βεβαίωσης παραβάσεων με δυνατότητα ψηφιακής έκδοσης πράξεων, μπορεί να παρεμβαίνει άμεσα και αποτελεσματικά.
Παράλληλα, η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ενστάσεων διασφαλίζει τη δίκαιη συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη για απόδοση ποσοστού των προστίμων στους Δήμους, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν αποκλειστικά για έργα οδικής ασφάλειας και προστασίας της κοινωνίας.
Μέσω φωτεινής σηματοδότησης, διαγραμμίσεων, τεχνικών παρεμβάσεων σε επικίνδυνα σημεία και καμπανιών ενημέρωσης, οι Δήμοι αποκτούν ουσιαστικά εργαλεία για την πρόληψη ατυχημάτων και την ενίσχυση της ασφάλειας των πολιτών.
Η εγκατάσταση καμερών, επομένως, δεν περιορίζεται στον έλεγχο της κυκλοφορίας· αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για την πρόληψη εγκληματικών ενεργειών, την προστασία της περιουσίας και την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας σε κάθε γειτονιά.
Η δυνατότητα αποτροπής κλοπών και διαρρήξεων, σε συνδυασμό με την άμεση παρέμβαση των αρμόδιων οργάνων και τη διαφανή διαχείριση των πόρων, καθιστά αυτή την πρωτοβουλία ουσιαστική και αναγκαία.
Συνολικά, η τοποθέτηση καμερών στις πόλεις είναι ένα μέτρο υψηλής προτεραιότητας, που συνδυάζει πρόληψη, αποτελεσματικότητα και προστασία της κοινωνίας. Αποτελεί μια πρακτική, άμεσα εφαρμόσιμη λύση για την καθημερινή ασφάλεια των πολιτών, την αποτροπή εγκληματικών ενεργειών και την προστασία της περιουσίας τους, και αξίζει την πλήρη υποστήριξη των τοπικών αρχών και της κοινωνίας.
Bravoooo πάγια θέση μου οι κάμερες