ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-3)

Άρθρο 1

Σκοπός

 

Σκοπός του παρόντος είναι:

α) ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους,

β) η εισαγωγή νέων μισθολογικών ρυθμίσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων,

γ) ο εκσυγχρονισμός και η ενοποίηση των ρυθμίσεων για την κατάσταση των στελεχών,

δ) η αναβάθμιση της λειτουργίας των στρατιωτικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων,

ε) η παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης στους οπλίτες για τη βέλτιστη δυνατότητα υπεράσπισης της πατρίδας, την παροχή πιστοποιημένης επιμόρφωσης για τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, καθώς και την αύξηση της στελέχωσης των υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα αυτών που εδρεύουν σε παραμεθόριες περιοχές και

στ) η αύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των εφέδρων.

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

 

Αντικείμενο του παρόντος είναι:

α) η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) κατά Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, προέλευση, βαθμό και κατηγορία,

β) η αναδιαμόρφωση της συγκρότησης των Συμβουλίων Κρίσεων των αξιωματικών,

γ) η αναδιαμόρφωση των προϋποθέσεων παραμονής των αξιωματικών ανά βαθμό,

δ) η θέσπιση νέων βαθμών των μόνιμων υπαξιωματικών των Κλάδων και των Κοινών Σωμάτων (ΚΣ) των ΕΔ,

ε) η διενέργεια προαγωγών αποκλειστικά για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανωτέρων βαθμών,

στ) η θέσπιση νέων βαθμών των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ) ως Υπαξιωματικών Ειδικής Προέλευσης (ΥΕΠ),

ζ) η ρύθμιση των προϋποθέσεων και της διαδικασίας μετάταξης των μόνιμων υπαξιωματικών, αποφοίτων των Ανωτάτων Σχολών Μόνιμων Υπαξιωματικών (ΑΣΜΥ), στο σώμα αξιωματικών,

η) η αναδιάρθρωση των βασικών μισθών και των μισθολογικών κλιμακίων των στελεχών των ΕΔ, τα οποία συνδέονται με τα έτη υπηρεσίας και την κατηγορία προέλευσης,

θ) η δημιουργία μισθολογικών βαθμίδων ανά κατηγορία προέλευσης, στις οποίες αποτυπώνεται η σταδιακή μισθολογική τους εξέλιξη σύμφωνα με τους νέους βαθμούς,

ι) η ενιαία ρύθμιση των ζητημάτων που αφορούν στις καταστάσεις των αξιωματικών και μόνιμων υπαξιωματικών και ο σαφής διαχωρισμός των καταστάσεων σε κύριες και πρόσθετες,

ια) η σύσταση της Διακλαδικής Διοίκησης Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης (ΔΙΔΑΕ), ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων και των οργάνων της,

ιβ) η σύμπραξη της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) και της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ) με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) και τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) για την εκπόνηση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ),

ιγ) η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην υποχρέωση στράτευσης,

ιδ) η αναμόρφωση της στρατολογικής νομοθεσίας και ιδίως των ρυθμίσεων που αφορούν στη χορήγηση αναβολής σε σπουδαστές δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στη χορήγηση αναβολής σε μόνιμους κατοίκους εξωτερικού και στην κρίση της δυνατότητας στράτευσης όσων πάσχουν από ψυχικά νοσήματα,

ιε) ο καθορισμός του πλαισίου εκπαίδευσης των οπλιτών,

ιστ) ο καθορισμός διαδικασίας για την επιμόρφωση των οπλιτών στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) των ΕΔ,

ιζ) ο καθορισμός πλαισίου για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις των οπλιτών,

ιη) η ρύθμιση θεμάτων μετεκπαίδευσης εφεδρείας και η θέσπιση του θεσμού του ενεργού εθελοντή έφεδρου,

ιθ) η θεσμοθέτηση εθελοντικής στράτευσης γυναικών,

κ) η παροχή κινήτρου σε ανυπότακτους για κατάταξη στις ΕΔ έως την 31η.12.2027,

κα) η ρύθμιση θεμάτων υγειονομικής εξέτασης και απόλυσης των ΕΠΟΠ και

κβ) η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη στρατιωτική δικαιοσύνη.

 

Άρθρο 3

Βασικές έννοιες

 

  1. Τις Ένοπλες Δυνάμεις (εφεξής: ΕΔ) της χώρας αποτελούν:

α) οι Κλάδοι, οι οποίοι είναι:

αα) ο Στρατός Ξηράς (εφεξής: ΣΞ),

αβ) το Πολεμικό Ναυτικό (εφεξής: ΠΝ) και

αγ) η Πολεμική Αεροπορία (εφεξής: ΠΑ) και

β) τα Κοινά Σώματα (εφεξής: ΚΣ), τα οποία είναι

βα) το Νομικό Σώμα,

ββ) το Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών,

βγ) το Σώμα Πληροφορικής,

βδ) το Σώμα Στρατιωτικών Δικαστικών Γραμματέων και

βε) το Σώμα Στρατιωτικών Ιερέων.

  1. Γενικά Επιτελεία (εφεξής: ΓΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων είναι:

α) το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (εφεξής: ΓΕΕΘΑ),

β) το Γενικό Επιτελείο Στρατού (εφεξής: ΓΕΣ),

γ) το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (εφεξής: ΓΕΝ) και

δ) το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (εφεξής: ΓΕΑ).

  1. Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (εφεξής: ΑΣΕΙ) είναι:

α) η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (εφεξής: ΣΣΕ),

β) η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (εφεξής: ΣΝΔ) και

γ) η Σχολή Ικάρων (εφεξής: ΣΙ).

  1. Ανώτατες Σχολές Μόνιμων Υπαξιωματικών (εφεξής: ΑΣΜΥ) είναι:

α) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών (εφεξής: ΣΜΥ),

β) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (εφεξής: ΣΜΥΝ) και

γ) η Σχολή Μόνιμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (εφεξής: ΣΜΥΑ).

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:19 | Κωνσταντινος

    Πρόκειται για μια εξαπάτηση, ένα νομοσχέδιο ΕΚΤΡΩΜΑ !
    Eίπαν ότι ως απόφοιτοι ΣΜΥΑ ΣΜΥ ΣΜΥΝ η σχολή τους είναι αναβαθμισμένη, διότι είναι τριετούς φοιτήσεως αλλά είναι ΙΕΚ. Είδατε καμμία αναβάθμιση ;
    Υπαξιωματικοί με πανελλήνιες εξετάσεις με 17.500 μόρια για να μείνουμε για πάντα υπαξιωματικοί? Πολλοί έδωσαν με το 10% και μεταπήδησαν από τη μία σχολή στην άλλη έχοντας περισσότερα ίσως χρόνια σε στρατιωτική σχολή από τους αξιωματικούς. Πολλοί «κόπηκαν» από τους γιατρούς και δεν έγιναν πιλότοι και τιμωρούνται γιατί επέλεξαν να μείνουν υπαξιωματικοί.
    Οι περισσότεροι από εμάς είμαστε με το χαρτί της παραίτησης στο χέρι.
    Δεν είμαστε πρόβατα έτοιμα για σφαγή.
    Είμαστε άνθρωποι !!!
    ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΕΚΤΡΩΜΑΤΟΣ ΤΩΡΑ !!!

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:17 | Βασίλης

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:09 | ακης

    Άμεση Απόσυρση.
    Με αυτό το νομοσχέδιο δεν θα υπάρχουν νέοι υποψήφιοι για τις Σχολές ΑΣΣΥ αλλά ούτε και για τους διαγωνισμούς ΕΠΟΠ.
    Επίσης δεν συνάδει με τους νόμους και τις προκηρύξεις που εισήλθαν οι εν ενεργεία συνάδελφοι όλων των προελεύσεων που αφορούν στην βαθμολογική τους εξέλιξη.
    Ήδη υπάρχει υποστελέχωση και οι παραιτήσεις αυξάνονται ραγδαία.
    θα ήταν καπως ποιο δικαιο να είχε έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου για όσους εισέλθουν στις Ένοπλες Δυνάμεις από 01.01.2026.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 07:39 | Νίκος

    Ένα νομοσχέδιο που το μόνο που εξυπηρετεί είναι μείωση αποδοχών σε βάθος χρόνου των στελεχών καθώς και απογοήτευση του προσωπικού σε ότι έχει να κάνει με τη σταδιοδρομία. Οι εισαγωγές στις σχολές υπαξιωματικών θα μειωθούν εφόσον δε θα υπάρχουν κίνητρα. Τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά. Αποσύρετε το νομοσχέδιο όσο είναι καιρός.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 07:24 | Ελπιδα

    Το σώμα υπαξιωματικών θα επιφέρει τα ακόλουθα:
    1)Το γεγονός ότι οι υπαξιωματικοί θα χάσουν έξι βαθμούς με καταληκτικό
    αυτόν του ανθυπασπιστή θα αποτρέψει πάρα πολλούς υποψηφίους από το να
    δηλώσουν σχολές υπαξιωματικών με αποτέλεσμα οι βάσεις εισαγωγής που τώρα στη ΣΜΥ είναι στα 9000 μόρια θα φθάσει ίσως και στα 6000 μόρια. Δηλαδή το ποιοτικό επίπεδο η αποτελεσματικότητα και το αξιόμαχο των υπαξιωματικών θα πέσει κατακόρυφα.
    2)Ένεκα της κατάφορης αδικίας που επιβάλλει το νομοσχέδιο το αποτέλεσμα θα είναι να υπάρξει ελάχιστο ενδιαφέρον στις σχολές υπαξιωματικών με πιθανό ενδεχόμενο να φθάσουν στο σημείο να κλείσουν σχολές αυτές.3)Θα συμβεί το εξής παράδοξο. Ενας υπαξιωματκός με 40 χρόνια υπηρεσίας θα είναι νεώτερος απο έναν νέο ανθυπολοχαγό της Ευελπίδων, ουσιαστικά απο ενα παιδί με μηδενική εμπειρία στο στράτευμα. Αυτό θα επιφέρει συγκρούσεις διχόνιες και διχασμό στο στράτευμα.Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί άμεσα

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 07:51 | Ιωάννης Παπαθανασίου

    Σοκ και Δέος με αποδέκτη το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, εκτιμώ ότι υπήρξε η στρατηγική πρόθεση εκ μέρους των ατόμων που οραματιστήκαν, σχεδίασαν και συνέταξαν την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, στην οποία καίτοι εδόθη ο πομπώδης τίτλος “Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή”, αποτελεί μια άτακτη συρραφή από πομφόλυγες και φληναφήματα, τα οποία αποσκοπούν στο να οριοθετήσουν το τέλος μιας Εποχής για τις Ένοπλες Δυνάμεις της Χώρας και να ικανοποιήσουν φιλοδοξίες, τελείως ασύνδετες με την Εθνική Άμυνα.
    Για τη συγκεκριμένη Εποχή βέβαια, δεν υφίσταται αξιολόγηση και τεκμηρίωση για την αποδόμηση της, ενώ δεν παρέχεται η αναγκαιότητα σκοπιμότητα όλων των δομικών αλλαγών που περιέχονται στο παρόν πόνημα. Σημειωτέον ότι δεν έχουν υλοποιηθεί τα ρητώς καθοριζόμενα από τα άρθρα 74 και 75 του Συντάγματος της Ελλάδος, δηλαδή δεν έχει κατατεθεί η συναφής Αιτιολογική Έκθεση καθώς και οι απαραίτητες Λοιπές Συνοδευτικές Εκθέσεις (πχ του Γενικού Λογιστηρίου, Ειδική Έκθεση Υπογράφοντος Υπουργού και Υπουργού Οικονομικών κλπ), με προεξάρχουσα την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης {ν.4622/2019 (Α’133)}. Στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης επρόκειτο να παρέχεται μεταξύ άλλων και η τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα σκοπιμότητα τόσο του πλήθους, αλλά και του εύρους των δομικών αλλαγών που αφορούν τις κοσμογονικές ανακατατάξεις της εξέλιξης επί τα χείρω στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία ήδη τελούν σε ενέργεια. Οι συγκεκριμένες ανακατατάξεις τελούν σε πλήρη αντίθεση με τις εγκεκριμένες από την Στρατιωτική και Πολιτική Ηγεσία του ΥΕΘΑ, Εγκύκλιων Διατάξεων που αφορούσαν την εισαγωγή των επηρεαζόμενων στελεχών σε συναφείς Στρατιωτικές Σχολές, χωρίς καν την πρόβλεψη έστω και αναλογικών μεταβατικών διατάξεων.
    Σημειώνεται ότι, στην πανσπερμία δηλώσεων αρμοδίων, οι οποίες έγιναν όχι σε στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά σε αδαείς ακροατές Ομίλων και Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών, δεν παρέχεται η γνώμη, τα σχόλια, οι εισηγήσεις, οι παρατηρήσεις των αρμοδίων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, αναφορικά με τυχόν ευεργετικές επιπτώσεις ή/και προβληματισμούς που επιφέρουν οι σε διαβούλευση διατάξεις, στην Εθνική Άμυνα.
    Δέον όπως σημειωθεί ότι η παρούσα νομοθετική ρύθμιση, εφόσον ψηφισθεί, δεν θα αποτελεί το οριστικό πλαίσιο του καθορισμού προαγωγικών, μισθολογικών και λοιπών προσαρμογών των στελεχών που τελούν σε ενέργεια αλλά και των ζητημάτων που συνδέονται με τους αποστράτους των Ενόπλων Δυνάμεων, δεδομένου του ότι επιτρέπει τον καθορισμό “λεπτομερειών” (εξαιρετικά κρίσιμων) μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων, σε χρόνο μη καθορισθέντα επί του παρόντος. Η εκτεταμένη χρήση εξουσιοδοτικών διατάξεων εγείρει ζητήματα αναφορικά με την κανονικότητα εφαρμογής των διατάξεων του τυχόν εγκεκριμένου νόμου.
    Οι Ένοπλες Δυνάμεις της Χώρας αποτελούν Εγγύηση για την υπεράσπιση της Εθνικής ανεξαρτησίας και της ακεραιότητας της Ελλάδας, ενώ είναι η κρατική εκείνη Οντότητα, η οποία παρέχει αποτελεσματική συνδρομή, σε καιρό ειρήνης, οποιαδήποτε στιγμή απ΄ οποιονδήποτε και αν ζητηθεί, οπουδήποτε και αν διαταχθεί.
    Με σκοπό την αποκατάσταση της νομιμότητας και της διαφάνειας της διαδικασίας, δεδομένου ότι υφίσταται παραβίαση των Αρχών της Καλής Νομοθέτησης, σύμφωνα με τα καθορισθέντα στο Άρθρο 58 του ν. 4622/2019 (Α’133), απαιτείται η απόσυρση της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας και η μη προώθηση της προς ψήφιση.
    Ως εκ τούτου ο σχολιασμός των επί μέρους άρθρων, παρέλκει.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 06:52 | Μανώλης

    Το νομοσχέδιο είναι ντροπιαστικό για όλα τα στελέχη και πρέπει να αποσυρθεί , διότι αν ψηφιστεί θα σημάνει το τέλος των Ενόπλων Δυνάμεων.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 06:57 | Στρατιωτικός

    ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ – ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ.

    Το πολυνομοσχέδιο δεν συνιστά μια απλή οργανωτική αναδιάταξη αλλά μια βίαιη και αιφνίδια ανατροπή του θεμελίου ιστού των Ενόπλων Δυνάμεων, των διαδικασιών στελέχωσης, της ιεραρχικής δομής και της ακαδημαϊκής υπόστασης των παραγωγικών σχολών, με άμεση επίπτωση στον πυρήνα της εθνικής άμυνας όπως προστατεύεται από το άρθρο 45 του Συντάγματος. Μεταβάλλει ριζικά τον τρόπο παραγωγής στελεχών, ακυρώνει κεκτημένα επαγγελματικά και βαθμολογικά δικαιώματα, αλλοιώνει την ισορροπία των βαθμίδων και αποξενώνει χιλιάδες στρατιωτικούς από την κατοχυρωμένη υπηρεσιακή τους προοπτική, στοιχεία που καθιστούν το νομοθέτημα «μείζονος σημασίας» κατά το άρθρο 72 Σ., άρα απαιτούν θεσμικά ευρύτερη νομιμοποίηση.

    Για πρώτη φορά στην ιστορία των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων επιχειρείται μεταβολή τέτοιας κλίμακας χωρίς ίχνος συναίνεσης, χωρίς μελέτη επιπτώσεων και χωρίς επιστημονική ή υπηρεσιακή τεκμηρίωση, σε πλήρη αντίθεση με την αρχή της θεσμικής συνέχειας και της προβλεψιμότητας του κράτους. Η έκταση των αλλαγών, ο διαγενεακός τους χαρακτήρας και η επίδρασή τους στην επιχειρησιακή επάρκεια των Κλάδων δεν μπορούν να νομιμοποιηθούν με την οριακή πλειοψηφία των 151 Βουλευτών, η οποία συνιστά απλή αριθμητική επικράτηση και όχι θεσμική εντολή. Μεταβολές που αγγίζουν τον σκληρό πυρήνα του κράτους και θεμελιώδεις λειτουργίες του, απαιτούν πλειοψηφία τουλάχιστον 200 Βουλευτών, ως ελάχιστο όριο αξιοπιστίας, δημοκρατικού κύρους και συνταγματικής ασφάλειας δικαίου.

    Κατόπιν τούτων, το νομοσχέδιο οφείλει να αποσυρθεί άμεσα και να επανακατατεθεί μόνο κατόπιν ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου με όλα τα αρμόδια συλλογικά όργανα, με πλήρη τεκμηρίωση και με επιδίωξη της ευρύτερης δυνατής κοινοβουλευτικής στήριξης, όπως αρμόζει σε ρυθμίσεις που επηρεάζουν την ίδια την επιβίωση, λειτουργία και επιχειρησιακή αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 06:09 | ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΘΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΜΘ

    ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ – ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ
    ΕΜΘ ΥΓ ΠΝ ΜΕ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ ΤΗΝ 08 ΦΕΒ 1996
    ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΑΧΘΟΥΝ ΓΙΑ 38 ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ
    ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΤΡΙΕΤΙΑ ΤΟΥ Ν.3883/2010 ΓΙΑ 38 ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ
    ΑΔΙΚΙΑ – ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ – ΑΝΙΣΟΝΟΜΙΑ
    ΚΑΤΑΡΡΑΚΩΣΗ ΗΘΙΚΟΥ
    ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΛΠΗ

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 05:37 | Εν ενεργεία

    617 λιγότερες θέσεις στις Στρατιωτικές Σχολές το 2026 σε σύγκριση με το 2025. Την στιγμή που παντού φαίνεται η έλλειψη προσωπικού, το Υπουργείο συνεχίζει με απίστευτη κυνικότητα το ένα λάθος πίσω από το άλλο. Στο Στρατιωτικό προσωπικό έχει χαθεί κάθε έννοια περί αξιοπρέπειας. Περιμένουμε μάταια την αντίδραση κάποιου Αρχηγού για το νομοσχέδιο. Ακόμα και υπέρ του νομοσχεδίου, θα ήταν μία κάποια αντίδραση.
    Πραγματικά κρίμα να νοιωθεις ότι πλέον σε αυτό το επάγγελμα είσαι απόλυτα μόνος σου και κανένας δεν σε ακούει ή έστω να κάνει ότι σε ακούει. Παλιά έκαναν ότι σε άκουγαν τουλάχιστον. Τώρα ούτε αυτό. Πλήρης αδιαφορία.
    Όπου φύγει φύγει λοιπόν.
    Κρίμα για τα νέα παιδιά που επέλεξαν βασιζόμενοι στην εμπιστοσύνη, να περάσουν σε Στρατιωτικές Σχολές και είδαν τα πάντα να γκρεμίζονται έτσι. Για πλάκα. Γιατί κάποιος ή κάποιοι, χωρίς καμία γνώση ή επάρκεια, κρίνουν έτσι. Ότι πρέπει να σε κλέψουν για να βρουν χρήματα για δήθεν αυξήσεις, ότι πρέπει να σε ξεφτιλίσουν στερώντας οποιαδήποτε προαγωγή για τα επόμενα 20 χρόνια.
    Γιατί έτσι κάνουν κέφι.
    Γιατί έτσι είναι η χώρα μας, έτσι είναι αυτή η κυβέρνηση.
    Και μετά έχουν το θράσος να λένε γιατί φεύγουν τα παιδιά τους στο εξωτερικό και δεν πατάνε πίσω.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 05:50 | Ελένη ΠΑ ΑΣΣΥ

    Σε γενικές γραμμές πρόκειται για ένα πολυνομοσχέδιο το οποίο θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα επιδιώκει να «επιλύσει».

    Απουσιάζουν παντελώς από το δημόσιο διάλογο η ρητή διατύπωση του προβλήματος (shortfall) που επιδιώκεται να διορθωθεί, οι αναμενόμενες επιπτώσεις (risk assessment) και ο τρόπος που αυτές θα μετριαστούν (mitigation).

    Γενικές διατυπώσεις όπως ότι «πουθενά στον κόσμο οι Υπαξιωματικοί δεν γίνονται Αξιωματικοί» (ενώ το υψηλό επίπεδο των Υπαξιωματικών που έχουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν είναι ο κανόνας διεθνώς), ότι «υπάρχουν Συνταγματάρχες χωρίς Συντάγματα» (η διοίκηση σχηματισμών δεν είναι ο μόνος τομέας όπου απαιτούνται οι γνώσεις και η εμπειρία που συνοδεύουν τη βαθμολογική ανέλιξη) και σχόλια περί «ανεστραμμένης πυραμίδας» (ενώ η ακολουθούμενη προσέγγιση είναι της απαιτούμενης στελέχωσης και της οροφής δυνάμεων) στερούνται σοβαρότητας και δεν αρμόζουν στις σύγχρονες ένοπλες δυνάμεις. Το υφιστάμενο σύστημα λειτουργεί, το έργο ολοκληρώνεται και η αποστολή εκτελείται, παρά τα προβλήματα υποστελέχωσης. Συνεπώς, θεωρώ ότι το πολυνομοσχέδιο κινείται σε λανθασμένη κατεύθυνση.

    Η βασικότερη παρέμβαση είναι η δημιουργία του «Σώματος Υπαξιωματικών», νομοθετική κίνηση η οποία δημιουργεί προβλήματα ως εξής:
    1. Πρακτικά/Επιχειρησιακά: Οι Αξιωματικοί εξ’ ΑΣΣΥ αποτελούν τον συνδετικό κρίκο της συνέχειας λειτουργίας μεταξύ των Αξιωματικών και των Υπαξιωματικών. Μετά από περίπου 20 έτη υπηρεσίας (περίπου η μισή καριέρα) οι πλέον έμπειροι Υπαξιωματικοί προάγονται σε Αξιωματικούς και καταλαμβάνουν θέσεις που προβλέπεται να στελεχωθούν από Ανθλγους – Υπλγους και αντίστοιχους. Ειδικά στο απαιτητικό όπλο της Πολεμικής Αεροπορίας, αυτή η ανέλιξη αφενός στελεχώνει Σμήνη και Συνεργεία με τεχνικά έμπειρους Αξιωματικούς Προϊστάμενους ικανούς να κατευθύνουν και να συντονίσουν το απαιτούμενο έργο και αφετέρου παρέχει τον απαραίτητο χρόνο στους νέους Αξιωματικούς εξ’ ΑΣΕΙ να αποκτήσουν την εμπειρία που απαιτείται ώστε να αναλάβουν τα καθήκοντα και τις ευθύνες που τους αναλογούν. Η απώλεια των Αξιωματικών εξ’ ΑΣΣΥ αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικά και δυσαναπλήρωτα κενά στην ιεραρχική αλυσίδα. Στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων τα καθήκοντα, η ευθύνη και η εξουσία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον φέροντα βαθμό. Η ανάθεση καθηκόντων Αξιωματικού σε Υπαξιωματικούς (οι οποίοι στερούνται το ειδικό βάρος που παρέχει ο φέρων βαθμός Αξιωματικού) δεν είναι πρακτικά εφικτή.
    2. Ηθικά: Η προαγωγή των Υπαξιωματικών σε Αξιωματικούς κατόπιν παρέλευσης σχεδόν της μισής καριέρας τους όχι μόνο αποτελεί ένα σημαντικό δείγμα της εκτίμησης της ευδόκιμου υπηρεσίας τους αλλά και αποτελεί εκ νέου παρακίνηση για την φιλότιμη προσπάθεια απόδοσης επί των καθηκόντων που αρμόζουν στο νέο τους βαθμό.
    3. Νομικά: Η εισαγωγή σε Στρατιωτικές Σχολές (ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ-ΑΣΜΥ) διέπεται από συγκεκριμένες προκηρύξεις οι οποίες, αυτούσιες ή με παραπομπές στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, περιγράφει την αναμενόμενη εξέλιξη των μελλοντικών στελεχών. Η εκ των υστέρων και αναδρομική μεταβολή προς το χειρότερο θα προκαλέσει κύματα προσφυγών και διεκδικήσεων.

    Οι προς νομοθέτηση μισθολογικές προσαρμογές δεν παρέχουν ικανοποιητικές μισθολογικές αυξήσεις που να ανταποκρίνονται στο αυξημένο κόστος ζωής. Εξαιτίας αυτού οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν καταστεί μη ελκυστική επαγγελματική επιλογή, ειδικά οι ΑΣΣΥ, στερώντας απαραίτητο προσωπικό. Οι ΑΣΕΙ δείχνουν καλύτερη κατάσταση λόγω των περιορισμένων θέσεων εισαγωγής και έτερων επιμέρους ευνοϊκών ρυθμίσεων. Επιπλέον φαινόμενο αποτελούν οι μαζικές παραιτήσεις στελεχών, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν. Οι μεν Υπαξιωματικοί θα παραιτούνται για να αποφύγουν τη βαθμολογική και οικονομική στασιμότητα, ενώ Αξιωματικοί θα παραιτούνται για οικονομικούς λόγους και λόγω της μη επιθυμίας να διοικούν προσωπικό χωρίς υψηλό ηθικό και φρόνημα.

    Πιο συγκεκριμένα επί του Μέρους Α:

    Άρθρο 1 παρ. α) «ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων»: δεν προκύπτει από τις προς νομοθέτηση ρυθμίσεις…

    Άρθρο 1 παρ. α) «η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους»: λυπάμαι, αλλά γελάνε και οι πέτρες…

    Άρθρο 2 παρ. α) «η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) κατά Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, προέλευση, βαθμό και κατηγορία»: δεν θεσμοθετούνται, αλλά παραπέμπονται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις…

    Άρθρο 2 παρ. ε) «η διενέργεια προαγωγών αποκλειστικά για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανωτέρων βαθμών»: και όταν προκύπτει διατήρηση στον αυτό βαθμό (δυσμενής κρίση) πως θα αιτιολογείται;;;

    Άρθρο 2 παρ. η) «η αναδιάρθρωση των βασικών μισθών και των μισθολογικών κλιμακίων των στελεχών των ΕΔ, τα οποία συνδέονται με τα έτη υπηρεσίας και την κατηγορία προέλευσης»: κυρίως συνδέονται με την προέλευση…

    Άρθρο 2 παρ. ια) «η σύσταση της Διακλαδικής Διοίκησης Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης (ΔΙΔΑΕ), ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων και των οργάνων της»: για ποιο λόγο; ποιο κενό καλύπτεται;

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 05:09 | Ελένη ΠΑ ΑΣΣΥ

    Το προτεινόμενο ν/σ αντίκειται σε θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές που διέπουν τη διοικητική δράση, ιδίως δε στην αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, στην αρχή της συνέχειας της διοίκησης, στην απαγόρευση δυσμενούς αναδρομικότητας και στην αρχή της αναλογικότητας, όπως αυτές κατοχυρώνονται
    στα άρθρα 2 παρ.1, 25 παρ.1 και 103 του Συντάγματος.1. Παραβίαση της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου (άρθρο 25 παρ.1 Συντ.).
    Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει παγίως κρίνει (ΣτΕ 453/2018, 1912/2014, 2972/2013) ότι ο νομοθέτης δεν δύναται να ανατρέπει αιφνιδίως θεμελιωμένα υπηρεσιακά δεδομένα στελεχών που έχουν διαμορφώσει τη σταδιοδρομία τους επί σειρά ετών βάσει συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου. Η επαναφορά, με ρητή νομοθετική διάταξη του 2023, των παλαιών σειρών ΑΣΣΥ στο καθεστώς του ν.2439/1996 συνιστά δεσμευτική διαβεβαίωση της Πολιτείας ότι η υπαγωγή τους στον ν.3883/2010 ήταν εσφαλμένη. Η εκ νέου ανατροπή της κατάστασης αυτής παραβιάζει ευθέως την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, η οποία υποχρεώνει το Κράτος να μην μεταβάλλει δυσμενώς ρυθμίσεις που ερείδονται σε πολυετή υπηρεσιακή πορεία.2. Δυσμενής αναδρομικότητα – Απαγορευμένη από το Σύνταγμα (άρθρα 2 παρ.1 και 25 παρ.1 Συντ.).
    Η αναδρομική μεταβολή των όρων κρίσης και προαγωγής στελέχους που έχει ήδη συμπληρώσει πραγματικό χρόνο υπηρεσίας και ωρίμανσης επί τη βάσει συγκεκριμένου νομοθετικού καθεστώτος αντιβαίνει στην αρχή του κράτους δικαίου και στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Το ΣτΕ έχει επανειλημμένα ακυρώσει ρυθμίσεις που αλλοιώνουν αναδρομικά υπηρεσιακή πορεία (ΣτΕ 3814/2010, 2170/2012, 1317/2008, 2752/2003). Είναι απολύτως πάγιο ότι ο νομοθέτης δεν μπορεί να μεταβάλει εκ των υστέρων ουσιώδεις προϋποθέσεις προαγωγής στελεχών που έχουν θεμελιώσει δικαιώματα σε πραγματικό χρόνο υπηρεσίας.3. Παραβίαση της συνέχειας της διοίκησης (άρθρο 103 Συντ. – ΣτΕ 1912/2014).
    Η διοίκηση οφείλει να ενεργεί με συνέπεια και σταθερότητα, χωρίς παλινδρομήσεις που καταλύουν την ασφάλεια δικαίου. Η αναγνώριση το 2023 – από την ίδια την Πολιτεία – ότι το καθεστώς του ν.3883/2010 είχε εφαρμοστεί εσφαλμένα στα στελέχη ΑΣΣΥ και η αποκατάστασή τους στον ν.2439/1996 δημιούργησαν νέα νόμιμη και σταθερή υπηρεσιακή κατάσταση. Η εκ νέου κατάργηση αυτής της υπηρεσιακής κατάστασης εντός ενός έτους χωρίς εμπεριστατωμένη αιτιολογία συνιστά θεσμική ασυνέπεια και παραβίαση της αρχής τη συνιστά θεσμική ασυνέπεια και παραβίαση της αρχής της διοικητικής σταθερότητας.4. Παραβίαση της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ.1 δ’ Συντ.).
    Η διάταξη επιφέρει υπέρμετρη και δυσανάλογη βλάβη σε στελέχη που έχουν διανύσει το σύνολο σχεδόν της σταδιοδρομίας τους, χωρίς να τεκμηριώνεται ειδικό, επιτακτικό δημόσιο συμφέρον που να δικαιολογεί τη ριζική ανατροπή των όρων εξέλιξης τους. Το ΣτΕ έχει αποφανθεί ότι η αναλογικότητα αποτελεί «γενική ρήτρα ελέγχου της διοικητικής δράσης» (π.χ. ΣτΕ 1512/2017) και επιβάλλει στον νομοθέτη να μην λαμβάνει μέτρα που έχουν προδήλως δυσανάλογες συνέπειες στο διοικούμενο.5. Θεσμική προστασία της ιεραρχίας και της υπηρεσιακής πορείας στις ΕΔ (ΣτΕ 2972/2013, 4154/2015).
    Η υπηρεσιακή εξέλιξη στις Ένοπλες Δυνάμεις δεν αποτελεί απλή διοικητική διαδικασία αλλά θεσμό συνδεδεμένο με την ιεραρχική συνοχή, την αξιόπιστη λειτουργία του τρατεύματος, την ηθική και κοινωνική υπόσταση του στελέχους. Το ΣτΕ έχει κρίνει ότι η Πολιτεία οφείλει να προστατεύει την υπηρεσιακή πορεία όταν αυτή έχει διαμορφωθεί επί δεκαετίες βάσει συγκεκριμένου πλαισίου (ΣτΕ 2972/2013). Η αιφνίδια και αρνητική μεταβολή των ορίων κρίσης λίγο πριν την αποστρατεία παραβιάζει την εύρυθμη λειτουργία της ιεραρχίας και εκφεύγει των ορίων του συνταγματικά επιτρεπτού σχεδιασμού της σταδιοδρομίας

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 02:07 | Βασίλης Τσιλιγιάννης

    Η εισαγωγή (άρθρα 1–3) μπορεί να χαρακτηριστεί ψευδής ή παραπλανητική, συγκρίνοντας τι ισχυρίζεται και τι πραγματικά προκύπτει από τις διατάξεις που περιγράφει. Τα προβλήματα δεν βρίσκονται στο λεξιλόγιο, αλλά στη μεθοδολογική ασυμφωνία ανάμεσα στις διακηρύξεις και στο περιεχόμενο.

    1. ΓΕΝΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
    Η εισαγωγή περιγράφει έναν «Χάρτη Μετάβασης» και «Εκσυγχρονισμό», αλλά το αντικείμενο είναι κατά βάση γραφειοκρατικές μεταβολές στη βαθμολογία, στα συμβούλια κρίσεων, στη μισθολογική δομή και στη στρατολογία.
    Άρα ο τίτλος και το αφήγημα δεν συμβαδίζουν με το είδος των ρυθμίσεων.

    Το νομοσχέδιο δεν εισάγει νέα τεχνολογία, νέα δομή δυνάμεων, νέα δόγματα, νέες επιχειρησιακές δυνατότητες. Παρ’ όλα αυτά η εισαγωγή χρησιμοποιεί όρους που παραπέμπουν σε στρατηγική μεταρρύθμιση.

    • Αυτό θεωρείται παραπλανητικό γιατί παρουσιάζει τυπικές διοικητικές αλλαγές ως «μετάβαση σε νέα εποχή».

    2. Άρθρο 1α «Ενίσχυση της αξιοκρατίας στη σταδιοδρομία»
    Το νομοσχέδιο όμως (στο Αντικείμενο):
    αναδιαμορφώνει τα Συμβούλια Κρίσεων χωρίς να διασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια, εξαρτά τις προαγωγές αποκλειστικά από κενές οργανικές θέσεις (ε’ Άρθρου 2), ― κάτι που μπορεί να περιορίσει την αξιοκρατία, όχι να την ενισχύσει, θεσπίζει νέες κατηγορίες και προελεύσεις που αυξάνουν τη πολυπλοκότητα.

    • Άρα η εισαγωγή μιλά για «βελτίωση», αλλά το περιεχόμενο δημιουργεί περισσότερη ιεραρχική ακαμψία, όχι αξιοκρατία.

    3. Άρθρο 1β «Εισαγωγή νέων μισθολογικών ρυθμίσεων»
    Η διατύπωση είναι ουδέτερη ως όρος, αλλά παραπλανητική ως υπόσχεση, γιατί:
    δεν λέει ότι οι μισθολογικές αλλαγές είναι μικτές ή δυνητικά μη ωφέλιμες για όλες τις κατηγορίες, το Άρθρο 2 αναφέρει «αναδιάρθρωση» χωρίς διασφάλιση αύξησης αποδοχών, δημιουργούνται νέες μισθολογικές βαθμίδες που μπορεί να καθυστερούν τη μισθολογική εξέλιξη.

    • Η εισαγωγή αφήνει την εντύπωση βελτίωσης, ενώ το αντικείμενο δεν το εγγυάται.

    4. Άρθρο 1γ «Εκσυγχρονισμός και ενοποίηση των ρυθμίσεων για την κατάσταση των στελεχών»
    Εδώ το πρόβλημα είναι η ασαφής χρήση του όρου “εκσυγχρονισμός”.
    Το περιεχόμενο του Άρθρου 2:
    δεν εισάγει σύγχρονες πρακτικές διοίκησης προσωπικού, δεν προβλέπει ψηφιοποίηση, διαφάνεια ή αξιολόγηση, αντίθετα ανακατατάσσει καταστάσεις (κύριες/πρόσθετες) χωρίς ουσιαστική λειτουργική αλλαγή.

    • Ο όρος «εκσυγχρονισμός» δημιουργεί εικόνα αναβάθμισης, αλλά η ουσία είναι τυπική ταξινόμηση.

    5. Άρθρο 1δ «Αναβάθμιση λειτουργίας στρατιωτικών σχολών»
    Το Άρθρο 2 όμως δεν περιγράφει:
    επενδύσεις,
    νέο πρόγραμμα σπουδών,
    ενίσχυση υποδομών,
    νέο προσωπικό.
    Περιγράφει:
    σύσταση ενός νέου διοικητικού οργάνου (ΔΙΔΑΕ),
    συνεργασία με ΑΕΙ στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση.
    Αυτό είναι θεσμική αναδιάρθρωση – όχι λειτουργική αναβάθμιση.

    • Η εισαγωγή υπερβάλλει, δημιουργώντας εικόνα ουσιαστικής μεταρρύθμισης.

    6. Άρθρο 1ε «Ολοκληρωμένη εκπαίδευση οπλιτών + πιστοποιημένη επιμόρφωση + κάλυψη κενών σε παραμεθόριες»
    Τα τρία αυτά δεν σχετίζονται μεταξύ τους.
    Η εισαγωγή τα παρουσιάζει ως ενιαίο σκοπό, ενώ στην πραγματικότητα:
    η εκπαίδευση οπλιτών είναι θέμα εκπαιδευτικού δόγματος, η πιστοποίηση αφορά πολιτικές δεξιότητες / αγορά εργασίας, η στελέχωση παραμεθορίου είναι θέμα επιχειρησιακών/υπηρεσιακών αναγκών.

    • Η σύνδεση τόσο ανόμοιων στόχων δημιουργεί παραπλανητική συνοχή.

    7. Άρθρο 1στ «Αύξηση επιχειρησιακής ετοιμότητας εφέδρων»
    Το Άρθρο 2 μιλά για:
    «πλαίσιο μετεκπαίδευσης εφεδρείας»
    «θεσμό ενεργού εθελοντή εφέδρου»
    Αυτές είναι θεσμικές ρυθμίσεις, όχι εγγυημένη επιχειρησιακή αύξηση.

    • Η εισαγωγή παρουσιάζει επιθυμητό αποτέλεσμα ως δεδομένο, ενώ το αντικείμενο περιγράφει μόνο διοικητικές διαδικασίες.

    8. Από τα σημεία του Άρθρου 2 συνολικά συμπεραίνουμε ότι το νομοσχέδιο αφορά κυρίως:
    αλλαγές βαθμολογίου,
    μετατάξεις,
    μισθολόγιο,
    στρατολογία,
    τοποθετήσεις οπλιτών,
    δικαστικά / υγειονομικά θέματα.
    Αυτό δεν αποτελεί «χάρτη μετάβασης στη νέα εποχή» αλλά συλλογή ετερόκλητων ρυθμίσεων.

    • Η εισαγωγή δημιουργεί ψευδαίσθηση στρατηγικού σχεδίου.

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
    Η εισαγωγή είναι παραπλανητική για 3 βασικούς λόγους:
    1. Χρησιμοποιεί όρους εκσυγχρονισμού και μετάβασης χωρίς το περιεχόμενο να το υποστηρίζει. Το νομοσχέδιο στην πράξη είναι διοικητική/γραφειοκρατική αναδιάταξη.
    2. Παρουσιάζει ευνοϊκές συνέπειες (αξιοκρατία, ενίσχυση ετοιμότητας, αναβάθμιση εκπαίδευσης) ως δεδομένες, ενώ οι διατάξεις απλώς θεσπίζουν μηχανισμούς χωρίς εγγυημένα αποτελέσματα.
    3. Συγκεντρώνει ανόμοιες και ασύνδετες ρυθμίσεις, παρουσιάζοντάς τες ως ενιαίο στρατηγικό σχέδιο.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 02:49 | Νικόλαος ΕΠ.ΟΠ.

    1. Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου για λόγους συνταγματικότητας, ισότητας, αναλογικότητας και χρηστής διοίκησης, ειδάλλως είναι αντισυνταγματικό.

     2. Οι επαγγελματίες οπλίτες να φθάνουν έως και τον Βαθμό του Αρχιλοχία. Η μη απόδοση του βαθμού του Αρχιλοχία εκτός από τις οικονομικές συνέπειες στον μισθό, την σύνταξη, το εφάπαξ, τα μερίσματα και τα επιδόματα, θα έχει ως αποτέλεσμα και την μη απονομή του αποστρατευτικού βαθμού του Ανθυπασπιστή εν αποστρατεία που συνεπάγεται με το μη δικαίωμα συμμετοχής στην Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού Ξηράς των ΕΠ.ΟΠ. εν αποστρατεία, διότι στις ενώσεις δικαίωμα εγγραφής έχουν από Ανθστή ε.α. και άνω, με συνέπεια να μην έχουν δικαίωμα έκδοσης ταυτότητας απόστρατου και όλων των προνομίων που συνεπάγεται με αυτά, όπως παραθερισμό σε ΚΑΑΥ, είσοδο σε λέσχη, είσοδο σε στρατιωτικά πρατήρια, είσοδο σε στρατιωτικά νοσοκομεία ως απόστρατοι και λοιπά άλλα προνόμια που απολαμβάνουν και έχουν δικαίωμα ολοι οι απόστρατοι από όλες τις προελεύσεις (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ) καθώς άλλωστε και οι ΕΠΟΠ θα λαμβάνουν μερίσματα από το ΜΤΣ πράγμα που τους καθιστά μετόχους, όποτε για τους παραπάνω λόγους όπως και για λόγους συνταγματικότητας, ισότητας, αναλογικότητας και χρηστής διοίκησης οι ΕΠΟΠ πρέπει να φθάνουν έως Αρχιλοχίες εν ενεργεία και να τους αποδίδεται ο επόμενος βαθμός του Ανθυπασπιστή κατά την αποστρατεία τους ειδάλλως είναι αντισυνταγματικό.

     

    3. Έπειτα η προαγωγή των ΕΠΟΠ στον βαθμό του Αρχιλοχία εν ενεργεία, δεν διαταράσσει την αναλογία Αξκων – Υπξκών και την πυραμίδα, καθότι οι ΕΠΟΠ θα είναι Υπαξιωματικοί καθόλη την διάρκεια της σταδιοδρομίας τους ως εν ενεργεία όπως και προβλέπουν οι εγκύκλιοι , νόμοι, αποφάσεις και μονιμοποιήσεις που έχουν υπογράψει.

     

    4. Επίσης εν ενεργεία η μη απονομή του βαθμού του Αρχιλοχία στους ΕΠΟΠ τους στερεί μοριοδότηση σε στρατιωτικά οικήματα, μόρια μεταθέσεων εσωτερικού και εξωτερικού και λοιπών άλλων θεμάτων που έχουν άμεση σχέση με τον βαθμό που φέρει ένας στρατιωτικός εν ενεργεία για λόγους συνταγματικότητας, ισότητας, αναλογικότητας και χρηστής διοίκησης ειδάλλως είναι αντισυνταγματικό.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 02:32 | Νικόλαος Κ.

    Διαφωνώ με το νομοσχέδιο καθώς βάζει σε μεγάλο μπελά άτομα με ψυχικές διαταραχές.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 01:55 | Παναγιώτης

    Άμεσα πετάξτε το νομοσχέδιο έκτρωμα στα σκουπίδια. Ξεφτίλα.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 01:37 | Δημήτρης

    1. Το πολυνομοσχέδιο,σε περίπτωση που ισχύσει για ήδη υπηρετούντα στελέχη, με την αναδρομική ισχύ που προβλέπει, έρχεται σε αντίθεση με άρθρα του Συντάγματος (που αποτελεί το θεμελιώδη νόμο για τη διαμόρφωση της νομοθεσίας στη χώρα) . Συγκεκριμένα πλήττει συνταγματικες αρχές όπως η αρχή της ισονομιας, η αρχή της ασφάλειας δικαίου, η αρχή της προστατευομενης εμπιστοσύνης του διοικουμενου, θέτοντας σοβαρά ερωτήματα για την φερεγγυότητα του νομοθέτη,και κατά συνέπεια είναι νομικά και συνταγματικά αίολο.
    Πρόταση: το πολυμονοσχεδιο θα έπρεπε να αφορά μόνο όσους εισέλθουν στις τάξεις των ΕΔ ΜΕΤΑ από μια πιθανή ψήφιση του, για καταρχήν συζήτηση.

    2. Το πολυνομοσχέδιο ανατρέπει ΜΟΝΟΜΕΡΩΣ κατοχυρωμένα πλαίσια σταδιοδρομίας, παραβιάζει προκηρυξεις πρόσληψης και υποβαθμίζει ήδη υπηρετούντα στελέχη με τη βαθμολογική καθήλωση.

    3. Σε ότι αφορά τις φαινομενικά πολύ μεγάλες μισθολογικες αυξήσεις, δεν αντικατοπτριζεται η πραγματικότητα καθώς δεν αποτυπώνεται τι χάνουν τα στελέχη (εφάπαξ, σύνταξη, κλπ) λόγω της απώλειας έως έξι διοικητικών βαθμών, κατά συνέπεια οι αρχικές αυξήσεις είναι πολύ πιθανό σε βάθος χρόνου να απορροφηθούν έως η ακόμη και να υπερκεραστουν.

    4. Το πολυνομοσχέδιο δημιουργεί βαθυτατες ταξικές διάφορες εντός των ΕΔ καθώς και άνιση μεταχείριση μεταξύ των στελεχών.

    5. Συμπερασματικα, το πολυνομοσχέδιο υποβαθμίζει (απώλεια διοικητικών βαθμών, βαθμολογική καθήλωση) και δεν αναβαθμίζει τα στελέχη. Οι οποίες μισθολογικες αυξήσεις είναι υπό εξέταση καθώς δεν αποτυπωνονται οι απώλειες σε βάθος χρόνου. Είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αποτελέσει αντικίνητρο για την εισαγωγή νεων στις στρατιωτικές σχολές και θα μειώσει κατακόρυφα τη ζήτηση για αυτές. Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αυξήσει τις παραιτήσεις (που σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο) αντί να αποτελέσει φραγμούς σ αυτές. Κατά συνέπεια, το πολυνομοσχέδιο θα έχει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που αναφέρονται στον σκοπό του (υποβάθμιση αντί της βελτίωσης της σταδιοδρομίας, υποβάθμιση της λειτουργίας των στρατιωτικών σχολών με την κατακόρυφη μείωση της ζήτησης, και εν τέλει μείωση αντί της αύξησης της επιχειρησιακης ετοιμότητας)

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 01:33 | Νεκτ

    3 Δεκεμβρίου 2025, 21:43 | Λαμπρινή ΓκαζάκηΜόνιμος ΣύνδεσμοςΤο σώμα υπαξιωματικών είναι η ταφόπλακα των σχολών μονίμων υπαξιωματικών.Η δε αναδρομικότητα τιμωρεί και απαξιώνει στελέχη που αποφοίτησαν από το 1995 και έπειτα

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:27 | Αξιωματικός φέρων βαθμό χωρίς νόημα

    Εισήλθαμε στις ΕΔ πολλά χρόνια πριν. Βρήκαμε ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Οφείλουμε να τις παραδώσουμε στις νέες γενιές αναβαθμισμένες με καλύτερες προοπτικές για το προσωπικό και τις οικογένειες τους. Τους τελευταίους μήνες συντελείται μια ανήθικη επίθεση στο προσωπικό των ΕΕΔ από τον πολιτικό τους προϊστάμενο (Ντροπιαστικές αναφορές σε στρατηγούς εε, στο επιστημονικό προσωπικό του ιατρικού κλάδου, προπαγανδιστικές αναφορές στα ΜΜΕ για το υπηρετούν προσωπικό και την ποιότητα του). Και όλα αυτά με την ανοχή της στρατιωτικής ηγεσίας η οποία δεν αντιδρά. Αποκορύφωμα όλων αυτών των ενεργειών η κατάθεση προς διαβούλευση ενός αντισυνταγματικού, άδικου, παράνομου Σχέδιου Νόμου που πλήττει όπως φαίνεται την σταδιοδρομία στο σύνολο του προσωπικού. Αν εξαιρέσουμε τις λίγες φωνές, άχρηστων να διοικήσουν ακόμα και ψιλικατζίδικο, ΑΣΕΙ, υπάρχουν απόψεις που όλες ζητούν επιτακτικά την απόσυρση του, ως επιζήμιο για τη συνοχή και για την συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των ΕΔ. Αποφασίστε και πράξτε. Το ηθικό του προσωπικού έχει ήδη πληγεί. Το πόσο πολύ ελπίζω να μην χρειαστεί να το διαπιστώσετε …….
    Υ.Γ. ΔΕΝ ΕΙΔΑ ΚΑΠΟΙΟ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ…1 ΥΠΉΡΧΕ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΟ ΚΑΤΑΡΓΉΣΑΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ………

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:41 | Αλέξανδρος

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου» ……

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:36 | Αλέξανδρος

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου» .

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:23 | ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν
    για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις
    Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη
    υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ
    μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου
    και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το
    καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών
    μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με
    την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται
    διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες
    Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο
    βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες
    Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:50 | ΣΟΦΙΑ

    Άμεση απόσυρση του βαθμολογίου. Είναι αντισυνταγματικό.

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:38 | Εν ενεργεία

    Μόνο την κατανομή να δει κάποιος των θέσεων για τις Στρατιωτικές Σχολές για το επόμενο έτος, θα καταλάβει πολλά. Θα καταλάβει για την τεχνητή άνοδο των βάσεων που θα επιχειρηθεί να γίνει. Άλλο ένα κόλπο του Υπουργείου για δήθεν άνοδο των βάσεων. Χίλιες φορές να πουλάγαμε καθρεφτάκια σε ιθαγενείς. Και αλήθεια τώρα. Πιστεύει κανένας ότι έχει νόημα ο σχολιασμός στην διαβούλευση του νομοσχεδίου;;;;

  • 4 Δεκεμβρίου 2025, 00:12 | ΓΙΑΝΝΗΣ

    Όχι στην υποβάθμιση του προσωπικού των ένοπλων δυνάμεων . Απόσυρση του βαθμολογίου που είναι και αντισυνταγματικό.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:27 | konstantinos

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:35 | CM

    Κύριε Υπουργέ, κύριοι και κυρίες Βουλευτές,

    Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο οδηγεί τη συνοχή του Στρατεύματος στα βράχια. Αφήστε στην άκρη τους συμβούλους που με εμμονή επιμένουν σε λανθασμένες επιλογές.

    Η απότομη και βίαιη υποβάθμιση των αποφοίτων των σχολών ΑΣΣΥ προκαλεί άμεση απώλεια ηθικού, οργή και απογοήτευση στα στελέχη που αποτελούν τον βασικό συνδετικό κρίκο μεταξύ ανώτερων και κατώτερων βαθμίδων. Το συμβόλαιο με το κράτος, το οποίο καθόριζε την πορεία τους από την εισαγωγή τους στις σχολές, παραβιάστηκε αιφνιδιαστικά, ακυρώνοντας το περί δικαίου αίσθημα.

    Οι προσωρινές οικονομικές αυξήσεις και η επικοινωνιακή τακτική του Υπουργείου, που διαδίδει ανακρίβειες για να καθησυχάσει το κοινό, προσβάλλουν το στρατιωτικό προσωπικό. Πολλά στελέχη θα επιλέξουν την παραίτηση· άλλα θα συνεχίσουν απλώς «διεκπεραιωτικά», χωρίς φιλότιμο και χωρίς την αυταπάρνηση που μέχρι σήμερα έδιναν απλόχερα.

    Με αυτή την υποβάθμιση, οι σχολές ΑΣΣΥ κινδυνεύουν με σταδιακό μαρασμό και τελικά με κλείσιμο. Θα χαθεί έτσι μια ολόκληρη κατηγορία στελεχών με βαθιά στρατιωτική κουλτούρα, παιδεία και επαγγελματική συνέχεια, που καλλιεργείται επί δεκαετίες και μεταδίδεται από τάξη σε τάξη. Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να αναπληρώσει αυτήν την εμπειρία με “fast track” εκπαίδευση σφάλλει οικτρά. Η ωρίμανση ενός ικανού υπαξιωματικού απαιτεί χρόνο, πειθαρχία και στρατιωτικό περιβάλλον – τίποτε λιγότερο.

    Η άκριτη αντιγραφή του αμερικανικού μοντέλου υπαξιωματικών, αποκλειστικά για λόγους εξοικονόμησης πόρων, αγνοεί τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του ελληνικού στρατού. Στο Στράτευμα ο πιο καθοριστικός παράγοντας είναι ο άνθρωπος — τα στελέχη του. Οι απόφοιτοι των ΑΣΣΥ πρέπει να εξελίσσονται σε αξιωματικούς, καθώς η πορεία τους φτάνει σε ένα ώριμο στάδιο που απαιτεί ανάλογη βαθμολογική αναγνώριση, προκειμένου να διατηρείται το κύρος και η αποτελεσματικότητα της ιεραρχίας.

    Αντίστοιχα, όπως οι απόφοιτοι των ΑΣΣΕΙ φτάνουν σε ανώτερους βαθμούς, έτσι και οι απόφοιτοι των ΑΣΣΥ οφείλουν να έχουν δυνατότητα ανάλογης εξέλιξης. Η στρατιωτική σταδιοδρομία μπορεί να ιδωθεί σε τρεις φάσεις:

    Φάση Α: Τα νεότερα στελέχη (ΑΣΣΥ: Μον. Λχίας, Επχίας, Αλχίας, Ανθστής – ΑΣΣΕΙ: Ανθλγός, Υπλγός, Λγός) αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των μαχίμων μονάδων.

    Φάση Β: Η ωριμότητα της εμπειρίας (ΑΣΣΥ: Ανθστής έως Λγός – ΑΣΣΕΙ: Τχης έως Σχης) τα οδηγεί σε καίριες επιχειρησιακές ή διοικητικές θέσεις.

    Φάση Γ: Τα ανώτερα στελέχη (ΑΣΣΥ: Τχης, Ανχης – ΑΣΣΕΙ: Ταξχος, Υπτγος, Αντγος) αναλαμβάνουν ρόλους στρατηγικής σημασίας, καθένας από το δικό του μετερίζι, με τη σοφία και την εμπειρία δεκαετιών.

    Αν θέλουμε πραγματικά να υιοθετήσουμε το αμερικανικό μοντέλο, οφείλουμε πρώτα να αναγνωρίσουμε έμπρακτα το ρόλο των ανώτερων βαθμολογικά υπαξιωματικών, με αντίστοιχο κύρος και απολαβές, ώστε να διατηρείται η ισορροπία στην ιεραρχία.

    Έχω προσωπική εμπειρία από ξένους στρατούς όπου οι ανώτεροι υπαξιωματικοί χαίρουν τιμών, κύρους και συμβολικής ισοτιμίας με τους αξιωματικούς. Αυτή η κουλτούρα αναγνωρίζει τους υπαξιωματικούς ως πυλώνες του συστήματος, όχι ως υπηρετικό προσωπικό του.

    Αν, αντίθετα, το επιδιωκόμενο μοντέλο είναι ένα “σώμα υπαξιωματικών ιπποκόμων”, τότε αυτό το νομοσχέδιο δεν ταιριάζει στο ελληνικό στρατιωτικό περιβάλλον και θα επιφέρει ζημιά στη λειτουργία και τη συνοχή των Ενόπλων Δυνάμεων.

    Απορρίψτε την εμμονή, ακούστε τη φωνή των ίδιων των στρατιωτικών όλων των βαθμίδων. Η αυτοπροβολή δεν μπορεί να στηρίζεται στις πλάτες των Ενόπλων Δυνάμεων. Και παρακαλώ: όχι άλλη επικοινωνιακή προπαγάνδα. Το ηθικό ήδη καταρρακώνεται.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:51 | ΑΛΕΞ

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:47 | eleni

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:41 | Βασίλης

    Πριν από πολλά χρόνια, άλλος περισσότερα και άλλος λιγότερα, ο καθένας από εμάς έκανε μια επιλογή, να εισαχθεί σε μια συγκεκριμένη στρατιωτική σχολή, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, με βάση συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όρους, υποχρεώσεις και δυνατότητες εξέλιξης. Έτσι η επιλογή μας ήταν αποτέλεσμα, όλων των παραπάνω, διαφορετικά θα επιλέγαμε κάτι άλλο. Όλη η ζωή μας, προσωπική, οικογενειακή, επαγγελματική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιλογή αυτή, συνεπώς και με τους όρους – προϋποθέσεις – δυνατότητές, που καθοριζόταν από την εκάστοτε εγκύκλιο με την οποία εισήχθη ο καθένας μας. Πώς είναι δυνατόν εν μια νυκτί να ανατρέπονται βίαια όλα τα παραπάνω; Πώς είναι δυνατόν ένα νομοσχέδιο να έχει αναδρομική ισχύ άνω των 30 ετών; Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:55 | Αξιωματικός φέρων βαθμό χωρίς νόημα

    Προς τους Βουλευτές που θα ψηφίσουν αυτό το νομοσχέδιο:
    Καλείστε να απαντήσετε με βάση την συνείδηση σας και την γνώση της Ελληνικής γλώσσας:

    Άρθρα 1-3:
    α) Θεωρείτε βελτίωση ή υποβάθμιση της σταδιοδρομίας των στελεχών η μη προαγωγή τους για 15 και πλέον χρόνια ΧΩΡΙΣ ΚΑΠΟΙΟ ΛΟΓΟ;;;;;

    β) Γνωρίζετε εαν υπάρχουν απόφοιτοι Ανώτατης Εκπαίδευσης στον Δημόσιο τομέα οι οποίοι για να αλλάξουν πεδίο υπάρχουν προαπαιτούμενα (έτη υπηρεσίας, δεύτερο-τρίτο πτυχίο κ.ο.κ)

    γ) Γνωρίζετε πως το εν λόγω Σχέδιο Νόμου είναι ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ και έρχεται σε πλήρη ΑΝΤΙΘΕΣΗ με τις αποφάσεις των ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΊΩΝ της Χώρας αλλά ΚΑΙ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΑΝΤΙΘΕΣΗ με τους ΝΟΜΟΥΣ ΠΟΥ ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΕΧΕΤΕ ΨΗΦΙΣΕΙ;;;

    Η απόφαση δικής σας, μετά όμως μην πείτε ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΜΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ…ΔΕΝ ΞΕΡΑΜΕ..ΔΕΝ ΕΙΔΑΜΕ…….

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:50 | ΑΣΕΙ

    Διαφωνώ.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 23:55 | Ψευδώνυμος

    Κε Δένδια,

    Ως ευφυέστερός σας, ελπίζοντας εντούτοις ότι ίσως και να είστε ικανός να αντιληφθείτε τι θησαυρός είναι τα κάτωθι, σας γράφω:

    Έχετε αποκλείσει το σημαντικότερο, τον χρονικό παράγοντα. Όσο κι αν σας ξενίζει, τίποτα δεν θα καταφέρετε αν δεν παραχωρήσετε επιπλέον έτη αποχώρησης.
    Ναι, δυνατότητα εξόδου στα 25-30 έτη, μετά συντάξεως. Όλα τα υπόλοιπα (αυξήσεις, σπίτια κλπ) απέτυχαν και το είδατε στις εισαγωγές του καλοκαιριού. Κανείς δεν αντέχει να παίρνει ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ 35 χρόνια. 25 μπορεί.
    Ακόμα καλύτερα, εξαρχής στήσιμο των ΕΔ στα 20-30 έτη, όπως κάνει κάθε σοβαρός στρατός από την εποχή των Ρωμαίων έως τον σύγχρονο Ισραηλινό.
    Παραμερίστε τα εξοργιστικά κόμπλεξ τού ιδιώτη που και εσείς κουβαλάτε. Το πρόβλημα εθελουσίας μετά συντάξεως είναι η Χρυσή Μπάλα τού Χάρυ Πότερ. Αν δεν την πιάσετε, θα το χάσετε το ματσάκι (παραιτήσεις από τη μια, καμιά εισαγωγή στις σχολές από την άλλη), όσα λοιπά μικρογκόλ και αν νομίζετε ότι βάζετε.

    Σε ένα δυναμικό, σύγχρονο και διεθνές επαγγελματικό περιβάλλον, όπου ο μπογιατζής στο Μόναχο βγάζει αυτή τη στιγμή 150€ τη μέρα, (σχεδόν) κανείς δεν είναι τόσο ηλίθιος να βγάλει από 17 έως 19,8 και να πάει να εγκλωβιστεί 35-40 χρόνια στην ακαμψία τής ΣΣΑΣ, της ΣΣΕ, της ΣΝΔ ή των Σχολών Υπαξιωματικών εφόσον, με τα ΙΔΙΑ ΕΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ μπορεί να βγάζει τα 3πλάσια χρήματα και χωρίς να βολοδέρνει σ’ όλη τη χώρα, ενάντια στη θέληση και τις ανάγκες της οικογένειάς του. ΤΟΣΑ χρήματα δεν μπορούν να προσφέρουν οι ΕΔ. ΑΡΑ είναι επιβεβλημένο να δώσουν ΧΡΟΝΟ.

    Οδηγείστε με τρομακτική ταχύτητα στο «ΕΔ 2030»: 500 κορβέτες, 5000 αεροσκάφη, 10000 άρματα, 0 προσωπικό.

    Ό,τι σας έγραψα είναι ο μόνος τρόπος ανάσχεσης. Όχι «ο καλύτερος». Ο ΜΟΝΟΣ.

    Ναι. Έτσι είναι. Ξερά.
    «Δύο και δύο κάνουν τέσσερα και όλα τα άλλα είναι ηλιθιότητες» (Ιβάν Τουργκένιεφ).

    Τέλος, άσχετο με το νομοσχέδιο: το να μας προσβάλλετε λέγοντας ότι όποιος παραιτείται δεν έχει αίσθημα ευθύνης έναντι της Πατρίδος απλά αποκαλύπτει πληγωμένο παιδιάστικο εγωισμό, μικροπρέπεια και παλιανθρωπιά.

    (Ναι, Νίκο-Γιώργο Δένδια. Εσύ είσαι αυτός. Και σε προσβάλλω όπως με προσέβαλες. Τώρα, αν υπάρχει ψήγμα σοφίας μέσα σου, προχώρα και κάνε ό,τι σου είπα).

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:52 | ΑΣΕΙ

    Η αποστροφή των νέων στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι δυστυχώς κάτι παραπάνω από ολοφάνερη και σε τέτοιο βαθμό που προκύπτουν ήδη πολλά προβλήματα στελέχωσης των Υπηρεσιών. Τα τελευταία χρόνια γίνεται (θέλω να πιστεύω άθελα) το ένα λάθος πίσω από το άλλο για την διόρθωση του προβλήματος αυτού. Μόνο η Σχολή Ικαρων φαίνεται να ξεφεύγει από τον κανόνα αλλά πάντα αυτή η Σχολή είχε κάτι το ιδιαίτερο.
    Και τώρα ήρθε το νομοσχέδιο αυτό.
    Πρόκειται για ένα τεράστιο λάθος, ειδικά τώρα που οι νέοι γυρνάνε επιδεικτικά την πλάτη τους στις ΕΔ.
    Η κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς σε όλα τα μέτωπα, σχετικά με το προσωπικό.
    Πραγματικά κρίμα.
    Κανένας μα κανένας θεσμός δεν είναι ουσιαστικά κερδισμένος από αυτό το νομοσχέδιο.
    Αν οι αυξήσεις είναι αλλού μεγαλύτερες και αλλού μικρότερες, μικρό το κακό.
    Το κακό είναι ότι σε όλους τους Αποφοίτους Σχολών (ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ) θα υπάρχουν στο μέλλον δυσάρεστες εκπλήξεις σχετικά με την σταδιοδρομία των στελεχών. Και αν για τους ΑΣΣΥ είναι ξεδιάντροπα ολοφάνερο, το ίδιο ισχύει και για τους ΑΣΕΙ. Απλά είναι καλά κρυμμένο πίσω από τις λέξεις του νομοσχεδίου. Σαν τα ψιλά γράμματα ενός δανείου στην τράπεζα όπου θα κληθείς να πληρώσεις πολλά παραπάνω από αυτό που νόμιζες.
    Απόσυρση του νομοσχεδίου τώρα.
    Συζήτηση με εν ενεργεία ΑΝΩΤΑΤΟΥΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥΣ αλλά και ΑΝΩΤΕΡΟΥΣ Απόφοιτους ΑΣΕΙ. Ειδικά οι Ανώτεροι ξέρουν πολύ καλύτερα τις ανοιχτές πληγές του στρατεύματος.
    Συζήτηση τώρα με Αξιωματικούς εξ ΑΣΣΥ.
    Συζήτηση τώρα με Υπαξιωματικούς.
    Αν δεν ακούσεις το προσωπικό σου για ποια προοπτική και για ποια βελτίωση μιλάμε ;;;
    Πάρτε πίσω το νομοσχέδιο ή τουλάχιστον να έχει εφαρμογή για αυτούς που θα εισέλθουν από την επόμενη χρονιά. Μην χαθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ Στρατιωτικών και Κράτους.
    Πάρτε πίσω το νομοσχέδιο πριν να είναι πολύ αργά.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:54 | Σταράτα

    Όταν η Πολιτεία αναιρεί τον ίδιο της τον εαυτό — και υπονομεύει τον κορμό των Ενόπλων Δυνάμεων Με το νέο σχέδιο Νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση έως της 05 Δεκ 2025 συντελείται κάτι πρωτοφανές, χωρίς ιστορικό προηγούμενο στον Ελληνικό νομικό κόσμο. Στελέχη προερχόμενα από τον ίδιο θεσμό, έχοντας αποφοιτήσει από την ίδια στρατιωτική σχολή , έχοντας υπηρετήσει στις ίδιες Μονάδες, με τις ίδιες υποχρεώσεις και τα ίδια προσόντα θα καταλήγουν να έχουν διαφορετικό καταληκτικό βαθμό. Και όχι οποιονδήποτε βαθμό — αλλά έναν κυριολεκτικά αποσυντονισμένο χάρτη εξέλιξης: • άλλοι θα φτάνουν μέχρι το βαθμό του Αρχιλοχία, • άλλοι θα φτάνουν μέχρι του Ανθυπασπιστή, • άλλοι μέχρι του Ανθυπολοχαγού, • άλλοι μέχρι του Λοχαγού, • άλλοι σε αυτόν του Ταγματάρχη, • και ελάχιστοι στου Αντισυνταγματάρχη. • Για καταληκτικό βαθμό Συνταγματάρχη… ούτε λόγος πια, ακόμη και για όσους κατέθεταν πτυχίο πανεπιστημίου, αφού το άρθρο 37 του Ν.4494/17 καταργείται. Πρόκειται για αναίρεση νόμων, διατάξεων , ακόμη και των προκηρύξεων πρόσληψης. Όσα η Πολιτεία θέσπισε με θεσμική συνέχεια, τώρα τα σβήνει με μία κίνηση, με «ένα νόμο και ένα άρθρο». Για τους νέους εισακτέους ΑΣΣΥ: θεσμικό “τσεκούρι” Οι νέοι που θα εισέρχονται στις στρατιωτικές σχολές ΑΣΣΥ αντιμετωπίζουν μία χωρίς προηγούμενο βαθμολογική υποβάθμιση: υποχρεωτική παραμονή σε βαθμούς Υπαξιωματικών και 6 βαθμούς χαμηλότερα στην ιεραρχία των Αξιωματικών, δημιουργώντας ένα καθεστώς μόνιμης επαγγελματικής καθήλωσης με καταληκτικό βαθμό αυτό του Αρχιλοχία και κατά περίπτωση σε αυτό του Ανθυπασπιστή. Και όλα αυτά χωρίς παρουσίαση μιας αναλυτικής ανάλυσης SWOT, χωρίς τεκμηρίωση, χωρίς μελέτη επιχειρησιακών συνεπειών, χωρίς αιτιολογική έκθεση στο σχέδιο νόμου που βρίσκεται στην διαβούλευση. ΕΜΘ και ΕΠΟΠ: ίδια πορεία υποβάθμισης Το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται σε ΕΜΘ και ΕΠΟΠ: • Άλλοι αποστρατεύονται ως Υπολοχαγοί, • άλλοι ως Ανθυπολοχαγοί, • άλλοι ως Ανθυπασπιστές • και άλλοι ως Αρχιλοχίες και Επιλοχίες. Μια βαθμολογική «ρουλέτα», που δεν θυμίζει Κράτος Δικαίου αλλά πρόχειρο σχεδιασμό. Καταργούνται διατάξεις της ίδιας κυβέρνησης Ό,τι θεσπίστηκε και από την ίδια την κυβέρνηση —όπως οι ρυθμίσεις του Ν.5018/2023— ακυρώνεται από την ίδια εκτελεστική εξουσία εντός μόλις δύο ετών. Αν αυτό δεν είναι έλλειψη συνέχειας της κυβερνητικής πολιτικής και συνέχειας του κράτους, τότε τι είναι; Υπάρχει τελικά πρόγραμμα; Πώς είναι δυνατόν ένας τόσο κρίσιμος τομέας, που αφορά την Εθνική Άμυνα της χώρας και την ασφάλεια όλων των Ελλήνων, να αντιμετωπίζεται με τέτοιον ερασιτεχνισμό; • Πού είναι τα προεκλογικά προγράμματα; Ανέφερε κάτι για αυτή τη μεταρρύθμιση το πρόγραμμα της ΝΔ; • Πού είναι ο σεβασμός στους χιλιάδες στρατιωτικούς που στήριξαν πολιτικά έναν φορέα πιστεύοντας σε θεσμική συνέχεια; Η πραγματικότητα δείχνει ότι δεν υπάρχει κεντρικό πρόγραμμα αλλά όλα εξαρτώνται από την βούληση του κάθε υπουργό και από το επιτελείο του. • Διαφορετικές διατάξεις κατέθεσε ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας και υποστήριξαν και ψήφισαν οι βουλευτές της ίδιας κυβέρνησης πριν 2 χρόνια, • Διαφορετικές και με κατάργηση των προηγούμενων καλούνται να στηρίξουν με την λήξη της διαβούλευσης οι ίδιοι πάλι βουλευτές. Πότε έχουν δίκιο τελικά γνωρίζουν; Το παράδοξο είναι ότι ο ίδιος ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ψήφισε το 2023, εάν δεν μας απατά η μνήμη μας, διατάξεις του Ν.5018/23 που τώρα καταργεί: • όπως η λήψη αποστρατευτικού βαθμού λοχαγού στους ΕΜΘ • αλλά και βελτιωτικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες τάξεις αποφοίτων ΑΣΣΥ δίνοντας τους αποστρατευτικό βαθμό συνταγματάρχη και αντιστοίχων κλάδων με την ένταξη τους στο Ν. 2439/96. Πότε είχε δίκαιο τότε ή τώρα; Η ποιότητα των συμβούλων καθορίζει την ποιότητα της ηγεσίας. Σε κάθε τομέα —αθλητισμό, διοίκηση, επιχειρησιακή ιεραρχία— ένας ηγέτης κρίνεται όχι μόνο από τις ικανότητές του, αλλά από την ποιότητα των ανθρώπων που τον συμβουλεύουν. Όταν οι εισηγήσεις προέρχονται από ανθρώπους που είτε σκέφτονται «ταξικά» είτε είναι μακριά και αποκομμένοι από την βάση κι την πραγματικότητα, το αποτέλεσμα ιστορικά ήταν πάντα εθνικά επιζήμιο. Αποφάσεις χωρίς επαρκή ενημέρωση = Αποτυχίες με κόστος για όλους. Και οι συνέπειες τέτοιων λαθών προβλέπουμε ότι δεν είναι τυπικές: • προσβάλλουν το προσωπικό, • απογοητεύουν όσους υπηρετούν με αυταπάρνηση, • δημιουργούν τοξικότητα και αντιπαραθέσεις, • υπονομεύουν τη συνοχή, • και εν τέλει επηρεάζουν την αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων. Το παράδειγμα του 15% στα δημόσια νοσοκομεία Το πρόσφατο λάθος με την επιβολή συμμετοχής 15% στις εξετάσεις των στρατιωτικών στα δημόσια νοσοκομεία είναι χαρακτηριστικό. Χιλιάδες στελέχη επιβαρύνθηκαν οικονομικά μέχρι να «θυμηθεί» η ηγεσία ότι το μέτρο ήταν άδικο. Και αντί να αναγνωριστεί η αστοχία, παρουσιάστηκε τώρα ως «μεταρρύθμιση». • Όχι επειδή οι φορείς το επισημάναμε κατά την διαβούλευση. • Αλλά επειδή… διέρρευσε ρεπορτάζ ότι Ιπτάμενος , πλήρωσε 40 ευρώ σε δημόσια δομή. Το αντίτιμο είναι απόρροια του Άρθρου 39 του ΦΕΚ 5195/2025: διαγνωστικών εξετάσεων που διενεργούνται σε δημόσια νοσοκομεία, στις οποίες συμμετέχουν με ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Τόσο σοβαρά λαμβάνονται οι θεσμικές προειδοποιήσεις; Το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται τώρα στο Σώμα Υπαξιωματικών Παραπληροφόρηση → Λανθασμένη εισήγηση → Εσφαλμένη απόφαση → Πιθανή Καθυστερημένη Αντίληψη του λάθους. Αλλά εδώ το κόστος δεν θα μετριέται σε ευρώ. Θα Μετρηθεί σε ηθικό, επαγγελματική προοπτική, επιχειρησιακή ικανότητα, και —δυνητικά— σε εθνικό ρίσκο. Ένα Σώμα Υπαξιωματικών θεσμικά ή εκπαιδευτικά υποβαθμισμένο ενδεχομένως να πλήττει την ίδια τη μαχητική ισχύ της χώρας. Ηγεσία σημαίνει να ακούς, να προβλέπεις και να διορθώνεις έγκαιρα. Απαιτείται άμεση ΑΠΟΣΥΡΣΗ του σχεδίου νόμου και ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους φορείς εκπροσώπησης των στρατιωτικών και με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ώστε να καταρτιστεί ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο που θα ενισχύει πραγματικά την Εθνική Άμυνα. Ένα πλαίσιο που θα λαμβάνει υπόψη: • τις ιδιαιτερότητες κάθε θεσμού, • την ιστορική τους συνέχεια, • την ανάγκη για συνοχή και ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας, • την αξιοποίηση των γνώσεων, των εμπειριών και των δυνατοτήτων του προσωπικού, • την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών, • και την παροχή πραγματικών κινήτρων για την ένταξη των νέων στο στράτευμα. Όλα τα παραπάνω μέσα από ένα ολοκληρωμένο τεχνοκρατικά καταρτισμένο SWOT ANALYSIS – Αξιολόγηση Επιπτώσεων στο Θεσμικό Πλαίσιο των Στρατιωτικών. 1. Strengths (Δυνατά Σημεία) Τι ενισχύει και υποστηρίζει το στρατιωτικό προσωπικό και την Εθνική Άμυνα; 2. Weaknesses (Αδυναμίες) Τι υπονομεύει τη συνοχή, την αποτελεσματικότητα και το ηθικό του προσωπικού; 3. Opportunities (Ευκαιρίες) Τι μπορεί να ενισχύσει το σύστημα και να οδηγήσει σε πραγματική αναβάθμιση; 4. Threats (Απειλές) Τι μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην Εθνική Άμυνα. Τώρα είναι η στιγμή να δείξει η ίδια η πολιτεία ότι η ιστορική συνέχεια, η δικαιοσύνη και ο σεβασμός στους θεσμούς και σε όσα το ίδιο το κράτος έχει ψηφίσει, δεν παζαρεύονται και δεν καταργούνται με ένα νόμο και ένα άρθρο χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος και SWOT ANALYSIS επιπτώσεων. Το Σχέδιο Νόμου πρέπει να ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ. Δεν έχει κατατεθεί στην διαβούλευση ούτε η αιτιολογική έκθεση. ΓΙΑΤΙ; Υπάρχει; Υπάρχει Τελικά Πρόγραμμα και Σχέδιο;

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:14 | ΜΑΚΗΣ

    Σε 7 μήνες θα είμαι αποστρατος αλλά θεωρώ το πολύνομοσχέδιο απαράδεκτο. Καλό κουράγιο συνάδελφοι!!!

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:57 | ΙΣΟΤΗΤΑ

    Τα Σώματα Ασφαλείας έχουν θεσμικά πλαίσια εξέλιξης.
    Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν θεσμικά κενά που παράγουν αδικία.
    Το αποτέλεσμα; Ένα προσωπικό πρώτης γραμμής – οι ΕΠΟΠ – γίνεται προσωπικό δεύτερης κατηγορίας.

    Ο νομοθέτης έχει επιλέξει να ενισχύσει:

    • Τους Εφέδρους Αξιωματικούς (με επετηρίδες, προαγωγές, αξιοποίηση).

    • Τους πολίτες που εισέρχονται μέσω ειδικών προγραμμάτων.

    • Τις “ταχείες οδούς” για νέες κατηγορίες προσωπικού.

    Και ταυτόχρονα:

    👉 Να καθηλώσει τους ΕΠΟΠ στη χαμηλότατη βαθμολογική ζώνη.

    👉 Να αγνοήσει τα πτυχία τους.

    👉 Να αποκλείσει τους μη μόνιμους από κάθε κοινωνικό δικαίωμα.

    👉 Να αυξήσει από 12 σε 15 τα έτη για μετάταξη, χωρίς καμία λογική.

    👉 Να μην δώσει ούτε μία λειτουργική διαδρομή ανέλιξης.

    Αυτό δεν είναι απλή παράλειψη.
    Είναι πολιτική επιλογή.

    Και η επιλογή αυτή έχει συνέπειες:

    1. Αποδυναμώνει τις μονάδες της παραμεθορίου.

    2. Αποθαρρύνει νέους να καταταγούν.

    3. Σπρώχνει έμπειρα στελέχη σε αποχώρηση.

    4. Δημιουργεί ένα Στράτευμα δύο ταχυτήτων.

    Αν αυτός είναι ο στόχος, το νομοσχέδιο τον πετυχαίνει.
    Αν ΔΕΝ είναι, τότε το άρθρο για τη σταδιοδρομία ΕΠΟΠ πρέπει να ξαναγραφτεί από την αρχή.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:39 | ΕΠ.ΟΠ

    Οι ΕΠΟΠ είναι το μόνο προσωπικό του ελληνικού κράτους που:

    1. Έχει πτυχία και δεν αναγνωρίζονται πουθενά.

    2. Υπηρετεί στην πρώτη γραμμή χωρίς δικαίωμα μετάταξης.

    3. Εξαιρείται από τα ευεργετικά μέτρα επειδή δεν έχει μονιμοποιηθεί.

    4. Δεν έχει καμία επετηρίδα ούτε δυνατότητα εξέλιξης.

    5. Μένει στάσιμο 20 χρόνια σε Έβρο και νησιά χωρίς προστασία.

    6. Βλέπει πολίτες να αποκτούν βαθμούς και προνόμια μέσω ΕΦΑ – ΕΛΚΑΚ.

    7. Βαστάει το βάρος του στρατεύματος, αλλά έχει τα λιγότερα δικαιώματα.

    Αυτό δεν είναι πολιτική άμυνας.
    Δεν είναι ηθικό.
    Δεν είναι λειτουργικό.
    Δεν είναι ΣΩΣΤΟ.

    Και σίγουρα δεν συνάδει με τις αρχές της Δημοκρατίας, της ισότητας και του κράτους δικαίου.

    Οι ΕΠΟΠ δεν ζητούν προνόμια.
    Ζητούν τα αυτονόητα: ό,τι ισχύει για ΟΛΑ τα άλλα ένστολα σώματα.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:54 | ΜΟΝΟ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ

    ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΤΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΨΗΦΙΣΕΤΕ ΤΟ 2027!

    Μα ένα βράδυ σκοτεινό σαν όλα τ’ άλλα
    Κράταγε τσίλιες παίζοντας ακορντεόν
    Γερμανικά καμιόνια στάθηκαν στη μάντρα
    Και μια ριπή σταμάτησε τ’ ακορντεόν
    Τ’ αρχινισμένο σύνθημα πάντα μου μένει
    Όποτε ακούω από τότε ακορντεόν
    Κι έχει σαν στάμπα τη ζωή μου σημαδέψει
    Δε θα πέρα- δε θα περάσει ο φασισμός
    Κι έχει σαν στάμπα τη ζωή μου σημαδέψει
    Δε θα πέρα- δεν θα περάσει ο φασισμός!

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 22:51 | ΑΣΣΥ_1998__

    Το πολυνομοσχέδιο δεν συνιστά μια απλή οργανωτική αναδιάταξη αλλά μια βίαιη και αιφνίδια ανατροπή του θεμελίου ιστού των Ενόπλων Δυνάμεων, των διαδικασιών στελέχωσης, της ιεραρχικής δομής και της ακαδημαϊκής υπόστασης των παραγωγικών σχολών, με άμεση επίπτωση στον πυρήνα της εθνικής άμυνας όπως προστατεύεται από το άρθρο 45 του Συντάγματος.
    Μεταβάλλει ριζικά τον τρόπο παραγωγής στελεχών, ακυρώνει κεκτημένα επαγγελματικά και βαθμολογικά δικαιώματα, αλλοιώνει την ισορροπία των βαθμίδων και αποξενώνει χιλιάδες στρατιωτικούς από την κατοχυρωμένη υπηρεσιακή τους προοπτική, στοιχεία που καθιστούν το νομοθέτημα «μείζονος σημασίας» κατά το άρθρο 72 Σ., άρα απαιτούν θεσμικά ευρύτερη νομιμοποίηση.
    Επιπρόσθετα, το νομοσχέδιο, δεν συνοδεύεται από την προβλεπόμενη Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμιση, το οποίο σημαίνει, ότι το σχέδιο νόμου δεν συνοδεύεται από την απαραίτητη τεκμηρίωση για τις αναμενόμενες επιπτώσεις των ρυθμίσεων.
    Κατόπιν τούτων, το νομοσχέδιο οφείλει να αποσυρθεί άμεσα και να επανακατατεθεί μόνο κατόπιν ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου με όλα τα αρμόδια συλλογικά όργανα, με πλήρη τεκμηρίωση και με επιδίωξη της ευρύτερης δυνατής κοινοβουλευτικής στήριξης, όπως αρμόζει σε ρυθμίσεις που επηρεάζουν την ίδια την επιβίωση, λειτουργία και επιχειρησιακή αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:26 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ

    Περιληπτικά σχετικά με το «φερόμενο νομοσχέδιο» σε ότι αφορά τους απόφοιτους ΑΣΣΥ.

    Σύμφωνα με το νέο βαθμολόγιο θίγονται άμεσα όλοι οι:

    α. Ήδη καταταγέντες στις ΑΣΣΥ οι οποίοι θα απωλέσουν 6 βαθμούς.

    β. Υπαξιωματικοί και Ανθυπασπιστές εξ΄ ΑΣΣΥ οι οποίοι θα καθηλωθούν βαθμολογικά από την 01-01-2027 και θα απωλέσουν 6 βαθμούς.

    γ. Αξιωματικοί εξ΄ ΑΣΣΥ οι οποίοι θα καθηλωθούν βαθμολογικά άμεσα και θα απωλέσουν από 1 έως 5 βαθμούς.

    δ. Απόφοιτοι ΑΣΣΥ που φοίτησαν σε ΑΕΙ προκειμένου να τους αποδοθεί ο αποστρατευτικός βαθμός:
    1) του Ταξιάρχου. Αφορά απόφοιτους ΑΣΣΥ με έτη εισαγωγής 1991, 1992, 1993 οι οποίοι ανήκουν στον Ν.2439/1996
    2) του Συνταγματάρχη. Αφορά απόφοιτους ΑΣΣΥ με έτη εισαγωγής από το 1994 και μετά οι οποίοι ανήκουν στον Ν.3883/2010.

    ε. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ καταταγέντες τα έτη 1991, 1992, 1993 (τάξεων 1993, 1994, 1995) αρχικά ανήκαν στον Ν.2439/1996 και έπειτα τον Ν.3883/2010. Με την νομοθέτηση του άρθρου 52 του Ν.5018/2023 αποκαταστάθηκε η βαθμολογική εξέλιξη των Αξιωματικών αποφοίτων ΑΣΣΥ καταταγέντων τα έτη 1991, 1992, 1993 (τάξεων 1993, 1994, 1995) και εντάχθηκαν στον Ν.2439/1996. Δυο χρόνια μετά την ψήφιση, κινδυνεύουν με ευθύνη της ίδιας κυβέρνησης να απωλέσουν όσα είχαν αποκατασταθεί.
    Έτσι, θα αλλάξουν 4 σταδιοδρομικούς Νόμους και ουσιαστικά δεν θα αποκατασταθούν διότι:
    (1) Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ καταταγέντες το έτος 1991 (Τάξη 1993) θα προαχθούν το έτος 2025 στο βαθμό του Αντισυνταγματάρχη. Δεν θα αποδοθεί ο αποστρατευτικός βαθμός του Συνταγματάρχη.
    (2) Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ καταταγέντες τα έτη 1992, 1993 (τάξεων 1994, 1995) θα καθηλωθούν στο βαθμό του Ταγματάρχη. Δε θα αποδοθεί ο αποστρατευτικός βαθμός του Αντισυνταγματάρχη.

    Μισθολογικά όλοι οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ θα έχουν μειώσεις σε μισθό, σύνταξη, απονομή μερισματος, εφάπαξ, ΒΟΕΑ αφού αντί για εξέλιξη και αποστρατευτικό βαθμό Αντισυνταγματάρχη – Συνταγματάρχη θα έχουν εξέλιξη και αποστρατευτικό βαθμό Ανθυπασπιστή. Οι νέοι βαθμοί δεν έχουν ανάλογη μισθολογική αντιστοιχία.

    Θα εκτελούν καθήκοντα Αξιωματικού, ως Υπαξιωματικοί – Οπλίτες. Θα έχουν όλες τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις των καθηκόντων του Αξιωματικού, αλλά θα έχουν βαθμό Υπαξιωματικού – Οπλίτη. Θα αμείβονται ως Υπαξιωματικοί – Οπλίτες, παρότι θα εκτελούν καθήκοντα Αξιωματικού.

    Θα έχουν μείωση μοριοδότησης και μείωση πρόσβασης στέγασης στα ΣΟΑ, μείωση μοριοδότησης στα ΣΟΜΥ όπου θα υπάρξει αύξηση του αριθμού δικαιουμένουν, μείωση μοριοδότησης παραθέρισης στα ΚΑΑΥ, μείωση σε λοιπές παροχές λόγω βαθμού όπως τις δικαιούμενες κλίνες στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία κλπ.

    Δεν το λες και αναβάθμιση!
    Δεν το λες αύξηση μισθού, τις μειώσεις σε βάθος χρόνων!

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:43 | Λαμπρινή Γκαζάκη

    Το σώμα υπαξιωματικών είναι η ταφόπλακα των σχολών μονίμων υπαξιωματικών.Η δε αναδρομικότητα τιμωρεί και απαξιώνει στελέχη που αποφοίτησαν από το 1995 και υπηρετούν αδιάκοπα τις ένοπλες Δυνάμεις.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:50 | Διονυσης

    Θα μπορούσαν όλα αυτά να είχαν αποφευχθεί..Θα μπορούσε το νομοσχέδιο εφόσον απαιτείται να ικανοποιεί ηθικά τα στελέχη, θαθμολογικα και οικονομικά, γιατί και εκεί θίγονται χρόνια τώρα αν και αποδίδουν τα μέγιστα λόγο υπηρεσιακής και επαγγελματικής ευσυνείδησιας, καθως και φιλοπατριας. Χρόνια τώρα οι ΕΔ στέκονται παντοδύναμες λόγο του προσωπικού.Ας γίνει μεταρρύθμιση αλλά σταδιακά χωρίς αδικίες προς το προσωπικό, αντίθετος μέσω επιβραβεβσης οικονομικής και ηθικής τόσο στους εν ενέργεια, όσο και στους απόστρατους συνταξιούχους . Επιτέλους ας προχωρήσουμε μπροστά σε όλα ανταμειβοντας το προσωπικό.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:44 | Θάνος Μακράκης

    Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση χωρίς να συνοδεύεται από την προβλεπόμενη από τον Ν. 4048/2012 «Ανάλυση Συνεπειών Ρυθμίσεων», καθώς και χωρίς επαρκή τεκμηρίωση των οικονομικών, κοινωνικών, διοικητικών και θεσμικών επιπτώσεων.
    Η παράλειψη αυτή παραβιάζει θεμελιώδεις αρχές καλής νομοθέτησης και στερεί τη δυνατότητα ουσιαστικής αξιολόγησης του νομοσχεδίου από τους συμμετέχοντες.

    Σύμφωνα με το άρθρο 76 του Συντάγματος, κάθε σχέδιο νόμου οφείλει να συνοδεύεται από πλήρη αιτιολογική έκθεση, η οποία τεκμηριώνει την αναγκαιότητα, τη σκοπιμότητα και τις επιπτώσεις των προτεινόμενων διατάξεων. Η απουσία της «Ανάλυσης Συνεπειών Ρυθμίσεων» καθιστά ελλιπή την αιτιολόγηση και υπονομεύει την αρχή της διαφάνειας.

    Επιπλέον, ο Κανονισμός της Βουλής προβλέπει ότι κάθε νομοθετική πρωτοβουλία πρέπει να διαθέτει πλήρη νομοτεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση πριν από την εισαγωγή της προς συζήτηση. Η μη συνυποβολή της απαιτούμενης ανάλυσης συνιστά παραβίαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας και ενδέχεται να δημιουργήσει λόγους ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Η Δημόσια Διαβούλευση αποτελεί ουσιαστικό θεσμικό εργαλείο δημοκρατικής συμμετοχής και όχι τυπική διαδικασία. Χωρίς τα νόμιμα απαιτούμενα συνοδευτικά στοιχεία, οι ενδιαφερόμενοι αδυνατούν να τοποθετηθούν με επάρκεια και γνώση των συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης.

    Ζητείται η άμεση ανάρτηση πλήρους και τεκμηριωμένης «Ανάλυσης Συνεπειών Ρυθμίσεων» ώστε να διασφαλιστεί η νομιμότητα, η διαφάνεια και η ουσιαστική συμμετοχή στη διαδικασία.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:48 | Nikos

    Ποιος ο σκοπός του νομοσχεδίου; Το πλήρες χάος; Η διάλυση; Δεν έχετε το σθένος να το ανακοινώσετε; Τουλάχιστον βρείτε το σθένος να το αποσύρετε.

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:12 | Γιώργος

    υ 2025, 20:28 | ΧρυσαΜόνιμος ΣύνδεσμοςΟι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου
    Να ακυρωθει αμεσα το νομοσχεδιο!!

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:36 | Ευάγγελος

    Διαφωνώ απόλυτα με το εν λόγω νομοσχέδιο να αποσυρθεί

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:10 | Γεώργιος ,Μ.Επχιας ΑΣΣΥ

    Το νομοσχέδιο ταφόπλακα των ΣΜΥ-ΣΜΥΑ-ΣΜΥΝ, ιστορικές σχολές εν μια νυκτί υποβαθμίζονται , τόσο βαθμολογικά όσο και μισθολογικά… Και το αποκορύφωμα όλων ο αναδρομικός, τιμωρητικός χαρακτήρας του ,σε τάξεις που αποφοίτησαν από το 1995… Μπήκαμε σε μια σχολή γνωρίζοντας ότι θα αποστρατευτούμε με τον βαθμό του Σχη… και ,μαθαίνουμε ότι δια της βίας θα κάνουμε μετάταξη στο θεσμό των ΕΜΘ… 6 χαμένοι βαθμοί… για ποιά αναβάθμιση μιλάμε; Ποιός νέος υπαξιωματικός θα έχει όρεξη και κουράγιο να εργαστεί! Ψάχνεται πολλά και φτηνά εργατικά χέρια (οπλίτες), αυτή είναι η απάντηση, παρά τον ωραιοποιημένο μανδύα , της πτυχιακής αναβάθμισης των ΑΣΣΥ και του Αμερικάνικου προτύπου. Χιλιάδες στελέχη βρίσκονται προ τετελεσμένων. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η ήδη τεταμένη σχέση μεταξύ στελεχών διαφορετικών θεσμών… Το διαίρει και βασίλευε, σε πλήρη εφαρμογή… Όχι ενίσχυση και εξύψωση ηθικού… Ακριβώς το αντίθετο θα πετύχετε… Μπήκαμε για κάποιες αρχές και ιδανικά και τιμωρούμαστε γι αυτό… Οι νέοι γυρνάνε την πλάτη τους στις στρατιωτικές σχολές και όχι άδικα… ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ έχουμε τεράστιο αίσθημα εθνικής αποστολής και ευθύνης, καθώς και φιλότιμο, το οποίο στο δια ταύτα όχι μόνο δεν αναγνωρίζεται, αλλά εκμεταλλεύεται… Ντροπή και αίσχος … ΟΧΙ στο σώμα Υπαξιωματικών και κυρίως ΟΧΙ στην αναδρομικότητα!

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:03 | Χρήστος Θεοφανούδης

    Οι αλλαγές στο βαθμολόγιο των στελεχών δεν πρέπει και δεν μπορούν να ισχύσουν για όσους ήδη υπηρετούν ως στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή φοιτούν ήδη στις Στρατιωτικές Σχολές. Η άμεση εφαρμογή του νέου βαθμολογίου στα ήδη υπηρετούντα στελέχη όλων των προελεύσεων (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ μονιμοποιηθέντες και μη) παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθόσον ανατρέπει αιφνιδιαστικά το καθεστώς βαθμολογικής εξέλιξης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη ουσιαστικών μεταβατικών διατάξεων. Παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας διότι στελέχη με την ίδια προέλευση , την ίδια εκπαίδευση και τα ίδια προσόντα, εξελίσσονται διαφορετικά με μόνο κριτήριο τον διαφορετικό χρόνο κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για τους ανωτέρω λόγους, αν δεν αποσυρθεί το νέο προτεινόμενο βαθμολόγιο, να ισχύσει το βαθμολόγιο από όσους θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μετά την θέση σε ισχύ του νέου νόμου

  • 3 Δεκεμβρίου 2025, 21:46 | Ηλίας Ι.

    Το παρόν πολυνομοσχέδιο, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας περί «μετάβασης σε μια νέα εποχή συστημάτων, ρομποτικής και αντιαεροπορικών δικτύων», αποκαλύπτει μία επικίνδυνη μετατόπιση της αμυντικής πολιτικής της χώρας: την σταδιακή υποκατάσταση του ανθρώπινου παράγοντα από μια τεχνοκρατική αντίληψη “διοίκησης μέσω συστημάτων”, η οποία συνδέεται ευθέως με τις κατευθύνσεις της Ατζέντας 2030 για «βιώσιμη διακυβέρνηση», «ψηφιακό μετασχηματισμό» και «εξορθολογισμό δομών».

    Πρόκειται για μια προσχηματική επίκληση τεχνολογίας, η οποία επιχειρεί να δικαιολογήσει τη συστηματική υποβάθμιση του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και την αποδυνάμωση του μεσαίου κορμού (ΑΣΣΥ/τεχνικοί/υπαξιωματικοί), ο οποίος αποτελεί τον πραγματικό φορέα της επιχειρησιακής συνέχειας. Αντί να επενδύει στη γνώση, στην τεχνική εκπαίδευση και στη σταδιοδρομία των στελεχών, το νομοσχέδιο υιοθετεί μια λογική «διαχειριστικής αναδιάρθρωσης» που θυμίζει προτζεκτοποίηση ευρωπαϊκών πολιτικών και όχι εθνική αμυντική στρατηγική.

    Η επίκληση «δικτύων, αντι- drone συστημάτων και ψηφιακών λύσεων» δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για βαθμολογικές ανατροπές, μισθολογικές συμπιέσεις, κατάργηση κεκτημένων και αποψίλωση της τεχνικής επάρκειας του στράτευματος. Καμία πλατφόρμα, κανένα σύστημα, είτε F-35 είτε Belharra είτε αντιαεροπορική ομπρέλα, δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς εξειδικευμένο, εκπαιδευμένο, σταθερό και αξιοπρεπώς αμειβόμενο προσωπικό.

    Η τεχνοκρατική ρητορική του Υπουργού, ότι «οι απειλές στο Αιγαίο μπορούν να αντιμετωπιστούν με συστήματα αντί για αεροσκάφη» ή ότι «θα μεταβούμε σε νέα εποχή μέσω τεχνολογίας», καταλήγει να λειτουργεί ως πολιτικό προπέτασμα για μια βαθιά αντι-θεσμική μεταρρύθμιση που απαξιώνει τον Έλληνα στρατιωτικό, μετατρέπει το προσωπικό σε «λειτουργικό κόστος» και εξυπηρετεί μια λογική ευθυγράμμισης με διεθνείς ατζέντες διοικητικού μετασχηματισμού, όχι με τις πραγματικές ανάγκες της εθνικής άμυνας.

    Η Άμυνα δεν είναι πεδίο για εφαρμογή «μοντέλων διακυβέρνησης», ούτε χώρος άσκησης πειραματικών πολιτικών διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Είναι σκληρός, πραγματικός και απαιτητικός θεσμός, που στηρίζεται στα στελέχη του, όχι στα powerpoints, στις θεωρίες και στις τεχνοκρατικές βεβαιότητες.

    Το παρόν νομοσχέδιο, αν ψηφιστεί ως έχει, θα επιφέρει διαγενεακή ζημιά στην επάνδρωση, τη συνοχή και την τεχνική αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων, υπηρετώντας περισσότερο τη φιλοσοφία της Ατζέντας 2030 παρά την αποστολή του άρθρου 45 του Συντάγματος. Για τον λόγο αυτό ζητώ την πλήρη απόσυρσή του και την κατάρτιση νέου πλαισίου σε συνεργασία με τα θεσμικά όργανα, τα στελέχη και τους φορείς των ΕΔ.