- Αποστολή της Υ.Π.Α. είναι η αειφόρος ανάπτυξη των αερομεταφορών στη χώρα, μέσω της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, των επιπέδων ασφάλειας των πτήσεων, της ασφάλειας του προσωπικού, της προστασίας των περιουσιακών της στοιχείων και της ενίσχυσης της οικονομικής βιωσιμότητάς της. Για την επίτευξη της αποστολής της, η Υ.Π.Α. συνεργάζεται με όλους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων και αερομεταφορών.
- Η Υ.Π.Α. είναι αρμόδια για την παροχή υπηρεσιών:
α) διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας (Air Traffic Management/Air Navigation Services, ATM/ANS),
β) εναέριας κυκλοφορίας (Air Traffic Service, ATS),
γ) επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης (Communications, Navigation and Surveillance, CNS),
δ) αεροναυτικών πληροφοριών (Aeronautical Information Service, AIS),
ε) διαχείρισης της περιοχής πληροφοριών πτήσεων «Athinai F.I.R./Hellas U.I.R.» (Flight Information Region Athinai F.I.R./Hellas U.I.R.),
στ) διαχείρισης ροής εναέριας κυκλοφορίας (Air Traffic Flow Management, ATFM),
ζ) σχεδιασμού διαδικασιών (Flight Procedure Design, FPD).
- Κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της παρ. 2, η Υ.Π.Α.:
α) εφαρμόζει τις εκάστοτε κανονιστικές απαιτήσεις:
αα) της E.A.S.A., του EUROCONTROL, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Α.Π.Α. για τις υπηρεσίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας,
αβ) του E.A.S.A, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Α.Π.Α. για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, διαχείριση υποδομών και τη λειτουργία των κρατικών αεροδρομίων των οποίων φορέας διαχείρισης είναι η Υ.Π.Α.,
β) διαχειρίζεται και λειτουργεί ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας πτήσεων, ποιότητας υπηρεσιών και προστασίας υποδομών των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ποιότητας,
γ) εκπονεί και εφαρμόζει το σχέδιο επιδόσεων του παρόχου υπηρεσιών αεροναυτιλίας στους παραχωρημένους αερολιμένες,
δ) προγραμματίζει, οργανώνει, καθορίζει τις προδιαγραφές και εκσυγχρονίζει τα συστήματα αεροναυτιλίας και τα ειδικά συστήματα αερολιμένων, σύμφωνα με τις ανάγκες της,
ε) πιστοποιεί τα συστήματα αεροναυτιλίας και κάθε είδους ενόργανες διαδικασίες,
στ) επιτηρεί το φάσμα συχνοτήτων αεροναυτιλίας, εκχωρεί και προστατεύει τις ραδιοσυχνότητες των αεροναυτικών σταθμών και εκδίδει τις άδειες λειτουργίας των σταθμών αυτών,
ζ) εγκαθιστά, συντηρεί και επιτηρεί τη λειτουργία των συστημάτων και των σταθμών επικοινωνιών, των συστημάτων πλοήγησης και επιτήρησης, των συστημάτων επικοινωνιών δεδομένων και αεροναυτικών πληροφοριών, των συστημάτων αεροναυτιλίας του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας και των ειδικών συστημάτων και διαχειρίζεται τα σχετικά τεχνικά θέματα,
η) παρέχει τεχνική αξιολόγηση και γνώμη επί έργων ή εγκαταστάσεων, οι οποίες ενδέχεται να επηρεάζουν τη λειτουργία των συστημάτων επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης, στο πλαίσιο διαχείρισης του αεροναυτιλιακού περιβάλλοντος, σύμφωνα με τα πρότυπα του I.C.A.O., τους κανονισμούς της E.A.S.A. και την εθνική νομοθεσία για τα εμπόδια στην εναέρια κυκλοφορία,
θ) μεριμνά για τον τομέα της κυβερνοασφάλειας και ιδίως:
θα) εκπονεί πολιτική κυβερνοασφάλειας,
θβ) οργανώνει ειδική τεχνική δομή κυβερνοασφάλειας για την προστασία και τη διερεύνηση περιστατικών κυβερνοεπιθέσεων και την προσομοίωση κινδύνων σε εικονικό περιβάλλον στα συστήματα αεροναυτιλίας,
θγ) συμμετέχει σε εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς ασκήσεις κυβερνοασφάλειας,
θδ) οργανώνει την εσωτερική Oμάδα Αντιμετώπισης Ηλεκτρονικών Επιθέσεων (Computer Emergency Response Team, C.E.R.T.),
θε) εκπονεί προγράμματα για την εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα κυβερνοασφάλειας και
θστ) διεξάγει ανάλυση επικινδυνότητας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας,
ι) συνεργάζεται με το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας, την Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος, με άλλες υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης, καθώς και με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την ενεργοποίηση αερολιμένων σε περίπτωση αεροδιακομιδής ασθενών,
ια) θεσπίζει διαδικασίες που αφορούν ιδίως:
ιαα) στη διαχείριση της καθημερινής λειτουργίας όλων των χώρων των αεροδρομίων αρμοδιότητάς της,
ιαβ) στην εφαρμογή κανονισμών ασφάλειας,
ιαγ) στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών και καταστάσεων κρίσης, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας, όπου αυτό απαιτείται και
ιαδ) στην εφαρμογή περιβαλλοντικών προτύπων,
ιβ) μεριμνά για την καλή κατάσταση, τη λειτουργία, την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των αερολιμένων αρμοδιότητάς της,
ιγ) οργανώνει και παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες και προγράμματα σε κάθε τομέα της πολιτικής αεροπορίας, με βάση τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες,
ιδ) προβαίνει στον στρατηγικό σχεδιασμό σχετικά με την πρόσληψη, διαχείριση και εκπαίδευση του προσωπικού,
ιε) προβαίνει στην προμήθεια κάθε είδους υλικών και άυλων αγαθών, υπηρεσιών και στην εκτέλεση έργων, με σύγχρονες διαδικασίες και με κριτήρια κόστους – οφέλους,
ιστ) μεριμνά για την εκπόνηση μελετών σχεδίου αναπτύξεως (Master Plans), χωροταξικών, πολεοδομικών και κυκλοφοριακών μελετών των μη παραχωρημένων αεροδρομίων, και
ιζ) μεριμνά για την έκδοση των Α.Ε.Π.Ο. για την κατασκευή έργων, τη λειτουργία των αεροδρομίων και των εγκαταστάσεων αεροναυτιλίας αρμοδιότητάς της.




1. Δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
2α. Θα πρέπει να περιέχεται στη διακήρυξη ίδρυσης ότι η αποστολή της ΥΠΑ θα εκτελείται σε πλαίσιο just culture, με διαύγεια (transparency) και με αρχές χρηστής διοίκησης.
3ε. Η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα. Μόνο η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα.
3στ. Αυτές οι αρμοδιότητες ανήκουν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές.
3ιε.: Πρέπει να γίνει ρητή αναφορά ότι στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας προέχει η ασφάλεια και αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αυτών.
ιε) Πρέπει να γίνει ρητή αναφορά ότι στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας προέχει η ασφάλεια και αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αυτών.
ε) Η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα. Μόνο η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα.
στ) Αυτές οι αρμοδιότητες ανήκουν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές.
2α) Θα πρέπει να περιέχεται στη διακήρυξη ίδρυσης ότι η αποστολή της ΥΠΑ θα εκτελείται σε πλαίσιο just culture, με διαύγεια (transparency) και με αρχές χρηστής διοίκησης
1) Το «Εθνικούς» δεν υφισταται. Δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
Στην παράγραφο 1. πρέπει να διαγραφεί η λέξη «εθνικούς», αφού δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
Στην περίπτωση ε. της παρ. 2 πρέπει να αφαιρεθεί η φράση «πιστοποιεί τα συστήματα αεροναυτιλίας», αφού η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στην ΑΠΑ.
Η περίπτωση στ. της παρ. 2 πρέπει να διαγραφεί, αφού οι αρμοδιότητες που περιγράφονται ανήκουν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές.
Στην περίπτωση ιε. της παρ. 2 πρέπει να διατυπωθεί ρητά ότι στην
παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας προέχει η ασφάλεια και η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αυτών.
1. Στην παράγραφο 1. πρέπει να διαγραφεί η λέξη «εθνικούς», αφού δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
2. Στην παράγραφο 2. θα πρέπει να περιέχεται στη διακήρυξη ίδρυσης ότι η αποστολή της ΥΠΑ θα εκτελείται σε πλαίσιο just culture, με διαύγεια (transparency) και με αρχές χρηστής διοίκησης.
Στο άρθρο 1 ορίζεται «Σκοπός του παρόντος νόμου είναι η βελτίωση της οργάνωσης και λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και η εναρμόνισή της με τις εθνικές και ενωσιακές κανονιστικές διατάξεις περί παροχής, οργάνωσης και ανάπτυξης υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας και περί διαχείρισης αεροδρομίων…»
Στο άρθρο 5 του νέου νομοσχεδίου που προσδιορίζεται η αποστολή και οι αρμοδιότητες της ΥΠΑ, ως Ν.Π.Δ.Δ., στην παρ.1, εδ.2 ορίζεται «Για την επίτευξη της αποστολής της, η Υ.Π.Α. συνεργάζεται με όλους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων και αερομεταφορών».
Ομοίως και στην «Ανάλυση των Συνεπειών Ρύθμισης» (ΑΣΥΡ) του σχεδίου νόμου, στην «ταυτότητα» της Ρύθμισης , σημ.2 αναφέρεται «…Για τον λόγο αυτό, κρίνεται απαραίτητη η πλήρης αναδιοργάνωσή της υπό τη μορφή διακριτού ν.π.δ.δ., με αποστολή την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων…» καθώς και στο σημ. 8 (i/ βραχυπρόθεσμοι στόχοι της αξιολογούμενης ρύθμισης) αναφέρεται «…Η θεσμική αναμόρφωση με τη μετατροπή της Υ.Π.Α., από αυτοτελή δημόσια υπηρεσία, σε ν.π.δ.δ. και η συμμόρφωση με τη σχετική σύσταση των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη θεσμική της αναδιοργάνωση, ως παρόχου υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων και (ii/ μακροπρόθεσμοι στόχοι της αξιολογούμενης ρύθμισης) «Η συνολική αναβάθμιση της λειτουργίας της Υ.Π.Α., ώστε να λειτουργεί ως σύγχρονος πάροχος αεροναυτιλιακών υπηρεσιών και διαχείρισης αερολιμένων, …».
Επίσης σύμφωνα και με την κατ άρθρον Ανάλυση της ΑΣΥΡ, του (αρ.5/Αποστολή και αρμοδιότητες της ΥΠΑ) ως Ν.Π.Δ.Δ., «Προσδιορίζεται η αειφόρος ανάπτυξη των αερομεταφορών στη χώρα ως αποστολή της Υ.Π.Α. και ορίζεται η αρμοδιότητά της για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων και αερομεταφορών».
Από το σύνολο των ανωτέρω προβλέψεων προκύπτει ρητά η αρμοδιότητα της ΥΠΑ, υπό τη νέα της μορφή (Ν.Π.Δ.Δ.) και ως παρόχου υπηρεσιών διαχείρισης αερολιμένων. Ωστόσο, στην περιγραφή των αρμοδιοτήτων της ΥΠΑ στο άρθρο 5 παρ. 2 (α-ζ) του Νομοσχεδίου, περιλαμβάνονται αποκλειστικά και μόνο αρμοδιότητες σχετικές με την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, με ουδεμία αναφορά των αρμοδιοτήτων της ΥΠΑ, υπό την ιδιότητά της και ως παρόχου διαχείρισης αερολιμένων.
Η παράλειψη αυτή, έχει ως συνέπεια, μέρος των παρατιθέμενων αναλυτικά στην παρ. 3 αρμοδιοτήτων που ασκεί η ΥΠΑ στο πλαίσιο της παρ. 2 και δεν αφορούν την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, να μην εδράζονται στην παρ. 2. και επομένως να στερούνται βάσης /εξουσιοδότησης -εφόσον στην παρ. 2 γίνεται αναφορά μόνο σε υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας. Ενδεχόμενα δε, εκ της παραλείψεως αυτής α) να καταλείπεται περιθώριο παρερμηνείας και β) να δυσχεραίνεται ο προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων στα κατ΄εξουσιοδότηση του νόμου επακόλουθα νομοθετήματα (πχ Π.Δ., Οργανισμός κλπ).
Ενδεικτικά αναφερόμενες περιπτώσεις «εφαρμόζει τις εκάστοτε κανονιστικές απαιτήσεις:…. αβ) του E.A.S.A, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Α.Π.Α. για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, διαχείριση υποδομών και τη λειτουργία των κρατικών αεροδρομίων των οποίων φορέας διαχείρισης είναι η Υ.Π.Α., ι) ια) ιβ) ιγ),» κλπ
Ως εκ τούτου προτείνεται, στην παρ. 2 του άρθρου 5 που αποτυπώνονται οι αρμοδιότητες της ΥΠΑ, ως Ν.Π.Δ.Δ., συμπερίληψη διακριτά και της αρμοδιότητας παροχής υπηρεσιών διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμένων, ως στοιχ. η) στην παρ. 2 του αρ. 5 υπηρεσιών ….«η) διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμένων».
Άρθρο 5 παρ.3, ιε: «κριτήρια κόστους – οφέλους»
Η ασφάλεια και η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αεροναυτιλίας πρέπει να εξασφαλίζονται χωρίς εκπτώσεις.
Για να επιτευχθεί το έργο της ΥΠΑ αναφορικά με την διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, δεν συνεργάζεται με κάποιον εθνικό φορέα, καθώς δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στο έργο αυτό.
Στην διακήρυξη ίδρυσης της ΥΠΑ, θα πρέπει να αναφέρεται πως η αποστολή της θα πραγματοποιείται μέσα σε ένα σύστημα αξιών και αρχών, όπως συμβαίνει σε κάθε υπηρεσία/οργανισμό υψηλής ασφάλειας ώστε να επιτυγχάνεται η ασφάλεια.
Η ΥΠΑ δεν είναι αρμόδια να πιστοποιεί συστήματα αεροναυτιλίας, μόνο η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα, ούτε να επιτηρεί το φάσμα των συχνοτήτων αεροναυτιλίας, να εκχωρεί και να προστατεύει τις ραδιοσυχνότητες των αεροναυτικών σταθμών και να εκδίδει τις άδειες λειτουργίας των σταθμών αυτών, καθώς όλες αυτές οι αρμοδιότητες ανήκουν σε άλλες αρχές.
στην αναφορά για τα κριτήρια με τα οποία θα προβαίνει στην παροχή υπηρεσιών θα πρέπει να αναφέρεται ρητά στην ασφάλεια και την πλήρη παροχή αυτών των υπηρεσιών.
Παρ. 1
Η διατύπωση «συνεργάζεται με όλους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς» θα πρέπει να τροποποιηθεί, καθώς σε εθνικό επίπεδο δεν υφίστανται άλλοι φορείς που να εμπλέκονται άμεσα στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
Παρ. 2
Κρίνεται απαραίτητο να προστεθεί ότι η αποστολή της ΥΠΑ ασκείται στο πλαίσιο αρχών Just Culture, διαφάνειας και χρηστής διοίκησης.
Παρ. 3ε
Η ΥΠΑ δεν έχει αρμοδιότητα πιστοποίησης συστημάτων αεροναυτιλίας, η αρμοδιότητα αυτή ανήκει αποκλειστικά στην ΑΠΑ. Η παράγραφος πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.
Παρ. 3στ
Οι αναφερόμενες αρμοδιότητες ανήκουν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές και όχι στην ΥΠΑ, θα πρέπει να γίνει ακριβής προσδιορισμός των ορίων ευθύνης, ώστε να μην επικαλύπτονται οι αρμοδιότητες.
Στο 2ε και στο 2στ, αναφέρονται αρμοδιότητες που δεν ανήκουν στην ΥΠΑ.
1.Να διαγραφεί η λέξη «εθνικούς»…Δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να παρέχουν υπηρεσίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας
2.(ε) Η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα. Μόνο η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα
2. (στ) Οι αναφερθείσες αρμοδιότητες αφορούν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές
Παρ. 1 Να διαγραφε το «εθνικους». Δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας
Παρ. 2: Θα πρέπει να περιέχεται στη διακήρυξη ίδρυσης ότι η αποστολή της ΥΠΑ θα εκτελείται σε πλαίσιο just culture, με διαύγεια (transparency) και με αρχές χρηστής διοίκησης
Παρ. 3:Οι αρμοδιότητες στις περιπτώσεις ε και στ ανηκουν σε άλλες υπηρεσίες
ενω στην περιπτωση ιε που αναφέρονται κριτήρια κοστους οφέλους, θα πρέπει να γίνει ρητή αναφορά ότι στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας προέχει η ασφάλεια
-Στην παράγραφο 1: δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
-Στην παρ. 2α: θα πρέπει να περιέχεται στη διακήρυξη ίδρυσης ότι η αποστολή της ΥΠΑ θα εκτελείται σε πλαίσιο just culture, με διαύγεια (transparency) και με αρχές χρηστής διοίκησης.
-Στην παρ. 2ε: η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα. Μόνο η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα.
-Στην παρ. 2στ: αυτές οι αρμοδιότητες ανήκουν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές.
-Στην παρ. 2ιε: πρέπει να γίνει ρητή αναφορά ότι στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας προέχει η ασφάλεια και η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αυτών.
ι & ιαγ – Να προστεθεί «με τους Φορείς Λειτουργίας των Παραχωρημένων Αερολιμένων»
Σχόλιο επί της παραγράφου ια και εν γένει για την λειτουργία της ΥΠΑ (και της ΑΠΑ)
Η ΥΠΑ πρέπει να έχει σχετικό λόγο και έλεγχο σε όλα τα Ελληνικά Αεροδρόμια, μισθωμένα σε τρίτους και μή. Αποτελούν εθνικό περιουσιακό στοιχείο και η τήρηση εθνικών και διεθνών κανονισμών και επιταγών, η ασφάλεια επιβατών και εμπλεκομένων, όπως και η επίβλεψη της ορθής χρήσης των δημοσίων πόρων και της ανάπτυξης αυτών κατά τα συμφωνιθέντα , μόνον από τον αρμόδιο κρατικό φορέα μπορεί να επιτευχθεί και όχι να επαφίοντε στην ανεξέλενκτη διακριτική ευχέρια του κάθε επιχειριματία μισθωτή.
Στην παράγραφο 3.α, θεωρώ ότι πρέπει να συμπερυλειφθεί και ο ICAO
στ) επιτηρεί το φάσμα συχνοτήτων αεροναυτιλίας, εκχωρεί και προστατεύει τις ραδιοσυχνότητες των αεροναυτικών σταθμών και εκδίδει τις άδειες λειτουργίας των σταθμών αυτών,
Αυτές οι αρμοδιότητες ανήκουν σε
άλλες ρυθμιστικές αρχές.
«ε) πιστοποιεί τα συστήματα αεροναυτιλίας και κάθε είδους ενόργανες διαδικασίες»
Η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα. Μόνο
η ΑΠΑ έχει αυτή την αρμοδιότητα.
Αποστολή της Υ.Π.Α. είναι η αειφόρος ανάπτυξη των αερομεταφορών στη χώρα, μέσω της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, των επιπέδων ασφάλειας των πτήσεων, της ασφάλειας του προσωπικού, της προστασίας των περιουσιακών της στοιχείων και της ενίσχυσης της οικονομικής βιωσιμότητάς της. Για την επίτευξη της αποστολής της, η Υ.Π.Α. συνεργάζεται με όλους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων και αερομεταφορών.
Δεν υπάρχουν άλλοι εθνικοί φορείς που
να εμπλέκονται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης
εναέριας κυκλοφορίας!.
Άρθρο 5, παρ.1: Δεν υπάρχουν άλλοι ΕΘΝΙΚΟΙ οργανισμοί που εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, παρά μόνο η ΥΠΑ.
Άρθρο 5, παρ.2ε, 2στ: Η ΥΠΑ δεν πιστοποιεί συστήματα αεροναυτιλίας και δεν επιτηρεί, εκδίδει άδειες για ραδιοσυχνότητες.
«προβαίνει στην προμήθεια κάθε είδους υλικών και άυλων αγαθών, υπηρεσιών και στην εκτέλεση έργων, με σύγχρονες διαδικασίες και με κριτήρια κόστους – οφέλους» θα πρέπει αν επισημανθεί ότι βασικότερο ίσως κριτήριο είναι η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών αυτό ώστε να υπάρχει ακεραιότητα και αξιοπιστία.
Με ποιο τρόπο πιστοποιεί η ΥΠΑ τα συστήματα χωρίς να εμπλέκεται στις αρμοδιότητες της ΑΠΑ και πώς η ΥΠΑ θα επιτηρεί το φάσμα των ραδιοσυχνοτήτων όταν αυτή η αρμοδιότητα αφορά άλλη ρυθμιστική αρχή;
Θα πρέπει να αναφέρεται ότι η ΥΠΑ θα λειτουργεί σύμφωνα με την κουλτούρα δικαίου (just culture) όπως η τελευταία έχει θεσμοθετηθεί και προάγεται στο χώρο του aviation.
Στο άρθρο 5, όπου καθορίζονται οι αρμοδιότητες του Φορέα αναφορικά με την κυβερνοασφάλεια, την αεροπορική ασφάλεια και τη διαχείριση κρίσεων, δεν υπάρχει ρητή αναφορά ότι η παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας διέπεται πρωτίστως από την αρχή της ασφάλειας και της αδιάλειπτης λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών.
Η διατύπωση του άρθρου 5 χρειάζεται περαιτέρω αποσαφήνιση, ώστε να αντικατοπτρίζει πλήρως τον επιχειρησιακό, τεχνικό και ρυθμιστικό ρόλο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις υποχρεώσεις της χώρας έναντι της EUROCONTROL και του EASA.
Θα πρέπει να :
1. Να γίνει ρητή αναφορά στις λειτουργίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και χωρητικότητας (ATFM/ATFCM), καθώς και στο ρόλο της ΥΠΑ ως εθνικού παρόχου υπηρεσιών ANSP, όπως προβλέπεται από το Κανονιστικό Πλαίσιο του Single European Sky (Reg. (EU) 549/2004, 550/2004 και 2019/123).
2. Να προστεθεί ότι η ΥΠΑ ασκεί καθήκοντα συντονισμού και επίβλεψης των λειτουργιών ATM/CNS, με βάση τα εγκεκριμένα Safety Management Systems και Quality Systems που διαθέτει, ώστε να διασφαλίζεται η ενιαία επιχειρησιακή εποπτεία σε όλα τα επίπεδα (στρατηγικό, προ-τακτικό, τακτικό).
3. Να αποσαφηνιστεί ότι η ΥΠΑ αποτελεί τον μοναδικό πιστοποιημένο πάροχο υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας (ATC/ATM) στη χώρα, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα του EASA και της ICAO.
Άρθρο 5 παρ.3 περ.ιε:
Η ΥΠΑ, ως δημόσια υπηρεσία επιφορτισμένη με την κατοχύρωση της ασφάλειας των πτήσεων στο μέρος που την αφορά, προβαίνει σε δαπάνες απαραίτητες για τη λειτουργία της, οι οποίες σίγουρα πρέπει να ακολουθούν την αρχή της αποδοτικότητας και της μη κατασπατάλησης των δημόσιων πόρων, δεν μπορούν όμως να εξετάζονται πάντα υπό το πρίσμα του κόστους – οφέλους, καθώς δεν είναι κερδοσκοπική επιχείρηση, αναγκασμένη να αποδίδει κέρδος για κάθε δαπάνη που διενεργεί. Η ασφαλής διεξαγωγή του αεροπορικού έργου στο μέρος που την αφορά ως ειδικότερη έκφανση του εξυπηρετούμενου στην περίπτωση της ΥΠΑ δημόσιου συμφέροντος, δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο διενέργειας δαπανών, οι οποίες δεν θα επιφέρουν άμεσα μετρήσιμο ποσοτικό όφελος. Καλύτερα αντί για τη φράση «κόστους – οφέλους» να τεθεί η φράση «αποδοτικότητας».
Κύριε Υπουργέ,
στο εν λόγω άρθρο που αναλύεται η Αποστολή και αρμοδιότητες της ΥΠΑ θα πρέπει να συμπεριλάβετε νομοθετική διάταξη όπου θα καθορίζεται πως θα στελεχώνονται τα στρατιωτικά Αεροδρόμια Κοινής Χρήσης Άκτιο & Χανιά που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πολιτικών αερομεταφορών. Σας έχουμε αποστείλει σχετική επιστολή με τα προβλήματα Ασφάλειας Πτήσεων και Εδάφους που προκύπτουν.
https://espeait.pomens.gr/2-uncategorised/793-i-espeait-kalei-ton-ypourgo-ypodomon-metaforon-na-parei-thesi
Δυστυχώς το ΥΠΕΘΑ δεν αναγνωρίζει το εν λόγω έργο και δεν αυξάνει την στελέχωση στην στρατιωτική βάση του Ακτίου με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται κούραση, άγχος, απογοήτευση και να οδηγούμαστε αναπόφευκτα σε κάποιο αεροπορικό ατύχημα.
Η σχετική απάντηση του ΥΠΕΘΑ:
https://espeait.pomens.gr/2-uncategorised/793-i-espeait-kalei-ton-ypourgo-ypodomon-metaforon-na-parei-thesi
Ευελπιστούμε ότι θα αναλάβετε τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες πριν να είναι αργά.