Διαφορές ιδιωτικού δικαίου μπορούν να υπαχθούν σε διαμεσολάβηση με συμφωνία των μερών, αν τα μέρη έχουν την εξουσία να διαθέτουν ελεύθερα το αντικείμενο της διαφοράς. Η συμφωνία υπαγωγής της διαφοράς στη διαμεσολάβηση αποδεικνύεται με έγγραφο.
Άρθρο 1 Υπαγόμενες διαφορές
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 1 Υπαγόμενες διαφορές
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 2
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 3 Ορισμοί
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 4 Φορείς πιστοποίησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 5 Προσφυγή στη διαμεσολάβηση
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 6 Διαδικασία
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 7 Εκτελεστότητα των συμφωνιών που προκύπτουν από διαμεσολάβηση
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 8 Απόρρητο της διαμεσολάβησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 9 Αποτελέσματα της διαμεσολάβησης στην παραγραφή και τις αποσβεστικές προθεσμίες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 10 Αμοιβές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 11. Μεταβατικές διατάξεις
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 12 Τελικές διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
27 Απριλίου 2010, 00:01
Ανοικτή σε Σχόλια έως
7 Μαΐου 2010, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
7 Σχόλια 48 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35177 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Ίδρυση Υπηρεσίας Δικαστικής Αστυνομίας
- Εφαρμογή διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1939 του Συμβουλίου της 12ης Οκτωβρίου 2017, σχετικά με την εφαρμογή ενισχυμένης συνεργασίας για τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
- Η Δικονομία του Ελεγκτικού Συνεδρίου
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
ΓΙΑΤΙ Η ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΝΑ ΜΗΝ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΗΜΕΔΑΠΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ,ΟΤΑΝ ΑΥΤΟΙ ΣΥΜΦΩΝΟΥΝ ΟΤΙ Η ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΘΑ ΥΠΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ?
ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ,ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΒΑΣΗ, ΤΟ ΔΕ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ,ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ ΘΕΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ, ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΟΔΑΠΗ Η ΗΜΕΔΑΠΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ .
Μια σημαντική, θεωρώ, παρατήρηση νομοτεχνικού αλλά και ουσιαστικού περιεχομένου:
Στην αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου διαπιστώνεται ότι η εκ των προτέρων συμφωνία των μερών ότι οι μελλοντικές διαφορές τους θα λύνονται με Διαμεσολάβηση (που μπορεί να περιλαμβάνεται στις συμβάσεις) είναι μεν έγκυρη, αλλά θα πρέπει να επιβεβαιώνεται εκ νέου πριν από τη διεξαγωγή της Διαμεσολάβησης. Για το λόγο αυτό, δεν διατυπώνεται με σαφήνεια στο σχέδιο νόμου, όπως θα έπρεπε, ότι μπορεί να καταρτιστεί και έγγραφη «συμφωνία που αφορά μελλοντικές διαφορές», όπως γίνεται στο θεσμό της διαιτησίας με το άρθρο 868 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
Όμως, αντίθετα, με το νέο νόμο θα πρέπει να ενθαρρύνονται οι ρήτρες Διαμεσολάβησης που θα αφορούν μελλοντικές διαφορές, αφού με αυτές αφενός μεν θα αναπτυχθεί και θα διαδοθεί ευκολότερα ο θεσμός, αφετέρου δε θα διευκολυνθούν οι συμβαλλόμενοι, ειδικά σε εμπορικές συμφωνίες, οι οποίοι θα γνωρίζουν εξαρχής –προτού δηλαδή εμπλακούν σε διένεξη, οπότε και οι «γέφυρες επικοινωνίας» πιθανόν να έχουν πλέον διακοπεί – ότι υπάρχει μεταξύ τους η λύση του διαλόγου και της συνδιαλλαγής, δηλαδή η λύση της Διαμεσολάβησης.
Και βέβαια η ανάγκη επιβεβαίωσης της συμφωνίας πριν από την έναρξη της διαμεσολάβησης είναι ορθή, ιδίως ενόψει της αρχής της “voluntarity”, με βάση την οποία η Διαμεσολάβηση στηρίζεται στην αβίαστη θέληση των μερών, αφού ουδείς μπορεί να εξαναγκαστεί στη συμμετοχή του σε αυτή. Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι η εκ των προτέρων συμφωνία των μερών ότι οι μελλοντικές διαφορές τους θα λύνονται με Διαμεσολάβηση στερείται έννομων συνεπειών. Ήδη από ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο τα Δικαστήρια προσδίδουν δεσμευτικές έννομες συνέπειες σε τέτοιες συμφωνίες και αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο ένα μέρος που έχει μεν συμφωνήσει εξαρχής στην υπαγωγή των μελλοντικών διαφορών στη Διαμεσολάβηση, αλλά, στη συνέχεια, υπαναχωρεί και παραβιάζει τη συμβατική του υποχρέωση επιδεικνύοντας κακόπιστη διάθεση. Τότε, σύμφωνα με τη νομολογία αυτή, είτε διατάσσεται η αναμονή του Δικαστηρίου μέχρι να γίνει η προσπάθεια εξεύρεσης λύσης μέσω της Διαμεσολάβησης, είτε επιβάλλεται η –ιδιαίτερα δυσβάστακτη, ομολογουμένως- δικαστική δαπάνη σε βάρος του «κακόπιστου», δηλαδή εκείνου που αρνήθηκε να προσέλθει στη Διαμεσολάβηση και επέμεινε στην απευθείας διεξαγωγή της δίκης, τούτο δε ανεξάρτητα από τη νίκη ή ήττα του «κακόπιστου» μέρους (βλ. ενδεικτικά το διάλογο που ξεκίνησε με την απόφαση Cable_Wireless v IBM – http://www.cedr.co.uk/library/edr_law/Cable_Wireless_v_IBM – την οποία ακολούθησαν πολλές άλλες).
Κατά συνέπεια, προτείνεται να περιληφθεί στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου και η πρόβλεψη ότι «η συμφωνία για διαμεσολάβηση που αφορά σε μελλοντικές διαφορές είναι έγκυρη μόνο αν είναι έγγραφη και αναφέρεται σε ορισμένη έννομη σχέση από την οποία θα προέλθουν οι διαφορές», όπως δηλαδή προβλέπεται και στη διαιτησία (άρθρο 868 ΚΠολΔ), αφήνοντας στη συνέχεια να ρυθμιστούν οι έννομες συνέπειες της παραβίασης μιας τέτοιας συμφωνίας στην ελληνική νομολογία και νομική θεωρία.
Χαιρετίζω την ενσωμάτωση της Οδηγίας στην Εθνική Νομοθεσία που μου φαίνεται ότι για πρώτη φορά γίνεται πριν από την παρέλευση των καταληκτικής ημερομηνίας!
Η «Διαμεσολάβηση» όντως μπορεί να βοηθήσει στην εξωδικαστική επίλυση των διαφορών και στην απονομή της δικαιοσύνης.
Έχω να κάνω δύο γενικές παρατηρήσεις (πέρα από τις κατ’ άρθρο):
(1) Η μεταφορά της Οδηγίας στην Εθνική Νομοθεσία περιλαμβάνει μια σημαντική «διαστρέβλωση» ολόκληρης της διαδικασίας με την «υποχρεωτική» εμπλοκή δικηγόρων ως διαμεσολαβητού, παράστασης και πιστοποίησης των διαμεσολαβητών. Είναι «απαράδεκτο».
(2) Ας μην ξεχνάμε την «αιτία» που προκαλεί την ανάγκη για διαμεσολάβηση. Και αυτή δεν είναι παρά η αναποτελεσματική λειτουργία των Δικαστηρίων. Εκεί το Υπουργείο έχει πολλή δουλειά να κάνει και πρώτα απ’ όλα να θέσει καταληκτικές ημερομηνίες, ποσοτικοποιήσει το έργο των Δικαστηρίων, να το μετράει και να το αξιολογεί. Με «κέντρο τον πολίτη» είπαμε! Όχι πως θα γίνει πιο εύκολη, λίγη και αναπαυτική η δουλειά των δικαστών. Για δείτε τι έχει κάνει η Τουρκία με τη μηχανοργάνωση της Δικαιοσύνης!!!!!!!!!!!
Γιατί να μην υπάρχει και ανάλογη διαμεσολάβηση για τις αστικές διαφορές μεταξύ φυσικών ή νομικών προσώπων και κράτους;
Επιτέλους,…ΦΩΣ στο σκοτεινό τούνελ της χρονοβόρας απονομής της δικαιοσύνης που ισοδυναμεί με αρνησιδηκία! Αλλη μια ευκαιρία από την κυνέρνηση να αλλάξουμε νοοτροπία!
θεωρώ αυτονόητο, εφόσον η συμφωνία υπαγωγής σε διαμεσολάβηση θα έχει τα αποτελέσματα του άρθρου 9, ότι ο έγγραφος τύπος θα πρέπει να ορίζεται ως συστατικός.
επίσης, εφόσον επιτευχθεί συμφωνία στα πλαίσια της διαμεσολάβησης, δεδομένου ότι αυτή θα έχει εν δυνάμει εκτελεστότητα, θα πρέπει οπωσδήποτε να περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού έγγραφου, ώστε ο Συμβολαιογράφος να εκδίδει απόγραφο, όπως ήδη εκδίδουν οι Συμβολαιογράφοι σύμφωνα με το Νόμο για άλλες περιπτώσεις. Δηλαδή για την ασφάλεια της διαδικασίας θα πρέπει να απονέμεται εκτελεστότητα στο πρακτικό επίλυσης της διαφοράς μόνον εφόσον είναι δημόσιο έγγραφο, στα οποία δημόσια έγγραφα περιλαμβάνονται σύμφωνα με το Νόμο και οι συμβολαιογραφικές πράξεις.
Προσθήκη: ο έγγραφος τύπος θα έχει συστατικό χαρακτήρα για το κύρος της συμφωνίας διαμεσολάβησης. Θα βεβαιώνεται το γνήσιο της υπογραφής από δικηγόρο ή δημόσια αρχή.