Σκοπός του παρόντος μέρους είναι:
α) η δημιουργία πλαισίου λειτουργικών προδιαγραφών για τη μίσθωση ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια και
β) η δημιουργία ενός νέου και καινοτόμου συστήματος κατάταξης καταλυμάτων που βασίζεται στην αρχή της βιωσιμότητας και λαμβάνει υπόψη το περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα.
Το νομοσχέδιο είναι απλά μια προσπάθεια νομικής κάλυψης της κυβέρνησης στο κυνήγι της βραχυχρόνιας μίσθωσης υπέρ των ξενοδόχων και υπέρ της μακροχρόνιας μίσθωσης.
Είναι πέρα για πέρα αντισυνταγματικό καθώς αντιμετωπίζει τους πολίτες με δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Πρακτικά μας λέει: «Αν διαθέσετε την περιουσία σας σαν Airbnb τα σπίτια σας είναι απαράδεκτα, είστε παράνομοι και θα σας σκίσω, ενώ αν τα διαθέσετε στην μακροχρόνια μίσθωση τα σπίτια σας είναι τέλεια και τόσο ασφαλή που δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα. Αντιθέτως είναι τόσο ωραία που θα σας ανταμείψω».
Θα ξεκινήσω λέγοντας οτι είμαι ιδιοκτήτης ξενοδοχείου σε ένα χωριό των 150 μόνιμων κατοίκων στον Παρνασσό. Έχω το μοναδικό ξενοδοχείο στο χωριό μου (λειτουργία από το 2008)και ένα από τα ελάχιστα της γύρω περιοχής. Τα δωμάτια που διαθέτω είναι 10 με δυναμικότητα 25 κλινών. Στο ίδιο χωρίο των 150 κατοίκων, υπάρχουν 15 ολοκληρωμένα σπίτια που χρησιμοποιούνται ως airbnb και τουλαχιστον πέντε ακόμα που ετοιμάζονται για τον ίδιο σκοπό. Η δυναμικότητα όλων αυτών των σπιτιών μαζί, φτάνει περίπου στις 200 κλίνες. Η επιχείρηση μου είναι οικογενειακή (3 άτομα) και αυτή είναι η μόνη μας απασχόληση και πηγή εσόδων. Αντίθετα όλοι όσοι διαχειρίζονται αυτά τα σπίτια είναι είτε συνταξιούχοι, είτε εργαζόμενοι σε κάποιο άλλο τομέα και αυτή η ασχολία είναι γι αυτούς ένα εξτρα εισόδημα το οποίο στερούμαστε εμείς ως νόμιμοι ξενοδόχοι. Θα ήθελα λοιπόν να τονίσω πως για να μπορέσω να πάρω άδεια λειτουργίας έπρεπε να τηρήσω όλες τις προδιαγραφές που μου υπέδειξε ο νόμος και δεν ήταν ούτε λίγες, ούτε προσιτές(με αρχική επένδυση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ). Σε αντίθεση τα σπίτια που ενοικιάζονται έχουν δεχτεί ελάχιστες εως καθόλου μεταποιήσεις και όμως παρέχουν ξενοδοχειακές υπηρεσίες χωρίς προδιαγραφές. Είναι λοιπον κι αυτά σαν ξενοδοχεία απλώς με περισσότερα κέρδη, λιγότερα έξοδα και λιγότερες έως καθόλου υποχρεώσεις απέναντι στο νόμο. Από τη στιγμή που τα συγκεκριμένα σπίτια έγιναν υπεράριθμα στο χωριό και την περιοχή μου, η ζήτηση στο ξενοδοχείο μειώθηκε(σπάνια υπάρχει πληρότητα) σε αντίθεση με τη δική τους. Πως εγώ και η οικογένεια μου μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτές τις συνθήκες; όταν ο ανταγωνισμός είναι τόσο άνισος και κανένας ανώτερος δεν φαίνεται να κάνει κάτι γι αυτό; Θα ήθελα να δώσω ένα πράδειγμα πριν παραθέσω την πρόταση μου προς τον κάθε αρμόδιο: για επιχειρήσεις όπως βενζινάδικα, χασάπικα, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια και ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε, υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές νόμιμης λειτουργίας. Αν λοιπόν κάποιος ανοίξει μια τέτοια επιχείρηση χωρίς να τηρεί αυτές τις προδιαγραφές, θεωρείται παράνομος, διώκεται από τον νόμο και τελικά κλείνει. Πώς γίνεται λοιπόν τα σπίτια που στην ουσία λειτουργούν ως ξενοδοχεία χωρίς προδιαγραφές ξενοδοχείων να μη διώκονται από το νόμο; Η αδικία αυτή θα πρέπει να διορθωθεί ώστε να διασφαλιστεί η επίβιωση των ξενοδοχείων. Οι επιπρόσθετες προδιαγραφές που ζητούνται με το παρόν νομοσχέδιο είναι μηδαμινές μπροστά σε αυτές που τηρεί ένα ξενοδοχείο. Πρόκειται για αθέμιτο ανταγωνισμό και κερδοσκοπία εις βάρος των ξενοδόχων σε όλη την Ελλάδα. Η δυνατότητα μετατροπής σπιτιών σε airbnb θα πρέπει να καταργηθεί και όλες οι άδειες που έχουν δοθεί να πάψουν να ισχύουν. Αν κάποιος επιθυμεί να παρέχει ξενοδοχειακές υπηρεσίες να ανοίξει ξενοδοχείο με όλες τις προδιαγραφές και υποχρεώσεις που συνοδεύουν τη συγκεκριμένη προτοβουλία και όχι να κάνει την αποθήκη ή το σπίτι του «ξενοδοχείο». Ελπίζω να λάβετε υπόψιν σας τα λόγια μου κυρία υπουργέ και λοιποί υπεύθυνοι. Σας ευχαριστώ πολύ!
Διατάξεις οι οποίες οδηγούν σε φτωχοποίηση των ατόμων που ασχολούνται (με υψηλή συμμόρφωση) μ’ έναν κλάδο του τουρισμού. Αντισυνταγματικές διατάξεις που αφήνουν ορθάνοιχτη την πόρτα για διαφθορά/χρηματισμό. Διατάξεις που «ταϊζουν» άλλους κλάδους για να μην υπάρχουν γκρίνιες. Διατάξεις που ωφελούν εξόφθαλμα τους ξενοδόχους. Αφήστε τον κόσμο να πάρει τις ανάσες του, να ζήσει αξιοπρεπώς και μη μας αντιμετωπίζετε σαν υποζύγια ρίχνοντας όλα τα βάρη σ’ εμάς (καθ’ υπόδειξη του ΞΕΕ). Ο λαός πλήρωσε και πληρώνει για να σωθούν οι τράπεζες, πληρώνει την αισχροκέρδεια στην ενέργεια, πληρώνει την ακρίβεια, δίνετε ψίχουλα και τα ξαναπαίρνετε στο πολλαπλάσιο, φορολογείτε και τον αέρα που αναπνέουμε και τώρα θέλετε να κάνετε κοινωνική πολιτική με την ατομική περιουσία? Συζητήστε με όσους ξέρουν καλά την βραχυχρόνια μίσθωση και πάψτε να σπέρνετε τον διχασμό μεταξύ κοινωνικών ομάδων.
Παρατηρήσεις:
1. Σύμφωνα με την εν ισχύι εγκύκλιο το ΤΑΚΚ επιβάλλεται να εισπράττεται κατα την διάρκεια διαμονής του επισκέπτη και πριν από την αναχώρηση του, δηλαδή σκοπίμως αποκλείεται η πληρωμή κατά τον χρόνο της κράτησης. Αυτό είναι λανθασμένο! Η απαίτηση επιπροσθέτων ποσών μετά την κράτηση ειναι ηθικά μεμπτή, ΜΗ ΚΑΤΑΝΟΗΤΗ από τους επισκέπτες και δυσφημεί τον κλάδο καί την χώρα. Εάν , αντιθέτως, προς αποφυγή των προηγουμένων, εισπραχθεί από τον ιδιοκτήτη/επιχειρηματία κατά την κράτηση , τότε δεν διαχωρίζεται φορολογικά και θεωρείται μέρος του μισθώματος και φορολογείται, δηλαδή καταβάλλεται φόρος επί φόρου που είναι αντισυνταγματικό καί νομικά έωλο!!!! Προτείνω το ΤΑΚΚ να συνυπολογίζεται αυτόματα επί του συνολικού μισθώματος: π.χ. για μιά κράτηση 10 ημερών αξίας 1000 ευρώ, σε ενα ξενοδοχείο 5 αστέρων ή μια έπαυλη 100μ2, να λογίζεται αυτόματα ως ΤΑΚΚ το ποσό των 150 ευρώ (10ημ x € 15 = € 150) καί ως μίσθωμα/εισόδημα 850 ευρώ ( είσπραξη € 1000 – ΤΑΚΚ € 150 = € 850 αξία μίσθωσης) καί όχι – όπως μέχρι τώρα – να λογίζεται ως μίσθωμα/εισόδημα το σύνολο των 1000 ευρώ… εν άλλοις λόγοις να είναι δυνατή η προείσπραξη του ΤΑΚΚ κατά την κράτηση, ανεξαρτήτως της χρονικής στιγμής της διαμονής.
2. Ωρισμένα μέτρα δεν έχει νόημα να επιβάλλονται οριζοντίως. Π.χ. σε μία τουριστική επιπλωμένη έπαυλη ειδικού καθεστώτος τι νόημα έχει η «απεντόμωση/μυοκτονία» ??? πού θα γίνει? στον κήπο??? Το αυτό ισχύει καί για τις «σημάνσεις διαφυγής»!!! Σε μια ισόγεια τουριστική επιπλωμένη έπαυλη ειδικού καθεστώτος , που βρίσκεται αυτόνομα σε δικό της οικόπεδο και διαθέτει παντού , σε κάθε χώρο, πόρτες, μπαλκονόπορτες καί παράθυρα σε ύψος 1 μέτρου από το έδαφος κάτι τέτοιο στερείται νοήματος και απλώς θα καταστρέψει την αρχιτεκτονική του χώρου, εις βάρος του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος!
3. Η διάταξη περί «χρήσης κύριας κατοικίας» πρέπει να αναθεωρηθεί και εξειδικευθεί . Χάριν των βραχυχρονίων, εγκαταλελειμμένοι ισόγειοι χώροι πόλεων πού πλέον, με τα δεδομένα της σημερινής εποχής, είναι άχρηστοι ως π.χ. καταστήματα ή αποθήκες, κατέστη δυνατό να αξιοποιηθούν προς όφελος όλων!
4. Εν κατακλείδι, μην ξεχνάμε ότι ειδικά για την Αθήνα, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις την βοήθησαν να ανακαινισθεί και εκεί που έβλεπες βρωμερά γιαπιά – σαράβαλα, τίγκα στα σκουπίδια , τώρα βλέπεις ζωντάνια, μια μητροπολιτική ατμόσφαιρα και πάμπολλες μικρές, όμορφες επιχειρήσεις που ανήκουν και εργάζονται σε αυτές νέοι άνθρωποι.
5. Ως εκ τούτου, συστηματική εκρίζωση των βραχυχρονίων μισθώσεων θα έχει γενικότερες καί μακροπρόθεσμες συνέπειες στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο καί σε πολλούς τομείς του οικονομικού γίγνεσθαι.
6. Τέλος, πολύ μικρή σχέση έχουν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις με το πρόβλημα στέγασης των μη εχόντων ακίνητη περιουσία, όπως αποδεικνύεται πολλαπλώς και ποικιλοτρόπως καί με παραδείγματα πολλών πόλεων του εξωτερικού !!! Επιπροσθέτως, όσο αφορά στην Ελλάδα, κανένας ιδιοκτήτης δεν θέλει να μπλέξει με τον κάθε κακοπληρωτή, που θα του φεσώσει νοίκια, κοινόχρηστα και λογαριασμούς και θα του βγάλει και την ψυχή και θα πληρώσει και δικηγόρους για να πάρει το ακίνητο του πίσω – και με ζημιές – μετά από μήνες… καί που η παρουσία καί μόνο ενός τέτοιου κακοπληρωτή θα καθιστά ακόμη και την πώληση του ακινήτου αδύνατη??…καί όλα αυτά για να το νοικιάζει μακροχρόνια για πόσα κάθε μήνα είναι η επιδίωξη??? … τα 300-400 ευρώ του παρελθόντος είναι ζήτημα εάν τώρα φτάνουν για 3-4 σακκούλες supermarket, εδώ που φτάσαμε…συνεπώς, ακόμη και αν καταργηθούν πλήρως οι βραχυχρόνιες, στις μακροχρόνιες ΔΕΝ θα πάνε τα ακίνητα.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Πρόταση αναφορικά με τις προδιαγραφές του νομοσχεδιου: Να υπάρχει πιστοποίηση του καταλύματος από αρμόδιο φορέα οτι πληρουνται οι απαραιτητες προϋποθέσεις-προδιαγραφες και να έχει και ρόλο συμβουλευτικο. Αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις δεν θα δύναται το κατάλυμα να λειτουργήσει. Η πιστοποίηση θα είναι ετήσιας διάρκειας και κατα την ημερα της συμφωνημενης ημερομηνιας ελεγχου απο την υπηρεσία θα προβλεπεται ημερησια αποζημιωση.Με τον τρόπο αυτό ο χαρακτήρας παρέμβασης-ελέγχου είναι και ποιοτικός αλλά διατηρει και τον ανθρωποκεντρικό της χαρακτηρα.
Δεν χρειαζόμαστε νομοσχέδια και προτάσεις με δυσαναλογα-υπερβολικά-εξοντωτικα πρόστιμα που υπερτονιζουν τη δύναμη του ελεγχου και της εξουσιας, δημιουργώντας μεγάλη ανασφαλεια,υψηλο άγχος και υπερμετρο φόβο στους πολιτες.
Χρειαζόμαστε ως άνθρωποι ενα πλαισιο κανονων ωστοσο σε μια βαση σεβασμού, ατανοησης και υποστήριξης που δεν θα δημιουργεί τρόμο και αγανάκτηση. Η εστιαση πρεπει να δίνεται στην έννοια της βελτίωσης με λογικές συνεπειες και όχι σε αυτή της επιβολής και της ιδιαιτερα αυστηρης τιμωριας που δημιουργεί την αισθηση περι εγχειρηματος αφανισμου και επακόλουθα συναισθήματα θυμού, φοβου και απογοητευσης.
Επειδή έχουμε ανεχτεί πολλά και μιλώ ως ιδιώτης με ακίνητη περιουσία. Αφού εμείς είμαστε οι βλάκες που πληρώνουμε μονίμως και στηρίζουμε αυτήν την οικονομία που έχετε καταστρέψει όλα αυτά τα χρόνια, όλοι εσείς που διαχειρίζεστε το δημόσιο χρήμα, ακούστε αυτό… Κρατιόμαστε ακόμα με αξιοπρέπεια, γιατί είμαστε πρώτα απ’όλα άνθρωποι, αλλά δεν θέλουμε και πολύ ακόμα για να εξαγριωθούμε, γι’αυτό παρακαλούνται οι εξυπνάδες σας να παραμείνουν στα καφέ με τους ομοίους σας. Γι’αυτό λοιπόν αποσύρετε αυτό το ΑΙΣΧΟΣ άμεσα, και μαζί με αυτό και το κατάπτυστο ΤΑΚΚ και μη μας κουνάει το δάχτυλο η κ. Υπουργός, γιατί σε αυτήν την θέση την έβαλε ο λαός για να υπηρετεί τον λαό, ήτοι τους πολλούς όχι τους λίγους και αν θέλει να μιλήσουμε και να παίξουμε το παιχνίδι μιλάμε και με αριθμούς όποτε θέλει.
Δεν εξυπηρετεί κανένα δημόσιο συμφέρον η ψήφισα του νομοσχεδίου. Έχει για μία ακόμη φορά φοροεισπρακτικό χαρακτήρα πάνω στην ιδιωτική περιουσία . Έδωσε και δίνει δουλειά σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού και ανέστησε την οικονομία που είχατε καταστρέψει. Βολεύονται οι ξενοδόχοι οι οποίοι μάλιστα χρηματοδοτήθηκαν από τις τράπεζες που ο κόσμος ανακεφαλαιοποίησε με τα χρήματά του. Πηγαίνετε να κάνετε ελέγχους στα ξενοδοχεία των τεράστιων τζίρων που δεν δείχνουν παρά μόνο ένα μέρος από τα κέρδη τους. Πηγαίνετε να ελέγξετε αν έχουν νόμιμα το προσωπικό τους και τις συνθήκες του ωραρίου του. Κάντε εκεί ελέγχους και αφήστε τον κοσμάκη που ΜΟΝΟΣ του έφτιαξε ,ανακαίνισε και έδωσε ανάσα στην οικονομία της Ελλάδας. Ή μήπως η κυβέρνηση έκανε τίποτα για να βελτιώσει την οικονομία και δεν το βλέπουμε ? Δώστε λεφτά από τον προϋπολογισμό για να ανοίξουν τα κλειστά σπίτια που είναι πολλά και καλύψτε νομοθετικά και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ τον ιδιώτη από τους κακοπληρωτές. Τότε θα δοθούν σπίτια στην μακροχρόνια αλλιώς μην περιμένετε άδικα. Κλειστά θα τα βλέπετε και όσα ανοίξουν οι τιμές ενοικίων θα είναι εκεί που πρέπει , το οποίο εκεί που πρέπει με βάση τη φορολόγηση που έχετε είναι ΨΗΛΑ ! Φθηνα ενοίκια ΤΕΛΟΣ έτσι και αλλιώς …. ! Υπαίτιοι εσείς.
Η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί σημαντικό μέρος του τουριστικού οικοσυστήματος, αλλά το υφιστάμενο πλαίσιο ρυθμίσεων περιέχει ανισότητες που επιβαρύνουν δυσανάλογα τους μικρούς ιδιοκτήτες. Ένα ισορροπημένο σύστημα που περιλαμβάνει κίνητρα, απλούστερες διαδικασίες και δίκαιη φορολόγηση μπορεί να προωθήσει τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου και να διασφαλίσει τη συνεργασία με τις ξενοδοχειακές μονάδες.
Η επιβολή τελών αποτελεί ανάσχεση στην εύρυθμη λειτουργία καθώς αποτελεί ποσοστό μεγαλύτερο από το 15% της τιμής και περίπου το 30% του κερδους. Αποτελεί εμπόδιο στην άσκηση της επιχειρηματικότητας και δεν είχε υπολογίστει στον αρχικό σχεδιασμό. Η έλλειψη σταθερής φορολόγησης αποτελεί αντικινητρο στην επιχειρηματικότητα και ανάσχεση στην ανάπτυξη. Μειώνει την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος της χώρας και ωθεί την μεγάλη πλειοψηφία των Ευρωπαίων τουριστών σε χώρες εκτός εε όπως Αλβανία και Αίγυπτο
Καταλαβαίνουμε
ΠΩΣ Ο ΣΚΟΠΌΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΘΈΤΗ ΣΕ ΣΧΈΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΒΡΑΧΥΧΡΌΝΙΑ ΜΊΣΘΩΣΗ ΕΊΝΑΙ ΕΊΤΕ ΠΡΟΪΌΝ ΠΛΆΝΗΣ ΕΙΤΕ ΚΑΚΌΒΟΥΛΗ ΠΡΆΞΗ
Προτείνουμε
Α) Στην Ολομέλεια να ασκήσει σχετικό κοινοβουλευτικό έλεγχο
Β) Στην Επιτροπή Κοινοβουλευτικής Δεοντολογίας να σας ελέγξει
Γ) Να Ζητηθεί από την Σχετική Υπηρεσία της Βουλής να κοστολογήσει το Νομοσχέδιό σας, ως έχει, για επίπτωση στο GDP (αξία όχι ποσοστό) της χώρας για το πρώτο χρόνο εφαρμογής από την ψήφισή του.
Αφού ξεπεράσει κανείς την αρχική σύγχυση, που προκαλεί μια προσεκτική ανάγνωση, συνειδητοποιεί πως ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι άλλος από τον δηλωθέντα που ήταν άλλωστε γνωστός και καλοδεχούμενος.
Τα Ταχυδακτυλουργικά Κόλπα
Βασικός κανόνας για να δουλέψουν, είναι ο αποπροσανατολισμός του παρατηρητή, ώστε κάτι που διαφορετικά θα γινόταν εύκολα αντιληπτό, να περάσει απαρατήρητο.
Ο Αποπροσανατολισμός
Επί του παρόντος: λάθη, επιπόλαιες παραλήψεις, καταπάτηση συνταγματικών δικαιωμάτων και αρχών δικαίου, διαστρέβλωση της αγοράς, εκφοβισμός…
1. οι προτεινόμενες προδιαγραφές για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, παρότι καλοδεχούμενες, είναι τρομερά κακογραμμένες. Αυτό αποκαθίσταται εύκολα με την έκδοση προεδρικού διατάγματος.
2. Είσοδος αρχών χωρίς εισαγγελέα κ.ο.κ. Αντισυνταγματικό. Φτιάχνετε εύκολα, θα το αλλάξετε να ισχύει μόνο για επιχειρήσεις.
3. Απαγόρευση δυνατότητας παροχής εξηγήσεων . Αντισυνταγματικό. Φτιάχνετε εύκολα.
4. Αναίτιος εκφοβισμός για παρενόχληση τουριστών και ιδιοκτητών από τις αρχές. Αυτό δεν θα το αλλάξετε, για να σας θυμώσουμε και να έχουμε με κάτι να ασχολούμαστε.
5. Το απροσδιόριστο φταίξιμο της βραχυχρόνιας μίσθωσης για όλα τα δεινά των ξενοδόχων και των πολιτών. Ευφάνταστα μυθεύματα. Διαβάστε την αιτιολογική έκθεση…
6. Κανένας χρόνος προσαρμογής της αγοράς. Θα το αλλάξετε σε 3-4 μήνες και θα μας πείτε πως είναι δήθεν και ικανό διάστημα για προσαρμογή.
7. Πρόστιμο 5,000 ευρώ. Εκδικητικό. Αντίκειται στη αρχή της αναλογικότητας. Φτιαχνεται ευκολα.
8. Αιφνίδια απαγόρευση λειτουργίας χιλιάδων airbnb που λειτουργούν άνω της πενταετίας νόμιμα. Αντισυνταγματικό (άρ.5 παρ. 1 Σ). Φτιάχνετε εύκολα.
Και άλλα αρκετά…
Το Απαρατήρητο – το κόλπο
Παρότι ο έλεγχος θεμάτων ασφαλείας και βασικής παροχής ήταν αναμενόμενα και καλοδεχούμενα, η έκπληξη είναι πως από όλους τους φορείς που θα μπορούσαν να ασκήσουν τον έλεγχο αυτό, επιλέχτηκε το Υπουργείο Τουρισμού. Το ίδιο και για το πιστοποιητικό κατάταξης βάση περιβαλλοντικών κριτηρίων από το ΞΕΕ.
Τι Σημαίνει αυτό
Δίνουν στον λύκο να φυλάξει τα πρόβατα. Έκδηλα οι απόψεις του Υπουργείου Τουρισμού είναι ίδιες εδώ και χρόνια με το ΞΕΕ και το ΣΕΤΕ με τις ευφάνταστες πληρωμένες μελέτες τους, με ελλιπή βιβλιογραφία, ξεκάθαρα να δηλώνουν πως τα Airbnb είναι αθέμιτοι ανταγωνιστές και πως θα έπρεπε να τους απαγορευτεί η λειτουργία.
Κοινώς λυμαίνονται την πελατεία των βραχυχρόνιων μισθώσεων – όλα τα άλλα που λένε είναι δικαιολογίες και μάλιστα κακής ποιότητας- ασχέτως αν επαναλαμβάνονται διαρκώς και προκαλούν κοινωνικό στίγμα στους ντόπιους που έχουν 1-2 airbnb.
Έχουν πασιφανές συμφέρον να εμποδίσουν οποιοδήποτε συγκριτικό πλεονέκτημα ή να δυσκολέψουν την λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης και τέλος απλώς να την καταστήσουν ασύμφορη οικονομικά και ψυχολογικά, όπως συμβαίνει με το παρόν.
Το Υπουργείο Τουρισμού έχει εμφανή Σύγκρουση Συμφερόντων εδώ.
Αν θυμάστε
Ανεξαρτήτως κυβέρνησης το Υπουργείο Τουρισμού ανέκαθεν είχε σταθερή άποψη για την βραχυχρόνια μίσθωση – αν αναλογιστεί κανείς την καλή οργάνωση του ΞΕΕ και του ΣΕΤΕ δεν είναι παράξενο… Καταλαβαίνουμε πως δεν καταφέρατε να πνίξετε τα Airbnb εν τη γενέσει, παρακαλούμε, έστω και τώρα, μετά από όλα αυτά τα χρόνια, αφουγκραστείτε την αγορά και κάντε μια έντιμη προσπάθειά να μας βοηθήσετε να βελτιώσουμε το, εθνικού πλέον συμφέροντος, προϊόν μας και να μας προστατέψτε, όπως κάνετε για τα ξενοδοχεία.
Καταλαβαίνουμε
ΠΩΣ Ο ΣΚΟΠΌΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΘΈΤΗ ΣΕ ΣΧΈΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΒΡΑΧΥΧΡΌΝΙΑ ΜΊΣΘΩΣΗ ΕΊΝΑΙ ΕΊΤΕ ΠΡΟΪΌΝ ΠΛΆΝΗΣ ΕΙΤΕ ΚΑΚΌΒΟΥΛΗ ΠΡΆΞΗ
Προτείνουμε
Α) Στην Ολομέλεια να ασκήσει σχετικό κοινοβουλευτικό έλεγχο
Β) Στην Επιτροπή Κοινοβουλευτικής Δεοντολογίας να σας ξεσκονίσει
Γ) Να Ζητηθεί από την Σχετική Υπηρεσία της Βουλής να κοστολογήσει το Νομοσχέδιό σας, ως έχει, για επίπτωση στο GDP (αξία όχι ποσοστό) της χώρας για το πρώτο χρόνο εφαρμογής από την ψήφισή του.
Τελος
Δ) Να δώσετε εναύσματα στα μέλη του ΞΕΕ και του ΣΕΤΕ να αρχίσουν να κτίζουν/επισκευάζουν και κατοικίες για αστικές μισθώσεις. Tόσες εκτοντάδες χιλιάδες κλίνες σχεδιάζουν άλλωστε. Προφανώς έχουν εντρυφήσει με όλες αυτές τις μελέτες που έχουν κάνει και νοιάζονται βαθύτατα για τα προβλήματα κατοικίας στην Ελλάδα οπότε θα τους είναι εύκολο.
Ε) Αν θέλετε να ασκείτε έλεγχο στην βραχυχρόνια μίσθωση δώστε μία ευκολονόητη και ταχύρρυθμη διαδικασία ‘ώστε τα επαγκελματικά Airbnb να έχουν δυνατότητα να ενταχθούν στο Υπουργείο Τουρισμού ως απλά τουριστικά καταλύματα και ως τέτοια να απευθυνθούν στο Υπουργείο σας, αλλά με λειτουργία ολόκληρη την σεζον, χωρίς τους εκδικητικούς περιορισμούς λίγων ημερών (βλέπε 30, 60 μέρες) και να αναιρεθούν τα εδάφια προηγούμενων νομοθετημάτων σας, που επιτρέπουν σε Δήμους να επιλέγουν πόσα (και ποια?) απλά τουριστικά καταλύματα ή βραχυχρόνιες μισθώσεις θα λειτουργούν – διότι έχετε δημιουργήσει την δυνατότητα να βρουν έδαφος δόλιοι και χειραγωγούμενοι έλεγχοι της αγοράς. Τα απλά airbnb, εκτός από τους βασικούς κανόνες ασφαλείας και ποιότητας που νομοθετείτε, αφήστε τα ώς έχουν.
Τα εξωφρενινα 8 ευρώ θα κλείσει τα μικρά διαμερίσματα τα οποία δεν είναι κατάλληλα για οικογένειες και γενικα δεν δινουν λυση στο στεγαστικο προβλημα.Επισης στοχεύουν στο να μην ελκύουν τον μέσο ξενοντουριστα αλλά μόνο αυτούς που μπορούν να καταβάλλουν με άνεση αυτό το ποσό? Δεν θα υπάρξει μείωση του τουρισμού άραγε? Αλλά μάλλον στοχεύουν στις ξενοδοχειακες μονάδες.
Δεν υπάρχει λόγος για ασφάλεια καθώς οι πλατφορμες καλύπτουν αυτή την ασφάλεια. Τα υπόλοιπα ήδη τα τηρούμε χωρίς να μας πει το κράτος για τα αυτονόητα.
H υποχρέωση για πυροσβεστήρα φαρμακείο τηλέφωνα ανάγκης και ανιχνευτές καπνού είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Η ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές και τραυματισμό γιατί να επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες αφού οι ίδιες οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης καλύπτουν ασφαλιστικά και τον ιδιοκτήτη και τον πελάτη. Αυτό μοιάζει δωράκι στις ασφαλιστικές εταιρείες.
ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΌ : δεν αναφέρει χρονικό διάστημα συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις ..δεν δίνεται κανένα χρονικό περιθώριο συμμόρφωσης ΤΟ οποίο πρέπει να είναι τουλάχιστον 6 μήνες !
ΚΑΙ το ακόμη ΣΗΜΑΝΤΙΚΌΤΕΡΟ : ΤΑ πρόστιμα είναι εξοντωτικά για τους μικροϊδιοκτήτες !! 5000 ευρώ !!! και μάλιστα να είναι στο έλεος της κρίσης των οργάνων ελέγχου σε ένα τόσο γενικόλογο κείμενο ? πχ δεν ορίζεται αριθμός πυροσβεστήρων ανά τ.μ.Να δίνεται στον πρώτο χρόνο εφαρμογής των διατάξεων περιθώριο συμμόρφωσης μετά το πρόστιμο με επανέλεγχο και μείωση του προστίμου κατά 80% όταν διαπιστώνεται η συμμόρφωση. Το νομοσχέδιο μοιάζει τιμωρητικό και εισπρακτικό ειδικά για τους μικροϊδιοκτήτες .Επίσης δεν προβλέπεται ένσταση από την πλευρά των ιδιοκτητών.
ΤΕΛΟΣ αν και αφορά άλλο νομοσχέδιο …μειώστε το τέλος ανθεκτικότητας για τα απλά διαμερίσματα …ειναι εξωπραγματικό τα 8 ευρώ /ημέρα…ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ. το πολύ 3 ευρώ την ημέρα να πάει από 1.5 που ηταν …που ακούστηκε 600% αυξηση !!
Στον κυριο που ειπε οτι δεν παιρνουν στοιχεια τα Airbnb.Ταυτοτητα και ΑΦΜ παιρνουν.Και μαλωνουν με τους επισκεπτες διοτι δε θελουν να δινουν στοιχεια ταυτοτητος και ειδικα ΑΦΜ!!!!!!!!
Εκτος απ την αντισυνταγματικοτητα του νομοσχεδιου για τους επιτοπιους ελεγχους με φυσικη παρουσια μεικτων κλιμακιων χωρις να συντρεχουν νομικοι λογοι,τιθεται και θεμα αθεμιτου αναγωνισμου και προσπαθεια επικυριαρχιας των ξενοδοχων εναντι των ιδιοκτητων των airbnb.Αυτο διοτι οι ελεγχοι και οι βεβαιωσεις καταληλοτητας και λειτουργιας θα πραγματοποιουνται απο πολ.Μηχανικους και εμπειρογνωμονες του ΞΕ.Αυτο ειναι πρωτακουστο!!!!!!!!!Αυτοι δηλαδη οι οποιοι διωκουν τα airbnb ενω και οι ιδιοι υποκεινται σε κρατικους ελεγχους,θα ειναι αυτοι που θα ελεγχουν και θα πιστοποιουν τα καταλυματα!!!!!!!!Τα δε προστιμα δεν ειναι απλα τιμωρητικα αλλα καταστροφικα.Και φυσικα τιθονται και αλλα θεματα σε περιπτωση που το καταλυμα ειναι ενοικιασμενο.Γιατι κατι τετοιο δε συμβαινει ΚΑΙ στα ξενοδοχεια????Ακομη ΚΑΙ στα ξενοδοχεια ισχυει ο νομος του ασυλου.Στα airbnb ΠΩΣ θα μπεις με το ετσι θελω?????
Όταν έρχεται ο επισκέπτης ζητούνται τα στοιχεία του διότι καταχωρούνται τον επόμενο μήνα στην ΑΑΔΕ μαζί με τις μέρες παραμονης και το συνολικό αντίτιμο. Η καταχώριση στην ΑΑΔΕ είναι γραφιοκρατια πρεπει να καταργηθεί η να το κάνουν και ξενοδόχοι. Το ρβνβ δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τα ξενοδοχεία διότι δεν έχει παροχές όπως τα ξενοδοχεία. Μην το καταστρεφεται αφορά τους μικρομεσαίο ψηφοφόρους.
Αγαπητή κ.Κεφαλογιάννη, είμαι μονογονέας ενός 8χρονου παιδιού που μεγαλώνω εδώ και 5,5 χρόνια αποκλειστικά μόνη μου χωρίς καμία οικονομική βοήθεια από κανέναν άλλον.Το επάγγελμά μου είναι ηθοποιός που λόγω της μονογονεικοτητας αλλά και στη συνέχεια μέσα στην κρίση του covid, με τα θέατρα κλειστά για 3 χρόνια ήταν αδύνατον να εξάσκηση. Για την επιβίωση της μονογονεικής μου οικογένειας βρήκα λοιπόν την εξής διέξοδο: να μετατρέψω ένα γραφείο που ήμουν συνιδιοκτήτρια με την υπέργηρη μητέρα μου στο κέντρο του Ηρακλείου Κρήτης και που εγκατέλειψε εν μια νυκτί λόγω της υγειονομικής κρίσης η τότε ενοικιάστριά μου και που δεν μπορούσα να βρω κανέναν να το νοικιάσει με τα πάντα κλειστά τότε, να το ανακαινίσω λοιπόν και να το μετατρέψω με απίστευτες στερήσεις και αγώνα και δανεικά από τους οικείους μου σε ένα πολυτελές κατάλυμα με όλες τις σύγχρονες ανέσεις.
Χάρη σε αυτό το μικρό δίχωρο κατάλυμα το οποίο με την προσωπική μου μέριμνα και φροντίδα έχει μόνο ευχαριστημένους επισκέπτες ζω το παιδί μου και μένα κ.Υπουργέ. Και ναι, μπορεί τυπικά ακόμα να χαρακτηρίζεται ως γραφείο, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι είναι ένα υπέροχο λειτουργικό ηλιόλουστο διαμέρισμα, γωνιακό με 2 μπαλκόνια, πολυτελές μπάνιο, υπερσύγχρονη κουζίνα με εντοιχισμένες συσκευές, κλπ. Είμαστε ήδη στη διαδικασία αλλαγής χρήσης και περιμέναμε να προχωρήσουμε σε αυτήν.
Πως μπορείτε να μας στερήσετε την επιβίωση μας με μια υπογραφή για κάτι που είναι θέμα χρόνου να προχωρήσουμε σε αλλαγή χρήσης εφόσον αυτή είναι η αλήθεια και η μόνη πραγματικότητα? Έχουμε πλέον κατοικία και μάλιστα υπέροχη και ολοκαίνουρια και όχι γραφείο.
Σας παρακαλώ ξανασκεφτειτε το.. Δώστε μας το περιθώριο να προχωρήσουμε σε αλλαγή χρήσης εντός κάποιου εύλογου διαστήματος. Εμείς συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες
περιμεναμε να εγκριθει η τακτοποιηση ολου του κτιριου απο την Αρχαιολογια για να προχωρήσουμε σε αλλαγή χρήσης οι δύο που έχουμε κατοικία πλέον. Μην κάνετε αναδρομική ισχύ του νόμου. Είναι άδικο. Αν ισχύσει ο ορος κυρια χρηση κατοικιας με αναδρομικη ισχυ εμένα και το παιδι μου πάντως θα μας καταστρέψετε.. Σας μιλώ ως γυναίκα και μάνα, όπως είστε και σεις..
Η παρ. 1 του άρθρου 3 του σχεδίου αναφέρει:
α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης κατοικίας της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012
(Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό.
Ανατρέχοντας στο σχετικό σημείο που παραπέμπει(παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4759/2020) αναφέρεται:
95. Χώροι κύριας χρήσης των κτιρίων είναι όσοι προορίζονται για την εξυπηρέτηση της βασικής χρήσης του κτιρίου και την παραμονή των χρηστών του σε αυτούς, όπως είναι σε κτίρια κατοικίας τα υπνοδωμάτια, οι χώροι διημέρευσης, οι κουζίνες, τα γραφεία. Οι χώροι κύριας χρήσης έχουν για τα κτίρια, που κατασκευάζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ελεύθερο ύψος τουλάχιστον 2,50.
Θα πρέπει λοιπόν να αφαιρεθεί από το σημείο α της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του σχέδιο νόμου η λέξη «κατοικίας» καθώς στον νόμο 4067/2012 η κατοικία αναφέρεται ως παράδειγμα του τι ορίζεται ως χώρος κύριας χρήσης κτιρίου, οποιουδήποτε κτιρίου και όχι απαραίτητα ενός κτιρίου κατοικιών. Η συγκεκριμένη λέξη έχει δημιουργήσει έντονες παρανοήσεις καθώς έχει εκληφθεί σαν επικείμενη οριζόντια απαγόρευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε κτίρια που δεν έχουν χρήση πέραν αυτής των κατοικιών.
Η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 3α θέτει σοβαρό ζήτημα συνταγματικότητας, καθώς εξαιρεί από την αγορά ακίνητα που, μετά το 2011, άλλαξαν χρήση σε κατοικία. Τα ακίνητα αυτά, στα οποία έχουν επενδυθεί σημαντικά κεφάλαια, στερούνται πλέον της δυνατότητας αξιοποίησης μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, οδηγώντας σε παρακμή ολόκληρες γειτονιές καθώς δεν είναι κατάλληλα για κατοικίες μακροχρόνιας μίσθωσης και δεν υπάρχει πλέον ισχυρή ζήτηση για γραφεία σε αυτές τις περιοχές.
Ουδείς πιστεύει ότι οι πρώην χώροι γραφείων , καταστημάτων θα συνεισφέρουν στην αύξηση της προσφοράς κατοικίας για μακροχρόνια μίσθωση.
Θα πρέπει να διαγραφεί η λέξη “Κατοικίας” και να παραμείνει η φράση “κύριας χρήσης”
Οι Προδιαγραφές που προτείνονται είτε καλύπτονται από άλλους νόμους (πιστοποιητικό ηλεκτρολόγου) , είτε προσθέτουν ακόμη μια οικονομική και γραφειοκρατική επιβάρυνση (π.χ.ασφάλεια αστικής ευθύνης), σε όλους τους ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο για συμπληρωματικό εισόδημα και σε συνδυασμό με τα προτεινόμενα πρόστιμα , οδηγούν στο συμπέρασμα ότι δημιουργείται νέα εστία διαφθοράς (μέσω των ελέγχων) και εξυπηρετούν τα συμφέροντα άλλου κλάδου.
Τα νεα μετρα για την βραχυχρονια μισθωση ειναι αδικα,παρανομα και αντισυνταγματικα.Η βραχυχρονια μισθωση ηταν η μοναδικη διεξοδος για τους ανθρωπους της μεσαιας ταξης να εχουν ενα εξτρα εισοδημα για να καταπολεμησουν την ακριβεια και την οικονομικη πιεση της εποχης μας.Σε μια αληθινη δημοκρατια ο καθενας θα πρεπει να ειναι ελευθερος να αξιοποιησει το σπιτι του οπως αυτος θελει.Η αναγκαστικη συμορφωση με την απειλη επιβολης προστιμων ειναι αυταρχικη και καθε αλλο παρα δημοκρατικη.Ο ελεγχος μεσα στα σπιτια μας με την επιβλεψη αστυνομικων θυμιζει αλλες μαυρες εποχες.Αυτοι που πλητονται περισσοτερο ειναι οι φτωχοι που προσπαθουν να επιβιωσουν ενω κερδισμενοι βγαινουν οι ξενοδοχοι που μετα την εξοντωση μας θα ειναι ελευθεροι να ανεβασουν τις τιμες οπου θελουν αυτοι καθως δεν θα υπαρχει ανταγωνισμος.οι πελατες με τις κριτικες τους αξιολογουν πιο σωστα απο ολους τα καταλυματα.Η μονη λυση ειναι η αποσυρση των μετρων.Η ελευθερη αγορα θα πρεπει να ειναι ο μοναδικος κριτης για το ποιος θα πρεπει να μεινει στην βραχυχρονια μισθωση και ποιος πρεπει να φυγει.
Τα μέτρα ασφάλειας όπως οι πυροσβεστήρες και οι ανιχνευτές καπνού είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Το φαρμακείο που πρέπει να γίνει πιο συγκεκριμένο επίσης.
Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ασφάλεια όταν καλύπτεται από τις πλατφόρμες οι οποίες πληρώνονται και γι αυτό για τους ιδιοκτήτες που δουλεύουν αποκλειστικά με airbnb πχ.
Αυτά με τον εξαερισμό κλπ.. περιττά καθώς δεν θα νοικιάσεις σε βραχυχρόνια το υπόγειο. Θα έχει φως και παράθυρα.
Ο κλιματισμός γιατί να είναι υποχρεωτικός;;
Η μυοκτονία και απεντόμωση δεν φαίνεται κάπου πόσο συχνά ζητάει ο νόμος να γίνονται. Και γιατί να επιβαρύνεται το περιβάλλον και το διαμέρισμα με φάρμακα όταν δεν υπάρχει ανάλογο πρόβλημα; Αποκτάται και ανθεκτικότητα στα έντομα κλπ.. Όταν πάλι υπάρχει πρόβλημα εννοείται θα πρέπει κάτι να κάνεις γιατί διαφορετικά δεν θα έχεις πελάτες.
Γενικά είναι φανερό ότι οι νομοθέτες θέλουν να επιβαρύνουν την βραχυχρόνια. Τα 8 ευρώ στο τελος κλιματικής αλλαγής κλπ αυτό δείχνουν επίσης. Δεν είναι πιστευτό το επιχείρημα. Ότι δηλαδή πιέζουν τους ιδιοκτήτες για να ανοίξουν κατοικίες για μακροχρόνια ενοικίαση. Στην περίπτωση αυτή θα νομοθετούσαν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Δηλαδή θα μπορούσαν να αφαιρούν από το εισόδημα έξοδα συντήρησης (που δυστυχώς είναι μεγαλύτερα στην περίπτωση της μακροχρόνιας), άμεση έξωση των ενοικιαστών που δεν πληρώνουν κλπ .
Απλά χτυπούν την ιδιοκτησία. Εμφια και φόροι μεταβίβασης κλπ αυτό επίσης δείχνουν.
Πάρτε όσα μέτρα θέλετε ,βάλτε ότι ιδέα σας έρθει στο μυαλό για να πνίξετε τη βραχυχρόνια μίσθωση. Αλλά να ξέρετε πως ο λόγος που ο κόσμος στρέφεται στη βραχυχρόνια, δεν είναι μόνο οικονομικός. Είναι και ο ΦΟΒΟΣ. Διότι έχετε αφήσει τους ιδιοκτήτες χωρίς καμμία προστασία από κακοπληρωτές. Από καταστροφείς ξένων περιουσιών. Προσωπικά έχω δεινοπαθήσει. Μου κατέστρεψαν το σπίτι. Μου πήραν τις ηλεκτρικές συσκευές από μέσα κι έφυγαν. Μου ξήλωσαν τα ντουλάπια της κουζίνας, το θυροτηλέφωνο. Τα πάντα ρήμαξαν. Τι να νοικιάσω μακροχρόνια; Οι προηγούμενοι δεν έδωσαν ούτε ένα ενοίκιο ,έμειναν 4-5 μήνες κι έφυγαν. Ο ΦΟΒΟΣ λοιπόν μας σπρώχνει στη βραχυχρόνια μίσθωση. Και όχι. Δεν πρόκειται να νοικιάσουμε κάποιοι μακροχρόνια αν μας βάλετε τη θηλιά στο λαιμό. Προτιμάμε να έχουμε κλειστό το σπίτι μας και γερό ,παρά να μην μπορούμε να μπούμε μέσα ποτέ αφού έχει καταργηθεί από το 1997 ο λόγος της ιδιοκατοίκησης ως δυνατότητα χρήσης του ίδιου μας του σπιτιού. Προσωπικά δεν έχω ακόμα στραφεί στη βραχυχρόνια, αλλά θέλω να το κάνω. Και όχι για οικονομικούς λόγους. Εννοείται πρέπει να προστατεύονται και οι ενοικιαστές από παράλογους ιδιοκτήτες. Αλλά ΚΑΙ το αντίθετο. Αφήστε μωρέ τον κόσμο να ζήσει. Σας πληρώνουμε φόρους δεν σας πληρώνουμε; Τι άλλο θέλετε πια ;
Είναι λογικό σφάλμα να απαγορευτεί η έκδοση νέων αδειών βραχυχρόνιας μίσθωσης σε ακίνητα που εδώ και χρόνια λειτουργούν μερικώς με το καθεστώς της βραχυχρόνιας μίσθωσης και για τουλάχιστον 9 μήνες ως αστική μίσθωση.
Θεωρώ, ότι πρέπει να ληφθει μέριμνα στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί για το ανωτέρω ζήτημα, ειδικά αν λάβουμε υπόψιν ότι διατίθεται σπίτι προς ενοικίαση σε εκπαιδευτικούς η φοιτητές για αυτό το προαναφερθέν χρονικό διάστημα. Είναι κρίμα να στερείται το δικαίωμα αυτό σε άτομα που δεν θέλουν να κάνουν ολοχρονικη μίσθωση.
Όπως στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζομενα δωμάτια που ο πελάτης δίνει έντυπο ταυτοπροσωπιας, δεν θα έπρεπε και στην βραχυχρόνια μίσθωση να γίνεται κάτι παρόμοιο; (είδαμε τι έγινε στην Αθήνα με τους δύο που σκότωσαν). Δεν υπάρχει κάποιος υποτυπωδης έλεγχος για το ποιος το έχει νοικιάσει.
Δεύτερον για τα καταλύματα βραχυχρόνιας που διαθετουν πισίνα δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποιου είδους εκπαίδευση, όπως στα ξενοδοχεία;
Τρίτον, από την στιγμή που είναι πλέον επαγγελματικοι χώροι δεν πρέπει να πληρώνουν πνευματικα δικαιωματα;
Όπως στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζομενα δωμάτια που ο πελάτης δίνει έντυπο ταυτοπροσωπιας, δεν θα έπρεπε και στην βραχυχρόνια μίσθωση να γίνεται κάτι παρόμοιο; (είδαμε τι έγινε στην Αθήνα με τους δύο που σκότωσαν). Δεν υπάρχει κάποιος υποτυπωδης έλεγχος για το ποιος το έχει νοικιάσει.
Δεύτερον για τα καταλύματα βραχυχρόνιας που διαθετουν πισίνα δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποιου είδους εκπαίδευση, όπως στα ξενοδοχεία;
Τρίτον, από την στιγμή που είναι πλέον επαγγελματικοι χώροι δεν πρέ
Απαράδεκτα και καταστροφικά τα νέα μέτρα για τη βραχυχρόνια μίσθωση όλη η ελλάδα απαιτεί να ανακριθούν όλα τα μέτρα
Ανισότητες στις Ρυθμίσεις για τη Βραχυχρόνια Μίσθωση και Προτάσεις Αντιμετώπισης
Το Σχέδιο Νόμου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις περιλαμβάνει διατάξεις που δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ιδιαίτερα σε σύγκριση με τις ξενοδοχειακές μονάδες. Οι παρακάτω ανισότητες αναδεικνύονται και συνοδεύονται από προτάσεις για τη διασφάλιση ενός δικαιότερου πλαισίου:
1. Αυστηρότερες Προδιαγραφές για τα Ακίνητα Βραχυχρόνιας Μίσθωσης
Παρατήρηση: Οι απαιτήσεις όπως ασφάλιση αστικής ευθύνης, πιστοποιήσεις πυρασφάλειας και υπεύθυνες δηλώσεις δημιουργούν υψηλά κόστη, ιδιαίτερα για μικρούς ιδιοκτήτες που δεν λειτουργούν επαγγελματικά.
Πρόταση: Δημιουργία προγράμματος επιδότησης ή παροχής κινήτρων για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις. Ειδικότερα, οι μικροϊδιοκτήτες θα μπορούσαν να ενταχθούν σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα για την κάλυψη αυτών των εξόδων.
2. Υψηλά Πρόστιμα για Παραβάσεις
Παρατήρηση: Τα διοικητικά πρόστιμα ύψους 5.000 ευρώ είναι δυσανάλογα υψηλά και επιβαρύνουν ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες που μπορεί να κάνουν λάθη από άγνοια ή έλλειψη καθοδήγησης.
Πρόταση: Καθιέρωση ενός συστήματος προειδοποιήσεων πριν την επιβολή προστίμων, με δυνατότητα διόρθωσης των παραβάσεων εντός εύλογου χρονικού διαστήματος χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
3. Έμφαση στα Ξενοδοχεία στο Σύστημα Περιβαλλοντικής Κατάταξης
Παρατήρηση: Τα διαμερίσματα βραχυχρόνιας μίσθωσης κατατάσσονται προαιρετικά στο σύστημα περιβαλλοντικών κριτηρίων, δίνοντας πλεονέκτημα στα ξενοδοχεία.
Πρόταση: Υποχρεωτική ένταξη και των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στο σύστημα με απλουστευμένες διαδικασίες, ώστε να προάγεται η βιωσιμότητα σε όλο τον κλάδο.
4. Περιορισμοί σε Ζώνες Κατοικίας
Παρατήρηση: Η απαγόρευση βραχυχρόνιας μίσθωσης σε περιοχές με έλλειψη προσιτής στέγασης περιορίζει τα έσοδα των ιδιοκτητών, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη πίεση στις ξενοδοχειακές μονάδες.
Πρόταση: Καθιέρωση ενός συστήματος ισότιμης κατανομής υποχρεώσεων μεταξύ βραχυχρόνιων μισθώσεων και ξενοδοχείων, όπως η εισφορά μέρους των κερδών σε κοινωνικές υποδομές στέγασης.
5. Υποχρεωτική Φυσική Παρουσία για Ελέγχους
Παρατήρηση: Οι επιτόπιοι έλεγχοι από μικτά συνεργεία είναι γραφειοκρατικά χρονοβόροι και δυσχεραίνουν τη λειτουργία των ακινήτων.
Πρόταση: Ανάπτυξη ψηφιακών λύσεων, όπως πλατφόρμας αυτοματοποιημένων ελέγχων και υποβολής εγγράφων, για μείωση της γραφειοκρατίας και διευκόλυνση των ιδιοκτητών.
Συμπέρασμα
Η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί σημαντικό μέρος του τουριστικού οικοσυστήματος, αλλά το υφιστάμενο πλαίσιο ρυθμίσεων περιέχει ανισότητες που επιβαρύνουν δυσανάλογα τους μικρούς ιδιοκτήτες. Ένα ισορροπημένο σύστημα που περιλαμβάνει κίνητρα, απλούστερες διαδικασίες και δίκαιη φορολόγηση μπορεί να προωθήσει τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου και να διασφαλίσει τη συνεργασία με τις ξενοδοχειακές μονάδες.
Στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζομενα κατά την άφιξη ο πελάτης δίνει την ταυτότητα του. Στα καταλύματα τύπου airbnb ο κάθε πελάτης δεν παρουσιάζει κάποιο έγγραφο ταυτοπροσωπιας. Όπως είδαμε πρόσφατα τι έγινε με τους δυο που πυροβόλησαν στην Αθήνα είχαν νοικιάσει airbnb. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένας τρόπος να ελέγχεται ποιος νοικιάζει και εισέρχεται στο κάθε κατάλυμα αυτού του τυπου;
Επίσης πολλά airbnb διαθέτουν πισίνα, δεν θα έπρεπε να υπάρχει ή να εκπαιδευτεί κάποιος για πρώτες βοηθειες;
Επίσης όλοι οι επαγγελματικοι χώροι πληρώνουν για πνευματικα δικαιωματα. Δεν θα έπρεπε και τα airbnb αφού είναι πλέον επαγγελματικοι χωροι;
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι αντί να απαγορεύουν τα νέα καταλύματα βραχυχρόνιας στις περιοχές γύρω από το κέντρο απαγορεύουν στο κέντρο δηλ στην αμιγώς τουριστική περιοχή της πρωτεύουσας ! Άραγε προς αφεθείτε από αυτό; Ο οικογενειάρχης που φυσικά θέλει να μείνει στο κέντρο τηλ Μοναστηράκι, Πλάκα , Θησείο , Ψυρρη;; Προφανώς και όχι! Εάν ήθελαν να προστατέψουν την κατοικία θα έκανα ακριβώς το αντίθετο..:δηλ απαγόρευση νέων βραχυχρόνιων ΑΜΑ σε όλες τις άλλες περιοχές εκτός του κέντρου !
Ποιον λοιπόν προστατεύει το νομοσχέδιο; Μα τους ξενοδόχους που θα διπλασιάσουν τιμές!
Δεν νομίζω να περιμένει κανείς να αδειάσουν διαμερίσματα στο κέντρο με σκοπό να πάει να μείνει οικογένεια με 2000 ευρώ ενοίκιο!
Εάν πραγματικά ήθελε το νομοσχέδιο να λύσει κ να εξομαλύνει την αγορά βραχυχρόνιας θα λάμβανε 1 και μόνο μέτρο! Διαχωρισμός ελάχιστων ημερών για ξενοδοχεία σε σχέση με την βραχυχρόνια. Εάν υπήρχε περιορισμός των 5ημερων για διαμονή στην βραχυχρόνια αμεσως αμέσως θα έλυνε αρκετά εάν όχι όλα τα θέματα: οι ξενοδόχοι θα ήταν ευχαριστημένοι καθώς ο ρόλος τους κ το target group τους θα ήταν ξεκάθαρος, η βραχυχρόνια αντίστοιχα θα καθόρισε το δικό της target group όπως οικογένειες που δεν μπορούν να μείνουν σε ξενοδοχείο για πρακτικούς λόγους κ οικονομικούς ! Η αγορά θα ξεκαθάριζε από τα βραχυχρόνια καταλύματα που δεν θα είχαν νόημα ύπαρξης εάν δεν είχαν πληρότητα σοβαρή κ θα απελευθερωθούν πολλά διαμερίσματα ως η προσφορά θα ισορροπήσει αν όχι μειώσει τις τιμές ενοικίων!
Ένα σοβαρό ζήτημα που δεν έχει ληφθεί υπόψη και είναι άμεσης σημασίας αφορά τους χώρους που προσφέρουν εμπειρία, όπως δεντρόσπιτα, σπήλαια και άλλα ιδιαίτερα καταλύματα, τα οποία είναι διαδεδομένα σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας. Αυτοί οι χώροι, για κανέναν λόγο, δεν θεωρούνται κύριοι χώροι διαβίωσης, ανεξάρτητα από το αν ένας μηχανικός μπορεί να τους έχει χαρακτηρίσει ως τέτοιους.
Οι βασικές προδιαγραφές, όπως η ύπαρξη πυροσβεστήρα και ειδών πρώτης ανάγκης, είναι απόλυτα θεμιτές. Ωστόσο, η απαίτηση να χαρακτηριστούν όλοι αυτοί οι χώροι ως κύριας χρήσης αποκλείει δημιουργικούς επαγγελματίες που προσφέρουν εμπειρίες και όχι απλά διαμονή. Σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, αυτή η διαφοροποίηση είναι το ζητούμενο, ενισχύοντας την καινοτομία και την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος.
Προτείνω να εξεταστεί το ζήτημα διαφορετικά, με τεχνικές προδιαγραφές ανάλογα με τα τετραγωνικά και συγκεκριμένα κριτήρια, όπως η επαρκής αερισμός και οι απαραίτητες διαστάσεις στα ανοίγματα. Εάν εφαρμοστεί το μέτρο της κύριας χρήσης για όλους, τότε θα οδηγηθούμε στο κλείσιμο τουλάχιστον των μισών καταλυμάτων σε νησιά και άλλες περιοχές, τα οποία στηρίζουν την τοπική οικονομία και προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες.
Αν, ωστόσο, αυτά τα καταλύματα συνεχίσουν να λειτουργούν χωρίς να τηρούν τις προϋποθέσεις, τότε ο νόμος εθελοτυφλεί και εγείρονται ερωτήματα για τη σκοπιμότητα και την ισονομία της ρύθμισης.
Θα πρεπει να υπαρχει ενα ευλογο χρονικο περιθωριο στο οποιο τα ακινητα να κανουν τις αλλαγες που απαιτουνται . ισως πιο δικαιο ειναι να ισχυσει ο νομος για τα νεα ΑΜΑ. Επισεις ο νομος να μην αλλαξει για μερικα χρονια ωστε καποιος που επενδησε τα χρηματα του να επλιζει σε καποια αποσβεση πριν στεγνωσει το μελανι.
Το προτεινόμενο άρθρο 27 εγείρει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας, διαφάνειας, αναλογικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, θίγοντας θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου και της δημοκρατίας. Εισάγει ρυθμίσεις που υπονομεύουν το συνταγματικά κατοχυρωμένο άσυλο της κατοικίας, προκαλούν νομικές και πρακτικές ασάφειες και ανοίγουν επικίνδυνες πόρτες για αυθαιρεσίες.
Η σημασία του ασύλου της κατοικίας:
Το άσυλο της κατοικίας είναι θεμελιώδης αρχή που κατοχυρώθηκε στο άρθρο 9 του Συντάγματος ως θεμέλιο της δημοκρατικής πολιτείας. Προστατεύει τους πολίτες από αυθαίρετες επεμβάσεις του κράτους, διασφαλίζοντας ότι η κατοικία τους δεν θα γίνει χώρος ελέγχου ή εξαναγκασμού χωρίς σοβαρό λόγο, διαδικαστικές εγγυήσεις και τη συμμετοχή της δικαστικής εξουσίας.
Η πρόβλεψη για ελέγχους και σφράγιση χώρων χωρίς την παρουσία δικαστικού λειτουργού παραβιάζει αυτές τις θεμελιώδεις αρχές και συνιστά οπισθοδρόμηση. Θυμίζει πρακτικές άλλων εποχών όπου τα δικαιώματα των πολιτών καταπατούνταν υπό το πρόσχημα της διατήρησης της «τάξης», υπονομεύοντας έτσι την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος.
Ασάφειες και ανασφάλεια δικαίου:
Ευθύνη ιδιοκτήτη και μισθωτή: Η υποχρέωση εκκένωσης εγκατάστασης σε περίπτωση σφράγισης αγνοεί τις πρακτικές δυσκολίες όταν ο χώρος κατοικείται από μισθωτές. Ο ιδιοκτήτης δεν έχει τη νομική εξουσία να απομακρύνει ενοίκους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ανυπέρβλητα εμπόδια και νομικές διαμάχες. Απαιτούνται σαφείς προβλέψεις για τον καταμερισμό ευθυνών, ώστε να προστατευθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Αναλογικότητα προστίμων: Το πρόστιμο των 20.000 ευρώ για παρεμπόδιση σφράγισης είναι υπερβολικό και άδικο, ειδικά όταν οι ιδιοκτήτες δεν έχουν πρακτικά μέσα να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση μισθωτών ή άλλων ενοίκων. Σύμφωνα με τις αρχές του διοικητικού δικαίου, τα πρόστιμα πρέπει να είναι αναλογικά προς τη σοβαρότητα της παράβασης, τις αντικειμενικές δυνατότητες συμμόρφωσης του υπαιτίου και την πρόθεση του εμπλεκόμενου μέρους.
Προβληματική χρήση του «ελέγχου» ως πρόφαση:
Η πρόβλεψη ελέγχων χωρίς επαρκείς εγγυήσεις μπορεί εύκολα να γίνει εργαλείο κατάχρησης εξουσίας. Οι δημοκρατικές κοινωνίες στηρίζονται στην ισορροπία εξουσιών, με τη δικαστική εξουσία να λειτουργεί ως εγγυητής των πολιτικών δικαιωμάτων. Όταν παρακάμπτεται αυτή η αρχή, δημιουργούνται επικίνδυνα προηγούμενα.
Προτάσεις για βελτίωση του πλαισίου:
Συνταγματική προστασία του οικιακού ασύλου: Να διασφαλιστεί ότι οι έλεγχοι γίνονται μόνο με την παρουσία δικαστικού λειτουργού και με σχετική άδεια, εκτός εάν πρόκειται για αυτόφωρα αδικήματα.
Κατανομή ευθυνών: Να υπάρξει σαφής κατανομή ευθυνών μεταξύ ιδιοκτητών και μισθωτών, ώστε να αποφεύγονται συγκρούσεις και αδιέξοδα.
Αναλογικότητα προστίμων: Να θεσπιστεί κλιμακωτό σύστημα προστίμων, το οποίο να λαμβάνει υπόψη:
Τη βαρύτητα της παράβασης.
Τις δυνατότητες συμμόρφωσης του παραβάτη.
Την πρόθεση ή υπαιτιότητα του εμπλεκόμενου μέρους.
Χρόνος συμμόρφωσης και προσφυγή: Να παρέχεται επαρκής χρόνος για συμμόρφωση και δυνατότητα δικαστικής προσφυγής κατά των αποφάσεων.
Συμπέρασμα:
Η δημοκρατία δεν μπορεί να λειτουργεί με προφάσεις. Οι έλεγχοι και οι κυρώσεις πρέπει να υπηρετούν την έννομη τάξη, όχι να τη διαβρώνουν. Ο σεβασμός στο άσυλο της κατοικίας αποτελεί βασικό δείκτη της ποιότητας της δημοκρατίας. Κάθε παρέκκλιση από αυτή την αρχή υπονομεύει τη λειτουργία του πολιτεύματος και την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς.
χρηση θαλασσινου νερου στις πισινες , ειναι ενα πολυ θετικο μετρο .
Τα ενοικιαζομενα δωαματια , διαμερισματα στις πολεις μεσω πλαρφορμας συμβαλλουν στην βελτιωση της ποιτητας ζωης των πολιτων . Οι τουριστες δεν μετακινουνται με το αυτοκινητο τις ωρες αιχμης, μικροτερο κυκλοφοριακο προβλημα , περισσοτερες διαθεσιμες θεσεις παρκινγκ για τους μονιμους κατοικους .
Οι τουριστες αυτοι τρωνε σε εστιατορια , ψωνιζουν ,καταναλωνουων σε καφετεριες , ουζερι,( εσοδα για το κρατος απο ΦΠΑ, τζιρους καταστηματων ) δεν ειναι εσωκλειστοι οπως στα all inclusive ξενοδοχεια και στα κρουαζεροπλοια που δεν κανουν τζιρο , δεν καταναλωνουν .Το κρατος πρεπει να κανει οικοδομησιμες περιοχες στα προαστια των πολεων (επεκταση πολεων ) ,φτιαχνοντας δρομους , υποδομες , συγκοινωνιες.
Υπαρχουν τουριστες που θελουν να μεινουν σε camping, σε τροχοσπιτα,σε hostel σε δωματιο με δεκα κρεβατια και κοινη τουαλετα (στην Φινλανδια εχουν ξενοδοχεια παγου -igloo) , στην Αμερικη βρισκεις να ενοικασεις στιςπλατφορμες ενοικασης , ξυλοσπιτα , container,σκηνες.Γιατι στην ελλαδα να μπαινει το κρατος και να βαζει αστερια στο καθε καταλυμμα και δεν αφηνει τους πελατες – τουριστες να βαζουν τα αστερια στην πλατφορμα.
Με τα υδροπλανα τι θα γινει??
Για να ερθει αναπτυξη , ποιοτικος τουρισμος και στα μικρα απομακρυσμενα νησακια πρεπει να πετάξουν τα υδροπλανα που δεν ζητανε επιδοτησεις για να εξυπηρετησουν τα μικρα νησια.
Κατα την γνωμη μου ολη η διαδικασια ειναι λαθος οπως και οι υπέρογκοι φοροι και τα τέλη , Πιστεύω οτι κανενας ιδιοκτητης δεν θα διακυνδυνευση την ασφαλεια των επισκεπτων του. φυσιολογικο βρισκω να υπαρχει ρελε ηλεκτροπληξίας, πυροσβεστήρας και φαρμακειο η και ακομα ρελε / καρτα που να κλεινουν τα ρευματα εκτος του ψυγείου οταν φευγει ο επισκεπτης, Ολα τα υπόλοιπα ειναι απλα εμποδια για να σταματήσει η δραστηριοτητα.(συμφεροντα)
Το να πληρωνει ενας ιδιοκτητης σε μια μικρη κωμόπολη η ενα χωριο που το νοικιαζει 30-40 €\ 8 ευρω την ημερα τελος ανθεκτικοτητας και 8 ευρω ενας ιδιοκτητης στην Μύκονο που το νοικιαζει 600-1000 ευρώ ,αυτο ειναι η πρωτη μεγαλη αδικία,Θα πρεπει να αφησεται την αγορα να ρυθμίσει τα καταλυματα και οχι με οριζοντια μέτρα. Επι μερους τωρα πχ αν ενα διαμερισμα ειναι υπογειο θα πρεπει να αναγραφεται και να ειναι αυστηρα ορατο ωστε ο επισκεπτης να το γνωριζει απο πριν μετα ειναι δικη του η αποφαση αν θα παει η οχι.Επισης δεν μπορω να πιστεψω οτι σε μικρες γκαρσονιερες η στουντιο δεν θα γνωριζει ο επισκεπτης πως θα φυγει ωστε να χρειαζεται φωτεινες ταμπελες διαφυγής που το φωτακι τους ειναι πολυ ενοχλητικο το βραδυ,και ολοι οι επισκέπτες διαμαρτυρονται για αυτο, επισης ολοι γνωριζουμε οτι οι πλατφόρμες διαθετου ασφαλιση κατοικίας
Τελος ελπιζω οτι τελικα δεν θα βαλεται ολα αυτα τα οριζοντια μέτρα/εμπόδια , οπου πολυ συμπολιτες μας εχουν ενα εξτρα εισοδημα για να ζήσουν την οικογενεια τους και να καλυτερευσουν λιγο την ζωη τους, στις δύσκολες αυτες μερες με την μεγαλη ακριβεια που επικρατει και ειδιακα σε τοποθεσιες που δεν εχουν τοσο μεγαλο κερδος οσο μερικα τουριστικα νησιά αλλα παραληλα ειναι και μια ευχαριστη απασχοληση που θα σταματήστε πολυ κοσμο να την έχει
ευχαριστώ
Έχουμε ήδη κρατήσεις για το 2025 σε βοηθητικό χώρο. Ελπίζω η ισχύς του νομοσχεδίου ειδικά για το θέμα των βοηθητικών χώρων να ξεκινήσει την μεθεπόμενη χρονιά δηλαδή το 2026! Ευχαριστώ
H διαδικασία ελέγχου , συνιστά παραβίαση της συνταγματικής διάταξης περί οικιακού ασύλου ,σύμφωνα με την οποία κανένας έλεγχος δεν είναι σύννομος χωρίς την παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου και μόνο για ποινικά αδικήματα , Επίσης , δεν διευκρινίζεται , όταν υπάρχει ενεργός κράτηση και είτε διαμένουν εντός της κατοικίας πολίτες ,έλληνες ή αλλοδαποί , είτε απουσιάζουν κατά την ημέρα ελέγχου , Ο ιδιοκτήτης δεν νομιμοποιείται ούτε να εισέλθει εντός της κατοικίας , ούτε να απαιτήσει την απομάκρυνση των μισθωτών καΙ ΑΝΟΧΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ,
Η διαδικασία ελέγχου , θυμίζει άλλες εποχές,
Η υπερψήφιση και ισχύ της διάταξης , θα προκαλέσει κοινωνικό πρόβλημα
Δεν οριζεται ,αν ο μισθωτης αρνειται την εισοδο ,, ποιος θα ειναι υπαιτιος , ο μισθωτης ή ο ιδιοκτήτης ;;;