ΜΕΡΟΣ Ε’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΑΡΘΡΩΝ 6 ΚΑΙ 9 ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/882 (άρθρα 64-68)

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

 

Άρθρο 64

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι:

α) η αποφυγή επίκλησης της προσβασιμότητας ως λόγου απαγόρευσης διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά και

β) η ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών με αναπηρία.

 

Άρθρο 65

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος είναι, μέσω της τροποποίησης του ν. 4994/2022 (Α’ 215):

α) η ρητή απαγόρευση επίκλησης της προσβασιμότητας ως λόγου απαγόρευσης διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά,

β) η θέσπιση δικαιώματος άσκησης συλλογικής αγωγής προς όφελος των καταναλωτών με αναπηρία και

γ) η πρόβλεψη των κατάλληλων κυρώσεων για τη συμμόρφωση,

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΡΟΥΣ Β’ Ν. 4994/2022

 

Άρθρο 66

Ελεύθερη κυκλοφορία – Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 4994/2022

Στο ν. 4994/2022 (A’ 215) προστίθεται άρθρο 6Α ως εξής:

«Άρθρο 6Α

Ελεύθερη κυκλοφορία

(άρθρο 6 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882)

Οι αρμόδιες αρχές εποπτείας αγοράς των προϊόντων και οι αρμόδιες αρχές για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της συμμόρφωσης των υπηρεσιών, δεν εμποδίζουν, για λόγους που σχετίζονται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας, τη διάθεση στην αγορά προϊόντων ή την παροχή υπηρεσιών που συμμορφώνονται με τον παρόντα.».

 

Άρθρο 67

Συλλογική αγωγή – Προσθήκη άρθρου 25Α στον ν. 4994/2022

Στο ν. 4994/2022 (Α’ 215) προστίθεται άρθρο 25Α ως εξής:

«Άρθρο 25Α

Συλλογική αγωγή

(άρθρο 29 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882)

  1. Ενώσεις προσώπων, σύμφωνα με το άρθρο 61 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α’ 164), οι οποίες έχουν έννομο συμφέρον να εκπροσωπούν άτομα με αναπηρία, καθώς και δημόσιοι φορείς, στους οποίους έχει ανατεθεί η υπεράσπιση των συλλογικών συμφερόντων των ατόμων με αναπηρία ή η διασφάλιση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του παρόντος έχουν το δικαίωμα να ασκούν συλλογική αγωγή. Με τη συλλογική αγωγή μπορούν να ζητήσουν:

α) την παράλειψη παράνομης συμπεριφοράς των οικονομικών φορέων που διαχειρίζονται προϊόντα και των παρόχων υπηρεσιών, όταν αυτή συνίσταται σε παράβαση των απαιτήσεων του παρόντος,

β) τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων εξασφάλισης των απαιτήσεων του παρόντος για την παράλειψη της παράνομης συμπεριφοράς.

  1. Η αγωγή ασκείται σε αποκλειστική προθεσμία δεκαοκτώ (18) μηνών από τότε που η ένωση ή ο δημόσιος φορέας έλαβε γνώση της παράνομης συμπεριφοράς και, σε κάθε περίπτωση, εντός τριών (3) ετών από την τελευταία εκδήλωση της παράνομης συμπεριφοράς και δικάζεται κατά την τακτική διαδικασία. Το δικαστήριο μπορεί να διατάξει την προσωρινή εκτέλεση της απόφασης.
  2. Αποκλειστικώς αρμόδιο για την εκδίκαση της αγωγής είναι το Πολυμελές Πρωτοδικείο της κατοικίας ή της έδρας του εναγόμενου.».

 

Άρθρο 68

Κυρώσεις – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 26 ν. 4994/2022

Στην παρ. 2 του άρθρου 26 του ν. 4994/2022 (Α’ 215), περί διοικητικών κυρώσεων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 2 του άρθρου 26 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Για την επιβολή κυρώσεων λαμβάνονται ιδίως υπόψη η έκταση της μη συμμόρφωσης, η ιδιότητα του οικονομικού φορέα (κατασκευαστής, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, εισαγωγέας, διανομέας) και το μέγεθος της επιχείρησης, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέσθηκε ή εξακολουθεί να τελείται η παράβαση, οι ιδιαιτερότητες των ευρημάτων και οι επιπτώσεις αυτών, οι τυχόν διορθωτικές ενέργειες και η εκ των υστέρων συμμόρφωση του οικονομικού φορέα, καθώς και ο βαθμός της συνεργασίας του ελεγχόμενου με τα κλιμάκια ελέγχου και την αρμόδια υπηρεσία. Κατά της απόφασης επιβολής κυρώσεων, επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον του οργάνου που προΐσταται ιεραρχικά του οργάνου επιβολής της κύρωσης εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της στον ενδιαφερόμενο.».

 

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».