Άρθρο 22 Διοικητικές Κυρώσεις – Μέτρα Εφαρμογής

1. Τα πρόσωπα που προσφέρονται να συνάψουν ή να μεσολαβήσουν για τη σύναψη σύμβασης πίστωσης, σύμφωνα με το με το άρθρο 3, πρέπει να είναι εγγεγραμμένα στα κατά τόπους εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια στα οποία και γνωστοποιούν την άσκηση τέτοιου είδους εργασιών. Με μέριμνα των εμπορικών και βιομηχανικών επιμελητηρίων συντάσσονται κατάλογοι των προσώπων αυτών, οι οποίοι είναι διαθέσιμοι σε κάθε ενδιαφερόμενο.

2. Η παραπάνω αναφερόμενη υποχρέωση δεν ισχύει προκειμένου περί πιστωτικών ιδρυμάτων ή επιχειρήσεων και οργανισμών του χρηματοπιστωτικού τομέα που υπόκεινται στην εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος.

3. Την ευθύνη τήρησης των διατάξεων της παρούσας απόφασης έχει ο Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

4. Με την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων, σε περίπτωση παράβασης διατάξεων της παρούσας απόφασης εφαρμόζεται το άρθρο 13α «Κυρώσεις» του ν. 2251/1994 για την «Προστασία των καταναλωτών», όπως ισχύει.

5. Κατά την επιμέτρηση των κυρώσεων λαμβάνονται ενδεικτικά υπόψη η βαρύτητα της παράβασης, ο κίνδυνος πρόκλησης βλάβης στα συμφέροντα των καταναλωτών, το ύψος της προκληθείσας ζημίας σε καταναλωτές και η τυχόν ανόρθωσή της, η λήψη μέτρων για την άρση της παράβασης στο μέλλον, ο βαθμός συνεργασίας με το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κατά το στάδιο διερεύνησης και ελέγχου, οι ανάγκες της ειδικής και γενικής πρόληψης και η τυχόν καθ’ υποτροπήν τέλεση παραβάσεων της παρούσας απόφασης και της νομοθεσίας περί προστασίας του καταναλωτή εν γένει.

6. Το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί να διενεργεί γενικούς ή ειδικούς, επιτόπιους ή μη, ελέγχους σε πιστωτικούς φορείς και μεσίτες πιστώσεων αναφορικά με τα ζητήματα που ρυθμίζονται από την παρούσα Υπουργική Απόφαση, ιδίως στις περιπτώσεις που υπάρχουν ενδείξεις παραβατικής συμπεριφοράς. Οι παραπάνω έλεγχοι μπορεί να είναι δειγματοληπτικοί. Στα πλαίσια άσκησης των αρμοδιοτήτων τους για την εποπτεία των θεμάτων που ρυθμίζονται στην παρούσα Υπουργική Απόφαση, τα εντεταλμένα όργανα του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

μπορούν:

(α) να έχουν πρόσβαση σε και να λαμβάνουν αντίγραφα ή αποσπάσματα από έγγραφα, βιβλία και άλλα στοιχεία που τηρούνται σε οποιαδήποτε μορφή (έγγραφη, ηλεκτρονική, μαγνητική ή άλλη) στην επαγγελματική εγκατάσταση των πιστωτικών φορέων και μεσιτών πιστώσεων, οι οποίοι δεν δικαιούνται να επικαλεσθούν επαγγελματικό ή άλλο απόρρητο,

(β) να ζητούν πληροφορίες από οποιοδήποτε πρόσωπο,

(γ) να έχουν πρόσβαση σε κάθε υπάρχουσα καταγραφή τηλεφωνικής συνδιάλεξης ή ανταλλαγής δεδομένων και να λαμβάνουν αντίγραφο αυτής.

7. Η λήψη των στοιχείων του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να πραγματοποιηθεί από τους εντεταλμένους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ζητώντας την παροχή σχετικής συνδρομής από την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (ΥΠ.Ε.Ε.) του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τα σχετικώς προβλεπόμενα στην παράγραφο 8 του άρθρου 30 του ν. 3296/2004.

8. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί να καθορίζονται τα στοιχεία που πρέπει να υποβάλλουν οι πιστωτικοί φορείς ή / και οι μεσίτες πιστώσεων, ο χρόνος και τρόπος υποβολής τους, αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας.

9. Οι κυρώσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 13α του Ν. 2251/1994 επιβάλλονται και σε όποιο πιστωτικό φορέα ή μεσίτη πιστώσεων αλλά και σε όποιο φυσικό πρόσωπο απασχολείται με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή άλλως παρέχει υπηρεσίες σε πιστωτικούς φορείς ή μεσίτες πιστώσεων:

(α) παρακωλύει με οποιονδήποτε τρόπο τον έλεγχο που διενεργείται από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παρούσας απόφασης, ή

(β) αρνείται ή παρακωλύει την παροχή στα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας των κατά την παρούσα απόφαση αιτούμενων πληροφοριών ή παρέχει εν γνώσει του ψευδείς πληροφορίες ή αποκρύπτει αληθείς πληροφορίες.

10. Ο Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί επιπροσθέτως να απαιτεί τη διακοπή κάθε δραστηριότητας ή πρακτικής που είναι αντίθετη με την παρούσα υπουργική απόφαση.

11. Η Τράπεζα της Ελλάδος συνεργάζεται με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς της για την εποπτεία των πιστωτικών φορέων, και παρέχει στο Υπουργείο κάθε αναγκαία συνδρομή για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις της απόφασης αυτής και σύμφωνα με όσα θα προβλεφθούν σε ειδικό Μνημόνιο Συνεργασίας που θα συνταχθεί εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης. Το Μνημόνιο Συνεργασίας προβλέπει μεταξύ άλλων:

(α) τις διαδικασίες με τις οποίες θα διασφαλίζεται η εν γένει ανταλλαγή πληροφοριών και ο συντονισμός μεταξύ του Υπουργείου και της Τράπεζας της Ελλάδος, με σκοπό την, κατά το δυνατόν, αποφυγή επικαλύψεων ή σύγκρουσης αρμοδιοτήτων στο πεδίο της εποπτείας και της διενέργειας ελέγχων, καθώς και

τη μείωση του διοικητικού κόστους εποπτείας,

(β) την παροχή κάθε αναγκαίας συνδρομής για την εκτέλεση των καθηκόντων τους,

(γ) την αμοιβαία ενημέρωση μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και της Τράπεζας της Ελλάδος για επιβληθείσες κυρώσεις ή την προηγούμενη διαβούλευσή τους για την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις σημαντικών παραβάσεων, που μπορεί να έχουν επίπτωση στην ομαλή λειτουργία των εποπτευόμενων ιδρυμάτων,

(δ) την ενημέρωση του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας από την Τράπεζα της Ελλάδος για τα πιστωτικά ιδρύματα άλλου κράτους − μέλους που παρέχουν κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος ή χωρίς εγκατάσταση υπηρεσίες που σχετίζονται με το πεδίο εφαρμογής της παρούσα απόφασης.

  • 21 Απριλίου 2010, 12:33 | Δημήτριος Κόλιας

    (1) Το «Μνημόνιο Συνεργασίας» (εδάφιο 11) να ετοιμαστεί τώρα και να τεθεί σε ισχύ ταυτόχρονα με τη ψήφιση του νόμου. Τι νόημα έχει ο νόμος εάν δεν είναι έτοιμος και ο μηχανισμός εποτείας?
    (2) Στο εδάφιο 1, να διορθωθεί το «σύμφωνα με το με το άρθρο 3,».
    (3) Στο εδάφιο 6, που αφορά στους ελέγχους του ΥΠΟΙΑΝ, φαίνονται μάλλον αναχρονιστικοί. Είναι έλεγχοι που κοστίζουν ακριβά, χρονοβόροι και μάλλον μη αποτελεσματικοί. Καλύτερα το ΥΠΟΙΑΝ να δημιουργήσει call center όπου οι καταναλωτές να αναφέροιυν / καταγγέλουν παραβάσεις (ακόμη και ανώνυμα) και με βάση αυτές να κάνουν ουσιαστικούς ελέγχους («ξεσκόνισμα»).
    (4) Το όριο του 1.000.000 ευρώ μπορεί να ακούγεται μεγάλο αλλά δεν είναι τίποτα για μια Τράπεζα που μέσα από τις παραβάσεις έχει βγάλει παραπάνω. Κάθε παράβαση που διαπιστώνεται να μην θεωρείται ως «μια στο εκατομμύριο» αλλά «μια από ένα εκατομμύριο παρόμοιες παραβάσεις» και το πρόστιμο να ισούται με τη ζημία της μια παράβασης πολλαπλασιασμένο με ένα εκατομμύριο (παρόμοιες παραβάσεις).