Άρθρο 09: Εξουσιοδοτήσεις

1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ρυθμίζονται : α) ο τρόπος υποβολής και το περιεχόμενο των αιτήσεων για την εγγραφή πράξεων, την χορήγηση αντιγράφων και πιστοποιητικών, β) ο ειδικότερος τρόπος καταβολής και πιστοποίησης της πληρωμής των τελών και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιστροφής των τελών που καταβλήθηκαν αχρεώστητα, γ) το ειδικότερο περιεχόμενο και τα πεδία που συμπληρώνονται υποχρεωτικά κατά την ψηφιακή εγγραφή των αιτήσεων στα βιβλία του άρθρου 7 και να ρυθμίζεται κάθε θέμα τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα σχετικό με τα ανωτέρω ζητήματα.
Με όμοια απόφαση οι αποδόσεις που προβλέπονται στο άρθρο 5 και τα πάγια και αναλογικά τέλη όπως καθορίζονται στα άρθρα 2 και 3, επιτρέπεται να αναπροσαρμόζονται και να καθορίζονται και άλλες πράξεις για τις οποίες καταβάλλεται αναλογικό τέλος.
Με όμοια απόφαση και μετά το πέρας ενός έτους από την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης του άρθρου 11 του παρόντος νομού και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης της καταβολής των τελών και των αποδόσεων, δύναται να συσταθεί κοινή επιτροπή μεταξύ των ανωτέρω υπουργείων η οποία θα μελετήσει και θα αξιολογήσει την λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματός, θα υποβάλει έκθεση αποτελεσμάτων στους αρμόδιους Υπουργούς και θα εισηγηθεί προτάσεις με σκοπό την βελτίωση του.
2.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθορίζεται η αρμόδια υπηρεσία και ο τρόπος εκκαθάρισης της μηνιαίας αμοιβής των αμίσθων υποθηκοφυλάκων, ο τρόπος και οι ειδικότερες προϋποθέσεις διενέργειας προσωρινής εκκαθάρισης της αμοιβής κάθε τρίμηνο καθώς και οριστικής εκκαθάρισης της αμοιβής αυτής κάθε έτος. Με την ίδια απόφαση μπορεί να προβλέπεται η καταβολή μέρους ή του συνόλου της αμοιβής του άμισθου υποθηκοφύλακα, να καθορίζονται τα ειδικότερα δικαιολογητικά που υποβάλλονται και κάθε αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή του άρθρου 6.
Με όμοια απόφαση μπορεί να τροποποιείται ο τρόπος υπολογισμού, το ύψος, ο χρόνος και η διαδικασία καταβολής της μηνιαίας αμοιβής των αμίσθων υποθηκοφυλάκων.

3.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, καθορίζεται ο ειδικότερος τρόπος καταβολής των αναγκαίων δαπανών των αμίσθων υποθηκοφυλάκων που προβλέπονται στην περίπτωση γ΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 23 του ν. 2664/1998, τα ειδικότερα δικαιολογητικά που υποβάλλονται και κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα.

  • 5 Οκτωβρίου 2014, 23:52 | Α. Λαχανοπουλος

    Τελικά,ποιός είναι ο αληθινός σκοπός του νομοσχεδίου;
    Η εξυπηρέτηση του συναλλασόμενου; Που θα εξαρτάται από τις Τράπεζες, θα βασίζεται σ’ αυτές για να πετύχει την χρονική προτεραιότητα της αίτησής του, θα ταλαιπωρείται στη διαδρομή Τράπεζα – Υποθηκοφυλακείο (και καλά αν είναι και τα δυο στο ίδιο μέρος, αν όμως όχι, τι γίνεται;)Μάλλον όχι, αν σκεφτεί κανείς ότι πέρα από την ταλαιπωρία, ο συναλλασσόμενος θα υποστεί και την προς τα άνω στρογγυλοποίηση των ποσών που θα πρέπει να καταβάλλει. Το μόνο κέρδος του θα είναι ότι γλυτώνει την επικόλληση χαρτοσήμου.
    Η διαφάνεια τόσο στην καταβολή από τον πολίτη όσο και στην εκκαθάριση από τον Υποθηκοφύλακα; Εδώ, έχουμε ένα θετικό, ότι συγκεντρώνονται όλες (όλες;) οι επιμέρους απαλλαγές και ρυθμίσεις σε μιά διάταξη νόμου (αν και όχι τόσο επιτυχώς, ούτε δημοσιονομικά ουδέτερα, αφού π.χ. το Δημόσιο και οι εξομοιούμενοι με αυτό φορείς από τα μειωμένα δικαιώματα πάνε σε πλήρη απαλλαγή, ενώ ο συλλήβδην χαρακτηρισμός των καταβαλλομένων ποσών ως τέλη, οδηγεί σε απαλλαγή από τον ΦΠΑ), που δεν ξέρουμε για πόσο χρόνο θα ισχύσει, ή αν ξαναρχίσει η φάμπρικα των ειδικών ρυθμίσεων για συγκεκριμένες περιπτώσεις. Τέλος πάντων το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα θα μπορούσε να επιτευχθεί με μόνη τη μηχανοργάνωση των ταμείων των Υποθ/κείων, χωρίς όλη αυτή την αναστάτωση.
    Η συρρίκνωση του δημόσιου τομέα; Μα εδώ γίνεται έμμεση εμμισθοποίηση των άμισθων υποθηκοφυλάκων, παρά τα όσα θεωρητικώς γράφει η εισηγητική έκθεση. Διότι το σχήμα «ελέυθερος επαγγελματίας που εισπράττει την αμοιβή του δια του κράτους, την οποία αμοιβή μάλιστα ο νόμος χαρακτηρίζει»τέλος», απασχολεί προσωπικό, του οποίου προσωπικού όμως η υπηρεσιακή κατάσταση τελεί υπό κρατικό έλεγχο, και ο οποίος, έχει προσωπική αστική και ποινική ευθύνη για τα όσα πράττει κατά την άσκηση των καθηκόντων του», είναι απλώς πλέγμα αντιφάσεων.
    Η υπεράσπιση των συμφερόντων του προσωπικού των υποθηκοφυλακείων; Που θα πρέπει να πληρώνονται από κάποιον που θα περιμένει να πάρει κυριος οιδε πότε το αντίτιμο της εργασίας του, από τον «θεματοφύλακα – Δημόσιο» που θα το διακρατεί;
    Η νομοτεχνική βελτίωση του υφιστάμενου καθεστώτος; Με ρυθμίσεις-πλαίσια και διαδοχικές νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις, αμφίβολης συνταγματικότητας και βεβαιωμένης νομοτεχνικής ανεπάρκειας;
    Η τελικα, το ζητούμενο είναι να εισπράττονται τάχιστα από το Δημόσιο τα δικαιώματα του ιδίου και τρίτων για να καλύπτουν λογιστικά τις τρύπες των δημοσίων οικονομικών; Τότε όμως τα μεγάλα λόγια της εισηγητικής έκθεσης περιττεύουν (και η διαβούλευση επίσης).
    Το σχέδιο νόμου έχει κάποια θετικά σημεία – περισσότερο ως δηλούμενη πρόθεση παρά ως επιτυγχανόμενη ρύθμιση: Την απλούστευση του υπολογισμού των δικαιωμάτων που καταβάλλονται στα υποθηκοφυλακεία και την ορθολογικότερη οργάνωση του λογιστικού μέρους των τελευταίων. Ας δουλευτούν αυτά από μια αντιπροσωπευτική ομάδα εργασίας, μέλη της οποίας να είναι άνθρωποι που ξέρουν τον τομέα αυτό και τα προβλήματά του και να οδηγηθούμε σε μια νόμιμη και λειτουργική λύση. Γιατί το σχέδιο νόμου που υποβλήθηκε δεν εξασφαλίζει ούτε το ένα ούτε το άλλο.

  • 5 Οκτωβρίου 2014, 23:42 | ΓΕΩΡΓΙΑ ΞΕΚΑΛΑΚΗ – ΥΠΟΘ/ΚΑΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

    Στο άρθρο 9 παρ. 2 αναφέρεται ότι με ΚΥΑ μπορεί να προβλέπεται «…. η καταβολή μέρους ή του συνόλου της αμοιβής του Άμισθου Υποθηκοφύλακα». Τι σημαίνει «μέρος αμοιβής»; Ο συντάκτης εννοεί ότι το Δημόσιο δεν θα αποδίδει το σύνολο της αμοιβής του Υποθηκοφύλακα, ως οφείλει, προκειμένου εκείνος να προβεί στην συνέχεια στην εκπλήρωση των εργοδοτικών, ασφαλιστικών και μισθωτικών του υποχρεώσεων;
    Όλοι γνωρίζουμε πώς συντάσσονται οι ΚΥΑ. Δεν επιτρέπεται η ρύθμιση ενός τόσο σημαντικού θέματος με ΚΥΑ.

  • 5 Οκτωβρίου 2014, 17:45 | Ευστράτιος Γρηγοράς

    Ο νόμος του κράτους προκειμένου να είναι άμεσα εκτελεστός, θα πρέπει να είναι άρτια εκφρασμένος, χωρίς κενά και ασάφειες τις οποίες θα καλείται να ερμηνεύσουν ΚΥΑ, κάτι που εδώ δυστυχώς δεν συμβαίνει. Πολύ κακώς δεν συμβουλεύεσθε τους κατ’ εξοχήν αρμόδιους: τους υποθηκοφύλακες.

  • 4 Οκτωβρίου 2014, 16:52 | Αντιγόνη Σδούγκα

    Δημοσιονομικού αντικειμένουν διατάξεις είναι συνταγματικά απαράδεκτο και ανεπίτρεπτο να ρυθμίζονται από ΚΥΑ και όχι από το ίδιο καθεαυτό περιεχόμενο του Νόμου. Με το παρόν νομοσχέδιο προωθούνται θεμελειώδεις αλλαγές τις οποίες εξ ολοκλήρου θα έπρεπε να ρυθμίζει ο νόμος. Αντιθέτως, παρουσιάζεται ένα σχέδιο νόμου διάτρητο από ερμηνευτικά κενά, δημιουργεί πρακτικά ζητήματα εφαρμογής και υλοποίησης, καθιστώντας την μέχρι τώρα εύρυθμη λειτουργία των Υποθηκοφυλακείων αναποτελεσματική, και την οποία θα περιμένουμε από την εκάστοτε ΚΥΑ να αποκαταστήσει.

  • 3 Οκτωβρίου 2014, 08:34 | ΣΟΦΙΑ

    Το εν λογω σχέδιο νόμου είναι εκτός νομικής και ουσιαστικής πραγματικότητας, πέρα για πέρα αντισυνταγματικό και εν γένει εξωφρενικό!!!! Είναι ανεπίτρεπτο στην Ελλάδα του 2014, για τα τόσο σαβαρά ζητήματα του άρθρου 9, να παρέχονται γενικές και αόριστες εξουσιοδοτήσεις για έκδοση ΚΥΑ, οι οποίες ΘΑ τα ρυθμίσουν ΟΛΑ! Τα θέματα του άρθρου αυτού πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο μελετημένης και λεπτομερούς νομοθετικής ρύθμισης και όχι να αντιμετωπίζονται ως δευτερεύοντα ζητήματα, που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ΚΥΑ, ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ και ΧΩΡΙΣ ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων!!!! Διαφορετικά καθίσταται η εκτελεστική λειτουργία νομοθετική και τότε ποια η διάκριση των εξουσιών, που προβλέπει το ΣΥΝΤΑΓΜΑ?