Άρθρο 37: Πρώτη εφαρμογή

1. Ο παρών νόμος τίθεται σε εφαρμογή ως εξής:
α) Τα κεφάλαια 4 έως 7 καθώς και οι ορισμοί του Παραρτήματος Α που σχετίζονται με την εφαρμογή των κεφαλαίων αυτών τίθεται σε εφαρμογή για περιόδους που αρχίζουν μετά την 31η Δεκεμβρίου 2014.
β) Όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια καθώς και οι ορισμοί του Παραρτήματος Α που σχετίζονται με την εφαρμογή των κεφαλαίων αυτών τίθεται σε εφαρμογή από την 1 Ιανουαρίου 2015, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά για συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
2. Η πρώτη εφαρμογή των κανόνων επιμέτρησης και σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων των κεφαλαίων 4 έως 7 αντιμετωπίζεται ως αλλαγή λογιστικών πολιτικών σύμφωνα με το άρθρο 28 του παρόντος νόμου.
3. Όταν η αναδρομική προσαρμογή ορισμένων ή όλων των στοιχείων των χρηματοοικονομικών καταστάσεων είναι πρακτικά δυσχερής, ή όταν το απαιτούμενο κόστος είναι σημαντικό, στην αρχή της περιόδου της πρώτης εφαρμογής η οντότητα δύναται:
α) Στην περίπτωση που υιοθετείται το ιστορικό κόστος ως βάση επιμέτρησης ενός στοιχείου εφεξής:
α1) Να θεωρήσει τις λογιστικές αξίες των στοιχείων του ισολογισμού του τέλους της προηγούμενης περιόδου ως το τεκμαρτό κόστος αυτού του στοιχείου για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, ή
α2) Να επιμετρήσει αυτό το στοιχείο στην εύλογη αξία του, σύμφωνα με το άρθρο 24. Σε αυτή την περίπτωση, η εύλογη αξία που χρησιμοποιήθηκε θεωρείται ως το τεκμαρτό κόστος του στοιχείου αυτού για την εφαρμογή του παρόντος νόμου εφεξής. Η επιλογή του παρόντος εδαφίου παρέχεται μόνο για ιδιοχρησιμοοιούμενα και επενδυτικά ακίνητα.
α3) Κάθε διαφορά που προκύπτει από την εφαρμογή του προηγούμενου σημείου υπό (α2) αναγνωρίζεται στα Κέρδη εις νέο στην καθαρή θέση.
β) Στην περίπτωση που υιοθετείται η εύλογη αξία ως βάση επιμέτρησης εφεξής σύμφωνα με το άρθρο 24, η οντότητα επιμετρά τα σχετικά στοιχεία του ισολογισμού στην εύλογη αξία. Κάθε προκύπτουσα διαφορά αναγνωρίζεται είτε κατευθείαν στα κέρδη εις νέο της καθαρής θέσης είτε ως διαφορά εύλογης αξίας στην καθαρή θέση, σύμφωνα με το άρθρο 24.
γ) Οι πολύ μικρές οντότητες της παραγράφου 2α, 2β και 2γ του άρθρου 1 δεν έχουν την επιλογή της περίπτωσης α2 της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου.
4. Η αναδρομική προσαρμογή των χρηματοοικονομικών καταστάσεων μπορεί να μην είναι πρακτικά ευχερής ή να απαιτεί σημαντικό κόστος, όταν:
α) Η αρχική αναγνώριση στοιχείων του ισολογισμού έχει λάβει χώρα σε μακρινή περίοδο στο παρελθόν, ή
β) Η εύλογη αξία στοιχείων του ισολογισμού δεν είναι διαθέσιμη για τα χρονικά σημεία, όπως απαιτείται για την αναδρομική εφαρμογή της επιμέτρησης στην εύλογη αξία.
5. Τα στοιχεία των χρηματοοικονομικών καταστάσεων της συγκριτικής περιόδου ταξινομούνται σύμφωνα με τα υποδείγματα των χρηματοοικονομικών καταστάσεων του Παραρτήματος Β του παρόντος νόμου.
6. Η μέθοδος μετάβασης στον παρόντα νόμο καθώς και οι επιπτώσεις σε κάθε ένα κονδύλι των χρηματοοικονομικών καταστάσεων γνωστοποιούνται στις σημειώσεις των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
7. Οι οντότητες που κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου ή μεταγενέστερα υποχρεούνται ή επιλέγουν να συντάξουν για πρώτη φορά ισολογισμό, διενεργούν κατά την έναρξη της περιόδου για την οποία θα συνταχθεί ισολογισμός απογραφή των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεών τους. Με βάση αυτή την απογραφή συντάσσεται ο ισολογισμός έναρξης της οντότητας.
8. Οι πολύ μικρές και οι μικρές οντότητες μπορούν να μην εφαρμόζουν τις παραγράφους 4, 5, 6 και 7 του παρόντος άρθρου.
9. Οι πολύ μικρές και οι μικρές οντότητες δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 3.α.2 και 3.α.3 του παρόντος άρθρου.

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 22:21 | ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

    Σύμφωνα με τα όσα αποτυπώνονται στο Νομοσχέδιο, η αντικατάσταση των νομοθετημάτων της Λογιστικής Τυποποίησης στην Ελλάδα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, πρέπει να έχει διευθετηθεί εντός ενός ιδιαίτερα ασφυκτικού χρονικού πλαισίου. Πραγματικά, τόσο οι παραγωγικοί φορείς όσο και η λογιστική Κοινότητα της χώρας εκφράζουν την απορία αλλά και τον έντονο προβληματισμό τους αναφορικά με τη δυνατότητα υλοποίησης τόσο δομικών και ζωτικής σημασίας οργανωτικών αλλαγών στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, στο περιορισμένο χρονικό διάστημα των μόλις δύο μηνών.

  • 22 Οκτωβρίου 2014, 18:03 | Γεώργιος Μάτσος

    Πολύ γρήγορη η πρώτη εφαρμογή. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να υπάρξει μεταβατική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών, αν όχι τριών, όπως και με τα ΔΛΠ, που ψηφίστηκαν το 2002 και εφαρμόστηκαν το 2005. Πρέπει να υπάρξει κατάρτιση των λογιστών, ανάπτυξη λογισμικού, διευκρίνηση πάρα πολλών θεμάτων. Εν γένει, πρέπει το νομοσχέδιο να το καταλάβει ο κόσμος της λογιστικής, από λογιστές και νομικούς συμβούλους, μέχρι εφοριακούς και πανεπιστημιακούς. Να το αξιολογήσει, να το βελτιώσει, να το κρίνει, εν ανάγκει να το απορρίψει, εάν τυχόν και φανεί ότι δημιουργεί μάλλον παρά λύνει προβλήματα.

  • 22 Οκτωβρίου 2014, 14:21 | Κριεζιας Βασίλης

    Με το να σβήνετε τα σχόλια δεν γίνεται διαβούλευση.
    Επειδή βαριέμαι να ξαναγράφω:01/01/2015 εφαρμογή ξεχάστε το.Από 01/01/2017.Τους λόγους τους έγραψα στο σχόλιο που διαγράψατε.

  • 21 Οκτωβρίου 2014, 22:02 | Κριεζίας Βασίλης

    Αγαπητοί νομοθέτες,
    Καθώς αυτός ο νόμος είναι μία συρραφή του ΚΦΑΣ και της μετάφρασης των κανόνων των ΔΠΧΠ, και όχι ολόκληρων μάλιστα αλλά των βασικών σημείων κάθε προτύπου, έχω να παρατηρήσω, πως ο χρόνος που έχετε θέσει για την εφαρμογή τους αποτελεί όνειρο θερινής νυκτός.

    Μια και κάνατε τον κόπο να μεταφράσετε τα ΔΠΧΠ,καλό θα ήταν να δείτε το διάστημα προσαρμογής που δίνεται όχι για την καθολική εφαρμογή τους αλλά έστω γα αλλαγές σε ένα από αυτά.

    Παράλληλα νομίζω πως πέρα από την αντιγραφή δεν έχετε απολύτως καμία αίσθηση του τι χρειάζεται πρακτικά να γίνει σε μια επιχείρηση για να εφαρμοστούν σωστά τα ΔΠΧΠ.(αν μιλάμε ορθή εφαρμογή τους και όχι θεωρήτική).

    Θα πρέπει να ξέρετε οτι το πρσωπικό που θα κληθεί να τα εφαρμόσει θα πρέπει να εκπαιδευτεί πάρα πολύ καλά.Η ταχύρυθμη προετοιμασία για ένα απλό δίπλωμα στα ΔΠΧΠ διαρκεί περι του 2,5 μήνες και αυτό με αμφίβολα αποτελέσματα.

    Επισης θα πρέπει να σκεφτείτε οτι θα πρέπει να εκπαιδευτούν και τα ελεγκτικά όργανα τους κράτους, αν δεν θέλετε να έχετε αστείες καταστάσεις στους ελέγχους.

    Καθώς η υιοθέτηση των ΔΠΧΠ είναι μια πολύ θετική,και σημαντική εξέλιξη για την οικονομική ζωή της χώρας, σας προτείνω να μην δράσετε πάλι με την προσφιλή στην Ελλάδα και το υπουργείο μέθοδο της «άρπα-κόλλα»(βλέπε εκδόσεις ΚΦΑΣ και των διευκρινηστικών εγκυκλίων), επειδή είτε δεν μπορείτε να αναλογιστείτε την δυσκολία προσαρμογής, είτε σας πιέζουν οι δανειστές μας, και να ορίσετε ως ημερομηνία οριστικής εφαρμογής των την 01/01/2016
    (για να μην πω 01/01/2017 που θα ήταν το πλεον ρεαλιστικό).

    Σε διαφορετική περίπτωση να είστε σίγουροι οτι θα βαρεθείτε να βγάζετε διευκρινηστικές ΠΟΛ, και ο στόχος σας για καταπολέμηση της πολυνομίας, θα ακυρωθεί εν τη γενέσει του.