Άρθρο 14 – Εποπτεία

Ο έλεγχος νομιμότητας επί των πράξεων των ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής τους, ασκείται από τον Ελεγκτή Νομιμότητας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων περί ελέγχου νομιμότητας των πράξεων αιρετών οργάνων των ΟΤΑ, όπως εκάστοτε ρυθμίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία.

  • Τι θα προσφέρει στη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων ο Ελεγκτής Νομιμότητας;
    Ακόμη ένα επιπλέον γραφειοκρατικό εμπόδιο (σε δουλειά να βρισκόμαστε).

  • 6 Φεβρουαρίου 2018, 10:18 | ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΜΑΜΜΗΣ

    Το Δημόσιο, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα στη σύσταση ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, ανάλογα με τις ανάγκες που επιθυμεί να εξυπηρετήσει. Όμως, στην περίπτωση του ν. 4071/2012, αυτή η δυνατότητα αφέθηκε στους Δήμους, που θα αποφάσιζαν τη νομική μορφή του ΦοΔΣΑ τους. Οι ΦοΔΣΑ δηλαδή, δεν συστήνονται βάσει υποχρεωτικής διάταξης νόμου, αλλά με δικαιοπραξία, με σύμβαση, μεταξύ των Δήμων που επιθυμούν αυτή τη νομική μορφή, και όχι τη μορφή του ΝΠΔΔ. Αν επιλέξουν τη νομική μορφή της Α.Ε., η εποπτεία που θα ασκείται από το κράτος, θα πρέπει να σέβεται: α) την αρχή της ελευθερίας του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος, η οποία είναι η ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ που ρυθμίζει τα δικαιώματα των ΝΠΙΔ και την προστασία τους από την κρατική παρέμβαση και αυθαιρεσία, και β) την αρχή της αναλογικότητας του άρθρου 106 του Συντάγματος, σε συνδυασμό με το άρθρο 25 παρ 4 εδ. δ’ του Συντάγματος, η οποία συνίσταται στη δυνατότητα ελέγχου των άκρων διακριτικών ορίων της Διοίκησης, όχι μόνο επί ατομικών διοικητικών πράξεων, αλλά κι επί κανονιστικών (δηλ. διατάξεων νόμου). Βάσει αυτών, ο έλεγχος επί των πράξεων της Α.Ε. δεν δύναται να καταλήγει στην κατάργηση της νομικής μορφής της. Διότι, στην πράξη, η εποπτεία επί των κάθε φύσης αποφάσεων των οργάνων διοίκησης μιας Α.Ε. από τα κρατικά εποπτικά όργανα, εξισώνει τις Α.Ε. με ΝΠΔΔ, καταργώντας κάθε έννοια ελευθερίας, τόσο του άρθρου 5, όσο και του άρθρου 102 του Συντάγματος. Αν ο νομοθέτης επιθυμεί τον απόλυτο έλεγχο αυτών των φορέων, τότε θα έπρεπε να επιλέξει τη νομική μορφή του ΝΠΔΔ, και να απαγορεύσει τη νομική μορφή της Α.Ε.
    Τέλος, σημειωτέον ότι οι ΦοΔΣΑ με τη μορφή της Α.Ε. των ΟΤΑ, σύμφωνα με το άρθρο 265 του ν. 3463/2006 ΔΕΝ χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο ή από ΟΤΑ, αλλά εισπράττουν αντίτιμο παροχής υπηρεσιών, από τα ανταποδοτικά έσοδα των Δήμων – μελών τους, και επομένως ΔΕΝ ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, σύμφωνα με την απόφαση 2497/2013 του ΣτΕ !!!

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 08:06 | ΠΕΤΡΟΣ

    Τον έλεγχο της διοίκησης και εποπτείας των ΦΟΔΣΑ με τη μορφή της ΑΕ των ΟΤΑ τον ασκεί η αιρετή περιφέρεια με βάση το αρ. 186 κεφ.Δ παρ.9 του ν.3852/2010. Στο παρόν νομοσχέδιο οι ΦοΔΣΑ ΑΕ των ΟΤΑ θα ελέγχονται και θα εποπτεύονται και από την αιρετή περιφέρεια και από τον ελεγκτή νομιμότητας; Πως θα γίνεται αυτό; Δεδομένου ότι κάποια θέματα (πχ έγκριση καταστατικού, έλεγχος οικονομικών καταστάσεων κτλ) όπως φαίνεται μένουν στην αιρετή περιφέρεια, πως μπορεί να υπάρχουν δύο αρμόδια όργανα για εποπτεία ενός νομικού προσώπου; Ποια απόφαση θα ισχύει αν για την ίδια απόφαση του Δ.Σ του ΦοΔΣΑ ΑΕ έχουν διαφορετική θέση τα δύο αρμόδια όργανα εποπτείας; Γιατί το Υπουργείο επιθυμεί η εποπτεία να γίνεται από τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης τον οποίο διορίζει και όχι από την αιρετή Περιφέρεια;