Άρθρο 13 – Πόροι – Οικονομική διοίκηση και διαχείριση

1. Πόροι των ΦοΔΣΑ είναι: α) Οι ετήσιες εισφορές, τα τέλη και οι εισπράξεις από το αντίτιμο των υπηρεσιών που παρέχουν προς ΟΤΑ και προς τρίτους, β) Κάθε είδους επιχορηγήσεις, δωρεές, κληρονομιές και κληροδοσίες, γ) Έσοδα από τη δική τους περιουσία, καθώς και από τη συμμετοχής τους σε προγράμματα, δ) Έσοδα από πιθανές συμβάσεις με φορείς συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης του ν.2939/2001, ε) Λοιπά Έσοδα από κάθε πηγή, όπως από την εμπορία υλικών, βιοαερίου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πρόστιμα που επιβάλλονται για την καθυστερημένη καταβολή εισφορών των δήμων ή λοιπών πλατών και άλλα
2. Προς χάριν της εύρυθμης οικονομικήςλειτουργίας των ΦοΔΣΑ επιτελούνται, από αυτούς, οι παρακάτω πρόσθετες λειτουργίες: α) Λογιστική Διαχείριση και έκδοση των λογιστικών /οικονομικών καταστάσεων, β) Διαχείριση του Προϋπολογισμού και του Απολογισμού, γ) Οικονομική Διαχείριση Προγραμμάτων – Έργων και Συμβάσεων, δ) Διαχείριση Δαπανών (εξόδων), ε) Διαχείριση των Εσόδων, στ) Διαχείριση της Περιουσίας, ζ) Διαχείριση Αποθεμάτων και Εξοπλισμού, η) Διαχείριση Μισθοδοσίας και θ) Διαχείριση Ταμείου.
3. Οι οικονομικές καταστάσεις των ΦΟΔΣΑ με οποιαδήποτε νομική μορφή και ανεξαρτήτως ύψους εσόδων ελέγχονται από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή.
4. Η τιμολογιακή πολιτική των ΦοΔΣΑ, καθορίζεται στη βάση της επίτευξης των στόχων της ολοκληρωμένης διαχείρισης των ΑΣΑ και της κυκλικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις γεωγραφικές και πληθυσμιακές, κοινωνικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες των ΟΤΑ. Η τιμολογιακή πολιτική προσδιορίζεται από: α)Την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 9 του ν.2939/2001 β)Την αρχή της ανταποδοτικότητας και της διαφάνειας γ) Τη δημιουργία κινήτρων για τη μείωση του όγκου και της επικινδυνότητας των αποβλήτων και της ανακύκλωσης – ανάκτησης τους και δ) Την κάλυψη του συνόλου των απαιτήσεων που θέτει η κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
5. Η απόφαση καθορισμού του ετήσιου κόστους διαχείρισης και της εισφοράς ή του τέλους των ΟΤΑ, κοινοποιείται στα Δημοτικά Συμβούλια μέχρι το τέλος Αυγούστου κάθε έτους, ώστε να συμπεριληφθεί στους προϋπολογισμούς των ΟΤΑ.
6. Το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους των ΟΤΑ προς τον οικείο ΦοΔΣΑ, παρακρατείται υποχρεωτικά από τη ΔΕΗ Α.Ε. ή τον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του οικείου δήμου και αποδίδεται στον δικαιούχο ΦοΔΣΑ με τη διαδικασία του άρθρου 43 του ν. 3979/2011 (Α` 138) εφόσον λάβει σχετική απόφαση το οικείο δημοτικό συμβούλιο, περί παρακράτησης και απόδοσης από τους ανωτέρω φορείς του ποσού αυτού. Σε διαφορετική περίπτωση, ο οικείος δήμος οφείλει να αποδίδει ο ίδιος το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους στον οικείο ΦοΔΣΑ.
7. Η πληρωμή κάθε τριμηνιαίας δόσης γίνεται εντός του πρώτου δεκαημέρου του αντίστοιχου τριμήνου. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 9 του ν.3854/2010, όπως ισχύει.
10. Το ετήσιο κόστος διαχείρισης του ΦοΔΣΑ, προσδιορίζεται διακεκριμένα με βάση: α) το ετήσιο κόστος λειτουργίας του, β) τα ποσά που αφορούν στο κόστος αποκατάστασης και μεταφροντίδας των ΧΥΤΑ ή άλλων εγκαταστάσεων του συστήματος διαχείρισης, τα οποία υπολογίζονται βάσει των χαρακτηριστικών της κάθε εγκατάστασης, σύμφωνα με σχετική τεχνικο-οικονομική μελέτη και εμφανίζονται σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού που διατίθεται για έργα αποκατάστασης και μεταφροντίδας, γ) τα ποσά που αφορούν στο κατασκευαστικό και επενδυτικό πρόγραμμα του ΦοΔΣΑ (μελέτη και κατασκευή έργων), τα οποία επίσης εμφανίζονται σε λογαριασμό ειδικού αποθεματικού που διατίθεται για επενδύσεις.
11. Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του ΦοΔΣΑ, προκύπτει από το κόστος των λειτουργιών Παραγωγής, Διοίκησης, Διάθεσης, Ερευνών και Ανάπτυξης. Τα στοιχεία του κόστους κατ είδος ενδεικτικά διαρθρώνονται ως εξής: α) Αμοιβές και έξοδα προσωπικού, β) Αμοιβές και έξοδα τρίτων, γ) Παροχές τρίτων, δ) Φόροι – τέλη, ε) Διάφορα έξοδα, στ) Τόκοι και συναφή έξοδα, ζ) Αποσβέσεις παγίων, η) Προβλέψεις εκμετάλλευσης, θ) Αναλώσεις αποθεμάτων (πρώτων υλών, αναλωσίμων υλικών, ανταλλακτικών, παγίων, υλικών συσκευασίας). Στα λειτουργικά έξοδα περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τις ενέργειες ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης των πολιτών.
12. Απαλλάσσονται από κάθε φόρο και τέλος τα υπό στοιχεία ΙΙ και ΙΙΙ της παραγράφου 3 του άρθρου 5 της ΚΥΑ 2527/2009 (Β΄ 83) ειδικά αποθεματικά των ΦοΔΣΑ, τα οποία δύνανται να χρησιμοποιηθούν μόνο για την διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας, αποκατάστασης και μεταφροντίδας των έργων διαχείρισης των ΑΣΑ.
13. Οι ΦΟΔΣΑ, καθώς και οι Δήμοι στις περιπτώσεις του άρθρου 2 του παρόντος, οφείλουν να δημοσιοποιούν το ετήσιο κόστος διαχείρισης και να ενημερώνουν τους πολίτες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες και το κόστος τους.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 13:15 | ΠΑΣΕΠΠΕ

    ΠΑΣΕΠΠΕ

    (1) Παράγραφος 6
    Αναφέρεται ότι: » Το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους των ΟΤΑ προς τον οικείο ΦοΔΣΑ, παρακρατείται υποχρεωτικά από τη ΔΕΗ Α.Ε. ή τον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του οικείου δήμου και αποδίδεται στον δικαιούχο ΦοΔΣΑ με τη διαδικασία του άρθρου 43 του ν. 3979/2011 (Α’ 138) εφόσον λάβει σχετική απόφαση το οικείο δημοτικό συμβούλιο, περί παρακράτησης και απόδοσης από τους ανωτέρω φορείς του ποσού αυτού. Σε διαφορετική περίπτωση, ο οικείος δήμος οφείλει να αποδίδει ο ίδιος το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους στον οικείο ΦοΔΣΑ.»

    Προκύπτει ότι εάν ΔΕΝ λάβει απόφαση το οικείο δημοτικό συμβούλιο, ο οικείος ΦΟΔΣΑ δεν θα έχει πλέον τη δυνατότητα να παρακρατήσει τα τέλη από τη ΔΕΗ Α.Ε. , άρα να διασφαλίσει την πληρωμή και βιωσιμότητα των Έργων ΣΔΙΤ.

    (2) Στο ίδιο άρθρο ελλείπουν η παράγραφος 8 και η παράγραφος 9. Δημιουργούνται επομένως ανησυχίες ότι στην συνέχεια μπορούν να προστεθούν στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου διατάξεις τις οποίες δεν γνωρίζουμε.

    (3) Παράγραφος 10
    Δεν υπάρχει πουθενά πρόβλεψη ότι στο ετήσιο κόστος διαχείρισης του ΦΟΔΣΑ θα λαμβάνονται υπόψην και τα κόστη / τέλη των Συμβάσεων ΣΔΙΤ.

    Προτείνεται μετά τις υποπαραγράφους (α), (β), (γ) να προστεθεί:
    δ) Τα ποσά που προκύπτουν από τις εκάστοτε Συμβάσεις Διαχείρισης Απορριμμάτων μέσω ΣΔΙΤ

  • Παράγρ. 12
    Εφόσον οι ΦοΔΣΑ είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα,
    Να προστεθεί :
    Απαλλάσσονται από το κάθε φόρο και τα καθαρά κέρδη των ΦοΔΣΑ εφόσον μέσα στην επόμενη διετία (2) διατεθούν αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα και δράσεις με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων-Δήμων που συμμετέχουν στο Μετοχικό Κεφάλαιο του ΦοΔΣΑ Α.Ε.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 11:19 | ΤΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    Η τιμολογιακή πολιτική που θα επιβάλει ο ΦΟΔΣΑ στον ΟΤΑ όσο αφορά τις χρεώσεις σε απόβλητα που γίνονται δεκτά σε ΧΥΤ, να είναι τέτοια, ώστε η χρέωση σε μη επεξεργασμένα απόβλητα που προέρχονται από ιδιωτική δραστηριότητα να είναι μεγαλύτερη από τη χρέωση ενός υπολείμματος ΚΔΑΥ. Με αυτό τον τρόπο δίνονται κίνητρα για τη διαχείριση του συνόλου των αποβλήτων και εκτροπή αξιοποιήσιμων κλασμάτων από τους ΧΥΤ (παράγραφος 4)

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 10:14 | ΦοΔΣΑ ΠΕ Λάρισας

    Όσο αφορά στην παράγραφο 6 του παρόντος άρθρου, η αναφορά περί λήψης απόφασης από τα οικεία Δημοτικά Συμβούλια για την παρακράτηση και απόδοση τόσο των ετήσιων εισφορών των ΟΤΑ, όσο και των τελών τους, προς τον οικείο ΦοΔΣΑ διακυβεύει την οικονομική βιωσιμότητα των ΦοΔΣΑ.
    Αντ’ αυτού, το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου ΦοΔΣΑ θα πρέπει να αποφαίνεται σχετικώς, ώστε να διασφαλίζονται οι οικονομικές του εισροές.

  • Παράγρ. 7.
    Γιατί να υπάρχει η 3μηνιαία δόση με υποθετικές ποσότητες αναφερόμενες σε δύο έτη πίσω, στο τέλος του χρόνου να γίνεται συμψηφισμός και να μεταφέρεται η οφειλή του Δήμου στον ΦοΔΣΑ ή του ΦοΔΣΑ στο Δήμο; Υπάρχει περίπτωση να βρεθεί άκρη εάν διαπιστωθεί διαφωνία; Θα συνεχίσουν να εμφανίζονται τριβές χωρίς κανένα λόγο.

    Η τιμολόγηση μπορεί πολύ εύκολα (σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις αυτό γίνεται) να γίνεται με τα πραγματικά στοιχεία με βάση τα ζυγολόγια του προηγούμενου μήνα στο πρώτο 5μερο του μήνα. (πράγμα που και φορολογικά είναι σωστό).

    (Στο κείμενο του σχεδίου νόμου λείπουν οι παράγραφοι 8 και 9.)

  • 7 Φεβρουαρίου 2018, 15:31 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Θεωρώ ότι θα πρέπει να προβλεφθεί η απαλλαγή των τελών κυκλοφορίας των απορριμματοφόρων και λοιπών οχημάτων που προβλέπεται σύμφωνα με το άρθρο 17 του Ν.2367/1953. Μολονότι είχε προβλεφθεί στο σχέδιο νόμου (άρθρο 53) του πολυνομοσχεδίου για τους Ο.Τ.Α.(Ν.4483/2017) τελικά αποσύρθηκε (άγνωστο γιατί). Σήμερα έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα αφού στις περισσότερες ΔΟΥ θεωρούν ότι οι ΦΟΔΣΑ δεν εντάσσονται στην πρόβλεψη του Ν.2367/1953 διότι δεν είναι Ο.Τ.Α. Α΄βαθμού και πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας για τα απορριμματοφόρα τους. Σε κάποιες άλλες ΔΟΥ (λίγες) απαλλάσονται. Θεωρώ ότι όπως ο νομοθέτης προέβλεψε ότι τα απορριμματοφόρα και τα λοιπά οχήματα (υδροφόρα κλπ) των Δήμων απαλλάσονται των τελών κυκλοφορίας, έτσι θα πρέπει να ισχύει και για τα νομικά πρόσωπα των Δήμων που έχουν συσταθεί από αυτούς για να εξυπηρετούν τους ίδιους σκοπούς (διαχείριση απορριμμάτων τους κλπ). Θα πρέπει να προστεθεί λοιπόν αυτούσιο το άρθρο 52 του σχεδίου νόμου του Ν.4483/2017 : {Στο άρθρο 283 του Ν.3852/2010 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, προστίθεται παράγραφος 23 ως ακολούθως : «23. Οι κάθε είδους σύνδεσμοι και Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, απολαμβάνουν τις απαλλαγές από τα τέλη κυκλοφορίας της περίπτωσης (ε) της παρ.1 του αρ.17 του Ν.2367/1953, όπως ισχύει, τις οποίες απολαμβάνουν και οι Δήμοι.}

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 08:28 | ΠΕΤΡΟΣ

    Καταργείται ο επανακαθορισμός της ετήσιας εισφοράς των ΟΤΑ από τους ΦοΔΣΑ με απολογιστικά στοιχεία και ο συμψηφισμός των αποκλίσεων της εισφοράς που πραγματικά προκύπτει με απολογιστικά στοιχεία στους δικαιούχους Δήμους όπως καθόριζε το αρ. 5 της ΚΥΑ 2527/2009 το οποίο καταργεί το νομοσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που προϋπολογιστικά θα καθοριστεί εισφορά σε Δήμο που τελικά δεν έπρεπε να πληρώσει με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του ΦοΔΣΑ αυτό δεν γίνεται να επανακαθοριστεί και να συμψηφιστεί στο Δήμο με αποτέλεσμα να έρχεται και σε αντίθεση με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».